نظر منتشر شده
۲۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 307904
حقی که مردم از آن بی خبرند
بخش تعاملی الف - محمد فراهانی فر، 16 آبان94
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۵

چند وقت پیش به دلیلی اتومبیل بنده به مدت طولانی و به دلیل نبودن قطعه در تعیمرگاه مرکزی ایران خودرو خوابید. پس از آنکه فرآیند تعمیر بالاخره تمام شد و من خودرو را تحویل گرفتم، درخواست کردم خسارت خواب ماشین بنده را بدهند. پس از حدود ۱۲ روز پیگیری بالاخره نماینده شرکت به بنده گفت ایساکو ۳ سال است که دستور داده خسارتی بابت خواب خودرو پرداخت نگردد.

طبق آيين نامه اجرايي قانون حمايت از مصرف کنندگان خودرو، خسارت خواب خودرو جز حقوق مصرف کننده است که خودرو ساز محترم دارد از زیر بار آن شانه خالی می کند:

ماده ۹- مدت زمان خواب خودرو برای پرداخت خسارت بعد از دو روز کاری برای کلیه روز‌های توقف خودرو در نمایندگی اعم از تعطیل و غیر تعطیل بدون در نظر گرفتن فرآیند‌های داخلی عرضه کننده واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز شروع و در روزی که نمایندگی مجاز پس از انجام تعمیرات لازم آمادگی تحویل خودرو به مصرف کننده را اعلام می نماید خاتمه می یابد.

تبصره – در صورت مراجعه مصرف کننده به همان نمایندگی مجاز ویا هر یک از نمایندگی های دیگر برای بار دوم برای رفع ایراد تکراری زمان خواب خودرو از بدو تاریخ پذیرش خودرو برای پرداخت خسارت محاسبه می‌گردد.

ماده ۱۰- ضوابط پرداخت خسارت خواب خودرو ( به استثنای خسارات ناشی از موارد حادثه و تصادف) به صورت زیر می‌باشد: الف – خودرو‌های سواری: برای توقف کلیه خودرو‌های سواری از زمان تحویل خودرو به نمایندگی به ازای هر روز توقف مازاد بر دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات که قبلاً از سوی بازرس مورد تایید قرار گرفته است به مقدار پانزده ده هزارم (۰.۰۰۱۵) قیمت‌های اعلامی فروش محصول توسط تولید کننده یا عغرضه کننده مصرف کننده پرداخت می شود.


به عنوان مثال یک خودرو ۳۵ میلیون تومانی به ازای هر روز ۴۵هزار تومان خسارت خواب دارد که مثلا اگر یک هفته خوابیده باشد می شود ۳۱۵ هزار تومان.

شرکت ایساکو ( به گفته کارشناس خودش از ۳ سال قبل) این خسارت را نمی پردازد. متاسفانه هموطنان ما که اکثرا از حقوق خود بی اطلاع هستند هم سرشان را به زیر می اندازند و می روند در حالی که آن ها می ­توانند با مراجعه به دادگاه و شکایت راجع به این موضوع خسارت خود را دریافت کنند. با توجه به اینکه تعداد افرادی که ماشین آنها بالای یک هفته در تعمیرگاه مانده، خسارت حدود ۵۰۰ هزار تومان به بالا دارد که حتما ارزش پیگیری خواهد داشت.

البته جای تاسف است که در غیاب نظارت موثر بر این شرکت سالانه صدها نفر از حق خود محروم می مانند و نمی توانند خسارتی که حقشان است را دریافت کنند. اگر سالانه ۱۰۰۰ نفر نتوانند خسارت میانگین ۵۰۰ هزارتومانی خود را دریافت کنند، شرکت دارد ۵۰۰ میلیون تومانی که برایش رقمی نیست را از مردم دریغ می کند در حالی که نیم میلیون تومان برای اقشار متوسط جامعه پول قابل محاسبه ای است.

امیدوارم با نشر این مطلب اولا مردم از حقشان آگاه شوند و ثانیا دادستان محترم کل کشور به عنوان مدعی العموم پیگیر این موضوع گردند.
 
کلمات کلیدی : محمد فراهانی فر
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۱:۰۹:۱۳
میدانید همه جا باید رفت و دعوا کرد فرزند من خودش را بیمه تامین اجتماعی کرده ضمن برخورد بسیار بسیار بد کارکنان تامین اجتماعی در اهواز که با مراجعه کنندگان مثل حیوان برخورد میکنند در شعبه امانیه البته وقتی به رئیس اداره ه م مراجعه کردم و گفتم خانمی که عنوان مشاور دراد اتاقی اشغال کرده و باید پاسخگو باشدبجای جوابگو بودن یادارد در مورد قیمتها با همکارانش صحبت میکند یا در مورد ارایش ولی خوب بعد از هزار جور تحقیر وووو فرزندم را بیمه کردم از طریق کافی نت فهمیدم که سال 93 از من حدود 400000 هزار تومان اضافه دریافت کردند برای گرفتن ان باید میرفتم اداره خوب اول نمیپذیرفت بعد با نشان د ادن مدارک پذیرفت و گفت پرداخت شده هر چه گفتم بابا به کی پرداخت شده من هستم که میگویم پرداخت نشده زیر بار نمیرفت تا از شدت عصبانیت فریاد زدم با وجود اینکه عادت من نیست خوب زن هستم و مثل بقیه زنان به اینکه صدایم بالا رود حساس هستم و لی از شدت عصبانیت نتوانستم خود را کنترل کنم با فریاد زدن رئیس اداره امدو بعد از رسیدگی او معلوم شد پرداخت نشده بعد ان کارمند گفت این خانم فریاد میزند گفتم مرد حسابی چرا کاری میکنید که ادم برخلاف عادت و تربیت خود عملی انجام دهد که بعد از خودش خجالت بکشد اگر از اول با مدارکی که نشان دادم به کارم رسیدگی میکردی مجبور نمیشدم اداره را روی سرت خراب کنم اخر این حق خوری بود اگر ازحق خودم با فریاد دفاع نمیکردم پول من خورده شده بود د راین مملکت حقت را هم بدانی باید با فریاد متاسفانه کارت انجام شود (3304645) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۶:۲۹:۱۶
شما خانوم بودید، اگر آقا بودید به احتمال قوی دعوا میشد و بعد کار به کلانتری میکشید و از آنجایی که در اکثر مواقع حق را به قدرتمندان میدهند،‌ مطئمنا شما را محکوم میکردند و حتی ممکن بود دیه هم برایتان ببرند !!!!!!!!! (3305517) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۶:۳۳:۱۹
برای دریافت خسارت به بیمه ایران مراجعه کردم و از آنجا که شخصی نظامی به خودروی بنده زده بود و مقصر بود با یکی از سربازان وظیفه اش برای کارشناسی خسارت به بیمه ایران رفتیم در آنجا یکی از مسئولان آنجا که به نظر آشنای آن شخص نظامی بود برای کارشناسی ماشین بنده آمد و با لحن بدی مبلغ بسیار پایینی را برای پرداخت به بنده مشخص کرد و زمانی که اعتراض کردم، مرا تهدید کرد که به زندان میاندزد و بنده هم قصد درگیری داشتم که ماموری که همراهم بود مانع شد و گفت که اینها قدرت دارند و از این حرفها. خلاصه این وضع جامعه ماست و نهادهای نظارتی هم در خواب غفلت. (3305525) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۲۳:۵۶:۱۹
تامین اجتماعی بی ادب ترین و تنبل ترین کا کنان را دارد. کارمند من برای پیگیری جریمه ای که به اشتباه فرستاده بودند کراجعه کردخ بود و بهش گفته بودن به تو چه بذار کارفرما بده (3306436) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۰۸:۲۷:۳۰
مشابه همین اتفاق برای یکی از دوستانمان در تصادف ماشین افتاده بود با اینکه مقصر نظامی بود و حتی قبل از دادگاه هم قبول داشت ولی در دادگاه سخنانش را عوض کرد و بنده خدا دوست ما مجبور شد تمام خسارت را خودش هزینه کند. (3306876) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۶:۳۴:۲۱
حق مربوط به شهروند است ما رعیتیم (3305530) (alef-11)
 
اشکان
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۹:۱۱:۱۲
بای همینه که دیگر خودرو نمیخریم
هر کسی خودروی صفر بخرد
ضرر کرده
هم جان هم مال و هم وقت و اعصابش را هدر میدهد
خودرو نمیخریم
حتی با وام 100 میلیونی بدون سود هم نمی خریم (3305912) (alef-11)
 
رحمان
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۲۳:۱۲:۰۹
باید قیمتها هم جهانی شود
مثل قیمت بنزین و گازوییل و ....
باید قیمتهای داخلی یکسوم شوند
با اقساط 7 ساله بدون سود بفروشند تا بخریم
وگرنه نمیخریم
در انبارهایتان بماند و خراب شود زیر آفتاب و باران و برف و ال نینو (3306370) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۲۳:۱۹:۰۰
آفرین بر شما.عالی (3306384) (alef-11)
 
مهدیار
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۰۸:۰۴:۱۸
ما باید یاد بگیریم به جای غر زدن کلی و بدون مخاطب، اولا به حقوق خود آشنایی پیدا کنیم و ثانیا حقمان را با آرامش و از مسیر درست دنبال کنیم.

اتفاق مشابه برای من در ثبت احوال افتاد که به جهت اشتباه کارکنان ثبت احوال مجبور به پیگیری کارم شدم، اما بعد از دو مرحله مراجعه و رفتن از این اتاق به آن اتاق ، فهمیدم کارشناس مربوطه در ساعت 9:30 تازه مشغول صبحانه است.

به معاون و رئیس مراجعه کردم و خواهان ارائه فرم رسیدگی به شکایات شدم (چیزی که طبق قوانین کشوری باید در همه دستگاه ها باشد) در عرض چند دقیقه کارمند مربوطه پیدا شد و سریعا کارم را انجام داد (3306824) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۱:۱۱:۵۷
دولت اگه رو اجرای همین قانون محکم وایسته و گرفتن خسارت تبدیل به یک حرکت همگانی بشه، همین باعث میشه که خودروساز ها بترسن و کیفیت رو بالاببرن. (3304656) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۶:۵۳:۲۵
احسنت (3305577) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۳:۴۳:۱۹
مردم از خیلی از حقوق خود بی خبرند! البته بهتر! وقتی از بسیاری حقوقی که با خبرند محرومند! پس اینطوری کمتر حسرت می خورند (3305078) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۶:۲۶:۵۴
بله گفتنش راحت هست ولی آیا تا حالا گذرتون به دادگاه و دادگستری افتاده. انقدر اونجا اذیت میکنند و بالا پایین و امروز فردا که دو برابر مبلغ خسارت حاضرید بدهید تا خودرو رها شود. مطمئن باشید که اگر دستگاه‌های نظارتی کار خود را به درستی انجام میدادند هیچکدام از این اتفاقات نمی‌افتاد. (3305504) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۲۰:۴۶:۲۸
واسه همینه که بدهکار همیشه طلبکار را تشویق میکند که برو از من شکایت کن!
بخدا تعجب آوره .
میدونه که طرف واسه 10تومن 6ماه باید بدود! (3306121) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۶:۴۶:۱۴
همون بهتر که بی خبر هستند. چون اگر با خبر بودند و به دادگاه ها شکایت می کردند جز معطلی بیشتر و صرف هزینه بیشتر چیزی نصیباشان نمی شد.! (3305547) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۸:۳۹:۳۷
ظاهرا این بابا یا بیکاره یا تا حالا گذرش به کلانتری و دادسرا و دادگاه نی افتاده که ببینه چه جوری آدم رو تحقیر می کنن و با روح و روان آدم بازی میشه ! (3305845) (alef-11)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۸:۴۲:۲۵
سلام ازایران خودروماشین خریدم .ماشین دارای کارت طلای 3ستاره هم بود.مشگل داشت.یکباریک هفته کامل خوابید.ووقتی ماشین را تحویل گرفتم.نسبتاً کلاچ ماشین درست شده بودوبیش از دوساعت نگذشته بوددوباره به همان حالت اول برگشت.ویکباردیگربه همان نمایندگی بردم .این دفعه هم درعرض 2ی3ساعت خراب شد.ویکباردیگربردم گفتم چرافقط ماشین دوساعت نسبتاًخوب کارمیکند؟گفتنداگرمیخواهی خوب درست شود برو جنس خوب وآزادبخرو... خواستم بروم بخرم گفتند جنس آزادخوب خودمان هم داریم و.. نزدیک صدهزارتومان پول جنس واجرت(دارای گارانتی وکارت طلای 3ستاره)دادم. تقریباًدو یاسه ماه درست کارکرد.وبازهمان طورشد.وبالاخره مجبورشدم ماشینم (رانا)رابفروشم. (3305853) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۹:۰۹:۵۵
راست می گی ها نمیگم اشتباه میکنی ولی اجرای این قانون مستلزم دعوا و کتک کاری و هزینه زیاده (3305909) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۰۱:۱۲:۱۶
برای گرفتن حق بعضیها از روز ازل بی تفاوتند و کاری به هیچی ندارند . عده ای دیگه حقشونو با پارتی بازی و رشوه میگیرند . یه عده هم اینقدر این طرف و اونطرف واسه حق خواهی فریاد و سرو صدا کردند که دیگه خسته شدند و بیخیال . بعضیها هم کاسه صبرشون لبریز شده و بساطشونو جمع کردن و رفتند . یه عده هنوز دارند داد و بیداد میکنند و منتظرند که روانشون پاک بشه . یه عده هستند که میگن اگه اینجا حقمو خوردند عیبی نداره جای دیگه منم میدونم چیکار کنم . بعضیها هم اصلا" خودشون این کاره اند و ماموریت دارند که حق خوری کنند . بعضیها هم .... (3306529) (alef-11)
 
علی زیدی
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۰۲:۱۲:۵۷
سلام . خواستم به نویسنده این مطلب بگم ای آقا! دل خجسته ای داری. اگر عقل داشتیم که فرغون را به جای ماشین به ما غالب نمی کردند. من نیز سال قبل ماشین مدل 93 را از ایران خودرو خریدم تا امروز بالغ بر 9 نوبت به دلایل متعدد در تعمیرگاههای آن آواره بودم. بالغ بر 35 روز ماشین من در این تعمیرگاهها خوابیده بدون اینکه حتی یک معذارت خواهی ساده از ما به عمل بیاورند.بهترین راه نخریدن است و بس. این مصوبه جدید بانک مرکزی و وزارت صنعت نیز دامی است برای تشویق بیشتر مردم جهت خرید « خودروهای ملی»!! کاملا استاندارد و مطابق با استانداردهای روز!!! این آقایان دلشان به حال مصرف کننده نسوخته و می خواهند با این عمل، آب به اسیاب خوروسازان بریزند. (3306570) (alef-11)
 
ثریا دالغین
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۰۸:۱۶:۱۰
ذاتا به خاطر همین بی ادبی روانی-حقوقی ایران خودرو هست که مردم در طول چند دهه مستاصل شده اند و میخواهند عطای محصولاتش را به لقایش ببخشند. (3306850) (alef-11)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۰۹:۰۴:۰۸
متاسفانه مردم هوای همدیگه را ندارن . من در یک دفتر پلیس +10 زمانی که عده زیادی پشت پنجره تو نوبت بودن و خانم کارمند بدون توجه به آنها سرگرم صحبت با همکاراش بود و گاهگاهی هم بلند بلند می خندید اعتراض کردم که چرا کار ملت را راه نمی اندازه . همونهایی که توی صف بودن به من اعتراض کردن که آقا ولش کن اعصابش را خرد میکنی دیگه کارمون را انجام نمیده. وای بر ما (3306940) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۰۹:۲۱:۲۲
مردم حق زیاد دارند ولی از ان خبر ندارند یکی از راههای اعمال حق تحریم کردن است
فرضا لبنیات با قیمت غیرواقعی و روغن ÷الم به خورد مردم داده میشود اگر مردم دو هفته لبنیات فلان کارخانه یا مارک را تحریم کنند خواهید دیدکه درست میشود ایضا د ر سوسیس و کالباس و مرغ و........ درهمه موارد همینطور است
دراتحاد مردم رمزی نهفته است که خود از ان بیخبرنیستند لکن ملزم به اجرا نیستند وگرنه هرننه قمری نمی تواند زو ر بگوید و ظلم کند
تحریم خودروی صفر یک نمونه بارزاز اتحاد مردم است اگر درهمه موارد با مبارزه منفی توسط مردم اقدام شود زورگویی وظلم و اجحاف بسیار کم میشود ولی صد افسوس که مردم از این حق اجتماعی خود اولا اگاه نیستند ثانیا استفاده نمیکنند تا نتایج ان را ببیند (3306993) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۰۹:۲۲:۰۱
چند سال پیش موقع بازگشت به ایران چمدان بنده در بار پرواز گم شد. پس از دو بار مراجعه به فرودگاه امام بالاخره چمدان خود را بصورت شکسته و کاملا بلا استفاده دریافت کردم. از متصدی سوال کردم چطور می توانم خسارت چمدان را دریافت کنم؟ گفت چمدان را تحویل بده و این فرم را پر کن. حدود یک هفته طول خواهد کشید و بابت هر روز مبلغ بیست هزار تومان باید پرداخت کنی. سوال کردم میزان خسارت کفاف خرید چمدان مشابه را می دهد؟ گفت معمولا پنجاه هزار تومان خسارت به چمدان تعلق می گیرد (نود هزار تومان کمتر از هزینه ای که باید بابت شکایت پرداخت می کردم)!!! (3306995) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.