نظر منتشر شده
۲۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 430782
شرایط جدید صدور گواهی نامه رانندگی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۶
رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی اعلام کرد: براساس دستورالعمل جدید وزارت کشور محدودیت هایی برای دریافت کنندگان گواهی نامه جدید، اعمال می شود.

به گزارش ایرنا، سردار تقی مهری روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: این محدودیت ها در دستور العمل و آیین نامه جدید برای کسانی است که گواهی نامه پایه سوم را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: ازماه آینده این دستورالعمل جدید اجرایی می کنیم از جمله اینکه رانندگانی که به تازگی گواهی نامه گرفته اند تا سه ماه حق رانندگی به تنهایی ندارند و باید یک نفر که دارای گواهی نامه پایه دوم یا سوم است در کنار آنان بنشیند و یا باید بیش از یک سال از پایان گواهی نامه او گذشته باشد.

به گفته وی این افراد از ساعت 12 شب تا پنج صبح حق رانندگی ندارند ؛ ضمن اینکه تا یک سال هم حق رانندگی در خارج از شهر ندارند مگر اینکه مسافت طی شده تا 25 کیلومتر دربزرگراهای شهرها باشد.

وی ادامه داد: باید علامت اخطاری راننده مبتدی در سمت راست جلوی خودرو و در سمت چپ شیشه عقب خودرو نصب شود.

مهری ادامه داد: اگر راننده مبتدی دچار تصادف رانندگی حادثه ساز شود یا در تصادفات مقصر شناخته شود گواهی نامه اش، ضبط و به محل سکونت راننده یاد شده ظرف یک هفته ارسال می شود. راننده نیز موظف است تا یک ماه به محل ارسال گواهی نامه مراجعه و توسط پلیس به آموزشگاه های رانندگی معرفی شود.

وی اضافه کرد: این افراد باید 40 ساعت یعنی 24 ساعت عملی و 16 ساعت تئوری را طی و گواهی را دریافت کنند تا گواهی نامه به آنان تحویل شود.

این مقام انتظامی تمام این اقدامات را برای جلوگیری از تصادفات فوتی و جرحی بیان کرد.

رئیس پلیس راهور در مورد کسانی که موتورسیکلت جدید دریافت می کنند هم اظهارکرد: این افراد حق ندارند ازموتور بیش از125 سی سی استفاده کنند و از 10 شب تا پنج صبح هم حق رانندگی ندارند ؛ ضمن اینکه تنها می توانند در درون شهر رفت و آمد یا حداکثر تا 25 کیلومتر از خارج از شهر مجاز هستند که رانندگی کنند.

وی اضافه کرد: این طرح به مدت یک سال که از ماه آینده اجرا می شود و نیازمند دستورالعمل اجرایی است و باید به آموزشگاه ها و مراکز راهنمایی و رانندگی ابلاغ شود.

**ممنوعیت تردد خودرو فرسوده در کلان شهرها

وی در مورد خودروهای فرسوده هم چنین اظهار کرد: اخیرا هیات دولت مصوب کرده است که در کلان شهرها تردد خودروهای با سن فرسودگی ممنوع باشد و درصورت رویت چنین خودروهایی ، 500 هزار ریال جریمه صادر می شود.
مهری گفت: این کلان شهرها شامل تهران، کرج، تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز ، اهواز و اراک است ؛ ضمن اینکه سن فرسودگی خودروها در غیر کلان شهر ها متفاوت است.

رئیس پلیس راهور همچنین تاکید کرد که خودروی فرسوده در صورت مشاهده در هر 24 ساعت یک بار جریمه خواهند شد.

وی ادامه داد:به دنبال اجرایی شدن این طرح در داخل شهرها از طریق سامانه جدید هستیم که خودروهای فرسوده توسط دوربین های ثبت تخلف اعمال قانون می شوند اما این اعمال قانون در زمان حاضر توسط همکاران ما به صورت دستی انجام می شود که البته اجرای آن آغاز شده استو اقدامات فنی مکانیزه این جریمه ها در حال انجام است.

براساس این مصوبه سن سواری شخصی 20 سال، وانت 15 سال، تاکسی، 10 سال، مینی بوس و میدل باس، 12 سال ،اتوبوس شهری، هشت سال، اتوبوس بیرون شهری، 12 سال ،کامیون و کشنده، 20 سال و موتورسیکلت هشت سال است.

وی ادامه داد: در سطح کشور یک میلیون و 350 هزار خودرو داریم که در سن فرسودگی است و از سن فرسودگی عبور کرده است و سه میلیون تا چهار میلیون هم در سن فرسودگی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بحث خودروهای فرسوده در راستای تصمیمات دولت برای کاهش الودگی هوا به ویژه در کلان شهرها اجرا می شود؛ این درحالی است که 48 درصد اتوبوس های تهران فرسوده است.

وی اضافه کرد: موتورهای انژکتوری یا برقی توسط پلیس شماره گذاری می شود اما موتورسیکلت های کاربراتوری از مهر ماه امسال کار شماره گذاری برای آنها انجام نمی شود.

**کاهش فوت شدگان تصادفات طی 11 سال

مهری اضافه کرد: بیش از 27 هزار و 700 تن در سطح کشور طی سال 84 در تصادفات جان خود را از دست دادند و این شمار در پایان سال 94 به 16 هزار و 586 تن کاهش یافت. طی 11 سال شاهد کاهش جان باختگان در تصادفات بودیم که عواملی مختلف جاده، ایمنی خودرو و رفتار راننده نقش، شرایط محیطی و قوانین در رفتار رانندگان تاثیرگذار بوده است.
وی با اشاره به طرح های 95 پلیس راهورگفت: طرح نوروزی و ترافیکی سالگرد امام راحل، تابستانه و بازگشایی مدارس از طرح های مهم ، طرح ترافیکی اربعین به عنوان ماموریت مهم و اساسی پلیس محسوب می شود.

مهری ادامه داد: مهم ترین طرحی که در حال اجراست هم طرح زمستانه است که در سطح جاده و شهرهای برف گیر در حال اجراست و با هماهنگی دستگاه های امدادی و خدماتی اعم از راهداری، اورژانس، هلاال احمر وزارت کشور و شهرداری ها با محوریت پلیس به ویژه در گردنه های برفگیر اجرا می شود و تا 20 اسفند ماه ادامه دارد اما در صورت نیاز این طرح ادامه می یابد.

مهری اضافه کرد: کمتر از یک ماه از این طرح گذشته است و شاهد کاهش تصادفات و جان باختگان در سطح کشور بودیم که حدود 17 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش یافته است.

این مقام انتظامی اضافه کرد: البته در سطح جاده ها کندی در رفت و آمد در برخی محورهای برفگیر را شاهد بودیم.رفت و آمد در سطح جاده ها در زمستان با شرایط عادی متفاوت است و در جاده های کوهستانی با اعمال محدودیت، تردد از حوادث جاده ای پیشگیری شده است و ضمن اینکه در این ایام در راه مانده نداشتیم.

وی ادامه داد: وضعیت رفت و آمد جاده از امنیت بالایی برخوردار است در هشت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 236 تن از شمار جانباختگان کاهش یافته است که این نشان می دهد، مردم قوانین و مقررات را بهتر رعایت کرده اند و امیدواریم روند کاهشی را تا پایان سال کاهش و امنیت در رفت و آمد را فراهم کنیم.

وی با اشاره به علل وقوع تصادفات براساس آمار پزشکی قانونی گفت: عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجار و عدم حق تقدم علل 71درصد تصادفات در هشت ماهه امسال بوده است.

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: باید به سرعت های غیر مجاز بیشتر توجه کنیم که نقش مهمی در تصادفات فوتی و جرحی دارد و بیشترین ساعت تصادف بین 12 ظهر و 12 شب حدود 69 درصد از تصادفات بوده است و بیشترین سهم وسیله نقلیه درگیر در تصادفات بین 55 درصد، سواری و 31 درصد، موتورسیکلت هاست.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: از نظر فوت در صحنه و انتقال به بیمارستان در تصادفات طی هشت ماهه امسال، 51 درصد در صحنه و 49 درصد مجروحان ، حین انتقال در اورژانس و مراکز درمانی جان باختند و 21 درصد از افرادی که فوت شده اند هم عابر پیاده و 26 درصد موتورسیکلت سوار یا ترک نشین بودند.

مهری گفت: البته این آمار در درون شهرها متفاوت است در درون شهرها 82 درصد فوتی های تصادف، عابر پیاده و موتورسوار بودند که سهم عابر پیاده ، 45 درصد گزارش شد که باید دردرون شهرها برای عابران امکانات مناسبت تری فراهم کنیم.

مهری گفت: کسانی که در هشت ماهه امسال در تصادف ، جان باختند، 78 درصد ، مرد و مابقی زنان بودند که از این تعداد 51 درصد آنان بین 21 تا 50 ساله به شمار می آمدند که جزو نیروی کار محسوب می شدند.

**افزایش 40 درصدی شماره گذاری خودروها

وی ادامه داد: شماره گذاری خودروها در 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است که وارداتی ها حدود 13 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی درباره خودروهای وارداتی هم چنین اظهار کرد: سال گذشته 41 هزار و 961 خودرو وارداتی داشتیم و براین اساس حدود پنج درصد خودروهای شماره گذاری شده ،وارداتی و مابقی تولید داخلی بودند.

وی در مورد معاینه فنی گفت: امسال نسبت به سال گذشته حضور در این مراکز افزایش یافت و در درون شهرها تقریبا 32 درصد در 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته افزایش اعمال قانون داشتیم که توسط همکاران انجام شد در تهران در محدوده زوج و فرد اعمال قانون توسط دوربین ها انجام شد و از این به بعد با برنامه ریزی انجام شده اعمال قانون برای تمام خودروهای فاقد معاینه فنی در درون و برون شهر به صورت 24 ساعته توسط همکاران و دوربین انجام می شود.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: این اقدام اکنون در تهران انجام می شود و به زودی در تمام شهرها و جاده های برون شهری اجرا می شود.
 
کلمات کلیدی : راهنمایی و رانندگی + پلیس راهور + گواهینامه رانندگی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۱۳:۰۹:۳۲
افرین. تازه دارند به وظیفه خود عمل می کنند تا میزان تصادفات اینجور آبروریزانه نشود (4096850) (alef-11)
 
پدرام خاكپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۱۳:۲۶:۱۷
بسيار طرح عالى است و در اروپا مدتهاست كه اجرا ميشود (4096874) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۱۴:۱۸:۰۲
این قانون خوبه (4096971) (alef-11)
 
حمید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۱۴:۵۲:۳۴
استرسی دیگر بر مردم ! راه دیگری برای کسب درآمد از جیب ملت ! جریمه جریمه !!!!!!! چقدر فشارهای روانی !!!! (4097038) (alef-11)
 
هنر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۱۷:۲۸:۵۸
کلاس اضافه رو مجبور میکنید در حالیکه اگر کلاستون درست برگزار میشد اثرش رو قطعا میگذاشت شک نکنید محتوای آموزش تیوری و عملی تون خیلی ایراد داره (4097294) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۲۳:۵۴:۳۲
در کشورهای اروپاییی و امریکایی گرفتن گواهینامه رانندگی موضوعی جدی و دارای آموزش های مفصل است. چیزی که در ایران کمتر جدی گرفته میشود و بعضاً با خنده رد میشود! (4097738) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۱۹:۱۵:۳۸
این قوانین شباهت به قوانین اخذ گواهینامه در آمریکای شمالی دار که دو مرحله ایی است: مرحله اول مبتدی و بعد از یک سال مرحله دوم گواهینامه کامل البته بعد از قبولی در امتحان رانندگی در بزرگراه (4097399) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۲۲:۱۵:۱۵
خیلی خبر خوبیه و واقعا از پلیس متشکرم. فقط کاش به نواموزان اموزش رانندگی در شرایط متفاوت جوی هم داده شود. بهرحال خبر خوبیست و امیدوارم مه خوب هم اجرا شود. (4097632) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۲۳:۵۶:۱۲
دقیقا. بایستی اصلاحات کامل در روند اعطای گواهینامه و نظارت بعدی در کشور صورت بگیره.. من ۲۰ سال در ایران سابقه رانندگی داشتم ولی اولین روز رانندگی در آمریکا بصورت کابوس سپری شد! (4097741) (alef-11)
 
abbas
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۲۰:۲۱:۰۳
این پاک کردن صورت مسئله است . مشکل بد رانندگی کردن قدیمی ها هم هست. با این کار مشکلی حل نخواهد شد.
مشکل این است که شهر کلانتر ندارد. شما مامور راهنمایی و رانندگی در شهر کم می بینید از طرف دیگر نیروی انتظامی نیز حق بازداشت و یا جریمه کسی که بد رانندگی می کند را ندارد. شب هم که اصلا ماموری نیست.
راه حل را خیلی از کشورها بلد هستند (4097452) (alef-11)
 
ايمان ساكن مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۲۰:۳۳:۰۶
سخت گيري هاي اينطوري خوبه ولي مهمتر اينه كه سخت گيري براي رانندگان كم صبر و خودخواه و بي احتياط در نظر گرفته بشه همون افرادي كه با سرعت غير مجاز و چراغ دادن و عوض كردن نابهنگام لاين و حركات مارپيچ موجبات آزار ساير رانندگان رو فراهم مي كنن مثلا علاوه بر جريمه، بار اول براي مدتي گواهينامشون توقيف بشه و براي بار دوم و سوم مدت طولاني تر و از تعداد مشخصي كه بگذره براي هميشه از رانندگي محروم بشن. لازمه اين كار حضور پر رنگ پليس در بزرگراه ها و بولوارهاي شهري و متوقف كردن اين رانندگان هست كه بعضا شرب خمر هم كرده اند.
بنده خودم در مشهد زندگي مي كنم و از اينجور رانندگان واقعا در عذابم. عاجزانه استدعا دارم پليس با رانندگان پرخطر برخورد كنه تعجب مي كنم برخورد نميشه چون جريمه كردن اينجور رانندگان هم براي پليس منفعت داره و هم براي عموم مردم (4097478) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۲۱:۳۳:۲۲
یعنی چی برچسب راننده مبتدی بزنن؟ مگه ناشنوا یا معلولن؟ مگه از به مسخره گرفتن و برچسب زدن به دیگران خوشتان میاد؟ طرف گواهی نامه و ماشین داشته باشه ولی از شهر خودش بیرون نره؟ حتما با قطار و هواپیماهاتون برن؟ (4097591) (alef-13)
 
Dia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۰۱:۵۶:۳۹
شورشو دراوردن خدایی
توهین تا کجا (4097854) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۲۱:۴۴:۲۷
به جای فشار به آموزشگاه های رانندگی به مردم فشار میارن (4097603) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۲۳:۴۹:۵۷
من کاری به قوانین رانندگی ندارم ولی میخوام توجه نیروی انتظامی رو به پولکی شدن خدماتش جلب کنم
به چند برابر شدن هزینه های صدور گذرنامه، صدور گواهی نامه، تعویض گواهی نامه و گذرنامه، صدور کارت معافیت برخی خدمات مثل معلمان و... دقت کنید ببینید از چه راههایی دارید کسب درآمد می کنید.اونوقت یه راننده ای رو که تازه گواهی نامه گرفته با 600هزار خرج کردن به خاطر یه تخلف فرضا حادثه ساز مجبور می کنید دوباره 500 هزار خرج کلاس بکنه. اگر کلاس خوب بود که نیاز به تکرارش نیست.
از همه ...تر این قانونه: رانندگی یه مبتدی درکنار یه باتجربه به مدت یکسال !!!!! که چی بشه؟ (4097727) (alef-11)
 
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۰۱:۴۵:۲۳
مگه چند در صد از تخلفات و تصادفات رانندگی مربوط به این دسته از افراد میشه ؟- حتما فکر تبعات منفی افزایش جرایم را هم این اقایان کرده اند؟ - با این شیوه اموزشی و کیفیت خودروها وقوانین و...... به نظر میرسه که فرصت خوبی برای افزایش درامدی از جرایم برای این نیرو -شهرداری و دولت باشه. (4097845) (alef-11)
 
شهری
Canada
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۰۲:۴۸:۳۴
'باید علامت اخطاری راننده مبتدی در سمت راست جلوی خودرو و در سمت چپ شیشه عقب خودرو نصب شود.'
این دیگه من در اوردی بود (4097863) (alef-11)
 
مهدی
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۴:۵۳:۰۲
این قانون دقیقا شامل چه کسانی میشه؟
کسانی ک از این بعد گواهینامه میگیرن یا افرادی ک قبلا گرفتن و هنوز به یک سال نرسیدن؟ (4100465) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۰۴ ۲۳:۴۸:۲۱
خوهشا بخون درسته زیاده ولی واقعیته
باسلام خدمت دوستان و ایرانیان عزیز
این چنتا چیزی که میگم واقعیت نه برای مسخره
اینکه دولتمندان این قوانین رو گذاشتن برای اینه که به کشور های اروپایی مانند فرانسه و آلمان و انگلیس نزدیک کنن اما...
۱.در فرانسه سال ۲۰۱۵ بود که همین برچسبی که راننگان تازه باید بزنن اختراع شد
۲.دراین ۳کشور و امریکا و چندین کشور دیگر نشستن یک بزرگتر کنار راننده ی تازه کار اجباریه
۳.در این کشور ها اگر راننده ی تازه کاردر تصادفات مقصر باشد قوانین سختی در انتظار اوست
همه ی این قوانین رو از این کشورا یاد گرفتن تا مثل اونا باشن اما دریغ از چنتا نکته ی زیر:
۱.اولا شرایط ماشین ها و جاده های این چنتا کشور مثل ما نیس خودتون میدونین چطوره
۲.دویماً در این کشور ها در ۱۶ و ۱۷ سالگی گواهی نامه میدن نه ۱۸ سالگی برای همین یه بزرگتر کنارشون میشینه.
آیا با این کارا میشیم مثل اونا......؟؟؟! (4216521) (alef-13)
 
Moldova, Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۱۷ ۰۸:۵۳:۰۳
واقعا ک تاسف اوره.راننده های جدید خیلی بیشتر مراقبن تا قدیمی ها. (4463406) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.