چگونه با ماهواره مقابله کنیم؟
30 تير 1395 ساعت 9:39
در جغرافیای سریالسازی در ایران مجموعههای تلویزیونیای ساخته میشوند که با وجود نداشتن استانداردهای کیفیت الف یا حتی نداشتن بازیگران سلبریتی سینما ایران پرببینده و مخاطبمحور هستند.
علی رزاقی بهار در فرهیختگان نوشت: در جغرافیای سریالسازی در ایران مجموعههای تلویزیونیای ساخته میشوند که با وجود نداشتن استانداردهای کیفیت الف یا حتی نداشتن بازیگران سلبریتی سینما ایران پرببینده و مخاطبمحور هستند. وجود سه عنصر عشق از نوع ممنوع یا متفاوت، هیجان از نوع پلیسی و بیمارستانی، نگاه اجتماعی از نوع اعتیاد، بیکاری و... در این سریالها باعث علاقه بیشتر مخاطبان به آنها شده است. برای درک بهتر این موضوع باید گفت سیروس مقدم، حسین سهیلیزاده، جواد افشار، مهدی فخیمزاده، حسن فتحی و محمدحسین لطیفی از جنس کارگردانان موفقی هستند که با سریالسازی موفق در تلویزیون علاوهبر شناسایی نبض مخاطب، محدودیتهای رسانه ملی را هم درک کرده و معمولا دستپختشان خوب درمیآید.
برای نمونه کافی است به جدول ساخت آثار آنها در سالهای گذشته نگاهی کرد. سیروس مقدم با (پلیس جوان، نرگس، اغما، رستگاران، پایتخت، چاردیواری، تا ثریا و... )، حسین سهیلیزاده با (ترانه مادری، دلنوازان، فاصلهها و پریا)، جواد افشار با (مادرانه، کیمیا و برادر)، مهدی فخیمزاده با (ولایت عشق، خواب و بیدار، ساختمان ۸۵، حس سوم و بیصدا فریاد کن)، حسن فتحی با (پهلوانان نمیمیرند، شب دهم، میوه ممنوعه، مدار صفر درجه و... ) و محمد حسین لطیفی با (کت جادویی، سفر سبز، نردبام آسمان، دودکش، تنهایی لیلا و... ). در کنار این مجموعههای نمایش خانوادگی خصوصا مجموعه شهرزاد بسیارموفق بودهاند که نشان از حرفهای بودن کارگردان و خواست مخاطب دارد.
این مجموعههای موفق از چندین کارگردان موفق، فوریت ساخت سریالهای عامهپسند را برای جذب مخاطب و مقابله با شبکههای ماهوارهای دوچندان میکند بهطوری که نیاز پخش دو سریال روزانه در کنداکتور همیشگی جعبه جادو بهشدت احساس میشود. این دو سریال در کنار برنامههای طنز شبکه نسیم، سریال گروه الف نظیر مختارنامه و مدار صفر درجه میتواند بهشدت از کاهش بیننده در رسانه ملی بکاهد و ما شاهد تفاوت در برنامه رسانه ملی از نوع مخاطبمحوری باشیم.
کد مطلب: 374053
آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcjixettuqeayz.fsfu.html?374053