نظر منتشر شده
۲۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 478033
در باب راي حرام/ این کلید واژه را چه کسی اول مطرح کرد موحدی کرمانی یا روحانی؟
امیرحسین قاسمی، 11 خرداد 96
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۹
طي روزهاي اخير سخناني به نقل از برخي فعالين سياسي و مذهبي در مورد حرام يا حلال دانستن آراي نامزدها  و مخالفت و موافقت با اين ادبيات مطرح شده است. البته وقتی آیت الله موحدي كرماني این موضوع را مطرح کرد با فضا سازی رسانه ای جریان مقابل مواجه شد . البته بسیاری از اصولگرایان نیز اساسا چنین تقسیم بندی (رای حلال و حرام ) را نادرست دانسته اند . هر چند اقای موحدی کرمانی توضیحاتی ارایه کردند که منظورشان را دقیقتر بیان میکرد .

با همه هجمه ‌ای که به آقای موحدی و طیف اصولگرایان شد اما موضوعی که مورد توجه این مقاله است  این است که اولین کسی که در انتخابات  اخیر موضوع رای حلال و حرام را مطرح کرد آقای روحانی بود نه موحدی کرمانی ! و چه بسا  به دلیل شدت یافتن حملات آقای روحانی به رقبا و زیر سوال بردن نهادهای حکومتی و... خوب شنیده نشد و توجهی را جلب نکرد . شاید هم مصلحت دوستانشان در این بود که خیلی موضوع را برجسته نکنند .
آقای روحاني قبل از تمام اين حرف ها و حديث ها، آنگونه كه در 26 ارديبهشت و چند روز قبل از روز راي گيري در سخناني كه در  اهواز داشته است راي حرام را اينگونه تعريف كرده است:

"چرا می‌روید‌‌ د‌‌ر روستاها می‌گویید‌‌ یارانه شما قطع خواهد‌‌ شد‌‌؟ ما فقط یک حرف د‌‌اریم، یارانه د‌‌هک‌های پایین باید‌‌ بیشتر شود‌‌. نظام تامین اجتماعی عاد‌‌لانه باید‌‌ برقرار شود‌‌. شما‌ها که می‌گویید‌‌ مسلمانید‌‌ و منصف، این همه د‌‌ولت را تخریب می‌کنید‌‌، آیا د‌‌ولت یک کار مثبت هم انجام ند‌‌اد‌‌ه بود‌‌؟ آیا بهد‌‌اشت و د‌‌رمان مرد‌‌م بهتر نشد‌‌؟ آیا د‌‌ر گند‌‌م، گازوئیل و بنزین خود‌‌کفا نشد‌‌یم؟ ما برای پاید‌‌اری برق خوزستان باید‌‌ کار کنیم. ما ۱۵۰۰ میلیارد‌‌ تومان برای پاید‌‌اری برق گذاشته‌ایم. ما می‌د‌‌انیم هورها باید‌‌ احیا شود‌‌. می‌د‌‌انیم تالاب‌ها باید‌‌ احیا شود‌‌.  اما چرا سیاه نمایی می‌کنید‌‌؟ چرا مرد‌‌م ایران را د‌‌سته‌بند‌‌ی می‌کنید‌‌؟ به خاطر رای؟! "رای حرام می‌خواهید‌‌ بگیرید‌‌؟! اینقد‌‌ر علیه عظمت مرد‌‌م ایران حرف نزنید‌‌."
 
 آقاي موحدي كرماني نیز پس از آقای روحانی آن را اينگونه تعريف كرده كه راي حلال رايي است كه در مورد آن اعتراض و شبهه اي مبني بر انجام تخلف جهت گرفتن راي وارد نشده باشد:

"د‌‌ر جلسه‌ای بحث د‌‌رباره یکی از کاند‌‌ید‌‌اها و آرای او بود‌‌ و نظر بند‌‌ه را می‌خواستند‌‌. بند‌‌ه گفتم این ۱۶ میلیونی که اعلام شد‌‌ه بر اساس اطلاعات واصله و اینکه احد‌‌ی د‌‌ر صحت  این آرا تشکیک نکرد‌‌ه آرای واقعی اوست و بند‌‌ه این رأی بالای مرد‌‌می و حلال را به ایشان تبریک می‌گویم. د‌‌ر اینجا لازم می‌د‌‌انم کلمه حلال را معنا کنم: اگر د‌‌ر سبد‌‌ رأی یک کاند‌‌ید‌‌ا آرای واقعی او ریخته شود‌‌، این آرا پاک و حلال است و اگر آرای د‌‌یگری به اشتباه یا عمد‌‌ د‌‌ر سبد‌‌ش ریخته شود‌‌ این آرا پلید‌‌ و حرام است. تخلف د‌‌ر انتخابات یک امر طبیعی است و مرجع تشخیص، طبق قانون شورای محترم نگهبان است." (بيانيه آيت الله موحدي كرماني در مورد راي حرام و حلال، 7 خرداد 1396)

پس با نگاهی به سخنان آقایان روحانی و موحدی کرمانی حرام بودن راي را مي توان دو گونه تفسير كرد: الف- رايي كه ناشي از تخلف در فرايند راي گيري يا شمارش آرا كسب شده باشد (مثلا خريد و فروش راي) و ب- ناشي از دادن وعده هاي غيرشرعي يا سخن گفتن مخالف موازين شرعي براي جلب راي باشد (مثلا تهمت زدن يا تخريب و ...)

به نظر مي رسد هر دوي اين تفاسير كه در سخنان آقايان موحدي و روحاني آمده است درست است. به اين معني كه هم رايي كه ناشي از تخلف در فرايند گرفتن و شمارش راي باشد و هم رايي كه براساس موازين يا وعده هاي غيرشرعي كسب شده باشد غير شرعي و حرام است.

البته اين مساله نبايد با اشتباه عده اي كه خود را مومن تر مي دانند و بقيه را كمتر مومن! و آرا را به آراي مومنان و آراي كمتر مومنان و امثالهم تقسيم مي كنند و نيز مساله احترام به آرا اشتباه گرفته شود؛ در هر حال، تمام اتباع ايران که به آقایان روحانی، رئیسی و دیگران رأی داده اند مردم این کشور، از هر گروه و مذهب و قوم و منطقه، افراد بسیار محترمی هستند و از این نظر هیچ تفاوتی بین آنها نیست (ر.ك ناصر ايماني در گفتگو با جماران).

اما همچنانكه راي مومنانه و كمتر مومنانه نداريم، اصل احترام به آراي تمام نامزدها و احترام به راي اكثريت، نبايد ما را از مساله شرعي یا غیرشرعی بودن نحوه كسب برخی از آراء نيز باز بدارد. در این صورت میتوان تسامحا رای را حلال یا حرام خواند.

در هر حال، بازار سياست و انتخابات، بازار عرضه و تقاضای وعده ها و ايده ها و برنامه هاست. عرضه كنندگان، نامزدها و تقاضاكنندگان، راي دهندگان هستند. نامزدها برنامه ها و ايده ها و تصورات خود را با مردم در ميان مي گذارند و مردم با شنيدن اين وعده ها و ايده ها راي خود را در كيسه نامزد مورد نظر خود مي ريزند. در اين بين، اگر وعده اي يا برنامه اي يا رفتاري، گزافه و غیرعملی از طرف نامزدها با هدف جلب راي و با علم به غیرعملی بودن انجام شود، راي يا آرايي كه به واسطه اين رفتار فرد نامزد به وي داده مي شود به شيوه غيرشرعي كسب شده و حرام است، ولو آنكه نه در فرايند كسب راي تخلفي صورت گيرد و نه در شمارش آن. تکلیف آراء به دست امده با تخلف و تقلب که تکلیفش روشن است.

در انتخابات اخير نيز آرايي كه بابت تخريب نامزد مقابل به ناحق، دروغگويي عليه طرف مقابل يا دادن وعده هاي غيرشرعي در كيسه نامزدها ريخته شد غير شرعي هستند. اين رفتارها را مي توان در طيف گسترده اي از اغراق يا اضافه كردن بندهاي نامرتبط با سند 2030 از طرف برخي حاميان آقاي رييسي، تا اتهام كشيدن ديوار در خيابان در صورت راي آوردن يا طرفدار اعدام بودن رقبا از طرف آقاي روحاني يا حاميان و ... را شامل مي شود. نمي توان در مورد ميزان راي كسب شده از اين طريق اظهار نظر مقداري دقيق كرد و احتمالا فقط باري تعالي قضاوت گر نهايي خواهد بود.

در اين ميان، اما يك نكته قطعي است. همانگونه كه رزق حرام بيچاره مي كند، راي حرام نيز آثاری قطعی برای سياسيون دربرخواهد داشت.
۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ۱۶:۳۸
 
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ ۱۲:۰۷
 
۱۳۹۶/۰۵/۱۹ ۱۶:۵۷
 
۱۳۹۶/۰۵/۱۹ ۱۶:۰۱
 
۱۳۹۶/۰۵/۱۹ ۰۷:۰۱
 
۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ۲۳:۱۰
 
۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ۱۹:۴۸
 
۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ۱۵:۵۹
 
۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ۱۴:۱۵
 
۱۳۹۶/۰۳/۰۷ ۲۰:۰۱
 
 
کلمات کلیدی : انتخابات 96، انتخابات ریاست جمهوری،روحانی، رای حلال، آیت الله موحدی کرمانی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۰۹:۱۰:۱۳
اولین بار روحانی در اهواز این موضوع را مطرح کرد. (4405605) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۲:۴۷:۳۲
اتفاقا اولین بار اقای رئیسی بود که گفت دنبال 4 تا رای حلال هستیم الف انصاف داشته باش (4405990) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۱۲ ۱۵:۴۱:۵۹
همه دنبال رای حلال هستند (4408700) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۰۹:۱۵:۳۱
صحبتهای اقای کرمانی بعد از انتخابات بوده و ارای طرف مقابل را که حدود 24 میلیون بوده تعبیر به رای حرام کرده ولی صحبتهای روحانی قبل انتخابات بوده و منظور ایشان هم این بوده که با دروغ گفتن و..می خواهید رای هایی بگیرید که شرعی نیست. بنابراین تفاوت وجود دترد بین صحبتها
ضمن اینکه اگر فرض کنیم اقای روحانی حرف بدی زده چرا همان موقع نفرمودید تعبیر بدی به کار برده؟ و چرا بعد از انتخابات و بعد از باخت این قضیه را شروع کردید و عنوان حرام را به کار بردید؟ فرق است بین رایی که هنوز به صندوق ریخته نشده و رایی که به صندوق ریخته شده و حرام نامیده شده.
سوال اینجا است ایا روحانی گفته بود که همه رای به رقیب من حرام است؟ خیر فقط بیان کرده بود که این کارها برای رای جمع کردن درست نیست
کار اگر درست باشد نیاز به توجیه ندارد دوست عزیز
علاوه بر حرام خواندن رای مردم در سال 94 هم بحث رای انگلیسی را مطرح کردید ولیست طرف مقابل را انگلیسی نامیدید

این سخنان حتی صدای اقای ضرغامی رو هم دراورد و لذا به نظر من کار درستی نبود و یک بدعت محسوب میشود (4405617) (alef-13)
 
United Kingdom
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۰۹:۲۹:۴۳
فرق تذکر دادن با حکم صادر کردن همین قیاس شماست (4405635) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۰۹:۳۴:۲۴
بله بعضی رای ها اگر اثبات شود که با تخلف داده شده می تواند حرام باشد اما این که بعد از پایان رای گیری آقای موحدی طوری بیان می کنند که گویا تمام 15 ملیون و452هزارو194رای آقای رئیسی مطلقا حلال و 23ملیون و796هزارو 458نفر رای روحانی ناخالصی دارد جای اشکال وانتقاد دارد !!! از کجا معلوم که آرای 15 ملیون وحدودا نیم رئیسی هم ناخالصی نداشته باشد ؟ چه کسی تضمین داده که عده ای به دلیل تبلیغات حق وناحق و وعده های بعضا غیر واقعی رئیسی به او رای نداده باشند ؟!در ضمن حتی اگر بپذیریم که آرای جناب رئیسی همگی حلال است شما همین حالا با رساندن رای رئیسی به 16 ملیون عملا 547806رای حرام به آرای ایشان اضافه می کنید ! (4405642) (alef-13)
 
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۰۹:۳۶:۲۳
با فرض اینکه الف جان روحانی گفته باشه با اون همه توضیحاتی که قبلش روحانی داده آیا مجوز میشه موحدی کرمانی هم تکرار کنه؟؟ غلط غلطه ... از ایشون انتظار دیگه ایی هست.. دوما رای مومنانه چی؟ اونم روحانی گفته؟؟ آیا رای مومنانه بمعنی این نیست مابقی رای مردم که به روحانی داده شده کافرانه است؟؟ ببین الف جان انصاف .. حق .... اینها خلاصه در دیدگاه اصولگرایانه و حزبی و جناحی خودت نکن .... (4405649) (alef-13)
 
شهروند....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۰۹:۴۳:۳۶
با سلام بالا خره بعد از مدتها سایت الف یک تحلیل پر مغز و کارشناسی را ارایه دا د همین است باید فرهنگ و بینش مردم عزیز که بالا است را بالاتر برد در این مقاله بدرستی علت حلال و حرام بودن رایی مردم عزیز بحث شد رایی که با خرید و تهدید و دورغگویی و تقلب و سو استفاده از قدرت باشد حال هر جناح و دسته ای باشد که طرف کور شده باشد و فقط جناج خود را مد نظر داشته باشد و برای پیروزی ازپول تهمت یار کشی از افراد بد حال و .....استفاده کنند حرام است تاکید می گرددهر جناخ و دسته ای که باشد و مردم مسول هستند به این افراد سود جو نه گفته و آبروی که ندارند را در مردم ببرند تا به شعور و فهم سطح جامعه خود توهین نکنند این اصل عقلانی برای هر جوامع است و مورد قبول مردم است چون با فطرت انسانی همسو هست و غقلانی است و هر جناح مترقی مورد قبول دارد (4405662) (alef-13)
 
محمد
United States
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۰۹:۵۳:۳۴
رای دادن هیچکس بر اساس انتخاب اولیه بوده توجیه نکنید تقربیا مناظره شاید اثر کمی داشته چون شعور مردم بالاتر از انچه شما فرض می کنید بالاتر می باشد (4405686) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۰:۰۵:۵۲
اولین نفر جناب اقای روحانی رییس جمهور محترم این لفظ را به کار بردند
در تاریخ 96/02/26 در جمع مردم محترم خوزستان (4405696) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۰:۲۴:۱۴
شما چند تا چیز رو با هم قاطی کردید اول اینکه شما جوابیه آقای کرمانی رو با حرف اصلی روحانی مقایسه کردید باید به حرف ابتدایی او مراجعه می کردید..دوما حرف روحانی قبل از انتخابات بود و موحدی بعد از انتخابات..سوما منظور آقا روحانی رای جمع کردن از طریق دروغ و خریدن رای بود که اصلا در رابطه با آرای روحانی موضوعیت ندارد و حرف آقا موحدی بیشتر از جنس و نوع رای دهی مردم تا تخلف (4405726) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۰:۳۲:۵۴
-- آقا مهدي ! شما كه اهل سياست هستيد ، اين دعواي " رأي حلال و رأي حرام " چيه ؟ به نظرم
اين اصطلاح تازه كشف شده !! . ما اين همه رأي داديم ، اما تا كنون هيچ گاه اين اصطلاح به گوشم نخورده بود ، مگر رأي هم حلال و حرام هم داريم ... ميگم نكنه زبونم لال رأي ما حرام .. ؟!!
-- ببين حسين آقا جان !! حالا كه انتخابات گذشته و رفته و همه چيز تموم شده ، ديگه قربونتم ، رو
اين مسائل حساس نشو !! ديگه بي فايده اس !! در ثاني ما بايد مثبت فكر كنيم !! چه جوري ؟ !!
آهان !! اين جوري كه ... ببين قربونتم ، در فرهنگ هاي فارسي ،درسته كه براي كلمه " حرام "
معني هاي منفي كرده اند ، از قبيل : " ناروا ، زشت ، غير شرعي ، خلاف قانون ، فاسد و معناي
بد ديگر ، اما خوشبختانه كلمه حرام ، يك معني مثبتي هم دارد ، و آن معني " حرمتدار " است !!
پس حرام ، در يك معني آن ، يعني چيزي كه حرمت دار است !! پس آراء حرام يعني آرايي كه حرمت دارد !! يعني بايد حرمت آرا حفظ شود !! انصافاً اين معني خوبي است !! ... پس مثبت فكر كنيم و با خود بگوييم آن كسي كه واضع و مبتكر اين اصطلاح شد ، نيتش خير بوده و ميخواسته
بفرمايد كه آرا حرمت دارد و اين حرمت بايد حفظ شود !! پس با اين اوصاف چيز مهمي نبوده و
كمي سوء تفاهم شده و رأي حسين آقاي گل هم رأي حلال و طيب و طاهر !! ... خيالت تخت !!! (4405741) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۰:۴۱:۴۰
روحانی گفت گول زدن بخاطره پول و نبات و یارانه و اینها رای حرام هستند چون رای را خریده اند.
فرق داره با حرف آیت الله (4405760) (alef-13)
 
ف ع
United States
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۰:۵۵:۵۷
جناب امیر حسین خان قاسمی

دقت شما در سخنان آقایان روحانی و کرمانی برایم جالب است. سوالم این است که این موضوع از حافظه قوی شماست که یادتان هست که سخنان اقای روحانی دقیقا چه بوده و یا حاصل یک جستجوی اینترنتی است( Search). در آن ایام معمولا هر کاندیدا در هر روز چندین سخنرانی در جاهای مختلف داشت.

آیا خواستید آقای کرمانی را تطهیر کنید که در گرما و جذابیت اعلام آرا موضوع حلال و حرام را مطرح کردند؟

اگر این سخن ( رای حلال) از گروه مخالف در می آمد آیا از مصادیق تهمت و افترا و خدشه به امنیت اجتماعی و برهم زدن نظم جامعه نمیشد؟ (4405775) (alef-13)
 
شادمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۱:۰۵:۲۲
شما هم مثل آقای موحد کرمانی دارید فرار به جلو می کنید.اتفاقا آقای روحانی درست گفته.ولی آقای موحد کرمانی رای بدست آمده روحلال دانسته.از کجا ایشون آنقدر مطمین هستند که حتی یک. رای از راه نا ثواب بدست نیامده.!؟
پس لطفا سعی نکنید فرافکنی کنید و توپ به زمین روحانی بندازید. (4405799) (alef-13)
 
salam
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۱:۳۸:۴۶
باعث تاسف است ظاهرا شما هیچگاه اصلاح نمیشوید و متصورید که با آسمان و ریسمان بافتن ، میتوانید مردم را فریب دهید و برای خود وجهه ای کسب کنید آقایان ودوستان عزیز ، شما دو مشکل عمده دارید که اگر برطرف نکنید، تا آینده‌های دور نیز اقبال عمومی را نخواهید داشت. یکی این که از «واقع‌گرایی» گریزان هستید و دیگری این که در یک تقسیم‌بندی نادرست و ناصواب، خودتان را «خیر مطلق» و دیگران را «شر مطلق» می‌دانید و کسانی را که چون شما فکر، اندیشه و انتخاب نمی‌کنند، دگراندیش، گمراه و منحرف می‌دانید و طبعا آرای‌شان را نیز که بر غیر شما تعلق گرفته، سیاه و حرام می‌دانید! و اگر این‌ گونه است چگونه می‌خواهید چند میلیون از این آرای حرام را روی آرای حلال‌تان بریزید و آرای‌تان را تا حدودی بالا ببرید؟ چگونه قابل تفکیک است؟ با این اوصاف، حسرت آرای حرام دیگران را داشتن، چگونه قابل توجیه و پذیرش است؟ ملاک، مبنا و معیار در این تقسیم‌بندی‌ها کجاست؟

ضمنا امیدوارم که سایت الف ، برعکس روال و رویه جانبدارانه خود در این انتخابات ، به خود و دوستانش محبت نموده نسبت به درج این نظریه ، اقدام نماید
بامید روزی که "واقع گرائی" ، در گفتار و کردار شما ، ملموس باشد . (4405868) (alef-13)
 
مشعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۱:۵۸:۱۹
روحانی اولین بار مطرح کرد. یادش نیست؟ (4405902) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۲:۰۱:۰۱
این مطلب که شما نوشتید عذر بدتر از گناهه.
عقل سلیم هم به راحتی تفاوت حرف این دو رو میفهمه.

آقای موحدی کرمانی به برنده انتخابات و همه کسانی که بهشون رای دادن توهین کرده. (4405907) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۲:۰۱:۴۳
...!! بس کنید دیگر
بخدا انتخابات تمام شد (4405910) (alef-11)
 
رحمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۲:۰۹:۲۹
احسنت. بعضیها هرجا که به نفعشون هست به تاریخ مراجعه میکنند. جمله رجوع به تاریخ مکررا قبل از انتخابات توسط طیف حامی دولت به کاربرده شد. مصداقشون از تاریخ ازسال 84بودتا92. عجب.خلاصه من هروقت میشنیدم این جمله را، حسابی میخندیدم.الان هم خندم گرفته (4405931) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۲:۴۷:۵۵
وقتی بادادن وعده های ناشدنی و اشتباه ( مثل دادن یارانه) رای کسب شود میشود رای حرام،؛ (4405991) (alef-13)
 
مهرداد
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۲:۵۹:۰۹
آقا انتخابات تموم شد ... هر کی هم این حرف رو زده اشتباه کرده ... بی خیال! (4406019) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۱ ۱۳:۲۱:۴۵
موحدی با توجه با جایگاهش اشتباه بزرگی کرد . (4406052) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۳ ۰۱:۲۳:۴۵
نیمی از آرای روحانی حرام است. (4409489) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.