نظر منتشر شده
۳۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 264507
گفت و گو با حجت الاسلام میرلوحی:
اگر امیرالمومنین به دفاع از فاطمه زهرا، شمشیر می‌کشید چه اتفاقی می‌افتاد؟
بخش داخلی الف؛ 4 فروردین 94
اکثر مردم جدیدالاسلام بودند، با شمشیر کشیدن امام علی می‌گفتند:‌ بزرگان و سابقون دین بر سر قدرت اختلاف دارند، پس معلوم شد که در اسلام هم مسئله قدرت و زور است، بنابراین حضرت امیر و حضرت زهرا سکوت کردند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۳
حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمصطفی میرلوحی کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ به برخی سئوالات پیرامون بانوی دوعالم حضرت زهرا(س) پاسخ گفتند که در ادامه می خوانیم:

س: مدارک موجود در کتب اهل سنت با دلایل مستند و روایی درباره‌ی شهادت حضرت زهرا (س) چیست؟

ج:در ابتدا شهادت صدیقه‌ی کبری فاطمه‌ی زهرا (س) را به همه‌ی مسلمانان عالم و دوستداران فاطمه‌ی زهرا (س) تسلیت عرض می کنیم، خصوصا قبل از همه به محضر فرزندشان حضرت بقیة الله الاعظم، حجة بن الحسن المهدی ارواحنا فداه و نائب بر حقشون مقام معظم رهبری و همه ارادتمندان و دوستان و عزاداران فاطمیه مساله فاطمه‌ی زهرا یک مساله‌ای است که ده‌ها بعد مختلف و در این ایام فاطمیه‌ از جهات مختلف باید به مسئله فاطمه‌ زهرا پرداخت، شناخت و معرفت جایگاه فاطمه زهرا، منزلت و جایگاه او درخاندان عصمت و طهارت، جایگاه محوری او در پنج تن آل عبا که در حدیث کساء دارد هم پنج نفری که مرکز عالم‌اند، چه کسانی هستند؟ فاطمه‌ و ابوها و بعلها و بنوها فاطمه و پدرش پیامبر و شوهرش امیر المومنین و فرزندانش حسنین محور فاطمه زهراست. انما یریدا لیذهب عنکم رجس اهل بیت و یطهرکم تطهیرا. و آیات دیگری که در شان اهل بیت است، محوریتش با فاطمه‌ی زهراست. خیلی جایگاه رفیعی است. حالا این یک بحثی است.

بحث خدمات آن بزرگوار، یک بحثی است، بحث سیره‌ی خانوادگی ایشان یک بحثی است، بحث سیده سیاسی‌شان یک بحثی است. بحث مصائب ایشان هم یک بحثی است. اما، ما ترجیح می‌دهیم که خیلی به مصائب نپردازیم چون ممکن است که گفتن بعضی از حقائق برای بعضی از دوستان تلخ باشد و دشمن سوء استفاده کند، همانطور که خیلی مسائل را امیرالمومنین و فاطمه‌ زهرا هم نگفتند. حقشان بود مثل خود امیرالمومنین حقشان بود که بیایند خلافتی که خدا تعیین کرد، پیغمبر غدیر ابلاغ کرده بود، به عهده بگیرند. اما به خاطر این که وحدت بین صفوف مسلمانان درست شود به خاطر حفظ مصالح، امیرالمومنین کوتاه آمدند، فاطمه زهرا کوتاه آمدند، ائمه دیگر هم کوتاه آمدند، الان مراجع ما، امام ما رهبر ما می‌گویند باید کوتاه آمد، به خاطر مصلحت مهتر که ماندن اصل اسلام است ما بعضی چیزها را نمی‌گوییم. خیلی حقایق است که از زمان امیرالمومنین تا حالا ناگفته مانده حضرت فرمودند: صبرت و فی العین غزا(در چشم ما خوار) و فی الحلق شجا (استخوان توی گلوست) نه می‌توانم آن را فرو بدهم و نه می‌توانم آن را برگردانم . این مسائلی است که ما نمی‌توانیم بگوییم، تا امام زمان بیایند اما به اندازه مختصری فقط یک اشاره که هم عواطف برادران غیر شیعی ما تحریک نشود، که دشمن می‌خواهد ما به جان هم بیفتیم و یهود و نصاری و آمریکا و اسرائیل استفاده‌اش را بکنند. بنابراین ما خیلی چیزها را نمی‌گوییم در مقام تبلیغ ولی برای کسی که دنبال تحری باشد دنبال مهم حقیقت باشد، واقعا می‌خواهد بداند درباره تاریخ اسلام و آن زوایای نا پیدایش را بداند این مطالب را برای کسی که اهل تحقیق باشد، بدون سر و صدا بدون تحریک عواطف، بدون جریحه دار کردن احساساتشان، علمی و بدون توهین و اهانت و آرام بیان می‌کنیم.
پس الان خطاب من یک خطاب تبلیغی نیست بلکه برای کسی است که اهل تحقیق و مطالعه است.
از مصائب قطعی که بعد از رحلت یا شهادت پیغمبر اکرم (ص) در اسلام وارد شد یکی‌اش مصائب فاطمه زهرا است، این قدر ما شیعه و سنی نقل داریم که من نمی‌توانم اصلا در این زمان کوتاه برای شما اسناد بیاورم و فقط به ۴ یا ۵ روایتی که اهل سنت نقل کردند اشاره می‌کنم والا به اندازه هزار صفحه مطلب و سند داریم.

روایت ابن ابی شیبر متوفی ۲۳۵ است، با سند و مستند کافی، روایت علامه بلا ذوری متوفی ۲۷ و روایت ابن قطیبه ی دین وری که کتابش (الامام والسیاسه) که خیلی هم مشهور است، ایشان هم در سال ۲۷۶ هجری از دنیا رفتند، یعنی قرن سوم زندگی می‌کرده و متولد در قرن دوم بوده است، روایت طبرانی و ده‌ها روایت دیگری که علما و بزرگان اهل سنت نقل کرده‌اند.

قصه این است که پیغمبر فرمودند به امر الهی یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من بربک، در عید غدیر، به همه گفتند با علی بیعت کنند، فرمودند: خدا گفته که علی مولا و ولی و امام همه‌ی مسلمین است و به همه فرمودند که بیایند و بیعت کنند، اما بعد از رحلت رسول خدا، عده‌ای صلاح اندیشی کردند و گفتند علی جوان است، بهتر است بزرگترها، پیرمردترها و ریش سفیدها بیایند و زمام حکومت را به دست بگیرند.

طبیعتا توقع داشتندکه همه بیانید و با آنها بیعت کنند امیرالمومنین و جمع زیادی از بزرگان بنی هاشم، مثل زبیر و خیلی از بزرگان دیگر دیدند که صریحا دستور پیغمبر زیر پا رفته، آنها در خانه‌هایشان ماندند امیرالمومنین فرمودند که ما حاضر نیستیم با این بدعت همراهی کنیم و بعد دستگاه خلافت، چند نوبت دستور داد. که بروید و این تحصن را بشکنید و اینها را از خانه بیرون بکشید و وادارشان کنید بیایند و بیعت کنند،‌نمی‌شود که خلیفه بگوید که من خلیفه‌ام و اینها بگویند که علی خلیفه است،‌این گونه نظم بهم می‌خورد صلاح و مصلحت این نیست و چند بار این هجوم انجام شد و خیلی هم دلیل دارد اصل مساله هجوم به خانه فاطمه زهرا امری اصلی بدیعی است دوم مساله احراق(آتش زدن در) که این هم اسناد فراوانی دارد سوم مساله دخان که خیلی‌ها آن نزدیکی‌ها نبودند، از دور دود را دیدند این هم نقل فراوان دارد چهارم مساله کشاندن امیرالمومنین به مسجد،‌این هم یک بحثی است مساله بعدی که از همه تلخ‌تر و جانسوزتر است، کتک زدن فاطمه زهرا(س) است،‌چون حضرت پشت در آمده بودند که این هم در اسناد موجود است مثلا ابن ابی الحریر در شرح نهج البلاغه آورده است.

هر کدام از این مسائل، مساله هجوم، احراق (آتش زدن) دود، کشاندن امیرالمومنین به مسجد و شمشیر بالای سرشان گرفتن توسط خالدبن ولید و به زور بیعت گرفتن و بعد کتک زدن فاطمه زهرا و کشته شدن جنین حضرت و شکسته شدن پهلوی آن حضرت و مجروح شدن دست شان و بعد هم رفتن فاطمه زهرا به طرف قبر پدرشان پیغمبر برای نفرین و فرستادن سلمان از سوی حضرت امیر برای برگرداندن خانم و منصرف کردن ایشان از نفرین، اینها همه از مسلمات تاریخ اسلام است و بعد هم غصب فدک و اینکه فاطمه زهرا با آن حال نزار و بیمار و کتک خورده آمدند مسجد،‌خطبه خواندند(و خطبه‌اش را آن قدر نقل کردند که اصلا قابل انکار نیست) اینها همه از قطعیات و مسلمات و بدیعیات تاریخ اسلام است.

س- به چه دلیلی روز شهادت حضرت زهرا(س) تاریخ مشخصی ندارد،‌عده‌ای آن را به ۴۵روز بعد از رحلت رسول خدا (ص) و برخی ۷۵ روز وعده‌ای ۹۵ روز می‌داند دلیل ان را بیان بفرمایید؟

ج- مساله این است که نه فقط حضرت زهرا(س) غالب ائمه و بزرگان ما این اختلاف هست،‌دلایل مختلفی دارد که بعضی از آنها کلی و بعضی از آنها موردی و جزئی است.

اولا بعضی از ائمه ما مخصوصا این ائمه مظلوم آخری ما، اصلا این طوری که باید و شاید توجهی بهشان نمی‌شد، یعنی مورخین دستگاه طاغوت، دستگاه خلافت، حواسشان به ائمه نبوده، ائمه برای ما مهم هستند برای آنها خیلی مهم نبودند انها و لحاظ سلاطین بودند مورخ درباری بودند تاریخ اهاوک بودند دنبال پادشاه بودند پادشاه عطسه می‌کند سرفه می‌کند تشریف بردند انجا عطسه کردند سرفه کردند اینها را می‌نوشتند مثلا تعداد جام‌های شراب خلفا را می‌نوشتند اسم ندیمه‌ها و شعرهایی را که می‌خواندند عرق و ورقی که بازی می‌کردند دنبال نوشتن وصف ائمه بودند قرارشان این بود که ائمه را له کنند و نامشان را محو کنند در واقع بنای سیاست این بود که ائمه را مهجور کنند ائمه را کسی نشناسد نمی‌خواستند ائمه طرفدار و دوستدار داشته باشند،‌یاران آنها را می‌کشتند تعداد زیادی از یاران ائمه توسط معاویه و حجاج کشته شدند آنها حتی به خود ائمه رحم نمی‌کردند به طوری که امام حسین(ع) و یارانش را آن گونه به شهادت رساندند.

در خصوص فاطمه زهرا، مخفی بودن قضایا بیشتر است، این تصمیم خود فاطمه زهرا بود که تغسیلش شبانه، تکفینش شبانه، دفنشان شبانه، نماز میتش شبانه، محل قبرش مخفی، این‌ها را حضرت می‌خواست به عنوان یک علامتی یک نقطه عطفی در تاریخ بگذارد که یک پیغمبری با این عظمت رفت فقط یک دختر از او باقی ماند. یک یادگاری، و با این یادگاری چه کردند؟

آن حضرت می‌خواستند با این مخفی بودن یک نقطه تلنگری در تاریخ باشد که چه مسائلی اتفاق افتاد و چه بلاهایی سر این دختر‌ آمد، که همه چیزش مخفی است.

چون تمام سفارش‌هایی که پیغمبر کرده بودند که مردم من هیچ اجر و مزدی از شما نمی‌خواهم الا "مودة فی القربی" ؛ مودة چه کسانی هستند؟ پاره تن رسول خدا فاطمه زهرا است، دوست داشتن فاطمه و بچه‌هایش.

یعنی پیغمبر دائم سفارش می کرد، مردم از در خانه علی و فاطمه دور نشوید اگر در خانه علی و فاطمه بسته شود، در خانه ضلالت و گمراهی و نفاق باز می‌شود.

آن‌ها به جای اینکه به این در بچسبند، دری که پیغمبر ۹ماه می‌آمد در مقابل در خانه فاطمه زهرا می‌فرمود: "السلام علیک یا اهل البیت النبوة، انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا" این در را آتش زدند، شکستند و آن‌ها کار را کردند فاطمه زهرا حتی شب‌ها و نیمه‌شب‌ها با امیر المومنین می آمدند در خانه مهاجر و انصار و اتمام حجت می‌کردند و واقعه غدیر را یادآوری می کردند. خب آن‌ها می‌دیدند تا فاطمه زهرا هست، مدافع علی هست، پس باید یک جوری محو می‌شد و کنار زده می‌شد آن‌ها کاری کردند که آن حضرت چند ماهی بیشتر بعد از پدر زنده نماند و همین یک بیت فاطمه زهرا گویای همه مصائب آن‌ حضرت می‌باشد. "صحبت علیه مصائب، لوان‌ها صحبت علی ایام سرن لیالی" (آن‌قدر مصیبت به سر من ریختند، اگر همه مصیب‌های مرا تقسیم به روزهای عالم می‌کردند، همه روزهای عالم شب می‌شد، از ظلمت و سختی و تاریکی‌اش)

حضرت چون می‌خواست اختلاف و نزاعی وجود نداشته باشد، این سختی‌ها را تحمل کرد، اگر امیرالمومنین شمشیر می‌کشید به دفاع از فاطمه زهرا، چه اتفاقی می‌افتاد؟

اکثر مردم جدیدالاسلام بودند، تازه مسلمان شده بودند می‌گفتند:‌ بزرگان و سابقون دین بر سر قدرت اختلاف دارند، پس معلوم شد که در اسلام هم مسئله خدا و الهی نیست، مسئله قدرت و زور است، این‌ها هم به دنبال ریاست و پست هستند اصحاب خود پیامبر، سر قدرت‌ها اختلاف دارند، بنابراین حضرت امیر و حضرت زهرا سکوت کردند، اما برای اینکه کاملا هم حق مخفی نماند و آیندگان هم ندانند که چه اتفاقی در گذشته افتاده، فاطمه زهرا سفارش کرد خوب طبیعی است که دختر با این عظمت، یادگار محبوب پیغمبر، وقتی که وصیت می‌کند شبانه غسل داده شود، شبانه کفن شود و شبانه دفن شود، این تا روز قیامت می‌ماند، در تاریخ می‌ماند قاعدتا می‌بایست دختر همچین پیغمبری (تمام بزرگان، فرماندهان لشگری و کشوری از دنیا بروند همه می آیند و در تشییع او شرکت می‌کنند) وقتی حضرت زهرا از دنیا رفت طبیعتا باید مدینه بهم می‌خورد و شلوغ می‌شد، آن حضرت می‌خواست این مظلومیت در تاریخ بماند، چون مردم مدینه بارها دیده بودند که پیامبر دست دخترشان را جلوی مردم می‌بوسید، بارها گفته بود که "اما ابنتی فاطمه، فهی سیدة نساء‌العالمین من الاولین و الاخرین"(دخترم فاطمه او یک بزرگ بانوی بانوان همه عالم از اولین تا آخرین است) ، "فهی بضعته منی"(زهرا پاره تن من است و جگر گوشه من است) ،‌"فهی ثمرة فوادی" (میوه دل من است) ،‌"روحی التی بین جنبین"(جان من که بین دو پهلوی من است) "وقتی زهرا را می‌بینم بوی بهشت را از او استشمام می‌کنم" (زهرا سیب بهشتی و گل بهشتی من است"‌ روایت است روزی تمام اصحاب در خدمت رسول خدا نشسته بودند، همان وقت فاطمه وارد می‌شود حضرت رسول اکرم(ص) به سمت خانم می‌دوند و ایشان را تکریم می‌کنند، عایشه می‌گوید من حسادت داشتم به فاطمه و مادرش خدیجه وقتی فاطمه وارد می‌شد پیامبر "قام الیها و قلبها و حب‌ بها" پیامبر تمام قامت جلوی زهرا بلند می‌شود و در آغوشش می‌گرفت و به او خوشامد می‌گفت و "اجلس فی مجلس"‌و زهرا را در جای خودش می‌نشاند. یک چنین فاطمه‌ای با این عظمت از دنیا می‌رود و همه چیز او مخفیانه است، این کار حضرت عمدی بوده و آن بانو می‌خواستند این مسئله به عنوان یک علامت سوال در تاریخ بماند.

س- درمورد آیات قرآن که شأن نزولشان به حضرت زهرای مرضیه(س) بر می‌گردد توضیحاتی بفرمایید؟

ج-بحث فضایل فاطمه زهرا خیلی بحث مفصلی است و من به عزیزانی که علاقمند هستند در ایام فاطمیه در این جهت مطالعه کنند می‌گویم که بعضی از کتاب‌ها هست که به صورت آ‌ماده دسته بندی کردند و در دسترس نیز می‌باشد و کتاب‌ها نیز آسان خوان هستند، مثلا یک خانم بزرگواری کتابی نوشتند به نام "گوشه‌ای از فضایل حضرت فاطمه زهرا(س) در منابع اهل سنت" نام نویسنده‌ی  کتاب هم معصومه عاملی است یک بخشی از این فضایل فاطمه زهرا آیاتی است که شأن حضرت نازل شده در روایات فراوانی از اهل بیت داریم که ثلث قرآن در فضل اهل بیت است. یکسری روایات داریم که اهل سنت هم نقل کرده‌اند هرجا که درقرآن یاایهاالدین آمنو آمده خطاب مومنین است این‌جا خطاب منظورش کیست؟ فرمود: علی امیر و شریف‌ها در رأس مومنین چه کسی قرار دارد؟ علی می‌گوید این آیه در فضیلت مومنان است درست است که در فضیلت مومنان است ولی مصداق ؟ وکمکش کیست؟ علی بن‌ابی‌طالب و فاطمه زهرا و حسین درجایی در مورد مجاهدین صحبت می‌کند فضل مجاهدین و... درست است که بر همه مجاهدین دلالت می‌کند ولی در رأس مجاهدین مجاهدترین اصحاب پیامبر چه کسانی هستند؟ درجه یک‌هایی صدراسلام بعد از رسول خدا، امیرلمومنین و فاطمه زهرا بودند، در مورد سابقون الی ‌الاسلام امیرالمومنین و حضرت زهرا حرف برای گفتن دارند. در هر فضیلتی که قرآن صحبت کرده در هر خیراخلاقی، علمی، تقوا که قرآن را باز می‌کنیم یک آیه در مورد اهل بیت موجود است. در مورد نماز بالاترین اقامه کننده نماز کیست؟ علی! بالاترین روزه؟ علی. و لذا در روایات داریم که ثلث قرآن در فضیلت اهل بیت است. در حدود ۲۰۰۰ آیه در فضیلت آنهاست من جمله امیرالمومنین و فاطمه زهرا اما آیاتی که بالخصوص در رابطه با آنهاست در حدود ۲۰ تایش را این خانم جا آورده آیه مباهله پیامبر برای مباهله و قسم خوردن انصرافی نجرانی گفتند چه کسانی را بیاوریم، انفسنا را نفسکم یعنی جا نمایان را وسط بیاوریم یعنی علی که جان پیامبراست نساء فاطمه زهرا است ابناء نا و ابناکم پسرهایمان را بیاوریم که حسین بودند و آیه تطهیر، نمایر لیذهب عنکم و حبس اهل بیت ویطهرکم تطهیرا.

همان آیه‌ای که پیامبر جلوی خانه فاطمه زهرا ۹ ماه خواندند در حدیث کساء هم این آیه بیان شده است آیه قربی (الاموده فی‌القربی) آیه ۳۲ طهف سوره اهل اتی (سه روز را اهل بیت روزه گرفتند ویطعیون الطعام علی...) در آیه اهل دکر سوره فرقان آیه مرج البحرین، آیه خمس آیه ۳۷ بقره، آیات ۳۷ و ۴۲ آل عمران، آیات مائده، آیه ۲۶ سوره اسراء سوره فرقان سوره نور آیه ۵۷ احزابف سوره حشر، آیه ۵ سوره ضحی و سوره کوثر که حتی امام فخر رازی یکی از بزرگان اهل سنت می‌گوید این سوره صریحا در شأن فاطمه زهرا است.

به برکت فاطمه زهرا و کوثر صدیقه طاهره این رسالت پیغمبر امیر‌المومنین ادامه پیدا کرد و بعد از حضرت علی(ع) توسط فرزندان علی و فاطمه تا قیام قیامت ادامه می‌یابد. پس به وسیله امامت، رسالت پیغمبر کامل شد و به وسیله کوثر فاطمه زهرا، این رسالت و امامت ادامه پیدا کرد و الان هم فرزندشان حضرت می‌تواند زنده هستند وتا روز قیامت زمین از جهت که از فرزندان فاطمه زهرا هستند خالی نمی‌شود.
بیش از ۸۰ آیه در فضیلت فاطمه زهرا و تعابیرش وجود دارد اگر کسی گفت ۲۰۰ آیه در فضیلت حضرت فاطمه داریم درست است و اگر گفت ۸ تا هم داریم درست است.

س: در مصحف فاطمه زهرا(س) که در دستان حضرت حجت (ع) است چه مطالبی بیان شده است؟

ج : مسأله مصحف فاطمه زهرا نیز بحث مهمی است که در کتاب شریف اصول کافی به آن اشاره شده و این حدیث را من از زبان حضرت امام هم شنیدم در حدیث آمده است که فاطمه زهرا به امیرالمومنین عرض کردند که روزها بعد از رحلت پیغمبر، فاطمه زهرا خیلی گریه می‌کرد به حضرت علی(ع) فرمودند: که روزها بعد از رحلت پیغمبر ملکی نزد من می‌آید و به من تسلیت می‌گوید و با من حرف می‌زند حضرت امیرفرمودند: در مورد قضایای آینده و اینکه سرنوشت اولاد من تا قیامت چه می‌شود؟ از وقایع گذشته تا آینده را می‌گوید حضرت علی(ع) فرمودند: وقتی که آمد به من بگو بیایم و مطالب را بنویسم و این گونه شد که حضرت زهرا مطالب را می‌گفت و حضرت امیر می‌نوشت.

و برخی متأسفانه می‌گویند این مصحف فاطمیه قرآن شیعیان است. در حالی که این افترایی بیش نیست و آن همان قرآنی است که در دست سایر مسلمانان است که شامل ۱۱۴ سوره و ۳۰ جزء است و کسی قادر به آوردن یک آیه مثل آن نیست. در حالی که مصحف فاطمیه در اختیار کسی نیست، بعد از حضرت زهرا در اختیار امیرالمومنین و پس از ایشان در اختیار امامان بعد از ایشان قرار گرفت و هم اکنون در اختیار حضرت مهدی (عج) است که ائمه گاهی به کتاب مادرشان استفاده می‌کردند. پس بنابراین این کتاب، کتابی است از وقایع و اسرار آل محمد(ص) و هیچ ربطی به قرآن ندارد.

س: چرا مصحف در نزد حضرت حجت قراردارد و اثرات آن بر حکومت حضرت مهدی را بیان فرمایید.

ج: همانطور که عرض کردم این کتاب از ودایع سری اهل بیت است و از یک امام به امام دیگری ارث رسیده و الان در اختیار حضرت مهدی(عج) است از جمله چیزهایی که در اختیار امام زمان(ع) است عصای حضرت موسی(ع)، معجزات موسی(ع) معجزات عیسی(ع)، عبای رسول خدا، عصای پیغمبر، شمشیر امام حسین‌(ع) و... دایعی که از انبیا گذشته وجود داشته در اختیار ائمه بود و همین طور بخشی از آن هیزم نیم سوخته‌ای که در خانه مادرشان را سوزاند و کتاب مصحف خاطی نیز یکی از دایع مخفی و سری است که ائمه از این کتاب استفاده می‌کردند مانند کسی که که به کتاب منبع و مرجع مراجعه می‌کند گاهی برای تصمیم ؟ از این کتاب راهنمایی می‌گرفتند.
وقتی که حضرت ظهور می‌کنند می‌فرمایند: این انقلاب و نهضت جهانی است و الگوی من مادرم فاطمه زهرا است ولی فتنه رسول... اسوه الحسنه برای من اسوه و سرمشقم مادرم فاطمه زهرا است و از فاطمه زهرا برحسب روایات حجه علی ؟ هستند. یعنی ائمه خودشان حجت خدا هستند و مادرشان زهرا حجت خدا برای آنهاست ایشان (خانم) استاد اساتید هستند.

س: در مورد جلوه‌های ناپیدای شخصیت حضرت فاطمه (س) که برای ؟ بیان نشده بفرمائید.

ج: آن قسمتی که زندگی معمولی حضرت به دنیا آمدن‌شان، ازدواج کردنشان بچه‌داری‌شان، زندگی خانوادگی‌شان با پدرشان، مادرشان و همسرشان و بچه‌هایشان را ما اینها را شنیدیم و دیدیم حتی بعضی از صحنه‌های سیاسی ایشان مانند خطبه خواندن در مسجد، شبانه به درخانه مهاجر و انصار رفتن و استدلال کردن و دفاع از غدیر و ولایت امیرالمومنین کردن، این‌ها را شنیدیم و دیدیم. اما این‌ها بحث ظاهری زندگی حضرت فاطمه زهرا است یک شخصیتی خانم دارد که آنها را باید بزرگان بیان کنند با آن مدارک و آن بیانی که در اختیار بزرگان است آن جلوه ملکوتی فاطمه زهرا را روشن کنند که این خیلی جنبه بسیار مهم و عمیق فاطمه زهرا است که مگر این بانو کیست که در روایت داریم از امام صادق (ع) که فرمودند: ما تکاملت النبوت النبی حتی اقدور با فضل‌ها و فضیلت‌ها ( تا انبیا با عصمت زهرا بیعت نمی‌کردند فراتاج بزرگ رسالت و آخرین درجه را به ایشان نمی‌داد.) این مسأله فقط یک مسأله عاطفی نیست واقعا فاطمه زهرا استاد ائمه است و آنها از مادرشان درس یاد می‌گرفتند در یک حدیث قدسی آمده است که خدا می‌گوید: "یا احمد، لوکاک ماخلقت افلاک و لولاهی بی‌خلقتک و اولا فاطمه لما خلقتکم (حدیث لولماک) (اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو تا را خلق نمی‌کردم.)

بعضی‌های می‌گویند یعنی حضرت فاطمه از پیغمبر و حضرت علی بالاتر است، این‌ها غلو مبالغه و خرافات است. نه، همان طور که قرآن مجید در آیه غدیر و آیه تبلیغ می گوید ابلاغ کن ولایت علی را و اگر ابلاغ نکنی، تمام زحمات ۲۳ ساله رسالت تو نابود می شود، دین ابتر می ماند، سفره دین جمع می شود، چگونه این دین باقی می ماند؟ با ولایت علی و با امامت علی اکمل می شود، پس اگر علی نبود، رسالت پیامبر کامل نمی شد و اگر فاطمه نبود، بعد از علی دین تمام می شد، پیغمبری و امامت تمام می شد، کوثر فاطمه زهرا باعث شد ائمه اثنی عشر تا قیام قیامت باقی بمانند، پس به برکت فاطمه زهراست که دین دوام پیدا کرد.

س:ماجرای فدک و خطبه فدک که در نهایت منجر به شهادت حضرت شد را توضیح دهید.

ج: این هم از آن چیزهایی است که خیلی نمی توانیم در مورد آن صحبت کنیم، چون باعث تحریک عواطف برادران ما بشود و فقط به آن اشاره کوتاهی می کنیم. در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) اگر جنگی رخ می داد ، هرآنچه که از آن جنگ به دست می آمد غنیمت نام می گرفت و باید بین همه مسلمین تقسیم می شد و اگر دشمن جنگ نمی کرد، چیزی را به عنوان نوعی هدیه به پیامبر می بخشید که آن اختصاص به پیامبر داشت، باغ فدک هدیه ای بود از یهودیان مدینه به پیامبر اسلام و پیامبر این نحله را به فاطمه زهرا بخشیده بودند و فاطمه زهرا اعمال خودشان را در آن جا گذاشته بودند و آن جا کار می کردند و بعد از رحلت پیامبر آنها فدک را به زور تصرف کردند و عمال حضرت را از آنجا بیرون کردند و اموال آن حضرت را غارت کردند. به بهانه اینکه خلیفه اول حدیثی نقل کرد که هیچ احدی هم تائید نکرد و بیان داشت که پیامبر گفته ما انبیاء ارث نداریم و هرچه مال داریم به بچه هایمان ارث نمی رسد و بعد هم چون پیامبر فدک را به فاطمه ارث داده بود، براساس یک حدیث جعلی که فدک اصلا ارث نیست و بایستی دولت آن را مصادره کند و فاطمه زهرا در خطبه مفصلی که در مسجد خواندند و با آیات قرآن، نقشه دشمن را نقش بر آب کردند و این خطبه از خطبه هایی است که سند محکمی از ولایت و مظلومیت امیرالمومنین و اهل بیت است، ولی باز هم دنبالش را ادامه ندادند تا جنگی صورت بگیرد، مظلومیت را گفتند ناله کردند صدای گریه جمعیت بلند شد و بعد مظلومانه رفتند و در خانه نشستند و گفتند در وقت مردم فهمیدند، بگذار بفهمند. آنها فدک را نمی خواستند تا دنیاطلبی کنند، به عیش و نوش دنیا بپردازند چون آنها کسانی بودند که حتی قرص نان شان را به سائل می دادند.

س: از ویژگی های حضرت زهرا که ایشان را بهترین الگو زنان جهان قرار داده به خصوص برای دختر و زنان جوان امروز جامعه چست؟

ج: همه زندگی فاطمه زهرا (س) الگوست، از ولادت تا شهادت، از کودکی تا جوانی، از نحوه برخورد با پدر و مادرشان تا نحوه تربیت فرزندانشان، همسر داری، همسایه داری، فرزندداری و همه زندگی آن حضرت الگوست.

یکی از مهمترین اسوه ها و الگوهای فاطمه زهرا برای دختران جوان و خانم های عزیزی که می خواهند حضرت را به عنوان الگو قرار بدهند، حجاب و عفاف و آن سیره ای که فاطمه زهرا عملا به ما یاد داده است، در چند جا پیامبر فرمودند: فداها ابوها: پدر به فدایت، در جاهایی که حضرت در مورد حجاب و عفاف شان یک برجستگی بیشتری نشان دادند، پیامبر این جمله را بیان داشتند: فاطمه زهرا از پدرشان تقاضا کرد که کارهای خانه را خودشان انجام بدهند و همسرشان کارهای بیرون.

اختلاط با نامحرم نه، گفتن و خندیدن با نامحرم نه، حتی فاطمه زهرا آخرین حرکتشان برای حجاب و عفاف الگو بود. روز آخر به اسماء فرمود: اسماء بعد از سفر حبشه گفتی آنجا برای تشییع اموات از وسیله ای به نام تابوت استفاده می کنند، برعکس ما حجازی ها که از تخته پاره ای برای این کار استفاده می کنیم. دوست دارم برای من نیز یک تابوت درست کنی تا بعد از مرگم حجم بدنم مشخص نباشد. با اینکه دفن ایشان در نیمه شب و در تاریکی و با جمعیت فوق العاده کم صورت می گیرد، بازهم حضرت دوست ندارد حجم بدنشان مشخص باشد.
اینها برای ما درس است، خانم های مومن نباید نامحرم حجم بدنشان را ببینند، لباسها و مانتوهای تنگ، موهای بیرون، آرایش و ... همه اینها برخلاف سیره فاطمه زهراست، دل فاطمه زهرا را به درد می آورد.

فاطمه زهرا را نصف شب ۷ تا پیرمرد ۷۰_۶۰ ساله آمدند و جنازه را تشییع کردند، نه مرد جوانی است، نه چراغ روشنی، در تاریکی، در دل شب، مخفیانه، دلش نمی خواهد روی تخته پاره ای، پارچه ای رویش بیاندازند، می خواهد داخل تابوتی باشد که درش بسته باشد که حتی حجم بدن فاطمه بعد از شهادت ایشان دیده نشود، اینها سیره فاطمه زهراست، باشد که رهروان خوبی برای آن حضرت باشیم.
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۱۷:۰۰:۰۵
امام علی ع 25 سال به علت مساعد نبودن شرایط جامعه اسلامی و آماده نبودن مردم به مدت 25 سال از حاکمیت و حق مسلمشان دور ماندند . زمانی حکومت را پذیرفتند که به قول خودشان به خاطر حضور حاضران حجت بر ایشان تمام شد و زمانی قبول کردند که حسن و حسینش ع نزدیک بود در زیر پای مردم بمانند. این به خوبی نشان می دهد که ایشان در انتخاب بین اسلامیت و جمهوریت. جمهوریت و رای مردم را برتر دانسته اند. این به خوبی برای کسانی که نظر اقلیت خود را به نام " کل مردم" می خواهند بر مردم دیکته کنند یا مثلا می گویند در فلان شهر کنسرت موسیقی برگزار نشود و ... شاخص و ملاک است. (2765194) (alef-13)
 
امیدوار
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۲۱:۲۳:۵۵
جناب آقای مسعود
مولا علی (ع) در بین اجرای احکام اسلامی و لاابالی گری، سکوت اختیار کرد و رفت کنار؟ اون کسانی که جای مولا رو غضب کردند حرفشان این نبود که کلا بعثت حضرت رسول و دین اسلام رو بی خیال، ما می خواهیم هر طور دوست داشتیم عمل کنیم. بلکه بر عکس می گفتند باید احکام اسلام اجرا بشه اما ما می خواهیم اجرا کنیم نمی گذاریم علی این کار رو بکنه (هرچند خودشون هم می دونستند که مولا بهتر از هر کس دیگری است). مولا هم در برابر غضب خلافت 25 سال سکوت کرد اما تو این 25 سال اونقدر که از دستش بر می اومد جلوی کارهای خلاف اونا رو گرفت. خلیفه دوم خودش بارها گفته بود که اگر علی نبود عمر هلاک می شد (لولا علی لهلک عمر) (2765482) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۱۷:۰۳:۳۳
حسین ع خود جنگ را انتخاب نکرد بلکه به آن مجبور شد . در تاریخ آمده است ایشان در میانه راه از مکه به کوفه که لشکر حر راه را بر ایشان بست و خبر شهادت مسلم و هانی را به ایشان رساندند گفت اگر مردم کوفه پشیمان شده اند من برمی گردم اما لشکر کوفه و فرستاده ابن زیاد گفت باید یا از حسین بیعت بگیری یا خونش را بریزی. باز می بینیم ائمه اطهار ع خود مایل به خونریزی و جنگ نبوده اند . (2765198) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۲۱:۰۱:۵۹
جنگ در راه خدا جهاد و واجب شرعی است چگونه ممکن است ائمه مایل به آن نباشند البته جنگ به عنوان راه حل نهایی پس از آن که حجت بر ظالمان و طغیانگران تمام شود! مگر نمیدانید که در زمان رسول خدا چه تعداد جنگ با سران جهل و کفر و نفاق واقع شد و اینگونه ادای آدم های دلسوز را در میاورید ! کشتن ظالم طغیان گر به معنی آزاد کردم مردم از بند جهل و ظلم او و هدایت مردم است!
ترحم بر شغال تیز دندان ستمکاری بود بر گوسفندان!

اما در مورد امام حسین علیه السلام بله امام قصد باز گشت کردند چون وظیفه ظاهری ایشان بود لکن امام عالم به انچه واقع میشود بودند به علم الله و تمام انچه بر ایشان و اهل بیتشان وارد مشود را میدانستند لکن تسلیم اراده الهی بودند و هدفشان از به استقبال شهادت رفتن اتمام حجت را ظالمان و بیدار کردن همه مردم و اسوه شدن برای همه حق جویا بود! (2765463) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۱۱:۳۹:۱۴
امام حتی به پسر سعد پیشنهاد داد که بگذرد امام از سرزمین های تحت حاکمیت یزید خارج شود امام در حالیکه قصد خارج شدن داشت وتنها جرمش بیعت نکردند به مفهوم امروزی رای ندادن به خلیفه عرب بود مظلومانه به شهادت رسید این دمکراسی عربی سقیفه است (2765899) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۱۷:۱۳:۴۴
در کتاب "شهادت امام حسین ع از ابعادی دیگر " نوشته استاد جعفر شهیدی آورده شده است که تا زمان عثمان. خلفای اول و دوم کاملا به شعائر اسلامی و سیره پیامبر ص عمل می کردند و عدالت را اجرا می کردند و در بیت المال دخل و تصرفی برای اقوام و قوم و قبیله خود نمی دادند تا عثمان. حتی آورده اند که عثمان نیز تا حد زیادی پایبند بود اما آرام آرام به تجمل گرایی و مسائل قومی و قبیله ای قبل از پیامبر ص کشیده شدند و نا عدالتی در توزیع بیت المال و ... به وجود آمد. سوال اینجاست چطور خلیفه دوم که می دانست فاطمه س دختر پیامبر گرامی اسلام ص است و به سیره و شعائر اسلامی احترام می گذاشت می تواند در هجوم به خانه علی ع و کتک زدن همسرش و ... دست داشته باشد؟ علامه امینی ره تمامی کتابخانه های دنیای اسلام و هند و مصر و ... را به دنبال احادیث مختلف درباره غدیر و ... زیر پا گذاشته اند و خود گفته اند حدود نیم میلیون حدیث جعلی منتسب به پیامبر ص . پیدا کرده اند. آیا به نظر شما می توان با قطعیت درباره برخی حوادث صدر اسلام و ... سخن گفت؟ در همین مورد حادثه دهم محرم سال 61 هجری خود استاد شهیدی فرموده اند تنها و تنها درباره روز حادثه شهادت یعنی دهم محرم سال 61 هجری . قطعیت وجود دارد درباره بقیه مسائل قطعیت وجود ندارد چون اولین نسخه مکتوب درباره آن حادثه حدود 200 سال بعد از سال 61 هجری بوده است! چرا باید بستر برخی اختلافات ما با اهل سنت پابرجا بماند و اختلافات فکری بیشتری ایجاد شود؟ آیا گروههای تکفیری در بستر اختلافات فکری و عقیدتی بین شیعه و سنی . ایجاد نشدند و نشر و نمو نکردند؟ (2765207) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۲۰:۵۳:۲۸
عمل خلفای اول و دوم به سنت پیامبر در حدی بود که عامه مردم را فریفته و از طغیان انها جلوگیری کند لکن به همه دستورات دینی عمل نمی شد از جمله مهمترین آنها ترک عمل به دستور خدا و رسول در تبعیت از اهل بیت بود که خلفا به ان عمل نکردند و دیگر بدعت هایی که در دین وارد کردند و چشمه دین را از مسیر خود منحرف کردند! بله پوسته دین که در منظر مردم بود را نگه داشند لکن هسته و محتوای ان که پیروی از امر خدا و رسول بود را به کناری نهاده و جاهل را جانشین عالم حقیقی کردند!!! چه ارزش دارد نماز و روزه و حج از جانب کسانی که امامت را قبول نکردند!!
در مورد حقیقت امر صدر اسلام شهادت ائمه شیعه کفایت میکند که با احادیث معتبر و مستند به دست ما رسیده و ان احادیت جعلی هم اکثر در کتب عامه است نه در مسانید شیعه!! (2765455) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۰۸:۲۰:۳۷
اصل امدن رسول خدا این بود که اقلیتی براکثریت حاکم بلا منازع نباشد وخود رسول خدا درامور مشورت میفرمودند ،یک نفر سلطنت کند وبقیه بله قربان گو شوند؟ ،این شیوه پیامبر نبود وامرهم شورا که ایه صریح قران است ،علی که نزدیکترین مرد به رسول خدا وهمسر دخت گرامی پیامبر که ادم کمی نبود تمام جزیره العرب به بزرگی ودانایی وقدرت ایشان احترام میگذاشتند وحضرت هم به راحتی رای شورا را پذیرفتند ،البته این مثالی که میخواهم مطرح کنم با زمان ان بزرگواران قابل قیاس نیست ، وافراد هم قابل قیاس نیستند ،شما همین شورای خبرگان را ببینید به سادگی رییس تعین شد وکسی هم معترض نبود اقای هاشمی که به رهبر نزدیکتر از همه بود (2765758) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۱۵:۱۱:۳۲
ولی خدا در قرآن هدف از آمدن انبیا را عدالت می داند نه دمکراسی عربی دوم اینکه امرهم شورای یعنی در کارها مشورت کنید وربطی به ایجاد پارلمان وتکلیف شرعی بودن مصوبات پارلمان در غرب هم که لیبرال دمکراسی دارند پارلمان ملاک حق نیست ووافرادیکه به حزب حاکم رای ندادند را نمی کشند این دمکراسی عربی را نخواهیم باید چه کسی را ببینیم (2766142) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۱۰:۴۹:۲۶
آقای دانشمند از کلمات غلمبه سلمبه استفاده میکنی که حرفهای بدون سند خودت را پیش ببری ، کتب عامه ومسانید شیعه ؟؟ اولاً که بقول دوستمان مسعود علامه امینی که باید مورد قبول شما هم باشد میگوید احادیث تقلبی زیاد منسوب به حضرت پیامبر پیدا کرده خوب این یعنی مسانید شیعه !!
ثانیاً این جمله ات یعنی شیعیان جزو خواص هسند سنی ها جزو عوام ؟؟ (2765837) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۱۷:۲۱:۴۶
پیامبر و اهل بیت ابزار فتنه گری نیستند
---
حاج آقا جواب سئوال تیتر را از کسانی بخواهید که با تظاهر به غیرتی بودن بیش از علی (ع) و نادیده گرفتن همه ی حقایق اصول و فروع دین و گریز از دستورات وحدت بخش قرآن کریم قرنها است با وارونه جلوه دادن علت اصلی فداکاریهای پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت اطهر او (ع) ، رنجهای این بزرگان معصوم را در راه تبلیغ دین جهت داغ نگه داشتن بازار مکاره ی جهل و آز خود دستاویز قرار می دهند و با فتنه گری و نفرت آفرینی و دشمن تراشی زمین و آسمان را به جان هم می اندازند و جهان اسلام را بنفع دشمنان اسلام و حاکمان ستمگر و چپاولگران تضعیف می نمایند؟؟؟!!! (2765218) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۲۰:۴۴:۰۵
از بیان منطقی و دلیل مستند و مباحثه غلمی هیچ فتنه ای بوجود نمیاید و این منطق پیامبر واهل بیت است! فتنه از در جهل ماندن بوجود میاید نه از بیان علمی ! (2765443) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۰۹:۵۵:۰۱
آیا چیدن چند گزاره ی ناهمگن کنار هم و مصادره به مطلوب گزاره های دیگر را شما استدلال منطقی می نامید؟؟؟!!!
آیا شما به شرایط استدلال و قیاس منطقی صحیح آگاهید؟؟؟!!!
آیا با دادن وصف منطقی به سخنی بدون در نظر گرفتن شرایط مذکور ، آن سخن منطقی می شود؟؟؟!!!
کار شما مانند این است که با گفتن حلوا حلوا بخواهید دهانها را شیرین کنید که این فریب محض است!!!
لطفا شما بفرمائید با کدام استدلال می توان به صحت یا سقم گزاره ای یقین به دست آورد؟؟؟!!!
هرگاه کسی به این سئوالها پاسخ علمی داد و شرایط پاسخ علمی را در گزاره های خود درست به کار گرفت می توان علمی و مستدل بودن سخن او را پذیرفت. (2765804) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۱۷:۲۳:۲۲
1=هیچیک از سئوالات را پاسخی روشن ومختصر ندادید نزدیک ترین مدرک 200واندی سال بعد هجرت از ابوفلان وکی وکی 2=وفات حضرت ویا بقول شماشهادت ایشان از 45روز تا 90 روز اختلاف هست برای این سند نیست ولی برای اتفاقات قبل شهادت مدرک هست ؟3-پیامبرخدا فوت شده اند نه شهادت که (یا )فرموده اید 4=تا امروز 1436 سال از ان زمان گذشته هزاران ظلم وستم به امت اسلام رفته از سنی وشیعه واین غیر از جهلی است که گاها این دو به جان هم میافتند در عراق ودر افغانستان ودر پاکستان که با تله های انفجاری دسته دسته ادمها مورد وحشیانه ترین حملات قرار میگیرند از زن وبچه وجوان وپیر که انگار اینها انسان نیستند 5=این تصویری که شما از وقایع ان زمان داشته ودارید فرقی با طالبان وداعش نداشته وندارند حالا شیعه بودند یاسنی تحجر درتحجر فرقی نیست برادر گرامی جامعه ما متاسفانه ان رشد لازم را نکرده اند که به حرف شما گوش ندهند ولی شما خود عنایت بفرما مردم را به سمت اگاهیهای سازنده وان همه گفته های شیرین در قران واحادیث هست مردم را به رشد وتوسعه هدایت فرمایید که ثواب اخرت را ببرید واین مسایل را بگذارید هر کس علاقه دارد دنبالش برود (2765219) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۲۰:۴۲:۲۶
سخن قران چیزی جز پیروی از حکم خدا و رسول نیست و پیروی از اهل بیت و اعتقاد صحیح داشتن هم امر خدا و رسول است و بر هر کسی واجب است که به حد توان خویش به دنبال حقیقت باشد! شما دوست نداری دنبال حرف حق بروی سرت را زیر برف بکن ولی چرا سد راه دیگران میشوی!!!!! (2765440) (alef-13)
 
رضا از مشهد
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۰۷:۳۳:۴۹
در عراق و پاكستان و افغانستان و لبنان و... كه گفتي كه 99 درصد ترور و كشتار فقط عليه شيعيان است!!! شيعه چه ظلمي به سني كرده كه در طول تاريخ اين چنين مورد هجمه واقع شده است، جز اينكه حرف حقي -بنابر توصيه هاي اكيد و مكرر رسول مكرم اسلام- ميزند مبني بر ولايت و وصايت حضرت امام علي عليه السلام و اولاد مطهرشان و در بطن اين اعتقاد بر حق چه نوري هست كه بهيچ روي حاضر به ديدن و اعتراف به آن ندارند؟!
اگر پاسخ مستدل و منطقي اي داشتند آيا به چنين جناياتي مرتكب مي شدند؟! هرچند چنين جناياتي فقط ناشي از تفكر مرتجع سلفيت و وهابيت است نه عموم اهل سنت! (2765743) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۱۸:۰۹:۱۹
اقاى ميرلوحى، شما با اين حرفها به اختلاف و دشمنى بين شيعه و سنى دامن ميزنيد. الف لطفاً سانسور نكن. (2765269) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۲۰:۳۷:۴۵
حرف حق را مستند و با منطق گفتن هیچ دشمنی ایجاد نمیکند ! نمیشود که به بهانه های واهی جلوی بیان منطق و استدلال را گرفت! هر کس قبول ندارد با منطق بگوید و با هم مباحثه کنند هیچ اتفاقی نمی افتد! (2765436) (alef-13)
 
ایمان
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۱۸:۵۵:۰۳
شمشیر نکشیدن حضرت علی در آن روز به قیمت انحراف 80-90 درصد از مسلمانان دنیا تمام شد! (2765324) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۲۰:۰۱:۳۲
یعنی شما از امام علی بیشتر میفهمی
شمشیر کشیدن علی باعث میشد دیگر چیزی از اسلام باقی نماند (2765391) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۲۰:۱۵:۲۷
احتمالا منظور حضرتعالی ازان 80-90درصد منحرفین اهل سنت هستند.با اینکه من خودم شیعه هستم ولی دراصول تفاوتی نیست.کاش شما چیزی نمی نوشتید والف هم منتشر نمی کرد.حساب تعدادی وهابی وتکفیری ازتسنن جداست.من ازطرف شما ازاهل تسنن عذر میخواهم.خداوند همه مسلمانان راازبلای تفرقه حفظ بفرماید...امین (2765409) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۲۰:۲۱:۱۰
فراموش نکنیم علی ع معصوم بوده اند هم از خطا و هم از گناه. (2765415) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۲۱:۴۱:۰۵
اصلا این حرفا با عقل منطق جورنمیاد علی جان کجایی کجایی (2765496) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۰۶:۵۳:۱۷
چطور با عقل جور در میاید که پیامبر مردم را بدون تعیین جانشین ترک کند! ولی با عقل جور در نمیاید که علی علیه السلام از تمام هستی خویش حتی جان همسرش برای حفظ دین رسول خدا بگذرد و صبر کند!!! صبر و تحمل مصیبت ها سیره رسول خدا صلوات الله علیه و همه پیامبران و اولیاء است! (2765739) (alef-13)
 
ایوب
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۲۱:۴۴:۱۵
مسلماهرکس بایددرموقع حمله به خانه اش اول بایدازناموس خوددفاع کندشماچراشجاعت حضرت علی رازیرسوال میبرید (2765503) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۰۷:۳۶:۵۴
احسنت ایوب آقا جواب این سوالت برای خیلیها خیلی سخته!! (2765745) (alef-13)
 
مودی
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۰۸:۳۲:۳۰
مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها در بین ما مثلا شیعیان هم آنقدر زیاد است که ببینید اصل مصاحبه در خصوص آن حضرت و ظلم های رفته بر ایشان و خصایل و سیره رفتاری ایشان است اما کسانی که کامنت گذاشته اند" انگار نه انگار که گوشه کوتاهی از مصیبت رفته بر مادر شیعه را خوانده اند " همه مفسر تاریخ و قرآن شده اند و درجهت اهداف و مطامع سیاسی و جناحی مورد قبول خودشان کامنت گذاشته اند و قصد بهره برداری در جهت افکار سیاسی خاص خودشان دارند آن هم متاسفانه با استدلالهایی تا چه حد سست و بی پایه (2765763) (alef-13)
 
حسين
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۰۸:۴۲:۳۴
خداياروزقيامت آنهاي راكه حقيقت رادانسته وارونه كردند ومنتشر تا عده اي راكه مطالعه اي درمورداسلام خصوصاصدراسلام ندارند اذهانشان رامنحرف واحساساتشان راتحريك نمايندبه حق بزرگان دين اسلام رسوابفرما،اگركسي كمترين مطالعه اي ازتاريخ واقعي داشته باشد ميداند مطالب بالا كاملا اشتباه ست وهدف فقط ايجادتفرقه بين مسلمانان آن هم دراين زمان بسيارحساس كه وحدت به قول رهبرفرزانه انقلاب لازمه پيشرفت اسلام است، من نميدانم اينها چرامدعي سرسخت پيروي ازرهبري هستن وبرخلاف سخنان رهبربه ايرادمطالب كاملاخلاف مي پردازند..خدايابه همه مسلمانان درك صحيح عنايت بفرما،ازبرادران وخواهران عزيزخواهش ميكنم بدون مطالعه اظهارنظرنفرمايند وبادست وزبان وبيان خود به اسلام ضربه نزنند،تعصب بيجا واحساساتي شدن بي مورد قبل ازطرف مقابل خودمارا زيرسوال ميبرد. (2765767) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۰۹:۰۷:۲۴
آقای میر لوحی ممنون . (2765779) (alef-13)
 
سوال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۰۹:۱۴:۳۹
1-در زمان پیامبر کسی از او در مورد بعد از ایشان سوالی نکردند ؟
2- چرا پیامبر امر به این مهمی را کامل و واضح برای مردم بیان نکردند تا بعد از ایشان مردم دنیال تفسیر و ... نروند ؟
3- در غدیر هم باز روشن برای همه بازگو نکردند(مثلا بفرمایند بعد از من علی جانشین من است وسلام ) ایا مسئله دیگری در کار بود ؟ ایا امتحان امت اسلامی بود تا مسلمان واقعی شناخته شود ؟
4- ایا نمی شد پیامبر در 1 سال اخر عمر خود زمام امور را به دست جانشین خود می داد و این همه مصیبت در طی قرون بوجود نمی امد ؟؟ ایا این هم یک امتحان الهی است که انسان باید خود حقیقت را دریابد و فقط نشانه ها و چراغ راه به مردم نشان داده می شود تا فقط وجدانهای پاک و حقیقت جو به مقصد برسند.

5- اهل سنت بر اساس کدام سند اجماع را حق دانستند و بعد اجماع چه کسانی ؟ و اگر اجماع حق است چرا ان جمع ؟ و نه جمعی دیگر ؟ نتیجه اجماع در اینده چه شد ؟ روی کار امدن یزید و ....
6- سوال بسیار است و .... (2765782) (alef-13)
 
مودی
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۱۱:۳۰:۵۴
به همه ی این سئوالات شما برادر یا خواهر گرامی پاسخ های بسیار محکم و مستدلی داده شده است از جمله در کتاب بزرگ الغدیر علامه امینی و بسیاری کتب دیگر که اگر حوصله مطالعه داشته باشید قطعا جواب انها را پیدا خواهید کرد..... اما وقتی حب جاه و مقام و حسادت و تعصبات کور قبیله ای و طایفه ای طغیان میکند میتواند همه ی بدیهیات و مسلمات را هم کنار بزند... (2765888) (alef-13)
 
کمیل
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۱۶:۴۳:۰۵
قطعاًاگر من جای مولا علی (ع) بودم ومیدیدم که چنین بی احترامی ها و تعرضات و هتک حرمت ها علیه خویش واهل بیتم بلاخص دخت رسول مکرم اسلام صورت میگیرد هرگز ساکت نمینشستم وانتقام چنین بی حرمتی ها را از قاتلین خون فرزند رسول خدا وهمسر خویش و مادر فرزندانم میگرفتم بدون هیچ درنگی البته با در نظر گرفتن ان شجاعت وجسارت ومعروفیت حضرت در بین قبایل شبه جزیره عرب (2766216) (alef-13)
 
مجتبی
۱۳۹۴-۰۱-۰۶ ۱۱:۱۰:۳۷
از حدود یک میلیارد مسلمان جهان تنها درصد اندکی شیعه هستند و بقیه اهل سنت و یا دیگر فرقه های اسلام هستند که شما آنها را ناحق و گمراه میدانید.حال با این استدلال شما آیا اگر علی (ع) شمشیر میکشید وضعیت از این بدتر میشد؟؟؟ اگر حضرت علی(ع) بیعت نمیکرد آیا خلیفه وقت نمیدانست که بیعت اجباری به درد نمی خورد و همان بهتر که بیعت نکند و سکوت کند؟؟؟ من نمیتوانم مجاب شوم که که وقتی عده ای به در حضرت علی(ع) برای گرفتن بیعت هجوم بیاورند علی در خانه بنشیند و حضرت فاطمه در پشت در بماند؟؟؟؟اینها برای بنده به عنوان یک بچه شیعه جای سئوال است لطفا در صورت امکان پاسخ دهید؟ (2766892) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۶ ۱۴:۲۷:۰۴
در مدینه جدید الاسلام کجا بود مرد حسابی عموم یا انصار بودند یا مهاجر اگه به اینها میگی جدید الاسلام که دیگه فاتحه من و شما خوندس. (2767267) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.