نظر منتشر شده
۷۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 495033
تغییر واحد پول رایج کشور به تومان/ نظر شما چیست؟
بخش اقتصادی الف؛ 2 مرداد 96
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۶
موضوع تغییر پول ملی و حذف چند (سه و یا چهار صفر) در جهت تقویت ارزش پول ملی چند سالی مطرح‌شده و هرز گاهی خبری در مورد آن منتشر و دوباره به فراموشی سپرده می‌شود.
 
به گزارش الف؛ دولت یازدهم در آذرماه سال گذشته در حین بررسی لایحه پیشنهادی بانک مرکزی رأی به تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان داد که این موضوع در جلسه عصر روز گذشته (یکشنبه) هیئت‌وزیران، با بررسی لایحه اصلاح قانونی پولی بانکی کشور، تغییر واحد پول کشور با تصویب نهایی دولت، تومان و برابر 10 ریال تعیین شد؛ البته این موضوع باید برای اجرایی شدن نیاز به تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان داد تا به قانون تبدیل شود.
 
این موضوع حذف صفر از پول ملی نیست و فقط تغییر واحد پولی ملی (رایج کشور) از ریال به تومان است؛ این دو موضوع کاملاً با یکدیگر متمایز هستند. بنا بر گفته دولتمردان حذف صفر اکنون در دستور کار نیست و زمان آن هنوز فرانرسیده است؛ اما تغییر ریال به تومان، به اعتقاد کارشناسان نه‌تنها نمی‌تواند اثر خاصی اقتصاد داشته باشد، بلکه با فوایدی هم همراه است.
 
هدف دولت از این اقدام حرکت بر مبنای عرف جامعه به شمار می‌رود و موجب خواهد شد تا حتی در موارد محدودی هم که از ریال در مبادلات روزانه مالی و پولی کاربرد داشت، استفاده نشود. این موضوع اولین اقدام برای ساده‌سازی اعداد و ارقام حذف یک صفر از واحد پول ملی است. امروز اصطلاح تومان در بین مردم رایج بوده و تغییر واحد پول از ریال به تومان فقط در نظام بانکی، حسابداری شرکت‌ها، ترازنامه‌ها و ثبت در دفاتر کارایی دارد.
 
تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان در مبادلات و جابجایی پول اثر مثبت خواهد داشت، اما در شاخص‌های اقتصادی مثل تورم، نقدینگی، واردات، صادرات یا درآمد ملی هیچ تأثیری نخواهد داشت و حذف یک صفر به دلیل این تغییر صوری بوده و صرفاً اثر روانی دارد؛ البته با اجرایی شدن این اقدام باید اصلاحاتی در برخی بخش‌ها مانند دفاتر حسابداری، چاپ اسکناس، دسته‌چک و یا ضوابط نگهداری حساب‌ها در بانک‌ها انجام‌شده و به تومان تبدیل شود و درمجموع موجب ایجاد مشکلی برای مردم نمی‌شود.
 
لازم به ذکر است که برخی کارشناسان اعتقاددارند با توجه به هزینه بالای چاپ و انتشار اسکناس (پول) با واحد پولی تومان»، بهتر است با اجرایی شدن آن موضوع حذف صفر نیز از پولی ملی اجرایی شود؛ یعنی به‌جای دو بار هزینه کردن (یک‌بار برای تغییر واحد و بار دیگر برای حذف چند صفر از پول ملی) هر دو اقدام در یک مرحله انجام شود و دوباره جمع‌کردن اسکناس‌ها و چاپ اسکناس جدید در کل کشور کار صحیح نیست.
 
 
 
کلمات کلیدی : بانک مرکزی + پول ملی + واحد پول ملی+تومان
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۴:۱۱:۲۰
چه فرقی می کنه وقتی پول نداریم خرید کنیم حالا یا ریال باشه یا تومان یا حتی دلار... (4487972) (alef-3)
 
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۶:۰۳:۵۳
باید سه تا صفر برداشته می شد. این الان هیچ اثری جز بار اضافی بر مردم و شرکت ها و دولت نخواهد داشت. (4488130) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۱۲:۳۱:۵۳
تومان واژه ی ترکی است .

تنو ( مخفف : تلاش ، نوآوری ، وجدان کاری ) بهتر است . (4489282) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۷:۱۹:۱۴
ه عنوان یک مخالف روحانی این طرح را قبول دارم چرا ما باید در محاسبات حواسمان به یک صفر باشد و کارمان را سخت کند این طوری محاسبات راحتتر است بهتر است هر هزار تومانی هم یک نامی داشته باشد (4488209) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۸:۰۷:۲۶
این اظهار نظر شما الان چه کمکی کرد به کشور؟ (4488237) (alef-3)
 
سهیل
United States
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۸:۱۷:۲۱
حالا چون شما پول نرارین مردم بیچاره دیگه باید با این همه صفر بازی کنن هرروز؟ (4488250) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۹:۳۱:۵۶
با زدن چند تا صفر پول ملی قوی نمی شود بلکه بجای گران فروشی چهار برابری دلار و زدن صفر باید دلار با قیمت واقعی 1000 تومان فروخته شود (4488312) (alef-3)
 
سعید تمر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۸:۴۶:۲۷
ولی این تغییر خیلی هوشمندانه است.
برخلاف نظر برخی کارشناس نمایان که میگویندبهتربود 4 صفر یکجا میرفت، بنده نظرم اینه که یک صفر بار منفی ذهنی برای ما و دنیا ندارد و از اون طرف عملا هر هزار تومن میشه یک تومن، نیازی به رسمیت بخشی پرهزینه نیست (4488783) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۴:۲۳:۳۳
حالا که قراره این همه هزینه بکنن فقط برای یک صفر یکدفعه 4-5 تا صفر را کم بکنن که حداقل تا 10 سال خیالمان راحت باشه. (4487996) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۴:۳۱:۵۰
اگر میتوانید یک صفر یا هرچندتا صفر که میخواهید از قیمت اجناس کم کنید و گر نه بچه یک ساله هم میتواند صفر پاک کند (4488012) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۴:۳۹:۳۷
کار را باید خیلی ساده و کم هزینه انجام داد. فقط یک سطر مصوبه میخواهد:
هر یک ریال جدید مساوی است با ده هزار ریال فعلی یا قدیم.
تعویض اسکناس هم لازم نیست. تا مدتها میتوان با اسکناس های قدیمی کار کرد. اما بانکها و حسابداران چهار صفر را برداشته و واحد را میکنند ریال جدید.
مردم هم تا مدتی ریال قدیم و جدید میکنند تا کم کم واحد جدید جا بیفتد. (4488024) (alef-11)
 
امیر حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۵:۰۵:۴۸
نیازی به تغییر عناوین نیست. تنها عنوان رسمی واحد پولی ما ریال و دینار است. تومان یک عنوان مغولی است. چنانچه هدف این تغییر تسهیل در مبادلات و نگهداری حساب میباشد، بهترین راه آن حذف تعدادی از صفرها به طور مثال 4 صفر و گذاشتن عنوان "ریال جدید" برای واحد پولی آتی است:

10000 ریال قدیم = 1 ریال جدید.

عنوان "جدید" نیز پس از گذشت مدتی کوتاه و اصلاح حسابها به ترتیب جدید و عادت عامه به آن، خود بخود حذف خواهد شد و عنوان ریال به تنهایی کافی خواهد بود. (4488070) (alef-11)
 
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۵:۱۰:۳۷
الان کمترین میزان پول قابل استفاده ۱۰۰۰ تومانی است
تغییر واحد پول هزینه بر است پس کاری باید کرد که ارزش هزینه را داشته باشد
بنظر من درست ترین کار حذف ۴ صفر از پول است تا ۱۰۰۰۰ ریالی تیدیل به یک واحد پولی (با هر اسمی که رویش میگذارن) شود (4488080) (alef-11)
 
ناصر
Germany
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۲۳:۲۳:۰۶
اگر میخواهیم واحد پولی داشته باشیم که متناسب با همه کشور های جهان دارای اجزای کوچکتر ،اصطلاحا پول خرد یا سنت یا یک صدم واحد اصلی باشد باید واحد جدید تومان با حذف ۵ صفر شکل بگیرد و یک صدم آن با نام ریال جای صد تومانی حالا را بگیرد که در حال حاضر کمترین ارزش پولی را دارد. ضمنا واحد پولمان با واحدهای پول های معتبر دنیا متناسب خواهد بود و تا بیست سال آینده هم آنا حفظ خواهد کرد. (4490605) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۵:۱۵:۰۱
بخاطر اینکه دولت محترم یکبار هزینه تغییر دفاتر حسابداری و چاپ اسکناسهای جدید کند ضروری است تا همین الان موضوع حذف 4 صفر مطرح گردد آنموقع حتی ریال هم می تواند باقی بماند ولی ریال به ارزش 1000 تومان فعلی خواهد رسید یعنی چیزی حدود ثلث دلار. (4488084) (alef-11)
 
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۵:۱۷:۳۴
با سلام - حذف کردن یک صفر عملا نه قدرت پول ملی را افزایش میدهد و نه تعداد اسکناسها را کاهش. اما درصورتیکه 4 صفر از اسکناس کنونی کسر گردد، اولا باعث تقویت واحد پول جدید میشود و هم از تعداد اسکناسها کم میشود. مثلا اگر به جای 10000 ریال واقعا 1 تومان با نام واحدی جدید داشته باشیم ( مثلا 1 پارسی) در این صورت هر دلار برابر 3.7 پارسی شده و هم ارزش پول بالا میرود و هم از داشتن کیف پولهای قطور خلاص میشویم. به خدا خجالت آور است وقتی آلمانیها میپرسند هر یورو چند ریال است و جواب میگیرند: 44800 ریال. ووقتی در فردگاه فقط 100 یورو چنج میکنند، 4480000 ریال میگیرند و با خنده میگویند: " یک شبه میلیونر شدیم!" (4488087) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۶-۰۵-۰۵ ۱۲:۱۷:۵۹
"پارسی" نام خوبی برای پول نیست. ما تنوع قومی داریم در ایرن باید نامی باشه که حس قوم خاصی رو القا نکنه. (4491215) (alef-11)
 
سالم
United States
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۵:۲۴:۰۳
هیچ تغییری در بهبود وضع اقتصادی مردم نخواهد داشت فقط هزینه اضافی برای دولت دارد . (4488090) (alef-18)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۷:۱۹:۰۲
به عنوان یک مخالف روحانی این طرح را قبول دارم چرا ما باید در محاسبات حواسمان به یک صفر باشد و کارمان را سخت کند این طوری محاسبات راحتتر است بهتر است هر هزار تومانی هم یک نامی داشته باشد (4488208) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۹:۳۲:۳۶
آن هزینه اضافه به مردم تحمیل می شود نه دولت (4488313) (alef-3)
 
Canada
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۲۲:۱۸:۱۳
دولت خیر ، مردم (4488446) (alef-3)
 
Netherlands
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۵:۲۵:۱۹
تجربه نشان داده که برداشتن صفر از جلوی پول موجب گرانی کالاها می شود. هرچه بیشتر صفر بردارند کالاها گرانتر می شود. در اروپا وقتی یورو آمد مثلا در آلمان هر دو مارک یک یورو می شد. حقوق کارمندان و کارگران مستقیما تبدیل به یورو شد ولی فروشندگان هرسال مبالغ کمی که زیاد به چشم نمی آمد روی قیمت کالا می گذاشتند، به حدی که ظرف پنج شش سال قدرت خرید یورو مثل مارک شد در حالیکه در آن سالها تورم مجموعاً بیست درصد هم نبود. در ایران هم اگر واحد فقط تومان شود (یک صفر بردارند) گرانی کوچکی اتفاق خواهد افتاد ولی خیلی چشمگیر نخواهد بود. اما اگر چهار صفر بردارند این گرانی زیاد خواهد شد. تنها حسن اینکه چهار صفر بردارند وجهه پول است که در تبدیل اینهمه به چشم نیاید. مثلا یک یورو 44000 ریال. بنظر اگر تومان کنند و یک صفر بردارند بهتر است. (4488094) (alef-11)
 
بنده خدا . اصل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۵:۴۶:۱۱
با کاهش ارزش پول ملی . سطح متوسط به پایین متضرر میشود. بنفع قشر مرفع خواهدبود. (4488114) (alef-3)
 
پیمان
Germany
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۵:۵۰:۵۴
به دلایل زیر کاملا با این طرح موافقم
- اول اینکه همونطور که در مقاله هم اشاره شده عملا سال هاست کسی از ریال استفاده نمی کنه و فقط در حساب و کتاب رسمی مرسوم هست که اون هم واقعا دردسرآفرین هست.
- به صورت آزمایشی یک صفر حذف خواهد شد و هم مردم آماده حذف سه صفر بعدی می شوند و هم دولت یک بررسی اجمالی رو تبعات احتمالی خواهد داشت. به نظرم میتونه ارزیابی خوبی باشه. به نظرم یک جور مانور است.
- از لحاظ روانی به صورت پلکانی خفیف خواهد بود مخصوصا اینکه عملا الان از ریال استفاده نمیشه بنابراین به نظر میرسه در عین اینکه مردم از لحاظ روانی آماده حذف صفرهای بعدی میشوند اما با این حرکت میشه شک های روانی جامعه رو کنترل کرد.

تنها بحث بحث اسکناس ها هست که به نظر من اگر دولت تصمیم داره که در بازه حدود 2 سال اقدام به حذف 3 تا صفر دیگه بکنه (4 صفر در مجموع) اصلا ضرورتی به تغییر اسکناس ها دراین مرحله نیست. کما اینکه اگر دقت کرده باشید دراسکناس های جدید صفر مربوط به ریال عملا بسیار کمرنگ است. (4488120) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۶:۰۴:۵۴
در مراودات مردم پول رایج عملاً تومان است ریال چندین سال است محلی از اعراب ندارد امید است این اقدام به تقویت بنیه اقتصادی کشور و مردم منجر شود (4488133) (alef-13)
 
نقی عبدالجوادی دستجردی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۶:۳۹:۱۰
به نظر من موضوع حذف صفر از پول ملی و تبدیل ریال به تومان باید به تدریج انجام شود. یعنی هنگامی که اسکناس ها کهنه شدند و نیاز به تعویض داشتند به جای این اسکناس های کهنه پول جدید با واحد تومان چاپ شود. تبدیل واحد پولی به یک باره هزینه ها را زیاد می کند ولی اگر به تدریج باشد هزینه ای که به بار می آورد مساوی همان هزینه ای است که ما هم اکنون برای تبدیل اسکناس کهنه به نو داریم. (4488168) (alef-13)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۶:۴۴:۵۰
باسلام
با تبدیل واحد در یک بازه زمانی که هر دو واحد قابل قبول باشد هزینه های تبدیل
پول کمتر مبشود وپس از مدتی میتوان دوباره با حذف یک صفر ریال را جایگزین
کرد ودوباره تا به نتیجه مورد نظر بر سیم (4488178) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۶:۴۶:۴۳
اصلاح پولی و تغییر واحد پولی باید باهم انجام شود. هزینه تعویض وچاپ مجدد اسکناس بدون حذف صفرهای زاید اتلاف منابع بیت المال است که هیچ عایدی هم ندارد. (4488182) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۷:۰۴:۱۵
کار بیخودیه با تغییر واحد پولی از ریال به تومان اتفاقی نمی افته همون بهتر بود سه صفر حذف میشد (4488194) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۷:۳۹:۵۷
خوبه. حداقل حساب و کتاب راحت تر میشه (4488227) (alef-3)
 
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۸:۱۵:۰۰
مردم به هزار تومن میگن یک تومن و به این موضوع عادت دارن. تغییر باید کم کردن چهار صفر باشه.
ده هزار ریال بشه یک تومن. و مبالغ کمتر با واحد ریال عنوان بشه. مثلا دو تومن و چهارصد ریال.
مثل کشور خیلی کشور ها که دو واحد پولی دارن. مثل دلار و سنت (4488246) (alef-13)
 
سهیل
United States
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۸:۱۶:۱۷
خیلی خوبه فقط الان که هزینه میشه ۴ تا صفرو بردارین دیگه. چون محاسبات واقعا سخته (4488248) (alef-3)
 
حسین
New Zealand
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۸:۲۷:۲۵
درد اینکه چقدر واحد پولی ما ضعیف هست و پولمون چقدر در مقابل ارزها بی ارزش هست رو بطور کاذب کم میکنه (4488256) (alef-3)
 
لولو
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۸:۳۱:۳۴
خیلی مسخره هست همه مردم تو گفتار میگن تومن بعد واحد پول هست ریال !!!!!!!!!!! (4488261) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۸:۳۸:۳۹
هر ١٠٠ ريال هم يك تومان تعريف كنن كه بتونيم بگيم به تومنون دلار
ده تا نامه نگارى كردم با دولت و وب لاگ هم براى مشكلات و راهكارهاى اقتصادى و مديريتى ارايه كردم. وقتى خودشون نمى خوان و به فكر خودشونن و حالا فرقى نداره چه جناحى باشن چه فرقى داره؟! به جاى فكر به منافع ملى به منافع گروهى و جناحى فقط نگاه ميشه
چرا بخش خصوصى را ضعيف مى كنن همه اش؟ چرا چابك سازى و كوچك كردن دولت شعاره همه اش؟
همه بايد به فكر واژه اى غير از اقتصاد براى ايران باشيم چون اقتصاد تعريف نشده و علمى اجرا نميشه در كشورمون (4488265) (alef-13)
 
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۸:۴۴:۲۳
چقر خوب شد مردم راحت شدند چون همیشه در مبادلات وبخصوص فیش های بانکی مردم دچار اشتباه می شدند تومان بجای ریال خیلی خیلی کار بجائی است حتی اگر صفر ها حذف نشوند (4488270) (alef-3)
 
Turkey
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۹:۰۰:۰۴
قبل از حدف صفرها نیازی به چاپ پول جدید با واحد تومان نیست چون خود مردم از ریال استفاده نمیکنند و تومان رایج هست (4488278) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۲۰:۰۳:۴۶
که چی بشه؟ واحد پول اصلا بشه دلار چه فرقی میکنه، این کار ها بازی با لغات هست، یکی از مشکلات بزرگ این هست که پول ایران به هر اسمی که باشد جزو بی ارزش ترین پولهای جهان است. اگر قصد دارید صفر ها را کم کنید، یک صفر چه فایده ای دارد؟! این همه هزینه را به کشور تحمیل میکنید فقط برای یک صفر؟ چرا لااقل چهار صفر کم نمکنید؟ با واحد پول چیکار دارید؟ در تمام دنیا، سایتها، اسناد واحد پول ایران ریال هست، اینکه بشود تومان چه سودی دارد و چه مشکلی را حل میکند، جز اینکه خود باعث بسیاری از مشکلات میشود... (4488335) (alef-11)
 
محمدامین حیات مقدم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۲۰:۲۵:۳۱
اول در مورد پشتوانه پول بحث شود و در مورد میزان نقدینگی. (4488357) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۲۰:۵۳:۱۹
احتمالا دولت از حالت رکود می خواهد خارج شود که نتیجه ان بعد از ۴سال سرکوب قیمت ارز وآزادسازی آن تورم لجام گسیخته خواهد بود.
این راهکاری برای برداشتن ۳ یا ۴ صفر از اسکناس ها است .که حجم پول کم شود. (4488378) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۲۱:۵۴:۳۲
واحد پول کشور باید دلار بشود تا ملت به دلار حقوق بگیرند . الان وقتی میگویی یک میلیون حقوق میگیرم زیاد به نظر میرسد در حالیکه میشود 300 دلار و در استرالیا حقوق یک هفته بیشتر از 300 دلار است و نه یک ماه (4488419) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۲۲:۱۱:۴۱
بجاي افزايش توان خريد مردم وكاهش تورم وكاهش بيكاري با صفر هاي پول وواحد پول بازي ميكنند ولي هيچكدام از اين كارها چاره ساز نيست (4488437) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۲۲:۱۴:۲۴
فایده ای ندارد. صرفا یک تغییر بی نتیجه است.
به جای مردم از کارشناسان واقعی بپرسید .( البته نه از مسوولین که میدانیم بی کفایتند) (4488442) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۲۲:۱۷:۴۶
نهایتا باید چهار تا صفر برداشته شود و هر چه زودتر در ابتدای دولت دوازهم باشد بهتر است. اما این کار عواقبی دارد که دولت و مجلس باید بدون در نظر گرفتن انتخابات بعدی، آن را انجام دهند. (4488445) (alef-3)
 
حاج علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۲۲:۳۱:۰۴
به نام خدا
با سلام و تشکر از سایت الف
در کل جدا از بحث هزینه ی این کار، کار خیلی خوبیه، الان توریست های خارجی میان ایران و برای خرید با مسئله ی ریال و تومان مواجه می شوند، خیلی از ایرانی ها که میرن عراق و میخواهند پول کشور خودمون رو بدهند باز با مسئله ریال و تومان مواجه می شوند. این کار فی نفسه کار خوبیه و اگر با مسئله ی حذف چند صفر یکی بشه تا در هزینه ها صرفه جویی شود کار خیلی بهتر است. (4488459) (alef-11)
 
بچه ی شوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۲۲:۵۹:۲۷
۱.تبدیل واحد پول از ریال به تومان ، در وضعیتی که تورم در دوره ای ۴ ساله کاهشی بوده است، نه یک اقدام تجملی بلکه اقدامی مثبت است. اگرچه تبدیل ریال به تومان تاثیری در قدرت خرید مردم ندارد، از لحاظ روانی در عرصه ی داخلی و بین المللی مثمرثمر خواهد بود. این که برای فقط یک دلار از عدد ۳۷۵۶‌ ریال استفا ه شود، از لحاظ روانی بار مثبتی ندارد. .
۲. این که آقای دکترعبدالملکی در بحث تغییر واحد پولی این شعر را آورده اند که:" خانه از پای بست ویران است..." یک شانتاژ علیه دولت فعلی است، زیرا آقای روحانی خانه ی اقتصاد را با پای بست ویران تحویل گرفته است.
۳. این که آقای دکتر "عبدالملکی" فرموده اند :" هزینه ی ... تبدیل ریال‌به تومان ۶ هزار میلیارد است...". و این هزینه را بی مورد دانسته اند، نظر ایشان مورد تایید اکثر اقتصاددانان نمی باشد. کشور ترکیه در برهه ای دست به این اقدام زد و نتایج مفیدی عاید آن کشور شد. طرح تبدیل ریال به تومان اگر در زمان تورم های کمرشکن دولت احمدی نژاد روی می داد، می شد گفت؟" خواجه دربند نقش ایوان است". و این شعر حکیمانه برای دوران کنونی اقتصاد صدق نمی کند.کاش بعضی اقتصاددانان کشور، اقتصاد را فدای منافع جناحی خود نکنند. متاسفانه در کشور خیلی چیزها در حال جناحی شدن است، جناحی شدن اقتصاد حامل خطرات جبران ناپذیری برای کشور است.اقتصاددانان در سالهای ۹۰ و ۹۱ اقدام دولت وقت در تبدیل ریال به تومان را یک فرافکنی می دانستند از سویی تبدیل واحد پولی نیازمند ثبات اقتصادی بیشتری بود. اکنون که اقتصاد ثبات پیدا کرده و این " ثبات اقتصادی، به تایید مقام معظم رهبری هم رسیده است، هرگونه مانع تراشی در تبدیل واحد پولی با منافع اقتصادی ملت ایران در تضاد است. باز تاکید می کنم که تبدیل واحد پولی تاثیر مستقیمی بر قدرت خرید مردم ندارد ولی اثرات روانی مثبت آن برای سرمایه گزاران داخلی و خارجی غیر قابل انکار می باشد. متاسفانه‌عده ای عادت کرده ند که با هر اقدام اقتصادی ولو مثبت دولت مخالفت کنند. این ها اعتقاد دارند: " مخالفت می کنم، پس هستم". (4488488) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۰:۵۵:۱۸
این تغییر هرچه قدر هم بی فایده باشه برا من معلم پایه سوم ابتدایی خیلی خوبه که دیگه از دست آموزش تبدیل ریال به تومان وبرعکس راحت میشم ! (4488591) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۰:۵۶:۵۷
موافقم در کشورهایی مثل ترکیه جواب داد ! (4488593) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۵:۵۱:۴۸
این عوض کردن اسم پول هیچ ضرورتی ندارد. شاید عملی ترین کار این باشد که ریال و تومن را مساوی هم تعریف کنیم . و هر دو را بکار ببریم
مثل هلند که قبل از یورو دارای پول ملی خود بود که دو اسم متفاوت داشت.
( فلورین و گیلدر ) که مردم هردو این اسامی را بکار میبردند و مشگلی نبود (4488650) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۷:۱۲:۲۵
ارزش و اعتبار پول یک کشور به تعداد کم صفرهایش نیست. به ثبات در ارزش آن است. اگر از واحد پول کشور 10 صفر هم کم کنیم ولی تورم شدید داشته باشیم باز هم پول ما بی اعتبار است. (4488670) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۷:۵۳:۴۱
همین کار قبلا در ترکیه انجام گرفت (البته کاهش صفرها) اما از مردم ترکیه باید سوال شود که از این استراتژی راضی بودند و هستند یا باید میزان تورم روزافزون را کنترل میکردند؟ (4488691) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۸:۲۸:۱۸
کار عبث و بیهوده ی است. اگر می گویید که مردم با تومان کار می کنند نه ریال. پس چرا می خواهید هزینه اضافی برای چاپ اسکناسهای جدید و تغییر دفاتر حسابداری به کشور و بیت المال تحمیل کنید. اگر می خواهید ارزش پول ملی را بالا ببرید حداقل 4 صفر را حذف کنید و اسم ریال را هم تغییر ندهید. پولهای خرد نظیر دینار و درهم و ...ایجاد کنید. (4488765) (alef-11)
 
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۸:۳۰:۱۶
به نظر من كار بسيار خوب و پسنديده اي است. يعني چي كه ما همش با تومان معامله مي كنيم ولي موقع نوشتن يه صفر بايد اضافه كنيم؟ من خودم سالهاست كه تو بخش مالي كار مي كنم و خيلي وقتها بخاطر يه صفر كلي ضرر كردم (4488768) (alef-3)
 
س د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۸:۴۱:۲۰
از انجایی که اکثر پرداختی ها از طریق اینترنت انجام میشه با حذف یک صفر مردم در پرداخت پول به بانک ها کمتر اشتباه می کنند ./ (4488779) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۸:۴۹:۱۰
سلام برداشتن یک صفر چه دردی را دوا میکند . جز انکه هزینه تعویض اسکناس و پول را به مردم تحمیل میکند . اخر چرا نام تومان انتخاب شده اسمی بهتر از این نبود . واقعا که / (4488787) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۸:۵۵:۲۳
وقتی تو روز روشن موسسات تابلو دار مثل ثامن پول آدم رو می خورند چه فرقی می کنه واحد پول چیه؟ (4488796) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۹:۰۱:۴۳
این گذار فقط هزینه داره و بدون هیچ تغییری در وضع اقتصادی مردم!!!! (4488800) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۹:۰۸:۲۷
واقعا" برای روان شدن استفاده از پول بایستی بیش از یک صفر را بردارند مثلا" 3یا 4 صفر که لااقل به هزینه ای که برای تعویض انجام میشه به صرفه (4488819) (alef-3)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۹:۲۴:۴۷
بسیار اقدام منطقی خواهد بود این کار. هم با مبادلات پولی روزمره مردم تطابق بیشتری دارد، و هم بیان آمار کلان اقتصادی را راحت تر می کند. (4488841) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۹:۴۰:۳۹
مشکل جای دیگه هست این کارها فقط هزینه رو دست مردم میزاره (4488866) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۱۰:۳۹:۲۴
با سلام

این کار سه مشکل اساسی دارد:
1. با وجود هزینه زیاد، آیدی لازم و کافی برای اقتصاد و مردم را ندارد
2.بهتر بود 4 صفر یک بار کم شود تا اینکه با کلی خرج به مرور و هزینه های چند باره
3.حال که قرار است اسم تغییر کند، چرا بازگشت به تومان که واژه ای مغولی و واحد زمان ننگین قاجار است؟ اسمی ایرانی با نظر مردم انتخاب شود

به هر صورت مشکل اساسی همچنان باقیست؛ فساد اقتصادی (4488980) (alef-11)
 
خام
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۰۵ ۲۱:۵۳:۳۱
سلام با نظر شما موافقم که بجای اسم مغولی اسمی کاملا" ایرانی انتخاب شود ولذا با توجه به اینکه واحد پول ایران در دوره هخامنشی دریک بوده واحتمالا" بعدها درهم اعراب ودراخمای یونان ازآن گرفته شده میتواند گزینه مناسبی باشد .اگر چه بعضی ها با انتخاب نامهای ایرانی واصیل مشکل دارند. (4491827) (alef-11)
 
Sweden
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۱۰:۵۱:۰۵
به نظر من 2 صفر برداشته بشه چون اگر صفر بیشتر برداشته بشه تورم بیشتر میشه مثلا اگر کالای صد تومان گران بشه میشه اضافه کرد ولی اگه صفر بیشتر باشه بهمون نسبت کسبه سال بعد روی کلا میکشند چون صد تومان دیگه منظور نخواهد شد (4489003) (alef-11)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۱۱:۵۱:۴۴
سلام
اين كار پاک کردن صورت مسئله است
چرا مسئولین به فکر بالا بردن ارزش پول ملی نیستند.
حذف صفر چه دردی دوا کی کند.
این راه کار نیست (4489153) (alef-11)
 
جواد میر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۱۲:۱۰:۴۳
کشور ما نیازمند تحول و انجام اقدامات اساسی در نظام پولی و مالی است که اصلاح واحد پولی کشور یکی از آنها می باشد . حذف صفر از واحد پولی و تبدیل آن به تومان هیچ آثار اصلاحی نخواهد اشت و یک خود فریبی مطلق است . سالهاست که نه تنها نظام اجرایی بلکه عامه مردم خودشان این کار را کرده اند و نیازی به اعلام رسمی دولت در این زمینه نیست .
واحد پولی باید اصلاح اساسی شود و ارزش برابری آن در مقابل ارزهای خارجی منطقی شود یعنی تومان جدیدی تعریف شود که مثلأ ارزش برابری آن حدود یک یورو یا یک دلار باشد و قیمتهای داخلی و اقتصاد بر این اساس تنظیم و تعریف شوند . ضمن اینکه تقریبأ هیچ واحد پولی در جهان وجود ندارد که اجزای خرد آن ده قسمتی باشند . اجزای خرد همه واحدهای پولی جهان صد قسمتی هستند ( مثل یورو و دلار که به صد سنت و یا روپیه که به صد پیسا تقسیم می شوند ) تقسیم صد قسمتی دلایل فنی اقتصادی و پولی دارد و معیاری علمی است که تقسیم ده قسمتی فاقد آن مبانی است و اقدامی عیر حرفه ای و بد سلیقه گی ... است .
تحقیقات میدانی بنده نشان می دهد که نابسامانی پولی در کشور به حدی فاحش و اسف انگیز و شرایط به قدری دردناک است که کمتر از 7 درصد مردم و حتی کارمندان و کارکنان پولی و نظام بانکی کشور میدانند که نام اجزای خرد واحد فعلی پول کشورمان یعنی ریال چیست !!! و این واقعأ بسیار بد است و مسئولین کشور باید سریعأ در این رابطه تمهید و اقدامی جدی نمایند . میتوانید این موضوع را در همین سایت الف راستی آزمایی کنید . (4489217) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۱۲:۴۴:۴۰
کارشناسان محترم توجه کنند که پولهای فعلی کماکان استفاده خواهند شد تا عمرشان به پايان_ برسد. موقع جايگزين کردن پول جديد، واحد پول تومان چاپ خواهد شد. (4489324) (alef-11)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۱۳:۱۸:۲۸
مهم ارزش پوله. یعنی قدرت خرید باید داشته باشی. حالا چه فرق میکنه برای خرید یک کیلو پیاز پنجاه هزار ریال پول بدی یا پنج هزار تومان؟؟؟ (4489407) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۱۵:۳۴:۲۶
ریال و تومان هر دو واژه های غیر ایرانیست (4489782) (alef-11)
 
حبيب
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۱۸:۰۹:۵۲
تومان اسم مغولي است و نبايستي بعنوان واحد پول انتخاب ميشد. تنها راهكار استفاده از پولي است كه خود آن ارزش دارد. يعني جنس پول طلا و نقره باشد. دينار و درهم، مناسبتر بودند. با اين كار ديگه بانك مركزي پول بدون پشتوانه هم نميتونه چاپ كنه. فقط ميمونه امنيت طلا و نقره ها كه مردم اونها رو توي بانك ها ميذارن و بجاش كارتهاي اعتباري استفاده كنند. (4490163) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۲۳:۲۵:۰۰
در کشورهای پولدار ،مثل امریکا ،فرانسه انگلیس ،آلمان ،وسایرین ،دو واحد پولی دارند ،مثلا دلار ،و سنت ،،، ایران هفتاد سال شصت سال قبل هم دو ،واحد پولی داشت ،مثل شاهی ،وریال ،حالا هم چه اشکالی دارد ،پول ایران هم بشود ،دو ،واحدی ،مثلا ،ریال ،و پولار ،یا هر اسمی دیگر ،اما واحد پولی دو ،حداقل صد برابر ،ریال کنونی باشد ،که هم نیازی به خذف ریال نباشد ،وهم با آمدن واحد جدید ،به آرامی ار حجم ریال کاسته میگردد ،در یک دوره پنج ساله ،حجم هر دو ،واحد پولی متعادل میشود ،،،، (4490610) (alef-13)
 
بشیر محمدی
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۰۶ ۰۷:۱۵:۱۶
البته به نظر من اظهار نظر حرفه ای را باید متخصصین اقتصادی انجام دهند من به عنوان یک ایرانی با نامی اصیل ایرانی موافقم و مایلم ارزش پول ملی در برابر سایر ارزهای رایج دنیا همخوانی داشته باشد (4492092) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.