نظر منتشر شده
۱۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 249127
پیشنهاد کتاب/ «زندگی فضیلت‌مند در عصر سکولار»؛ چارلز تیلور؛ ترجمه: فرهنگ رجایی؛ نشر آگاه
قواعد زیستن در عصر سکولار
حمیدرضا امیدی سرور؛ 25 آبان 1393
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۸
زندگی فضیلت‌مند در عصر سکولار
نویسنده: چارلز تیلور
مترجم: فرهنگ رجایی
ناشر: آگاه، چاپ اول ۱۳۹۳
۲۲۰ صفحه، ۱۵۰۰۰ تومان

این کتاب را فروشگاه اینترنتی شهر کتابتا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه می‌کنند، در صورت تمایل در تهران اینجا کلیک کنید.

****

مدت‌ها بود که کتابی نخوانده بودم که گویی برای من نوشته شده باشد. تلنگری برای باز اندیشیدن به دغدغه‌هایی که سال‌ها با آن دست به گریبان بودم و شوق گشودن افق‌هایی که از چشمم پنهان مانده بودند. یقین دارم که این کتاب حاوی مفاهیمی کاربردی و کارآمد است و از دغدغه‎های ذهنی مشترکی سخن گفته که نزد بسیاری کسان شاهد آن بوده‌ام. چه خود بدان واقف بوده‌اند و چه نبوده‌اند. دغدغه‎هایی فراگیر و حتی جهان‌شمول که محدود به زمان و مکان نیستند.

بحران‌های اقتصادی یا تنش‌های سیاسی و این قسم مسائل هرقدر هم دامنه وسیعی داشته باشند، می‌آیند و می‌روند. همانند بحران اقتصادی سال‌های اخیر که برخی آن را چنان بزرگ کردند که گویی مهم‌ترین دغدغه انسانِ این روزگار در جهان غرب است و کمر جهان را خواهد شکست؛ اما دیدیم تنها چند سالی دوام آورد و پایان یافت. اما برخی مسائل هستند که پایان‌ناپذیرند چرا که در هر دوره‌ای متناظر به مختصات همان دوره، بازتعریف می‌شوند و مهم می‌مانند، و گاه خط و ربط روزگار به‌گونه‌ایست که بیش از پیش اهمیتشان خودنمایی می‌کند.

چه‌کسی تابه‌حال از خود نپرسیده یا نیندیشیده که چگونه می‎توان زندگی قرین موفقیت و توأم با کیفیت داشت؟ این یکی از کلیدی‎ترین سؤال‌های پیش روی انسان امروز است، چرا که تکلیف آدمی را در باب بسیاری مسائل روشن می‌سازد.

***

بی‌شک قریب به‌اتفاق آدمیان، خودآگاه یا ناخودآگاه، خواهان داشتن یک زندگی‌ موفق به لحاظ کمی و معنادار به لحاظ کیفی هستند. دین‌دار بودن یا نبودن آدمی نیز تغییری در کلیت این خواسته به وجود نمی‌آورد؛ اگرچه ماهیت آن را دگرگون می‌کند. چه بسا اهل دین و بصیرت به‌مراتب بهتر و روشن‌تر می‌توانند این نکته را فهم کنند. چراکه بیش از دیگران می‌خواهند زندگی بهتر و باکیفیت‌تری با دین‌داری داشته باشند؛ چیزی به‌مثابه «حیات طیبه.»

در این روزگار نیز ماجرا جز این نیست. گیریم که عصر، «عصرِ سکولار انسان‌حضور» باشد. آدمی کماکان درگیر همان پرسش‌های ازلی و ابدی است که اشاره شد. پس خواهد کوشید با حفظ وجوه کمی زندگی، جنبه‌های کیفی آن را نیز داشته و ارتقاء دهد.

با وجود همان دغدغه مشترک، نمی‌توان منکر این مهم شد که انسان امروز در چنین میدانی، شرایطی به‌مراتب پیچیده و دشوارتر از گذشته دارد. چرا که سازوکار تمدن بشری در مرحله کنونی بر تجدد استوار است؛ دنیایی که به تعبیر مارشال برمن: «هر آنچه استوار است به هوا مبدل می‌شود.» این تعبیر به‌اندازه کافی گویای این هست که در مرحله‌ای متفاوت و حتی متناقض از تجربه بشری قرار داریم. تجربه‎ای کاملاً متفاوت و چه بسا متناقض با دوره‎‎های تاریخی گذشته پیش روی ماست. به این مجموعه بیفزاییم که تجدد این عصر به‌واسطه آمیزش فلسفی با پست‌مدرنیسم و دریافت‌های هرمنوتیک، بیش از هر زمان دیگری راه را برای برداشت‌های متفاوت و حتی متقابل که برآمده از فروپاشی نظام‌های ارزشی گذشته است، باز می‌کند.

«زندگی فضیلت‌مند در عصر سکولار» کتابی است که بر پایه این دغدغه مهم و کلیدی بنا شده است. فرهنگ رجایی، استاد فلسفه سیاسی و روابط بین‌الملل و رییس دانشکده انسانیات دانشگاه کارلتون کاناداست. به سال ۱۳۳۱ متولد شده و کارنامه‌ای پر و پیمان به‌عنوان استادی معتبر در دانشگاه‌های داخل و خارج کشور دارد. هفده کتاب و بسیار مقاله ترجمه و تألیف کرده است.

کتاب حاضر نیز حکم ترجمه و تألیف دارد. فرهنگ رجایی برای پرداختن به این پرسش بنیادین مجموعه‌ای ارزنده تدارک دیده و به سراغ چارلز تیلور یکی از اساتید به نام و شناخته‌شده این حوزه در کانادا رفته که بخت شاگردی آیزایا برلین را نیز داشته است. کسی که معتقد است: «حرف اصلی و اساسی من این است که همه افراد، خواه قبول کنند و خواه نکنند، در فضای پرسش‌های ابدی درباره معنا، چگونگی و غایت زندگی نفس می‌کشند.»

رجایی با ساختاری کاملاً حساب‌شده، سه مقاله از او را ترجمه و با سه نوشته از خود (پیشگفتار، نتیجه و یکی از چهار گفتار کتاب) همراه کرده است. انتخاب چارلز تیلور به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای طرح این موضوع، نه‌فقط به دلیل قائل بودن او به ایده محوری کتاب و نوشتن کتابی بسیار ستایش‌شده با عنوان «عصر سکولار» که به مختصات عصر حاضر میپردازد، بلکه به جهت آن است که ایده‌های ریچارد تیلور تا حد زیادی با فضای ذهنی مخاطب ایرانی نزدیکی دارد. آشنایی کامل رجایی با او و آثارش نیز این امکان را فراهم می‌آورد به بهترین شکل از ظرفیت آثار او برای تدارک کتابی مشترک و درعین‌حال سودمند برای مخاطب فارسی‌زبان استفاده شود. کتابی که راه جستجوی زندگی فضیلت‌مند در عصر سکولار را نه تنها از منظر تمدن مسیحی غرب که از منظر تمدن ایرانی و اسلامی نیز پیش پای مخاطب گذاشته است.

مهم‌ترین شاخصه کتاب که آن را برای مخاطب ایرانی خواندنی و مهم می‌سازد این است که هم فرهنگ رجایی و هم چارلز تیلور در این روزگار که رویکرد سکولارِ انسان‌حضور غلبه خود را در وجوه گوناگون به رخ می‌کشد، با رهیافت «خداحضور» به مشاهده‌گری پرداخته و کوشیده‌اند با وجود قرار داشتن در چنین عصری طی سه مرحله به بی‌نظمی (دردشناسی)، تشخیص علل بی‌نظمی (آسیب‌شناسی) و راه‌حل برون‌رفت از آن بپردازند. شک نیست اتخاذ رویکردی دیگر فی‌المثل جهان‌بینی «انسان حضور» یا «ماده حضور» به نتایجی متفاوت با نتایج به‌دست‌آمده در این نوشتار می‌انجامید.

تیلور مبتنی بر رویکردی خداحضور، بی‌نظمی را پیامد بحران کنار آمدن با چالش‌هایی می‌داند که تجدد بر سر راه انسان‌ها (به‌ویژه انسان‌های دین‌دار) گذارده است. تیلور، هم تسلیم بی‌چون و چرای شیفتگان تجدد و هم پس زدن لجوجانه بنیادگرایان را ساده‌انگارانه می‌داند. البته از این مهم نیز غافل نیست که تجدد، دستاوردهای گران‌سنگ و غیرقابل‌انکاری دارد. اینکه چرا انسان نتوانسته تعادلی کارآمد میان زندگی فضیلت‌مند و جهان‌بینی انسان‌حضور برقرار سازد دستمایه یکی از گفتارهای این کتاب را تشکیل می‌دهد. پس برای برون‌رفت از این بی‌نظمی و بحران راهی دیگر؛ تجددی کاتولیک (گونه‌ای از تجدد که مبتنی بر دین‌داری باشد) ارائه می‌کند.

پرداختن به کتابی که بندبندِ آن، به شیوه‌ای متفکرانه درباره ملموس‌ترین چالش‌های انسان در عصر حاضر نوشته شده، مجالی فراخ می‌طلبد تا حق مطلب ادا شود؛ پیداست که در این مختصر نمی‌گنجد. «زندگی فضیلت‌مند در عصر سکولار» کتابی است درباره بحران‌ها و چالش‌هایی که هر انسان اهل فکر با آن‌ها روبه‌رو است. کتابی که بارها باید آن را خواند و می‌تواند کتاب بالینی شما باشد؛ اگر دغدغه زیستنی توأم با کیفیت و فضیلت را دارید.
۱۳۹۶/۰۵/۲۹ ۱۵:۴۲
 
۱۳۹۶/۰۵/۱۸ ۱۳:۵۳
 
۱۳۹۶/۰۳/۳۰ ۲۰:۴۳
 
۱۳۹۵/۰۶/۰۶ ۱۱:۲۰
 
۱۳۹۳/۱۰/۰۲ ۱۵:۳۴
 
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۱۲:۴۷
 
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۹:۴۷
 
۱۳۹۳/۰۸/۲۴ ۱۰:۱۹
 
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۱۰:۳۷
 
۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ۱۹:۳۳
 
 
کلمات کلیدی : «زندگی فضیلت‌مند در عصر سکولار + چارلز تیلور + فرهنگ رجایی + نشر آگاه
 
م. سرمد
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۱۱:۲۷:۱۹
دست شما واقعا در نکند
این موضوع خیلی وقت ها به ذهن منم می رسد
نمی دانستم کجا درباره اش می توانم بخوانم
حتما این کتاب را می خرم
اگر واقعا به گفته شما کتاب خوبی باشد
حتما در همین جا از شما تشکر هم می کنم. (2491200) (alef-15)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۱۲:۱۱:۵۶
سلام ، سالهاست کتاب بقول شما بالینی ما قرآن کریم است و برخی اذکار اسماء جلاله دلبند است. (2491286) (alef-15)
 
عمادی
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۱۵:۲۲:۲۲
داداش چرا مغلطه می کنی . حکایت قرآن با کتاب بالینی فرق می کنه. کتاب بالینی حتی با استناد به اسمش کتابیه که طرف در هر حال مثلا دراز کش تو رخت خواب می خونه. نکنه جنابعالی اینجوری قرآن می خونی. (2491825) (alef-15)
 
رضایی
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۱۶:۱۸:۱۶
عصر سکولار دوره آخر زمان است. چاره اش همان است که برخی می گویند باید فساد آنقدر زیاد شود که حضور حضزت مهیا بشه. توصیه می کنم به جای این کتاب صحبنت های برخی حضرات و آقای مشایی و یاراننشان را یخوانید. (2491934) (alef-15)
 
اکبری. ناصر
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۱۶:۵۷:۳۷
نشر آگاه سال ها بهترین کتاب هار و چاپ کرده. اونوقت دوره احمدی نژاد هزارتا سنگ جلویپاش مینداختن و انگار ممنوع الکار هم بود. دست مربزاد به گردانندگان نشر آگاه. از این ناشر و ناشرانی مثل نی، فرهنگ معاصر و نیلوفر بیشتر کتاب معرفی کنید (2492003) (alef-15)
 
دکتر پژمان موسوی
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۱۸:۵۲:۳۷
:در بین دانشمندان مسلمان فعلی سه دیدگاه برای اداره جامعه وجود دارد
یکم: عده ای که در شیعه و سنی سلفی خوانده می شوند معتقدند که احکام اسلامی همان گونه که در قران و سنت آمده ودر عصر پیامبر، صحابه و توابع اجرا می شده است باید اجرا شود. اسلام از تمام جهات اجتماعی کامل است و می تواند جامعه مسلمان امروزی را به سرمنزل مقصود برساند.علما نباید به طرح ادله‌ای غیر از آنچه قرآن در اختیار می‌گذارد، بپردازند. در اندیشه سلفیون، اسلوب‌های عقلی و منطقی جایگاهی ندارد و تنها نصوص قرآن، احادیث و نیز ادله مفهوم از نص قرآن برای آنان حجیت دارد. طالبان، القاعده، داعش و مصباحیون نماینده این تفکر هستند که در مواردی تفکرشان را در جوامع اسلامی تست کرده اند

دوم : روشنفکران دینی هستند که معتقد هستند اسلام فاقدسیستم سیاسی، اقتصادی و قضایی متناسب با زندگی امروز است. مشکل دنیای امروز را می توان با فقه پویا، اجتهاد پویا،هرمنوتیک و تطابق با علم امروزی حل کرد. بنابر این حکومت دموکراتیک دینی می تواند نظریه موفق باشد. افرادی چون سید قطب، علی شریعتی، عبدالکریم سروش، محسن کدیور،عطاء الله مهاجرانی، محتهد شبستری و محمد خاتمی این تفکر را نمایندگی کرده و می کنند

سوم: سکولارهای مسلمان که معتقدند دین باید کارکرد اصلی خود را داشته باشد و به تربیت مردمی اخلاق مدار که بتوانند با مردم سراسر جهان با آشتی و برابری و دوستی زندگی کنند و با بهره گیری از خرد و دموکراسی از قافله پیشرفت عقب نیفتاد. اینها معتقدندبرگشتن به احکام 1400 سال پیش مدینه به هیچ وجه برای زندگی امروزکافی و کارا نیست. تست نظریه گروه اول توسط طالبان، القاعده و اخیرا داعش نتیجه ای جز خرابی، ضعف و خذلان برای اسلام و کشت و کشتار و عقب ماندگی برای مسلمانان نداشته است.
از طرفی روشنفکران دینی اگرچه افراد خوب و متدینی هستندبه خاطرعشق به دین،ترس از جهنم،ناآگاهی و ناآشنایی با منابع اصلی دینی و برداشت غلط از هرمنونیک نمی خواهندبه ناتوانی دین در اداره جامعه تن در دهند. روشنفکران دینی با اصلاح دین می خواهند دین و دموکراسی را به هم پیوند دهند. در صورتی که دین تغییر داده شده دیگر دین نیست. این طرز فکر هم به دین ضربه می زند و هم مردم متدین را به بیراهه می برد و نتیجه آن پیشرفت جامعه نبوده و نخواهد بود

براساس آیه لایکف الله نفسا الا وسعها اجرای احکام حقوقی و اجتماعی اسلام در زمان حاضر در وسع و توانایی ما مسلمانان نیست. ما نمی توانیم بردگی را زنده کنیم، ما نمی توانیم زنان را به کنج خانه برگردانیم،ما نمی توانیم کل دستگاه تصویری جهان را نابود کنیم، ما نمی توانیم با 6 میلیارد جمعیت غیر مسلمان جهان بجنگیم و صدها ما نمی توانیم دیگر وجود دارد که نکته هایی باریکتر از مو دارد. قران هم گفته اگر نمی توانیدبر شما تکلیفی نیست. پس راه حل این است که اسلام از سیاست جدا شود و هر ملت مسلمانی بهترین روش حکومتی موجود جهان را که کمترین فقر و فساد را آزموده است با اراده خویش برگزیند و کشور خود را به روش دموکراسی به پیشرفت و رشد در تمام زمینه ها برساند.

دکتر پژمان موسوی (2492201) (alef-15)
 
یک اهل مطالعه
۱۳۹۳-۰۸-۲۷ ۱۷:۳۳:۳۷
دسته چهارمی را ندیده گرفته اید. آنها که معتقدند اسلام برای مقتضیات هر روزگاری پاسخی درخور دارد که گره گشاست. آنها معتقد به تام و تمام بودن دین هستند و پاسخ مسائل مستحدثه را از بطن دین قابل استخراج میدانند. امام خمینی و کثیری از علمای دینی ما از این دسته هستند. تجربیات بسیار قابل تامل و متنوعی نیز در این بخش حاصل است که ندیده گرفتن اصل اعتقاد و نتایج حاصل، واقعیت را عوض نمی کند جناب آقای دکتر پژمان موسوی. (2496696) (alef-15)
 
سید جمال احمدی
۱۳۹۳-۰۸-۲۸ ۱۸:۳۱:۲۹
یعنی با تجربه ایشان و سایر علما مورد نظر شمت پس از 36 سال ما قانون مدنی اسلامی، قانون تجارت اسلامی ، قانون اساسی اسلامی، قانون بیمه اسلامی، قانون کشتیرانی اسلامی و هزاران قانون دیگر را از بطن اسلام بیرون آوردیم و داریم اجرا می کنیم؟؟؟؟ (2498743) (alef-15)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۰:۱۴:۲۸
متاسفانه این صدها نمیتوانیم شما زایده افکار و دید شخصی تان نسبت به دین اسلام است. برده داری در دنیای اسلام صد سال زود تر از غرب ملغا شد. زنان صدر اسلام نقشهای مهمی داشتند (البته در چارچوبهای دینی و اخلاقی). سفارش و تاکید بر علم ورزی هم از نکات شاخص اسلام است و این واقعا بی انصافی است که اسلام را مخالف هرگونه تکنولوژی بدانیم. درضمن، در اسلام و تاریخ اهل بیت علیهم السلام هرگز جنگهای تهاجمی نداشته ایم که این ذات صلح طب اسلام را گواهی می کند. در ضمن گروه دوم شما، که از آنها بعنوان روشنفکران دینی یاد کردید معتقدند که اصول ثابت و پایدار هستند و ما با استفاده از این اصول میتوانیم در شرایط متفاوت تصمیم گیری کنیم. این گروه معتقد به ضعف یا فقدان سیستم سیاسی، اقتصادی یا قضایی در اسلام نیست بلکه سعی میکند تا با استفاده از اصول اسلامی و عقلی مسایل روز را استنباط کند. در مورد سید قطب هم باید بگویم که جای ایشان در این گروه نیست چون ایشان معتقد بود که مسلمانان باید از نو مسلمان شوند و بیشتر تفکرات سلفی بر ایشان غلبه داشت. نکته آخر اینکه شیعیان و پیروان اهل بیت علیهم السلام همواره از صدر اسلام با سلفی ها و خوارج درگیر بودند و صف اول در مقابل این گروهها بودند و این واقعا بی انصافی یا جهل است که شما عده ای از شیعیان را هم ردیف سلفیون قرار میدهید. (3154711) (alef-15)
 
رستم وندی
۱۳۹۳-۰۸-۲۶ ۰۸:۳۹:۴۵
ما هر چی بخوایم تو کتابای دینی خودمون داریم. احتیاجی به علوم انسانی غرب تداریم. این کتابا کتابا گمراه کننده. خوبم نوشته شده باشه که دیگه بدتر (2493123) (alef-15)
 
م. سرمد
۱۳۹۳-۰۸-۲۸ ۰۹:۴۰:۴۵
کتاب را روز بعد از معرفی در الف خریدم.
چهل صفحه هم خواندم واقعا کتاب بدرد بخوریست.
گفتم همین جا تشکر می کنم اگر کتاب خوب بود
ممنون از
چارلز تیلور
فرهنگ رجایی
نشر آگاه
سایت الف
حمید امیدی سرور
این هم یک تشکر جامع از همه دست اندرکاران این ماجرا.
به دوستان توصیه می کنم کتاب را از دست ندهند. (2497621) (alef-15)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
قواعد زیستن در عصر سکولار