کد مطلب: 249531
مهمترین مطالب اقتصادی روزنامهها؛
چرایی کاهش پاییزی تولید خودرو/ رکود در ساخت و ساز مسکن
بخش اقتصادی الف، 28 آبان 93
گزارش های روزانه الف از خلاصه مهمترین مطالب اقتصادی روزنامه های صبح کشور، تلاش دارد، بسته ای جذاب، مفید و در عین حال در قالبی سهل و سریع برای علاقمندان و کارشناسان حوزه اقتصاد فراهم نماید.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۱
* آرمان
- کاهش قیمت نفت، سیاسی است رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران درباره قیمت نفت در بودجه سال ۹۴ گفته است: قیمت نفت در فضای بینالمللی و منطقهای و بر حسب شرایط عرضه و تقاضای بازار تعیین میشود، ولی مهم این است که بودجه سال آتی کل کشور که قسمت عمدهای از آن، وابسته به نفت است، براساس یک قیمت واقع بینانهای برای نفت تدوین و تصویب شود. این که قیمت نفت بالا خواهد رفت یا پایین خواهد آمد، معلوم نیست و به نظر میرسد قیمت آن، آبستن حوادث است. هرچقدر بتوانیم وابستگی خود را به نفت در بودجه کم کنیم، از این خطرات و ریسک ناشی از نوسانات قیمت نفت جلوگیری خواهد شد، در هر صورت واقعیت این است که بازی نفت، یک بازی سیاسی در دنیاست و مشکلات تاریخی ایران در رابطه با بودجه این است که بودجه کشور را وابسته به نفت کردهایم و اصلاح آن، اکنون اندکی مشکل است. اینکه دولت بودجه را در زمان تعیین شده تقدیم مجلس میکند، جای تقدیر دارد. همچنین بودجه در جهت اهدافی تدوین شده که قابل تقدیر است. ولی در رابطه با منابع بودجه با توجه به نرخ ارز و قیمت نفتی که قرار است بفروشیم، نسبت به سال گذشته تفاوت دارد. در مجموع نفت باید بین ۷۰ تا ۸۰ دلار در بودجه ۹۴ لحاظ شود و امیدواریم بالای یک میلیون بشکه صادرات داشته باشیم و ظاهرا ۳۰ میلیارد درآمدهای نفتی در بودجه در نظر گرفته شده است که این مقدار واقع بینانه و شدنی است.
* جهان صنعت
- خط فقر هر خانوار تهرانی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانحسین راغفر، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا درباره گزارش بانک مرکزی درخصوص دخل و خرج خانوار در سال ۹۲ به جهان صنعت گفته است: گزارش بانک مرکزی توضیح واضحات است چراکه کاملا مشخص است که در تهران درآمدها و هزینهها قاعدتا باید بالاتر از بقیه استانها باشد. وی درخصوص تعیین شاخص فلاکت توسط این آمارها افزود: شاخص فلاکت جمع نرخهای تورم و بیکاری است. ممکن است در جامعه ای نرخ بیکاری بالا و تورم پایین باشد یا بالعکس یا ممکن است در جامعهای مانند ایران نرخ بیکاری و تورم بالا باشد که نشاندهنده وجود رکود تورمی در کشور است که این شاخص فلاکت را مشخص میکند.عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا بیان کرد: زمانی که نهاد یا ارگانی آماری را اعلام میکند هدف از اعلام آمار این است که به دنبال آن یک راهحلی را پیدا کنیم که به بهبود شرایط جامعه کمک کند اما متاسفانه در ایران با اعلام آمار و ارقام هیچ اقدامی در جهت بهتر شدن روند این شاخصها انجام نمیشود و هیچکس به دنبال راهحل این مشکلات نیست. وی درباره شاخصهای اندازهگیری خط فقر در ایران گفت: تعیین سطح حداقل نیازهای اولیه هر خانوار مانند خوراک، پوشاک، مسکن، سلامت و آموزش را خط فقر میگویند که خط فقر در شهر و روستا متفاوت است. راغفر افزود: در تهران خط فقر دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خانوار پنج نفره است و این رقم قاعدتا برای روستا کمتر و متفاوت است.
* خراسان
- رکود در ساخت و ساز مسکنخراسان از کاهش ۳۰ درصدي صدور پروانه ساختماني در بهار امسال گزارش داده و نوشته است: با انتشار تازه ترين گزارش نماگرهاي اقتصادي بانک مرکزي مشخص شد که در ۳ ماهه نخست امسال تعداد پروانه هاي ساختماني صادر شده در مناطق شهري با ۳۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است.براساس گزارش بانک مرکزي تعداد پروانه هاي ساختماني صادر شده از سوي شهرداري ها در ۳ ماه نخست امسال به ۳۲ هزار و ۸۵۱ فقره رسيد، اين در حالي است که تعداد پروانه هاي ساختماني در ۳ ماه نخست سال گذشته ۴۷ هزار و ۳۵۵ فقره بوده است. در همين حال آمار بانک مرکزي نشان مي دهد که روند کاهش تعداد پروانه هاي ساختماني در تهران و شهرهاي بزرگ بيش از ساير شهرها بوده است به گونه اي که تعداد پروانه هاي ساختماني صادر شده در ۳ ماه نخست امسال در تهران و شهرهاي بزرگ به ترتيب ۵۰ و ۴۲ درصد کاهش يافته است.اين گزارش حاکي است که سطح زيربناي ساختمان نيز در مناطق شهري در ۳ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از ۳۹ درصد کاهش يافته است به اين ترتيب روند رکودي بازار مسکن به عرصه ساخت و ساز نيز کشيده شده است و پس از ۲ سال متوالي رکود ساخت و ساز و کاهش پروانه هاي ساختماني در سال هاي ۹۱ و ۹۲، در بهار ۹۳ نيز بخش ساخت و ساز به رکود خود ادامه داده است.
* دنیای اقتصاد
- کسری ۴۳۰۰ میلیارد تومانی تراز عملیاتی بودجه دولتاین روزنامه درباره وضعیت عملکرد بودجه نیمه اول امسال نوشته است: تصویر دخل و خرج دولت در نیمه نخست سال در سه سکانس منتشر شده است. آمارها نشان میدهد در هر سه سکانس به طور کلی دولت طی ۶ ماه اول سال ۱۳۹۳ با ۴ هزار و ۳۰۶ میلیارد تومان کسری بودجه همراه بوده است. بررسیها نشان میدهد که اقتصاد کشور در بسیاری از سالها با کسری بودجه همراه بوده است. در سالهای گذشته دولت این کسری بودجه را به طریقی با فروش نفت و درآمد دولت جبران کرده، اما هنگامی که فشار اقتصادی بر منابع مالی کشور زیاد باشد دولت نمیتواند توازنی بین منابع و مصارف خود برقرار کند و به تبع آن با کسری بودجه مواجه میشود. با توجه به آمار بانک مرکزی در سال ۱۳۹۳ تراز عملیاتی که حاصل کسر اعتبارات هزینهای از درآمدهای مالیاتی است نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد رشد داشته و به میزان۲۹ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان رسیده است. درآمدهای دولت در ۶ ماه نخست سال برابر ۴۰ هزار و ۷۶۴ میلیارد تومان است. این در حالی است که درآمدهای مصوب دولت در سال ۹۳، ۱۰۰ هزار و ۳۴۷ میلیارد تومان بوده که در این دوره ۴۰ درصد آن محقق شده است. این در حالی است که در ۶ ماه اول سال گذشته درآمد دولت ۲۸ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان بوده که امسال نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی را در درآمدهای دولت شاهد بودهایم. درآمدهای مالیاتی دولت نیز در ۶ ماه نخست سال ۹۳ با ۵۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۳۱ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان رسیده است که نشان میدهد ابزارهای دولت برای کسب درآمدهای مالیاتی کارآتر شده است. علاوه بر این، پرداختهای هزینه جاری نیز در این دوره ۶۸ هزار و ۶۹۹ میلیارد تومان بوده است که میزان مصوب آن در سال۹۳ نیز ، ۱۴۹هزار و ۳۲۲ میلیارد تومان بوده و در ۶ ماه اول سال ۴۶ درصد آن محقق شده است. این درحالی است که این هزینه در ۶ماه اول سال گذشته ۵۱ هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان بوده است.
- چرایی کاهش پاییزی تولید خودروروزنامه دنیای اقتصاد در تحلیل کاهش تولید خودرو نوشته است: تولید خودروهای سواری کشور در حالی طی مهرماه و در مقایسه با شهریور کاهش یافته است که خودروسازان دلیل آن را «تعطیلات» رسمی میدانند، هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که علت اصلی به «کاهش تقاضای بازار» و همچنین «کمبود نقدینگی خودروسازان» مربوط میشود. آمار تولید مهرماه خودروسازان نشان میدهد تیراژ تولید حدود ۱۲ هزار دستگاه در مقایسه با شهریورماه کاهش یافته و از شواهد پیدا است که در آبان نیز نسبت به مهرماه افت تولید خواهیم داشت. این در شرایطی است که تولید خودرو از ابتدای امسال جان گرفته و حتی در مقایسه با سال گذشته نزدیک به دو برابر شده و حالا برای خیلیها محل پرسش است که این افت تولید از کجا آمده؟ آنطور که خودروسازان میگویند، تعطیلات مهرماه (مربوط به اعیاد غدیر و قربان) دلیل اصلی افت پاییزی است، اما واقعا علت فقط همین است؟ این پرسش را با مدیرعامل ایران خودرو در میان گذاشتیم و وی تاکید کرد که دلیل افت تولید، تعطیلات مهرماه است نه چیز دیگری. هاشم یکهزارع با اشاره به اینکه در آبان نیز نسبت به مهرماه افت تولید خواهیم داشت، تاکید میکند: در آبان یک روز کاری کمتر نسبت به مهر داریم؛ بنابراین ایرانخودرو به تنهایی حدود ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه افت تولید را تجربه خواهد کرد. وی با بیان اینکه ایرانخودرو در مهرماه ۲۴ روز کاری داشته، میگوید: ما در شهریورماه ۲۷ روز کاری داشتیم و در مهر، سه روز کمتر؛ بنابراین افت تولید حدودا ۶ هزار دستگاهی ما در اولین ماه پاییز، به دلیل کاهش روزهای کاری بوده است. یکهزارع میافزاید: اگر این سه روز کاهش روزهای کاری را در تولید روزانه ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه ضرب کنیم، میشود هفتهزار و ۲۰۰ دستگاه؛ با این حساب ما حتی یک هزار و ۲۰۰ دستگاه نیز بیشتر از آنچه باید، تولید کردهایم؛ زیرا افت تولیدمان در مهر، ۶ هزار دستگاه بوده است. مدیرعامل ایران خودرو در ادامه با اشاره به اینکه تولید این شرکت تا ۲۵ آبان ماه حدود ۳۸۰ هزار دستگاه بوده، تاکید میکند: ما در سال جاری ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید خواهیم کرد که همین الان نیز از برنامه تولیدمان جلو هستیم. به گفته یکهزارع، ظرفیت تولید طبیعی ایران خودرو ۶۰۰ هزار دستگاه است و این شرکت متناسب با نیاز بازار تولید خود را ادامه خواهد داد. اظهارات مدیرعامل ایران خودرو در حالی است که کارشناسان و فعالان بازار، دو دلیل دیگر را نیز برای کاهش تولید مهرماه خودروسازان بیان میکنند، یکی «کمبود تقاضا» و دیگری «کمبود نقدینگی خودروسازان». البته دلیل چهارمی نیز در این مورد بیان میشود که بر اساس آن، افت تولید میتواند ناشی از بلاتکلیفی مذاکرات هستهای باشد، چه آنکه آنها (خودروسازان) برای توسعه همکاریهای بینالمللی و تولید محصولات جدید، منتظر نتیجه نهایی این مذاکرات هستند.
* وطن امروز
- دولت مشغول بازی سیاسی است؛ قیمتها روزانه بالا میروداین روزنامه درباره گرانی گوجه فرنگی و برخی اقلام غذایی نوشته است: درحالی که دولت به جای توجه به مسائل اساسی مردم سرگرم بازی سیاسی با مجلس در قضایایی همچون وزیر علوم است، افزایش قیمت روزانه گوجه فرنگی که از ۱۰ روز پیش تاکنون از حدود ۳ هزار تومان به بیش از ۱۰ هزار تومان در نقاط مختلف تهران و دیگر کلانشهرها رسیده حکایت از آن دارد که تدبیر عملا اجازه میدهد تا در این بازار بیگوجه، دلالان به سودهای کلانی دست پیدا کنند. بارندگی و سرمازدگی نیز در ۲، ۳ هفته اخیر به محصول گوجهفرنگی در حومه شهریار، کرج، قزوین و آبگرم آسیب وارد کرده و گوجهفرنگیهایی که هماکنون در حال عرضه هستند پیش از این سرمازدگی توسط کشاورزان در انبارها ذخیره شده بود و کیفیت آنها درجه یک نیست...
بانک مرکزی نیز گزارشهای گرانی گوجهفرنگی در نقاط مختلف کشور را تایید میکند. روایت رسمی بانک مرکزی از تغییرات ۱۱ گروه مواد غذایی مورد نیاز مردم در هفتهای که گذشت نشان میدهد که در این هفته گوجهفرنگی عرضه محدودی در میادین میوه و تربار داشته و قیمت این محصول در این مدت ۱۰۹ درصد افزایش یافته است البته موضوع فقط گوجهفرنگی نیست؛ میدانیم وجود محصولات کشاورزی در بازار تابع برخی شرایط است که درصدی از آنها غیرقابل پیشبینی است. به همین علت در برهههایی شاهد کمبود برخی از محصولات کشاورزی بودیم و خواهیم بود، یک سال پیاز، سالی دیگر سیبزمینی و سالی، دیگر محصولات اما موضوع این است که امسال گوجهفرنگی با شیبی بیسابقه افزایش یافت و برخلاف گزارش بانک مرکزی در برخی نقاط کشور تا ۴۰۰ درصد گران شد. جالب اینکه بانک مرکزی در گزارش خود تایید کرده که فقط موضوع گوجهفرنگی نبوده است؛ قیمت لبنیات نسبت به هفته مشابه سال قبل ۷/۱۲ درصد، میوههای تازه ۵/۳۹ درصد، سبزیهای تازه ۴/۱۹ درصد و این حکایت کم و بیش درباره اکثر اقلام خوراکی جاری است. حدود ۱۰ ماه از اجرای طرح انتزاع و سپرده شدن تنظیم بازار به وزارت جهادکشاورزی میگذرد اما این طور به نظر میرسد که این وزارتخانه برای برنامهریزی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی مانند گوجهفرنگی با مشکل مواجه شده و در حال آزمون و خطاست. از دولت تدبیر و امید انتظار میرود بحران گوجهفرنگی ضمن حل شدن به دیگر اقلام سرایت نکند و شاهد شیب تند در قیمت کالاهای دیگر نباشیم.
* جوان
- وزارت صنعت بر محوریت منافع اشخاص، اداره میشودنادر قاضیپور عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با روزنامه جوان انتقادات متعددی از عملکرد وزارت صنعت دولت یازدهم مطرح کرده است: ما انتظار داشتيم دولت تدبير، منطقيتر باشد و منافع ملت را در نظر بگيرد. اما ۷۵ ميليون نفر را كنار گذاشتند و براساس منافع اشخاص برنامهريزي ميكنند. به نظر من وزارت فعلي صنعت و تجارت بر محوريت منافع اشخاص اداره ميشود...
به نظر من پتروشيميها تاكنون مفتخوري كردند. زماني در كميسيون مطرح كردم كه بايد قيمت گاز پتروشيميها گران شود و... زمين و آسمان را عليه من بسيج كردند. در كميسيون گفتيم بايد ۱۸ سنت شود، در امريكا قيمت گاز ۲۰ سنت است، آن هم در سرلوله اين قيمت ميفروشد. ما درب كارخانه پتروشيمي گاز را ۵/۲ سنت به قيمت مفت در اختيارشان قرار ميدهيم، در عربستان بغل چاه، نه لولهكشي بين ۱۳ تا ۲۱ سنت ميفروشند. حال صاحبان اين صنعت كه سالها مفتخوري كردند طبيعي است با طرح كميسيون مخالفت كنند. اما ما نخواهيم گذاشت. مگر از روي جنازه ما رد شوند. قيمتها را آنقدر گران ميكنيم تا در پايين دست سرمايهگذاري شود. اشتغال در خام فروشي كم است. در اين سالها به نامهاي شبه دولتي و... مال ملت را خوردند و مدعي هستند كه حاشيه سودشان بسيار پايين است...
وزارت صنعت انحصار واردات سيگار را به فردي واگذار كرده كه واردكننده پوشاك است. اين خيانت به صنعت است اما مورد توجه شخص وزير نيست. سؤال من اين است چرا مجوز واردات سيگار به شخص داده ميشود مگر ما شركت دخانيات كه خصوصي است نداريم؟ متأسفانه تمام پرسشهاي ما بي پاسخ مانده است...
در بخش خودرو قطعات چيني، سه دست ميچرخد تا روي خودرو در كارخانه نصب شود. تحقيق كرديم به اين نتيجه رسيديم كه همين قطعهسازان، قطعات چيني را وارد ميكنند، زيرا توليد برايشان اقتصادي نيست. متأسفانه مافيايي كه بر عملكرد خودروسازان ايران نظارت دارد، حتي ميزان توليد خودرو را هدايت ميكنند. يك باند قوي مافيايي اين صنعت را به ورشكستگي رسانده و واردات را انجام ميدهد. وظيفه من افشاي نام نيست، همانقدر اعلام ميكنم كه شخص موردنظر نامش در ليست افراد تحريم شده از سوي امريكا وجود نداشته و به «ع» معروف است...
من منفي ۱۰۰ به عملكرد وزارت صنعت ميدهم. ماههاست در انتظار اعلام وصول استيضاح وزير صنعت هستيم، هيئت رئيسه مجلس خلاف قانون عمل كرده و از اعلام وصول آن جلوگيري ميكند.
واقعا متاسفیم برای این مدیران که نمی دانند علت چیست و به خاطر همین ندانم کاری ها نیز ورشکست خواهند شد که مردم توان خرید این فرغونها را ندارند من خودم الان 18 میلیون پول در ست دارم نمی دانم چه ماشینی را بخرم حالا خودتان قضاوت کنید. به امید روزیکه این فغون سازها ورشکسته شوند. (2499331) (alef-10)
در باره خودرو بنظرم بنوعی کلی گویی شده است و یک واقعیت پنهان شده. ثبت نام ال نودمتوقف شده و قیمت اتوماتیک ان در بازار به پنجاه و چهار ملیون رسیده در حالیکه تحویل ثبت نام ها دو ماه عقب است. تعطیلی قابل پیش بینی است و نتیجه ان دو ماه تاخیر نیست. یک سیاست است. چرا انکار (2500400) (alef-10)