نظر منتشر شده
۲۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 451814
به بهانه فراخوان ۷۵ هزار خودرو مرسدس بنز؛
مشتری مداری به سبک خودروسازان داخلی و خارجی/ مراجعات مکرر خودروی صفر به تعمیرکار چه معنایی دارد/ وقتی بی مسئولیتی خودروساز وطنی بیداد می کند
بخش اقتصادی الف، 17 اسفند 95
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۷
در دنیای امروز شرکت های خودروسازی برای رقابت در عرصه های جهانی و منطقه ای و حفظ و افزایش سهم خود از بازار به راه کارها و اقدامات بسیاری متوسل می شوند. افزایش کیفیت، ارائه خدمات مطلوب پس از فروش، تاکید بر حداکثرسازی رضایت مشتریان و ... بخشی از برنامه هایی است که خودروسازان معروف جهانی برای افزایش خریداران محصولات خود در دستور کار قرار می دهند و آن ها را اجرایی می کنند.

یکی از اقداماتی که معمولا خودروسازان در این زمینه انجام می دهند فراخوان برای بازگشت و جمع آوری مدل خاصی است که ایراد و یا اشکالی داشته باشد. در این راستا بارها پیش آمده که با این نوع خبرها روبه رو می شویم که مثلاً فلان شرکت خودروسازی، فراخوانی جهانی، منطقه ای و یا در سطح کشوری خاص داده تا اتومبیل هایی که ایراد و نقص فنی دارند را جمع آوری کنند.

به عنوان مثال شرکت آلمانی دایملر روز شنبه در اطلاعیه‌ای حدود 75 هزار دستگاه‌ از برخی از مدل های خودرو مرسدس بنز را در انگلیس به دلیل ترس از آتش گرفتن آنها فراخواند. این شرکت در اطلاعیه ای گفته است که براثر آتش‌سوزی‌های صورت گرفته در خودروهای بنز کسی تاکنون کشته یا مجروح نشده است. نکته مهم این است که علاوه بر جمع آوری خودروهای معیوب، حتماً این ایراد و نقص در مدل ها و تولیدات جدید رفع می شود. به عنوان نمونه شرکت دایملر عنوان کرده که این مشکل در مدل‌های جدید بنز قبل از اینکه به فروش برسند، حل‌شده است.

چند هفته قبل نیز شرکت تویوتا تمامی خودروهای مدل میرای خود که 2 هزار و 800 دستگاه بوده  بدلیل مشکل ولتاژ خروجی تولید شده توسط سیستم پیل سوختی را جمع آوری کرد.

تویوتا اعلام کرد تحت شرایط خاص، این احتمال وجود دارد که ولتاژ ایجاد شده توسط پیل سوختی بیشتر از حداکثر ولتاژ باشد. بر اساس اعلام تویوتا نمایندگی‌های این خودروساز نرم‌افزار سیستم پیل سوختی را به‌صورت رایگان به‌روز رسانی می‌کنند.

با این دو نمونه که گفته شد باید گفت در واقع این امر پذیرفته شده که ممکن است بنا به هر دلیلی یک مدل از خودروهای تولید شده دارای عیب و نقصی باشد اما خودروساز برای حفظ اعتبار و وجهه خود مبادرت به جمع آوری خودروی معیوب می کند، ایراد را به صورت رایگان رفع می کند و در تولیدات بعدی تلاش می شود این ایرادات وجود نداشته باشد. این نوع برخورد نشان دهنده احترام و پایبندی به حفظ حقوق مشتریان و بالا بردن کیفیت خودروها می باشد.

این در حالی است که اگر این نوع استراتژی را با خودروسازان داخلی قیاس کنیم چیزی جز استفاده از واژه فاجعه به ذهن خطور نمی کند. در واقع خیلی به ندرت تا الان پیش آمده که یک خودروساز داخلی اقدام به انتشار فراخوان برای جمع آوری و رفع ایرادات و نواقص خودروی تولید شده کند. فراتر از این موضوع بسیار مشاهد شده خودروهایی که عیب و نقص فراوانی دارند بعد از گذشت سال ها هنوز خط تولیدشان رونق دارد. مثلاً تولید خودرویی که به ارابه مرگ مشهور شده هنوز تولید آن ادامه دارد و یا خودرویی که خبر آتش گرفتن های پی در پی آن در طول یک دهه گذشته بسیار خبرساز و جنجالی شد.

از سوی دیگر با مراجعه به نمایندگی های مجاز می توان خودروهایی صفر کیلومتر تولیدی و یا با کارکرد بسیار کم یافت که از همان روز اول خریدار را گرفتار می کنند و زمینه مراجعات مکرر را فراهم می آورند. این در حالی است که ممکن است مراجعه کننده با این پاسخ روبه رو شود که این قطعه شامل گارانتی نمی شود و باید هزینه آن به صورت کامل پرداخت شود.

حدود یک ماه قبل رئیس اتحادیه اتوسرویس از تشدید سردر گمی و نارضایتی مردم بابت خدمات پس از فروش شرکت های خودرو ساز خبر داد. علیرضا راسی با اشاره به قانون فراموش شده اختصاص سه درصد از قیمت فروش خودرو برای خدمات پس از فروش افزود: بصورت هفتگی بیش از 50 هزار شکایت به اتحادیه ارجاع داده می شود که 70 درصد آن بابت نارضایتی مردم از خدمات پس از فروش است. همچنین25 بهمن ماه مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران عنوان کرد: ۹۹٫۹ درصد مردم از نمایندگی‌‌های فروش و خدمات پس از فروش خودرو رضایت ندارند.
 
بدون شک یکی از دلایلی که موجب شده فرهنگ فراخوان از سوی خودروسازان وطنی برای رفع نواقص و ایرادات خودرو وجود نداشته باشد انحصاری بودن بازار خودرو می باشد که موجب شده خودروسازان خود را ملزم به حفظ حقوق مشتری ندانند.

نکته تاسف بارتر آن جاست که باید گفت بی توجهی به مشتری و عدم رعایت حق و حقوقش در بسیاری از صنایع و خدمات در اقتصاد کشورمان وجود دارد که موجب شده زیان هنگفتی به لحاظ مالی و روحی و روانی به فرد زیان دیده وارد شود. مثلاً در سیستم بانکی نیز در چند سال اخیر برخی موسسات مالی و اعتباری که با مجوز بانک مرکزی فعالیت می کردند ورشکسته شده و هیچ پاسخ مناسبی به سپرده گذاران آنها داده نمی شود.

بدون شک وقوع چنین اتفاقاتی موجب کاهش و یا سلب اعتماد مردم می شود. از این رو لازم است در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد و علاوه بر برخورد با متخلفان، خودروسازان را ملزم به رعایت حقوق مشتریان کرد.
 
کلمات کلیدی : خودروسازان، شکایت، خدمات پس از فروش، خودروسازی، پراید
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۰۸:۵۸:۳۰
مطمین باشید کارخانه ای همچون مرسدس بنز وقتی در ظرف نیم ساعت 500000 تقاضا برای خرید خودرو داشت و 5500 خودرو را برای تحویل 10 ماهه ی بعد در ازای دریافت پول پیش می فروخت کیفیتی جز ارایه خودروهای فعلی ایران نمی توان متصور بود. از ماست که بر ماست (4190591) (alef-11)
 
علیرضا
Germany
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۲:۴۶:۵۵
حرف حساب جواب نداره ، از ماست که بر ماست (4190889) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۰۹:۰۲:۲۱
وقتی دولت چند هزار میلیارد وام به اینها میده و پشتیبانشونه ما دیگه باید به کی شکایت ببریم؟ (4190605) (alef-11)
 
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۰:۰۸:۴۲
شکایت به هیچ جا نبر دوست عزیز کسی به شکایتت رسیده گی نمی کنه شما به سهم خودت خودرو داخلی صفر نگیر (4190698) (alef-3)
 
تئو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۰۹:۳۳:۱۳
.....و این داستان ادامه دارد تا زمانی که خود مردم نا نوشته و هماهنگ خودروسازان داخلی را تحریم فلج کننده نمایند .والسلام (4190638) (alef-11)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۰۹:۵۴:۲۱
این داستان ادامه دارد تا زمانی که مردم کسی که به فکر مردم ...است را در انتخابات خود انتخاب کنند (4190667) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۰:۵۶:۳۳
شما چنین کسی رو پیدا کن ما بهش رای می دیم (4190748) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۱:۰۳:۴۵
مثلا چه کسی؟ (4190760) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۳:۱۴:۰۸
چه دل خجسته ای داری تو (4190936) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۳:۱۲:۳۳
وقتی حق انتخاب نداری چیکار باید انجام بدی (4190933) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۰۹:۳۷:۱۰
در کشور ما تنها چیزی که ارزش ندارد عزت و کرامت افراد هست (4190645) (alef-11)
 
محمدامین حیات مقدم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۱:۳۷:۵۸
نظر جالبی دادی . (4190818) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۰۹:۳۸:۵۹
فقط خوذرو نیست بقیه کالاها هم همینه و این به اعتبار کشور لطمه وارد میکنه مثلا یک لامپ LED داخلی ما خریدیم دو ماه بیشتر کار نکرد در حالی که باید 8 تا 10 سال کار میکرد یا ماشین حساب داخلی هم همینطور و...مثالها بسیار زیاده (4190649) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۲:۲۸:۲۶
ولی خدایی در مورد لامپ اگر تولید داخل با ضمانت بخرید از یک برند معروف خارجی که البته تولید چین هست بمراتب بهتر و با دوام تر هست
ولی بقیه محصولات داخلی متاسفانه اصلا اینطور نیست و بیشتر به فکر سود یک شبه هستند.
بهترین راه حل تحریم خرید توسط خود مردم هست و بس (4190870) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۵:۵۶:۴۳
دوست عزیز من لامپ led ایرانی برات مثال میزنم همه از بس سوخته، اون کالا دچار توقف تولید شده کافی است سری به سایت معتبر فروش اینترنتی بزنید و کامنتها رو نگاه کنید که همه لامپهای تولید داخلی یک برند بعد چند ماه سوخته اند. کاری به چین ندارم در مورد ایران حرف میزنم اسم برند رو بیارم ممکنه الف منتشر نکنه ولی لامپ است که با حرف ب شروع میشه ساخت داخل هم هست
ماشین حساب مورد نظر هم با حرف پ.ح شروع میشه برندش (4191275) (alef-11)
 
چکیده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۰:۰۵:۲۹
تنها راه حل موضوع ،تحریم تحریم ونخریدن است (4190687) (alef-3)
 
آریو سوئد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۲:۰۴:۳۳
خودروهای ساخت رومانی و هند با ۳ سال گارانتی یا ۱۵۰ هزارکیلو متر گارانتی به مبلغ ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در سوئد به فروش میرسد. خودروسازهای ایران خودروی ۱۵ میلیونی را ۲۵ میلیون به مردم میفروشند بدونه گارانتی. از مشتری مداری هم خبری نیست. این انصافه؟ (4190848) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۲:۲۲:۴۱
خود اگه مشتری ایرانی 100% ناراضی بشه چی می شه؟
خودرو نمی خره؟
خوردو خارجی می خره؟
شکایت می کنه؟ (4190865) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۲:۴۴:۰۷
این مقایسه تویوتا و دایملر با سایپا و ... منو کشته . (4190882) (alef-3)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۳:۱۱:۱۶
دوستان من خودم ماشین صفر خریدم با قیمت بالا هر هفته نمایندگی هستم می گم گیربکس صدا داره همه تایید می کنن می گن هر چقدر پول بدی آش می خوری می گم 70 میلیون پول دادم مشکل از نظارت هستش بعد که پیگیری می کنی یک دفعه ساعت 7 بعد از ظهر تماس می گیرن می گن 6 صبح اونجا باش به کی باید بگیم دردمونو (4190929) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۳:۱۵:۱۳
ایران خودرو تو اسفند ماه ماشین h30 crossروپیش فروش کرد تحویل پاییز سال 96 توی دو ساعت فایل فروش بسته شد به خاطر استقبال بینظیر مردم.وقتی شما ماشین رو پیش فروش میکنی و مشتری رو هوا میبره خواب دیگه کیفیت معنایی نداره. (4190937) (alef-11)
 
امیر حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۵:۱۶:۱۸
به هر شکل باید از کالای ساخت داخل پشتیبانی کرد و در آنصورت باکمی صبر شاهد بهتر شدن کیفیت نیز خواهیم بود. (4191202) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۲۲:۳۷:۴۹
لطفا شعار ندهید قرار نیست جنس بی کیفیت ساخته شود (4192025) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۸ ۱۱:۱۸:۴۷
وتا کی باید صبر کنیم.ما که عمر نوح نداریم وهمچنین ثروت قارون!! (4192713) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۲-۱۸ ۱۰:۱۰:۳۸
در خارج يك اتومبيل اگر اشكال فنى يا قطعه از كارخانه دارد فراخوان مى دهد الان پژوهاى دو سه سال پيش كار نكرده بايد بروند قطعه عوض كنند به كسي هم جواب نمى دهند طلبكار هم هستند (4192612) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۲۱ ۱۵:۲۲:۵۶
50 سال مدت کمی است برای فرصت دادن به خودرو سازان داخلی. حتما جنابعالی یا جز کارکنان این شرکت ها هستی که میگی کمی صبر باید کرد یا اینکه جز سهامداران بورسی انها هستی ولی اینه بدون که تداوم منافع شما و امثال جنابعالی در گروه تامین منافع مشتریان است. ظللم بی عدالتی و توهین به ملت شریف ایران دیگه از حد و اندازه خودش گذشته است. مردم ما چه تفاوتی با مردم ترکیه عراق و حاشیه جنوبی خلیج فارس دارند. ای ملت اینها را تحریم کنید تا یه تکانی به خود دهند و به کیفیت و ایمنی و قیمت منصفانه و جهانی محصولات خودشون فکری کنند (4197633) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۱۲-۳۰ ۱۰:۵۴:۰۵
مثل گيربكس هاي tu5 كه از بيخ و بن مشكل دارن (4211343) (alef-11)
 
رضا۹
Turkey
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۲۰:۴۷:۵۲
خوب پراید که دیگه تولید نمیسه که بهس فحش بدید ان شالله در اینده خودروهایی کمتر از بنز و بی ام و مجوز فروش نداشته باشند تا ذایقه زیبا پسند مردمان ما ازرده نشود البته اگر حداقل قدرت خرید ماشین ۵۰۰ میلیون به بالا را داشته باشند (4537664) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.