نظر منتشر شده
۲۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 257441
پیشنهاد کتاب/ «تحلیل استراتژی در عصر حاضر»؛ رابرت ام.گرانت؛ رسا
چرا شرکت‌ها شکست می‌خورند؟
مهرداد اینانلو*؛ 4 بهمن 1393
تاریخ انتشار : شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۱
تحلیل استراتژی در عصر حاضر
نویسنده: رابرت ام.گرانت
مترجمین: بیژن نهاوندی، نوید جعفری نژاد، الهویردی تقوی، عادل آذر
ناشر: موسسه خدمات فرهنگی رسا چاپ اول، 1393
576 صفحه، 32000 تومان

این کتاب را فروشگاه اینترنتی شهر کتاب تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه می‌کند، در صورت تمایل اینجا کلیک کنید.

*****

چرا اپل شرکت موفقی است؟ چگونه مایکروسافت توانسته برتری خود را در بازار نسبت به رقبا حفظ کند؟ علت موفقیت پایدار شرکت جنرال موتورز چیست؟ چه فاکتورهایی عامل برتری شرکت سونی نسبت به رقبا شده است؟ چگونه شرکت‌های چینی و کره‌ای توانسته‌اند در بازارهای رقابتی در زمینه‌های مختلف با غول‌های صنعت و فن‌آوری اروپایی و آمریکایی رقابت کنند؟ علت افول شرکت نوکیا چیست؟ چگونه گوگل به یک ابرسازمان تبدیل شده است؟ چرا شرکت‌های ایرانی در بازارهای منطقه‌ای موفق نیستند؟

در نگاه نخست شاید این‌گونه به نظر رسد که مثلاً مایکروسافت و اپل در یک راستا گام بر‌می‌دارند و یا فرق زیادی بین سونی و سامسونگ وجود ندارد و کارهای آن‌ها بنا به یکسری از اصولِ مشخص و از پیش تعریف شده است. البته تا حد بسیاری این‌گونه نیز هست؛ اما شرکت‌ها در استراتژی‌های خود به‌شدت با هم متفاوت‌اند و رویکردهای متفاوتی را در قبال بازار و مشتریان در پی می‌گیرند.

در مواجهه با پرسش‌هایی از این دست است که به اهمیت استراتژی پی برده و به تبع آن مدیریت استراتژیک، تفکر استراتژیک و تحلیل استراتژی‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها برایمان اهمیت می‌یابند.

مدیران شرکت‌های بزرگ و کوچک هر روز باید تصمیم‌های متعددی بگیرند. تصمیم‌هایی که می‌تواند به سازمان کمک کند یا باعث آسیب و شکست آن شود. میزان استراتژیک بودن این تصمیم‌ها و دارا بودن تحلیل درست از استراتژی است که می‌تواند پیروزی یک سازمان در رویارویی با رقبا را تضمین کند. برای تصمیم‌گیری عاقلانه‌، باید تفکری استراتژیک داشت.

مفهوم استراتژی نیز مانند بسیاری از دیگر مفاهیم، قدمتی دیرینه دارد و بر اساس شرایط زمانی و مكانی مختلف تعابیری متفاوت و متنوع از آن وجود داشته است. مرور اجمالی دیدگاه‌ها درباره استراتژی به‌خوبی نشان می‌دهد از یك سو برخی بی‌توجه به تغییر شرایط زمانی و مكانی آن را به‌عنوان مفهوم و اندیشه‌ای سنتی تلقی می‌کنند كه از ابتدا خاستگاه نظامی داشته و صرفاً در همین چارچوب باید درك و تبیین شود و از سوی دیگر، برخی بدون توجه به این پیشینه تاریخی، استراتژی را مفهوم و اندیشه‌ای مدرن و به‌عنوان مقوله‌ای عام می‌دانند كه در هر سازمان یا حوزه مدیریتی قابل‌اعمال است. این‌گونه تعاریف و تبیین‌ها از مفهوم استراتژی اغلب به تقلیل یا توسیع بیش از حد آن انجامیده و هر كس با توجه به كاربرد موردنظر خود و بدون توجه به تعاریف دیگر آن را درك و فهم كرده که باعث ابهام و پیچیدگی روزافزون موضوع و دشواری درك جامع و مانع از آن شده است؛ اما به‌طورکلی می‌توان گفت مدیریت استراتژیک به‌طورکلی درباره مدیریت دستیابی به موفقیت پایدار است. شاید بتوان وظیفه اصلی و حیاتی استراتژی را شناسایی آبشخور عملکرد برتر و موفقیت شرکت‌ها و سازمان‌ها و چگونگی تدوین و اجرای آن‌ها دانست.

کتاب «تحلیل استراتژی در عصر حاضر» حاصل تلاش رابرت ام. گرنت استاد مدیریت استراتژیک دانشگاه بوکوتی میلان است. او که با شرکت‌هایی چون نورتل، امریکن اکسپرس، خدمات مالی زوریخ و لاکهید مارتین همکاری کرده است، در این کتاب با بیانی ساده مباحث مختلف مربوط به استراتژی را با ارائه مثال‌های ملموس از دنیای واقعی و با تأکید و تمرکز بر کاربردی بودن آن‌ها مطرح می‌کند.

آنچه این کتاب را متمایز می‌کند ابهام‌زدایی از مفهوم استراتژی و همین‌طور توجه بیشتر به تفکر استراتژیک و اجرای استراتژی به‌عنوان مسئله اصلی شرکت‌هاست. مطالعه این کتاب به خواننده این توانایی را می‌دهد که بتواند استراتژی شرکت‌های مختلف را تحلیل و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را شناسایی کند.

این کتاب به مدیران یادآوری می‌کند که آن‌ها پیوسته با موقعیت‌های دشوار، مشکلات و یا تصمیم‌های چالشی مواجه هستند و به آن‌ها کمک می‌کند با در نظر گرفتن محدودیت‌ها چگونه استراتژیک بیندیشند و بهترین تصمیم را بگیرند. درک مفهوم استراتژی و توانایی تحلیل آن مزایای فراوانی برای شرکت‌ها خواهد داشت. مدیران می‌توانند:

- با حفظ هماهنگی با دیگر ارکان سازمان یا شرکت تصمیم‌های هوشمندانه بلندمدت بگیرند.
- عملکرد شرکت را بهبود بخشیده و نتایج کسب‌وکار خود را به حداکثر برسانند.
- تحلیل درستی از بازار و رقبا داشته باشند.
- محدودیت‌ها را شناسایی کنند و بر اساس نقاط قوت و ضعف سازمان تصمیم بگیرند.
- تحلیل واقعی از فرصت‌ها و تهدیدهای محیط برای اتخاذ بهترین تصمیمات داشته باشند.

رویکرد کتاب حاضر همزمان تحلیلی و کاربردی است. نکته اصلی که نویسنده بر آن تأکید می‌کند اهمیت روزافزون استراتژی (تحلیل، تفکر، تدوین، اجرا و مدیریت استراتژیک) در محیط‌های چالشی و غیرقابل‌پیش‌بینی امروز است. تحلیل استراتژی بایستی بر تحقق سودآوری بلندمدت تمرکز کند که خود مستلزم درکی عمیق از نیازهای مشتری، نیروهای رقابتی و قوت و ضعف‌های شرکت خواهد بود.

نکته کلیدی کتاب در تحلیل استراتژی شرکت‌ها، تمرکز بر سرچشمه‌های اولیه مزیت رقابتی یعنی منابع و قابلیت‌های سازمان است. تأکید نویسنده بر اجرای استراتژی از دیگر نقاط تمایز این کتاب است. نویسنده علی‌الادعا سعی کرده است تحلیلی شفاف و کاربردی از چگونگی تحقق مزیت رقابتی شرکت‌ها در محیطی پیچیده و پیش‌بینی‌ناپذیر با تأکید بر صرفه‌جویی و انعطاف‌پذیری کارآفرینانه، نوآوری همراه با کارایی، و اثربخشی منطبق با معیارها و استانداردهای بین‌المللی همراه با پاسخگویی منطقه‌ای را یکجا گرد آورد.

کتاب حاضر به پنج بخش و هفده فصل تقسیم و در پایان هر فصل، خلاصه‌ای از مطالب و پرسش‌های خودآموز برای یادگیری و درک بهتر مطالب آورده شده است. همین‌طور وجود یادداشت‌های مرتبط با موضوعات در پایان هر فصل به دانشجویان و محققان کمک می‌کند تا در صورت نیاز به اصل منابع مراجعه کنند.

در بخش اول کتاب با مفهوم استراتژی آشنا می‌شویم. اهداف، نقش استراتژی در موفقیت، چارچوب تحلیل استراتژی، مدیریت استراتژیک، نقش تحلیل در تدوین استراتژی از موضوعات این بخش از کتاب است.

در بخش دوم کتاب ابزارهای تحلیل استراتژی مورد بررسی و واکاوی قرار می‌گیرد. موضوعاتی مانند ارزش‌ها و مسئولیت اجتماعی، تحلیل محیطی، تعیین عوامل کلیدی موفقیت در صنعت، سهم تئوری بازی، تحلیل رقبا، گروه‌های استراتژیک، نقش منابع و قابلیت‌ها در تدوین استراتژی، قابلیت‌های سازمانی، توسعه منابع، رویکردهای توسعه قابلیت‌های سازمان، مدیریت دانش و دیدگاه مبتنی بر دانش، ساختار سازمان، مبانی اجرای استراتژی، سلسله‌مراتب در طراحی سازمان، سازمان‌دهی بر مبنای هماهنگی، شکل‌های ساختاری نوین، دستگاه‌های مدیریت برای هماهنگی و کنترل از مباحثی است که در این بخش از کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

بخش سوم کتاب به تحلیل مزیت رقابتی می‌پردازد. سرفصل‌های مهم این بخش عبارت‌اند از ظهور مزیت رقابتی، پایدار ساختن مزیت رقابتی و انواع آن، مزیت رقابتی در بازارهای متفاوت، کاربرد زنجیره ارزش در تحلیل هزینه‌ها، مزیت استراتژی هزینه و تمایز.

بخش چهارم به استراتژی‌های کسب‌وکار در بسترهای صنعتی مختلف می‌پردازد. سیر تکامل صنعت و تغییر استراتژیک، رقابت و عوامل موفقیت در طول چرخه حیات، تغییر و انطباق سازمانی، صنایع فن‌آوری محور و مدیریت نوآوری، پیاده‌سازی استراتژی‌های فن‌آوری، مزیت رقابتی در صنایع بالغ، تدوین استراتژی برای صنایع رو به افول از موضوعاتی است که در این بخش به‌تفصیل به آن‌ها پرداخته شده است.
بخش پنجم را بخش طلایی کتاب می‌توان نامید. ادغام عمودی و گسترش شرکت‌ها، استراتژی جهانی و شرکت‌های چندملیتی، استراتژی تنوع، مدیریت شرکت‌های چند کسب‌وکاری، مدیریت پیوندی میان کسب‌وکارها، روندهای کنونی در مدیریت استراتژیک، جهت‌گیری‌های نوین در تفکر استراتژیک، بازطراحی سازمان، مدل‌های نوین رهبری از موضوعات اصلی این بخش است.

به‌زعم بسیاری از صاحب‌نظران، کتاب تحلیل استراتژی در عصر حاضر بهترین منبع یادگیری مفاهیم و اصول اساسی استراتژی است تا آنجا که هم‌اکنون در پیشروترین دانشکده‌های مدیریت سراسر جهان تدریس می‌شود. این کتاب برای دانشجویان با پیشینه‌های مختلف و سطوح دانش متفاوت در رشته مدیریت، پژوهشگران، مدیران و مشاوران مدیریت و سازمان توصیه می‌شود.

* کارشناس ارشد مدیریت اجرایی
 
شفیعی
۱۳۹۳-۱۱-۰۴ ۱۶:۱۰:۵۳
خیلی از مدیران و سران مملکت ما ایده های خوبی در زمینه های مختلف دارند اما چون با استراتژی چه در زمینه تفکر و چه تدوین و اجرا آشنایی ندارند به بیراهه می روند و همه را دچار مشکل می کنند. (2629467) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۰۵ ۱۲:۱۳:۲۲
شرکتهای ایرانی می خواهند یک شبه ثروتمند شوند مثل خودرو سازی ایزان که پراید 6 میلیونی را 20 میلیون می فروشد برای همین هست که همیشه نا موفق هستند (2631287) (alef-3)
 
مهدی جمال
۱۳۹۳-۱۱-۰۴ ۱۶:۱۷:۰۹
نویسنده کتاب درست به هدف زده است. در موج کتابهای موفق در این زمینه این کتاب از نظر سبک،ره کار عملی و کاربرد بهتر از خیلی کتابهای دیگر است. ایشان مقدار مناسبی از داروهای پیشگیری از شکست و نیل به پیروزی را برای مدیریت تجویز کرده است. (2629487) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۱۱-۰۴ ۱۶:۲۵:۴۷
تحولات اخیر در حوزه های مختلف علوم و تکنولوژی که از آن تحت نام «جهانی شدن» یاد می شود تأثیرات مختلفی را در عرصه هایی نظیر اقتصاد، فرهنگ، اطلاعات و تکنولوژی، امنیت و محیط زیست و نفوذ سازمان های غیردولتی در زندگی مردم به وجود آورده است لذا آگاهی از استراتژی و شاید آموزش استراتژی به مدیران بتواند سطح مدیران را از نظر کیفی ارتقا داده و کشورمان از این پیچ تاریخی به سلامت عبور کند. (2629511) (alef-10)
 
بهمنی
۱۳۹۳-۱۱-۰۴ ۱۶:۳۶:۳۲
در کنار خواندن کتاب "استراتژی در عصر حاضر" توصیه می کنم کتاب "سنگاپور از جهان سوم به جهان اول" نوشته لی کو آن یو با ترجمه مهدی افشار را نیز معرفی نمایید.کتابی که نشان می دهد چگونه یک کشور کوچک و بدون منابع طبیعی با اخذ تصمیم های صحیح و استراتژیک توانست در کمتر از نیم قرن به یکی از قطب های تجاری جهان تبدیل شود. (2629540) (alef-10)
 
مسعود
۱۳۹۳-۱۱-۰۴ ۱۶:۴۴:۱۶
ما حتی در ورزش هم استراتژی مشخصی نداریم اگر می فهمیدیم چرخه افتخار در بین ایرانیان چرخه معیوبیه حتما تصمیمی که می گرفتم با علم به این موضوع بود.خلاصش اینکه اصلا نمی دونیم استراتژی یعنی چی که حالا بخواهیم مثلا استرتژیک عمل کنیم.نه تنها در ورزش که در فرهنگمون هم همینه. (2629573) (alef-10)
 
سمیرا نکویی
۱۳۹۳-۱۱-۰۴ ۱۶:۴۸:۱۵
با نظر آقای اینانلو موافقم که استراتژی در یک کلام گرفتن تصمیم درست در یک فرآیند صحیح است. (2629582) (alef-10)
 
علمایی
۱۳۹۳-۱۱-۰۴ ۱۷:۵۸:۰۸
برای حوادث غیرقابل پیش بینی آینده فقط و فقط باید مدیریت در این مملکت اصلاح بشه وهیچ راه دیگه ای باقی نمونده.راهی که عربها و ترکها و آسیای جنوب شرقی ها رفتند و الان دارن بهره اش رو می برن. باید استراتژیک فکر کرد ، استراتژیک برنامه ریزی کرد و استراتژیک عمل کرد.والسلام (2629744) (alef-10)
 
داتام
۱۳۹۳-۱۱-۰۴ ۱۸:۲۶:۲۸
بنام حق
به نظر بنده انچه که عوامل شکست و موفقیت سازمانها نامیده میشود مجموعه عواملی است که پس از رخداد واقعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و سازمانها در روند تغییرات چنان مشغول به خود بوده اند که جندان به عوامل محیطی پیرامونشان به طور درخور عکس العمل نشان نمیدادند
در این رهگذر عده ای شانس اورده و از انها به سلامت گذر کرده اند و عده ای دیگر با مخاطرات درگیر شده اند
موفقیت هم قابل تقلید است و هم نیست
بایستی هوشمندانه به مدل های ارایه شده توجه نمود
و این مدلها بایستی ابزاری برای کمک به تفکر مدیران باشند نه جایگزین تفکر انها (2629800) (alef-10)
 
علی تقوی
۱۳۹۳-۱۱-۰۴ ۱۸:۳۰:۳۳
پارادایم رقابت در فضای کسب و کار، بر ذهن بسیاری از مدیران امروز جهان سیطره دارد، مدیران تنها راه پیروزی و موفقیت سازمان خود را در پیشی گرفتن از رقبا و گرفتن سهم بیشتر از بازار تقاضای موجود می دانند. آزاد شدن ذهن مدیران از این پارادایم نیازمند دیگر گونه نگریستن به مفهوم استراتژی است. (2629806) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۰۴ ۲۱:۰۸:۳۹
اولا شرکتهای بزرگ ایران دولتی یا شبه دولتی هستند، ثانیا عدم جذب استعدادها و فرار نخبگان و نیروهای کاری و دلیل دیگر فساد مالی و اداری و بوروکراسی ....... اینها شروط لازم است بعد رقابت و استراتژی و... (2630083) (alef-15)
 
استادمدیریت
۱۳۹۳-۱۱-۰۴ ۲۱:۳۰:۱۳
علت اصلی قوانین مزاحم وموانع سیاستگذاری وحکومتی وقانونی است نه چیزدیگر (2630116) (alef-15)
 
۱۳۹۳-۱۱-۰۴ ۲۳:۱۹:۵۲
سلام دوستان نکات خوبی در این مقاله ذکر شده است (2630342) (alef-15)
 
مجید
۱۳۹۳-۱۱-۰۴ ۲۳:۵۰:۰۵
شرکت جنرال موتورز برای 77 سال یعنی از 1931تا2007
میلادی بزرگترین شرکت تولید کننده خودرو در جهان بود اما در سال 2008 تا مرز ورشکستگی پیش رفت و در سالهای آتی نیز نتوانست به جایگاه قبلی خود بازگردد
انچه که موجب شکست این شرکت شد وابسته به عوامل متعددی از جمله عدم توجه به خواست مشتری ، مقاومت در برابر تغییر ، تعریف غلط از مرز سیستم و عدم توجه به منافع ذینفعان سازمان بر شمرده شده است (2630395) (alef-15)
 
ابراهیمی
۱۳۹۳-۱۱-۰۵ ۰۰:۳۵:۴۲
بنظر بنده بایستی به همه مدلهای مدیریت استراتژیک مسلط بود و مانند ورزشکاری که در طول دوره تمرینش برای مسابقه تمام فنون و بدلهای انها را مرور میکند ، اماده رویارویی با شرایط غیر قابل کنترل و غیر قابل پیش بینی این روزهای جامعه فرا مدرن بود (2630468) (alef-15)
 
امیری
۱۳۹۳-۱۱-۰۵ ۰۷:۱۴:۳۴
شاید یکی از راهکارهائی که مدیران را مجبورکند.برای شرکت دورنما و استراتژی مشخصی داشته باشند.اینه که سازمانهائی که مجوز تاسیس شرکتها را میدهند.باید برای اینکار افراد را الزام به گذراندن دوره های آموزشی بکنند.
هر کسی از راه میرسه یک بنگاه اقتصادی تاسیس میکنه و بعد از مدتی هم خودش را نابود میکنه و هم عده ای را دربدر.

بنظر من باید برای راه اندازی یک کسب و کار افراد ملزم بشوند.دوره های مشخصی را بگذرانند.مانند قانونهای تجارت.مالیاتی.دوره های مدیریت استراتژی. دوره های بهره وری.منابع انسانی و..... (2630590) (alef-15)
 
علیدوست
۱۳۹۳-۱۱-۰۵ ۰۸:۵۶:۲۹
استراتژی داشتن یک طرف ولی پایبندی به آن تحت هر شرایط مهمتر می باشد ایراد ما نداشتن استراتژی نیست بلکه ایمان نداشتن به کارایی آن از طرف مديران دولتی است.. (2630719) (alef-15)
 
yasin
۱۳۹۳-۱۱-۰۵ ۰۹:۰۹:۱۷
با سلام
به نظر بنده باید یک نظر به کتاب
)execution premium process-x.p.p
یا نظام نوین مدیریت استراتژیک -نمود تا در مورد یکی از اصول اساسی استراتژی شرکتها و سازمانها که همان فرصت ها است و با بررسی پارادایمها و عوامل پویایی و رشد و نمو و بقائ شرکتها در ارتباط است به این نتیجه میرسیم که -برای بقا در عصر حاضر باید با تدوین استراتژی درست و به موقع باید با اجرائ همراه باشد.اغلب سازمانه در نحوه اجرای استراتژی مشکل دارند.در هفتاد درصد موارد پیش بینی شده مسئله واقعی استراتزی یا نقشه راه مناسب نیست بلکه اجرای بد و نامناسب استراتژی است.با تعریف کارت امتیاز متوازن برای هر سازمان با استفاده از اصول مدیریت استراتژیک و کشف رابطه علت و معلولی در مضمون استراتزی مجموعه اهداف سازمان و شرکت را برای ارتقائ روح مزیت پروری و شایسته سالاری به سوی بهبود عملکرد رهنمون شد. (2630736) (alef-15)
 
روح الله حسینی
۱۳۹۳-۱۱-۰۵ ۱۰:۳۶:۰۷
این کتاب را معرفی کنید به مدیران دولتی و نمایندگان شاید فرجی در کار حاصل بشه. (2630919) (alef-3)
 
مسعود
۱۳۹۳-۱۱-۰۶ ۱۰:۵۰:۳۷
دلتون خوشه اینقدر درگیر حاشیه ان که فرصت خوندن جزوه هم ندارن چه برسه به کتاب (2633698) (alef-3)
 
حسین درزی
۱۳۹۳-۱۱-۰۵ ۱۲:۳۵:۴۹
با سخن آقای حسینی موافقم. با توجه به تعریف ارائه شده از استراتژی فکر میکنم پایدارترین توسعه، توسعه انسانی است که بیشترین بی مهری در دهه های اخیر دیده و می بیند. (2631372) (alef-15)
 
دلسوز
۱۳۹۳-۱۱-۰۹ ۲۰:۱۰:۴۶
میگم هر کتابی که می بینید از اهمیتی برخوردار هست اقای دکتر عادل آذر یکی از نویسندگان و یا مولفین ویا مترجمین آن هست جالبه نه! (2649341) (alef-15)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۷:۱۷:۰۴
من طبق توصیه رفتم این کتاب رو تهیه کردم و شروع کردم به خوندن... جدا کتاب کاملی هستش. آقای گرنت گل کاشته با تالیف این کتاب جالبه که الان ویرایش نهم این کتاب هم برای سال 2016 اومده این نشون دهنده اهمیت و استقبال از این کتاب هستش انتشارات اونوری الکی یه کتاب رو 9 بار باز نشر نمی کنن.. خوبه که ما هم به زبان فارسی اون رو در اختیار داریم... (3480864) (alef-15)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
چرا شرکت‌ها شکست می‌خورند؟