ایران خودرو؛ در 3 اپیزود!

بخش اقتصادی الف، 10 مرداد 92

10 مرداد 1392 ساعت 16:03

شاید به جرأت بتوان گفت که شکایت از خوروسازان و گلایه از کیفیت قوطی هایی که به نام خودرو تحویل مشتری می دهند، پای ثابت و همیشگی درددل بینندگان با "الف" است. چندی است که تلاش کردیم با ارسال این درددل ها به مدیران صنایع خودروسازی، پیش از درجشان در الف، به حل مشکلات این دسته از بینندگان و البته ارتقای خدمات خودروسازان نیز کمکی کرده باشیم. چندین نامه و یادداشت در روزهای گذشته برای مدیران ایران خودرو، سایپا و ... فرستاده شد که البته همان طور که لابد شما هم حدس می زنید، بی پاسخ ماندند و این فرضیه را ثابت کردند که مدیران ما عادت کرده اند که هم پیاز را میل بفرمایند و هم پول را بپردازند و ... امروز برای نمونه 3 مورد از دردل های بینندگان درباره ایران خودرو را تقدیم می کنیم و پس از این نیز سراغ گلایه های شما از سایر خودروسازان خواهیم رفت.


(1)
بیش از دو ماه از تعبیر «کیلویی چند» رییس جمهور درباره تولیدات خودروسازان داخلی و تهديد به كاهش تعرفه واردات خودرو و برخورد با خودروسازان دولتي به سبب افزايش تصاعدي قيمت خودرو، می گذرد. در این مدت که ناز و كرشمه ها و جلسات بي ثمر شوراي رقابت و خودروسازان ادامه داشت و در نهايت به اصطلاح به تثبيت قيمت و يا همان كاهش قيمت بسيار ناچيز و جزئي خودرو انجامید، بنده هم با كلي قرض و وام موفق به خريد يك سمند كه معروف به خودرو ملي و ايراني است، شده ام.

چشمتان روز بد نبيند، هنوز دو ماهي بيشتر از خريد اين ماشين نگذشته كه هر دم از اين باغ، بري مي رسد. يك روز بالابر شيشه اش خراب شد و شيشه پائين نمي آمد. به يكي از نمايندگي هاي ايران خودرو مراجعه كردم و آنها مشكل را با تعويض موتور بالابر شيشه حل كردند. البته آدم بايد منصف باشد. حداقل در اينجا بايد از نمايندگي مذکور كه هم خوش برخورد و هم كار راه اندازند، تشكر كنم. البته اين نواقص و معايب به خودروسازان باز مي گردد و مديران بالايي كه اميد مي رود در دولت جديد، با مديران شايسته تري كه به فكر مردم باشند نه به فكر جيب خود و ورشكست نشدن صنعت رو به زوال خودروي خود، جایگزین شوند تا به فكر امنيت و جان مردم و رفاه آنها باشند نه اينكه خودرويي را تحويل مردم دهند كه هر روز يك عيبي پيدا مي كند.

بگذريم! هنوز چند روزي از رفع اين عيب نگذشته بود كه بوق ماشين و نور بالاي موقت، بعد از يك ماه كار كردن خراب شد و هنوز كه هنوز است درست نشده و حاصل چند بار تماس بنده با واحد شكايات ايران خودرو نيز فقط يك شماره پيگيري و اين كه «به زودي با شما تماس گرفته مي شود»، است! البته در اين چند باري كه تماس گرفتم يك بار يك خانمي در واحد شكايات ايران خودرو، گوشي را برداشت و وقتي اعتراض بنده را شنيد، گفت: «بايد تأمين قطعه بشود و فعلا بوق نداريم»! گفتم خب! اين ماشين كه كارت طلايي دارد و پولش را هم جيرينگي از ما گرفته ايد، لااقل اجازه بدهيد خودمان يه بوقي، شيپوري تهيه كنيم و شما پولش را بدهيد؛ چون نميتوانيم صبر كنيم تا شما بوق دار شوید. بوق براي ماشين، حداقل در ايران واجب است. طور كه بنده از برخي از افرادي كه براي خرابي ماشينشان مراجعه كرده بودند، پرسيدم، ظاهراً اين مشكل بوق و نوربالاي موقت، مشكل عام و فراگير تقريباً اغلب خودروهاي ايران خودرو، به خصوص، سمند در يكي دو سال اخير است.

در اينجا باید يادی هم از حرف هاي چندی پيش مدافع همیشگی خودروسازان، مهندس نعمت بخش بکنیم كه در گفتگو با خبرنگار پرشين خودرو گفته بود: «در حال حاضر، تولید خودرو در ایران با رعایت تمامی استانداردها صورت می گیرد و جای هیچ گونه نگرانی برای کیفیت خودروها وجود ندارد. بیشتر شرکت های چینی تولیدات خود را با کیفیت های مختلف تولید می کنند و مدیران شرکت های خودروسازی ما با کیفیت ترین کالاها را از این کشور خریداری می کنند.»
البته جناب ایشان چندی قبل در گفت و گوی دیگری با صراط نیوز گفته بود: «تا همين اواخر ورودی پول به شرکت‌های سایپا و ایران خودرو روزی ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان بود.»

حالا که این سطور را می نویسم، در صندوق عقب اين خودروي ملي هم خراب شده و باز نمي شود! و من مانده ام و سمندی که پول 2 تا سمند يك سال قبل را بابتش پرداخته ام.
***

(2)
« شركت خدمات پس از فروش ايران‌خودرو (ايساكو) براي اولين بار در تاريخ صنعت خودروی كشور، در دوره‌هاي ارزيابي هاي وزارت صنعت از شركت‌هاي خدمات پس از فروش، عنوان پر افتخار «رتبه اول» و «تنها شركت موفق» را از آن خود كرد.
مهندس جواد نجم‌الدين مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو ضمن بيان اين مطلب افزود: ايساكو در سه سال متوالي مقام اول را در بين شركت‌هاي ارايه دهنده خدمات پس از فروش كسب كرده بود و امسال نيز براي اولين بار دركشور به «رتبه اول» دست يافت.»

داشتم این خبر مسرت بخش را از رادیوی خودرو ام می شنیدم و شادمان بودم که خودرو من نیز کار دستان پرتوان همین خوروساز رتبه اولی است که ... توی آن گرمای طاقت فرسایی که هواشناسی اصرار داشت که 49 درجه است و دمای سنج بدن من عددی بالای 50 را نشان می داد، هُرم باد داغ جایگزین نسیم خنکی شد که توی یک ماهی که از خرید خودرو ام می گذشت، به آن عادت کرده بودم.

دیگر ادامه رانندگی برایم ممکن نبود. به خانه برگشتم و در مقابل تعجب خانوده از خراب شدن یک ماهه کولر ماشین، گفتم: غم به دل راه ندهید که طرفمان رتبه اول «به دست آوردن دل مشتری» را دارد!

گوشی را برداشتم از اطلاعات تلفن شماره چند نمایندگی ایران خودرو را گرفتم. به اولی زنگ زدم و مشکلم را گفتم. قاطعانه جواب داد که امکان پذیرش خودرو را در این ساعت ندارند و باید 7 صبح برای نوبت گرفتن تماس بگیرم. بقیه هم کمابیش همین را تحویلم دادند و قطع کردند.

فردا صبح، رأس ساعت 7 گوشی تلفن را برداشتم و شروع به شماره گیری مرکزی کردم که به صورت متمرکز کار نوبت دهی نمایندگی ها را انجام می دهد. تا ساعت هفت و بیست دقیقه، یک سره اشغال بود. ساعت 7:20 بود که خانمی عصبانی پاسخ داد و در مقابل خواسته ام, اعلام کرد که نوبت ها تمام شده و باید 7 زنگ می زدم.

فردا صبح یک ربع زودتر کارم را شروع کردم. تا ساعت 7 هیچ کس جواب نمی داد. دقایقی از 7 گذشته بود که موفق شدم و نوبتی از یکی از نمایندگی های «برتر»! نصیبم شد. قرار شد فردای آن روز به نمایندگی مذکور مراجعه کنم. فردا صبح شادمان خودم را به نمایندگی مذکور رساندم. وقتی مشکل کولر ماشین را برای مسوول پذیرش توضیح دادم، با سردی پاسخ داد که کاری از دستشان بر نمی آید، چرا که مدتی است قطعات کولر از طرف ایران خودرو تأمین نمی شود و آنها هم تصمیم گرفته اند که قراردادشان را با ایران خودرو در این زمینه لغو کنند! البته ایشان برادرانه نصیحت دیگری هم به من کرد؛ «یا گرما را تحمل کن و یا به تعمیرگاهی بیرون از شبکه نمایندگی ها، مراجعه کن و با هزینه خودت مشکل را حل کن!»

اکنون من در حالی که از خنکی نسیم کولر ماشینم لذت می برم، از آن برادر بزرگوار پذیرش نمایندگی برتر خدمات بعد از فروش ایران خودرو سپاسگزارم که این نکته ارزشمند را به من یاد داد و بر لب ذکر دعا دارم برای وجود با برکت مدیران صنایع خودروسازی کشورم که مردانه در سنگر تولید و خدمت به ملت شریف ایران ایستاده اند و اجازه نمی دهند خدشه ای به آرامش مشتری ایرانی وارد شود!
***

(3)
دو هفته پیش از ایران خودرو یک دستگاه خودرو صفر رانا خریدم. در نمایندگی پیشنهاد کردند که دزدگیر، پوشش نمدی درب موتور و  قفل زاپاس و ... روی خودرو ام نصب کنند. دو روز بعد از تحویل خودرو مشخص شد، کولر آن خراب است. روز بعد به دلیل روشن نشدن خودرو، آن را با جرثقیل به تعمیرگاه بردم. تعمیرگاه نمایندگی اعلام کرد، به دلیل اختلافی که با ایران خودرو بر سر قطعات دارد، درحال فسخ قراردادش است و امکان حل مشکل کولر را ندارد ولی بعد از ۲۴ ساعت، مشکل روشن نشدن ماشین را حل و  دلیل آن را نصب دزدگیر اعلام کرد.

هنگام تحویل گرفتن خودرو متوجه شدم، در محل نصب چشمی ماشین از داخل ضربه ای به شیشه وارد آمده و  موجب ترک خوردن شیشه شده است. البته مسئول نمایندگی مسئولیتی در این باره نپذیرفت. در همین موقع متوجه شدم، پوشش نمدی که هفته قبل هزینه اش را از من گرفته اند، اصلاً در ماشین نصب نشده است.  پس از اعتراض من، اعلام کردند، چون نمدی نداشته اند و پیدا نمی شود، وجه آن را مسترد خواهند کرد. خودرو را که مجدداً تحویل گرفتم و به منزل رسیدیم، شیشه برقی ماشین بالا نمی آمد. دوباره به نمایندگی مراجعه کردم. پس از بررسی مفصل، علت آن را پیدا و مشکل شیشه را حل کردند.

حالا من مانده ام و شیشه شکسته ماشین صفرکیلومتر و کولر خراب آن و مشتی شعار پوچ درباره خودرو ملی و کرامت مشتری و ...


کد مطلب: 194508

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdce7e8zvjh8oni.b9bj.html?194508

الف
  http://alef.ir