نظر منتشر شده
۲۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 452501
گسترش سريع تاكسي هاي آنلاين در شهرهاي بزرگ/رقیب جدید تاكسي هاي اينترنتي بزودي وارد بازار مي شود/ تلاش تاكسيراني براي پيش افتادن از اسنپ و تپسي
بخش اجتماعی الف، 19 اسفند 95
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۱۲
در حالي كه تاكسي هاي اينترنتي به سرعت در كشور در حال افزايش هستند سازمان تاكسيراني شهر تهران نيز به فکر افتاده تا از رقيبي كه به سرعت در حال گسترش است عقب نماند.
 
به گزارش الف، نرم‌افزار درخواست حمل و نقل از طریق موبایل، اخیرا فعالیتش را در شهر کرج هم آغاز کرده است. اصفهان سومین شهر تحت پوشش خدمات اسنپ بوده و به زودی از شهرهای دیگر نیز رونمایی می‌شود.
 
براساس آماری که از سوی اسنپ ارائه شده تعداد کاربران اسنپ ۵۸۰ هزار نفر و تعداد رانندگان آن ۲۸ هزار نفر اعلام شده است ‌که رشد ۱۰۰ درصدی اسنپ در ماه‌های اخیر را به همراه داشته است. رتبه رضایت کاربران از ۵ نمره ۴.۶ اعلام شده،‌ هم‌چنین گفتنی است مسافران شهری با اسنپ بیش از ۲۳ میلیون کیلومتر سفر کرده‌اند که معادل ۵۸۱ بار دور زمین، ۱۳هزار‌بار رفت و برگشت از تهران تا مشهد و ۳۰ بار رفت و برگشت به کره ماه است.
 
اسنپ، یکی از استارت آپ‌هایی است که  حدود دوسال قبل فعالیتش را شروع کرده و روانه گوشی‌های هوشمند شده است. نرم‌افزاری که عده ای بازهم آن را کاملا ابتکاری ندانسته و نسخه ای از نرم افزار «اوبر»می‌دانند؛ یعنی باارزش‌ترین شرکت خصوصی دنیا با ارزش شصت میلیارد دلار. البته مدیر اسنپ، ادعایی درباره نوین بودن این ایده ندارد و معتقد است می‌توان از برنامه‌های دیگر الگوبرداری کرد و آن را با فرهنگ بومی‌تطبیق داد.

شهرام شاهکار خالق اسنپ در رابطه با نحوه شروع به کار اسنپ می‌گوید: خرداد سال قبل بود که نام تاکسی‌یاب به اسنپ تغییر پیدا کرد و نسخه آزمایشی اپلیکیشن اسنپ معرفی شد.

وی در رابطه با ارزان بودن قیمت‌های ارائه شده از سوی این اپلیکیشن می‌گوید: اسنپ به‌عنوان یک نرم‌افزار زمانی می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد که کاربران مسافر و کاربران راننده را راضی نگه دارد. دلیل موفقیت ما نیز تا به امروز بسیار ساده بوده است. مدل کسب ‌و کاری که اسنپ ایجاد کرده است این اجازه را می‌دهد که بهره‌وری رانندگان بالا رود به این معنا که برای یک راننده مسیر برگشت به محل ثابت حذف شده است و راننده می‌تواند بعد از رساندن مسافر به مقصد، بلافاصله از همان منطقه یک مسافر دیگر سوار کند. بنابراین تعداد سفرهای یک راننده بدون اتلاف وقت چندین برابر می‌شود. به همین‌دلیل نرخ کرایه مسافران نیز کمتر شده، درحالی‌که درآمد راننده افزایش می‌یابد.

در واقع وجه تمایز این تاکسی‌یاب‌ها با سایر روش‌های سنتی در ۳ چیز است. کیفیت، مقرون به صرفه بودن و دردسترس بودن و این ۳ مزیت در کنار هم منجر به خاص بودن و تمایز می‌شود. ممکن است یک سرویس دردسترس و مقرون به صرفه باشد ولی با کیفیت نباشد یا ممکن است که با کیفیت و دردسترس باشد ولی مقرون به صرفه نباشد. ضمناً اشاره به این نکته ضروری است که مقرون به صرفه بودن به معنای آن است که هزینه‌ای که مشتری پرداخت می‌کند باید متناسب با سرویسی که دریافت می‌کند باشد و ارزان‌تر یا گران‌تر بودن در اینجا ملاک نیست.

یکی از رانندگان آژانس در اين باره می گوید: «از زمانی که تاکسی های آنلاین وارد بازار کار شدند، تعداد مراجعه کنندگان ما از ۲۰۰ نفر به ۵۰ نفر رسیده و به همین دلیل با مشکلات اقتصادی و حقوقی بسیاری مواجه شدیم، باید مانند گذشته هزینه هایی را پرداخت کنیم، اما میزان درآمدمان کاهش یافته، وقتی علت استقبال مردم از تاکسی های اینترنتی را می پرسیم همگی به اتفاق به میزان کرایه اشاره می کنند و می گویند تاکسی های اینترنتی نصف آژانس های تلفنی کرایه می گیرند، ما رانندگان آژانس مبلغی اضافی از مردم دریافت نمی کنیم بلکه هزینه هایی به دفتر آژانس پرداخت می کنیم که تاکسی های آنلاین از پرداخت آنها معاف هستند به همین دلیل کمتر کرایه گرفتن برای آنها می صرفد. ما اعتراض خود را به گوش مسوولان رساندیم و منتظریم که برای حل این مساله فکری کنند».

با این شرایط باید گفت از دید مسافر قطعا تاکشی های اینترنتی به واسطه سرعت در حضور در محل و قیمتهای پایینتر خوشایند است ولی اگر همین مسافر خود را در جایگاه یک تاکسی دار قرار دهد قطعا نظرش عوض می شود.

آغاز رقابت تاكسيراني با اسنپ و تپسي
اما پس از ورود تاکسی های اینترنتی به کشور، حالا یک شرکت کانادایی – ونزویلایی با حمایت تاکسیرانی وارد رقابت با اسنپ و تپسی می شود.

اپلیکیشن کارپینو که اخیرا به بازار آژانس های اینترنتی وارد شده، شیوه جدیدی را در پیش گرفته، بدین ترتیب که درخواست کاربران را دریافت می کند و صرفاً به تاکسی ها منتقل می کند و به همین دلیل هم مورد توجه و حمایت سازمان تاکسیرانی قرار گرفته است.

در همین خصوص رییس سازمان تاکسیرانی ضمن بیان اینکه این اپلیکیشن در نوروز ۹۶ کارش را شروع می کند،گفت که در مرحله اول ۸۰۰۰ راننده تاکسی آموزش های لازم را در دانشکده تاکسیرانی خواهند دید تا بتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند.

وی افزود: «تنها تاکسی ها شهر تهران در این اپلیکیشن فعال هستند وپس از آن در ادامه آژانس های شهر تهران به این اپلیکیشن می پیوندند.»

رییس سازمان تاکسیرانی شهر تهران همچنین افزود که این تاکسی ها در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد هم تردد دارند: «متاسفانه اپلیکیشن های موجود به چنین امکانی دسترسی ندارند و در صورت تردد در این محدوده کرایه بیشتری می گیرند. اما در اپلیکیشن سازمان تاکسیرانی نه تنها مشکلی برای تردد در این محدوده ها وجود ندارد بلکه با کمبود خودرو هم مواجه نیستیم.»

مظفر در خصوص نحوه درخواست خودرو از طریق این اپلیکیشن نیز گفت: «مسافران می توانند از خودروی هیبریدی، خودروی مدرن، خودروی ون یا راننده زن استفاده کنند و قیمت ها بسیار پایین تر از اسنپ و تپسی خواهد بود.»

کارگروه مشترک بین مجلس و دولت برای فعالیت‌های اسنپ و تپسی
گفتنی است ديروز عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تشکیل کارگروه مشترکی بین مجلس و دولت برای بررسی فعالیت «اسنپ» و «تپسی» خبر داد.

عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، از برگزاری تشکیل کارگروه مشترکی بین مجلس و دولت برای بررسی موانع کسب و کارهای اینترنتی از جمله در حوزه حمل و نقل خبر داد و گفت: به تازگی کارگروهی متشکل از کارشناسان وزارتخانه‌های تعاون و ارتباطات و تعدادی از نمایندگان مجلس برای بررسی موانع ایجاد شده برای کسب و کارهای اینترنتی، به خصوص «اسنپ» و «تپسی»(تاکسی‌های اینترنتی) تشکیل شده است.

وی افزود: قرار است این کمیته با تشکیل جلساتی گزارشی از نحوه فعالیت‌ تاکسی‌های اینترنتی تهیه و به کمیسیون صنایع و معادن مجلس تقدیم کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: معتقدم که باید به موضوع اشتغال در زمینه به‌کارگیری تاکسی‌های اینترنتی(اسنپ و تپسی) توجه شده و آنها را با حفظ ضریب ایمنی و اطمینان‌بخشی گسترش دهیم، اما این مسئله نباید در روند کاری دیگر مشاغل خلل ایجاد کند.

اپلیکیشن مسیریاب Waze فیلتر شد
 گفتني است اپلیکیشن مسیریاب Waze بنابر دستور قضایی فیلتر شده و اکنون استفاده از این برنامه با مشکلاتی همراه است. این اتفاق در حالی رخ داده که بر خلاف اظهارات وزیر ارتباطات، جایگزین قابل اتکایی برای این اپلیکیشن وجود ندارد و همین موضوع دردسرهایی را به وجود آورده است.

تاثیر فیلتر شدن ویز شاید بیش از همه برای مجموعه اسنپ محسوس باشد. رانندگان این سرویس اینترنتی (که اکنون تعداد آن ها به بیش از ۵۰ هزار نفر می رسد) برای مسیریابی سفرهای خود از Waze استفاده می کردند و حالا باید به فکر گزینه ای جایگزین باشند.

بر همین اساس اسنپ طی بیانیه ای اعلام کرده که از مدتی پیش با اتکا به دانش بومی و نخبگان علمی و دانشگاهی، در حال آماده‌سازی یک نرم‌افزار کاملا بومی و امن بدون هیچگونه خروج اطلاعات از کشور، برای استفاده در سرویس‌های ناوبری این شرکت است.
 
کلمات کلیدی : تاکسی اینترنتی، اسنپ، تپسی
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۰۷:۲۱:۳۸
واقعا متاسفم
یه نفر ایرانی یه اپلیکیشن ساخته و درآمد زای کرده
حالا یه شرکت دولتی رفته یه شرکت خارجی آورده که سود اون شرکت خارجی دوباره میبره
یعنی واقعا نوشتن یه نرم افزار اینقدر سخته ،
حمایت از کار ایرانی اینجوری نمیشه که (4194194) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۱۱:۴۴:۲۶
با سلام ، بنده ده سال قبل بدون اینکه گوشی های هوشمند به بازار بیان با نرم افزاری که با پیامک کار می کرد این سامانه رو به تاکسی رانی تهران دادم ، بعد از شش ماه دوندگی و تست گفتند این نرم افزار بدرد نمی خوره و رفتند از آلمان همون سیستمی که من داشتم یک تعدادی خرید کردند ، برادر از خارج می خرن که برن سفر خارجی ، شرکت MTN افریقای جنوبی اومده ایران و در شرکت اسنپ ایرانی سرمایه گذاری کرده اونوقت ... تاکسی رانی که همش در سفر کره و چین ...از کانادا و ونزویلا خرید می کنه . از مسوولان واقعا می خوام رسیدگی کنن و یک سوال مهم هم دارم از کی شرکتها ونزویلایی در دنیا تولید کننده نرم افزار شدند؟؟؟؟؟؟؟؟ (4194502) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۱۲:۲۶:۱۷
نه عزیزم
سرمایه گذار اون به اصطلاح اپلیکیشن ایرانی، شرکت های خارجی هستند (4194558) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۱۷:۱۴:۱۵
خب عزیزم ایشون عرضه داشته سرمایه گذار وارد کرده،الان این بده؟؟ (4194829) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۲۰ ۰۱:۲۰:۰۵
این نتیجه به میدان آمدن بخش خصوصی واقعی و ایجاد رقابت پذیری است . (4195157) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۰۷:۴۶:۵۱
قیمت تاکسیها اینترنتی هم گران شد.تا چند روز پیش حدود بیست الی سی درصد آرزو تر بود ولی جدیدا هم قیمت شده (4194205) (alef-3)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۰۷:۵۲:۳۳
برای محیط زیست و ترافیک آژانس های دربستی از خودروی تک سرنشین بدتر هستند ، چون این آژانس ها در برگشت خالی و بیفایده ایجاد ترافیک و آلودگی هوا می کنند ولی تک سرنشین حداقل یک نفر را جابجایی مثبت می کند ، روش مناسب دیگر اجازه دادن به خودروها و تاکسی های چند سرنشین به استفاده از خطوط ویژه به منظور ترغیب مردم و جامعه به استفاده از روش سنتی تاکسی های چند مسافره است ، که هم ترافیک را می کاهد و هم قیمتها را کاهش می دهد (4194211) (alef-3)
 
وثوق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۰۸:۱۹:۰۱
بعضی چیزها با زور بجایی نمی رسد در علم اقتصاد مشتری مداری و ارزش مشتری (کیفیت-زمان -هزینه) از الویت هاست و هر کس و هر گروهی این را رعایت نکند محکوم به شکست است و با صلوات و تظاهرات چیزی درست نمی شود. (4194234) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۰۸:۳۶:۲۳
اقتصاد مقاومتی را هم فهمیدیم چیه؟
اسنپ داریم بعد باز یک شرکت کانادایی آوردین برای چی؟
انگار مسئولین ما ایرانی نیستند (4194259) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۱۱:۴۶:۵۰
کانادا که خوب یکی نیست بگه ونزویلا این وسط چه نقشی داره ؟؟؟ مردم ونزویلا برای خرید نون می رن کشور کلمبیا اونوقت دلاور مردان ما میرن نرم افزار می خرن ؟ واقعا ببین دست کیا پشت این خرید هست . جا داره آقای حیدری توی برنامه پایش به این مسوولین شهرداری و تاکسی رانی زنگ بزنه بگه چرا وقتی نرم افزار توی ایران بوده رفتند از ونزویلا خرید کردن (4194503) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۰۸:۳۷:۵۴
به این می گویند عقلانیت..به جای اعتراض و تحصن در مقابل مجلس باید به فکر به روز بودن بود.. (4194262) (alef-3)
 
جلیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۰۹:۴۲:۲۴
هیچکدام از راننده تاکسی ها با قیمت های اسنپ و تپسی مسافر سوار نمیکنن.ضمن این که کار تاکسی سوار کردن مسافر از کنار خیابان و مسیرهای خطیه نه دربست جابجا کردن. (4194355) (alef-3)
 
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۱۰:۱۴:۲۰
شکر که رقابت تاکسیرانی را مجبور کرد به خودش بیاد (4194403) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۱۰:۵۸:۵۲
اگر درشگه چی در فاصله سالهای 1310 الی1340 خود را باتاکسی تطبیق داد تاکسی ها هه خواهند توانست! (4194456) (alef-3)
 
حاج کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۱۲:۳۲:۵۰
یه تجربه:
من دیروز از میدان ولی عصر می خواستم برم آریا شهر. هر تاکسی که تو خیابون دست تکون دادن قیمت 25 تا 30 هزار تومان اعلام می کرد. باورتون نمیشه یه بنده خدایی بهم گفت بیا همین الان برات اسنپ بگیرم و قیمت اعلامیش 9500 تومان بود. خب چرا اینقدر فرق قیمت آخه....؟! (4194565) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۱۳:۴۶:۵۹
راست میگن که قراره اسم اپلیکیشن تاکسیرانی دربست باشه؟ (4194638) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۱۴:۵۶:۴۴
مشکل سازمان تاکسیرانی نداشتن اپلیکیشن نبود که حالا با اضافه کردن اپلیکیشن بخواهند با اسنپ رقابت کنند!

اپلیکیشن تنها صفحه نمایش خدمات اسنپ بود. هر وقت سازمان تاکسیرانی توانست رانندگان مودب، پاسخ گویی، قیمت ارزان و ثابت (نه دلبخواهی)، رتبه بندی رانندگان، معرفی و شناسنامه رانندگان و .... را فراهم کند آنگاه میتواند با اسنپ رقابت کند وگرنه اپلیکیشن ساختن که در دنیای تکنولوژی امروز، فقط چندساعت کار میبرد. (4194710) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۱۶:۲۳:۱۳
لطفا بدون تحقيق نظر ندهيد. سرمايه گذار شركت كانادايي ونزوئلايي يكي از ايرانيان نخبه و دانشجويان سابق دانشگاه شريف است كه الان هم استاد اين دانشگاه است. دمشون گرم كه برگشتن و كشور خودشون رو اباد ميكنن. (4194790) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۱۸:۳۶:۳۳
این مسئله نباید در روند کاری دیگر مشاغل خلل ایجاد کند. یعنی رقابت را از بین ببرند تا همه با هم خدمات گران به مردم ارئه کنند (4194888) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۲۱:۰۶:۳۳
هر سیستمی نظاماتی را ایجاب می کند . ایا رانندگان عرف تاکسی با فرهنگی که در معرض می باشد در شاکله این نظام میتوانند قرار گیرند! (4194974) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۹ ۲۱:۳۱:۵۰
حکم قضایی که نرم افزار waze فیلتر کردند آیا اطلاع دارند از طریق این نرم افزار چقدر از ترافیک کاسته می شود ؟! چقدر مسیریابی شهروندان راحت می شود ؟ چقدر بنزین کمتر خرام می شود ؟ چقدر شهرواندن در وقت خود صرفه جویی می کنند ؟ آیا می دانند که تمام گوشی های هوشمند با فعال شدن gps همان اطلاعاتی می توانند ارسال کنند و نیازی به نرم افزار خاصی هم نیست! قبل از فیلتر کردن ابتدا نرم افزار جایگزین بومی بیاورند! (4194985) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۲-۲۰ ۲۰:۱۶:۲۲
حتما نون کسایی رو آجر میکرده ، فیلترش کردن (4196374) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۲۰ ۰۰:۳۵:۱۸
اصل قضیه فراموش نشود راهکار اتحادیه آژانس ها بی نتیجه است چرا ؟
اصل قضیه در حذف آژانس ها است که کمسیون آنها در این رابطه مستقیم راننده با مشتری حذف میشود . حال اتحادیه میخواهد نرم افزاری بکار گیرد که آژانس حذف نشود متقاضی از طریق دفتر آژانس با راننده تماس گیرد .
دارندگان آژانس ها باید بپذیرند که حرفه سود آورشان محکوم به توقف است همچون بعضی حرفه ها که تکنولوژی آنها را از صحنه خارج کرد مثل چاپ و ظهور عکس . (4195128) (alef-11)
 
ااا
Germany
۱۳۹۵-۱۲-۲۰ ۰۹:۳۷:۱۳
همانطور که کوزه گرها از بین رفتند ،آژانس ها هم نابود میکند ،این جبر زمانه!!!! (4195294) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۲-۲۰ ۱۴:۲۸:۲۹
طبق معمول مدیران ما اجازه میدهندرقبا کارخودرابکنندوبعد تازه یادشان میفتد که راهکارپیداکنند (4195742) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.