توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 399349
پرده‌ ای دیگر از توافقنامه با رنو
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۳
این روزها جو رسانه‌ای صنعت خودروی کشور تحت تاثیر توافقنامه‌ای است که چند روز قبل دولت‌مردان ایرانی به نمایندگی از خودروسازان آن را در پاریس امضا نمودند! خبری که در صدر اخبار روز جمعه نهم مهرماه پخش شد تحلیل‌های فراوانی در پی داشت. عده‌ای می‌گفتند چنین کاری از سوی دولت گسترش سیاست‌های دخالتی در صنعت خودروسازی است و چنین تیتر زدند که «ایدرو خودروسازان را دور زد» تعدادی هم معتقد بودند که قرارداد بیانگر سیاست‌های حمایتی دولت از خودروسازان است و تعداد دیگری هم از نبود مدیران خودروساز در زمان امضای توافقنامه گله‌مند شدند. 

پرویز نصیری در خبرآنلاین نوشت: اما در بین تحلیل‌های مختلف به نظر می‌رسد که جای یک نکته ناگفته هنوز باقی است. در تصاویر ارسالی از پاریس, مردی که به «پرده نشین صنعت خودرو» معروف بود دیده می‌شد؛ بیوک علیمرادلو رئیس جدید هئیت مدیره گروه خودروسازی بهمن؛ که نقش پر رنگی در امضای این توافقنامه داشت؛ در لحظه امضای توافقنامه حاضر بود.

شاید به نظر برسد که مهندس علیمرادلو در این سفر به عنوان ديگري در این ترکیب قرار داشته است اما اگر بخواهیم صفحاتی از تاریخ همین چند سال گذشته صنعت خودرو را بازخوانی نماییم به نقش این شخص در یکی از مهمترین قرارداد قبلی رنو با سازمان گسترش می‌رسیم؛ علیمراد‌لو در بهار 1382 با جدایی از شرکت مهر‌کام پارس به دستور رئیس وقت سازمان گسترش‌، برای تشکیل شرکت توسعه صنعت خودرو و طراحی و تولید پلت‌فرمی مشترک برای خودروسازان داخلی برگزیده شد و در همان مقطع بود که امضای تفاهمنامه سازمان گسترش با رنوی فرانسه در پروژه تندر 90 مطرح شده بود.

وی از طرف سازمان گسترش ماموریت یافت تا این قرارداد را نهایی و اجرایی کند و در نهایت شرکت توسعه صنعت خودرو با سهام 48 درصدی سازمان گسترش و سهام 52 درصدی مساوی سایپا و ایران خودرو تشکیل و پس از یک سال مذاکره با رنو، تحت مدیریت وی بود که قرارداد شرکت توسعه صنایع خودرو با رنو پارس برای تولید تندر‌90 نهایی شد. حاصل این قرارداد تشکیل شرکت رنو- پارس با سهام 49 درصدی شرکت گسترش صنایع خودرو و سهام 51 درصدی رنوی فرانسه بود‌‌ که بر اساس آن مقرر شد تا با کمک و انتقال دانش فنی توسط شرکت رنو، تولید قطعات تندر90 در داخل کشور بومی‌سازی شود.

دقیقاٌ یک سال مانده به 90 علیمرادلو که نقش پر رنگی در قرارداد تندر90 داشت؛ به تدریج از صنعت خودرو فاصله گرفت و به صنعت قطعه‌سازی وارد شد اما در نهایت در اوایل سال 91 به این جمع‌بندی رسید که با خروج از صنعت خودرو و قطعه‌سازی به فعالیت در بخش ديگري  بپردازد‌. در آغاز به کار دولت یازدهم علیمرادلو به عناوين مشاور منتصب شد؛ او این روزها هم به اين عنوان و هم رئیس هئیت مدیره گروه بهمن است ؛حال باید دید که نقش علیمرادلو در این توافقنامه چگونه تعریف شده است؟ اگر او از منظر رئیس هئیت مديره گروه بهمن موتور در این توافقنامه حضور داشته, که جای درنگ بسیار برای سایر مدیران خودروساز دارد که چرا آنها به این مراسم حضور نداشتند و اگر او با سمت ديگري در این مراسم  حاضر بوده؛ که باز بهتر می‌بود با توجه به جایگاه جدیدش (به عنوان رئیس هئیت مدیره گروه بهمن موتور) هم چنان پرده نشین باقی می‌ماند .
 
کلمات کلیدی : رنو+صنعت خودروسازی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.