نظر منتشر شده
۳۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 324511
عوامل و پیامدهای انفجار استانبول
بخش خارجی الف، 24 دی 94
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۲
دو روز پیش انجام انفجاری انتحاری در قلب اقتصادی ترکیه، یعنی شهر استانبول موجب کشته شدن ده نفر از گردشگران خارجی و زخمی شدن ۱۵ فرد دیگر شد.

دولت ترکیه در پی این انفجار، نشست فوق العاده برگزار کرد و دادستاني استانبول درباره ممنوعيت انتشار خبر درباره انفجار دستور داد. اين انفجار حوالي ساعت ۱۰:۲۰ به وقت محلي روي داد و دادستاني ساعت ۱۱:۳۴ دقيقه انتشار خبرهاي جديد را ممنوع کرد.

رجب طيب اردوغان در همايش سفراي ترکيه در کشورهاي خارجي، با محکوم کردن واقعه انفجار تروريستي و با اين وعده که سازمان هاي امنيتي ترکيه به زودي جزييات اين واقعه تروريستي را روشن خواهند کرد، گفت: آيا کشوري وجود دارد که به اندازه اي که ترکيه با سازمان تروريستي داعش مبارزه مي کند، با اين سازمان مبارزه کند؟ ما در مبارزه با تروريسم مصمم و جدي هستيم اما، افراد و کشورهايي وجود دارند که به عمد اين را انکار مي کنند.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، نیز پس از این اتفاق در نشستی خبري در آنکارا اعلام کرد که عامل حمله انتحاری به تجمع گردشگران آلمانی و اروپایی در محله تاریخی سلطان احمد یک زن که شهروند سوریه و عضو داعش بوده است.

نعمان قورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه، نیز گفت که مهاجم انتحاری متولد سال ۱۹۸۸ بوده و مقامات او را از روی اعضای بدنش شناسایی کرده اند.

طبق گفته های وی نام عامل انتحاری نبیل فضلی بوده که در عربستان سعودی به دنیا آمده و دارای تابعیت سوری بوده است.

ساعاتی پس از این اتفاق عنوان شد که ۶۵ فرد مظنون به ارتباط با گروه داعش دستگیر شده اند که بیشتر این بازداشتها در جنوب شرقی ترکیه صورت گرفته است. در همین حال گزارش شده که سه شهروند روسیه نیز توسط پلیس ترکیه در آنتالیا دستگیر شده اند.

بر اساس گزارش یورونیوز ترکیه در سال های اخیر هدف حملات تروریستی متعددی از سوی گروه های مختلف قرار گرفته است. به برخی از مهم ترین آنها که در سال ۲۰۱۵ رخ داده در ادامه اشاره می شود:

۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ – دو بمبگذار انتحاری جلیقه های خود را میان گروهی از طرفداران کردها که در حال راهپیمایی در آنکارا بودند، منفجر کردند. در این حادثه که مرگبارترین حمله تروریستی در تاریخ معاصر ترکیه بود، ۱۰۳ نفر کشته و ۲۴۸ نفر زخمی شدند.

۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ – بر اثر انفجار یک بمب در محل تجمع جوانان عضو سازمان های چپگرا در شهر سوروچ ۳۳ نفر کشته و ۱۰۴ نفر مجروح شدند. این سازمان ها برای سفر جوانان به شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه و شرکت در بازسازی این شهر برنامه ریزی کرده بودند. در آن زمان کوبانی به تازگی از دست داعش آزاد شده بود و داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

۶ ژانویه ۲۰۱۵ – یک بمبگذار انتحاری در نزدیکی منطقه گردشگری مسجد سلطان احمد و ایاصوفیه استانبول کمربند انفجاری خود را فعال کرد. بر اثر این حادثه به جز بمبگذار، یک مأمور پلیس کشته و مأمور دیگری مجروح شد.

گفتنی است انفجار اخیر حوالی مسجد معروف سلطان احمد که از مراکز مهم توریستی شهر استانبول به شمار می‌آید، روی داده است. به نظر می رسد صنعت گردشگری و توریسم ترکیه از این اتفاق تاثیر بپذیرد. سی ان ان این حمله را «ضربه به قلب صنعت حیاتی توریسم ترکیه» توصیف کرده است. این در حالی است که اخیراً اقتصاد ترکیه با مشکلاتی نظیر کاهش ارزش لیره و رشد اقتصادی روبه رو شده بود. چند وقت پیش نیز روسیه در پی سرنگونی جنگنده خود تحریم هایی را علیه آنکارا به مرحله اجرا درآورد و از ورود گردشگران روس به ترکیه جلوگیری به عمل آورد.

به عقیده بسیاری از تحلیل گران، کنار گذاشتن نظریه داود اوغلو مبتنی بر تنش صفر با همسایگان و تغییر سیاست خارجی ترکیه، منجر به ورود این کشور به تنش ها و درگیری های منطقه ای شد. در همین راستا، روایت غالب در چند سال اخیر این بوده که آنکارا این امکان را برای داعش فراهم آورده که به منظور سقوط بشار اسد، تقویت گردد و به همین دلیل شاهد ایجاد بزرگراه جهادی میان جنوب ترکیه و شمال سوریه بوده ایم که نه تنها عبور تروریست های خارجی را به سوریه و عراق تسهیل می کند بلکه تجارت های غیرقانونی که منابع مالی داعش را تغذیه می کنند نیز از این طریق انجام شده است.

برخی این انفجارها در راستای اعلام هشدار داعش به دولت اردوغان برای تضمین عدم حمایت از ائتلاف برای حمله علیه مواضع این گروه تفسیر می کنند و بر این اعتقاد هستند که ترکیه در حال پرداخت هزینه دخالت های خود در جنگ سوریه می باشد اگر چه این کشور تلاش داشت تا از سرایت ناامنی به خاک خود جلوگیری نماید.

البته ترکیه در چند ماه اخیر جنگی با حزب کارگران کردستان نیز از سرگرفته است و همین عامل موجب شدت گرفتن تنش ها، شکاف ها و درگیری های قومی در این کشور شده است.

برخی نیز بر این اعتقاد هستند که اعتمادی به اردوغان وجود ندارد و او به شدت در تلاش است تا با ایجاد دو قطبی سازی ترک- کرد/ سکولار- اسلام گرا در داخل و شیعه وسنی در خارج از کشور اهداف و آمال خود را محقق سازد. آنها به این تحلیل نیز اشاره می کنند که در این نوع اتفاقات تروریستی کمتر شهروندان ترکیه هدف قرار گرفته اند و بیشتر کردها و خارجی ها مورد حمله واقع شده اند. آنها همچنین به ژست های طلبکارانه اردوغان بعد از انفجار اخیر اشاره می کنند که به منتقدان داخلی و خارجی خود گفته بود باید بین تروریسم و یا ترکیه، یکی را انتخاب کنند.

در همین راستا این تحلیل گران به خبری ساختگی نیز که هفته قبل، ترکیه برای رهایی از فشار افکار جهانی برای خروج نیروهای خود از عراق منتشر کرد اشاره می کنند. در این خبر عنوان شده بود که در حمله نیروهای داعش به پایگاه زلیکان در بعشیقه در عراق، نیروهای نظامی ترک توانستند ١٨ داعشی را از پای در آورند. این خبر با تکذیب دولت عراق مواجه شد که عنوان کرد هیچ درگیری در این کشور و در منطقه ای که نیروهای ترکیه حضور دارند روی نداده است.

طبق این تحلیل دولت ترکیه با این فضاسازی ها، در داخل پیگیر سرکوب مخالفان خود و در خارج نیز بدنبال سرنگونی بشار اسد و فعال کردن سنی ها در شمال عراق برای خروج آنها از کنترل دولت مرکزی عراق می باشد.
 
کلمات کلیدی : ترکیه+داعش+اردوغان
 
جواد
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۰:۲۳:۴۶
استراتژی دولت ترکیه در بلند مدت تضعیف کشورهای اسلامی است . ترکیه با این کار قصد دارد تا با رهبری دنیای اسلام میان آنها از اقتدار کافی برخوردار باشد و احیای امپراطوری نئو عثمانی نیز در راستای همین اهداف است . به همین علت با در پیش گرفتن سیاستهای تخاصمی علیه کشورهای همسایه و نیز در صورت امکان ؛ تجزیه آنها اولا غربیها را در رسیدن به این هدف مشترک راضی کرده و ثانیا با از بین بردن زیرساختهای این کشورها افقی جدید برای وابسته کردن اقتصاد این کشورها به شرکتهای ترک نمایان سازد . به هر حال شکل گیری چنین روندی در خاورمیانه به هیچ نمیتواند موازی منافع ترکها باشد و انفجارهای انتحاری و از این قبیل در ترکیه مستقیما اقتصاد شکننده آنکارا را تحت تاثیر قرار داده و قبل از اینکه آنکارا به اهدافی که تاکنون نرسیده برسد آنها را از درون متلاشی خواهد کرد . (3467222) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۸:۱۶:۴۹
دولت باید از هرکس که عازم ترکیه و امارات است 500 هزار تومن عوارض بگیره و اسمش را هم بزاره عوارض مبارزه با داعش.
ببینم دیگه اون موقع کسی میره به این کشورهای دشمن خونی ایران . (3467951) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۶ ۱۲:۰۴:۲۶
لابد روسیه در صدد "تقویت" کشورهای اسلامی است. (3471428) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۰:۴۲:۴۵
متاسفانه احتمالا به زودی شاهد عملیات تروریستی توسط چچینها در روسیه خواهیم بود، آردوغان مانند ارلاند یا اوباما نیست که در برابر پوتین و به انتقام عملیات در فرانسه و کالیفرنیا به دنبال کاهش قیمت نفت و تحریم بیشتر روسیه باشند... جنس آردوغان و پوتین یکی‌ است... این حمله به تلافی سقوط سوخو روسی شکل گرفت و حالا ترک‌ها به دنبال انتقام خواهند بود چون ترک‌ها مانند پوتین فکر میکنند که فقط خون میتواند خون را بشوید. (3467246) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۱:۲۸:۰۳
شما که میگفتید ترکیه از داعش حمایت مالی و تسلیحاتی میکنه بعد داعش برای خوش خدمتی هر ما یک بمب تو ترکیه میترکونه لابد؟!!! (3467334) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۳:۱۸:۱۱
به نظر من این ها بازی بیشتر نیست به نظرم این انفجارها کار خود ترکیه هست عملیات تنتحاری هم کاری نداره به یک نفر کمربند انفجاری می بندن و بعد دارویی بهش می زنند که تو منگی و عوالم دیگه می ره بعد می فرستنش بین مردم یا اماکن مورد نظر بعد از راه دور منفجرش می کنند اگه دوست دارید نحوه کار رو ببینید فیلم وادی گرگها ساخته ترکیه رو ببینید که عینا این کار رو انجام می دهند . هدف اردوغان از این کارها این هست که اولا جو امنیتی ایجاد کند تا راحت تر به سرکوب مخالفانش بپردازد دقیقا مثل عربستان چون در جو امنیتی کسی جرات اعتراض ندارد دوما با این خود زنی ها می خواهد خودش رو از همکاری با داعش مبرا کند این بازی ها دیگه خیلی نخ نما شده نمی دونم بعضی ها چرا اینقدر ساده هستن که باورشون میشه این فریبکاری ها (3467524) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۵ ۲۳:۴۲:۰۵
دوست خوش باور یکم دقت کن خود ترکا چیزی نشدن بعدش این انفجار بیشتر به نفع ترکیه بوده تا به ضررش (3470497) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۷ ۰۸:۱۱:۵۸
همه چیز بر سر سعود وترک مردم اواره شدن (3473456) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۵ ۱۱:۴۷:۲۹
جنس اردوغان و پوتین را خوب آمدی ، اردوغان اصالتا گدجستانی است. (3468975) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۶ ۱۲:۰۵:۳۲
روسیه از مدتها قبل چچنیها را سرکوب می کند ... (3471433) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۰:۴۳:۰۸
این برنامه ای که عربستان و ترکیه به همراه قطر و امارات و کویت راه انداخته اند برای همه کشورهای منطقه ایجاد دردسر کرده رهبران این کشورها از یک ذره درک و فهم بی بهره هستند تا بتوانند اهمیت ارامش و امنیت را درک کنند نتیجه کارهای اینها بصورت سرزمینهای سوخته نمایان خواهد شد. نفت 140 دلاری عربستان و اعراب صرف راه انداختن این گروه ها شد امیدوارم نفت 25 دلاری باعث بشه که این اتیشی که افروخته شده خاموش بشه چون دیگه سوخت بهش نخواهد رسید. شخصا از کاهش قیمت نفت استقبال می کنم ارامش خود بنده با نفت 25 دلاری بیشتره علاوه بر اینکه دیگه پولی برای اعراب نمی ماند که از تروریسم حمایت کننددر همه کشورهای نفت خیز تورم و اختلاس و...هم از بین خواهد رفت و دولتها مجبورند سراغ حمایت از تولید بروند تا بتوانند با مالیات خرج خود را دربیاورند. (3467249) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۵ ۱۱:۵۱:۰۷
گویا وزیر نفت ایران هم گفته بود یک چیزهایی را در باره رسیدن قیمت نفت 25 دلاری. (3468984) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۱:۰۹:۰۸
ترکیه علاوه بر داعش با گروهک پانکرد و سربر پ ک ک هم درگیر هست کلا به سمت نابودی میرن و البته پانکردیسم در ایران هم باید مورد توجه باشه که این جدایی لبهای سربر برنامه ها دارن (3467299) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۴:۴۷:۰۲
نخیر با داعش درگیر نیست بلکه داره اونو حمایت می کنه! اینها همش فیلمه که نشون بدن داعش دشمن اونها هم هست! نه همه دنیا دیگه می دونن ترکیه حامی تروریسمه!
ترکیه می خواد صنعت توریسم و تروریسم را با هم داشته باشه! (3467662) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۱:۱۳:۰۷
و باز داعش در اندونزی... روسیه هر روزادعا می‌کنه داعش را میکوبه ولی‌ داعش عوضش در ترکیه، فرانسه، اندونزی، کالیفرنیا و... کلا کشورهای غربی انتقام روسیه را میگیره!!!!...عجیب نیست؟!. .. یعنی‌ دوستان فکر میکنند اگر ترکیه و غرب داعش را به وجود آوردند، اینقدر بی‌ عرضه هستند که هر روز داعش در پایتخت و به ضرر آنها آدم می‌کشه؟!!! (3467303) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۱:۵۴:۴۰
داعش هواپیمای روسیه رو زده و بیشترین تلفات مربوط به روسیه هست رسما هم مسئولیتش رو پذیرفته
اینکه کشورهایی مثل ایران و روسیه عرضه دارند از مرزهای خودشون محافظت می کنن و داعش ادم برای انجام عملیات در ایران نداره دلیل نمیشه که شما دائم این تئوری توطئه خودتون رو بیان کنید. ترکیه یک سری هزینه هایی برای حماینت از داعش و گروه های تروریستی میده و یک چیزایی بدست میاره اینطور نیست که 100 درصد براش نفع داشته باشه. اگر ترکیه ضد داعشه چه دلیلی داره بیاد هواپیمای روسیه رو بزنه؟ اگر ترکیه از این بابت نگرانه و ضد داعشه چرا تا حالا یک دونه بمب رو سر داعش نریخته ولی برای بمب ریختن رو سر کوردها فرزه؟
اگر ادعای امریکا برای بمب ریختن روی داعش درسته چرا روسیه چند هزار هدف داعش رو ظرف دو ماه بمباران کرد چرا اون اهداف وجود داشتن؟ چرا امریکا ظرف یکسال گذشته اونها رو بمباران نکرده بود؟
اینکه چون به تو حمله نکرده پس تو باهاشونی و...این استدلال نمیشه داعش با ما بده ما با داعش در سوریه و عراق در حال جنگیم ولی با هوشیاری ما نتونسته بمب در داخل منفجر کنه خب حالا این دلیل میشه که ما با داعش هستیم؟
در عراق مستقیما نیروهای ما با داعش درگیر هستن رو سر داعش بمب میریزیم باز میگی داعش با روسیه و ایرانه؟
داعش و بقیه تروریستها هم پیمانان عربستان و اعراب بودن الان هم ما با اعراب درگیری داریم و ضمنا این افراد به خون شیعه ها تشنه هستند محاله با ایران بتونن هماهنگ کنن یا توافق کنن .
داعش ترکیبی است از چند کشور عربی و بازمانده های رژیم صدام و اسرائیل و امریکا (3467386) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۳:۰۶:۳۰
دوست عزیز اول اینکه خود روسیه اعلام کرده که هوپیم روسی در مصر توسط مواد منفجره پلاستیکی که فقط در اختیار کشورهای غربی است منفجر شده(در حالیکه داعش فوری اعلام کرد با موشک زده) و همچنین روسیه اعلام کرد که مواد منفجره توسط کسی‌ که یک حرفه یی بوده و احتمالا به عنوان نظافتچی وارد هوپیما شده نصب شده، و هنوز هم روسیه نپذیرفته که کار داعش باشه، اینکه داعش اعلام کنه چیز عجیبی‌ نیست ولی‌ قبل از اینکه روسیه اعلام کنه که این هوپیما توسط بمب منفجر شده، اوباما، کمرون و حتی نخست وزیر استرالیا( که ۲۵ استرالیا یی در هواپیمای مالزی بر فراز اوکراین جان خود را از دست دادند) در یک اقدام غیر تبیی، اعلام کردند که هوپیمی روسی توسط بمب سقوط کرده! یعنی‌ به نوعی می‌خواستند به پوتین بگن ، این به تلافی هوپیمی مالزی بر فراز وکرین که ۲۳۴ اروپای که عضو ناتو بودند !!... که البته ۱۰ روز بعد روسیه این اقدام آنها را در عمله به پاریس و توسط داعش تلافی کرد و ۱۰ روز بعد از آن ترکیه به نمایندگی‌ از ناتو هوپیمی سوخو روسی را ساقط کرد و بلافاصله بعد ۱۰ روز دوباره داعش در کالیفرنیا به آمریکا حمله کرد و باز پوتین اعلام کرد که ما هرگز به صورت نظامی اقدام ترکیه را تلافی نخواهیم کرد ولی‌ کسانی‌ که تصور میکنند اقدامات ما بر علیه ترکیه فقط به تحریم ختم میشود بسیار در اشتباه هستند!! حالا با حمله در ترکیه و در قلب اقتصاد ترکیه یعنی‌ توریست ترکیه، مانی حرف پوتین را بیشتر متوجه می‌شویم.

اصولا دوست عزیز چرا در یکسال ۴ فوند هوپیمی مالزی و آلمانی که از پیشرفته‌ترین هواپیما‌ها و خطوط پرواز دنیا هستند، سرنگون میشن و همه بدون دلیل قابل قبول(فقط خود کشی احتمالی‌!) ولی‌ چه تور ناگهان این خلبنها تصمیم میگرن خودکشی‌ کنند ولی‌ حالا خوشبختانه خبری نیست... یعنی‌ همه خلبانها ناگهان تصمیم میگن دیگه خود کشی نکنند؟!

به هر حال جنگ کثیف سرد روسیه و پوتین با غرب از هر دو طرف قربانی میگیره. ولی‌ چیزی که پوتین حتی در خواب هم نمی‌دید، این بود که غرب بتواند قیمت نفت یعنی‌ شیشه عمر روسیه را چنین پایین بیاورد و شما می‌بینید که هر اقدام روسیه و یا اختلاف ایران با عربستان و یا ماجرای سربازان آمریکا در خلیج فارس، که قبل از این میتوانست چند دلار قیمت نفت را بالا ببرد، حالا برعکس شده و قیمت نفت را (بر عکس تصور پوتین) پایین می‌آ‌ورد، آیا همه اتفاقی‌ است؟!!...

همین حمله امروز در اندونزی ، یکی‌ از اهداف حمله به منفا و اتباع استرالیا بوده و یا در استانبول آلمانی‌ها که در تحریم روسیه نقش اساسی‌ دارند مورد حمله قرار میگیرند ولی‌ در حمله پاریس با وجود اینکه چند صد هدف اسراییلی(پاریس بزرگترین اقلیت یهودی اروپا را دارد) و یا روسی( پاریس مرگز بسیار از هتلها و مرکز تفریح جهانگردان روسی است) هرگز مورد هدف واقع نمیشن..

داعش و القاعده توسط اسرائیل و روسیه اداره و رهبری میشن و هم به نفع اسلام هرسی نتنیهو و علیه حزب‌الله (سمیر قنطار) کارایی دارد و هم به نفع پوتین( حمله به اهداف کشورهای غربی) (3467497) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۳:۳۲:۰۳
با شما موافقم . این سناریویی که مطرح شده ساخته پرداخته بی بی سی و رسانه های غربی هست و داستان از جایی ناشی میشه که خودشون یا متحدینشون به بهانه مبارزه با تروریست هر کاری دوست دارند می کنند ولی بقیه حق این کار رو ندارند مثلا ترکیه به بهانه داعش در شمال سوریه کرد های پ ک ک رو بمباران می کرد کسی هم صداش در نمی اومد ولی روسیه که تروریست های خوب !!! از نظر غرب رو بمباران می کنه به اسم داعش ، همه صداشون در اومده و این تئوری مسخره رو ساختن که داعش با روسیه هم دست هست!!! در حالی که به نطر من روسیه بیشتر به جای داعش باید گروهک های تروریستی مثل جبهه النصره و احرار الشام و غیره که از نظر غرب تروریست های خوب !!! هستن رو از بین ببرد چون غرب این گروه های تروریستی رو تحت پوشش داعش و به این اسم که این ها گروه تروریستی نیستن و فقط داعش تروریست هست حمایت می کند به همین جهت اول باید گروه های تروریستی در شمال سوریه نابود شوند تا غرب در مداکرات و در اینده ابزار و نوچه هایی برای دخالت در سوریه نداشته باشد. و چون داعش به عنوان گروه تروریستی شناخته شده است به صورت خودکار نقشی در اینده سوریه نخواهد داشت به همین جهت دارای الویت در مبارزه نیست (3467548) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۲۰:۴۰:۵۲
من حرفی ندارم فقط میبینم این دوستمون هر از گاهی میاد تئوری های پیچیده رو مطرح میکنه در حالی که سیاست اینقدرها هم پیچیده نیست خیلی چیزاها واضح هستن با این حرفا ما دوست دارم فقط پیچیده ترش کنیم و بگیم واقعیت چیز دیگری است و..روسیه اومده روی داعش بمب میریزه خب از این واضحتر؟؟؟؟ اینو قبول نداری دیگه هیچ مساله ای رو نمیشه باهات بحث کرد.
اینکه این گروه ها چطور بوجود اومدن رو همه میدونن من خودم امریکا رو دوست دارم ولی واقعیت اینه که امریکا در ایمن جریانات بسیار فریب کارانه داره ظاهر میشه و نقش بازی میکنه از دید من امریکا و عربستان و ترکیه و قطر و امارت و کویت پشت داعش هستن به این مجموعه بغثی های سابق رو هم اضافه کن. این همه فیلمی که منتشر کردن و حرفه ای ساخته شده بود این همه پیروزی هایی که بدست اوردن اینها تصادفی نیست و کاملا مشخص بود که اینطور نیست که چند تا تروریست تنها فقط باشن کاملا تابلو بود که یک قدرتی پشت اینها است.
اگر روسیه با داعش بود به عراق پیشنهاد نمیداد که در عراق بمبارونشون کنم میومد موضع متناقض میگرفت و حرفای وقت تلف کنی میزد که مساله نیازمند بررسیه دولت عراق باید خویشتن داری کنه و از این حرفا.
اگر هواپیمای مسافربری روسیه رو جز داعش گروه یا کشور دیگری زده بود تا حالا روسیه دمار از روزگارش دراورده بود زدن هواپیمای مسافربری اعلام جنگه و این حرفا که داعش هواپیما رو نزده و..اینها ذره ای ارزش نداره. (3468115) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۲۲:۰۲:۰۵
دوست عزیز شما درست می‌گویید، سیاست خیلی‌ ساده است ، یک مثال ساده:

کسانی‌ که ترکیه و اقتصاد آن را می‌شناسند ، می‌دانند که قلب اقتدد و شیشه عمر و اعتبار ترکیه ، توریست است، حال همین منطق ساده سیاست می‌گوید، شما هرگز گروهی را رهبری و تغذیه نمی‌کنید که آن گروه به قلب اقتصاد و توریست شما حمله کدام، و یا به قلب اقتصاد و توریست فرنشه یعنی‌ پاریس حمله کند و یا به قلب اقتصاد و اعتبار کشورتند(۱۱ سپتمبر با القاعده) حمله کند!!!... این مخالف تمام اصول علمی و سیاسی است.... اما شما درست می‌گویید، القاعده را آمریکا به وجود آورد، همگی‌ نیروهای آموزش دیده آمریکا برای بیرون ریختن روسا از افقتنستن بودند، داعش هم در ابتدد مانند القاعده ابتدد به منظور اهداف غرب شکل گرفت، ولی‌ هنر دستگاه اطلاعاتی روسیه ( که خود غریبها هم معترف هستند بزرگترین دستگاه جاسوسی و اطلاعاتی تاریخ بشر است) این بود که به آنها نفوذ کردند و در نهیات همین چاقو را (به دلیل تغییرات میدانی) از دست غربی‌ها بیرون آوردند و بر علیه خود آمریکا استفاده کردند.... حالا هم همه امید غرب این است که به مرور زمان چاقو جبه النصره را (به دلیل تغییرات میدانی)از دست روسیه در بیاورند و علیه خود روسیه استفاده کنند. (3468208) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۵ ۰۰:۵۴:۴۱
ترکیه و غرب یه کاری کردن الان توش گیر کردن نه روشون میشه بگن داعش ساخته خودمونه نه میتونن نسبتش بدن به ایران چون ایران به لحاظ عقیدتی به این گروه های غیر شیعه تکفیری اصلا نمیتونه میانه ای داشته باشه خب حالا یک گروه تروریستی دوستان درست کردن که نمیتونن منتسبش کنن به ایران خب به چه کشورهای دیگه میتونن نسبتش بدن بگن این کشور همراه داعشه؟ یکی سوریه است یکی حزب الله و دست اخر هم میتونن بگن که روسیه اما از اونجا ئیکه ایران و سوریه و روسیه در حال جنگ با داعش هستن خیلی رو میخاد بیان بگن داعش رو مثلا سوریه بوجود اورده در اونصورت سوریه میگه نصف کشورم رو اومده گرفته دارم باهاش می جنگم روسیه هم میتونه بگه دارم باهاش می جنگم بنابراین یک گروه تروریستی درست کردن که نه میتونن منتسبش کنن به دیگر کشورها و ازش بهره برداری کنن نه تمایل دارن نابودش کنن چون داعش وارد کشورهایی شده که با دوستان غرب و اعراب همساز نیست و لذا اومدن موضع مشکوک گرفتن در ظاهر میگن ما علیه داعش هستیم در عمل کاری نمی کنن ژست اینکه داریم بمب میریزیم و ائتلاف داریم گرفتن ولی عملا کاری نکردن. تا حالا دیدین ترکیه یک گلوله سمت داعش شلیک کنه؟ چرا شلیک نکرده؟ عربستان تا حالا یک گلوله یک بمب علیه داعش ریخته؟ عربستان که این همه برای محکوم کردن ایران فرزه و دائم جلسه تشکیل میده تا حالا جمله ای ضد داعش گفته؟ وضعیت خیلی روشنه: گروهی تروریستی برای یک سری اهداف تشکیل شده و حمایت شده ولی عملا خیلی تابلو شده و کاری هم از دست این گروه برنمیاد داره شکست میخوره ولی برای اینکه توان ایرانو عراق و سوریه رو بگیرن داعش رو نگه داشتن از بین رفتن داعش یعنی تمرکز کشورها روی تروریستهای دیگه درر سوریه و از بین رفتن همه اونها
اگر دقت کنید اکثر گروه هایی که در منطقه ما بودن رو عربستان خلق کرده ولی در نهایت هم از بین رفتن اما عربستان هزینه زیادی هم به منطقه تحمیل کرده و خودش هم هزینه زیادی متقبل شده
طالبان: ساخت عربستان و پاکستان
القاعده: ترکیبی از عربهای سعودی
داعش: سعودی امارات قطر ترکیه بعثی های سابق غرب اسرائیل
سایر گروه های تروریستی واقع در خاک سوریه: عربستان امارات قطر ترکیه کویت (3468421) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۱:۱۹:۴۹
اردوغان معروف به رجب دون کیشوت یا دون کیشوت عثمانی با کارهای ابلهانه ای که کرد گردشگری ترکیه رو زمین زد الان کشورهای اطراف دیگه کسی اونجا نمیره از ایران هم مسافرت بشدت کاهش پیدا کرده و هیشکی حاضر نیست جون خودش رو به خطر بندازه در سه روز کذشته 3 بمب گذاری بوده در استانبول در قطار باری و امروز هم باز بمب گذاری شده حالا باید دید حمایت از داعش و نقش نیروی هوایی دااعش رو بازی کردن و نفت مفت خریدن چقدر برای این دون کیشوت عثمانی ارزش داره و تا چه حد میتونه بابتش هزینه بده علاوه بر اینها با کردها هم درگیری بیشتری پیدا کردن اتش بس هم شکسته شده با ایران و عراق و سوریه و کردها و یونانی ها و ارامنه و روسیه تا حالا خودش رو درگیر کرده ببینم تا کجا میخاد ادامه بده
از مسئولان میخام رابطه با کشورهای حامی داعش رو قطع کنه و تمرکز روی کشورهاییی باشه که حیثیت و ابرو دارند نه کشورهایی مثل جیبوتی و سودان که کمترین ابرویی برای خودشون نذاشتن نه یک کشور بی حیثیت که از داعش حایت میکنه و نیروی هوایی داعش میشه
سفر به کشورهایی مثل گرجستان و ارمنستان و یونان رو برای اتباع خودمون اسونتر کنه و مسقط و عمان رو جایگزین امارات کنه (3467317) (alef-13)
 
mohsen
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۶:۴۸:۲۰
شما نگران گردشگری ترکیه نباش، اونا خودشون بلدن چیکار باید بکنن، خودتو با این چیزا دلخوش نکن، اگه خیلی زرنگی یکم به فکر گردشگری کشور خودمون و رونق اون باش. ضمنا با این طرز تفکری که شما داری همون ارمنستانش هم برات خیلی زیاده. (3467831) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۷:۴۸:۰۳
چه طرز فکری داره؟ اینکه با داعش مخالفه و یا واقعیت رو میگه طرز فکر بد محسوب میشه؟ خیلی بهتون بر میخوره ترکیه جونتون بهش انتقاد بشه؟ جالبه دوستا عثمانی در قرن گذشته بین یک تا دو میلیون ارمنی رو قتل عام کردن الان هم اسم ارمنستان رو میارن!!! چی شد ارمنستان الان کشور مهمی شد؟ جالبه هر وقت اینجا از ترکیه انتقاد میشه یک عده سینه چاک ترکیه داره که سریع بهشون برمیخوره دقیقا از چه قسمت کامنت ناراحت شدی؟ اینکه به بمب گذاری های ترکیه اشاره کرده یا مشکلاتی که ترکیه با کردها داره یا اینکه گفته شده عده ای کشور هستن حیثیت ندارن؟
چرا ناراحتی؟ (3467913) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۲۳:۵۳:۵۷
برو پیش همون رجب تروریست این جا خاک پاک ایرانه نه سر زمین دفاع از رجب تروریست نکنه عضو داعشی وداری کارهایشان را توجیه می کنی پلیس فتا باید شدیدا با این داعشی ها که در فضای مجازی هستن برخورد کنه (3468341) (alef-13)
 
شاهين
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۳:۴۲:۳۷
اردوغان برخلاف اسلاف خود و به دليل پيروي از ايدئولوژي منحط اخوان المسلمين، توانايي دفاع از منافع ملت تركيه را از دست داده است و با سياست هاي غلط موجب تقويت احزاب لائيك مي شود و شايد در دهه هاي آينده شخصيت هايي همچون اردوغان از صحنه سياست و قدرت در تركيه حذف شوند ، زيرا در غير اينصورت ملت تركيه بايد تاوان سياست هاي غلط ايشان را بدهند و شانسي در پيوستن به اتحاديه اروپايي و درآمد سرشار حاصل از گردشگران خارجي را هم از دست خواهند داد. (3467562) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۴:۵۷:۱۲
از تقریبا ده سال قبل اخباری مبنی بر این که سعودی وچند مملکت دیگر درصدد هستند با ساماندهی سنیهای تندرومملکت سنی در عراق وسوریه ایجاد کنند به بیرون درز پیدا کرد در ان موقع کسی چندان ان را جدی نگرفت حال اثار ان را پس از ده سال میبینیم و کم کم خود ان ممالک نیز در حال تاوان دادن هستند (3467673) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۷:۲۸:۲۴
جدیدا اکثر تروریست ها متولد عربستان یا تحت تفکر عربستان هستند
عربستان تروریست پرور شده است (3467878) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۸:۵۶:۳۳
بعد محدودیت سفر برای ایران درست میکنن! (3467990) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۵ ۰۱:۰۰:۴۳
ببینید حالا من نمیدونم شما چند سالتونه ولی جدید نیست اینا از سی سال پیش رو اوردن به ساخت گرو های تروریستی و از القاعده و طالبان شروع کردن حوادث 11 سپتامبر اکثرا کار اتباع سعودی بود. طالبان مستقیما تحت پشتیبانی و تفکرات عربستان بوجود امد. مساله خیلی قدیمیه این عربستان معدن تروریسم دنیا است. عربستان و اسرائیل دو ناامن کننده منطقه هستند هر انفجاری که در این منطقه میشه به این دو کشور برمیگرده(مستقیم و غیر مستقیم) و در این مورد شک نکنید.
ترکیه هم این وسط حامی کشورهای تروریستی و همجنین داعش شده و به مجموعه اضافه شده و چوبش رو هم در اینده میخوره البته اینم بگم جنایت های زیادی عثمانی ها کردن شما نسل کشی ارامنه و یونانی و علوی و کورد رو سرچ کنی به عدد نزدیک 2 میلیون میرسی که بعد جنایات نازی ها و استالین در جایگاه سوم نسل کشی قرار میگیره. گرچه این اقدامنات الان ترکیه جدیده ولی در جنایت ید طولایی داشته (3468428) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۱۰-۲۶ ۱۹:۵۱:۴۰
جالبه داعش رو بوجود میارن ولی قبل اینکه به هدفشون برسن داعش برعلیه خودشون شورش می کنه.بعد اسلحه میدن بهش؟؟؟!!!خوب اگه کار اونها بود که اول به مقصود خودشون می رسیدن بعد برعلیه صاحبشون شورش می کردند.در ضمن من موندم چرا تو دمشق و جاهای دیگه داعش کاری نمی کنه؟؟؟یعنی الان ارتش سوریه خیلی قوی تشریف دارند؟؟؟!!!! (3472772) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.