راهنمای کتاب/ «مگره و مرد تنها»؛ ژرژ سیمنون؛ شهریار وقفی پور؛ هرمس

از تقدیر گریزی نیست

بخش فرهنگی الف؛ 3 فروردین 1396

3 ارديبهشت 1396 ساعت 14:22


«مگره و مرد تنها»
نویسنده: ژرژ سیمنون
مترجم: شهریار وقفی پور
ناشر: هرمس، چاپ اول 1393
185 صفحه، 7000 تومان

شما می‌توانید کتاب «مگره و مرد تنها» را تا یک هفته پس از معرفی با ۱۰ درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهر کتاب خرید کنید.

****

نویسنده داستان‌هاي پليسي – جنايي، علاوه بر توجه ويژه به توصيفات صحنه‌اي و شخصيت پردازي‌هاي پيچيده برای جذب مخاطب، در تلاش است مخاطب را به دنبال کردن داستان ترغیب کند. بنابراین اين حس خاص را در خوانندگان به وجود مي‌آورد كه در پي باز شدن گره‌اي از داستان و چالش‌هاي كه كارآگاه برآن فائق می شود، نويسنده با زيركي گره ديگري در داستان مي اندازد كه بازكردن آن مستلزم خواندن و شايد بازگشتن و بازخواني برخي رويدادها، توصيفات و  صحنه نگاري هاي فصول و پاراگراف هاي قبلي نيز باشد.

اينگونه داستان‌ها درصدد هستند كه به منظور ايجاد تعليق، جذابيت و كشش براي خوانندگان خود (كه از همان ابتدا، مترصد كشف معماي نهفته در طرح و پيرنگ داستان و رمزگشايي از آن هستند)، از عناصر گفتگو، شرح جزئي ترين عنصر آن و توصيف دقيق از شخصيت هايي كه تا پايان پيچيده مي مانند، به بهترين نحو بهره گیری کنند.

ژرژ سيمنون نيز از آن دست نويسندگان چيره دستي است كه به جاي رمز گشايي مستقيم با ارائه توصيف هاي ميداني و يا جزئي از صحنه ها، صرفاً سرنخ هايي را از طريق گفتگو يا توصيفات صحنه اي معنادار بين شخصيت هاي رمان مانند: كارآگاه، دستياران و يا همكارانش با شخصيت هايي كه تا پايان داستان هويت شان مخفي مي ماند، بروز مي‌دهد تا كشش داستان و كشمكش هاي شخصيت هاي اصلي، فرعي و البته خوانندگان، بدون كمترين دگرگوني، پيوستگي و استمرار داشته باشد. اين ويژگي، كار مترجم را هم سخت مي كند كه در اين خصوص بايد گفت شهريار وقفي پور با توجه به آشنایی و اشرافی که به ادبیات پلیسی و جنایی و خاصه به نوشته هاي سيمنون دارد، به خوبي توانسته ضمن رعايت امانت داري در ترجمه متن فارسي، كاملاً و متناسب با ملاحظات خوانندگان به اين مهم دست يابد.

داستان با فضاسازی ملموس آغاز می شود ، فضاي پاريس در ماه اوت (معادل با اواسط تيرماه)، به شکلی زنده دربرابر خوانده تصوير شده است. پاريس در يك تابستان مملو از گردشگران كه در اين موقع از سال، اگر كسي در خيابان هايش قدم بزند و كلمه اي فرانسوي بشنود، تعجب مي كند! در چنی شرایطی است که با ارسال گزارشي به كارآگاه مگره مبني بر وقوع يك قتل در محله لزال پاريس، ماجراهای این رمان کلید می خورد.

کمیسر مگره مخلوق ادبی ژرژ سیمنون با همان شمایل آشنا، با خونسردی پیپ بدست وارد ماجرایی پرفراز و فرود می شود. مگره و همكارانش در محله لزال كه قرار است به زودي تخريب شود، جسد مردي 65 تا 70 ساله را مي يابند كه بعداً گزارش پزشكي قانوني نشان مي دهد او بيش از 45 تا 55 سال ندارد. در ابتدا ژوزف آرايشگر مي گويد كه او را تنها و بی خانمان زير پل كه مدتي با او بوده پیدا کرده. لال صدايش مي كردند. مگره در ادامه تحقيقاتش پس از آن كه عكس مقتول در صفحه اول روزنامه ها چاپ شد، دو تماس تلفني مشكوك دريافت مي كند كه ظاهراً مقتول را مي شناسند؛ دو زن كه قصد ندارند هويت خود را اعلام نمايند. همان ابتداي داستان نشان مي دهد كه سيمنون در مبهم جلوه دادن راز رمان خود، به شدت مصمم است و تلاش مي كند تا پايان فصل اول آن، اطلاعات هويتي بسيار كمي در اختيار خوانندگانش قرار بدهد. اين خست در دادن اطلاعات از جمله ویژگی های آشنای آثار ژرژ سیمنون محسوب می شود که در جهت جذب بیشتر مخاطب برای دنبال کردن داستان کارکردی موثر دارد.

تا اينجاي داستان، شايد اين پرسش براي خوانندگان به وجود آمده كه مگره در حل معماي قتل، عاجز مانده اما داستان به اينجا ختم نمي شود، چرا كه صبح روز بعد، مگره بدخلقي اش را كنار مي گذارد و تصميم مي گيرد بارديگر به صحنه جرم نزديك شود. در فصول بعدي رمان كارآگاه مگره را در جستجوی سرنخ هایی برای رازگشایی از این ماجرا می بینیم.

ژرژ سیمنون از تكنيك هاي مختلف روايت داستاني در کنار فضاسازي های دقیق و گفتگو نویسی های استادانه در این رمان بهره فراوان برده است. سیمنون نویسنده ای بود که بسیار سریع می نوشت و معمولا زمانی را برای بازنویسی و اصلاح دقیق آثارش اختصاص نمی داد اما با این حال آثار از کیفیت بسیار بالتایی برخوردارند که بی گمان بر خورداری از این سطح کیفی حاصل نبوغ و استعداد فطری او در داستان نویسی و به خصوص خلق داستانهای پلیسی و جنایی داشت.

نکته در خور اهمیت اینکه شخصیت پردازی دقیق نویسنده و تمرکزی که سیمنون همواره روی پرداختن به روابط میان شخصیت ها داشت ، «مگره و مرد تنها» را نیز همانند بسیاری از آثار او تبديل به رماني جدی و دارای تشخص هنری کرده است. از همین رو  خواننده نمي تواند به عنوان يك داستان صرفاً جنايي که به نیت سرگرم کردن مخاطب نوشته شده، بدان  نگاه کند. بنابراین در مجموع می توان گفت  «مگره و مرد تنها»  رمانی است جدی برخوردار از جنبه های روان شناسانه که نویسنده نگاه دقیقی به روابط انسانی داشته است

در این رمان سیمنون بدین نکته اشاره دارد که گذشته آدمها گاه با وجود تلاشی که برای فراموش کردن و رهایی از آن به خرج می دهند، دست از سرشان بر نمی دارد؛ چنانکه شخصیت این رمان بعد از بیست سال به واسطه جرمی که مرتکب شده تازه به انتقام روبه رو می شود. در واقع گویی انسانها از تقدیر خود نمی توانند بگریزند.
 


کد مطلب: 458979

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcjaoexhuqeihz.fsfu.html?458979

الف
  http://alef.ir