پایگاه خبری الف 21 مرداد 1396 ساعت 15:49 http://alef.ir/vdcam6nm649nw61.k5k4.html?501151 -------------------------------------------------- عنوان : قطع ۶ هزار اصله درخت برای اجرای پروژه متروی شیراز صحت ندارد -------------------------------------------------- متن : مسئول روابط عمومی سازمان قطار شهری شیراز و حومه گفت: قطع شش هزار اصله درخت در طرح جانمایی ایستگاه اول خط ۲ قطار شهری این شهر، صحت ندارد. به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری شیراز، سازمان قطار شهری شیراز در اطلاعیه‌ خود با تکذیب خبر قطع شش هزار اصله درخت به واسطه اشتباه مشاور در طرح جانمایی ایستگاه اول خط دوم مترو شیراز، توضیحاتی ارائه کرد. در اطلاعیه سازمان قطار شهری شیراز آمده است: هفته گذشته در حاشیه جلسه شورای اسلامی شهر شیراز با دستور بررسی آیین نامه الزامات زیست محیطی پروژه‌های عمرانی شهرداری از قطع و جابجایی 6 هزار اصله درخت به دلیل بی توجهی مشاور خط 2 قطار شهری در جانمایی ایستگاه پایانی مترو واقع در شهرک میانرود خبر داده شد که به دور از واقعیت است. لازم به ذکر است، دو شرکت مهندسین مشاور ذیصلاح ایرانی و یک شرکت مهندسین مشاور بین المللی از کشور ایتالیا در قالب مشارکت، مطالعات اولیه خط 2 قطار شهری شیراز را انجام داده‌اند و جانمایی ایستگاه‌های مترو در میادین شکوفه و قهرمانان واقع در شهرک میانرود را با در نظر گرفتن تمام جوانب فنی و غیر فنی همچنین نیازهای جمعیتی و ترددی پیشنهاد داده‌اند که این طرح پس از بررسی کارشناسانه توسط سازمان قطار شهری و مقامات ذیصلاح مربوطه در سال 1390 به تصویب رسیده است. در زمان بررسی طرح جانمایی محل دپوی خط 2 قطار شهری و ایستگاه‌های ابتدایی در شهرک میانرود مطرح بوده که محل دپو و ایستگاه ابتدایی در شمال شرقی و یا شمال غربی شهرک میانرود باشد. پس از انجام کارشناسی های فنی، مالی و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های جمعیتی و ترددی شهرک میانرود از جمله ورزشگاه 50 هزار نفری پارس، محل دپو و ایستگاه ابتدایی خط 2 متروی شیراز در محل شمال غربی شهرک میانرود جانمایی شد. به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری شیراز و حومه در محل دپو و ایستگاه ابتدایی خط 2 متروی شیراز تعدادی درخت که عمر کوتاهی داشته و عمدتا نهال بودند، باید جابجا می‌شدند که در همین راستا تعداد 1300 اصله نهال توسط پیمانکار مورد تایید سازمان فضای سبز شهرداری با استفاده از دستگاه‌های ویژه مخصوص این کار پس از تصویب کمیسیون مربوطه جابجا شده‌اند. در پروژه عمرانی ملی و بزرگ خط 2 متروی شیراز به ارزش بیش از 300 میلیارد تومان به طور کامل موارد زیست محیطی رعایت می‌شود. یکی از اهداف کلان اجرای چنین پروژه‌ای در شهرها کاهش تردد خودروهایی است که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند. نابراین کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها که یکی از راهکارهای الزامات زیست محیطی است همواره مدنظر قرار داده می شود. در نتیجه جابجایی تعدادی درخت نهال از روی ناچاری بوده و اجتناب‌ناپذیر است.