پیگیری ساخت قطعه اول آزادراه تهران-شمال در ۱۲۰ جبهه همزمان/ افتتاح: بهار ۹۶
27 خرداد 1395 ساعت 17:46
اقتصاد > صنعت - مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال با بیان اینکه قطعه نخست این آزادراه پیشرفتی ۶۰ درصدی را به ثبت رسانده، ابراز امیدواری کرد این قطعه تا بهار سال آینده به بهرهبرداری برسد.
مهران اعتمادی در جریان بازدید خبرنگاران از قطعه نخست آزادراه تهران- شمال اظهار کرد: قطعه نخست این آزادراه که طولی ۳۲ کیلومتری دارد از دو جهت برای ما مهم است. از یک سو با کاهش مسیر ۹۰ کیلومتری تهران- کرج- شهرستانک به ۳۲ کیلومتر عملا ۶۰ کیلومتر فاصله میان این نقاط را کاهش میدهد و از سوی دیگر بار سنگین ترافیک کرج را کم خواهد کرد. از این رو کار بر روی این قطعه به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته وی، در این قطعه هر لاین پانزده کیلومتر تونل دارد و ۱۲.۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری از آن صورت گرفته است. به منظور سرعت گرفتن زمان افتتاح در حال حاضر کار در ۱۲۰ جبهه و نقطه مجزا دنبال میشود.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال با بیان اینکه این قطعه به ۵ بخش مجزا تقسیم شده است درباره آخرین وضعیت قسمت پنجم این راه گفت: این قطعه ۵.۵ کیلومتر طول دارد که از سوی یک شرکت ایرانی در حال ساخت است. در این بخش ۹۲۰ متر تونل و چهار پل بزرگ ساخته خواهد شد. پیشرفت کار به حدود ۶۰ درصد رسیده و انتظار داریم این بخش تا پاییز امسال تکمیل شود.
اعتمادی با بیان اینکه در طول ۷۵ روز ابتدایی سال جاری سرعت پیشرفت کار بین ۵۰ تا ۷۰ درصد رشد پیدا کرده، اظهار کرد: این اتفاق در حالی افتاده که نه بودجه این پروژه افزایش یافته و نه اتفاق خاصی افتاده است تنها با توجه به همکاری و همراهی وزارت راه و بنیاد مستضعفان این پروژه بسیار بزرگ پیگیری میشود تا جایی که در حال حاضر در برخی از بخشها روزانه ۱۵ ساعت کار عملی انجام میگیرد.
وی درباره برآورد هزینهای تکمیل این پروژه در قطعه نخست اظهار کرد: از ابتدای آنکه کار اجرایی بر روی این قطعه آغاز شده تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه صورت گرفته و ما انتظار داریم برای تکمیل نقاط باقی مانده به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید نیاز داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال ادامه داد: خوشبختانه کار برای آغاز عملیات در قطعات دو و سه نیز پیگیریهای خوبی را پشتسر گذاشته و ما پیش بینی میکنیم برای تکمیل کل این طرح به حدود هشت هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج باشد.
اعتمادی درباره آخرین وضعیت قطعات دو و سه این آزادراه نیز گفت: در قطعه دو طرح موجود تقریباً تصویب و نهایی شده و در حال حاضر بحث انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار دنبال میشود. در قطعه سوم نیز بررسیها و مطالعات ادامه دارد و امیدواریم طرح نهایی آن در آینده نزدیک مشخص شود. در این طرحها اساس کار بر آن گذاشته شده که سرمایهگذار به شکل همزمان اجرا و فاینانس پروژه را نیز انجام دهد.
وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ورود قرارگاه خاتمالانبیاء به ساخت قطعه دوم آزادراه تهران- شمال نیز گفت: ما اساس کار را برانجام مناقصه و ارائه طرح به شرکت برنده آن گذاشتهایم و در این چارچوب هر شرکت ایرانی یا خارجیای که برنده مناقصه شود میتواند به طرح ورود کند. البته ما تاکنون هیچ پیشنهاد رسمی از قرارگاه خاتم برای ورود به این طرح نداشتهایم.
به گفته اعتمادی، قطعه دوم طول ۱۲ کیلومتری خواهد داشت که در آن تونل بزرگ البرز به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر ساخته میشود که از این رو یکی از سختتری پروژههای راهی کشور خواهد بود.
وی در پایان با بیان اینکه مجریان این طرح تمام توان خود را به کار بستهاند تا این پروژه ملی در کوتاهترین زمان ممکن به بهرهبرداری برسد، خاطرنشان کرد: تاکنون در قطعه نخست ما پیشرفتی ۶۰ درصدی را پشتسر گذاشتهایم و انتظار ما این است که در صورت رسیدن منابع مالی و یاری کردن شرایط جوی قطعه نخست تا بهار سال ۱۳۹۶ به بهرهبرداری برسد.
کد مطلب: 363324
آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcirpap5t1aqp2.cbct.html?363324