نظر منتشر شده
۱۰۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 503168
بشكنيم بت مصدق را...!
بخش تعاملی الف - ميرزاسعدين داورپناه
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۰

تاريخ «ملت ايران» بسيار پر مايه تر از متوقف ماندن بر جدل نقش آفريني آيت الله كاشاني و مصدق السلطنه يا تقديس هر كدام از سرشناسان ديگر است.

«آيت الله كاشاني» يك عالم ديني معتبر بود با ناتواني ها و دافعه شخصيتي كه بسياري عالمان ديروز و امروز هم بواسطه انسان بودنشان داشتند و دارند. مصدق اما ثبات شخصيتي نداشت، نامجو بود و متاثر از توهمات!

برخي كه بوي نفت به دماغشان خورده بود با ديگراني كه عقب ماندن از ملك عبدالعزيز سعودي در چانه زني بر سر نفت را تاب نمي آوردند، همراه هم شدند براي يك دستاورد ملي اما خود رايي پيشه كردند و با تعصبات و ياركشي هاي اربابانه وطن را فرو انداختند به ورطه استبداد شاهي...

مصدق السلطنه از ٩ سالگي مستوفي حقوق بگير دربار قاجار بود تا اينكه انقلاب مشروطه دست آقازادگان را از خزانه قطع كرد. او معتمد دربار بود و به امر قبله عالمش از اعضاي شوراي درباري همان شاهي شد كه مجلس مشروطه را به توپ بست، سالياني از شرف عنوان نمايندگي مردم نيز نصيب يافت اما روزگاري بعد بار ديگر عليه اعتبار مجلس ملي ايستاد با «جنجال تقلب انتخاباتي» و سرانجام متكبرانه در نمايشي مضحك مجلس هفدهم نامطلوبش را منحل كرد. همين آقازاده درباري كه با تولد مجلس به جهاني نو پرتاب شده بود حتي ميان رعايايش آمد و با عوامفريبي به ياد ماندني فرياد زد مجلس آنجاست كه مردم هستند! (گويا «آيت الله مدرس» گفته بود كه عوامفريبي كلاس اول سياست است و يقين دارم مصدق السلطنه در آن درجا خواهد زد.)

ارباب منش برآمده از دربار قجري، جاه طلب و تاجر و مال اندوز، حريص هر مقام و معاونت و وزارتي بود تا آنكه سرانجام در نخست وزيري محمد رضا شاه خود را باخت و قانون را كه خون بهاي شهيدان وطن بود، لگد مال كرد چرا كه در مقامي فراتر از ظرفيت شخصيتي اش قرار گرفت. (او چنان استكبار ورزيد كه از سوي «آيت الله خميني» صداقتش در مسلم و تسليم احكام اسلامي بودن مورد ترديد قرار گرفت.)

ساده اش البته اين است كه بي اعتنا به تاريخ بپذيريم كه مصدق «قهرمان ملي» بود و بگريزيم از سرخوردگي باور سالها تبليغات دروغين سوداگران سياست.

ارجاع مداوم به روايت كودتا يك دستاويز سياسي است، غالب سياستمداران جمهوري اسلامي يادآوري دخالت اجنبي را به هدف گنجاندنش در «سياهه دشمني هاي امريكا» و «ادله بي اختياري پهلوي» مي پسندد اما شوربختانه از كنار اين استفاده «ارباب جويان رعيت خو» نيز منتفع شده اند تا در باوراندن و ستايش يك «ابرمرد سياست» توجيه انفعالشان را جستجو كنند و وظايف شهروندي خود را حواله دهند به برآورده شدن آرزوي ظهور يك «ابر قهرمان وطن ساز»!

در خيل متوهمان، كم شماراني پر هياهو هم هستند كه دوام تشكيلات عقيمشان وابسته به مظلوم نمايي و تقديس مصدق است.

توصيف هر روزه كودتا براي انتخابات ٨٨، از جمله كوشش هاي هنوز ايشان براي تحميل شباهتي بر شرايط كروبي و موسوي با محمد مصدق است و اگر چه تاكنون در بازتوليد يك مظلوم مقدس ناكام مانده اند اما نمايشاتشان نسخه اي تقليدي از همان سناريوي پيشين است. (ايشان بر اين خرافه اند كه انقلاب اسلامي محصول مرثيه خواني بر «محمد مصدق» بود!)

ناچاري از تكرار و عدم امكان خلاقيت از علل پراكندگي مخاطب و شكست محتوم دروغ پردازي مي باشند، قريب چهل سال شده كه برخي تحسين كنندگان قانون گريزي و روحانيت ستيزي جز فرشته نمايي از همفكران خود و ابليس خواندن كارگزاران حكومت مشروع هيچ در چنته نداشته اند تا به ميان معركه افكنند كه اين فن تكراري نيز دقيقا از اوصاف جهانشمول افراط گرايي نفرت پراكن است. مدت ها است كه ايشان شكست خورده تضادهاي دروني خويش اند و خود پراكنده و آواره شده اند. بعضي از اين آوارگان ضمن نفرت پراكني روزانه، هر از چندي در انزواي غربت ضمن تقلاي تفسير اسناد انگليس و امريكا به بت تراشي و رويابافي مشغول مي شوند...

اما بت هاي نفرت زا و تفرقه افكن زنجيرهايي مي شوند كه بر پاي پرواز آزاد انديشه سنگيني مي كنند و مانع هستند بر راه همدلي، مشاركت شهروندي و تبادل نظرات واقعبينانه به سود پيشرفت وطن.

(«آيت الله بهشتي» سال ها پيش هشدار داد كه: یکی از مصیبت های این زمان ما این است که اشخاصی دارند کم کم جانشین ارزش ها می شوند؛ این خطرناک است)

به پاسداشت قانون و وطن، بشكنيم همه بت ها را!
 
کلمات کلیدی : ميرزا سعدين داورپناه
 
حميد
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۸:۱۹:۳۰
مصدق مرد تمام نشدني تاريخ ايران است چون نه دزدي كرد و نه اختلاس و نه كشتار ! و فقط تمام
تلاش خود را جهت اعتلاي ايران گذاشت . (4525307) (alef-4)
 
Netherlands
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۰:۵۷:۰۷
مصدق يه ارباب قجري بود و هكتارها زمين و چندين ده و هزاران رعيت و نجارتخانه
لااقل يكي از همين مردم را قهرمان بنام جون مصدق امثال من و تو را ادم درجه دو حساب مي كرد (4525586) (alef-4)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۲۱:۱۲:۰۸
تمام بدي هاي مصدق در برابر تنها خدمت او كه ملي سازي صنعت نفت بود اصلا نبايد به حساب آورد. فراموش نكنيد ونزوئلا كمتر از ده سال است كه صنعت نفتش ملي شده. جرم بزرگ مصدق بله قربان گو نبودن به خاندان پهلوي و دربار شاه بود، اگر همين يكي را انجام داده بود الان امثال اين مقاله چه ها كه از مصدق نميگفتند! (4526680) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۱ ۲۱:۲۲:۲۹
شما می ترسید که یک شخصیت مسلمان که عرق ملی داشته وبا تکیه بر غرور ملی نه بر تندروی‌های دینی موفق شد استکبار رو به زانو در بیاورد الگوی جوانان شود (4532003) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۲۷:۱۲
امير كبير - دكتر محمد مصدق - امام خميني - ايت الله هاشمي رفسنجاني -
مردان بزرگ تاريخ معاصر ايران هستند ...
چه بخواهيد و چه نخواهيد ، تاريخ را نميتوانيد براي هميشه تحريف كنيد
و حقيقت را بپوشانيد . يك نظر سنجي بكنيد ملت ايران از دل و جانشان
دكتر مصدق را دوست دارند ..... (4525763) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۷:۴۰:۲۷
منحل کردن مجلس توسط مصدق همیشه برای من نشان از رگه های دیکتاتوری در ایشان داشته.
چه بسا اگه کودتا شکست میخورد باید دیکتاتوری مخوف تر از پهلوی رو تحمل میکردیم.
فعلا که تاریخ اینطور رقم خورد. اما همون زمان کوتاه هم برای مصدق کافی بود تا نشون بده چقدر به دیکتاتوری علاقه داره. (4526418) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۸:۰۹:۵۸
لزوما هر بزرگی خوب نیست (4526466) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۲ ۰۱:۲۴:۵۵
مصدق در قلب همه مردمه,,,,,چه اسم خیابانی بهنامش بشه یانه (4532259) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۲۳:۵۹:۰۹
ما باید قدر کسانی را که به ایران خدمت کردند بدانیم فرقی نمی کنه چه کسی باشه و ازخاینان متنفر باشیم .البته تاریخ وواقعیت را نباید تحریف کرد. مابرای مصدق باید مقبره درست می کردیم.حیف وصد حیف................. (4526867) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۵:۲۰:۲۱
مقاله تماما حرف سالها بر دل ماندم را گفت (4528791) (alef-13)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۸:۳۱:۲۴
آقازاده درباري، ارباب منش برآمده از دربار قجري، تاجر و مال اندوز، حريص هر مقام و معاونت و وزارت که مقامي فراتر از ظرفيت شخصيتي اش قرار گرفت.
و ما هم خوبیم با ناتواني ها و دافعه شخصيتي كه بسياري عالمان ديروز و امروز هم بواسطه انسان بودنشان داشتند و دارند. (4525326) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۸:۳۷:۱۶
با این ادبیات موافق نیستم . اگر چه امثال کروبی و موسوی متاسفانه راه طلحه وزبیر را رفتن و تاریخ تکرار میشود. ولی به نظر من فردی مثل خاتمی را باید سرزنش کرد. (4525332) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۸:۵۴:۰۸
یه جوری از طلحه و زبیر صحبت میکنین انگار تو اون دوران زندگی کردین ، چرا هی این مثالا رو میارین ... (4525359) (alef-4)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۱:۰۵:۱۵
تاریخ معلم است
قرآن کریم هم مدام وقایع تاریخی را یادآوری می کند تا ما درس بگیریم. (4525605) (alef-11)
 
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۲۸:۲۸
و این نکته نیز از اصول علم تاریخ است که شرایط و مصادیق تاریخ هرگز همسان نیستند. با احترام (4525766) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۲۱:۰۲:۳۳
ملتی که تاریخ را نخواند خطاهای تاریخی را تکرار خواهد کرد (4526659) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۱۴:۱۳
طلحه وزبیر بودن وقتی معنادارد که در مقابلت علی (ع) باشد ! (4525733) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۷:۴۲:۴۶
شما همون هایی هستید که وقتی خداوند براشون عنکبوتو مثال زد گفتن خدا به چه چیزهایی پستی مثال میزنه!!!

نمی دیدن و نمی فهمیدن چون بر چشم و قلبشون پرده افتاده بود. (4526422) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۸:۴۳:۳۱
فقط تیتر زا خواندم . از زیر سئوال بردن قهرمان ملی منزجرم. مصدق مثل بعضی ها نه از انگلیس پول گرفت ونه از سیا (4525336) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۷:۴۴:۱۷
باید دید اگه کودتا موفق نمیشد و بر مسند پادشاهی ایران می نشست چه میشد.
کسی که در همون زمان کوتاه مجلسو که نماد دمکراسی بود منحل کرد! (4526425) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۸:۴۴:۲۸
بشکنیم همه ی بتها را رو خوب اومدی! (4525339) (alef-4)
 
Italy
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۹:۱۱:۴۳
کاشانی با CIA در تماس مستقیم بود. (4525397) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۱۷:۱۲
اینا اسناد CIA را تا وقتی قبول دارند که چیزی برخلافشان منتشر نکرده باشد !!! (4525742) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۲۰:۱۸:۰۲
دروغ نگو!! کجای اسناد سیا چنین چیزی امده؟ از 1000 صفحه با یک خظش این را فهمیدی؟ (4526623) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۸:۴۶:۴۶
بزرگترین ظلم به مصدق مقایسه اون با کروبی هست (4525342) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۸:۵۱:۱۰
حالا که اسناد کودتا رو شده بهتر است بتهای دیگری شکسته شود لطفا آدرس غلط ندهید. (4525352) (alef-4)
 
هادی
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۹:۰۸:۴۱
باید مطرح بشه که شعبان بی مخ ها از کی دستور می گرفتند؟ با کی عکس یادگاری داشتن. شاه در سال 1340 وقتی آیت الله کاشانی سرطان داشت چرا به دیدنش رفت و پزشک خودش رو براش فرستاد؟ اینا باید مشخص بشه (4525390) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۷:۴۷:۰۴
باید مشخص بشه مصدق چرا دیکتاتورمابانه مجلس مردمو به خاطر اینکه مخالف میلش عمل میکرد منحل کرد.
آیا دیکتاتور دیگه ای در حال متولد شدن بود؟!
اگه کودتا موفق نمیشد چه بر سر ایران میومد؟!
اینا هم باید مشخص شه. (4526432) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۸:۵۴:۳۳
مصدق شکست خورد و کاشانی پیروز شد؟! یا امریکا و انگلیس پیروز شدند؟! (4525360) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۸:۵۶:۵۹
آقای داورپناه!

شما با این لفاظی ها که نمی توانی حقیقت را عوض کنی برادر!

حقیقت عریان این است که :

درست است که مصدق هم اشتباهاتی داشت و از اینکه مردم از او حمایت می کردند ، مغرور شده بود، اما واقعیتی تاریخی که نمی توان آن را به هیچ شکلی منکر شد این است که ، تا زمانی که مصدق حرف از جمهوری نزده بود ، آقایان با او موافق بودند و همراه، اما همین که مصدق در اثر رفت آمد با امریکایی ها و رفتن به این فکر که اگر بشود ، سلطنت را حذف کند و حکومت ایران را به سمت جمهوری ببرد را به میان آورد، آقایان که از یک طرف جمهوری را یک نحوه حکومت غربی می دانستند و نجس! و از طرف دیگر هنوز هم ته دلشان ، شاه ظل الله بود و آنهم ظل اللهی که باید تحت کنترل آنان می بود و بدون اینکه آنها در حکومت دخالت مستقیم داشته باشند، شاه مطیع اعم اوامر آنها می بایست باشد، بنابر این سر مخالفت با مصدق گذاشتند. نامه هایی رد و بدل شد که در آن به او گفتند که اگر بخواهی راه جمهوریت را در پیش بگیری دیگر از تو حمایت نمی کنیم، و او هم جواب داده بود که اگر شما هم حمایت نکنید، مردم حمایت خواهد کرد، اما مردم پای کار مصدق نماندند و میدان را خالی کردند.

آری برادر ، واقعیت این است و نمی توان آن را به هیچ روشی و لفاظی ای تغییر داد. (4525368) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۷:۵۰:۳۴
آیا جمهوری به این معنا نیست که مردم انتخاب میکنند؟
خب عزیز من خودت میگی مردم انتخاب کردند و مصدق رو تنها گذاشتن.

پس به اصل اول جمهوری معتقد بمون و به مردم اعتماد کن.

اونا مصدق رو نخواستن چون از روی مجلس و مردم به خاطر امریکایی ها رد شد.

تمام.
مصدق رو مردم برکنار کردن و تنهاش گذاشتن. همین.

حالا شما ناراحتی؟؟؟ (4526436) (alef-11)
 
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۹:۰۱:۳۰
باامثال این مطالب نمی توانیدعزت واعتبارمصدق بین مردم ایران راخدشه دارکنید (4525376) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۷:۵۱:۳۰
مردم به اصول پایبندن نه افراد. همین الانم میبینین تا یه فردی از اصول کنار میره مردم تنهاش میذارن.

پس اصل بر اصوله نه افراد. (4526437) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۹:۰۴:۱۲
البته بتهای اصولگرا و اصلاح طلب و قدرت طلب را نشکنیم. فقط اونهایی که دوسشون نداریم را بشکنیم! (4525383) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۲۵:۲۱
الف جان یا چاپ نکن یا میکنی چیزی اضافه بهش نکن داداش!
دیگه اینطوریش نوبره (4525754) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۷:۵۲:۱۹
مردم خودشون بت ها رو میشکنن.
به موقعش.

مثل 9 دی. (4526439) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۲۳:۲۳:۰۵
تا اون مردم کی باشن.... شعبون بی مخ هم جزو همین مردم بود. (4526823) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۹:۱۱:۰۴
تخطئه مصدق هدف سلطنت طلبهاست. لازم نيست انصاف داشته باشيد، اما در دام سلطنت طلبها نيفتيد!!! (4525395) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۷:۵۳:۵۷
مصدق کارهای خوبی داشت و کارهای بدی.

ملی کردن صنعت نفت خوب بود و مغرور شدن و پا گذاشتن رو مجلس بد.

در نهایت هم مردم تنهاش گذاشتن و شد آنچه دیدین.

درس اینه مسئولین بدونن مردم تنهاشون بذارن از بین میرن.
مغرور نشن. (4526445) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۲۱:۰۳:۱۴
بالاخره ما نفهمیدیم مجلس اون موقع فرمایشی بوده یا نه؟ (4526662) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۲۱:۱۷:۵۲
آقاي مدرس! البته بايد ديد چند بار در ديوان لاهه نشسته ايد و از حق يك ملت دفاع كرده ايد كه اينچنين موشكافانه از مصدق ايراد ميگيريد و از اشتباهاتش درس ميگيريد! (4526688) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۹:۴۴:۵۷
مصدق مال اندوز بود؟ (4525447) (alef-11)
 
رهیده جاگیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۹:۴۶:۵۸
1- تحلیل وقایع و شرایط تاریخی و حتی جاری نیازمند رعایت انصاف و بی طرفی عالمانه است لذا وقتی الف با انتخاب تیتر بت مصدق را بشکنیم ..... قصد ورود به موضوع را دارد مشخص است که در صدد توهین و تحقیر مصدق و تقدیس بی چون و چرای کاشانی است لذا نمی توان و نباید از چنین مطلبی انتظار عدالت گویی کارشناسانه و محققانه داشت.
2- اگر به ادعای الف تاريخ ملت ايران بسيار پر مايه تر از متوقف ماندن بر جدل نقش آفريني آيت الله كاشاني و مصدق السلطنه يا تقديس هر كدام از سرشناسان ديگر است به تعصب تام به توهین و تحقیر یک سو و تقدیس تمام ناشدنی از طرف دیگر اقدام می کند.
3- مدعی است آيت الله كاشاني يك عالم ديني معتبر بود با ناتواني ها و دافعه شخصيتي كه بسياري عالمان ديروز و امروز هم بواسطه انسان بودنشان داشتند و دارند. ایکاش نویسندگان مطلب حداقل برای یک بار طی نزدیک به چهل سال گذشته جسارت فرموده از ناتوانیها و دافعه های این عالم دینی هم می گفتند حداقل برای یک بار از نقاط منفی اقدامات کاشانی در شکست وحدت ملی و شکت نهضت ملی شدن نفت و جایگزین سازی حکومتی مردمی بجای پهلوی دست نشانده می نوشتند تال بدانیم جملات مذکور دکور شیک روشنفکری برای آغاز فحاشی یک سویه و مستمر علیه نخست وزیر نهضت ملی شدن نفت ایران نیست.
4- نویسندگان می گویند مصدق اما ثبات شخصيتي نداشت، نامجو بود و متاثر از توهمات! اما همچون چهل سال گذشته حتی یک سند و مدرک قابل انتشار در خصوص صفات مذکور ارائه نمی دهند لذا است که از نگاه ایشان مصدق همواره باید بسیار خشن ، دیکتاتور ، اشراف زاده و غیره بدتر از رضا شاه معرفی گردد اما نمی گویند که چه شد امثال کاشانی در جریان شکل گیری نهضت ملی شدن نفت ایران و بیرون راندن استعمار چنین پرشتاب در حرکت در سایه مصدق السلطنه را انتخاب کردند آیا امثال کاشانی نان به نرخ روز خور بودند یا از نظریه هدف و سیله را توجیه می کند تبعیت می کردند.
5- جریان فکری کاشانی پس از جدایی از مصدق چه اقدام ارزشمند قابل اشاره ای در مقابله با فساد ، دیکتاتوری و استعمار نفتی ایران داشتند؟ آیا کاشانی پس از مصدق حتی یک اقدام قابل اعتنا دارد؟
6- نویسندگان برای تخریب نخست وزیر نهضت ملی شدن نفت چنین می نویسند که مصدق السلطنه از ٩ سالگي مستوفي حقوق بگير دربار قاجار بود تا اينكه انقلاب مشروطه دست آقازادگان را از خزانه قطع كرد. او معتمد دربار بود و به امر قبله عالمش از اعضاي شوراي درباري همان شاهي شد كه مجلس مشروطه را به توپ بست، سالياني از شرف عنوان نمايندگي مردم نيز نصيب يافت اما روزگاري بعد بار ديگر عليه اعتبار مجلس ملي ايستاد با «جنجال تقلب انتخاباتي» و سرانجام متكبرانه در نمايشي مضحك مجلس هفدهم نامطلوبش را منحل كرد. همين آقازاده درباري كه با تولد مجلس به جهاني نو پرتاب شده بود حتي ميان رعايايش آمد و با عوامفريبي به ياد ماندني فرياد زد مجلس آنجاست كه مردم هستند! .... هرآنچه گفتید دربست و با چشم بسته پذیرفتیم اما برای رضای خدا بفرمایید که چرا کاشانی برای برپایی نهضت یا همراهی با نهضت به همراهی چنین موجودی مفتخر بود مگر علمی وارسته نبود؟ چرا دهها بار قبل از بروز اختلاف به تمجید و ارائه تعاریف حیرت انگیز از مصدق می پردازد؟ تصور می کنید دورویی می کند نفاق می ورزد برای کسب جایگاه به دروغ متوسل شده است یا واقعا مصدق را همانگونه یافته بود اگر چنین بود که گفته های ادعایی شما ناصواب است.
7- اگر به جمله گويا آيت الله مدرس گفته بود كه عوامفريبي كلاس اول سياست است و يقين دارم مصدق السلطنه در آن درجا خواهد زد. پس باید بپذیرید که نظریه سیاست عین دیانت مرحوم مدرس نیز می تواند به عوام فریبی بخش دوم قیاس نیز تعبیر گردد که حتما چنین نیست و نقل قول دروغی است به ساحت مرحوم مدرس که برای استفاده ابزاری بکار نویسنده آمده است.
8- نویسندگان مدعی هستند بت هاي نفرت زا و تفرقه افكن زنجيرهايي مي شوند كه بر پاي پرواز آزاد انديشه سنگيني مي كنند و مانع هستند بر راه همدلي، مشاركت شهروندي و تبادل نظرات واقعبينانه به سود پيشرفت وطن اما توجه نمی کنند که در همین مقاله چگونه بر تاریخ مبارزه و مردان تاریخ کشورمان چگونه یکسویه می تازند و مانند چهار دهه گذشته حتی برای یک دقیقه اجازه نمی دهند تا یک نفر برای لحظاتی در دفاع نه اما توضیح بی توهین چهره نخست وزیر نهضت ملی شدن نفت کلمه ای بر زبان جاری کند آیا به انصاف مطلب ارائه شده حرفی جز تفرقهافکنی دارد چیزی جز تلاش برای بدنامی یکی از مردان تاریخ ایران دارد؟
9- فرمودند آيت الله بهشتي سال ها پيش هشدار داد كه یکی از مصیبت های این زمان ما این است که اشخاصی دارند کم کم جانشین ارزش ها می شوند این خطرناک است و بعد نتیجه گرفتید که به پاسداشت قانون و وطن، بشكنيم همه بت ها را! حال اگر انصافی و عدالتی در نزد نویسندگان است بسم الله بیایید از افراد گذشته و به ارزشهای عقلی و شرعی رجوع کنید کاشانی و مصدق ورا مدرس و رضا شاه را و بسیاری از این دست را کنار گذاشته با اتکا بر شرافت تحقیقی آزادانه و منصفانه به نقد و بررسی محققانه گذشته اقدام کنید آیت الله کاشانی را در کنار مصدق السلطنه ننشانید بی ذکر نامشان از لحظه آغازین تا آخرین روزهایی که هر دو نفس داشتند به بررسی لحظه به لحظه مواضع ، عملکرد و تصمیماتشان بپردازید اجازه دهید خوانندگان از لا به لای اوراق محققانه به زشتی و زیبایی جریانات فکری و افراد دست یابند. (4525452) (alef-4)
 
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۸:۰۷:۰۶
افرین ، عالی (4526462) (alef-11)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۹ ۲۱:۳۹:۵۶
بسم الله
گاهی کامنت ها را می خوانم تا یک مطلب ارزشمند و نویی را یاد بگیرم ولی متاسفانه کامنت های سایت های فارسی اغلب با ادبیات بی ارزش و توهین های رکیک همراه است. بنده به این مطلب ارزشمند کلمه عالی می دهم و به نویسنده ان افرین می گویم. مرحبا (4528018) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۰۹:۵۰:۱۳
تلویزیون که فقط مداحی مصدق را می کند. انشالله که دست مصدقی ها از صدا و سیما کوتاه شود (4525456) (alef-11)
 
فرشید
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۰:۱۴:۰۷
نویسنده سعی کرده با تکرار یادآوری انتساب مصدق به قاجار وجهه او را زیر سوال ببرد غافل از اینکه هیچ سلسله ای سرتا پا خوب یا بد نیست و اونهایی که تاریخ رو آزاد اندیشانه مطالعه میکنند در می یابند که اگر آقا محمدخان قاجاری نبود هم اکنون کشوری به نام ایران در شکل فعلی وجود خارجی نداشت و از همین سلسله قاجار وطن پرستانی مانند عباس میرزا سربرآوردند که اولین بار ضرورت ورود ایران به عصر مدرنیته را دریافتند و نیز سیاستمدارانی مانند قوام السلطنه از همین طایفه قاجار بود که با زیرکی مسئله اشغال آذربایجان توسط روسها را حل و فصل کرد. (4525493) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۱۰:۵۸
قوام السلطنه از خاندان قاجار نبود (4525718) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۰:۳۳:۱۸
اینها چنان مصدق را مقدس کرده اند که حتی کوچکترین انتقاد به ساحت ایشان را بر نمی تابند.
حقیقت تاریخ و عملکرد مصدق چیز دیگری است. (4525530) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۰۶:۵۴
از همه انتقاد بشه
از همه (4525713) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۱۲:۱۹
شما انتقاد به کاشانی را بر می تابید ؟!! (4525727) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۰:۵۶:۵۳
خیلی جالبه که اجازه چاپ هر مطلبی بر ضد بزرگان ایران رو به این راحتی به خودتون میدین. این کارها آب در هاون کوبیدن. برای خودتون خوب نیست. (4525584) (alef-4)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۰:۵۶:۵۹
شما بایستی از تحریف تاریخ و حرفهای خلاف علیه این اسطوره تاریخ معاصر که یک ایرانی وطن پرست بود خجالت بکشید.اگر ایشون نبود معلوم نبود چند سال دیگر دست استعمار پیر از نفت ایران بریده می شد
سایت الف شما با چاپ این ....جیف خود را بیش از بیش خراب و مدیون می نمایید (4525585) (alef-4)
 
سایه
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۱:۰۱:۳۷
همچین میگی بشکنیم بت.... انگار برای بزرگ مردی مثل مصدق چکار کردن!!
مصدق یکی از بزرگ مردان تاریخ ایرا هست و خواهد بود.
روحش شاد (4525593) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۱:۱۵:۰۴
متاسفانه در ایران تاریخ شفاهی تحریف شده بسیار قدرتمند است و زمانی که فردی تبدیل به بت می شود حتی اگر کارهای بدی انجام داده باشد و کشور را به ورطه نابودی کشانده باشد او را در مقام یک اسطوره بالا می برند و انتقاد از او مساوی با بی سوادی منتقد می شود و آن منتقد منفور.
آقای مصدق هم شامل همین موضوع هستند. (4525620) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۶:۱۰:۲۲
احسنت. اسناد نشان می دهد مصدق روزگار قانون و کشور را سیاه کرده ایت (4526270) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۱:۲۷:۳۰
به خاطرات ثریا مراجعه کنید بعد از کودتای 28 مرداد که ثریا همراه شاه به ایران باز میگردند در فرود گاه چه کسی به استقبال شاه رفته ...این فرد مصدق نبوده اقای کاشانی بودن (4525636) (alef-4)
 
Malta
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۱:۴۶:۴۵
چقدر ادبيات وزينى. احيانا با ملى شدن نفت شمال ايران مشكلى نداريد. دكتر مصدق هر چه نبود، موفق به أخذ دكتراى حقوق در سوئيس شد. نخستين ايرانى كه دكتراى حقوق گرفت و آنهايى كه سنگشان را به سنيه ميزنيد با مدرك دكتراى وطنى حتى توان گذراندن يك واحددرسى در آنجا ندارند. همكارى توده و خرافات چه سرن شت شؤما براي اين مملكت ساخت. (4525667) (alef-4)
 
Netherlands
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۱:۴۷:۱۸
خوب شد مصدق نفت رو ملی کرد که الان شما اینجا پول نفت بخوری و علیه اش مطلب بنویسی (4525668) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۳:۱۷:۳۹
نفت را میلی کرد نه ملی . شما مطالعه کن ببین چه بر سر نفت و دموکراسی آورد (4525861) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۶:۰۹:۲۷
بروید و بخوانید در آن سبک ملی کردن نفت چه دادیم و چه به دست آوردیم ضرر اندر ضرر بود برادر (4526265) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۷:۲۲:۱۲
با همين استدلال بهتر بود نفت را به همان انگليسي ها واگذار ميكرديم كه سود اندر سود بود ؟ (4526395) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۸:۲۳:۰۳
مارفتیم وخوانیم اما چیزی نیافتیم لطفا شما بفرمائیدجه جیزی راازدست دادیم (4526482) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۲۳:۲۹:۰۲
والا ما که جز منفعت و کوتاه کردن دست بیگانگان هیچ نیافتیم... (4526832) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۱:۴۹:۲۱
نفوزیها هم در دستگاه کاشانی بودند مانند شمس قنات ابادی هم در دستگاه مصدق با این دو بزرگوار منصفانه قضاوت کنیم (4525671) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۱:۵۳:۰۷
واقعا باید برای نویسنده مطلب متاسف شد زیر عنوان موجه فقط تلاش کرده مصدق را تحقیر کند (4525675) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۱:۵۶:۱۲
اگر می خواهید اشخاص جایگزین ارزش ها نشوند سعی در تبرئه کردن آیت الله کاشانی و بی عیب و نقص قلمداد کردن تصمیمات او نداشته باشید. مشکل شما این نیست که اشخاص جایگزین ارزش ها شوند. بلکه این است که کدام شخص مطرح باشد. این را هر وقت حل کردید آن وقت درست میشود. (4525681) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۰۱:۲۴
مصدق هر چه بود و هر که بود در میهن دوستی از امثال شما بهتر بود . (4525695) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۴۲:۵۵
خوبي كار اين است كه بزرگي و كوچكي هر مدعي را تاريخ قضاوت ميكنه و اشتباه هم نميكنه !!! (4525797) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۰۴:۳۰
خوبه که به جای لجن مال کردن شخصیتهای تاریخی بر اساس دیدگاه سیاسی،بطور کلی با بت سازی و بت پرستی مخالفت کنیم و نسبت به "همه" شخصیت ها چنین دیدگاهی داشته باشیم (4525703) (alef-4)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۰۴:۵۶
دكتر مصدق مرد بزرگى بود كسانى كه به او از پشت خنجر زدند وبا حيله بت شدند بايد بشكنند (4525708) (alef-4)
 
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۰۷:۱۳
مقاله ای سراسر کینه توزانه ای کاش از هیچ کس بت نسازیم و بپذیریم که هر کسی در هرجایگاهی با هر عنوانی امکان لغزش دارد .ای کاش نقد درونگفتمانی داشته باشیم ای کاش همانطور که مصد ق ها نقد میشوند به فحش گرفته می شوند میشد کاشانی ها را فقط و فقط نقد کرد آیا روزی سایه روشن های ان روزها اشکار می شود آیا روزی تاریخ ناگفته های بایکوت شده را برایمان برملا میکند .ماه هیچ وقت پشت ابر نمیمونه آیندگان ما را قضاوت میکنند . (4525714) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۱۱:۵۰
(آيت الله بهشتي» سال ها پيش هشدار داد كه: یکی از مصیبت های این زمان ما این است که اشخاصی دارند کم کم جانشین ارزش ها می شوند؛ این خطرناک است)

بله دقیقا اینروزها بی ارزشها آن قدر قدرت گرفته اند که بزرگانی مانند مصدق را بی ارزش جلوه دهند ! جنابتان ظاهرا فراموش کرده اند که تاریخ نگارانی غیر از شما هم بوده وهستند که حقایق را بیان کرده اند وباز فراموش کرده اید که هنوزشاهدان زیادی از عصر مصدق در قید حیاتند که خلاف دیدگاه شما را دیده اند !!! (4525724) (alef-4)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۲:۱۴:۴۰
از سایت الف بعید بود همچین متنی (4525735) (alef-4)
 
حسن
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۳:۰۶:۲۷
اصل قصه آیت الله کاشانی در اسناد جدید وزارت خارجه آمریکا چیست؟!

پنج شنبه ي گذشته وزارت خارجه ي آمريكا اسناد محرمانه ي مهمي از وقايع كودتاي ٢٨ مرداد عليه دولت مصدق انتشار داده است. اين جزوه كه بالغ بر ١٠٠٠ صفحه است، جدا از تحليل هاي تاريخي بسيار جذاب كه نماد ديپلماسي قوي و فنّي آمريكايي ها در طول اتفاقات است، حاوي نكاتي در مورد اختلاف مصدق و آيت الله كاشاني است.

اصلاح طلبان بي آنكه متن گزارش را خوانده باشند، از خبري كه از صداي آمريكا شنيده اند شروع كرده اند به هجمه عليه آيت الله كاشاني. به علت همراهي با آمريكايي ها در كودتا عليه مصدق!!

عبدالله رمضان زاده، سخنگوي سابق دولت اصلاحات، پا را فراتر ازين گذاشته و پيشنهاد داده "حالا كه نقش ايت الله كاشاني در كودتا مشخص شد، نام خيابان ايشان را عوض كنيد!" در نهايت بي شرمي. بي آنكه بداند يا بخواند، يا حتي بخواهد بداند، اين هجمه ي موذيانه را عليه تاريخ به راه انداخته است.

اصل قصه اما:
در تمامي اين هزار صفحه، حتي در يك مورد هم از همراهي آيت الله كاشاني با آمريكايي ها در كودتا سخن نرفته. تنها جايي كه تازه به نقل از زاهدي مطالبي آمده، مربوط به ١١ ماه پيش از كودتا است و اتفاق نظر آيت الله كاشاني و حزب توده، براي بركناري مصدق! جرياني كه در نهايت به هنگام كودتا از مصدق حمايت كرد. همين و تنها همين! (4525843) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۲۲:۱۵:۱۶
مثل اینکه شما خوب نخواندی! (4526764) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۲۳:۳۴:۲۳
جالبه که شما به اون 1000 صفحه دسترسی پیدا کردی و تمام 1000 صفحه رو بی کم و کاست خوندی!!! (4526837) (alef-11)
 
قليدون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۳:۲۶:۰۱
به گواه مسئولين،شبكه هاي ماهواره ايي شبانه روز در حال پخش كردن فيلم هاي تركي هستند كه سعي در تاريخ سازي يا بزرگنمايي زمامدارن قبلي خود هستند و بسيار از مسائل تاريخي را بگونه ايي ديگر به خورد ملت ما مي دهند و متاسفانه نويسنده در يك حركت ناصحيح يكي از معدود مردان درستكار(منظور من بدون اشتباه نيست) و وطن پرست را زير سئوال مي برد.
خودزني تا كي؟ (4525875) (alef-11)
 
قليدون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۳:۲۸:۴۶
حالا فرض كن بت را شكستي برادر
آيا دلت خنك ميشه؟ (4525880) (alef-11)
 
Denmark
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۴:۱۰:۴۷
خوبست دوستان مدافع مصدق به اسنادی که وزارت خارجه انگلیس و آمریکا هر از چند گاهی افشاء میکند اکتفاء نکنند و کمی هم از اسناد شرکت بی پی امروز یا همان شرکت نفت ایران وانگلیس قبل سراغ بگیرن. اصلا از خودشان سوال کنند چرا زمزمه ملی شدن نفت ایران زمانی آغاز شد که سهام شرکت نفت ایران انگلیس در بازار بورس لندن شروع به افزایش قیمت کرد. میدانستید که همان زمان شرکت نفت مزبور به آرامی و با کشف نفت در برمه و لیبی و نیجریه خیلی جاهای دیگر تبدیل به بزرگترین شرکت نفتی دنیا میشد که دیگر دوست نداشت یک کشور خارجی یعنی ایران در دفاتر مالیش سرک بکشد و سهم خواهی کند. آیا بررسی کرده اید که چه شد که ما بعنوان مالک 16/5 درصد شرکت مذکور بدون دریافت یک لیر از آن شرکت اخراج شدیم و کف زدیم که قاضی اسکاتلندی به نفع ما رای داد. آیا  و آیا های دیگر. اجازه ندهیم تاریخ ما را انگلیس و آمریکا بنویسند. (4525971) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۱۴ ۱۵:۴۲:۲۲
خوب اگر اینقدر براشون خوب بود که ما جدا بشیم، پس چرا اینقدر مقاومت کردند؟ شما این آمارها رو از کجا آوردید؟ (4547145) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۴:۲۹:۰۸
آقای دکتر مصدق خیلی خیلی شخص شخیص و وطن دوستی بود اما نباید فراموش کنیم بهرحال ایشان یکی از شازدگان قجری بود و تاریخ معاصر این سرزمین بما نمایان ساخته قجرها چندان مایه مباهات ملی نبوده اند (4526027) (alef-11)
 
بی بصیرت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۴:۳۳:۲۲
مصدق برای مردم ایران بزرگ است وبزرگ باقی خواهد ماند چون میهن پرستی واقعی بود و کار بزرگی انجام دا د . ملی کردن صنعت نفت کار کوچکی نبود . کوتاه کردن دست اشرف پهلوی در زمان صدارتش وبیرون راندن او از مملکت برای جلوگیری از مداخله ودسیسه های وی به گواهی تاریخ کم کاری نبود . در تمام دوران وزارتش نه از نخست وزریری حقوقی گرفت ونه از امکانات آن حتی اتومبیل دولتی برای رفت وآمد های کاری اش استفاده کرد . برای حضور در دادگاه بین المللی که در دفاع از حقوق ملت شرکت کرد هزینه خود و همراهان از جیب خودش پرداخت کرد . نه ادعای هاله نور داشت ونه دنبال منافع . اما امروز برای شرکت در مجامع جهانی فوج فوج همراهان تشنه سفر خارج که هیچ تخصص وارتباطی با این نشست ها ندارند مسولین را همراهی می کنند که هزینه آن از جیب من و تو پرداخت می شود و دیپلماسی فعال وتهاجمی برای مدیریت دنیا نامیده می شود . (4526038) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۴:۴۱:۰۱
متاسفانه شگرد جماعت مصدقی این است که هر کس که از مصدق انتقاد کند را وابسته دربار و پهلوی معرفی میکنو و علیرغم ژست های دمکراسی و آزادی بیان که می گیرند هیچ تمایلی به آزادی مخالف و دمکراسی ندارند.

مصدق برطبق قانون توسط مقام مافوقش برکنار شده بودو از ۲۵ مرداد اصلا نخست وزیر نبود حالا چطور عده ای ادعا میکنند علیه ایشان کودتا شده است؟

اینکه ایشان دولت را منحل ، مجلس را منحل ، دستگاه قضایی را بی خاصیت ارتش را نابود کرد و برعلیه قانون اساسی کشور شورش کرد. این خطای بسیار بزرگ و نابخشودنی بود که دهها سال نتایج تاسف باری برای کشور داشت.

مسئله ملی شدن نفت هم چندان با منافع ملی کشور همسو نبوده است و فقط حالت تبلیعاتی برای قهرمان کردن مصدق داشته است.

اینکه عده ای هر روز خودمصدق پنداری کنند و بریزند در خیابان و شورش کنند هیچ سودی به حال این کشور ندارد.

از اول انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی ، همین مصدقی ها چه مارکسیستشان چه ملیشان چه اسلامیشان همگی اقداماتی کرده اند که دود آن به چشم ملت ایران رفته است.

صدا و سیما هم که متاسفانه تمایلی برای روشن کردن چهره مصدق و مصدقی ها ندارد. (4526060) (alef-11)
 
کاوشگر تاریخ
United States
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۴:۴۴:۵۱
بنده سوالی دارم اگه ممکنه از سروران حاضر کسی جواب بنده رو بده اونم اینه که : چطور انگلیس و آمریکایی که حکومت مصدق را سرنگون کرده اند و اسنادش را هم منتشر کردند و اگه اشتباه نکنم خانم البرایت تلویحا" به این مسئله اعتراف هم داشتند حالا رسانه های همون کشورها و غربگرایان کشورمان شده اند دلسوز و مدافع نام و یاد مصدق ؟ به زبان ساده دشمنان مصدق امروز شده اند مدافعان تفکر مصدق لطفا" این تضاد را توضیح دهید ؟ (4526068) (alef-11)
 
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۵:۳۵:۵۹
به نظر من مكان و شرايط تولد آدما مهم نيست اينكه در مسير زندگي به كجا ميرسن و چه تاثيري بر جامعه دارند مهم هست. من در سطر به سطر و بلكه كلمه به كلمه اين نوشته سايه سنگين پيشداوري را احساس كردم. (4526190) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۵:۵۹:۴۷
واقعا متاسفم برات که از کسی که نفت رو ملی کرد تا من و تو و پدرانمون از کشنگی نمیرن رو اینتوری یاد میکنی، مردم بی نمکی هستیم. (4526246) (alef-11)
 
رجبخانی
Denmark
۱۳۹۶-۰۵-۲۹ ۱۳:۴۷:۱۹
اگر اسناد شرکت نفت ایران وانگلیس (بی پی فعلی) را گیر آوردی حتما بخون احتمالا نظرت عوض میشه. آخه نمیشه که ما نفتمونو ملی کرده باشیم، اما اونها از شراکتشون با ایرانیها بعنوان شری که از سرشون باز شد یاد کنن.!! راستی هیچ فکر کردی که چرا در دادگاه لاهه که قرار بود به شکایت انگلیس علیه ایران در مورد ملی کردن نفت ( بخوانید ابطال قرارداد دارسی) رسیدگی کنه یک قاضی بریتانیایی رئیس بود. این نقض روال دادرسی عادی است. درهیچ کجای دنیا قاضی نمیتونه بهر صورتی مرتبط با یکی از طرفین دعوا باشه. پس چرا در شروع دادرسی تیم ایرانی به رهبری دکترمصدق که میدید ترکیب قضات به نفع انگلیس است، اعتراض نکرد؟ مگر مطمئن بود که قاضی به رغم بریتانیایی بودن به نفع ایران رای خواهد داد.؟ یا شاید هم همین رای مد نظر طرفین از قبل صادرشده بود و مصدق با علم به این قضیه در دادگاه نمایشی حاضر شده بود.
اسرار اَزَل را نه تو دانی و نه من/وین حرفِ معمّا نه تو خوانی و نه من.
هست ازپس پرده گفت‌وگوی من وتو/
چون پرده برافتد، نه تو مانی و نه من.!! (4527519) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۹ ۲۱:۲۵:۰۴
بعد از مدتها از یک اضهار نظر لذت بردم. سپاس (4528004) (alef-13)
 
Denmark
۱۳۹۶-۰۵-۲۹ ۱۴:۲۴:۲۷
مصدق نفت را ملی اعلام کرد آنهم براساس خواست نمایندگان ملت و تصویب آن در مجلس. اما ما توانستیم پس از رای دادگاه لاهه بدون پرداخت غرامت از قرارداد فیمابین خود و دولت بریتانیا یعنی همان قرارداد دارسی خارج شویم. البته چیزی هم بابت سهم خود در شرکت نفت ایران وانگلیس مطالبه نکردیم. خیلی جالبه! نه؟ در حالیکه سهم ما در همانروز در شرکت نفت ایران وانگلیس از کل داراییهای انگلیس در صنایع نفت ایران بیشتر بود. جالبه که رییس دادگاه هم برخلاف قوانین دادرسی یک بریتانیانیایی بود که از قضا به نفع ما رای داد. خوبست که آدم خودش را از این هیاهو هایی که دولتین آمریکا و انگلیس هرساله در سالروز 28 مرداد به راه میاندازند فارغ کند و از کمی دورتر غور و تفکر کنند که چرا این دو کشور که هریک به نوعی از ملی شدن نفت ایران منتفع شدند نمی خواهند مردم ایران جز به کودتا و توطئه بر علیه دکترمصدق توسط خودشان فکر دیگری بکنند. (4527583) (alef-11)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۶:۵۷:۰۳
بت ساز هیچ گاه، بت شکن نخواهد شد (4526360) (alef-11)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۷:۳۴:۵۲
در دهر چو من یکی و آن هم کافر/پس در همه دهر یک مسلمان نبود. (4526410) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۹:۳۳:۱۷
این مقاله که تماما پر از شعار بود . همین گونه میتوان شعار داد که کاشانی طرفدار سلطنت و طرفدار خاص محمد رضا شاه بود. ولی سئوال اینست که اینگونه شعارها میتواند واقعیت تلخ آن دوران و نقش هر کدام از این دو را روشن کند؟ شرایط امروز که در آن واقع شدیم نیز همواره بر پایه شعار قضاوت میشود ، عده ای با شعار افرادی را خائن و عده ای دیگر انقلابی معرفی میکنند و مردم در این میانه مانده اند هاج و واج که معیارها و مبانی این دو طیف با توجه به شرایط زمانی و مکانی چیست. فقط شعار " مرگ بر و نابود باد" و دور تسلسل باطل این شعار ها و چاشنی قدرت برای به کرسی نشاندن شعارها. (4526575) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۱۹:۳۶:۲۹
هر بزرگی که به فضل و به هنر گشت بزرگ
نشود خرد به بد گفتن بهمان و فلان (4526580) (alef-11)
 
Netherlands
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۲۰:۱۷:۲۰
وقتي اين دفاعيات احساساتي و پر شمار پاي اين مقاله امده اند يعني اينكه واقعا بايد بت مصدق را شكست.
هيچ كس منكر درستي روايت ضعفهاي مصدق نيست چون عملكرد و زندگي مصدق قابل دفاع نيست اما خيلي جادويي بت شده اين موجود
چرا اين مردم ما اينقدر بت تراشي ميكنند؟
اين چه استدلاليست كه اگر قرار است بت مصدق يا هر كس ديگر را شكست بايد همه بت ها را همزمان بشكنيم؟ اينجا بحث مصدق است و بت مصدق را بايد شكست (4526622) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۲۲:۰۸:۴۴
تاریخ به روایت شاه

"مردم کشور ما هرسال در ۲۸ مرداد، به یادبود روز سقوط مصدق و شکست نیروهای بیگانه که نزدیک بود چراغ استقلال کشور را خاموش کند جشن می‌گیرند و من آرزومندم که درس عبرتی را که آن روز تاریخی، به مردم ایران داد، هرگز فراموش نکنیم"

راست می‌گویند که تاریخ را فاتحان می‌نویسند. درست مثل این سطور که شاه، کودتای ننگین ۲۸ مرداد و سقوط دولت ملی ایران از سوی آمریکا و انگلیس را روز شکست بیگانگان و روز جشن ملی می‌داند! به راستی هم که ۲۸ مرداد برای شاه روز جشن بود. چون اولا تاج و تختش را به این کودتا مدیون بود و ثانیا بعد از کودتا، دوره جدیدی از حکومت خودکامه و دیکتاتوری بر ایران حکمفرما شد که با دوره پیش از کودتا تفاوت داشت. خب با این حساب، چرا روز جشن نباشد؟! (4526753) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۸ ۲۲:۳۴:۲۶
مصدق هیچی نبود مردم کار کردن و کاشانی،ایشان مجری بود، و الان برا چه قهرمان سازی میشود!؟؟ (4526788) (alef-11)
 
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۹ ۱۳:۳۳:۲۲
با کمال احترام مخالفم (4527493) (alef-11)
 
نويسنده
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۹ ۱۳:۰۴:۰۸
انشا بد نبود
ولي تاريخ بهتر از هر كسي قضاوت خواهد كرد (4527457) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۹ ۱۳:۱۵:۰۳
بیشتر این مثبت دهنده ها اکثرا کمترین اطلاعی از تاریخ ندارند، فقط چیزی شنیدن و مطیع و فرمانبردار شدند (4527475) (alef-11)
 
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۹ ۰۰:۰۳:۳۷
زنده باد مصدق. (4540619) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۶-۰۶-۱۱ ۲۱:۳۰:۳۴
نقش مصدق در دفاع از حق ملت ایران فراموش نشدنی است. (4543289) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۱۲ ۲۲:۲۹:۰۰
تا تاریخ کی بنویسد؟ (4544722) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.