پایگاه خبری الف 3 مرداد 1396 ساعت 15:34 http://alef.ir/vdcaimnym49noy1.k5k4.html?495465 -------------------------------------------------- عنوان : بلاتکلیفی پرونده کلاهبرداری ۳۰میلیاردی از کارکنان صنعت هوایی -------------------------------------------------- متن : فعال صنفی صنعت فرودگاهی گفت: مطالبات ۳۰ میلیارد تومانی کارکنان مرکز کنترل ترافیک هوایی و شرکت فرودگاه ها از کلاهبرداری های یکی از همکاران سابق خود چهار ساله شد. امیرحسین رحیمی در گفت وگو با مهر، پرونده های مال باختگان متعدد شرکت ت.مکه عمدتاً از کارکنان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور هستند، در قالب ثبت نام​ خودرو هم چنان لاینحل باقی مانده و اقدام جدی برای پیگیری، شفاف سازی، پاسخ گویی و استرداد سپرده های مالباختگان، به عمل نیامده است. دبیرکل جامعه متخصصین مراقبت پرواز افزود:شرکت ت.م توسط شخصی به نام ح میم الف که از کارکنان شرکت فرودگاه ها هستند، از سال ۱۳۸۷ فعالیتش را در زمینه ثبت نام​ و خرید و فروش خودرو و بعضاً با دادن سود مشارکت بالا آغاز کرد. وی با پرداخت سود توانسته بود اعتماد جمع کثیری از همکارانش و کارکنان شرکت فرودگاه ها اعم از مسئولان رده های مختلف وقت تا کارکنان ستاد و کنترلرهای عملیاتی کنترل ترافیک هوایی (مراقبت پرواز) را جلب و آنها را به سپرده گذاری مطمئن و سودآور متقاعد کند. وی تصریح کرد: این شخص عنوان می کرد که در شرکت های خودروساز رابطه هایی دارد و با همکاری چند تن از افراد متنفذ در این شرکت ها، می تواند خودروها را از کارخانه ترخیص کرده و به فروش برساند تا سودهای کلانی را عاید سرمایه گذاران در شرکت کند. وی با این ترفند توانست اندوخته های​ تعداد زیادی از سپرده گذاران را که مبلغی حدود ۳۰ میلیارد تومان است به سمت خود جذب کند. به گفته رحیمی، در آغاز سال ۱۳۹۲ رفته رفته​ بحران مالی بر این شرکت مستولی شد. ح میم الف در دفتر کارش حاضر نمی شد و زندگی مخفیانه ای را در پیش گرفت. وی اظهار داشت: پس از متواری شدن وی، شاکیان متعددی پرونده هایی​ در دادسراهای مختلف تهران تشکیل دادند؛ به ویژه جمع کثیری از مراقبان پرواز در دادسرای ناحیه ۱۰ تهران تشکیل پرونده دادند. پس از مدتی مالباختگان با دعوت از وکیلی شناخته شده ​، شکایات خود را تجمیع، تنظیم و با وکالت وی مجدداً​ به شعبه اول دادسرای ناحیه ۱۰ تهران تقدیم کردند. نماینده مالباختگان ادامه داد: با افزایش نگرانی بابت احتمال خروج غیرقانونی متهم از کشور، پس از ماه ها تعقیب، بالاخره در تاریخ ۵ مرداد ماه ۱۳۹۳ محل اختفای وی شناسایی و پس از دستگیری، روانه زندان شد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۳ سال از نگهداری وی در زندان اوین می گذرد، ولی هیچ یک از مراجع رسیدگی کننده پاسخگو نیستند. دبیرکل جامعه متخصصین پرواز یادآور شد: علی رغم اینکه در بازه های مختلف زمانی، مالباختگان کنترل ترافیک هوایی ابعاد پیچیده و تبعات مخرب این کلاهبرداری بر روح و روان کنترلرهای پرواز و درنتیجه بر ایمنی آسمان کشور را برای آگاه سازی و تسریع در حل و فصل بحران به همه​ مسئولان عالی رتبه و مراجع قانونی، ارگان های ذی ربط دولتی، نهادهای قضایی، نظارتی و امنیتی منعکس و گزارش داده اند​ و نیز تجمعات دادخواهی در محل های مختلفی از جمله وزارت راه و شهرسازی، مجلس شورای اسلامی، کاخ دادگستری و ... برگزار کرده اند، اما متأسفانه پاسخ روشنی در خصوص پیگیری جدی موضوع دریافت نکرده و اراده ای برای پاسخ گویی به چرایی و چگونگی ایجاد و رفع این بحران و تلاشی در جهت خاتمه آن از سوی مراجع یاد شده ندیده اند؛ به گونه ای که تقریباً بسیاری از مال باختگان از رسیدن به پول های خود قطع امید کرده اند. وی گفت: اکنون در آغاز پنجمین سال این بحران، دادخواهی از تمام روش های ممکن و پیگیری از همه​ مراجع قانونی، هیچ کدام از انباشت مشکل پیش آمده نکاسته است. این فعال صنفی صنعت هوانوردی بیان کرد: ادامه این بحران در کنار بحران پروژه بی فرجام مسکن شهر پرند تعاونی مسکن کارکنان سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه ها، جدا از انسداد و بلوکه شدن اصل سپرده ها و استهلاک سود چندین ساله آنها، موجب استهلاک و فرسایش روح و روان کارکنان شده است.