پایگاه خبری الف 12 شهريور 1396 ساعت 8:06 http://alef.ir/vdcjhaeixuqeyaz.fsfu.html?507794 -------------------------------------------------- عنوان : تبلیغات در ماهواره عرضه در بازار زیرزمینی مترو! -------------------------------------------------- متن : اکثر اجناسی که در مترو توسط دست‎فروشان عرضه می‌شود کالاهای کوچکی هستند که عقبه تبلیغاتی ماهواره‌ایی دارند. آنا: همه روزه مسافران مترو تهران شاهد بازار مکاره‌ای در داخل واگن‌های این وسیله نقلیه عمومی هستند که با ناهنجاری و آلودگی صوتی فراوانی نیز همراه است. اغلب کالا‌هایی هم که در مترو عرضه می‌شود اجناس فیک و جعلی هستند که با قیمت ارزان و با تبلیغات و زبان‌بازی دست‎‌فروشان خریدار پیدا می‌کند. جالب اینجاست که اکثر اجناسی که در مترو توسط همین دست‎فروشان عرضه می‌شود عقبه تبلیغاتی ماهواره‌ای نیز دارد. مانند همین کالای بی ارزش به نام «اسپینر» که با چند بلبرینگ و با یک استدلال روانشناسی توسط دستفروشان به فروش می‌رسد. همین کالا ابتدا در ماهواره به طرق و صور مختلف و متعدد تبلیغات شد و به اندازه کافی ذهن مردم را کنجکاو کرد. اسباب بازی بزرگترها و اسباب‌بازی شماره یک دنیا از جمله نام‌هایی است که روی این وسیله بازی با یک کلک روانشناسه گذاشته شده است. درواقع تبلیغات ماهواره‌ای نیز به خوبی بازی با ذهن مخاطب را بلد است. عینک‌ها و چراغ‌ قوه‌های مختلف و ابزارآلاتی که به همه کار می آیند از جمله دیگر موارد تبلیغاتی در ماهواره و عرضه در مترو هستند. جالب اینجاست که برخی از دستفروشان از عنوان کردن ماهواره‌ای بودن کالای خود نیز ابایی ندارند و حتی این مزیت و فخر را به مسافران می فروشند که کالایی ارزانتر از ماهواره به مشتری ارائه می کنند. چهره مسافران هنگام ورود دستفروش‌ها به داخل واگن هم دیدنی است. برخی از آنها سر در لاک خود فرو کرده‌اند و به معرکه‌گیری فروشندگان در میانه واگن نگاه می‌کنند. اما همین که یکی از مسافران به قصد خرید، کالایی را با وسواس زیر و بالا می‌کند، یخ بقیه‌ی مردم هم آب و باب خرید باز می‌شود! جالب اینجاست که یک رابطه دوسویه میان کالاهای دستفروشی مترو و تبلیغات ماهواره برقرار است. یا عرضه کنندگان این کالاها در ماهواره مترو تهران را به عنوان یک بازار مورد هدف قرار داده‌اند و یا اینکه دستفروشان که به طور سازمانی حالا کار می‌کنند از این تبلیغات بهره‌برداری می‌کنند و همین کالاها را برای عرضه به مترو تهران می‌برند. اما نکته جالب توجه نوع کالای دستفروشی است. کالاهای دستفروشی ویژ‌گی‌های جالب و مخصوص به خود دارند که جزو صنایع کوچک محسوب می‌شوند. صنایعی که جذابیت بسیاری برای خریدار دارند و اغلب با قیمت پایین تولید و با قیمت نازل فروخته می شوند. قابل حمل هستند و می‌توان این کالاها را به صورت فله‌ای فروخت. اگر نگاهی به رشد و توسعه کشورهایی مانند چین که امروزه در صدر اقتصادهای جهان قرار دارد بیندازیم، متوجه رشد اقتصادی اژدها از طریق رشد و توسعه بنگاه‌های تجاری و همین صنایع کوچک می شویم. از یاد نبریم که چین با تولید کالاهای کوچکی مانند اسباب بازی بازار جهان را تسخیر کرد و بعد از مدتی به سمت محصولات صنعتی بزرگ پیش رفت. هر چند که هنوز هم از این مزیت بهره‌برداری تام و تمام می کند. استفاده از نیروی انسانی ارزان و پرتلاش ازجمله مشخصه‌های اقتصادی کشورهای جنوب شرق آسیاست که باعث می شود کالاهای تجاری کوچک نیز با قیمت ارزان تولید شوند. حالا از سوی دیگر دستفروشان مترو نیز به دو جهت عرضه کننده کالاهای ماهواره‌ای و چینی هستند. چینی‌ها نیز بازار ایران را با همین کالاهای کوچک قبضه کرده‌اند. بخشی از کارمندان سفارت چین در ایران نیز بیشتر از اینکه کاردار و مسئول باشند بازاریاب هستند و به شناسایی بازار کالاهای ایرانی می پردازند. از این روست که دیده می شود کالاهای ذاتا ایرانی مانند لونگ و حتی تسبیح چینی نیز در بازارهای مختلف کشورمان یافت می‌شود. چینی‌ها حتی از مراسمات ایرانی هم نهایت بهره‌برداری را می کنند. چهارشنبه سوری یکی از مراسم‌هایی است که بیشتر باید گفت این روزها جشن چشم بادامی‌هاست تا ایرانی‌ها و انواع و اقسام ترقه و موارد محترقه از سوی چینی‌ها به بازار ایران عرضه می‌شود. تولید و عرضه کالای کوچک و ارزان رمز موفقیت چین شده درحالی که کارگاه‌های ایرانی یکی پس از دیگری تخته می‌شوند و کالاهای ماهواره‌ای و چینی جایشان را می‌گیرند و سودشان هم به مقصد چشم بادامی‌ها و جیب خارجی‌ها می‌رود.