کد مطلب: 509533
مقدم:به فرهنگ که میرسند همه فرافکنی میکنند
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۰

یک فعال سیاسی گفت: توجه به وضعیت فرهنگ بر عهده همه نهادها است و کسی نباید تقصیر را به گردن دیگری بیاندازد.
بیژن مقدم در گفتو گو با ایسنا، به آخرین گفتوگوی تلوزیونی رئیس جمهور با مردم اشاره و اظهار کرد: رئیسجمهور در اولین گفتوگو تلفنی خود بعد از روی کار آمدن کابینه دوازدهم بخش مناسبی از زمان خود را به مقوله فرهنگ اختصاص داد. در آن قسمت هم به مسئولیت نهادهای مختلف اشاره کردند و نکات مالی و تنگناهای موجود را تشریح کردند.ایشان یادآور شدند که تقریبا هیچ کدام از نهادهای فرهنگی کاهش بودجه نداشتند. این موضوعی بسیار مهم است؛ چراکه یکی از نکاتی است که همیشه ما در مباحث بودجه با آن مواجه هستیم.
وی ادامه داد: به طور کلی در بحثهای کلان از موضوعاتی مثل فرهنگ غافل هستیم؛ چراکه در ظاهر هر کس، دیگری را مسئول این کار می داند. اگر بخواهم این موضوع را با تعبیر سیاسی بگویم می توانم به فرافکنیها اشاره کنم. مثلا اگر کسی از یک مسئول بپرسد چرا فلان کار را انجام ندادهاید، میگوید که چون فلان مسئول کار خود را انجام نداده است یا مسئولیت و بودجه فلان سازمان نسبت به سازمان من بیشتر است.
این فعال سیاسی گفت: با این دیدگاه عملا ما در حوزه فرهنگ پیشرفت چشمگیری نخواهیم داشت. این موضوع مهمترین مسئلهای است که خودش نیازمند یک کار فرهنگی است. درست است که عملکردهای دستگاهها روی هم تاثیر میگذارد و همگراییو همکاریهایی لازم است اما لزوما بدان معنا نیست که اگر دستگاهی کار خود را نکرد مابقی هم کاری از پیش نبرند و تقصیرها را گردن دیگری بیندازند.
ا
وی ادامه داد: اصولا وقتی می خواهند برنامههای فرهنگی را تدوین کنند کارها را به زمانی که ما نمیدانیم کی هست حواله میدهند. همیشه می گویند آثار کارهای فرهنگی را به دلیل آنکه زود بازده نیست بعدا می بینیم، بله ما این موضوع را قبول داریم اما وقتی در حال حاضر هستیم هم باید آثار کارهای گذشته را ببینیم یا خیر؟ آثار فعالیتهای فرهنگی گذشته را کجا دیدیم؟
مدیر مسئول سابق روزنامه جامجم گفت: رئیسجمهور در بخش دیگر از سخنانش به حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی اشاره کردند. به نظر من پیش از ورود به حوزه آموزش و پرورش باید مبحث تربیت را مدنظر قرار دهیم. بالاخره ما نسل جوانی را تحویل آموزش و پرورش می دهیم و وارد دانشگاهش می کنیم. هر دوی این نهاد وابسته به دولت است. در این میان باید از جای خالی تربیت در محیطهای آموزشی سخن گفت.
وی افزود: این موضوع هم به تربیت معلمان، دبیران و اساتید باز می گردد و هم به محیط های آموزشی و نحوه تربیت دانش آموزان. بخشی از آسیبهای اجتماعی ما ناشی از همین ضعفها است. منظورمان از تربیت، تربیت مورد نیاز جامعه در مقابل آسیبهای اجتماعی است. باید اعتقاد به تربیت و توجه به موضوعات فردی و اجتماعی را در دانش آموزان نهادینه کرد.
مقدم تصریح کرد: موضوع دیگر در این حوزه به تحول سندهای بالادستی باز میگردد. ما سندهای خوبی در مورد آموزش وپرورش وتربیتهای نسل جوان داریم. این سندها به دقت تنظیم شده و سپس به نهادها ابلاغ شده است. سندهای بالادستی از طرف رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و آنجا پس از تنظیم ابلاغ می شود، اما رهبری در چند سخنرانی اخیر خود از عدم توجه به سندهای موجود گله کردهاند. گفتهاند که این همه برای تنظیم این سندها جهت بهبود وضعیت فرهنگی کشور زحمت کشیده شده؛ چرا به آنها توجه نمیشود؟ اگر قرار است برنامهریزیهایی جهت منابع مالی و نیروهای انسانی در جهت تحقق این سندها اتفاق بیفتد باید سریع تر اقداماتی در این راستا صورت بگیرد. اگر این اتفاقات بیفتد حتما ما در چند سال آینده شاهد تحول مهمی خواهیم بود. بدون توجه به این سندها بعضا به دنبال نمونههای خارجی اش می روند.
کلمات کلیدی : فرهنگ+