پایگاه خبری الف 25 شهريور 1393 ساعت 16:00 http://alef.ir/vdcdff0xnyt0on6.2a2y.html?241919 -------------------------------------------------- عنوان : «قرمز جدی»؛ دینا مقدم راد؛ چشمه -------------------------------------------------- متن : قرمز جدی نویسنده: دینا مقدم راد ناشر چشمه، چاپ اول، ۱۳۹۳ شمارگان ۱۰۰۰ نسخه ۹۳ صفحه، ۶۰۰۰ تومان فروشگاه اینترنتی شهر کتاب، این کتاب را تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه می‌کند، در صورت تمایل اینجا کلیک کنید. **** «جهان تازه داستان»، برای آن‌ها که اهل ادبیات داستانی‌اند و عنایت خاصی هم به داستان‌های کوتاه ایرانی دارند، نام آشنایی‌ست؛ مجموعه‌ای از کتاب‌های نشر چشمه که به داستان‌های کوتاه نویسندگان معاصر ایرانی اختصاص دارد. در این مجموعه تاکنون نویسندگان جوان بسیاری به علاقه‌مندان داستان‌های ایرانی معرفی‌شده‌اند که برخی از آن‌ها امروز نویسندگانی شناخته‌شده محسوب می‌شوند. قرمز جدی نخستین اثر دینا مقدم راد (متولد ۱۳۶۳) به‌تازگی در مجموعه «جهان تازه داستان» نشر چشمه، وارد بازار کتاب شده است. این کتاب حاصل کنار هم قرار دادن ۱۳ داستان کوتاه است، داستان‌هایی که به ادعای نویسنده حاصل ۲ سال کار مداوم بوده‌اند. عناوین داستان‌ها کتاب حاضر بدین قرار هستند: ”یک روز تمرین شده”، “آفتاب آمد دلیل آفتاب”، “چشم دوربین”، “قرمز جدی”، “صبا می‌لرزد”، “وقت نیست”، “هر از گاهی”، “دستور نامه اندر شرح‌حال فرداهای شب‌های کاری نداری؟ می‌خوام برم”، “بلاهت ماژور”، “آیینه‌ی مقعر توی جیب” و “بِبَرگ”، شامل می‌شود. دینا مقدم راد فضای داستان‌های کتاب خود را این‌گونه توصیف می‌کند: «من از دنیای تئاتر به داستان‌نویسی آمده‌ام، برای همین هم شاید برایم به‌هم ریختن مرز میان خیال و واقعیت و سورئال و رئال در داستان‌های این مجموعه اهمیت داشت، گونه‌ای از انتزاع که شاید تنها روی صحنه‌ی تئاتر شاهدش هستیم گاهی وقت‌ها از یک‌گوشه‌ای در داستان‌های این مجموعه سرمی‌کشد.» تجربه فعالیت‌های نمایشی و احتمالاً دل‌بستگی به سینما، باعث شده این جنبه از علایق نویسنده در تعدادی از داستان‌های این مجموعه نمودی بارز داشته باشد. کم و کیف داستان‌های دینا مقدم راد نشان از رویکرد او به داستان‌نویسی مدرن دارد. کم‌رنگ کردن بار دراماتیک و فاصله گرفتن از قصه‌گویی و نزدیک شدن به موقعیت‌های داستانی بدون پرداختن به گذشته شخصیت‌ها و ازاین‌دست مؤلفه‌هایی هستند که در داستان‌های این مجموعه دیده می‌شوند که به مذاق مخاطبان پیگیر و جدی ادبیات داستانی خوش می‌آیند. فاصله گرفتن نویسنده از متن و سردی فضای حاکم بر داستان‌ها، به عنوان جلوه‌ای از زندگی روزگار مدرن، از دیگر ویژگی برخی از داستان‌های این مجموعه هستند.