پایگاه خبری الف 16 خرداد 1396 ساعت 11:03 http://alef.ir/vdcdxn0o5yt0556.2a2y.html?479727 -------------------------------------------------- عنوان : گزارش کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات از اعتماد 55 درصدی به صدا و سیما -------------------------------------------------- متن : گزارش کمیسیون بررسی و نظارت بر تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مجلس قرائت و در بخشی از این گزارش بر افزایش اعتماد مردم به رسانه ملی به دلیل پخش زنده مناظره‌ها اشاره شد. به گزاش خبرآنلاين، جلسه علني روز سه شنبه -16 خرداد- مجلس در ادامه گزارش هاي انتخاباتي دستگاه هاي مسئول، فرصتي در اختيار كميسيون بررسي تبليغات دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري قرار گرفت، تا احسان قاضي‎زاده هاشمي به عنوان سخنگوي اين كميسيون به قرائت اين گزارش بپردازد. او در ابتداي گزارش كميسيون متبوعش گفت: شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما مركب از 2 نماينده از هر يك از قواي سه گانه كشور بر اساس اصل 175 قانون اساسي تشكيل شد. نكته حائز اهميت، فرا قوه اي بودن اين كميسيون است. اين كميسيون مسئوليت نظارت بر پيش از پخش و در زمان پخش زنده مناظره هاي تلويزيوني را برعهده داشت. قاضي‎زاده‎هاشمي ادامه داد: برنامه هاي تعيين شده براي انتخابات به گونه اي بود كه هر نامزد با احتساب مناظره ها، بيش از 30 ساعت در صدا و سيما حضور داشت. هر سه مناظره تلويزيون به عنوان پربيننده ترين برنامه تلقي شد. ‌تنوع برنامه ها به گونه اي بود كه كانديداها تمام انديشه هاي خود را در رسانه ملي براي مردم تببين كردند تا از انجام تبليغات پر هزينه ديگر بي‎نياز باشند. او در بخش ديگري از گزارشش به اهم راهبردهاي تبليغاتي كميسيون مذکور اشاره كرد و گفت:‌ رعايت بي طرفي،‌ فراهم كردن عدالت رسانه اي، جلب مشاركت حداكثري، آگاهي مردم، پوشش خبري منطقي به منظور ترغيب مردم، تبليغ سلامت انتخابات و لزوم صيانت از آراي مردم، ترغيب جريانات و احزاب سياسي به رعايت اخلاق انتخاباتي، خنثي سازي تبليغات مسموم رسانه هاي معاند اهم راهبردهاي كميسيون بود. سخنگوي كميسيون بررسي تبليغات انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: بخشي از کار اين کميسيون نظارت بر تدوين اخبار رئيس جمهور و دولت مستقر در بخش هاي مختلف خبري و برنامه هاي مشاركتي صدا و سيما بود كه علاوه بر اطلاع رساني بدون پروپاگاندا،‌ عدالت را بين نامزدها حفظ و ايجاد کند. اين كميسيون با هر يك از نامزدها دو جلسه داشت و سه جلسه با حضور مشترك 6 نامزد پيش از مناظره ها برگزار کرد. در تمام جلسات بر ماده 64 قانون انتخابات مبني بر عدم نقض قوانين، نفي هتک حيثيت ساير نامزدها و ديگر اقشار مردم و نفي ايرادهاي واهي به آنها توضيح داده شد. همچنين با نمايندگان 6 نامزد جلسه داشتيم و روند كلي تبليغات به آنها ابلاغ كتبي شد. او در رابطه با پخش زنده مناظره ها، هم گفت: اعتماد افكار عمومي به پخش زنده،‌ خواست هر 6 نامزد بود که نياز به گرم شدن فضاي انتخابات و به پاي صندوق كشيدن مردم در اين انتخابات را مرتفع مي کرد. جز با برگزاري زنده مناظره‎ها اين مهم، امكان پذير نبود. اين اقدام كميسيون تبليغات منجر به مرجعيت رسانه ملي شد که براساس نظرسنجي ها منجر به اعتماد 55 درصدي مردم به اين رسانه شد. اين در حالي است كه مرجعيت صدا و سيما در سال 92 تنها 68 درصد بود.