پایگاه خبری الف 13 دی 1395 ساعت 9:19 http://alef.ir/vdcdnz0ooyt0s96.2a2y.html?430694 -------------------------------------------------- عنوان : وضعیت افسردگی و خودکشی میان دانش‌آموزان خوزستانی اضطراری نیست -------------------------------------------------- متن : رئیس اداره مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خوزستان درباره وضعیت افسردگی و اقدام به خودکشی در مدارس استان با بیان اینکه آماری در این زمینه وجود ندارد اما از 2 سال گذشته "نقشه خطرپذیری مدارس" استان با مشخص‌کردن وضعیت و نوع آسیب‌ها در هر شهرستان و مدرسه ترسیم شده است، گفت: وضعیت خاص و اضطراری در این حوزه مشاهده نمی‌کنیم، اما اگر یک مورد نیز اتفاق افتد باید تلاش کرد که آن هم پیشگیری و ریشه‌یابی شود. ابوذر فاضل‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برنامه‌های آموزش و پرورش در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان با تمرکز بر اقدامات آموزشی و فرهنگی تدوین و اجرا می‌شود، اظهار کرد: عموماً آموزش مهارت‌های اجتماعی و زندگی از سالیان گذشته تاکنون به‌عنوان یکی از برنامه‌های مستمر آموزش و پرورش در جریان بوده و همچنان با برگزاری جلسات آموزشی، جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلف فرهنگی، اردویی و مشاوره‌ای برای دانش‌آموزان و از سوی دیگر نیز ارائه آموزش‌های مکمل به والدین تلاش می‌کنیم یک تربیت صحیح و مصون‌سازی درست برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم که منجر به پیشگیری از بسیاری از آسیب‌ها در حال و آینده اعم از بزهکاری، اعتیاد، طلاق و ... در آن‌ها شود. وی با بیان اینکه این آموزش‌ها به طور استاندارد برای دانش‌آموزان طراحی و اجرا می‌شود، در عین حال تأکید کرد: نباید نقش خانواده‌ها در این میان کمرنگ و گم شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند، آموزش و پرورش به‌عنوان یک نهاد فرهنگی باید همه معضلات را رفع و رجوع کند که تفکر غلطی است. آموزش و پرورش در کنار خانواده می‌تواند نتایج بسیار ماندگارتری حاصل کند. رئیس اداره مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به وجود یک میلیون نفر دانش‌آموز در استان، تصریح کرد: با وجود این جمعیت بالای دانش‌آموزی برنامه‌ها و کنترل‌های خاص خود لازم است و باید همه دستگاه‌هایی که می‌توانند کمک‌رسان باشند، به یاری آموزش و پرورش بیایند. در خصوص برخی ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی، ابتدا باید به سراغ خانواده‌ها رفت. مگر دانش‌آموز چه قدر از وقت خود را در اختیار آموزش و پرورش است؟ فاضل‌پور افزود: در حال حاضر با حداقل وقت و زمان مفید خارج از درس‌ها و برنامه‌های آموزشی، مراکز مشاوره فعالیت‌ها و تلاش‌های خوبی در این راستا انجام می‌دهند، اما نقش خانواده در این میان کجاست و چرا کسی به سراغ خانواده نمی‌رود؟ ما معتقدیم اگر خانواده‌ها به روشنفکری لازم برسند، بسیاری از آسیب‌ها به حداقل می‌رسد اما در حال حاضر هر اتفاقی را در سنین پایین برای فرد رخ دهد، به آموزش و پرورش مربوط می‌دانند؛ در حالی‌که روش تربیتی خانواده در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثر است. وی با بیان اینکه البته در کنار خانواده آموزش و پرورش نیز وظایفی بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: برنامه‌های مختلفی برای توانمندسازی دانش‌آموزان و افزایش تاب‌آوری آن‌ها در برابر مسائل و چالش‌های اجتماعی اجرا می‌شود؛ همچنین ماهیت کاری یک معلم و فرد فرهنگی می‌طلبد که در این قضایا مداخلات مثبت داشته باشد که از این نظر نیز معلمان و فرهنگیان استان اقدامات مختلفی انجام می‌دهند، اما تأکید بر این است که سرچشمه را بشناسیم. رئیس اداره مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خوزستان در خصوص برنامه‌ها برای حفظ بهداشت روان دانش‌آموزان، گفت: مجموعه آموزش و پرورش، طرح‌های متنوعی هم برای کارکنان، دانش‌آموزان و هم والدین اجرا می‌کند؛ به طور مثال برگزاری جشنواره نوجوان سالم، مسابقات فرهنگی و هنری، کلاس‌های آموزشی و تهیه و تولید بسته‌ها و منابع آموزشی جزو دستور کار و وظایف این اداره است اما دیگر واحدهای مرتبط نیز اقدامات مؤثری در راستای تقویت فعالیت‌های جایگزین برای دانش‌آموزان انجام می‌دهند. فاضل‌پور خاطرنشان کرد: اداره تربیت بدنی، فرهنگی و هنری، امور بانوان و حتی انجمن اولیا و مربیان، همه در این راستا تلاش می‌کنند؛ اردوها و برنامه‌های متنوعی نیز برای ایجاد نشاط اجتماعی در مدارس برگزار می‌شود که تقویت این فعالیت‌های جایگزین، اثرگذاری بسیار ماندگارتری نسبت به برگزاری یک کلاس آموزشی برای دانش‌آموزان دارد. وی درباره وضعیت فعلی افسردگی و اقدام به خودکشی در میان دانش‌آموزان استان، اظهار داشت: وضعیت خاص و اضطراری در این حوزه مشاهده نمی‌کنیم؛ اما اگر یک مورد نیز اتفاق افتد، باید تلاش کرد که آن هم پیشگیری و ریشه‌یابی شود. در حال حاضر آماری در این خصوص در اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد اما مجموعه فعالیت‌های ما نیز معطل آمار نمی‌ماند. رئیس اداره مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خوزستان یکی از اقدامات مهم این اداره را ترسیم و تدوین "نقشه خطرپذیری مدارس" استان عنوان کرد و توضیح داد: در این نقشه که از اسناد طبقه‌بندی شده است، دانش‌آموزان و مدارس لازم‌التوجه در هر شهرستان با طبقه‌بندی نوع آسیب‌ها و مشخص کردن روی نقشه و تحلیل محتوایی، مشخص شده‌اند که این نقشه از 2 سال گذشته به‌طور رسمی در فعالیت‌ها و برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اکنون نیز در حال به‌روز رسانی آن هستیم. فاضل‌پور با بیان اینکه شدت و غلظت آسیب‌ها از نظر شرایط محیطی در سطح مدارس استان متفاوت است، گفت: سعی کردیم مدارسی که شدت و نوع آسیب‌ها در آن‌ها بیشتر است، در اولویت فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی قرار گیرد و بر این اساس اگرچه برنامه‌ها با پوشش فراگیر در سطح استان اجرا می‌شود، اما برخی از برنامه‌های آموزشی و فرهنگی به تناسب مناطق، اولویت‌بندی و اجرای برنامه‌ها با اولویت در مدارس لازم‌التوجه است. وی با اشاره به اینکه کار فرهنگی زمان‌بر است، گفت: شاید چندان احساس نشود که چه حجم کار و فعالیتی در این حوزه انجام می‌شود، اما اگر این برنامه‌ها متوقف شود آن‌وقت تصور کنید که ممکن بود چه اتفاقاتی رخ دهد. در هر حال اجرای بسیاری از برنامه‌ها مستلزم تأمین اعتبار است و این امر می‌طلبد که دیگر دستگاه‌های متولی مسائل فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی نیز به آموزش و پرورش کمک کنند.