دفاع جانانه مدیران خودروسازی ایران از فرانسوی ها/ روایتی از کلاه برداری رنو در ایران

بخش اقتصادی الف، 4 مرداد 94

4 مرداد 1394 ساعت 9:11


دو تن از مدیران صنایع خودروسازی ایران با اعتراض به منتقدان عملکرد فرانسوی ها در زمان تحریم، اظهار کردند که شرکت فرانسوی رنو بخاطر حضور در ایران میلیون ها دلار ضرر کرد، اما به فعالیتش در کشورمان ادامه داد.

به گزارش شبکه خبر، همزمان با ابراز اشتیاق برخی شرکت های خودروساز اروپایی برای حضور در بازار ایران، این موضوع که چنین رویکردی باید به عنوان فرصتی برای انتقال فناوری های نوین به ایران مورد توجه قرار گیرد و یا اینکه تنها فرصتی برای واردات قطعات و خودروهای خارجی باشد، مورد توجه کارشناسان و مسئولان ذیربط قرار گرفته است.

علی علیلو، رئیس هیات تحقیق و تفحص عملکرد صنایع خودروسازی کشور در برنامه "تیتر امشب" شنبه شب شبکه خبر، با اشاره به اهمیت ویژه ایران برای جهان غرب، چه در گذشته و چه پس از انقلاب، نیاز صنایع غربی به بازار ایران را مهمترین عامل توجه خودروسازان اروپایی به کشورمان دانست و خواستار پرهیز مسئولان و مدیران صنایع خودروسازی ایران از تعجیل و شتابزدگی شد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تماس سال های گذشته باراک اوباما و واسطه قرار دادن مقامات برخی کشورهای منطقه برای برقراری ارتباط با ایران و انجام مذاکره، تصریح کرد: در زمان مذاکرات آلماتی نیز، امریکایی ها برای برقراری رابطه و مذاکره، حتی پشت در سالن مذاکرات منتظر ماندند و علت اشتیاق آنها توجه و نیازشان به بازار ایران بود.

علیلو قطع روابط اقتصادی با جهان غرب را باعث بروز مشکلاتی برای صنایع داخلی دانست و افزود: با این وجود، آسیب تحریم ها برای صنایع غربی به مراتب بیشتر از مشکلات بوجود آمده برای ما بود و به عنوان مثال صنایع خودروسازی فرانسه در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: این موارد از جمله عواملی بود که آنها را واداشت به دنبال برقراری رابطه با ایران باشند و نگاه آنها به ویژه بر بازار ایران بود.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز، با اشاره به قراردادهای قبلی صنایع خودروسازی ایران با پژو فرانسه اظهار کرد: خودروسازها بطور معمول حدود ۲۰ میلیون ظرفیت مازاد برای تولید خودرو دارند و همواره به دنبال پر کردن این خلا هستند. علت ورود شرکت های آلمانی و فرانسوی به ایران نیز همین امر است.

وی افزود: در وضعیت فعلی، ما معیارها و شرایطی در نظر گرفته ایم که بازار را برای آنها رقابتی کنیم تا به ارتقا کیفیت محصولات منجر شود.

نعمت بخش اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، قراردادهای جدید ما باید برای تولید خودروهایی بسته شود که بیشتر از ۲ سال از تولید آنها نگذشته است.

در ادامه این برنامه، علیلو با ذکر این سوال که آیا بازار ایران باید به مازاد تولید شرکت های خارجی اختصاص یابد و یا اینکه برای ارتقا صنعتی کشور و بر اساس اقتصاد مقاومتی بکار گرفته شود، تصریح کرد: طبیعی است که خودروسازان اروپایی به دنبال فروش مازاد ظرفیت خود هستند، اما باید توجه داشت که آنها در گذشته بدترین کلاهبرداری را از ایران کردند و یک نفر از مدیران ما حواسشان نبود و یا اینکه حواسشان بود و بنا را بر سکوت گذاشته بودند.

وی افزود: در قراردادهای قبلی یکی از تعهدات آنها انتقال تکنولوژی، صادرات محصول از ایران، طراحی های جدید مثلا در خودرو ال نود بوده اما هیچ یک از آنها اجرایی نشد و علاوه بر آن، به سود رنو فرانسه قیمت ها چندین میلیون تومان افزایش یافت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارسال نامه ای در این زمینه به مقامات ذیربط، تصریح کرد: وقتی مراتب با ارسال این نامه به اطلاع مسئولان رسانده شد، بعد از وزیر صنایع، ۱۹ نفر از مدیران آن را پاراف کرده بودند اما حتی یک مدیر هم پاسخگو نبود.

علیلو اضافه کرد: فقط مدیرعامل وقت سایپا نوشته بود به نظر می آید باید به اصل قرارداد بازگردیم. در این کلاهبرداری بزرگ، این تنها پاسخ مدیران ما بود.

وی ادامه داد: امروز هم خبری منتشر شد که یکی از مدیران ما با آسوشیتدپرس مصاحبه کرده و گفته ما قصد داریم شرکت خود را واگذار کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: من نمی دانم این توافق (برجام) چرا برخی را خواب زده و رویایی کرده است؟ فرانسه ای که از زمان قاجار تاکنون، بدترین خیانت و عهدشکنی را کرده، حتی در زمان شاه ملعون بدترین عهدشکنی را در قرارداد هسته ای کردند و بعد از انقلاب و به ویژه در دوران تحریم ها وارد شدند و منافع خوبی بردند و بعد رها کردند، چگونه است که اکنون یک گروه صنعتی و تجاری ایرانی به راه افتاده و به فرانسه رفته است؟

علیلو ادامه داد: چرا در شرایطی که آنها برای ورود به بازار ایران اشتیاق نشان می دهند، گروه های ایرانی با شیفتگی به آنجا می روند؟

وی تصریح کرد: ما دنبال کینه و انتقام نیستیم، اما آیا نباید اولویت بندی کنیم و در میان کشورهایی که در روزهای سخت کنار ایران بودند و یا اینکه حداقل با این شدت دشمنی نکردند، بهترین و قابل اعتمادترین را انتخاب کنیم؟
آیا واقعا ایجاد شک و شبهه نمی کند که چرا تا اتفاقی درایران رخ می دهد، تعداد محدود و شناخته شده ای سریع در دفاتر رنو و پژو در فرانسه حاضر می شوند؟

رئیس هیات تحقیق و تفحص عملکرد صنایع خودروسازی کشور، اظهار کرد: از مدیران و وزرای محترم می خواهیم که با طناب پوسیده برخی ها که پیش از این نیز صنایع ما را دچار مشکل کرده اند، وارد چاه نشوند.

وی هشدار داد: یک خودشیفتگی در برخی مدیران ما وجود دارد که هیچکس را جز خودشان قبول ندارند اما همواره صنعت را به قهقرا برده اند. آنها اکنون نیز واسطه گری را آغاز کرده اند. از وزرا می خواهم که نظارت کنند و اجازه ندهند که این موضوع به مجلس کشیده شود.

در ادامه این گفتگو، مرتضی شفیعی، معاون مهندسی سایپا در تماس تلفنی با اعتراض به انتقادهای علیلو به دفاع و توجیه عملکرد خودروسازان فرانسوی پرداخت و گفت: این قضاوت ها زودهنگام است و من از آقای علیلو انتظار نداشتم. شرکت رنو در زمان تحریم در کشور ما ماند. اگر پژو رفت به این دلیل بود که ارتباط مالی ما قطع شده بود. سیتروئن هم رفت، چون سوئیفت قطع شده بود.

وی افزود: قرارداد ال نود با پلت فورم مشترک قرارداد خوبی بود اما محدودیت های کشورما باعث می شد داوطلبان کمی بیایند. در مناقصه فقط رنو حضور داشت.

شفیعی نداشتن اختیار کافی برای تصمیم گیری نهایی را از ضعف های مدیران مذاکره کننده ایران دانست و گفت: ورود مجلس به قراردادها باعث شد که طرف مقابل دپرس شود.

وی اضافه کرد: شرکت های خارجی این شرایط را مطالعه می کنند و می خواهند ببینند منافعشان چقدر تضمین می شود.

شفیعی از بکار بردن واژه کلاهبرداری در قبال شرکت های فرانسوی انتقاد کرد و گفت: استفاده از لفظ کلاهبرداری برای شرکتی که هنوز در کشور ما کار می کند و در زمان تحریم هم ماند و حداقل روزی ۵۰ دستگاه خودرو تولید می کرد (درست نیست).

این مدیر شرکت سایپا افزود: ما نباید درباره شرکتی که به خاطر قطع بودن ارتباطات بانکی نمی توانست ارز به دست آمده را (به دفتر شرکت در فرانسه) پرداخت کند و ۵۰۰ میلیون یورو زیان دید، اینطور درباره اش صحبت کنیم.

شفیعی ادامه داد: همه چیز را باید با اعتدال و درست ببینیم و نباید بحث سیاست را در صنعت وارد کنیم.

وی با اشاره به اینکه فرانسوی ها در دوران انقلاب حضرت امام را در نوفل لوشاتو پذیرفته بودند، افزود: ما هم می دانیم که فرانسه بهترین خودروساز جهان نیست اما بعد از انقلاب فقط فرانسوی ها به ماجواب مثبت دادند. آلمان، امریکا و ژاپنی ها هم جواب ندادند. آنچه که مسلم است این است که درست است که خطاهایی در قراردادها هست اما مذاکره کننده همه اختیارات را ندارد چون فضای کسب و کار دیکته می کند که چطور مذاکره شود.

وی ادامه داد: همه خودروسازها انگیزه زیادی به واردات خودرو دارند و خودروهای چینی بازار ما را تهدید می کند. ما نباید هول شویم. درباره طرف خارجی هم نباید اغراق کنیم که هول شده اند. آنها دنبال منافع خودشان هستند و ما هم باید دنبال منافعمان باشیم.

شفیعی موضوع انتقال فناوری را بحثی تخصصی عنوان کرد و گفت: فاصله ما با طرف های خارجی زیاد شده و اگر دنبال انعقاد قراردادهایی هستیم که بخشی از قطعات را در ایران تولید کنیم، باید شرایطی فراهم شود که قطعه سازان بین المللی وارد ایران شوند.

در ادامه، احمد نعمت بخش با تائید اظهارات شفیعی گفت: ایشان کار مرا هم ساده کردند. من در مقام دفاع از فرانسوی ها نیستم، اما شرکت رنو که فرانسوی است، نمی توانست درآمدش را تبدیل به یورو کند و بفرستد به کشورش و به میزان زیادی ضرر کرد. باید شرایط ببینیم و انتقاد کنیم.

وی افزود: درباره پارس خودرو (که از واگذاری به شرکت رنو) خبر داده، این تصمیم هیات مدیره پارس خودرو است و آنها می توانند تصمیم گیری کنند.

نعمت بخش درباره انتقال دانش فنی خودروسازان غربی به ایران گفت: ما در حال حاضر قطعه ساز بزرگ نداریم و نمی توانیم چنین کاری انجام دهیم. اگر قطعه سازان ما، ماشین آلات خود را نو کنند و قدیمی ها را تعویض کنند، خارجی ها هم می بینند و قرارداد مشترک می بندند.

وی لحاظ کردن صادرات ۳۰ درصد از محصولات پژو در ایران را یکی از امتیازهای قرارداد جدید عنوان کرد و گفت: این خیلی ارزشمند است. الان هم ما بخشی از تولیداتمان را به عراق یا افغانستان صادر می کنیم اما اگر به اروپا صادر کنیم صادرات واقعی می شود.

علیلو در واکنش به این اظهارات شفیعی و نعمت بخش گفت: من تاسف می خورم به برخی نکات مطرح شده اما وقتی اینطور صحبت می شود مجبورم موضوعاتی را تکرار کنم. درباره قرارداد ال نود اگر نگویم کلاهبرداری پس چه بگوییم؟ اینکه خودرو را به دلیل قصور فراسنوی ها ده، دوازده میلیون تومان گرانتر به مردم فروختیم پس چیست؟ الان یک سال و نیم است که گزارش ما (تحقیق و تفحص) منتشر شده پس چرا این مدیران یک جمله دفاع نکرده اند؟ اما امروز که بازار باز شده آقای شفیعی با صدای رسا از رنو و پژو دفاع می کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: من تمجید می کنم از این صدای رسا ولی آیا روزی که مردم ما ضرر می کردند نمی توانستند این صدای رسا را برای اجرای درست قرارداد به سود مردم بلند کنند؟

علیلو ادامه داد: از پژویی دفاع می کنند که نوع محصولی را وارد ایران کرد که در کشور خودش ۳۰ سال پیش از رده خارج شده بود.

وی در واکنش به تکرار زیان ۵۰۰ میلیونی رنو بخاطر حضور در ایران و قطع بودن ارتباطات بانکی گفت: مگر رئیس بانک مرکزی ما از میلیاردها دلار ما در کشورهای اروپایی نمی گوید؟ اروپایی ها چند میلیارد دلار پول نفت ما را ندادند؟

علیلو با اشاره به صحبت های شفیعی درباره ماندن رنو در زمان تحریم ها گفت: چطور پژو نتوانست درآمد خود را به فرانسه منتقل کند و رفت اما رنو توانست و ماند؟ هر دو که مال یک کشورند.

این نماینده مجلس در واکنش به این صحبت که واگذاری پارس خودرو به رنو تصمیم هیات مدیره این شرکت است، گفت: می گویند این شرکت خصوصی است و نیازی به اجازه دولت نیست. مردم را که نباید گول بزنیم. مگر هیات مدیره بدون اجازه مقامات بالا دست آب می خورند؟ قوانین تجارت که شما می گویید فقط یک پوشش است. این یعنی گول زدن مردم. آیا مردم نمی دانند که دو معاون وزیر ما عضو هیات مدیره است؟ آیا مردم نمی دانند که تمام عزل و نصب ها در صنایع خودروسازی دست دولت است؟ چرا انکار می شود؟

وی ادامه داد: همین ۳۰ درصدی که می گویید قرار است صادر شود، همین بند مگر در قرارداد ال نود نبود؟ آیا یک دستگاه را صادر کرد؟

نعمت بخش: چون تحریم بودیم و تولید کم بود.

علیلو ادامه داد: چرا در این شرایط غیرعادی (تحریم ها) همه چیز باید به نفع آنها پیش برود؟ چرا یک مورد به سود مردم ما نشد؟ چرا در شرایطی که قرارداد به مشکل می خورد برای اصلاح به مجلس می فرستند؟

وی تصریح کرد: ما به قرارداد اشکال نداریم، بلکه به اجرا مشکل داریم. ای کاش این دفاع ها و تعصب ها نسبت به مردم ما بود که با محصولات همین شرکت ها در جاده ها کشته می شوند.

در پایان این برنامه، احمد نعمت بخش خطاب به اسحق جهانگیری، معاون رئیس جمهور گفت: الان خارجی ها که می آیند می گویند ما مشکل داریم در قیمت گذاری. من امیدوارم این مشکل رفع شود تا ما بتوانیم قرارداد ببندیم.

تماشای فیلم


کد مطلب: 285032

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdchxmnii23n6vd.tft2.html?285032

الف
  http://alef.ir