نظر منتشر شده
۲۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 261583
در دفاع از قانونی که استدلالش استماع نشد و پاسخی به آقای سرزعیم
سیدامیر سیاح، 7 اسفند 93
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۶
یادداشت دوست عزیزم آقای دکتر سرزعیم با عنوان «مرغی که هنوز یک پا دارد!» در واکنش به یادداشت «طرح تثبیت قیمتها؛ ده سال گذشت و روسیاهی به که ماند؟»، از یک سو باعث خوشحالی و از سوی دیگر باعث تاسف شد.

باعث خوشحالی شد چون بالاخره پس از ده سال کسی پیدا شدکه حداقل بطور ضمنی برای محاجه و مناظره درباره طرح اصلاح ماده ۳ برنامه چهارم توسعه مصوب ۲۲ دی ۱۳۸۳ (موسوم به طرح تثبیت قیمت ها)، اظهار آمادگی کرده باشد و باعث تاسف از این که برادر فرهیخته و بسیار فاضلم، در نقد یادداشت بنده بجای ارائه استدلال و مستندات، به ارایه ضرب المثل و جملات احساسی روی آورده است: «هر روز صبح که برای صبحانه گاز را روشن می کنم، با خود به این فکر می روم که الان گازی که متعلق به همه نسل ها...»

متاسفانه بجز چند نقد منطقی که در همان زمستان ۸۳ منتشر شد و اتفاقاً آقای سرزعیم در آنها نقش موثری داشتند، بقیه متن ها و نقد ها به مصوبه اصلاح ماده ۳ برنامه چهارم توسعه، فاقد استدلال روشن، و بی ارتباط با اصل ماجرا بوده است. تقریباً همه نقدها به مصوبه یاد شده از جمله آخرین آنها که به قلم آقای دکتر سرزعیم در الف منتشر شده، مدعی شده اند «طرح تثبیت قیمتها» یعنی «دستور مجلس به بازار برای تثبیت قیمت همه کالاها !»

روزی از خبرنگاری که زیاد از طرح تثبیت قیمت ها انتقاد می کرد، پرسیدم چرا اینقدر از این طرح عصبانی هستید؟ پاسخ داد برای اینکه « این طرح به بازار دستور می دهد قیمت کالاها را تثبیت کند». پرسیدم آیا شما این طرح را خوانده اید؟ پاسخ داد اسمش رویش است: «طرح تبیت قیمت ها! »

در آن طوفان رسانه ای نیمه دوم سال۸۳ که رسانه های وابسته به بنگاه های بزرگ دولتی ایجاد کرده بودند، البته صدای ما به گوش نرسید که «طرح تثبیت قیمت ها، دستور به بازار نیست، دستور به ۵ شرکت دولتی است که ناکارآمدی خود را با افزایش نرخ کالاها و خدماتشان جبران نکنند و بجای افزایش نرخ هایشان، هزینه های لجام گسیخته خود را مهار کنند». همین!

بر خلاف آنچه آقای دکتر سرزعیم عزیز قبلاً می نوشت و اکنون هم می خواهد تلقین کند، ما هم به «ساز و کار بازار» اعتقاد داریم و هم به «آزادی و رقابت» استدلال اصلی ما درباره نرخ گذاری بنزین در سال ۸۳ این بود: « به دلیل این که مصرف کنندگان اصلی بنزین (صاحبان خودرو )، برای استفاده از خودروی شخصی، خدمت جانشین در اختیار ندارند، بنزین هر چقدر هم گران شود، مصرف آن، کاهش پیدا نمی کند. پس بجای گران کردن بنزین، بیایید حمل و نقل عمومی را توسعه دهید تا خدمتی جایگزین برای خودروهای شخصی ایجاد شود. هر وقت حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کرد وکشش تقاضا برای بنزین زیاد شد( تقاضا برای بنزین به قیمت بنزین حساس شد)، آن وقت قیمت بنزین را افزایش دهید»

بر اساس این ایده، تبصره ۱۳ قانون بودجه و بعد از آن «قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» طراحی و ساخت صدها کیلومتر مترو درکلانشهرها شروع شد و علاوه بر آن هزاران اتوبوس و بی آر تی و ون و تاکسی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شد طوری که الان در تهران و بسیاری از کلان شهرها می توان بدون خودروی شخصی هم با سرعت نسبتاً بالایی در شهر جابه جا شد.

بر اساس همان استدلال، اکنون که جانشین نسبتا کارامدی برای خودروی شخصی – و مالا بنزین – ایجاد شده، اعتقاد و توصیه ما این است که دولت باید از مصرف بنزین، مالیات دریافت وکسی که بخواهد در کلانشهر ها بجای استفاده از اتوبوس و مترو، از خودروی شخصی استفاده کند، باید مالیات قابل ملاحظه ای هم بپردازد. این منطق ساده را دوست دانشمندم آقای دکتر سرزعیم هم حتما تایید می فرمایند.

آقای سرزعیم عزیر... در موضوع طرح تثبیت قیمت ها، اگر منطق اقتصادی را ملاک قرار دهیم و حاشیه های سیاسی و کنایه ها و ضرب المثل ها و احساسات را کنار بگذاریم، استدلال همدیگر را می فهمیم و سوتفاهم بر طرف می شود. من به علم و صداقت و میهن دوستی شما باور دارم و می دانم منافع ابربنگاه های دست و دلباز دولتی بر قلم شما تاثیری ندارد.

اگر حس می کنید هنوز سوتفاهمی وجود دارد، آماده و مشتاقم در یک مناظره حضوری یا مکتوب، استدلالها را طرح کنیم و خوانندگان به قضاوت فراخوانیم.

امیدوارم چون گذشته از شما بیاموزم و سوتفاهم ها را هم کاهش دهیم.
 
 
احد
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۰:۲۲:۵۴
من بنده خدا هستم واز شما اگر خدا را بنده هستی واطاعت او در دستور کارت است چند سوال دارم .
1-مگر در ان سال یا امسال همه ماشین شخصی دارند.
2-چند در صد بنزین توسط مردم و چند درصد توسط دولت مصرف می شود.
3-چند درصد خودروها شش سلیندر و فرسوده هستند.
و...........
اگر به همه خانواده فقط 60لیتر بنزین داده شود ان بیچاره ای که نمی تواند ماشین بخرد بنزین خود را می فروشد و با وسیله عمومی یا تاکسی جابجا می شود.
وضعیت کنونی جامعه ما پولدارها چند ماشبن در منزل یک تاکسی یا وانت بار در گارار و بنزین دولتی در باک.
دولت مملکت را می بایستی بر اساس امار صحیح اداره نماید و دل سوختن برای چود بنام مردم عذاب اخرت را در پی دارد مثال دیگر باز نشستگان سالی یکبار حقوقشان افزوده می شود اگر ضریب 10درصد باشد حقوق 4 میلیونی 400تومان و600تومانی 60 تومان با گذشت چند سال حقوق 600 تومانی مفلس و 4میلیونی ارباب . اینها همه در ان دنیا حساب و کتاب دارد (2707529) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۲۲:۴۹:۲۵
چرا دولت به جای اینکه اینقدر به مصرف کننده فشار بیاورد خودروسازان را مجبور نمی کند مصرف خودروها را پایین بیاورند ؟ کجای دنیا خودرو با سوخت 10 لیتر در 100 کیلومتر می سازند؟؟ (2708744) (alef-3)
 
فرهنگ پرور
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۲۳:۴۶:۴۵
آقاي سياح اينها همه توجيه اشتباهي است كه ده سال پيش اتفاق افتاد و دليل آن هم فقط سياست بود، اما مردم نه آنكه از آنچه گذشت ناراحت باشند بلكه ميخواهند اشتباهاتي اينچنين ديگر تكرار نشود به اميد موفقيت كساني كه حق را ميگويند حتي اگر به ضررشان باشد.
ظاهرا هر چه مينويسم در بايكوت گير ميكند اميدوارم اين يكي را منتشرش كنيد. (2708832) (alef-13)
 
داود
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۱۹:۱۹:۳۸
آفرین (2709821) (alef-3)
 
امیری
۱۳۹۳-۱۲-۰۹ ۱۳:۲۷:۰۲
از نویسنده مقاله و اقا احد سوال میکنم مگر وسایل نقلیه عمومی اب مصرف میکنه؟! خوب انکس که از اتوبوس و تاکسی و مترو استفاده میکنه هم به نوعی از بنزین یارانه ای استفاده میکنه.اگر شخصی ها ععوارض سوخت بدهند؛ چرا بابت سوخت تاکسی و مینی بوس و اتوبوس و مترو عوارض پرداخت نشه؟
دولت و شهرداری سعی کنند مینی بوس ها و تاکسی و موتورهای الاینده رو از تهران خارج کنند و عوارض خودروهای کم مصرف را پایین بیارن تا مردم از انها بخرن. (2711036) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۰:۵۰:۰۸
بشرطی که مالیات بر سوخت، بصورت زنجیره ای بر سایر کالاها و خدمات تاثیر نگذاره.

آیا این قدرت در سازمان حمایت از مصرف کننده و سازمان تعزیرات وجود داره که جلوی افزایش قیمت سایر کالاها بر اثر افزایش مالیات سوخت، را بگیرد؟
فکر نمی کنم. (2707595) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۰:۵۸:۳۴
جناب سیاح به آقای سرزعیم انتقاد کرده اند که "بجای ارائه استدلال و مستندات، به ارایه ضرب المثل و جملات احساسی روی آورده است" در حالیکه نوشته خودشان با استفاده از ضرب المثل شروع شده «طرح تثبیت قیمتها؛ ده سال گذشت و روسیاهی به که ماند؟» به هر حال اعتماد به نفس ایشان قابل ستایش است. (2707607) (alef-13)
 
موسی
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۰۰:۱۳:۳۵
دوست عزیز! عنوان یادداشت برای اهداف دیگری انتخاب میشود، استدلال ارائه شده در متن را کنار گذاشته اید و به عنوان متوسل شده اید! (2708863) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۱:۰۶:۱۱
در قضیه افزایش نرخ سوخت پتروشیمی ها دیدید که چطور افرادی نظیر دلالهای مسلط بر شرکت بورس علیه این طرح دکتر توکلی اعتراض توفنده کردند.
چون عادت شده که سودهای بادآورده از محل مصرف سوخت ارزان نصیب عده ای دلال شود.
این طرح شما هم به همین دلیل ساده و با لابی دلالها شکست میخورد.
وگرنه طرح جالبی است که محاسن زیادی از جمله کاهش آلودگی هوا، کاهش بیماری های سرطانی، سرعت در حمل و نقل، رفع ترافیک و رشد فرهنگ شهرنشینی دارد. (2707623) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۱:۰۸:۵۳
جایگزین مناسب خوب امدی!!
مترو و بی آر تی که از در و پنجره آن آدم آویزان است بدرد حمل و نقل افرادی که برای شخصیت اجتماعی خویش ارزش قائل هستند مورد استفاده قرار نمیگیرد.
امیدوارم فهوی کلامم را گرفته باشید. (2707630) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۲:۱۵:۱۲
این که حالا جایگزینی وجود ندارد دلیل میشود که ثروت مملکت را به حراج بگذاریم؟!
اگر قیمت سوخت افزایش پیدا نمیکرد از کدام منابع حمل و نقل عمومی بهبود پیدا می کرد؟! (2707798) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۰۹:۴۲:۵۱
واقعا عالي گفتيد دوست عزيز (2709090) (alef-3)
 
زینب
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۲:۴۶:۵۰
کسی توسعه حمل و نقل عمومی رو مخصوصن در شهری مثل تهران رد نمیکنه، اما هنوز این بخش ناکارآمدی های زیادی داره،طوریکه که کساییکه ماشین دارن حاضر نیستن بدون ماشین خودشون از منزل خارج بشن، همین الانشم مترو و بی آر تی ها مازاد بر ظرفیت دارن جابجا میکنن چه برسه به اینکه مردم اکثریت بخوان از اونا استفاده کنن
اگه بحث کاهش مصرف بنزینه به فکر جانشین برای خودروهای داخلی باشید، بفکر کاهش مصرف بنزین اونا باشید. (2707849) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۹ ۰۹:۴۷:۴۴
خدا را شکر که حمل نقل عمومی هم درست شد ! الان نویسنده محترم خودشان از ماشین شخصی استفاده می کنند یا بی آر تی ؟

مرد حسابی برای یک رفت و آمد ساده در شهر یا باید کلی پول تاکسی داد یا باید فشار و الافی مترو و بی آر تی رو پذیرفت.

شما یا مفهوم حمل و نقل عمومی را نمی دانید یا مفهوم توسعه را ... !!! (2710528) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۲:۴۷:۲۱
پاسخی روشن به نقدی غیر منصفانه اقای سیاح متشکرم (2707850) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۲۰:۲۱:۰۶
محمد جان تشکر کردن کار پسندیده ای است اما گاهی آدم احساس می کند که نان به هم قرض دادن است! جناب سیاح فرموده اند: «طرح تثبیت قیمت ها، دستور به بازار نیست، دستور به ۵ شرکت دولتی است که ناکارآمدی خود را با افزایش نرخ کالاها و خدماتشان جبران نکنند و بجای افزایش نرخ هایشان، هزینه های لجام گسیخته خود را مهار کنند» سوال من این است که چطور در زمان دولت اصلاحات شرکت های دولتی ناکارامد بودند و قیمت ها باید ثابت می ماند ولی یه هویی در زمان آقای احمدی نژاد کارامد شدند و اجازه داده شد که قیمت ها 10 برابر شود!!!!!!!!!! (2708519) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۳:۰۴:۲۲
در قضیه افزایش منطقی نرخ سوخت پتروشیمی ها دیدید که چطور مدیران شرکت بورس علیه این طرح دکتر توکلی اعتراض توفنده کردند.
چون عادت شده که سودهای بادآورده از محل مصرف سوخت ارزان نصیب عده ای دلال شود.
این طرح شما هم به همین دلیل ساده و با لابی دلالها شکست میخورد. وگرنه طرح جالبی است. (2707872) (alef-13)
 
عباس
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۶:۱۶:۳۱
موضوع اینه که چطور همان نمایندگان تصویب کننده طرح تثبیت قیمت ها(به قول آاقی حداد: عیدی اصولگرایان به ملت ایران) در دور بعدی که دولت عوض شد و دولت همفکر خودشات بر سر کار آمد طرح را فراموش کرده و به یاد افزایش قیمت بنزین افتادند. یعنی واقعا در طول سه سال تمام اهداف ایشان از بهبود سیستم حمل و نقل عمومی براورده شد؟!! (2708189) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۶:۳۴:۳۳
طرح تثبیت قیمت ها هیچ استدلال اقتصادی نداشت و فقط عامه مردم را خشنود می کرد. این یادداشت هم پس از 10 سال همچنان ثابت می کند استدلال های 10 سال پیش عوام فریبانه بوده و موجب شده که روند مثبت اهداف برنامه چهارم متوقف شود. رکورد 11 درصدی نرخ تورم گواه خوبی بر این مدعا است.
سوالی که نویسنده این یادداشت باید پاسخ دهد این است که آیا وضعیت حمل و نقل عمومی تفاوت محسوسی با گذشته پیدا کرده است. آیا با افزایش قیمت بنزین به 1000 تومن کسی رغبت به استفاده از وسایل عمومی دارد یا فقط کسانی از این وسایل استفاده می کنند که مجبورند و هیچ راه دیگری ندارند و با این حال وسایل نقلیه عمومی هم جوابگو تقاضاها نیست. (2708212) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۹:۰۲:۴۱
سوالی که مکرر ذهن مرا درگیر کرده است این است که وقتی خودروهای تولید داخل به جای پنج یا شش درصد مصرف سوخت، بعضا تا چهارده درصد سوخت مصرف می کنند تقصیر مردم چیست که مصرف سوخت در جامعه زیاد است؟

چرا دولــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت زورش به هفتاد و پنج میلیون جمعیت می رسد و لی به دو شرکت خودروساز نمی رسد!!!!؟

اگر دولــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت واقعا نگران مصرف سوخت است چرا در کنار گران کردن سوخت طرح وقانونی اجباری برای اصلاح کیفیت خودروهای این دو شرکت (البته اگر بتوان اسم این ماشین های مونتاژی را خودرو گذاشت) تصویب نمی کند؟؟؟؟ (2708385) (alef-13)
 
داود
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۲۰:۳۵:۲۸
تثبیت قیمت سوخت و جلوگیری از اصلاح قیمت تدریجی آن باعث شد که بعد از چند سال تمام آن اصلاحات به یکباره انجام شود که معضل یارانه های نقدی را بوجود آورد.
در واقع معضلی به نام یارانه نقدی که گریبان کشور را گرفته است فرزند همان طرح تثبیت قیمت هاست. (2708540) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۰۸:۲۸:۰۷
یکی از دلایل اصلی اضافه مصرف سوخت وجود خودروهای پرمصرف و غیر استاندارد داخلی است. از شما می خواهم سری به جزیره کیش بزنید و ملاحظه کنید که خودروهای بسیار زیبا و کم مصرف خارجی را که 10 سال عمر دارند ابطال پلاک می کنند و دلالان افغانی اینها را به قیمت نهایتا یک میلیون تومان می خرند و به افغانستان و تاجیکستان و پاکستان می برند. خوب دولت اینگونه قوانین اشتباه را تغییر دهد و مثلا مالک این خودروها بعد از 10 سال بتواند با پرداخت عوارض اندکی خودرویش را به داخل سرزمین اصلی کشور خودمان انتقال دهد بجای اینکه سود هنگفتی نصیب دلالان و مردم کشورهای همسایه شود. (2709053) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۱۱:۲۹:۰۴
به نظر من این استدلال که اول باید حمل و نقل عمومی توسعه پیدا گنه اسندلال کاملی نیست.
در شهری مثل لندن که طول مترو چندین برابر تهرانه و اتوبوس اش بسیار بهتر از تهران باز هم مردم شرق شهر زندگی نمیکنن بعد محل کارشون غرب شهر باشه. اما در تهران و دیگر شهرهای بزرگ اصلا این فرهنگ جا نیفتاده که افراد در حد امکان خانه را بر مبنای محل کار اجاره کنن ،البته دارم میگم در حد امکان
افراد یه سمت شهر زندگی میکنن، یه جا دیگه کار میکنن و یه جا دیگه بچهشون میره درس میخونه و یا میذارنش مهد و بعد هم میگن چرا ما در ترافیک هستیم همه اش! این در حالی است گه در برخی موارد اچاره نشین ها حداقل میتونن گزینه هایی منطقی تری را انتخاب کنن (2709182) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۱۳:۰۴:۱۹
شکست مدعیان طرح تثبیت قیمتها و شی ینی به ملت با طرح احمقانه دیگری شکست با نام هدفمنذی یارانه ها.مدعیان کم سواد و سطحی خوان مجلسی هنوز فکر می کنند که طرحشان مانند سهام عدالتشان نتیجه خوبی داشته است (2709281) (alef-13)
 
موسی
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۱۵:۴۶:۵۵
دوست عزیز! عنوان یادداشت برای اهداف دیگری انتخاب میشود، استدلال ارائه شده در متن را کنار گذاشته اید و به عنوان متوسل شده اید! (2709522) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۱۵:۵۱:۰۹
هنوز صدای آقای حدادعادل که ریاست اون دوره مجلس رو به عهده داشتن تو گو شمه که پس از تصویب طرح با صدای بلند گفت:" این طرح تصویب شد چون مردم بیش ازین تحمل گرانی ها رو ندارن" (ملاحظه میفرمایید که طرح با شعار توقفه گرانی ها و تورم سالانه بود نه این استدلالات فعلی که الآن سر داده میشه!!) و کسی نبود که ندونه این طرح کاملا با اهداف انتخاباتی صورت گرفته و اصلا پشتوانه علمی نداره. نشون به این نشون که پس از دوسال همون مجلس دیگه به این طرح رأی نداد یعنی دقیقا یکسال بعد از انتخابات دولت نهم!! (2709535) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۲۲:۰۵:۱۰
مگه همه استان ها و شهر های کشور مثل تهران پایتخت هست که از امکانات حمل و نقل عمومی و متروی مناسب بهرهمند باشند. همین مشهد بعده چند سال که ریل هاش داشت زنگ میزد یک خط مترو راه اندازی کرد از اون موقع هم همیشه خدا در حال ساخت ایستگاه و کندن مسیر جدید اند خدا میدونه چند سال دیگه چشمان به جمال خط جدید مترو روشن خواهشد شد، تازه این که مثلا کلان شهرشه خدا بداد غیر کلان شهرهاش برسه! (2710029) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۹ ۲۲:۵۱:۳۵
واقعاً متأسفم از این طرز فکر که بخواهد مبنای تصمیم گیری در مملکت شود که می شود!!!. آیا فکر می کنید با افزودن تعداد اتوبوس ها و سایر وسایل نقلیه عمومی مشکل حل می شود؟ چرا از آسیب های روحی و روانی که مسافرین از دست راننده ها و شاگرد شوفرها می کشند صحبتی نیست؟ اون موقع که این راننده ها مردم را مثل گاو و گوسفند جابجا می کنند معلومه که ترجیح بدهند با ماشین شخصی مسافرت کنند؟ آیا هیچ به کیفیت داخلی اتوبوس های به ظاهر شیک توچه و نظارتی می شود؟ آیا رفتارهای خلاف عرف، اخلاق، شرع و قانون که یک راننده یا یک شاگرد راننده با مردم می کند توجهی می شود؟ این همه حقوق کوچک و بزرگ مردم تو این جاده ها ضایع می شود توجه می شود؟ آیا یک بار به فکر مسؤلین هواپیماسوار خطور کرده که کسی که به عنوان راننده با جان و مال و ناموس مردم سر و کار دارد باید فردی باشد که از سلامت روانی و شخصیتی برخوردار باشد؟ چرا برای شغل آبدارچی فلان اداره این همه فیلتر هست اما هر بی سر و بی پایی که مهارت رانندگی وسایل سنگین پیدا می کند بدون هیچ محدودیتی می تواند راننده اتوبوس شود؟ در مورد مصرف بنزین آیا تنها راه این است که مردم را مجبور کنیم که از سیستم حمل و نقل عمومی ناکارآمد و مریض استفاده کند؟ چرا یک بار هم شده هیولاهای خودروساز را مجبور به تولید خودرهای با کیفیت و کم مصرف نمی کنیم؟ چرا جلو واردات خودروهای کم مصرف اروپایی، آمریکایی و شرقی را میگیریم و فقط به بعضی ها اجازه میدیم گه ماشین شاسی بلند 6 یا 8 سیلندر وارد کند؟ جای بسیار تأسف است که اینقدر بی خردی در مملکت داری ما موج می زند. (2712331) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.