پایگاه خبری الف 6 آذر 1393 ساعت 8:00 http://alef.ir/vdcbfgb5grhbsap.uiur.html?250430 -------------------------------------------------- عنوان : «وضعيّت انسان درعالم برزخ» (قبر)؛ حسين صدري نيا؛ نشر سايه روشن -------------------------------------------------- متن : وضعيّت انسان درعالم برزخ (قبر) ( روابط، ارتباطات و تعاملات انسان- ۴) نویسنده: حسين صدري نيا ناشر: سايه روشن، چاپ اوّل، پاييز۱۳۹۳ ۲۴۰ صفحه، ۱۰۰۰۰ تومان این کتاب را در تهران فروشگاه اینترنتی شهر کتاب و در شهرستان ها پاتوق کتاب فردا تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه می کنند، در صورت تمایل در تهران اینجا و در شهرستان ها اینجا کلیک کنید. **** كتاب روابط، ارتباطات و تعاملات انسان در عالم برزخ شامل شش فصل است، فصل اول آن، به تشريح عوالم هستي از منظر جهان بيني توحيدي پرداخته است. فصل دوم به بررسي رابطة جان و روح انسان با يكديگر اختصاص دارد و فصل سوم وظايف انسان مؤمن قبل از فرارسيدن مرگ را تبيين مي كند. كتاب عالم برزخ در فصل چهارم مرگ را به عنوان پايان بخش زندگي دنيوي وكليد فتح باب عالم برزخ مورد مطالعه قرار داده است. دو فصل پنجم و ششم كتاب نيز به ترتيب به تشريح حقايق عالم برزخ و چگونگي وضعيت انسان در آن عالم و نيز روابط و ارتباطات متوفيان با اهل دنيا و بالعكس مي پردازند. در بخشي از مقدمة اين كتاب آمده است: مهمترين حقيقت در مورد عالم برزخ اين است كه اساساً با دنيا تفاوت دارد چرا كه در دنيا تمامي امكانات لازم براي پاسخگويي به نيازهاي تكويني و تشريعي انسان پيشاپيش و صرفنظر از ايمان وكفرش به دو صورت بالقوه و بالفعل در اختيار وي قرار گرفته اند در حالي كه زاد و توشه و مقدمات مورد نياز براي تأمين آسايش و رفاه اخروي در عالم برزخ و عوالم پس از آن همچون قيامت، بايد به هنگام زندگي در همين دنيا تأمين شود زيرا پس از مرگ، آدمي هيچ اراده، اختيار و فرصتي براي نقش آفريني و جبران مافات ندارد. به تعبير ديگر، عالم برزخ بسان دنيا براي همگان مشابه و يكسان نيست و وضعيّت افراد در آن بيش از هرچيز به چگونگي عملكرد دنيوي خود آنها بستگي دارد و هرگونه تصوري جز اين از برزخ با اصول علمي و عقلاني سازگار نيست. به عبارت ديگر، اگر انساني در دوران زندگي دنيوي عملكرد شايسته اي نداشته باشد، پس از مرگ او فرزندان و دوستانش حتّي اگر بخواهند قادر به تغيير وضع او نخواهند بود و هرگونه دعا و احسان افراد مؤمن نيز ولو اينكه نيابتاً و به قصد كمك به چنين فردي صورت گيرد، تأثير قابل توجهي در بهبود وضعيّت او در عالم برزخ نخواهد داشت زيرا برطبق آموزه هاي تشريعي، اگر كسي به هنگام حيات در جرگة مؤمنان و صالحان قرار نگيرد، افراد مؤمن اعم از نزديكان و بقيه حق طلب مغفرت براي او را ندارند چراكه در عوالم پس از دنيا هيچ يك از ارتباطات نسبي، سببي و غيره براي غيرمؤمنان كارآيي نخواهند داشت. به همين ترتيب اينكه جسد فردي پس از مرگش با هدف ايمن بودن از عذاب در جوار افراد صالح دفن شود يا نشود هيچگونه تأثيري در حال و روز او نخواهد داشت به سبب اينكه همة جاي كرة زمين متعلق به خداست و اين افراد بشرند كه به جايگاه و محل اقامت خود بها مي دهند نه بالعكس، بنابراين تغيير مكان تدفين به خودي خود هرگز نمي تواند تأثيري در سرنوشت فرد متوفي داشته باشد زيرا به تصريح كلام وحي اگر كسي در زمان حيات بي ايمان و بدكردار بوده باشد هيچ چيز ولو در حدّ فرضي زمين پر از طلا و اموال بيشمار نيز دافع عذاب الهي از او نخواهند بود.