راهنمای کتاب/ «همه دلایل متحیر»؛ لیلا طرزی؛ نیستان

كشف و شهود در مسير حيرت

سیاوش کیمیایی؛ 12 اردیبهشت 1396

12 ارديبهشت 1396 ساعت 17:49


«همه دلایل متحیر»
نويسنده: لیلا طرزی
ناشر: نیستان، 1395 چاپ اول
64 صفحه، 4000تومان
 
شما می‌توانید کتاب «همه دلایل متحیر» را تا یک هفته پس از معرفی با ۱۰ درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهر کتاب خرید کنید.

****
 

«همه دلایل متحیر» داستاني برگرفته از متون اصيل ديني و آثار قدما و حكماست. اين اثر داستاني كه سير و سلوك بندگان خدا را در 14 منزل و يا دليل - به عدد 14 معصوم دين (ع) - روايت مي كند. اين 14 دليل و منزل شامل عناوين ذيل هستند: طبيب، ميخانه، شب، حسن، آيينه، دوست، نور، بندگي، عقل، دليل، حجت، هادي، عهد و حبيب.

     در اين 14 دليل كه هر يك مخاطبان داستان را از مسيري پرحيرت و سرگردان به كرانه هاي امن كشف و شهود، رهنمون مي سازند، تلاش شده است فلسفه هدايت بزرگان دين نيز آورده شود. در واقع بايد گفت كه اين هدايت ها جز با چراغ روشنگر 14 معصوم (ع) ميسر نمي گردد. داستان كه با نثري مسجع و آهنگين به سبك گلستان سعدي نگارش شده است و نویسنده تلاش كرده مجموعه اي از آموزه هاي ديني و اخلاقي مناسب  براي مخاطب امروز را ارائه بدهد.

    به این ترتیب در «همه دلایل متحیر»  شخصيت هاي پنهان از نظر و پيدا در دل مخاطبان، به جنبه هاي رازآلود رويدادهاي داستان، جلوه و جذبه اي دوچندان بخشيده اند. تلاش قابل ستايش نويسنده در اين اثر داستاني، به نحوي است كه ساختار زنجيره اي (اپيزوديك) آن، به بهترين نحوي رعايت و با حفظ روال و رواني داستان در هر بخش يا دليل، تلاش شده است تا ارتباط ساختاري و رويدادي داستان هاي هردليل با دليل بعدي و در نهايت، دليل آخر حفظ شود.

     در داستان يا دليل اول، حضرت محمد مصطفي(ص) به عنوان اول معصوم عالم، معرفي مي شوند كه طبيبي به دنبال بيماران براي علاج و رستگاري ايشان بوده و هستند و در كوي و برزن، بيابان و صحرا، شب و روز نداشته و نشناخته اند تا آنان را در مسير كمال و اخلاق كامل، رهنمون سازند.

     نويسنده در دليل دوم نيز نشان مي دهد كه خداوند متعال، دم به دم به اتفاق پيامبرانش به ميخانه رسول (ص) سر مي زدند تا تنها معشوق حقيقي عالم را نظاره گر باشند و در لب چون لعل و كلام شراب گونه ايشان، مست شوند و منزل و دليل سوم كه همان شب باشد و آيت او و مايه آرامش و سكون براي عام خلق است و البته و محل انس و قرب براي خواص.

     منزل چهارمين كه همان حسن باشد و تماشايش، تماشايي كند و پيروي اش حسن سازد و منزل و دليل پنجم كه آيينه باشد براي مست كردن سالك آيينه بينش تا  او را مست كند و جمال غيور را به وصلت ميان آسمان و زمين رساند.

     اما دليل ششم؛ دوست ... كه «قلوبشان را براي دوستي خودت فارغ نمودي و رغبتشان را به آنچه نزد توست قرار دادي و ياد خود را به آنان الهام كردي و شكرت را به ايشان آموختي و به بندگي خودت برگماردي شان ...» و در دليل هفتم خواننده اثر به اتفاق نويسنده، به نور رسند و آدم هر كه باشد و هر چه باشد بدون نور، بدون عصمت و بدون امام (ع) گم مي شود.

     بالأخره، به دليل هشتم مي رسي و بندگي كه حقيقت آن سه چيز است: اول نبايد خود را مالك آنچه پروردگار به او عطا كرده بداند، براي خويش تدبير نكند و تمام اشتغالش، اوامر و نواهي پروردگار باشد و بعد آن دليل نهم؛ عقل كه خداوند آن را از نور آفريد و فرمود برو، رفت. بيا، آمد. آنگاه خدا فرمود تو را مخلوقي بزرگ آفريدم و بر تمام خلقم برتري بخشيدم.

دليل دهم نيز همان دليل بود كه به دست امير مؤمنان (ع)تسبيح سنگ ريزه حبابه، مهر مي شود و دليلي براي شيعيان علي (ع). پس از آن به دليل يازدهم، حجت مي رسي كه علي (ع) حجتش ابوجعفر محمد بن علي بن موسي بن جعفر بود و دليل دوازدهم كه امام زمان هادي (عج) است كه پيوسته در سجده است تا شب از سر بندگان خدا بگذرد.

     دليل سيزدهم عهد است كه نويسنده اهل آن را نمونه صبر و استقامت مي داند و نهايتاً، حبيب و خداوند تنها ياري كننده و كفايت كننده كارها و امور و بهترين وكيل براي ماست كه به عنوان دليل چهاردهم، ذهن و دل مخاطبان داستان را با خود همراه مي سازد.


کد مطلب: 462954

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdchminkk23n-wd.tft2.html?462954

الف
  http://alef.ir