فوت دانش آموزان هرمزگانی و خانواده هایی که تا ابد داغدار شدند

تمام قصورها به راننده ختم نشود/ بازخوانی وعده‌های فراموش‌شده به دختران شین آبادی

بخش اجتماعی الف، 16 شهریو 96

16 شهريور 1396 ساعت 8:08


بامداد روز دهم شهریور ماه 96 ایران بار دیگر عزادار دانش‌آموزان کشور شد. ۷ دانش‌آموز در پی واژگونی اتوبوس در محور بندرعباس- شیراز فوت کردند و پدر و مادران‌شان برای همیشه داغدار شدند. برخی دیگر نیز خاطره تلخ تصادف را با قطع عضو به خاطره می‌سپارند.

فاجعه‌ای غمناک که به سختی اذهان عمومی فراموش خواهند کرد و عواقبی که سایه سیاه آن بر زندگی دختران نوجوان هرمزگانی تا ابد سنگینی می‌کند. در این میان نمی‌توان حال خانواده‌های داغداری را تصور کرد که ثمره عمرشان در ابتدای زندگی از دست رفته است؛ نوجوانانی که سقف بلند آرزوها در عمر کوتاهشان محقق نشد و حال هزاران اما و اگر برای بازماندگان و جامعه درباره این اتفاق و سرنوشت دانش آموزان هرمزگانی مطرح شده است.

محدثه هایی که آرزوهایشان بر باد رفت
دختر شادابی که آرزوی درمان پدر بزرگ و مادربزرگی که در کنار آنها رشد کرده بود را داشت، حالا باید منتظر عمل‌های جراحی بعدی و پیوند عضو باشد.

به گزارش خبرگزاری ها، محدثه. ش یکی از بازماندگان حادثه دردناک اتوبوس شب میناب است که در سن 17 سالگی تجربه تلخ قطع عضو از ناحیه دست راست و پای راست را در زندگی خود احساس می‌کند. دختر نوجوانی که آرزوی پزشک شدن داشت و تمام تلاش و هدفش رسیدن به این حرفه بود اما در نهایت سال کنکور دام بی‌تدبیری دامان وی را گرفت.

دختر شادابی که فقدان مادر را از یک سالگی در زندگی خودش حس کرده بود و تنهای آرزویش طبابت و درمان پدر بزرگ و مادربزرگی بود که در کنار آنها رشد کرده بود، حالا باید منتظر عمل‌های جراحی بعدی و پیوند عضو باشد.

پدر محدثه می‌گوید در این چند روز مسئولان آموزش و پرورش دیدن ما می‌آیند و رسیدگی تقریبا خوبی به محدثه و بچه‌های دیگر می شود اما نمی‌دانیم این کارها بعد از روزهای پرالتهاب کنونی ادامه دارد یا خیر؟ آیا برای بچه‌های ما با این حادثه تلخ تضمینی برای کمک به زندگی آینده شان وجود دارد ؟

 
خانه شیوا مبینی یکی از نخبه های کشته شده هرمزگانی
اجازه حرکت شبانه به اتوبوس حامل ۴۰ دانش‌آموز در جاده مرگ
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت اتوبوس‌های دانش‌آموزان در شب که مطابق با شیوه نامه اردوهاست، نقصی بزرگ و یکی از دلایل اصلی وقوع حادثه خونین تصادف اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی است.

احمد مرادی در رابطه با تصادف خونین اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی اظهار کرد: در گزارش اولیه پلیس، علت این حادثه خواب آلودگی راننده اعلام شده است، در شیوه نامه اردوهای دانش‌آموزی آمده است که در مناطق گرمسیر تردد اتوبوس‌ها در شب بلامانع است که این مسئله نقصی بزرگ بوده و باید اصلاح شود.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی گفت: جاده ترانزیتی شیراز- داراب- بندرعباس ترافیک بالایی دارد و به جاده مرگ معروف است یعنی در حالت عادی و تردد روزانه، امکان بروز حادثه وجود دارد و در چنین شرایطی عجیب است که چرا اتوبوس حامل 40 دانش آموز شبانه به جاده می‌زند.

مرادی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از راننده‌های اتوبوس اصول ایمنی را رعایت نمی‌کنند و باز هم اجازه رانندگی دارند یعنی اهرم بازدارنده‌ای در این رابطه مشاهده نمی‌شود.

داغ‌هایی که دوباره تازه شد و وعده‌هایی که  فراموش می شود
۴سال و ١١ماه و ١6 روز قبل در حادثه ای تلخ اتوبوس دانش آموزان بروجنی واژگون شد. اما پرونده فوت ۲۶ دانش آموز بروجنی با مقصر خواندن راننده اتوبوس و بالا بودن سرعت از سوی پلیس و پرداخت کامل دیه دانش آموزان فوت بسته شد اما همچنان داغ فرزندان بر دل خانواده های آنها و دلواپسی بسیاری از خانواده های دیگر برای اعزام فرزندانشان به اردوهای دانش آموزی باقی ماند.

فوت دو دانش آموز و سوختگی ۲۸ نفر در آتش سوزی مدرسه شین آباد
پس از فوت ۲۶ دانش آموز و تنها پس از گذشت تقریباً یک ماه از وقوع این حادثه تلخ، آتش بخاری غیراستاندارد، دامن دانش آموزان مدرسه ابتدایی انقلاب اسلامی روستای شین آباد از توابع پیرانشهر در آذربایجان غربی را در نیمه آذرماه گرفت.

بیش از ۵ سال از آن روز تلخ می‌گذرد و دانش آموزان مدرسه شین آباد که امروز نوجوان شده‌اند با وجود کمبود تجهیزات و قطع هزینه‌ها برای درمانشان به زندگی ادامه می‌دهند.

محمدجواد فاطمی، سرپرست تیم درمانی دانش آموزان شین آباد در این ارتباط گفت: متاسفانه وعده‌های دولت و وزارت بهداشت برای تهیه تجهیزات برای درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی هنوز عملی نشده‌است.

او همچنین درباره تامین هزینه‌های درمانی این دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: همان ابتدای حادثه که موضوع بسیار هیجانی بود، دولت حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای هزینه درمان این دانش‌آموزان پرداخت کرد و قرار شده بود که سالانه یک میلیارد تومان برای درمان این دانش‌آموزان پرداخت شود که متاسفانه ادامه پیدا نکرد.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا مسوولان بعد از بارها قول پیگیری سیاست‌هایی مبنی بر عدم تکرار وقوع این حوادث، موفق خواهند شد یا باید منتظر بمانیم تا حادثه بعدی آن‌ها مدام ابراز تاسف کنند و بگویند با خطاکاران مقابله خواهیم کرد!

نتیجه گزارش گروه کارشناسی وزارت آموزش و پرورش
گفتنی است گروه کارشناسی وزارت آموزش و پرورش که با هدف بررسی سانحه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی ماموریت ویژه یافته بود، گزارش اولیه خود را منتشر کرد. این گروه کارشناسی در گزارش خود گفته اند: طبق گزارش بررسی‌های اولیه کارشناسان پلیس‌راه و وزارت راه، مقصر اصلی حادثه، راننده بوده که در حال حاضر در بازداشت است.

در گزارش آمده: بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که شغل اصلی راننده خاطی، آهنگری است و بعضاً به رانندگی اشتغال دارد.


کد مطلب: 509076

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcefo8npjh877i.b9bj.html?509076

الف
  http://alef.ir