نظر منتشر شده
۹۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 255561
مشکل دانشجو بالای ۲۷ سال در قانون خرید سربازی
بخش تعاملی الف - فردین دشتی ساریدرق
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۱
پس از ارائه پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ برای فروش خدمت سربازی به مشمولین غایب با غیبت بیش از ۱۰ سال، موجی از واکنش‌ها از طرف موافقین و مخالفین این طرح به راه افتاده است. فارغ از این نظرات موافق و مخالف عدم تعریف شفاف از واژه "مشمول غائب" نگرانی دانشجویان بالای ۲۷ سال را در پی‌ داشته است.

نگاهی به جزئیات اعلام شده و مصاحبه های اخیر‌ نمایندگان محترم مجلس، مسولان سازمان نظام وظیفه و کارشناسان امر به نظر می‌رسد که این قشر از مشمولان نظام وظیفه از قلم افتاده‌اند. ظاهرا طرح مورد بحث فقط محدود به غایبین غیر موجه با غیبت بیش از ۸ سال خواهد شد. با اعلام نظر موافق ستاد کل نیروهای مسلّح به نظر می‌رسد که به احتمال بسیار زیاد، نمایندگان نیز از این طرح استقبال خواهند کرد. در این میان، درخواست های دانشجویان بالای ۲۷ سال که حداقل ۸ سال از معافیت موقت تحصیلی‌ استفاده کردند و بنا بر تعریف سازمان نظام وظیفه غائب موجه محسوب می شوند تا به حال راه به جایی‌ نبرده است.

با توجه به وضعیت این دانشجویان و برای از بین بردن تبعیض احتمالی‌ میان اقشار مختلف جامعه، و جلوگیری از سرخوردگی این قشر از مشمولان توجه به نکات زیر راه گشا خواهد بود:

۱- همانطور که در مصاحبهٔ اخیر سردار کمالی نیز مطرح شده است، سنّ بالا، مشغله کاری و مسائل خانواد‌گی مشمولان یکی‌ از دلیل ارائه چنین پیشنهادی است. با در نظر گرفتن سن بالای دانشجویان بالای ۲۷ سال، حذف قید غیبت از این طرح و جایگزینی شرط سنی بالای ۲۷ سال بهترین گزینه خواهد بود. چه این که، فرقی‌ بین این دانشجویان وغائبین بالای ۲۷ سال از لحاظ سن بالا، مشغله کاری و یا مسائل خانواد‌گی نیست.

۲- عدم در نظر گرفتن دانشجویان و محدود شدن طرح جدید به مشمولین غائب، حس تبعیض را در پی خواهد داشت. شرایط این دو قشر کم و بیش شبیه به هم بود و فارغ از نوع غیبت مشکلات یکسانی را ایجاد کرده است. تصویب این طرح با شکل کنونی، باعث تقویت قانونگریزی و دور شدن نسل جدید از تحصیل و علم اندوزی خواهد شد.

۳- با توجه به توصیه‌های مکرر مقام معظّم رهبری و سیاست های کلی کشور در جهت افزایش جمیعت و تقویت اقتصاد مقاومتی، و تشویق جوانان به تشکیل خانواده، حل مشکل سربازی این دانشجویان باعث ورود این قشر مولد به چرخه‌ٔ اقتصاد کشور خواهد شد. با از میان برداشتن مشکل سربازی به عنوان یکی‌ از مشکلات اصلی‌ سر راه ازدواج جوانان، کشور از سرمایه ارزشمند جوانان بهره‌مند خواهد شد و این نیز باعث تقویت بنیان اقتصاد کشور خواهد شد.

۴- با فروش خدمت سربازی به دانشجویان بالای ۲۷ سال، زمینه برای بازگشت دنشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را فراهم خواهد آورد. هم اکنون تعداد زیادی از این افراد به علت مشکل خدمت سربازی قادر به بازگشت به کشور بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی‌ نیستند. هدر رفتن سرمایه کشور و عدم ارتباط مناسب با دانشگاه‌ها و مراکز علمی‌ و پژوهشی داخل کشور از نتایج چنین مشکلیست.

امید است با پیگیری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسئولان سازمان نظام وظیفه مشکلات و درخواست های این قشر از مشمولان نیز در تصویب جزئیات طرح جدید مورد نظر قرار بگیرد.
کلمات کلیدی : فردین دشتی ساریدرق
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۰۸:۰۱:۱۴
خوشحالم كه حداقل سايت الف هم به موافقان اين قضيه ييوست و قبول كرد اين مورد در مجموع به نفع كشور است بيشنهاد بالا هم بيشنهاد خوبي است اميدواريم نمايندكان محترم موافقت كنند (2596396) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۶:۲۳:۴۴
زور اینه کسی ک قانون شکنی کرده رو راحت معاف میکنن ما که درس خوندیم باید خدمت بریم

خب کشور به سرباز بی سواد بیشتر نیاز داره تا تحصیل کرده
چون تحصیل کرده ها ب درد جای دیگه میخورن (2597985) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۷:۱۹:۵۹
متاسفانه اگر دانشجویان بالای 27 سال در این طرح فراموش بشوند ظلم بسیار بزرگیه، از لحاظ سنی شرایط همه مثل همه، از لحاظ مالی تعداد زیادی از غایبین شرایط مساعد تری نسبت به دانشجویان تحصیلکرده دارن و از لحاظ شغلی هم وقتی 1 فارق التحصیل کارشناسی ارشد بعد از 29 سالگی یا 30 سالگی از خدمت بیرون بیاد اکثر فرصت های شغلی توسط دخترهای هم مدرک یا کسانی که معافی گرفتن اشغال شده پس چه بهتر که به این افراد هم اجازه ورود به بازار کار داده بشه تا حداقل بتوانند تجربه کار داشته باشند و حقوق 2سال خود را هم به عنوان جریمه خدمت نرفتن به حساب دولت واریز کنند (2598130) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۲۱:۳۴:۳۷
خیلی قانون جالبیه ، مثل اینه که مامور راهنمایی و رانندگی 2 تا ماشین رو با سرعت 130 بگیره اونی که مدارک و گواهینامه نداره و معاینه فنی هم نداره با جریمه آزاد کنن بره .لی ماشین دیگه که فقط سرعتش 130 تا بوده به زور ببرن پارکینگ!
آخه کجای این قانون با عقل جور در میاد که به کسایی که فراری و غایبن اجازه خرید بدیم ولی دکتر و مهندسی که فردا قراره تو این اجتماع به کار کشور بیان رو به زور بفرستیم سربازی... (2598635) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۲۲:۵۳:۰۲
عجب! (2598769) (alef-3)
 
یه سرباز بدشانس
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۲۱:۳۴:۴۹
من در سال 92 در سن 33 سالگی پس از فراغت از تحصیل در مدرک دکترا شش ماه مدت باقیمانده از خدمت را در پادگان گدارندم یعنی 21 ماه. در حالیکه معافیت دوره دکترایم در سال 86 صادر شده بود. در همان سال بخشنامه ای ارائه شد که طبق آن کسانی که قبل از سال 86 فرار کرده بودند باید مدت زمان خدمتشان طبق سال فرار محاسبه شود یعنی 18 ماه.
نتیجه اینکه کسانی که قبل از 86 فرار کرده بودن مدت خدمتشان 18 ماه بود و منی که در سال 86 با اجازه برای ادامه تحصیل رفته بودم 21 ماه بود با این حساب آیا افراد برای فرار از خدمت بیشتر تشویق نمی شوند؟؟؟؟؟؟ (2598636) (alef-3)
 
جواد
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۲۲:۱۳:۰۹
سایت لف فقط مطلب مذکور را منتشر کرده و همانطور که در بالای متن آمده انتشار متن ربطی به تایید آن ندارد (2598706) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۰۸:۱۱:۱۳
حالا درست شد به جاي اينكه دوستان وقت خود را براي مخالفت بيهوده با اين تبصره بكذارند با اعلام نظرات خود در جهت بهبود شرايط به نمايندكان جهت تصويب كمك كنند (2596423) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۰۸:۱۴:۱۴
دانشجویی که تو سنین بالای 27 سال هنوز دانشجو هست یعنی دارای تحصیلات عالیه شده. خدمت هم برای افراد دارای تحصیلات عالیه بسیار آسان و توام با احترام هست. در ضمن در حال حاضر به دلیل تخصصی شدن سربازی ، به افراد دارای مهارت و تخصص نیاز بیشتری در نیروهای مسلح نسبت به گذشته احساس میشه اما یک فرد با تحصیلات پایین و سن بالا عملاً هیچ کارایی نداره. از این افراد به اصطلاح متخصص و تحصیلکرده هم عمدتاً در پست هایی استفاده میشه که نیاز به توان جسمی و بدنی خاصی نداره. خیلیهاشون هم که امریه میگیرند و مستقیماً در یکی از ارگان های دولتی فقط در حیطه تخصصی خودشون و با دریافت حقوق مشغول به کار میشن و بعد از اتمام 2 سال هم شانس استخدام در همون دستگاه براشون محفوظه.

در ضمن کی گفته دانشجویان بالای 27 سال محروم بوده اند؟! دانشجوهای مقطع دکتری اجازه تاسیس شرکت های دانش بنیان رو دارند ، میتوانند خودشون رو بیمه کنند و بهشون وام هم داده میشه، با تودیع وثیقه امکان خروج از کشور رو هم داشته اند که به تازگی هم همکاری های بیشتری برای خروج از کشور باهاشون انجام میشه. گواهینامه هم که با معافیت تحصیلی به راحتی گرفته اند. خیلی از این افراد هم در دانشگاه ها به عنوان کادر علمی و با دریافت حقوق و مزایا دعوت به همکاری می شوند.
پس عملاً هیچ محرومیتی در کار نبوده که دم از تبعیض می زنید. اصلاً به هیچ عنوان شرایط یک غایب 37 ساله که سالها رنج محرومیت های اجتماعی متعدد رو کشیده با یک دانشجوی 27 ساله قابل قیاس از هیچ نظر نیست.

اگه حرفم رو قبول ندارید برید در یک جامعه آماری بررسی کنید ببینید یک غایب 35 ساله داشته طی این سالها در چه شرایطی روزگار میگذرونده و یک دانشجوی 27 ساله که خیلی هاشون هم از این دانشگاه های پولی و بدون کنکور و تکمیل ظرفیت و عیر انتفایی و MBA و غیره و بعضاً با جیب بابا تحصیل کرده اند در چه شرایطی بوده اند.

هر کسی قانونگریزی کنی اول از همه دودش تو چشم خودش میره. باید 15 سال محرومیت بکشه و شانس های پیشرفت در کار و زندگی رو به خاطر نداشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از دست بده و تازه بعد از 15 سال و وقتی که سنش دیگه بالا رفته و عمرش رو از دست داده منتظر این باشه که قانونی وضع بشه که یک مبلغ هنگفتی هم به عنوان جریمه ازش بگیرند و تازه معافش کنند. معافیتی که دیگه تو این سن دیگه زیاد به کارش نخواهد آمد. مثلاً اگه طرف الان 27 سالشه ، 15 سال صبر کنه و وقتی 42 سالش شد ازش پول بگیرند و معافش کنند. تازه اونم کسی که سالهای طولانی درس خونده و دکتری گرفته و اگه مشکل سربازیش رو حل نکنه هیچ استفاده ای از این مدرکش نمیتونه بکنه.

پس میبینید که ارزشش رو نداره و این قانون اخذ جریمه از غایبین پا به سن گذاشته اصلاً تشویقی برای قانونگریزی نمیتونه تلقی بشه. (2596433) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۶:۲۲:۱۳
خدمت برای افراد دارای تحصیلات عالیه آسان است و از هر کسی تو تخصص خودش استفاده می شه !!!!!!!!!!! هه هه خیلی خنده دار بود معلومه که شما خدمت نرفتی ها . استفاده از تخصص و اینجور چیزا حرفی برای کشاندن تحصیل کرده ها به سربازی. بنده با فوق لیسانس مکانیک 18 ماه تو پلیس راه شب و روز فقط پست دادم (2597979) (alef-3)
 
سرباز
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۶:۳۷:۰۷
داداش من با فوق لیسانس دارم دارم چایی میریزم برای این و اون و ظرف های غذاشون رو میشورم! از کدوم تخصصی شدن حرف میزنی؟ (2598017) (alef-3)
 
حسن
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۳۵:۵۴
من 28 سالمه، فوق لیسانس دارم، و در حال حاضر توی نیروی انتظامی متهم اینور اونور می کنم
لطیفه تعریف می کنید؟ (2598304) (alef-3)
 
هموطن
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۴۶:۳۹
بنده با مدرک فوق لیسانس مهندسی 6 ماه فقط تو برجک هر روز پست می دادم. کار تخصصی کجا بود.... بعدشم یک جا کار دفتری می کردم. (2598329) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۴۷:۳۳
سربازی فقط به درد استخدام میخوره
بخوای کار آزاد کنی درد هیچی نمیخوره. الحمدالله قول نامه خیلی چیزها رو راحت کرده (2598331) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۵۰:۲۵
مگر قراره همه برن شرکت دانش بنیان بزنن؟؟؟
چقدر از افراد این توانایی رو دارند؟؟؟
یک فرد در حال تحصیل از خیلی از موقعیت های شغلی محرومه (2598340) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۹:۳۲:۴۷
منطق شما ایراد داره برادر. سردار کمالی گفته ۲۷ سال به بالا روحیه بقیه رو خراب می‌کنه و خدمت هم نمی تونه بکنه. بحث سر سن و ساله نه محرومیت کشیدن! بقیه حرف هات هم که رویاییه. فرمودید به دانشجوی دکترا اجازه تاسیس شرکت دانش بنیان می دن، من مورد سراغ دارم چهارتا استاد تمام دانشگاه با پنجاه شصت سال سن، بعد از چند سال دوندگی شرکت دانش بنیان زدن و دریغ از یک ریال وام بانکی! شما فرمودین افراد تحصیل کرده با حقوق و مزایا جذب دانشگاه ها می شن در حالی که همین تابستان طرح سرباز هیات علمی خیلی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دکترا کنسل شد. شما فرمودین خدمت افراد تحصیل کرده توام با احترام و آسانه. ظاهرا خبر نداری که درجه تحصیل کرده ها رو آوردن پایین تا اگه به فارغ التحصیل ارشد گفتن سرویس ها رو بشور نگه درجه من فلانه. ضمن اینکه طیق قانون جدید نوشتن برگه جریمه برای افراد غیر کادری حداقل مدرک لیسانس می خواد. شما بیا من دستت رو بزارم تو دست فوق لیسانس بهترین دانشگاه مملکت که داره سرچهارراه ها ملت رو جریمه می کنه و هر ازگاهی سرویس می شوره. اره برادر بیدار شو اینجا ایران ناسلامتی. این بهشتی که شما ترسیم کردی در مورد استادهای باسایقه هم مصداق نداره چه برسه دانشجوی بدبخت. (2598434) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۰۸:۵۰:۱۶
برادر جان انشالله مشکل همه حل بشه اما فراموش نکنین که تا بوده همین بوده سال 82 که معافیت سنی دادن بنده هم با مدرک لیسانس و با 3 ماه اختلاف معافیت سنی به من تعلق نگرفت و 10 سال طول کشید که تازه میخوان با جریمه امثال من رو ازاد کنن .
اما این روش شما که داری اینطور وانمود میکنی که یه عده بیسواد پولدار قانون شکن شامل این قانونن و شمای تحصیلکرده قانون مدار نیستی صحیح نیست شما هم ده سال محرومیت رو تحمل کن انشالله یه قانون میزارن اون موقع یه میلیارد بدی معافیت بگیری (2596513) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۶:۵۸:۱۰
سلام. آقا جان بنده یه ماه دیگه دکتری فارغ التحصیل میشم، 32 سالمه، زن و یه بچه هم دارم. الان باید کارمو ول کنم برم سربازی. موندم تو این دو سال خرج خونه از کجا بیارم. بعد از سربازی من تازه باید بگردم دنبال یه کار جدید. حداقل برای متاهلین و کسانی که بچه دارن در راستای حمایت از خانواده یه کمکی بکنن. الف این صحبت بنده رو به گوش دکتر توکلی برسون. (2598076) (alef-10)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۴۸:۵۶
شما سربازی میرفتی که نخوای 10 سال محرومیت بکشی
مطمئنا اگر واقعا بهت فشار میومد سربازی رو میرفتی
یه چیز هم بابت قانون گریزی امسال شما بدهکار شدیم.
محرومیت کشیدیم!!!! (2598336) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۹:۳۵:۱۳
اولش می گی ایشالا مشکل همه حل شه بعد می گی ده سال محرومیت بکش یه میلیارد بده معافت کنن. بالاخره دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو؟ (2598438) (alef-3)
 
ایران
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۰:۰۷:۲۶
سلام. با سپاس فراوان از طرح این موضوع مهم. اگر شرط سن مطرح بشود بهتر است. که شامل آنهایی که از معافیت تحصیلی استفاده کرده اند می شود. (2596761) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۰:۴۷:۵۸
سلام
بنده دانشجوی دکتری شیمی هستم بزرگترین مشکلی که در سن 28 سالگی با آن مواجهه هستم اینه که هرجا برای کار مراجعه میکنم چون کارت سربازی ندارم نمیتونم کاری پیدا کنم از طرفی چون نمیتونم کاری پیدا کنم مسلما نمیتونم به ازدواج هم فکر کنم
میخوام بگم خداوکیلی این انصاف نیست که اون کسی که به هر دلیلی 8 سال غیر موجه غیبت کرده بتونه خدمت نره و خدمت رو بخره اما من که هشت ساله دارم تو دانشگاه درس میخونم نتونم از این طرح استفاده کنم چون مسلما من هم اگر بتونم وارد بازار کار بشم میتونم به مملکتم خدمت کنم
من واقعا از همه مسولان تقاضا دارم کمی با دید منطقی به موضوع نگاه کنن . اگه واقعا مملکت نیروی نظامی کم داره من با جان و دل حاضرم خدمت کنم دردم از اینه وقتی با مدرک دکتری میری خدمت 2 سال تما باید نامه تایپ کنی و کارهای روتین اداری غیر مربوط با رشته خودم انجام بدم اخه خداییش مشکل ارگان های نظامی ما الان فقط منشی و تایپیسته نه نیروی نظامی
من در دوسال اخیر بالای ده ارگان نظامی و غیر نظامی مراجعه کردم برای امریه حین تحصیل اما همه اونها یا میگن باید بری پادگان و تو پادگان خدمت کنی یا اینکه میگن حتما باید اول فارغ التحصیل بشی بعد بیای سراغ سربازی ...
تورو خدا یه فکری کنیین
نه فقط من خیلیا این مشکل رو دارن .... (2596935) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۷:۵۳:۲۰
شما دوست عزیز تازه درستون تمام شده و به مشکل خوردید. تا به حال از معافیت تحصیلی استفاده می کردید و مشکلی بابت محرویمت ها نداشتید ولی کسی که حداقل ده سال محرومیت کشیده رو با خودتان یکی می دانید ؟! (2598209) (alef-10)
 
جمال
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۲۱:۲۷:۰۳
کسی که غیبت کرده و به قول شما محرومیت کشیده قانون شکنی کرده!! ولی یه دانشجوی 28 ساله طبق قانون رفتار کرده و اگر قرار به امتیاز دادن باشه کسی که قانون شکنی نکرده محقتر است به نظر!!! (2598625) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۲۲:۲۶:۲۳
می شه بفرمائید تو این 10 سال که داشند زجر و محرومیت می کشیدند و خدمت تشریف نبردند به چه امر مهمی مشغول بودند .
به نظر من اتفاقا این افراد حتما بایستی به خدمت فرا خوانده بشوند چون باعث میشه که دیگه کسی خدمت نرود . (2598733) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۲۲:۵۵:۵۳
جدی؟ (2598776) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۰:۵۸:۰۵
این چه استدلالی هست با این چیزی که نوشتید دیگه کسی سربازی نمیره. همین الانش هم اکثر دانشجویان به خاطر فرار از سربازی رفتن، به دانشگاه میان و کوچکترین علاقه ای به درس ندارند. دانشگاه هم که راحت میشه وارد شد و دیگه ورود به آن سخت نیست که بگی نخبگان در آنجا هستند. ببینید در این داشنگاه های غیرانتفاهی چه خبر هست.
اگر هم قرار شد خرید خدمت برای این افراد آزاد شود باید همراه با محرومیت اجتماعی باشد. دست کم برای دو سال. خصوصا در مورد استخدام، چون یک اجهاف بزرگ در حق کسانی هست که سربازی رفتند و دو سال از عمرشان تلف شده. (2596978) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۶:۰۰:۳۰
دوست عزیز من دانشجوی دکتری شیمی معدنی دانشگاه رازی کرمانشاه هستم پنج تا مقاله isi و سه مقاله ارایه شده در کنفرانس های بین المللی دارم . قبولی دکتری بنده از طریق سهمیه استعداد درخشان بود یعنی دانشگاه خودش خواست که من اینجا ادامه تحصیل بدم
این رو گفتم که بد.نی حساب بعضیا با اونا که 56 میلیون میدن و با هزار التماس قبولشون میکنن فرق داره (2597917) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۹:۳۹:۵۷
از این لحاظ که فروش سربازی کلا تبعیضه حق با شماست ولی نکته ظنزآمیز قضیه اینه که در تبعیض هم تبعیض قائل شدن. یعنی یه عده یا ۲۷ سال سن که به دلایل انشالله موجه و مشکلات نتونستن برن خدمت می تونن خدمت رو بخرن یه عده دیگه با همین مقدار سن که به صورت قانونی رفتن درس حوندن نمی تونن بخرن! بعد الان می گن چرا در تبعیض دوباره تبعیض گذاشتین؟ حال می کنی مملکت رو؟ (2598448) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۲۰:۰۴:۴۰
آخه نخبه! تو که می گی الان دانشگاه رفتن آسون شده، نمی دونی کسی که تحصیل کرده و سنش بالای ۲۷ ساله و غیبت هم نداره حداکثر ۹ سال پیش کنکور کارشناسی داده؟ نمی دونی حداکثر ۴ سال پیش کنکور ارشد داده؟ خیلی از همین بچه ها یکی دوسال عمرشون فقط پشت کنکور گذشته که الان سنشون رفته بالا! بله الان یه آدم ۱۸ ساله سرشو می ندازه پایین می ره دانشگاه ولی من سی ساله دانشجوی دکترا سه بار با غول کنکور کشتی گرفتم. فکر کنم سال ۸۲ که من کنکور کارشناسی دادم، کنکور با حدود یک و نیم میلیون بیشترین داوطلب رو داشت. الان با این که دانشگاه ها هم زیاد شده، تعداد داوطلبین زیر یک مبلیون نفره. من جای مسئولین بودم می دادم همه دهه شصتی های بدبحت بیچاره رو مجانی از دم معاف کنن! (2598497) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۱:۳۸:۱۳
کسی که طی این مدت (10 سال) درس خوانده و معافیت تحصیلی داشته و هیچ گونه محرومیتی را تجربه نکرده (اعم از کار، گواهینامه، پاسپورت و ...) با کسی که انواع محرومیت ها را داشته و در طی حداقل 10 سال از همه چیر محروم بوده، یکی است ؟!
این از عدالت به دور است که افراد غایب با این گونه دوستان در یک قالب گنجانده شوند ... (2597137) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۵۱:۴۵
مگر مجبور بودید محرومیت بکشید؟؟؟؟؟؟
یادتون رفته هاااا
انگار قانون گریزی کردید؟؟؟؟
واقعا یه چیزی باید بدهکار هم باشیم (2598343) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۹:۰۹:۰۳
همچین میگه پاسپورت به معافیت تحصیلیا دادن که انگار رایگان میدن بهمون،پونزده میلیون تومن وثیقه باید بدیم به نیروهای مسلح اونم چون نداریم بدیم متاسفانه تاحالا بارها کنفرانس هایی بوده که نشده و نرفتم قانون سربازی باید برداشته بشه مثل همه جای دنیا (2598377) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۲۱:۲۷:۲۵
کسی که غیبت کرده و به قول شما محرومیت کشیده قانون شکنی کرده!! ولی یه دانشجوی 28 ساله طبق قانون رفتار کرده و اگر قرار به امتیاز دادن باشه کسی که قانون شکنی نکرده محقتر است به نظر!!! (2598627) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۲۲:۵۶:۳۴
نه عزیز دلم (2598779) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۱:۴۲:۱۳
سلام
دوست عزیز اینکه باید خدمت سربازی اختیاری شود و همه توان خرید داشته باشند حرفی نیست. چون فرقی بین مشمول 26 ساله و 27 ساله نیست.
ثانیه فرق یک غایب با شما خیلی زیاد است تحمل سالها محرومیت اجتماعی بزرگترین جریمه ای است که این افراد می پردازند واقعا تحمل محرومیت اجتماعی بسیار سخت و استرس زا است. امیدوارم این قانون قرون وسطائی برای همیشه حذف شود (2597146) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۱:۴۷:۳۲
متاسفانه شما به اصل موضوع توجه نکرده اید. اصل موضوع اینه که کسانی که به مدت حداقل 10 سال سختی انواع محرومیت ها را تحمل کرده اند، حالا پس از این مدت و تحمل سختی های فراوان با پرداخت جربمه معاف شوند.
کسی که دانشجو بوده و از معافیت تحصیلی استفاده کرده که محرومیتی تحمل نکرده ؟ این افراد (دانشجوبان) در طی مدت معافیت تحصیلی به همه گونه خدمات اجتماعی و حتی اشتغال دسترسی داشته اند و کوچک تربن محرومیتی را تحمل نکرده اند.
اصلا منطقی نیست که این افراد را با کسانی که حداقل 10 سال (متولدین 55، 20 سال محرومیت کشیده اند) محرومیت تحمل کرده اند، یکی دانست !؟ (2597165) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۵۲:۵۵
دانشحوی در حال تحصیل به کدوم خدمت شغلی دسترسی داشته؟؟؟؟
بدون پایان خدمت مگر استخدام میکنن؟؟؟
از لحاظ موقعیت شغلی هیچ فرقی ندارند (2598346) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۹:۴۱:۴۵
برو مصاحبه سردار کمالی رو خوب بخون. هیچ جا نگفته خدمت رو به خاطر محرومیت می فروشه. گفته سرباز ۲۷ سال به بالا کارایی نداره. والسلام. (2598453) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۱:۵۱:۴۱
دانشجوی بالای ۲۷ سال اگه مردش هستی مثل من ۱۳ سال غیبت کن (یعنی اگه الان ۲۷ سالته تا ۴۰ سالگی) و خودت رو از همه چی محروم کن و ۱۳ سال با استرس و سرکوفت بدون شغل و درآمد ثابت و بدون بیمه و بدون هیچ حق قانونی و اجتماعی زندگی کن و بعد از ۱۳ سال هم پول ۳۰ تا سکه تمام رو (البته اگه چنین بندی در قانون بودجه سال ۱۴۰۷ وجود داشت) بده و معاف شو. مردش هستی؟! ریسک این کار رو میپذیری؟! حاضری از الان تا ۱۳ سال دیگه مثل یک مرده متحرک زندگی کنی؟! حاصری ۱۳ سال از بهترین سالهای عمرت رو اینطور که گفتم سپری کنی؟! میدونم که جوابت منفیه ،پس این تبعض نیست.
ولی کاش سربازی برای عموم مردم بفروشند در عوض به سربازان حقوق پرداخت کنند.
امیدوارم روزی برسد که سربازی اختیاری شود (2597180) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۵۴:۳۶
بازهم میگم
مگر مجبورتون کردن؟؟؟؟
واقعا کدوم عقل سلیمی میاد 13 سال به قول شما این همه سختی رو تحمل کنه اما حاضر نباشه 2 سال سربازی رو بره
حاجی برو خودت رو سیاه کن
13 سال حال کردید حالا میخواید یه چیزی هم دستی بهتون بدیم
انگار اینهایی که میشینن درس میخونن دارن بادشون میزنن (2598351) (alef-3)
 
مهدی.ص.ر.
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۲:۳۵:۲۶
طرف ۶ سال واسه خودش تو دانشگاهای ازاد چرخیده و عشق و حال کرده, پدر و مادر هم هی رسیدن و گفتن ,بچمون دانشجو هست.
پسرهم گفته درس بخونم و بعد برم سر کار . یعنی تا همون سن ۲۵سالگی هیچ کاری نکرده, خورده و خوابیده و چرخیده و یه نگاهی هم به درس داشته, حالا که دانشگاه تموم شده, بیان.سربازی هم معافش کنن؟بزار برن این افراد سربازی , که وقتی یه کار پشت میزی بهشون پیشنهاد شد , رد نکنن.
فکر همین جوری پرورش داده میشه, اگه سختی دوران خدمت و داشته باشه, فکر این نیست دیگه که اول کار رو از ریاست و پشت میزی نشستن اغاز کنن.

سختی کشیدن بد نیست به خدا , (2597311) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۲:۴۸:۰۰
حرف دل ما رو زدی ، باید و باید و باید کسانی هم که "غایب موجه" بوده اند رو هم شامل این قانون بکنند. تازه با قیمت کمتر ، چون این گروه کار غیر قانونی مرتکب نشده اند . بلکه با ادامه تحصیل یا موارد دیگر سربازی رفتن آنها با تاخیر چندین ساله مواجه شده. (2597341) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۷:۵۵:۱۱
واقعا پر توقعید ! تازه درستون تموم شده می خواین معافتون هم بکنن ! عجب ... (2598216) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۲:۴۹:۴۶
فکر کنم از نظر مسئولین افراد تحصیلکرده ی بدون غیبت ارزش کمتری نسبت به افراد بی سواد با 8 سال غیبت دارن!! (2597349) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۷:۵۷:۰۰
فکرتون غلطه ! مگه همه این افراد بی سوادن !
اکثراً دارای حداقل لیسانس هستند ... (2598221) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۲:۵۰:۲۷
نمايندگان عزيز اين قانون خدمت سربازي خودش مسبب بي قانونيه. الان يکي که پاسپورت نداره، قاچاقي از مرز خارج ميشه و ديگه به کشور برنميگرده. کسي که نميتونه گواهينامه بگيره خلاف ميکنه و بدون گواهينامه رانندگي ميکنه. وقتي جلوي استخدام جوونها گرفته ميشه، اين خودش توليد بيکاري و فساد ميکنه. همين سربازي آمار ازدواج و توليد بچه رو ميگيره. خودتون داريد به اين بي قانونيها دامن ميزنيد. (2597351) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۲:۵۰:۵۵
ترو به مقدساتتون يه فکري به حال ما بکنيد. من 26 سالمه دارم کار ميکنم يه کم پول جمع کنم ميخوام ازدواج کنم. يه فرد تحصيل کردم با 3 سال غيبت. الان من که ميخوام ازدواج کنم و تازه دارم ميرم سرکار آيا درسته دو سال از زندگيم و ازدواج و شغلم عقب بيفتم؟ اين جوونها هم جزئي از اين سرزمين هستن. براي سازندگي اين کشور هر کاري که بشه ميکنيم. براي همين رفتيم درس خونديم. خوبه از حقوق اجتماعي محروم باشيم؟ خواهش ميکنم مشکل سربازي ما رو با مبلغ پايين حل کنيد. خواهش ميکنم دلسوز اين جوونها باشيد. (2597354) (alef-3)
 
سامان
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۲:۵۴:۱۲
همه باید بتونن از این طرح جریمه ی و عفو خدمت سربازی استفاده کنن. چطوریه یه فرد تحصیلکرده شب و روز دود چراغ خورده بازم محروم اجتماعی باشه ولی یه فردی که شاید سیکلم نداشته باشه هشت سال رفته کار کرده و پول دراورده راحت بتونه خدمت رو بخره. این آیا بی عدالتی نیست؟! (2597364) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۷:۵۸:۰۰
شما محرومیت نکشیدی دوست عزیز تازه درستون تموم شده می خواهید معاف هم بشید. شما هم حداقل ده سال محرومیت بکش بعد بیا طلب کار شو ! (2598224) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۹:۴۴:۲۳
کی گفته شما رو به خاطر محرومیت دارن معاف می کنن. داستان برمی گرده به قیمت و نفت و کمبود بودجه. زیاد به این حرف ها دلت رو خوش نکن. (2598457) (alef-3)
 
Amin
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۴۶:۲۳
دود چراغ رو خوب اومدی! (2598327) (alef-3)
 
ََAmin
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۵۴:۳۴
الان کسی که 26سال و 6 ماه یا 27 و خورده ای سنش باشه نمیتونه معاف شه اگه فقط یرا یه سال معافیت بدن لا اقل تمدید کنن یا تغییری بدن اینجوری بد میشه که خوب اونطرفی که 6سال یا 5 سال نرفته خوب دیگه هم نمیره باید یه قانون درست حسابی گذاشته بشه که یرای همیشه اجرایی بشه (2598350) (alef-3)
 
پژمان
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۳:۱۳:۵۰
با عرض سلام
بنده هم دانشجو بودم اما بنا به مشکلاتی که برام پیش اومد نتونستم مدرک کارشناسیمو بگیرم و الان هم 26 سال سن دارم و باید به خدمت سربازی برم موضوع اینجاست که اگه من میتونستم درسمو میخوندم که زندگیم جلو میفتاد و الان باید دو سال به خدمت برم و دوباره از زندگیم عقب بیفتم به نظر بنده اگر شرط سنی رو برای خرید خدمت ملاک قرار بدن مشکل از افرادی که مثل بنده هستن حل میشه و تا سال بعد بنده هم 27 سالم میشه (2597437) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۳:۱۵:۰۰
کاملا موافقم (2597441) (alef-3)
 
ali
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۳:۲۵:۳۵
با تشکر از سایت الف که تنها خبرگزای هستید که این مشکل را مطرح کردید امیدوارم جناب اقای توکلی نماینده محترم برای حل این مشکل اقدام کرده و دعای اکثر جوانان تحصیل کرده با تحصیلات عالیه را همراه خود داشته باشند (2597468) (alef-3)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۳:۳۱:۳۳
کسی که پول و پارتی داشته دیگه منتظر نمونده سنش به 27 برسه، بلکه خیلی قبل تر با استفاده از پول و پارتی تونسته کارت معافیت پزشکی یا کارت خدمت رو بگیره، شما به دور و برتون نگاه کنید به تعداد فراوان پسرهایی رو میبینید که در کمال سلامت معاف شدند.

بنده مسئولی رو میشناسم که 4 تا پسر سالم و سلامت داره و هر چهار تاشون معافیت گرفتند و هر چهارتاشون هم سر کار هستند.

وقتی میگند بالای 2 میلیون غایب از سربازی داریم یعنی قانون سربازی اجباری به کل اشتباهه که نصف جوونا دنبال معافی هستند و بقیه هم فراری

حالا از این 2 میلیون نفر که بیشترشون بی پول و پارتی هستند چند نفر میتونند 20 تا 50 میلیون پول بدند؟؟؟ معلومه نود درصد نمیتونند


بهترین راه اینه عف عمومی به سربازان سنین بالا بدند و یه کارگروهی غیر از سرداران نظامی رو مسئول برسی و راه کار های سربازی کنند، به نظر من اموزشی سربازی رو اجباری و به مدت 2 ماه برای همه جوونا کنند تا همه مقداری کار نظامی رو بدونند و بعد از این 2 ماه سربازی رو حرفه ای کنند با حقوق مکفی و با اونایی که میخوان ادامه بدند قرارداد ببنندند و طبق قانون کار بهشون پول بدند. (2597494) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۳:۳۴:۳۰
با تشکر از نویسنده محترم که مشکلات قشر ما را به خوبی توضیح داده ....ما از نمایندگان مجلس که در حقیقت نمایندگان ما در حوزه قانون گذاری هستند در خواست رسیدگی و اصلاح این قانون را داریم تا این قانون از حالت قانون حمایت از کسانی که قانون را نادیده گرفتند خارج و مشکلات هر دو قشر را برطرف کنه هم کسایی که بنا به دلایلی قانون را رعایت نکردند و چه کسانی که به صورت قانونی معافیت تحصیلی گرفته و الان در سنین بالای 27 _ 28 سال قرار دارند ....امیدوارم صدای این قشر توسط مجلس محترم و دولت محترم شنیده بشه (2597500) (alef-3)
 
کاوه
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۳:۳۸:۲۳
پول بگیرید و معاف کنید. دیگرانی هم که پول برای خرید خدمت ندارند، آنها را به شکلی دو ساله استخدام کنید تا اقلا لغت بیکار به آنها اطلاق نشود. قبل ها دوران سربازی فقط اتلاف وقت بود اما از وقتی که نیروهای نظامی تصمیم گرفته اند از لیسانسیه وظیفه ها استفاده فنی کنند این سیستم های اطلاع رسانی و خدمات الکترونیکی در جهت رفاه مردم شکل گرفت. چه اشکالی دارد که یک لیسانس وظیفه حقوقی معادل حد اقل دستمزد اداره کار بگیرد و سربازیش هم برایش تجربه مرتبط کاری محسوب شود؟ امروز که به یاری خدا نیروهای نظامی و انتظامی مثل گذشته فقیر نیستند و ساخت و ساز می کنند و پروژه نفتی انجام می دهند و جاده می کشند و ... بنا بر این بیش از هر وقت دیگری به نیروهای متخصص نیاز دارند. خداوکیلی نمی ارزد یک مهندس الکترونیک یا نرم افزار را با حقوقی که قانون به عنوان دستمزد یک بیسواد بی تخصص تعیین می کند، استخدام کرد؟
از این پولی که می گیرید، می توانید نصفش را به دولت تدبیر و امید هم هبه کنید تا آن هم در این وانفسای نفت 40 دلاری، فشار کمتری تحمل کند!!!!! (2597509) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۳:۴۵:۱۴
اگر این سربازی برداشته بشه آمار ازدواج خیلی بیشتر میشه
من الان دانشجو هستم و الحمدالله درآمد مناسبی دارم ولی چون سربازی ندارم هرجا میرم خواستگاری بهم میگن سربازیت کو؟؟؟؟؟
حالا خیلی ها کار رو ندارن و سربازی دارن بهشون زن نمیدن
داستان ما برعکس شده (2597533) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۳:۴۶:۲۵
هميشه به خاطر سياست گذارى اشتباه، مقاله نويسان به نتيجه لازم نمى رسند.
بهترين زمان براى انتشار اين مطلب، بعد از تصويب لايحه بودجه است.
بهتر بود ابتدا مطلبى در اعتراض به مبالغ سنگينى كه براى غايبين بالاى هشت سال اعلام شده، نوشته مى شد. بعد از تصويب، بايد اعتراض شود كه ابتدا شامل همه ٢٧ ساله ها و سپس براى همه جوانان باشد.
با اين مبالغ سنگين قشر فقير و كم درامد براى تهيه ان به مشكل بر مى خورند. (2597536) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۳:۴۹:۵۱
تورو خدا مثل سال 82معافیت سنی بدین پول از کجا بیاریم بقران نداریم (2597543) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۲۲:۵۳:۰۴
داداش برو سربازی , چرا نمیری .
این همه رفتن , شما هم روش .
بهانه هم نیار الکی., (2598770) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۴:۲۴:۰۹
به نظرم میزان محرومیتی که غایب غیر موجه چشیده به مراتب بیشتر از غایب موجه است. غایب موجه حق دریافت گواهینامه، ثبت معاملات و حتی پاسپورت و سفر خارجی دارد. اما غایب غیر موجهی که مثلن هشت سال یا ده سال را صبر کرده و تحمل مجازات کرده استحقاق بیشتری برای رفع محدودیت از طریق پرداخت جریمه دارد. کلا اگر فانون بگذارند هرکس پس از پایان معافیت تحصیلی یا دو سال سربازی برود یا هشت سال محرومیت و مبلغی جریمه بپردازد بهتر از تخصیص شرط سنی است . چون با لحاظ کردن شرط سنی هرکسی تقریبا به راحتی با طول دادن تحصیلات و و در پوشش تحصیل هم از تحمل محرومیت پاسپورت و غیره فرار می کند و هم بعدش جریمه می دهد. اما اگر ملاک سالیان محرومیت و غیبت غیرموجه باشد افراد دو دو تا چهر تا میکنند بین دوسال خدمت یا مثلا هشت سال محرومیت و جریمه نقدی. (2597643) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۴:۲۴:۳۱
موافقم (2597645) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۴:۵۱:۳۳
به شدت مخالفم. ما که زود درس خونیدم. فوق گرفتیم. نرفتیم دکترا بگیریم و رفتیم سربازی چی میشیم؟؟؟؟ (2597727) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۵:۱۱:۳۰
خب رفتی که رفتی ... وظیفه ات رو انجام دادی (2597798) (alef-3)
 
آرین
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۱:۳۸:۰۶
شما هم به امید خدا میری وظیفتو انجام میدی. (2599654) (alef-3)
 
hamed
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۵:۱۹:۰۱
شما میتونستی زود نری ! مجبور نبودی ترمی 24 واحد ورداری استاد استاد کنی پاس شی که زودتر درست تموم شه و بری سربازی !!!! (2597813) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۵:۲۴:۳۴
خوب پولش مونده تو جیبت. مفتی که نمی خواند بدند. (2597832) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۲۲:۵۸:۱۹
با چی مخالفی؟ (2598783) (alef-3)
 
امیر
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۴:۲۵:۵۷
مقاله خوبی بود اما دانشجو بودن و سن دانشجو نباید ملاک باشد و بهترین راه حل ملاک قرار دادن مدرک تحصیلی است فوق لیسانس به بالا بدون محدودیت سن بتوانند از مزایایه خرید بهرمند باشند و جالب اینکه سال اینده متولد68 که قانون را دور زده می تونه خدمت رو بخره اما متولد 68 که فوق لیسانس گرفته تشریف میبره پادگان !!!! خدایا خودت به قشر تحصیلکرده رحم کن . (2597650) (alef-3)
 
امیرعلی
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۴:۴۹:۵۰
آخه این مشکل سربازی چند بار باید مطرح بشه تا مسئولان حلش کنند؟ چند نفر باید آسیب ببینند؟ چقدر از زندگی ها باید به مشکل بر بخوره تا مسئولین فکر کنند؟ خوب یه حرکتی بکنید تموم شه بره دیگه (2597721) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۵:۰۱:۲۳
موافقم ولی خواهشا بین قیمت کسی که غیبت غیر موجه داره با کسی که درس خونده و قانونی رفتار کرده یه تفاوتی بذارید. در ثانی لطفا قیمت ها رو منطقی بدید. (2597760) (alef-3)
 
محمود
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۵:۰۴:۵۳
من هم کاملا موافقم خواهشاً این موضوع مهم به گوش نمایندگان محترم مجلس برسد که در این تبصره بجای 8 سال غیبت ملاک سن 27 سال را تصویب کنند. (2597772) (alef-3)
 
سهیل
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۵:۴۷:۴۴
من یه فرد تحصیلکرده ام. به خدا قسم نتونستم گواهینامه م رو در زمان تحصیل بگیرم. نتونستم پاسپورتمو بگیرم. الان نمیتونم مدرک دانشگاهیم رو بگیرم. من میخوام ازدواج کنم. برا اینکه مشکل سربازی دارم کسی بهم زن نمیده. یه فکری به حال غایبین تحصیلکرده ی با غیبت کم بکنید. بذارید لااقل گواهینامه و مدرک تحصیلیمون رو بگیریم. (2597892) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۶:۱۸:۴۲
منم در زمان تحصیل نتونستم پاسپورت و گواهینامه بگیرم. دقیقن وضعیت تو رو دارم. الان غایبم. نه بهم گواهینامه میدن نه پاسپورت. نه مدرکمو. نمیدونم چیکار کنم. (2597968) (alef-3)
 
بهروز
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۶:۰۸:۱۸
خیلی جالبه همه از بچه دار شدن و ازدواج جوونا حرف میزنن ولی هیشکی مانع اصلی سر راه جوونا یعنی خدمت سربازی رو برنمیداره. یه خواهشی دارم از مسئولان. همه پولدار نیستن نمیتونن این مبالغ بالا رو برای رفع مشکل سربازیشون بدن. مبلغها رو در حد سه، چهار میلیون بذارید تا قشر فقیر و متوسط جامعه هم مشکل سربازیشون حل بشه و بتونن ازدواج کنن. همه میخوان ازدواج کنن اگه مانعی سر راهشون نباشه. (2597937) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۶:۲۳:۵۲
مسئولين محترم الان يه درصد بالايي از جوونها مثل من گواهينامه ي رانندگي ندارن. من نتونستم در دوران دانشگاهم گواهينامم رو بگيرم. الان 26 سالمه. از دانشگاه فارغ التحصيل شدم هيچ جا منو استخدام نميکنن. من الان مجبورم براي بدست اوردن پول با ماشين کار کنم. تو رو به مقدساتتون قسم اين مشکل گواهينامه رو هر چه سريعتر حل کنيد. اين محروميت رو لااقل برداريد. من مدرک دانشگاهيم رو نميخوام. پاسپورت نميخوام. نميخوام هيچ جا استخدام شم. نميخوام وام بگيرم و ... از خير همه شون ميگذرم. فقط بذاريد گواهينامه رانندگي بگيرم. يه ماشين ارزون ميخوام قسطي بخرم باهاش کار کنم. فقط محروميت اخذ گواهينامه رو برداريد. بذاريد گواهيناممون رو بگيريم. (2597986) (alef-3)
 
فلاح
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۶:۳۱:۵۷
زمانی که من می خواستم سال 78سربازی برم بایک میلیون و چهارصد میشد سربازی رو خرید ما سه تا برادر هم زمان رفتیم سربازی یکی دیپلم یکی کاردانی من هم لیسانس پدرم که میتوانست سربازی ما رو بخره. این کارو نکرد. خودم هم از بچگی کار میگردم 1،400داشتم اون موقع اجاره نداد از پول خودم سربازی رو بخرم.. خدا رو شکر کار یه عده حل میشه اینجوری.. (2597997) (alef-3)
 
محمدحسین
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۷:۵۹:۳۰
بنده ارشدم را که بگیرم 26 سالم خواهد بود. قصد گرفتن دکتری را هم دارم.

حقیقتا حس میکنم که دارم به خاطر ادامه تحصیل تنبیه میشم. (2598229) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۲۰:۱۹
چه قاعده ایه ۲۷ سال؟ چرا ۲۶ سال نباشه یا ۲۵ سال؟ (2598271) (alef-10)
 
محرومترین انسان
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۲۹:۰۶
مسولین محترم لطفا جریمه ریالی رو بردارین و همانند سال1382معافیت عمومی بدین ازسال55تا65،به امام زمان قسم ما یک بیستم این پول رو هم نداریم به فریادمون برسید (2598287) (alef-3)
 
یاسر
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۳۵:۰۰
آخه من بدبخت از قشر ضعیف جامعه که تو این همه مدت از همه چی محروم بودم از کجا پول بیارم بدم؟؟آقای رییس جمهور سرلشگرفیروزآبادی کمکون کنید امیدمون به شماست (2598299) (alef-3)
 
نيكو
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۳۵:۱۷
سلام
جناب آقاي دكتر توكلي؛ لطفا به اندازه يك راي كه من توي دو دوره ي متوالي به شما دادم به عنوان نماينده خودم در مجلس لطفا كامنت من رو با حوصله بخونيد.

آقاي دكتر؛ ميگن ما افراد تحصيل كرده از خدمات اجتماعي بي بهره نبوديم! به خدا قسم سه تا آگهي استخدام مرتبط با رشته ام ديدم كه داشتن كارت پايان شرط لازم و ضروري بوده و نتوانستم كار كنم. حالا از فرودين سال آينده همين استخداماي محدود هم با افرادي كه هشت سال قانون وقت رو دور زدن و مشغول كسب و كار و درآمد بودن هم پر ميشه.

آقاي دكتر؛ ميگم ما تو دانشگاه داشتيم كيف و صفا ميكرديم! بابا به والله ارشد مكانيك خوندن تو دانشگاه خواجه نصير عشق و حال نيست! (اين فقط مثال منه) چرا بعضي ها فكر ميكنن همه ي دانشجوها دارن عشق و حال ميكنن!

آقاي دكتر؛ ميگن شما سربازيتون راحته و حتي ممكنه امريه بگيريد! تايپ نامه، پليس راهنمايي رانندگي و منشي رئيس واقعا مرتبط با تخصص يه فوق ليسانس مكانيك، عمران و برق داره؟! به علاوه، با مبلغ دريافت شده ميتوان اين نيروها رو به صورت تخصصي تر استخدام كنند.

آقاي دكتر لطفا به فكر ما هم باشيد؛ اين واقعا بي عدالتيه كه افرادي قانون وقت رو رعايت نكردن بتونن از اين طرح استفاده كنند و مايي كه هيچ تخلفي نداشتيم مجبور باشيم دو سال از زندگي عقب بيوفتيم و اين واقعا تبعيضه

ممنون از وقتتون (2598300) (alef-3)
 
معین
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۸:۴۶:۳۶
این قانون یک تبیض در راستای حمایت از قانون گریزان است.... تا چندی پیش آنهایی را که غیبت داشتند را می گفتند و به پادگان می فرستادند...
تا به حال کم تبعیض در قوانین ندیدیم متاسفانه به دلیل سطحی نگری در وضع کردن قوانین و در نظر نگرفتن عدالت، کمتر قانون در خدمت مردم قرار گرفته و عمدتا در خدمت خواص بوده و زحمتش بر دوش مردم.
تا کنون چه قانونی در حمایت از سربازان وظیفه حین خدمت و پس از آن برای کاریابی تصویب شده؟ آیا اولویتی برای استخدام ایشان در مراکز دولتی، کشوری که آنها دوسال لباس خدمت پوشیده اند در نظر گرفته اید؟ راستی چرا و با کدام منطق روحانیون رو از خدمت مقدس محروم ساخته اند؟
در ضمن دوستانید که اعتقاد بر تخصصی شدن سربازی دارند، مطمعنا پا به درون هیچ پادگانی نگذاشته اند... لطفا اگر می خواهید اظهار نظر فرمایید منافع شخصی را کنار بگذارید و آنچه را که می دانید بیان کنید نه آنچه را که تصور می کنید.
پیشنهاد بنده که بعد می دانم به آن توجهی شود... تخصصی کردن امر سربازی و استخدام سربازان و پرورش سربازان زبده و حرفه ای، داشتن یک لشکر کماندو قطعا کارا تر از 10لشکر غیر حرفه ای است. و البته قانون آموزش سربازی، به صورت 2الی3 ماهه آموزش اجباری برای همه. اینگونه اشتغال زایی در کشور می شوند منجر به کاهش سن ازدواج می شود، مطمعنا منافع اقتصادی زیادی هم برای کشور به همراه دارد. به این مساله توجه کنید بخش زیادی از هزینه حقوق سربازان استخدامی از حذف شدن هزینه حقوق سربازان غیر تخصصی تامین می گردد. (2598328) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۹:۰۵:۲۵
قانون سربازی از بیخ مشکل داره و متاسفانه هیچ نهادی بهش اعتراض نمیکنه،بنده تک پسر هستم و طبق قوانینی که سالها در کشور بود الان باید کفیل بابام میشدم که با قانون یک شبه تغییر کرده نیروهای مسلح که سن کفالت پدر رو به هفتاد سال رسوندن تو ۲۵ سالگی باید دوسال عمرمو خدمت آقایون کنم،الف رسیدگی کنین به این قانون کسی رو نداریم جز شما (2598365) (alef-3)
 
امیر حسین
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۹:۱۶:۳۳
ممنون از اینکه این مطلب رو توی سایت نوشتین .واقعا این حرف دل بود. از مسئولین خواهش میکنم پیگیری کنند. بنده متاهل و دارای تحصیلات تکمیلی هستم و باید علاوه بر درس خواندن هزینه زندگی خود و همسرم را تامین کنم و نمیتوانم 2 سال در این سن بالا همه چیز را رها کنم و وارد دوره ای شوم که متاسفانه از دست دادن زمان است. از آقای دکتر توکلی و همکاران دیگر در مجلس در خواست پیگیری دارم
با تشکر (2598395) (alef-3)
 
عبداللهی
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۹:۳۶:۲۳
دیگه ازین به بعد کسی درس نخونه دیگه. همینکه دبستانش تموم شد بره سر کار. چن سال دیگه هم بره بخره سربازیشو. همه جای جهان تحصیلکرده ها ارزش بیشتری دارن ولی اینجا همه چی انگار برعکسه.مسئولین اصلن میبایست تحصیلکرده ها رو از سربازی معاف کنن تا زودتر تو کشور از سواد و تخصصشون استفاده بشه. برای پیشرفت کشور. نه اینکه طرف چندین دهه درس بخونه بعد تازه بیاد بره سربازی!! من دعا میکنم تبعیضها در قانون برداشته بشه. مگه اینکه خدا یه کاری بکنه. (2598439) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۹:۵۵:۱۱
سلام علیکم
و در 35 سالگی کارت پایان خدمت می گیرم
طرح خدمت سربازی هیئت علمی 5 سال

اگر خدمت نبود این همه درس نمی خوندم (2598480) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۲۱:۲۱:۲۲
این دوستانی که میگن ده سال محرومیت، یه جوری میگن که انگار اجباری بوده!
از طرفی هم یادشون رفته که غیبت کار غیر قانونی و جرم محسوب میشه! (2598622) (alef-3)
 
حميد
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۲۱:۳۵:۰۷
واقعا ظلمه اگر به افراد تحصيل كرده بدون غيبت با حداقل سن ٢٧ نفروشن، تو اين دو سال تمام فرصت هاي شغليمون رو از دست ميديم. (2598639) (alef-3)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۰:۵۶:۲۳
کاملا موافق این مطلب سایت الف هستم. (2599534) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۱:۲۳:۴۴
دوستان تحصیل کرده بالای 27 سال نگران نباشید , حتماً یه فکری هم برای شما میکنند!آخه با این مبالغی که اعلام کردند مگر چند درصد غایبان توانایی پرداخت دارند!!!من که ندارم !!!!پس برای تامین بودجه یه طرحی هم برای شما در نظر می گیرند!!! (2599603) (alef-3)
 
مرتضی
۱۳۹۳-۱۰-۲۲ ۱۵:۰۰:۳۶
خدایا خودت درستش کن ، اگه اینطوری بشه یه سد بزرگی از زندگی ما برداشته میشه (2604497) (alef-3)