نظر منتشر شده
۴۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 493541
چالش درس عربی در مدارس
بخش تعاملی الف - حمید مقیمی
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۱۷

آموزش زبان در مدارس همیشه مشکلات خاص خود را داشته به شکلی که دیپلمه های ما با اتکا به آنچه در مدارس آموخته اند اکثرا نه می توانند یک جمله انگلیسی صحبت کنند و نه یک جمله عربی، اگر یک صفحه متن از این دو زبان را هم ببینند بعید است بتوانند معنی روشنی از آن ارائه کنند.

یکی از اشکالات، شاید تمرکز زیاد بر قواعد، ساعات کم تدریس، حجم زیاد سایر درس ها و نگاه تکلیفی دانش آموزان به دروس باشد. اما درس عربی مشکل خاص خود را دارد، علت تدریس آن نزدیکی به زبان فارسی و جایگاه دینی آن ذکر شده، اینجاست که موضوع پیچیده می شود چرا که جایگاه علمی یک درس تبدیل به جایگاه معرفتی و معنوی می شود. نوجوانی که باید با تکان های شدید دوران بلوغ، دشواری های زندگی و سختی حفظ و یادگیری حجم بالای درس ها روبرو شود، در عین حال با نظام آموزشی و تبلیغی همراه می شود که تلاش دارد در کنار دروس شیمی، فیزیک و زیست و ریاضی، بخش روحانی و معنوی وجود او را هم رشد دهد.

این بخش در درجه اول شامل مبانی باور دینی از جمله خداباوری، ایمان و انجام واجبات و در درجه بعد عمیق کردن این مفاهیم و پرورش آن ها می شود  که باید به شیوه ای جذاب و خواستنی و در رقابت با امواج بزرگ و خیره کننده لذت گرایی سرگرم کننده دنیای مدرن و ابزارهای دیداری، شنیداری و ارتباطی آن بتواند به شکلی شایسته ای عمل کند.

اما آنچه ما عرضه کرده ایم به جای جذابیت و رقابتی بودن، حجم سنگینی از آموزش عربی و بعد اتصال آن به باور دینی و در نهایت مجبور کردن دانش آموزان به خواندن آن با ابزار نمره درسی و نمره آزمون سراسری بوده است. مثل این که ما برای یک بیمار که درکی از مزه و کیفیت غذا ندارد از ارزش زیاد یک ماده غذایی تعریف و بعد اضافه کنیم: اگر نخوری باید پس گردنی بخوری! بیمار می ماند که اگر این چه خیری است که باید با پس گردنی به وی خورانده شود.

این رویه عملا موجب ایجاد نوعی واکنش منفی و گریز می شود. دانش آموزی را که غرق در احساسات و احوالات رشد و جامعه پذیری است چگونه می توان با استدلال و نصیحت قانع کرد که خواندن نزدیک به 200 صفحه کتاب عربی آن هم پر از قواعد دشوار و استثنائات برایش خوب است چون در فهم متون دینی وی را کمک خواهد کرد، این در حالیست که وی هنوز وارد حریم دینی و اعتقاد و انجام واجبات نشده یا اگر شده ضرورتا نیازی به دانستن عربی احساس نمی کند، لذا تمام تلاش باید در افروختن شعله ایمان صحیح در وی باشد.

تمرکز بیهوده بر انواع زمان ها و ضمایر که عملا دانش آموز آن ها را صرفا برای کسب نمره امتحان و آزمون حفظ می کند، بی تردید هدف تدوین گران کتاب عربی را محقق نخواهد کرد بلکه برعکس موجب زدگی دانش آموزان و از نظر روانی دوری بیشتر از مفاهیم معنوی و پیام دینی خواهد شد.

شاید اشکال این بوده که تدوین گران کتاب های درسی به جای آن که در پشت میزهای مدارس کتاب ها را تدوین کنند تلاش کرده اند تا با ترسیم چارچوب هایی تعیین کنند که دانش آموز باید چه بشود! این چه باید شدن جای چه هست و چه می تواند باشد را گرفته برای همین به نظر می رسد در صحنه عمل آنچه واقع می شود خلاف نظریه پردازی های نگارندگان کتاب های عربی است.

کافی است نگاهی به بازار حاشیه ای زبان انگلیسی و عربی داشته باشیم و آمار بگیریم که چند درصد دانش آموزان برای جبران ضعف آموزش رسمی زبان، به صورت انتخابی عربی را انتخاب می کنند، آن هم نه برای نمره درسی بلکه برای ارتقای معرفت دینی یا احساس نیاز به آن در زندگی شغلی و تحصیلی آینده (نه کنکور و امتحان).

برمبنای مثل یک ده آباد به از صد ده خراب، آیا بهتر نبود و نیست که ده صفحه متن ساده و چند قاعده اولیه به خوبی آموزش داده و چند بار تکرار و ملکه ذهن شوند تا آن که صدها صفحه درس و تمرین را بر ذهن دانش آموز آوار و بعد تصور کنیم دانش آموز ما که سال آخر دبیرستان را تمام کرده و نمره قبولی در عربی دریافت کرده، لابد فردی دانا به مسائل دینی، واکسینه شده در برابر فرهنگ رنگارنگ غربی و دارای دانش عربی شده که وی را در فهم مفاهیم دینی به زبان اصلی کمک می کند. گاهی آمار گرفتن، سوال از خود دانش آموزان و بررسی خروجی ها در جامعه به تصمیم سازان و تصمیم گیران کمک خواهد کرد که این تصمیمات را براساس واقعیت های بیرونی و به شکل دقیق تری بگیرند.
 
کلمات کلیدی : حمید مقیمی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۰۷:۵۴:۵۷
سلام دلیل آموزش عربی صرفا آشنایی با آموزه های دینی نیست شاید میخواهیم نادیده بگیریم که همسایگان ما عرب زبان هستند وتعاملات زیادی با آنها داریم کافی است به مراکز تجاری تفریحی و درمانی مخصوصا در مشهد سری بزنیم علاوه بر اینکه عده ای از مردم خودمان عرب هستند . ولع آموزش زبان انگلیسی به دلایل صادق و کاذبی است که وجود دارد اما انگار برای زبان عربی فقط پالس منفی وجوددارد. البته شکی نیست که باید بررسی شود چرا با وجود صرف وقت و هزینه آموزش زبان عربی و انگلیسی درمدارس یک دیپلمه از عهده یک متن یا یک گفتگوی ساده برنمی آید. (4480445) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۱۸:۱۵:۱۶
دوست گرامی، ملاک آموزش یک زبان تجارت یا اقوام موجود در کشور نیست و گرنه باید زبانهای آذری و بلوچی و لری و گیلکی و مازنی هم در مدارس آموزش داده شود یا فرانسه و آلمانی از جهت تجارت. برای این کار در سطح دانشگاه کسانی که بخواهند در رشته های تجاری درس بخوانند، می توانند زبان تخصصی مربوطه را هم یاد بگیرند، الان زبان فرانسه یا آلمانی تا بالاترین سطوح در دانشگاه های ما تدریس می شود در حالی که در دبیرستان کسی آنها را نیاموخته. (4481292) (alef-11)
 
Netherlands
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۲۳:۵۰:۰۸
شما میخوای بخون نمی توانی به همه تحمیل کنید. باید اختیاری شود (4481602) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۳۱ ۱۵:۲۶:۳۳
اون وقت انگلیسی چی اون باید تحمیلی باشه؟ (4484264) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۳۱ ۰۲:۱۶:۳۴
آقا من میخوام به جای عربی آلمانی یا فرانسه رو به صورت کاربردی یاد بگیرم چون بیشتر تو زندگیم بدردم میخوره تو استان و شهر محل سکونتم حتی یک نفر عرب زبان هم وجود ندارد که آموزش عربی توجیه داشته باشد (4483530) (alef-11)
 
على
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۲۱:۱۱:۵۵
مگه اين همسايه هاى ما زبان فارسى تو مدرسه هاشون تعليم ميدن؟ (4490445) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۵-۱۰ ۰۱:۵۹:۴۷
زبان عربی با تاریخ ما عجیب است به سعدی و حافظ ابن سینا... به نظرم استخدام معلم از لبنان سوریه عراق می تواند زیبا باشد و در عوض معلم عربی ما برود انجا برای زبان فارسی. حتا می توان به ترکی با ترکیه و ... این کار را ادامه داد به اتحادیه سه زبانه فارسی عربی ترکی برسیم. زیباترین ترکیب زبانی جهان. التایی هندواروپایی سامی. این اتحادیه زبانی زیباترین ترکیب فرهنگی است که هیچ جا حتا امریکا توان شکل دادنش را ندارد. با این کار اتحادیه ماقلب زمین میشود. به امید ان روز (4498010) (alef-11)
 
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۰۸:۱۰:۵۶
خداييش هيچ وقت نفهميدم كتاب عربي چي ميگه.هيچ وقت (4480467) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۳۰ ۱۵:۲۳:۳۱
عزیزم شاید توان یادگیریتون کم بوده است. شخصا مخالف درس عربی برای رشته های تجربی و ریاضی هستم و به نظرم باید به جایش به زبان فارسی بیشتر پرداخته شود.
اما انصاف بدهیم که سطح عربی مطرح شده در این کتابها چندان بالا نیست و اگر کسی از عهده دیفرانسیل و گسسته و هندسه تحلیلی بر میآید قطعا از عهده آن بر میآید. گرچه سوال اصلی ضرورت و اولویت آن است که پاسخ بنده هم این است که واقعا هیچ اولویت و ضرورتی خصوصا در دبیرستان دوره دوم ندارد. (4483107) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۰۹:۰۵:۳۰
در مدارس کشورهای عربی,آیا درس متون فارسی آموزش داده میشود؟ (4480534) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۹ ۰۲:۰۴:۲۶
در کشورهای انگلیسی زبان آیا فارسی آموزش داده میشه؟ (4481688) (alef-11)
 
Switzerland
۱۳۹۶-۰۴-۳۰ ۲۳:۵۱:۴۷
امان از تعصب
در مدارس کدام کشور قاره آمریکا یا آفریقا و یا اروپا فارسی تدریس می شود.
اصلأ چینی جایی تدریس می شود. (4483467) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۰۹:۰۶:۲۸
به دلیل شغلی به زبان های فرانسه و انگلیسی آشنایی دارم. اما نمی دانم چرا از همان روز اول در راهنمایی که به اجبار درس عربی در برنامه درسی قرار گرفت از ان منتفر بودم. باید توجه داشت که در کشورهای عربی بویژه عرب حوزه خلیج فارس، بین مدیران و حتی مردم عادی زبان انگلیسی گستردگی زیادی دارد. در آموزش هر زبانی مکالمه باید در اولویت باشد. (4480538) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۰۹:۱۰:۱۶
احسنت . درسی که هیچ خاصیتی نداره الا استرس (4480547) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۰۹:۳۳:۳۳
مشکل شما خود آموزش زبان عربی است. فکر نمی کنم اگر این زبان زبان رسمی اسلام نبود شما مشکلی باهاش داشتین. آموزش زبان انگلیسی هم در آموزش و پرورش پر از اشکال هست چرا آن را نمی بینید. کدام یک از کتاب های دبیرستان ده صفحه هست که عربی باشد؟!!!!! (4480577) (alef-11)
 
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۰۹:۳۵:۲۶
آفرین (4480580) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۰۹:۴۱:۳۹
امروزه مطالب دینی عمومی به فارسی موجودند و حتی برای خواندن قرآن هم تنها دانستن تلفظ چند حرف الفبای عربی کافیست، نیازی به یادگیری زبان عربی نیست اما می‌تواند به عنوان یک درس اختیاری برای علاقه مندان ارایه شود. (4480590) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۳۰ ۲۰:۴۹:۵۴
کاملا موافقم. باید درس اختیاری شود و آن هم به شیوه صحیح ارتباطی آموزش داده شود که جذاب باشد نه شیوه 100 سال پیش اروپا و آمریکا (4483352) (alef-11)
 
جواد
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۰۹:۵۸:۴۸
اقا همین اجباری و فوق العاده سخت بودن یادگیری این زبان در طول تحصیل معضلات زیادی برای دانش اموزان داشته و دارد و بیشتر به اموزش سایر دروس هم لطمه میزند شما اگر زنگ اول عربی بخوانی در زنگ دوم ریاضی حتما ریاضی را یاد نخواهید گرفت از بس ذهن خسته هست و گرفتار پردازش مطالب مربوط به درس عربی هست دیدم که میگم (4480611) (alef-11)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۱۱:۰۵:۱۳
من به عنوان یک مادر و یک معلم کسانی را که. با اینگونه با تصمیمات و برنا مه ریزی های نادرست خود عمر و وقت فرزندان ما را هدر میدهند هرگز نمی بخشم (4480681) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۱۱:۱۵:۵۴
من که عربی رو خیلی دوست دارم و وقتی می خونم متون دینی و از خوندنش کیف می کنم حالا اونهایی که استعدادد ندارند نرن رشته انسانی خواهشا متون درسی ور بی محتواو بی ارزش نکنید اگر هر درشی به خاطر سخت بودن این طور که شما می گید بشه پس برای چه عمرمون رو صرف درس خوندن کنبم (4480691) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۱۹:۳۴:۰۴
دوست عزیز حرف شما هم درسته بهتره عربی رو تنها تو همون رشته انسانی تدریس کنند . (4481380) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۳ ۱۰:۴۸:۵۴
انسانی جرم کرده رفته انسانی؟؟؟؟ (4502699) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۱۱:۳۹:۵۵
حدود سه سال است کتابهای عربی دیگر برای دانش آموزان یک سری قواعد پیچیده و خسته کننده نیست بلکه از متوسطه اول تا آخر متوسطه دوم فقط بر ترجمه متن هاو لغات تاکید شده است واگر دانش آموزان قواعد را می آموزند آنهم نه قواعد پیچیده و سخت را فقط برای ترجمه متون است و قرار بر این است آن شاءاله بر همین طریق سوال های کنکور تهیه شود البته متاسفانه بعضی از دبیران بی جهت بر قواعد تاکید دارند در حالیکه فقط از آموزش قواعد در حد ترجمه متن های کتاب درسی است فقط (4480736) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۱۸:۲۰:۱۷
شما صفحه فهرست کتابهای عربی را نگاه کنید بعد بفرمایید که دیگر ملاک قواعد نیست! (4481301) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۱۱:۴۲:۱۱
کاملا درست و بجاست. روش آموزش عربی در مدارس ما کاملا غلط و بیشتر مبتنی بر قواعد و دستور زبان است. فکر می کنم ما تنها کشوری هستیم که یک اصل از قانون اساسی خود را به آموزش زبان غیر مادری (غیر رسمی یا بیگانه) اختصاص داده ایم ولی افسوس که بخش عمده ای از دانش آموختگان مدارس ما (حتی آنهایی که در کنکور درصد بالایی از سوالات درس عربی را پاسخ می دهند) از خواندن درست قرآن عاجزند. این یعنی اصلی ترین هدف آموزش عربی محقق نشده است. درحالیکه من در میان فامیل افرادی را می شناسم که در زمان کودکی یک یا دوسال را در مکتب گذرانیده اند و الان به راحتی قرآن می خوانند. (4480738) (alef-11)
 
Switzerland
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۱۲:۱۳:۰۰
من چون سالهاست خارج از کشور هستم این را می گویم بغیر از مشکلات آموزشی زبان خارجی، اهمیت ببش از اندازه و بزرگ انگاشتن بیش از حد زبان فارسی و ترویج از در همه جا ذهنیت ایرانی را برای زبان دیگر محدود می کند. (4480772) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۱۲:۳۴:۵۹
کو گوش شنوا (4480803) (alef-11)
 
ایران دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۱۴:۰۰:۲۹
مشکل در سامانه آموزشی و پرورشی ماست. متولیان این امور نه میدانند به فرزندان مردم چه یاد بدهند و نه میدانند چگونه یاد بدهند. چرا که اگر میدانستند یکی از این مشکلات وجود نداشت.
فرض کنید پدر و مادری ایرانی بخواهند به فرزند نوزادشان زبان فارسی یاد بدهند و بجای سخن گفتن با فرزندشان ابتدا به او بگویند این واژه فعل است و این یکی مصدر است و دیگری قید و نهاد و گزاره و ماضی و مضارع و ... است.
آیا نوزاد چیزی میفهمد؟؟؟؟ هگز .
نظام آموزشی ماهم در همه مواد درسی بطور عام و در دروس زبانهای خارجی بطور خاص اینگونه عمل میکند. در حالی که دانش آموز هنوز دستور و قواعد زبان مادری خودش را نمی داند میخواهند به او دستور زبانهای خارجی بیاموزند.

درحالی که بطور معمول نوزاد ابتدا سخن گفتن به زبان مادری را از پدر و مادر خود می آموزد و پس از چند سال تازه به او خواندن و نوشتن را یاد میدهند و پس از چند سال دیگر دستور زبان آن را به او می آموزند.
در مورد آموزش کودکان هم در همه مواد درسی باید همینگونه عمل شود.ابتدا چند سال به او سخن گفتن به زبانی دیگر را یاد بدهند و پس از آن دستور زبان و قواعدآن را. (4480943) (alef-11)
 
Switzerland
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۱۶:۰۸:۳۰
من هنگامی که در دیپلم فارغ التحصیل شدم صرف و نحو عربی را از خود عربها بهتر بلد بودم و در کنکور سراسری زبان عربی را بالای هشتاد درصد زدم. به عکس زبان انکلیسی را هیچ یاد نگرفتم و در کنکور کمتر از 10 درصد. در دوران دانشجویی کلاس زبان انگلیسی رفتم و بعد از چند سال تسلط کامل پیدا کردم و اکنون هم به راحتی صحبت می کنم و هم ترجمه می کنم و متون پیچیده انگلیسی را می فهمم ولی زبان عربی را همان صرف ونحوش را نیز از یاد بردم و اکنون بلد نیستم حتی از یک تا ده بشمرم. ولی چه وقت و انرژی که برای این زبان گذاشتم و قواعد پیچیده آن را حفظ کردم. (4481138) (alef-11)
 
عبد الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۱۹:۱۳:۳۱
زبان عربی زبان دین وزبان قرآن است وبسیار شیرین و لذت بخش است و ما به عنوان یک فرد مسلمان باید کتاب آسمانی مان را بخوانیم و معنی های لطیف آن را درک کنیم و اصولا بیشترین کلماتی که در زبان فارسی استفاده می کنیم عربی است و از طرفی بسیاری از دانشمندان ایرانی همچون ابن سینا ، خواجه نصیر طوسی ، و... نه تنها به زبان عربی مسلط بودند بلکه صاحب ایده و نظر در این زمینه بودند واز طرفی بسیاری از کتب حقوقی وفقهی وحتی اشعار حافظ وسعدی ودیگر شاعران به زبان عربی است ،
ما چه شده است که همه راحت طلب شدیم وهمه می خواهند بدون سختی ره صد ساله را یک شبه بپیمایند عزیزان فرا گیری هر علمی سختی و مشقت دارد و بعد از فراگیری آن بسیار لذت بخش است بدون دلیل منفی بافی نکنید که با این کار فقط خود را ضایع می کنیم و از ارزش علم سرسوزنی کم نخواهد شد . (4481359) (alef-11)
 
کیوان سپانلو
Canada
۱۳۹۶-۰۴-۲۹ ۲۱:۴۳:۲۴
با سلام و احترام
برای یادگیری هر زبان لازم است که شما در محیطی که این زبان را تدریس می کنند قرار بگیرید و گرنه خیلی زود همه چیز را فراموش می کنید. نحوه ی تدریس در کشور ما بر اساس محفوظات و قبول شدن در امتحانات است لذا در دانش آموزان و دانشجویان پس از پایان تحصیلات قدرت تجزیه و تحلیل و حل مشکلات بسیار ضعیف است لذا باید مجددن به آنها آموزشهای متناسب با شغلشان داده شود. (4482573) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۳۰ ۱۰:۵۵:۳۳
کشور ما آموزشهای تخصصی دیر شروع میشه و کلا خیلی تو حاشیه میریم البته کار هم که کم هست مزید بر علت هست و بهتره بچه هخا سرگرم یادگیری باشند تا برن ول بشن توی خیابون یا خونه نشین بشن و افسرده (4482886) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۳۰ ۱۳:۲۵:۰۰
دلم میخواد یک نظر سنجی بین دانش اموزان حاضر و کسایی که خیلی وقته فارغ التحصیل شدن بذارید و ببینید با چه امار بالایی همه درخواست حذف عربی را دارن
در دوران تحصیل اصلا ندیدم دانش اموزی علاقه ای به درس عربی داشته باشن و همه با حالت ناپلئونی این درسو پاس میکردیم (4483006) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۸ ۰۸:۵۳:۱۴
اگه به نظر سنجی بود که خیلی خوب بود! (4494572) (alef-11)
 
رضا
Germany
۱۳۹۶-۰۴-۳۰ ۱۷:۰۱:۱۴
عربی صرفا باید در حد معانی جملات آموزش شود .

وگرنه دستور زبان عربی به درد همه نمیخورد. باید صرفا انتخابی باشد. (4483182) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۳۰ ۲۰:۴۶:۲۱
کتاب های آموزش عربی سیستم مدارس هم از نظر محتوا بسیار عقب افتاده و فاقد پشیزی جذابیت و هم از نظر متد آموزشی بسیار عقب افتاده هستند. بی جهت نیست که 75% دانش آموزان از این درس فراری هستند. (4483345) (alef-11)
 
حمید
Romania
۱۳۹۶-۰۴-۳۱ ۰۱:۴۶:۵۰
در حال حاضر در کشورهای عربی هم انگلیسی صحبت میکنند چون زبان بین‌المللی هست و در همه کشور ها کاربرد دارد (4483522) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۰۳ ۱۵:۱۷:۳۷
رئیس جمهور مملکت ما هم با اینکه به زبان انگلیسی تز دکترای حقوق نوشته و سالها در حوزه درس عربی خوانده نمی‌تواند یک جمله به انگلیسی و یا عربی صحبت کند. (4488088) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۶ ۱۳:۵۰:۵۱
من رفته بودم عراق توی فرودگاه ساعتم رو گم کرده بود م . مدیر کاروان هم رفته بود ویلچر یکی از مسافران رو پیدا کنه نه ن عربی بلد بودم نه اونا فارسی . اخر یکی رو یدا کردم که انگلیسی بلد بوده . آموزش زبان عربی واقعا باید آموزش زبان رایج عربی باشه (4492394) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۳ ۱۲:۰۱:۲۶
به نظر من جاي يك كتاب و واحد درسي با عنوان "زبانها و گويش هاي ايران زمين" براي آشنايي با زبان و گويشهاي مختلف در ايران و حفظ زبان مادري اقوام در عين ايجاد روحيه ميهن دوستي و اتحاد تحت يك عنوان درسي بسيار خالي است، تدريس وآشنايي اوليه (ولو مختصر) همه افراد با زبان اقوام ايراني در يك واحد درسي مشترك سبب تقويت امنيت ملي در آينده هم خواهد بود، (4502785) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.