توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 402657
راهنمای کتاب/ «عناصر ساختار طرح: اصول رنگ»؛ اريس شرين؛ ترجمه ​آرمينه آواک قهرمانی؛ فرهنگسرای میردشتی
دنیای رنگها
عباس احسان جو*؛ 25 مهر 1395
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۴
«عناصر ساختار طرح: اصول رنگ»
نويسنده: اريس شرين
مترجم : ​آرمينه آواک قهرمانی
ناشر: فرهنگسرای ميردشتی، چاپ اول 1394
264 صفحه، 38000 تومان
 
شما می‌توانید کتاب «عناصر ساختار طرح:اصول رنگ» را تا یک هفته پس از معرفی با ۱۰ درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهر کتاب آنلاین خرید کنید.
 
****
 
می‌گویند تصویر، ارزش 1000 کلمه را دارد، ولی تصویر به ندرت بدون همراهی با دیگر عناصر بصری تأثیرگذار است و اضافه‌شدن رنگ به تصویر می‌تواند به عنوان روشی مؤثر برای انتقال سریع اطلاعات به بیننده یا برانگیختن حس و حالت خاصی مورد استفاده قرار گیرد و حتی الهام‌بخش باشد. بیش از 80 درصد از دریافت حسی ما، به وسیله برداشت بصری مشخص می‌شود و آنچه می‌بینیم مهم‌ترین عامل در شناخت دنیای دوروبر ماست. با درنظرگرفتن اهمیت بینایی و غلبه رنگ‌ها در دنیای طبیعی، جایگاه مطالعه و تجربه رنگ‌شناسی بیشتر مشخص می‌شود و کتاب «عناصر ساختار طرح: اصول رنگ» می‌تواند به عنوان یکی از منابع ضروری و مهم در این حوزه و زمینه درنظر گرفته شود.
 
از ویژگی‌های این کتاب محدود نبودن به مفاهیم زیبایی‌شناسی و آثار هنری است چنان که در صفحه 111 به کاربرد رنگ در اهداف سیاسی اشاره می‌شود و نشان می‌دهد انقلاب‌ها، کشورها و احزاب سیاسی اغلب از رنگ‌های خاصی برای تمایز استفاده کرده‌اند. همچنین رنگ می‌تواند توانایی ما را در انجام کارها بیشتر کند و در بهبود و بالابردن روحیه کارکنان و بازده‌ی بیشتر کار،  بسیار مؤثر باشد. 
 
از دیگر رموز امروزی و کمتر شناخته شده برای ایجاد ارتباط درست و بهره‌برداری از واکنش‌های مخاطبان نسبت به فام‌ها و ترکیبات خاص رنگی، روان‌شناسی رنگ هم از دیدگاه نظریه‌پردازی و هم کاربردی است؛ حوزه‌ای که دانشمندان و روان‌شناسان درباره رابطه مفهوم رنگ با خودآگاه و ناخودآگاه انسان و معانی نهفته در آن پژوهش کرده‌اند و در این زمینه در کتاب حاضر، به روان‌شناس سوئیسی کارل یونگ، و پدر روان‌شناسی نوین زیگموند فروید نیز اشاره شده است.
 
رنگ می‌تواند در تغییر رفتار انسان نیز نقش ایفا کند و در احساس ما تغییر به وجود آورد. این نکته فقط مورد توجه هنرمندان نیست، مثلا «در ولز، پلیس، دیوار سلول‌های زندان را به رنگ آبی سلطنتی نقاشی کرده بود زیرا شواهد نشان می‌دادند رنگ آبی مشوق راستگویی است».
 
انتخاب ترکیبات موفق رنگ، می‌تواند در رشته‌های مختلف از جمله مُد و طراحی داخلی، در فروش و استقبال مردم تأثیر بسزایی داشته باشد. در اغلب موارد، انتخاب رنگ‌ها برای طراحی، بیشتر توسط پیام و اهداف مخاطبان شناسایی می‌شود و در برخی موارد، مُدهای فصلی و پیش‌بینی‌ رنگی، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و نیازمند استفاده از منابع دیگری است که در  این کتاب به سایت‌های مفیدی اشاره می‌شود که می‌تواند در دسترستی به اطلاعات به روز و استفاده از امکانات متنوع فضاهای رنگی به کمک طراحان و سفارش‌دهندگان بیاید. به عنوان نمونه، گروه بازاریابی رنگ (www.colormarketing.org) با اطلاعات رنگی محلی و صنعتی ویژه‌ای که دارد، همکار حرفه‌ای‌ها و مرجع مُدهای رنگی است. مؤسسة رنگی پنتون (www.panton.com) نیز پیش‌بینی‌های فصلی را به صورت آنلاین و دانلود مجانی با فایل PDF منتشر می‌کند.
 
مطالب و موضوعات کاربردی این کتاب، مؤلف را از پرداختن به موضوعات و معضلات جدیدی که کمتر به آن پرداخته شده است غافل نمی‌کند. در صفحه 74 به موضوع «کوررنگی» یا ناتوانی در دیدن رنگ‌های خاص که حدود 10درصد از مردم سراسر دنیا به آن مبتلا هستند اشاره شده است و یکی از طراحانی را معرفی می‌کند که با الهام از این فکر که طرح می‌تواند تأثیر مثبتی در زندگی مردم داشته باشد، رنگ‌ساز را آفرید (www.coloradd.net) ؛ برنامه‌ای برای کمک به کسانی که از کوررنگی رنج می‌برند و همچنین طراحانی که استفاده حرفه‌ای از سری رنگ‌ها را در طراحی، مد، طراحی داخلی یا معماری لازم دارند.
 
خصوصیات منطقه‌ای، جغرافیایی و فرهنگی از نکات جذاب دیگر مبحث رنگ است که طراح باید به آن توجه کند و به خصوصیات مخاطب مورد هدف آگاه باشد و تلفیق ایده‌ها در ارتباط با رنگ و فرهنگ می‌تواند چالشی هیجان‌انگیز و جالب باشد.

موضوع مهم دیگری که مؤلف بدان اندیشیده جنبه شناساگر و ماندگاربودن رنگ در خلق نشان تجاری یا هویت بصری برای یک شرکت است؛ موضوعی که نشان می‌دهد شرکت‌هایی که در نشان تجاری خود استفادة موفقی از رنگ کرده‌اند، همگی شناخته‌شده و به یادماندنی هسنتد.
 
مواردی که بدان اشاره شد، مرور برخی نکات ظریف و مهمی است که بدون توجه به ‌آن‌ها نباید انتظار خلق یک اثر هنری و یا طراحی موفقی در حوزه Design و چندرسانه‌ای (multimedia) و وب‌سایت داشته باشیم. زیرا رنگ یک ابزار ممتاز سازمان‌دهی و ارتباط است و در نشانه‌شناسی می‌تواند الگویی راهگشا در رسیدن به چندین ایده، راهنما و حس‌آفرین باشد و این همان موضوعاتی است که در کتاب «عناصر ساختار طرح: اصول رنگ» بدان پرداخته شده است.
 
* کارشناس ارشد پژوهش در هنر
کلمات کلیدی : انتشارات فرهنگسرای میردشتی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
دنیای رنگها