نظر منتشر شده
۱۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 239985
فتوای آیت الله صافی درباره عضویت در فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۳
آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره عضویت در شبکه‌های مجازی نظیر فیس‌بوک اعلام کرد.

متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:
«بسمه تعالی
محضر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی دامت تأییداته
با عرض سلام و احترام؛
بفرمایید عضویت در شبکه‌های مجازی، مثل فیس بوک چه حکمی دارد؟

با تشکر و التماس دعا

جمعی از مؤمنین

بسم الله الرحمن الرحیم

علیکم السلام و رحمةالله

به طور کلی استفاده از فضاهای مجازی برای جهات مشروع و صحیح که موجب فساد عقیده و اخلاق نشود بلکه بتوان از آن در جهت تبلیغ و ترویج معارف دینی استفاده کرد ‌مانعی ندارد بلکه مطلوب است، اما رفتن در سایت‌هایی که باعث سست‌شدن عقیده و فساد اخلاق و یا ترویج باطل باشد، حرام است.

مؤمنین باید در چنین فضاهایی که افراد با اهداف متعددی فعالیت می‌کنند و اندیشه‌های گمراه‌کننده خود را تبلیغ و ترویج می‌نمایند، با همین وسائل و همین فضا، به شبهات آن‌ها پاسخ دهند و احکام اسلام و معارف اهل بیت علیهم‌ السلام را به همگان، ابلاغ نمایند و در این خصوص از علماء ‌اعلام و اهل تخصص در کلام کمک بگیرند.

ان‌شاءالله موفق و مؤید باشید

لطف الله صافی»
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۱:۱۸:۰۴
به این می گویند یک سئوال درست.
هنگامیکه سئوال کننده نیت پاک داشته باشد، آنگاه پاسخ نیز به از هر جهت که به آن بنگری عالمانه خواهد بود (2352810) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۱:۲۰:۵۴
چه فتوای متینی. از ابزارها به خوبی استفاده کنید و برای تبلیغ معارف اسلامی و رفع شبهات اقدام کنید. (2352819) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۲:۴۷:۱۰
به نظر من اگر دولت بتواند اشتغال جوانان را حل کند و ما جوان بیکار نداشته باشیم و فقر نیز کاهش یابد انشاءالله با حضور مراکز مختلف فرهنگی از صدا و سیما گرفته تا حوزه های علمیه و رسانه های دیگر،معضل فرهنگی نخواهیم داشت و یک جامعه اسلامی الگو خواهیم شد. (2352981) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۴:۳۴:۰۴
البته جناب آقای صافی گلپایگانی دقت داشته باشند که الزاما این طور نیست که فرد باید معارف دینی را تبلیغ کند یا فساد کند. فردی می تواند برای ارتباط با دیگران، تبادل اطلاعات، سرگرمی و تفریح و ... که مفسده ای در آن نیست اما انتشار معارف هم نیست در شبکه های اجتماعی عضو باشد. (2353224) (alef-3)
 
مسعود بهمنی
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۴:۴۱:۱۸
آقای نویسنده میشه لطفا کامنت های منو هم زیره این مطلب قرار یدید !!!

سوال دارم ، این مومنین مذکور در نامه دقیقا چند درصد از این جامعه رو تشکیل میدن و دقیقا هدفشون چیه !!!! (2353251) (alef-3)
 
محمدرضا
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۴:۴۳:۵۴
خدا حفظشان نماید . چه فتوای منطقی و عاقلانه ای .
ما هم باید به فضاهای مجازی به عنوان ابزار نگاه کنیم که اگر در جهت مثبت استفاده کنیم می تواند خوب باشد . (2353255) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۶:۱۸:۳۹
هم از سؤال کنندگان که فقط طرح سؤال کردند و تفسیر و... نکردند و هم از پاسخ حضرت آیت الله که به خوبی موضوع را تبیین کردند سپاسگذارم (2353419) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۷:۴۶:۴۲
قابل توجه مسولين كه الكي فيلتر نكنند بلكه دنبال فرصت ها باشند (2353567) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۷:۴۷:۱۲
با اين سرعت اينترنت مگر مي شود فيس بوك رفت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2353568) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۸:۱۸:۴۳
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: احکام بایدها و نبایدها در اسلام
در اسلام با نگرشی فراگیر بایدها و نبایدهای زندگی بشر به سه بخش اساسی تقسیم گردیده اند:
بخش اول: باید و نبایدهای اورژانسی که با شرایط پیرامونی ثابت و تبدیل ناپذیر خود فعل و ترک هر یک از آنها سود یا زیان فردی یا اجتماعی مستقیم برای فرد و جامعه بشری دارد و لازمه ی چنین خصلتی در این باید و نبایدها وجود حکم صریح دین در باره هریک از آن ها است که در دین اسلام در قرآن کریم و در بیان جزئیات توسط پیامبر اکرم (ص) حکم هر یک از این بایدها و نبایدها بدون استثنا صریح و کامل بیان گردیده است که تخلف از هر یک از این احکام موجب دریافت مجازات و تعهد به هر یک موجب نیل رضایت و اجر و ثواب الهی و بعضا دنیوی خواهد شد و بطور مثال احکام اصلی و اساسی فروع دین و احکام زناشویی و ارث و هر زمینه ی دیگری که قرآن کریم صریحا در باره ی آنها حکم داده است از این بخش می باشند.
بخش دوم: باید و نبایدهای فرعی و مصداقی مستحدث که از بخش اول بایدها و نبایدها سرچشمه می گیرند و استنباط احکام آنها ، با در نظر گرفتن حد اکثر شرایط پیرامون ، طبق قواعد فقهی و اصولی ثابت و پذیرفته شده بنا به دستور قرآن کریم به فقهای مجتهد واگذار گردیده است.
بخش سوم: بایدها و نبایدهای بی حد و حصر و شناخت ناپذیری هستند که از تداخل اتفاقی بایدها و نبایدهای اصلی و فرعی در نیازهای بی حد و حصر مباح زندگی بشر به وجود می آیند و از ثبات و اصالت ذاتی برخوردار نیستند و حدوث و عدم حدوث آنها همیشه امکان پذیرست ؛ مانند استفاده از کانالهای تلوزیونی ماهواره ای و غیر ماهواره ای و شبکه های اجتماعی و سایر رسانه ها برای نیازهای مباح که امکان دارد باید یا نبایدی شرعی در آن بطور اتفاقی تداخل پیدا کنند ، و یا مانند ضرورت باز گذاشتن همیشه ی چشمان مردان بهنگام هرکاری که امکان دارد باید یا نباید شرعی مانند نظر به نا محرم بطور اتفاق در آن تداخل یابد که به نظر می رسد شرع بر حسب شرایط اتفاقی پیرامونی بی شمار و غیر قابل حصر عمل به آن را به وجدان دینی افراد متدین واگذار کرده و طبق آیه ی صریحی در قرآن(سوره مائده ، آیه 101) سئوال در باره ی حکم آنها را مادامی که قرآن در باره ی آنها نازل نگردیده با هشداری آشکار منع کرده است که در نتیجه و بعلت عدم امکان شناخت و حصر شرایط پیرامونی چنین بنظر می رسد دادن فتوی در باره اینگونه اتفاقات بی شمار و بی حد و حصر عقلا نیز امکان ناپذیر باشد. والله اعلم (2353636) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۸:۴۷:۳۶
با تشکر از مومنین وتشکر وطول عمر باعزت به آیت الله صافی . (2353673) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۹:۳۰:۴۵
درود بر مرجع عالیقدر (2353760) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۹:۵۹:۰۶
حالا فرق جواب ایشون با جواب آیت الله مکارم رو ببینید ایشون حکم کلی ندادند تر و خشک رو با هم نسوزوندن (2353793) (alef-3)
 
مهدی رنجوری
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۲۰:۰۳:۱۵
سال 2014 است عصر ارتباطات و آی تی. بایستی با جهانیان به جلو پیشرفت کرد. (2353799) (alef-3)
 
شهاب
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۲۲:۱۴:۲۹
این شد یه نظر خوب و بدون حب و بغض
ممنون از هر دو بزرگوار , والا ما جوانا مریض که نیستیم لج کنیم اما وقتی میبینیم حرفی زده میشه که مرغ پخته هم به خنده میاد مقابله میکنیم
ممنون (2353967) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۲۳:۰۴:۳۴
از کجا باید فهمید که یک شبکه اجتماعی باعث فساد عقیده صد در صد میشه و اون یکی دیگه نمیشه؟ (2354036) (alef-3)