پایگاه خبری الف 1 تير 1394 ساعت 12:16 http://alef.ir/vdcbszb50rhbzzp.uiur.html?277756 -------------------------------------------------- عنوان : «مدئا»؛ لوکیوس آنالوس سنکا؛ ترجمه مهدی الیکایی؛ قطره -------------------------------------------------- متن : مدئا نوشته: لوکیوس آنالوس سنکا ترجمه: مهدی الیکایی ناشر: قطره، چاپ اول ۱۳۹۲ ۹۸ صفحه، ۶۵۰۰ تومان این کتاب را در تهران فروشگاه اینترنتی شهر کتاب و در شهرستانها پاتوق کتاب فردا تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه می کنند، در صورت تمایل در تهران اینجا کلیک و در شهرستانها اینجا کنید. **** جامانده ها مجموعه ای ست که توسط نشر قطره به انتار آثار نمایشی کلاسیک جهان اختصاص دارد. در مقدمه این کتابها آمده: بسیارند نمایشنامه هایی که چنان در سیر ترجمه تحریف شده اند و تغییر شکل پیدا کرده اند که استناد به آنها مارا به تاریخی جعلی از ادبیات نمایشی می رسانند. بسیارند نمایشنامه های جریان سازی که از سیر ترجمه های متون نمایشی جامانده اند. آثاری که به هر دلیلی از جمله دشواری متن، ناهمخوانی با گفتمان دوران، فقدان مترجم برای برخی زبانها و...، ترجمه نشده اند و عدم ترجمه شان بیش از همه دانشجویان تئاتر را با معضلی جدی روبه رو کرده است. نشر قطره با در نظر گرفتن تاریخ ۱۹۵۰ به عنوان مرز زمانی در این مجموعه عنایتی به آثاری دارد که پیش از این تاریخ نوشته شده و در این مجموعه جای می گیرند. مدئا اثر لوکیوس آنالوس سنکا، ترجمه مهدی الیکایی یکی از شاخص ترین نمایشنامه های ترجمه شده در مجموعه جامانده هاست. در هر کتاب از این مجموعه، مقاله هایی به صورت پیوست منتشر شده که به کم و کیف آن اثر و سبک و سیاق کار نویسنده اش می پردازند. در ابتدای کتاب مدئا نیز نوشته ای به قلم عبداله کوثری تحت عنوان تراژدی رمی منتشر شده که به سنکا و کم و کیف آثارش می پردازد. در انتهای کتاب نیز مقاله ای خواندنی منتشر شده که به مقایسه تطبیقی مدئای سنکا و مدئای اورپید می پردازد. سنکا زندگی پرفراز و نشیبی داشته چهار سال قبل از میلاد زاده شدهُ همچون پدرش در خطابت تبحر داشته.چندی را به کار سیاسی پرداخته، مدتی تبعید شده و کسی بوده که حسادت کالیگولا را برانگیخته است. از مهمترین فیلسوفان رواقی بودهُ برای تعلیم نرون از تبعید به رم فراخوانده شده و نهایتا در مقام تراژدینویسی بزرگ اقتباس هایی از آثار اورپید انجام داده که یکی از مهمترین آنها همین مدئاست. در انتهای کتاب طی مقاله ای اقتباس او با مدئای اورپید قیاس شده. مدئا همچنین نام فیلمی مهم در کارنامه پیر پائولو پازولینی ست که گویا او نیز همچون سنکا از نمایشنامه اورپید اقتباس کرده است!