پایگاه خبری الف 4 شهريور 1393 ساعت 10:18 http://alef.ir/vdcd9n0xoyt0sx6.2a2y.html?239264 -------------------------------------------------- عنوان : «عشق زیر روسری»، شلینا زهرا جان‌محمد؛ ترجمه محسن بدره نشر آرما داستانی واقعی از پارادوكسی زنانه / میرعماد رحیمی -------------------------------------------------- متن : عشق زیر روسری نویسنده: شلینا زهرا جان محمد ترجمه: محسن بدره نشر آرما، چاپ اول ۱۳۹۳ ۳۳۶ صفحه ، ۱۳۰۰۰ تومان فروشگاه اینترنتی شهر کتاب، این کتاب را تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه می کند، در صورت تمایل اینجا کلیک کنید. **** زن؛ عصیانگر؛ در ستیزی دائمی با سنت ها و قراردادهای اجتماع، اما بااین حال، مقید به مبانی دینی؛ پایبند به ارزش ها. مخالف آنچه خاله خان باجی ها می گویند و آنچه عرف، در گذر زمان به دست و پای زن ها در اجتماع های مختلف بسته است و درنهایت، موافق حفظ حریم ها با تعریف دینی. زنی كه هویتش، یك پارادوكس است؛ یك متناقض نمای واقعی است. این ها، داستانِ شلینا است؛ داستانِ زنی مسلمان كه در لندن زندگی می كند، علیرغم زندگی در جغرافیای كشوری غیرمسلمان، در حفظِ حجابش مصمم است، مثل تمام دخترانِ هم سن و سالِ دیگرش به خود می رسد و از آنكه در مركز توجه دیگران قرار بگیرد، خوش حال می شود و از همه مهم تر، در پی تجربه عشقی زلال است. برای شلینا، عشق حرف اول را می زند. داستانِ زندگی او كه در كتاب عشق زیر روسری آمده، داستانِ عاشق شدن اوست و راوی حركت او از عشقی زمینی به سوی عشقی حقیقی. داستانی كه البته ریشه در واقعیت زندگی نگارنده اش، شلینا زهرا جان محمد دارد. درواقع، نویسنده كتاب، قهرمانی است كه دارد زندگی اش را در داستانِ خودش روایت می كند. مخاطب در مواجهه با عشق زیر روسری، با یك اتوبیوگرافی روبروست كه با زبانِ داستانی ساده ای به رشته تحریر درآمده است. قهرمان كتاب، دختری است آسیائی تبار؛ پدرانش از گجراتی هایی بوده اند كه در شرقِ آسیا می زیسته اند، به اسلام می گروند و خود او، در انگلستان متولد می شود و در همان جا هم درس می خواند. شلینای عشق زیر روسری، نمادِ مخالفت با عرف است. عرفی كه در تعریفِ او، واپس زده است. او در توصیفِ خویشانش - عمه ها و خاله ها- كه می كوشند نگاهِ او را به ازدواج و فرآیندش تغییر دهند، از لفظِ نه چندان مؤدبانه خاله خان باجی ها استفاده می كند و بدین ترتیب، تلویحاً انتقاد خود را نسبت به نوعِ نگاه آن ها اعلام می كند. قهرمانِ كتاب با بسیاری از اصولی كه عرف آن ها را به رسمیت می شناسد، در تعارض است. کوچک تر بودن دختر از پسر، كمتر بودن تحصیلات دختر به نسبت تحصیلات پسر، پایین تر بودن طبقه اجتماعی دختر از پسر ازجمله اولین اصولی است كه مخاطب با مطالعه عشق زیر روسری متوجه می شود قهرمان كتاب، درصدد زیر پا گذاشتن آن هاست. شلینا، بعد از آنكه خواستگاران بسیاری را رد می كند، یك مرحله پا فراتر می گذارد تا نشان دهد یك زنِ مدرن است. او تا به آنجا در پیكار با قوانینِ نانوشته عرف پیش می رود كه از پسری كه دل در گروی مهر معنویات دارد و از تمایلات مادی دور است، خواستگاری می كند. او هرچند از پسر موردعلاقه اش پاسخ منفی می شنود، اما به خود اثبات می كند كه اصلی ترین عنصر برای او در انتخاب مردی برای همزیستی، ایمان و اعتقادات اوست. در عشق زیر روسری نوعِ جدیدی از آشنایی برای ازدواج مطرح می شود كه برای مخاطبان فرنگی شاید تازه باشد، اما برای بسیاری از مردمان كشور ما، تازگی ندارد و در بسیاری از خانواده ها، این نوعِ آشنایی و خواستگاری رفتن، باب است. او در این اتوبیوگرافی داستانی می نویسد: خانواده ام خیلی جدی به مسئولیت های دینی شان پایبند بودند، من باید شریک آینده ام را با میل و رغبت انتخاب می کردم. آن ها ازدواجی تدبیرشده پیش رویم می گذاشتند؛ چیزی بسیار متفاوت با ازدواج اجباری. در بخشی از ازدواج تدبیرشده، کار آن ها این بود که مورد های مناسب گیر بیاورند، نصیحت و حمایتم کنند و چیز هایی را که برای انتخاب همسرِ خوب لازم است، یادم بدهند. اگر از کسی که به من معرفی می کردند، خوشم نمی آمد، مسئله تمام می شد. عشق زیر روسری كتابی است كه به مخاطب نشان می دهد زن، جنس دوم نیست؛ در روابط اجتماعی اش مؤثر است، محصور در قواعد و قوانینِ عرفی نیست و البته، حجاب و پایبندی اش به مقررات دینی، باعث نمی شود تا زندگی اش با چالش مواجه گردد. درواقع، یكی از نقاط برجسته این كتاب، آن است كه مؤلف تأکید دارد تا به مخاطب خود اثبات كند حجاب و دین داری هیچ منافاتی با زندگی مدرن ندارد و دین با عشق ورزیدن به جنس مخالف، زاویه نداشته و حتی برای آن، تعریفی دارد كه در آن، حقوق زن هم پای حقوق و تعهدات مرد حفظ می شود. پیامِ صریحِ عشق زیر روسری را می توان در بخشی یافت كه شلینا، سرخورده از نیافتن همسری ایده آل به زندگی بازمی گردد، چرا كه او در سرتاسر داستان، در پی یافتن مردی با مشخصاتی مطلوب است و او را نمی یابد و آنگاه، با مراجعه به خویشتن، پی می برد كه زندگی اش را وقف یافتن همسری مناسب كرده و همین مسئله، او را از زندگی وا داشته است. لذا او زندگی را از سر می گیرد، سفر می رود، كوهنوردی می كند و به خود می پردازد و می كوشد در خلالِ زندگی كردن، همسری شایسته را انتخاب كند. شلینا، می تواند یكی از دختران این سرزمین باشد. نگاهِ او به اجتماع، به مردهایی كه خواستگار او هستند، رؤیاهای دخترانه اش، آرزوهایش، شیوه های جلب توجهش و حتی عصیانش، همه و همه در حریری از شرم و حیای شرقی تنیده شده. او می تواند جای هرکدام از دخترانی باشد كه داستانِ زندگی اش را می خوانند. این كتاب از این جهت، مخاطبانی خاص دارد و حتماً دخترانِ نوجوان و جوان، با قهرمانِ عشق زیر روسری هم ذات پنداری خواهند كرد؛ هرچند... هرکسی می تواند در هرکجا و هر سنی، پای حرف های دختر جوان نوزده ساله ای كه ازدواج كردن تمام فكر و ذكرش را مشغول كرده بنشیند. عشق زیر روسری را شلینا زهرا جان محمد تألیف و محسن بدره آن را ترجمه كرده است و ترجمه او، بی اغماضخوش خوان، روان و یکدست است. بدره پیش از این ترجمه كتاب بهم میاد را هم در كارنامه خود دارد. عشق زیر روسری به همت نشر آرما با قیمت ۱۳ هزار تومان روی پیشخوان کتاب فروشی ها در دسترس قرار دارد.