پایگاه خبری الف 18 خرداد 1396 ساعت 11:10 http://alef.ir/vdchwvnkk23n6md.tft2.html?480594 -------------------------------------------------- عنوان : ورود هواپیماهای ATR‌ به شبکه پروازی کشور -------------------------------------------------- متن : روز گذشته اولین هواپیمای ATR هما با رجیستر EP-ITA نخستین پرواز خود را در مسیر هوایی تهران-مشهد انجام داد، همچنین صبح امروز دومین فروند ATR وارد شبکه پروازی هما شد و قرار است ۲ فروند دیگر از این ATRها در ۲ روز آینده وارد شبکه پروازی ایران ایر شود. به گزارش فارس روز 27 اردیبهشت ماه امسال بود که چهار فروند هواپیمایATR که ایران ایر از کمپانی هواپیماسازATR خریداری کرده بود، همزمان وارد مهرآباد شد. پس از گذشت بیش از 20 روز از ورود این هواپیماها به کشور، روز 17 خردادماه امسال، اولین فروند از این چهار فروند ATR با رجیسترEP-ITA و شماره پرواز IR3300 اولین پرواز خود را ساعت 09:00 صبح در مسیر تهران-مشهد انجام داد؛ دومین پرواز این هواپیما بعد از ظهر همان روز ساعت 16:00 در مسیر مشهد-تهران به شماره پروازIR3301انجام شد. بنا به رسم دیرینه و پسندیده شرکت های هواپیمایی داخلی، هر شرکت هواپیمایی که هواپیمای جدیدی وارد ناوگان خود کند، اولین پرواز آن را در مسیر مشهد مقدس و بر فراز حرم امام رضا (ع) انجام می دهد. بنابراین گزارش از آن نظر که ایران ایر برای اولین بار از این هواپیماهای ATR در ناوگان خود استفاده می کرد، در اولین پرواز، خلبان فرانسوی، خلبان ایرانی این پرواز را همراهی کرد؛ البته ناگفته نماند که هواپیماATR از گذشته در ناوگان هوایی کشور موجود است و در حال حاضر مدل های پایین تر این هواپیماهای ملخی، در شرکت هواپیمایی آسمان فعالیت می کند. بنابراین گزارش دومین هواپیمای ATR 72-600 هما نیز با رجیستر EP-ITB حدود ساعت 08:30 صبح امروز از تهران به سمت مشهد مقدس پرواز کرد. این را مدیرکل روابط عمومی ایران ایر به فارس گفت و افزود: برنامه ریزی شده است سومین هواپیمای ATR 72-600 هما نیز با رجیستر EP-ITC روز آینده به سمت مشهد مقدس پرواز و مسافران را جابه جا کند. شاهرخ نوش آبادی اضافه کرد: همچنین طی برنامه ریزی انجام شده، چهارمین فروند از هواپیمای ATRهما با رجیستر EP-ITD صبح روز شنبه 20 خرداد 1396 در اولین پرواز خود و چهارمین پروازATRها، مسافران را از تهران به سمت مشهد مقدس جابه جا می کند. بنابراین گزارش گزارش هواپیمای ATR دو موتوره بوده و مناسب پروازهای منطقه ای و مسیرهای نزدیک است، از این رو بسیاری از آنها می توانند در فرودگاه های کوچک کشور و پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گیرند؛ مصرف سوخت نسبتا پایین و هزینه کم نشست و برخاست آنها در قیاس با هواپیماهای غول پیکر یکی از اصلی ترین مزیت های این هواپیمای ایتالیایی به شمار می رود. مدیرعامل ایران ایر پیش از این در باره خرید این ATRهابه فارس گفته بود: مزیتی که موجب شد، قرار داد ایران ایر با کمپانی ATR انجام شود، این بود که در قرارداد خرید این هواپیما نیز کمپانی سازنده، تأمین فاینانس را انجام می دهد و هما 15 درصد منابع مالی را تأمین می کند. در قرارداد خرید ATR ها، هدف برخورداری شهرهای کوچک و کمتر بهره مند از صنعت حمل ونقل هوایی است. بنا به گفته فرهاد پرورش یکی از مشکلات ما در ایران، این است که تعداد زیادی فرودگاه کوچک داریم، اما چون هواپیماهای کوچک نداریم، پرواز در این فرودگاه ها به میزان کمی انجام می شود ، در واقع پرواز هواپیماهای بزرگ تر به فرودگاه های کوچک، به دلیل این که ضریب ظرفیت شان کاهش می یابد، برای ایرلاین ها مقرون به صرفه نیست و ایرلاین ها تمایل ندارند، به فرودگاه های کوچک با هواپیماهای بزرگ پرواز کنند، اما پرواز با هواپیمای کوچک نظیر ATRها در فرودگاه های کوچک، اقتصادی است. * ATRها انتخابی برای فرودگاه های کوچک مدیرعامل ایران ایر گفت که ATRها انتخابی برای فرودگاه های کوچک است ، این هواپیماها ویژگی های خاص مناسبی دارند که موجب شده است، 30 تا 40 درصد بازار دنیا را در دست بگیرند. این هواپیما در باندهای کوچک قابلیت فرود دارند و پله سرخود هستند، ضمن آنکه با تجهیزات فرودگاهی و زمینی ساده می توان به این هواپیما خدمات داد ، هواپیمای مذکور برای باندهای کوتاه است. تجهیزات فرودگاهی زیادی نمی خواهد و با امکانات کم به پرواز در می آیند و به عنوان هواپیمای ملخی در ناوگان هوایی کشورها پرواز می کنند. بنا به گفته پرورش شرکت هواپیمایی آسمان نیز قبلاً این هواپیما را در اختیار داشته و از آن راضی است، ATRها برای نشست و برخاست در فرودگاه های کوچک نیازمند سرمایه گذاری سنگین و تجهیزات زمینی و فرودگاهی آنچنانی نیست. بنابراین گزارش ATR72-600 هواپیمایی کوتاه برد با ظرفیت 72 نفر است که می تواند در فرودگاه های کوچک نشست و برخاست کند. طبق گفته قائم مقام وزیر راه در امور بین الملل به فارس،16 فروند ATR دیگر نیز حداکثر تا 2.5 سال آینده وارد ناوگان هوایی کشور می شود. 50 درصد سهام کمپانی سازنده هواپیما ATR متعلق به شرکت ایرباس است و 50 درصد دیگر به کشور ایتالیا تعلق دارد.