راه حلی ساده برای پایان دادن به شایعات کم فروشی بنزین

بخش تعاملی الف - سعید قاسمی زاده، 21 مرداد 94

21 مرداد 1394 ساعت 10:16


شایعه یا واقعیت ملموس، بسیاری از خودروداران نگرانند. در سایتهای معتبر هم گزارشهایی در باره کم فروشی بنزین منتشر شده است. بخصوص در این گزارش با عنوان «کلکهای کم فروشی بنزین»، نظرات مخاطبان جالب توجه و غیرقابل انکار است.

انتقادات صریح مردمی و پاسخ های قانع نکننده مسوولین برای مردم، در حکم همان پنجره شکسته است که می تواند بازتولید کننده بی قانونی های بیشتر در جامعه باشد. به طور خلاصه نظریه پنجره شکسته می گوید یک پنجره شکسته حامل این پیام است که این ساختمان بی صاحب است و هر کسی هر خلاف عرفی می تواند بکند!
گزارشهای مردمی حاکی است در پر کردن یک ظرف مثلا ۴ لیتری، بیش از ۵ لیتر بنزین خریده اند، مسوولین می گویند پمپ ها تحت نظارت مستمر هستند! آقایان مسوولی حداقل کشفیات را گزارش کنید مگر اینکه هیچ تخلفی را کشف نکرده اید.

نویسنده این مطلب سابقه چندسال همکاری در یک واحد نظارتی دولتی دارد و دوره ها و آموزشهایی در زمینه کیفیت، کنترل کیفیت و تضمین کیفیت دیده است. برای مسوولین پیشنهاد می شود به جای تاکید صرف بر نظارت و کنترل، فرایندهای تضمینی را جدی بگیرند.

برای تخلف احتمالی در فروش بنزین نیز یک راه حل تضمینی ساده وجود دارد که در گزارشهای مردمی به آن اشاره شده است. کافی است مسوولین این گزارشات را جدی بگیرند.

در یک مورد از این گزارشهای [اثبات نشده] مردمی، ایده راه حل ساده ای نهفته است.
عادل [یکی از مخاطبان مطلب] میگوید:
«چند روز پيش با اتوموبيل سانتافه به جايگاه بالاتر از [***نام جایگاه حذف شد] رفتم در حاليكه باك بنزينم كاملا خالي بود ، كارگر پمپ ضمن زبان بازي فراوان كه حاكي از دلسوزي براي ماشين بنده و بدي كيفيت بنزين ها بود اصرار بر فروش اكتان داشت ، ضمن اينكه در هنگام زدن بنزين سوپر از بنده خواست كه براي پرداخت پول با كارت اعتباري به مقابل دفتر بروم! هنگاميكه بازگشتم اعلام داشت كه ٦٠ ليتر از يك كارت و ٥ ليتر از كارت ديگر برايم زده وبنده هم انعامي به وي دادم و هنگام نگاه به امپر ديدم نصف را نشان ميدهد!! هنگام اعتراض كارگران ديگر هم به كمك وي امدند كه باك سانتافه ٨٠ ليتر !!!است و شما نميدانيدو با دستپاچگي من را دوباره به جلوي پمپ هدايت كرده و با ناباوري من ١٥ ليتر ديگر را در باكم ريختند و هنگاميكه گفتم عيب ندارد اگر شما راست ميگوييد و دزدي نكرده ايد و من يكبار ٦٥ليتر و مجددا ١٥ ليتر زده ام متصدي جايگاه تاييديه ٨٠ ليتر بنزين در خودرو به پلاك مشخص من را بدهد كه مجددا همگي از جمله مسوول جايگاه از من خواستند كه بدون پرداخت پول بنزين!!! و بدون سروصدا كردن جايگاه را ترك كنم و بروم!!!
و نهايتا هنگاميكه شكايت و سروصداي من در بين رانندگان ساير خودروها تاثير گذار شده بود متصدي شب جايگاه من را كنار كشيد و گفت اقا اين بابا يك اشتباهي كرده و او را از نان خوردن نينداز و گذشت كن!!»


راه حل این است:
جایگاه داران موظف شوند در صورت درخواست مشتری که متقاضی پر کردن کامل باک بنزین خودرو است، گواهی یا فاکتور فروش بنزین صادر کنند! مشتری نیز میتواند این فاکتور را بعنوان سند تخلف به مسوولین نظارتی ارائه کند. در این صورت به نفع مشتریان خواهد بود که از متصدیان درخواست پر کردن کامل باک کنند و اگر پمپی خراب است، مسوول جایگاه جرات نمی کند برای یک باک ۴۵ لیتری، فاکتور ۵۵ لیتری صادر کند!! با این مکانیسم تنبیهی، به نفع جایگاه دار خواهد بود که پمپ هایش را به طور مستمر کالیبره کند. و مساله از اختلاف نظر مردم با پمپ داران تبدیل می شود به اختلاف نظر شرکت پخش نفت و جایگاه داران.

کدام یک به نفع جامعه است؟
صد البته، مردم نباید مشکلات نهادها را تحمل کنند. نهادها بهتر می توانند اختلافات خود را حل کنند.


کد مطلب: 288518

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcjvoe8ouqeoiz.fsfu.html?288518

الف
  http://alef.ir