پایگاه خبری الف 27 اسفند 1395 ساعت 12:08 http://alef.ir/vdca6ynyw49nmo1.k5k4.html?454910 -------------------------------------------------- عنوان : رانندگان سفرهای نوروزی بخوانند -------------------------------------------------- متن : دبیر انجمن علمی خواب ایران گفت: خواب آلودگی ناشی از اختلالات خواب یا کم خوابی، خطر تصادفات رانندگی را از 2 تا 10 درصد افزایش می دهد.دکتر خسرو صادق نیت روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار پزشکی ایرنا اظهار کرد: برخی خواب آلودگی ها غیرطبیعی است که به دنبال بیماری های خواب رخ می دهد؛ این نوع از خواب آلودگی ها در طول ساعات مختلف روز بروز می کنند و باعث افت کیفیت عملکرد روزانه افراد در زندگی و شغل آنها می شود. وی توضیح داد: خواب آلودگی شامل خواب آلودگی طبیعی و غیرطبیعی است؛ خواب آلودگی طبیعی از ساعت 22 آغاز می شود، در ساعت 24 تا پنج به اوج خود می رسد و از ساعت پنج به بعد کاهش می یابد. خواب آلودگی در ساعت 13 تا 15 نیز طبیعی است. صادق نیت در مورد خواب آلودگی های غیرطبیعی نیز گفت: وقفه های تنفسی در حین خواب شبانه و همچنین برخی بیماری ها سبب بروز خواب آلودگی های غیرطبیعی در ساعت مختلف روز می شوند. وی افزود: درصد زیادی از تصادفات مرگبار ناشی از خواب آلودگی است؛ رانندگی در ساعات خواب آلودگی طبیعی خطر تصادفات را که شامل مرگبارترین تصادفات است، بالا می برد. صادق نیت اظهار کرد: اوج این خواب آلودگی از ساعت 24 شروع می شود و تا ساعت پنج ادامه می یابد؛ بنابراین بهتر است رانندگان و افرادی که قصد سفر دارند به ویژه سفرهای نوروزی در این ساعات رانندگی نکنند. وی خاطرنشان کرد: اما اگر برخی رانندگان مجبورند در این ساعات رانندگی کنند، باید دقت داشته باشند که هرگونه علامتی شامل خمیازه کشیدن، سنگینی پلک ها، فراموشی مسافت طی شده، عدم تمرکز و انحراف از جاده از علائم خواب آلودگی است و باید چند دقیقه ای توقف کنند و آبی به صورت بزنند و چایی یا قهوه بنوشند و سپس به مسیر ادامه دهند. رئیس مرکز تحقیقات خواب بیمارستان بهارلو ادامه داد: اگر هم این علائم را ندارند و در شب رانندگی می کنند، هر یک ساعت یک بار باید توقف کوتاهی داشته باشند و این کارها را انجام دهند تا خطر خواب آلودگی در آنها کاهش یابد. صادق نیت گفت: کارهایی مانند تخمه خوردن، موسیقی گوش کردن یا شیشه خودرو را پائین دادن، روی خواب آلوگی تاثیری ندارد و با این روش ها نمی توان از خواب آلودگی پیشگیری کرد. وی تاکید کرد: به طور کلی رانندگان اگر می خواهند در هنگام شب رانندگی کنند، روز قبل استراحت و خواب کافی داشته باشند تا بتوانند شب را با خطر کمتری بیدار بمانند، به علائم خواب آلودگی نیز توجه داشته باشند و اگر این علائم را داشتند حتما توقف کرده و استراحت کنند. صادق نیت گفت: خواب آلودگی طبیعی دیگری نیز داریم که بین ساعت 13 تا 16 است که در این ساعات نیز تا حد امکان بهتر است رانندگی نشود و اگر مجبور به رانندگی هستند، درصورت خواب آلودگی شدید، توقف کرده و استراحت کنند. وی اظهار کرد: مطالعات ما در ایران نشان داده است که در این ساعات نیز خطر تصادفات ناشی از خواب آلودگی افزایش زیادی می یابد. رئیس کلینیک خواب بیمارستان امام خمینی (ره) درخصوص خواب آلودگی های غیرطبیعی که به دنبال بیماری های خواب رخ می دهند، گفت: افرادی که خروپف می کنند و وقفه تنفسی حین خواب دارند همچنین افرادی که خروپف می کنند و فشار خون بالایی دارند، با خطر خواب آلودگی بیشتری در طی روز مواجه اند. صادق نیت اظهار کرد: این بیماری در مردان و افراد چاق شیوع بیشتری دارد؛ از این رو این افراد با خطر تصادفات رانندگی بیشتی مواجه اند. وی با بیان اینکه کم خوابی نیز می تواند سبب خواب آلودگی غیرطبیعی شود، افزود: علاوه بر این مصرف داروهای خواب آور مانند داروهای ضداضطراب، ضدافسردگی، گوارشی، ضدحساسیت و ضدتشنج نیز می تواند سبب خواب آلودگی شوند. صادق نیت تاکید کرد: اگر رانندگان دارویی مصرف می کنند که از اثرات خواب آلودگی آن اطلاعی ندارند، قبل از سفر ابتدا بروشور آن را مطالعه کنند و اگر خواب آلودگی از عوارض آن بود، در زمان مصرف این دارو رانندگی نکنند.