کد مطلب: 313169
چرا گزارش کیفی خودروهای داخلی منتشر نشد؟
بخش اقتصادی الف، 6 آذر 94
تاریخ انتشار : جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۶
افت جایگاه خودروهای داخلی در ردهبندی کیفی اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلوگیری از انتشار گزارش کیفی خودروها را به دنبال داشته است. در این میان کارشناسان این اقدام را نادرست و به نوعی پاک کردن صورت مسئله میدانند.
به گزارش ایسنا،تا پیش از این شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در هفته ابتدایی هر ماه گزارش ردهبندی کیفی خودروهای تولیدی در ماه قبل از آن را منتشر میکرد اما در یک ماه اخیر این اتفاق نیفتاده است.
در این زمینه با وجود قرار داشتن در هفته ابتدایی آذر ماه هنوز گزارش ردهبندی کیفی خودروهای تولیدی در مهر ماه منتشر نشده است. در این باره شنیده میشود با توجه به اجرایی شدن دستورالعمل جدید بازرسی کیفی (آدیت) و افت جایگاه خودروهای تولید داخل در ردهبندی کیفی، دفتر نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خواسته که از انتشار گزارش ردهبندی کیفی خودداری کند.
این وضعیت انتقاد کارشناسان را به دنبال داشته است. شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، در این زمینه میگوید: منتشر نکردن گزارش وضعیت کیفی خودروهای داخلی واکنش مناسبی به افت جایگاه این خودروها در ردهبندی کیفی نیست بلکه تنها پاک کردن صورت مساله است.
وی تصریح می کند: وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت مساله را به طور کلی پاک و از انتشار گزارش ردهبندی کیفی خودروهای داخلی خودداری کرده است در حالیکه این کار تنها باعث حساس شدن افکار عمومی شده و نتیجه عکس خواهد داشت.
امرالله امینی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، نیز با انتقاد از عدم انتشار گزارش ردهبندی کیفی خودروهای داخلی میگوید: با توجه به آنکه وضعیت کیفی خودروهای تولیدی با جان مردم سر و کار دارد گزارش ردهبندی کیفی هرچه زودتر باید اعلام شود.
وی ادامه میدهد: استانداردهای حاکم بر صنعت خودروی جهان همچنین تکنولوژی حاکم بر این صنعت به سرعت در حال تغییر است با این حال خودروسازان داخلی نتوانستهاند با این موج تغییر همراه شوند.
امینی خاطرنشان میکند: وضعیت کیفی خودروهای داخلی در ارزیابی پیشین نیز مناسب نبود و طبیعی است که با سختگیرانهتر شدن شاخصهای ارزیابی، وضعیت ردهبندی کیفی به مراتب بدتر شده است.
در این زمینهرییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان معتقد است که منتشر نکردن گزارش ردهبندی کیفی خودروهای داخلی نقض حقوق مصرفکنندگان است.
محمد جعفری ادامه میدهد: گزارشهای ماهانه ردهبندی کیفی خودروهای داخلی تنها گزارش درباره کیفیت خودروهای داخلی است که مصرفکنندگان به آن دسترسی دارند.
وی خاطرنشان میکند: هرگونه پنهانکاری و منتشر نکردن گزارش ردهبندی کیفی اقدام نادرستی است که البته نمیتواند مدت زیادی ادامه یابد.
تبریزی
۱۳۹۴-۰۹-۰۶ ۱۱:۴۳:۵۱
چون آن را که عیان است چه حاجت به بیان است. (3350266) (alef-11)
سلام
گارانتی ماشینم 10 روز دیگه تمام میشود جعبه فرمان سه بار عوض کردم نمایندگی ساری هر بار بد تر از قبلی در نمایندگی صادقی ورضایی همچنان نتوانستن مشکل حل کنند هر بار هم بابت روغن پانزده تومان از من گرفت یعنی این مبلغ بیرون میدادم تا بحال جعبه فر مان ماشینم درست میشد امان از بی کیفیت ماشین کسی هم پاسخ گو نیست میگن همین که هست دست نزن بد تر میشه ونمایندگی ها نو نمی دن تعمیری رو برای شما مفرستند ما به همین هم بسنده کردیم ولی متاسفانه درست نشد باید بیرون بدم درست کنند (3351054) (alef-11)
به خاطر اینکه نمیخواستند تویوتا و سایر خودرو سازهای دنیا را شرمنده کنند!!!!!! (3350271) (alef-11)
همه ما که از فرغونها استفاده کردیم میدونیم کیفیتشون در یک فرغونه نه خودرو در نتیجه مهم نیسن گزارش بدن یا نه (3350273) (alef-11)
نمک بر روی زخم ما نپاشید ، اگر هم منتشر بشه هیچ اتفاقی نمیفته چون خودروسازان در این کشور خط قرمز هستند ... (3350315) (alef-11)
لطفا گزارش رده بندی کیفیت را با جزییات کامل منتشر کنید تا حداقل کسانی که خودرو خریداری میکنند خودشان بدانند چه مشکلاتی از دید کارشناسان وجود دارد و در صورت امکان اقدام به رفع آن بنمایند.
انتشار یک رده بندی ساده اگرچه بهتر از هیچ است لیکن با توجه به بودجه محدود مردم و عدم داشتن حق انتخاب، کمک چندانی به ایشان نمیکند. (3350430) (alef-11)
ناشناس
۱۳۹۴-۰۹-۰۶ ۱۹:۰۸:۰۶
کارمند شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد هستم در اینجا هم چشم بستن و چشم نبستن از خیلی موارد سالهاست که اجرا میشود. اگر غیر از این بود وضعیت کیفی خودرو سازها اینگونه نبود! با تشکر از سایت محترم الف. (3350937) (alef-11)
سلام من هم موافقم
زمانی که بازو نظارت دولتی خصوصی میشه وضعیت از این بهتر نمیشه (3351228) (alef-11)
ایرانی
۱۳۹۴-۰۹-۰۶ ۱۳:۴۱:۱۸
برای این تغییر فقط باید خود ما مردم دست به کار بشیم. این مدیرعاملان خودرو فقط به فکر سود خودشونن نه جون و مال مردم و خودرویی که در شان مردم باشن (3350445) (alef-11)
مهندس
۱۳۹۴-۰۹-۰۶ ۱۴:۰۸:۳۰
"..نقض حقوق مصرفکنندگان است."
ای اقا !!حقوق مصرف کننده کیلویی چند؟؟؟؟؟؟ (3350467) (alef-11)
گزارش نميخواد!!! كلا وضيعت كيفيت صفره😂😃 (3350476) (alef-11)
بابا نتیجه اش چه تاثیری داره اینها اگه یک عدد فرغون را با فرمون به مردم بفروشند طبق این ساختار باید با وام بخریم چون حق انتخاب دیگه نداریم غیر از اینه آیا جدا راهی دیگه هست پس این استاندارد و غیر ان یا کفیفیت یا غیر ان چه تاثیری داره خانه از پای بست ویران است (3350712) (alef-11)
خلایق هر چه لایق (3351537) (alef-11)
هموطن
۱۳۹۴-۰۹-۰۷ ۰۳:۵۳:۵۹
استادم می گفت نتیجه تصمیمات نا متعادل بازنده - بازنده است همان گروهی که برای سود بیشتر جیب ملت را تارج می کنند و استاندارهای دنیا را رعایت نمی کنند هم خودشان و بستگان و عزیزنشان ممکن است بوسیله همین تابوت ها کشته شوند . شاید ماشین خودشان خارجی باشد ولی ممکن است یک روز به دعوت دوستی با او همراه شوند و انوقت فرشته مرگ بر انها طاهر شود و او اولین سوالش همین است چرا در تولید خودروی بی کیفیت دخالت داشتی ؟
امیدوارم این نوشته را مسئولین گوش بدهند . (3351685) (alef-11)
محمد ه
۱۳۹۴-۰۹-۰۷ ۰۷:۲۰:۳۹
میشه از خودرو بحث بیهوده نکنیم ؟دیگه خسته شدیم الکی حرف زدیم چه تاثیری داره (3351747) (alef-11)
من قسم خوردم دیگه خودرو وطنی نخرم. چرا باید با این ماشینای گرون بدون ایربگ و ترمز ای بی اس جون خانوادمو به خطر بندازم؟ (3351755) (alef-11)
متاسفانه همیشه مسولین این بخش با پنهان کاری و گزارش خلاف واقع مانع از برملا شدن واقعیت های حوزه خودرو شده اند کسی هم پیدا نشده که با قدرت بتواند پیگیری دقیق انجام دهد. نتیجه میشود این که میبینیم... مدعی العموم هم فقط هرجا که باید وارد نمیشود.... (3355165) (alef-13)