نظر منتشر شده
۲۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 425862
لجبازی برای نمایش ترافیک
بخش اجتماعی الف، 29 آذر ۹۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۵


چرا این شب‌ها تهران تا این حد شلوغ است که رییس پلیس راهور تهران می‌گوید ترافیک تهران با یک تلنگر به کما می‌رود. حالا فرقی نمی‌کند این تلنگر چه می‌خواهد باشد.

ترافیک شبانه این روزهای تهران صدای همه را درآورده است. ترافیک‌های زنجیره‌ای که ساعت‌ها شما را مجبور می‌کند در خیابان بمانید تا به مقصد برسید. چنین ترافیک عجیبی باعث شده تا علامت سؤال بزرگی ایجاد شود که چه اتفاقی افتاده؟ چرا این شب‌ها تهران تا این حد شلوغ است که رییس پلیس راهور تهران می‌گوید ترافیک تهران با یک تلنگر به کما می‌رود. حالا فرقی نمی‌کند این تلنگر چه می‌خواهد باشد. برف و باران، تصادف، پایان ساعت اداری، رفتن به نمایشگاه و مجتمع‌های تجاری و تفریحی و... هر کدام از این اتفاق‌ها موجب می‌شود شما چند ساعتی مهمان خیابان و اتوبان‌های تهران باشید. آنطور که این روزها درباره ترافیک تهران صحبت می‌شود یکی از مهم‌ترین علت‌های به‌وجود آمدن ترافیک، وجود نمایشگاه‌هایی است که در شهر برگزار می‌شود و تعداد زیادی از خودروها را به سمت خود می‌کشاند. این در حالی است که امسال نمایشگاه شهر آفتاب به منظور خروج نمایشگاه‌های تهران از سطح شهر افتتاح شد؛ اما تاکنون به جز نمایشگاه کتاب هیچ نمایشگاه دیگری برپا نشده است. در روزهای اخیر نیز شاهد برگزاری نمایشگاه الکامپ در سئول هستیم که موجب شده بزرگراه‌های چمران، خیابان سئول و نواحی اطراف این منطقه ترافیک شدیدی را شاهد باشد. در همین زمینه با دو عضو شورای شهر آقایان ابوالفضل قناعتی و محمدمهدی تندگویان گفت‌و‌گو کردیم.

صف‌های چند کیلومتری خودروهای به هم پیچیده اخیر شهر تهران موضوعی است که در چند روز گذشته به شدت گریبان‌گیر تهرانی‌ها شده و به همین دلیل با مسوولان این پدیده گفت‌و‌گوهایی صورت گرفته شده است.

آقای ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در این زمینه می‌گوید: «چند موضوع موجب شده به ترافیک شمال تهران دامن زده شود که عمدتاً این ترافیک‌ها در مناطق یک، دو و سه به وجود می‌آید. بعضی علت‌های وقوع ترافیک قابل کنترل است.

اما کنترل بعضی علت‌ها دیگر از دست ما خارج می‌شود. یکی از راه‌های کنترل ترافیک «طرح ال ایی زد» است که در آن اعلام شد خودروها از ساعت هفت شب به بعد می‌توانند وارد طرح زوج و فرد شوند.» او با اشاره به دلایل غیر قابل کنترل از سوی مسوولان گفت: «یک عده بعد از کار که معمولاً هفت شب به بعد است تصمیم می‌گیرند به خرید، تفریح و مهمانی بروند. عده دیگری ساعت هفت شب به بعد از سر کارهایشان به مقصد منازلشان حرکت می‌کنند.
دسته سوم هم کسانی هستند که مقصدشان به سمت نمایشگاه‌های سطح شهر است.
متاسفانه بیشتر مجتمع‌های تجاری، تفریحی و مهم در شمال تهران متمرکز شده. این در حالی است که کشورهای دیگر معمولاً مجموعه‌های تجاری، فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌هایشان را در حاشیه شهرها ایجاد می‌کنند تا مردم از مرکز شهر خارج شوند؛ اما در ایران اینطور نیست.»

هزینه میلیاردی شد تا نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب برود اما...
به اعتقاد قناعتی وجود نمایشگاه در کنار اتوبان یکی از مهم‌ترین علت‌های وقوع ترافیک در شمال شهر تهران است: «نمایشگاه بین‌المللی نیز بعد از افتتاح تونل نیایش یکی از معابر اصلی غرب به شرق اتوبان صدر شد که الان به تونل نیایش می‌خورد و بعد از آن به اتوبان نیایش می‌رسد.

نمایشگاه هم تقریباً کنار اتوبان نیایش قرار گرفته و یک جا در این اتوبان‌های اطراف قفل شود شوک وارد شده و این شوک به‌صورت موج خیابان‌های دیگر را نیز در برمی‌گیرد و چمران، مدرس، نیایش، صدر و... مشکل‌دار می‌شود. سپس دامنه ترافیک این اتوبان‌ها به سمت خیابان‌های فرعی کشیده خواهدشد.»

به گفته این عضو شورای شهر نمایشگاه‌های پرتردد باید هر چه سریع‌تر از تهران خارج و به شهر آفتاب جهت برگزاری منتقل شوند: «به هر حال در کنار فعالیت مسوولان در زمینه کنترل ترافیک فرهنگ استفاده نکردن از خودروی شخصی در ساعات شلوغی باید در بین مردم جا بیفتد. باید از مردم بخواهیم خودشان ساعت تردد را تا جایی که امکان دارد مدیریت و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و کمتر از ظرفیت خودروهای شخصی‌شان کمک بگیرند. از طرف دیگر مراکز و نمایشگاه‌ها را کم کم باید از شهر خارج کنیم. امسال نزدیک به هزار و 500 میلیارد تومان برای نمایشگاه آفتاب هزینه شد و هزینه ساخت مترو را هم در شورا از جای دیگر برداشت و برای راه‌اندازی متروی نمایشگاه آفتاب به کار برد.

180 میلیارد تومان برای ساخت مترو کمک شد تا در این فصل نمایشگاه را به آنجا ببرند و ظرفیت جا‌به‌جایی مردم را هم از طریق مترو امکان‌پذیر کردند. متاسفانه یکسری نهادهای دولتی و غیر دولتی به جای اینکه کمک کنند تا نمایشگاه‌ها و مراکز تجاری‌شان را از فضای مرکز شهر و مسیر اتوبان‌ها خارج کنند نمایشگاه‌ها را در این مکان‌ها فعال می‌کنند. به همین دلیل تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا ترافیک سنگین در منطقه مشکلاتی را به وجود آورد.»

آقای محمدمهدی تندگویان، نایب‌رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز بیان کرد که یکی از مهم‌ترین علت‌های ترافیک این شب‌های تهران وجود نمایشگاه‌هایی است که در سطح تهران برگزار می‌شود: «یک دوره به طور همزمان پنج نمایشگاه در یک روز افتتاح می‌شود و به هر حال تبعات ترافیکی‌اش را به همراه دارد.

زیرساخت حمل‌ونقل عمومی مناطقی که نمایشگاه برگزار می‌شود هم ضعیف است. دسترسی به مترو که ندارد. دسترسی به اتوبوسرانی هم همینطور. نزدیک نمایشگاه هیچ پایانه اتوبوسرانی نداریم و تنها یک یا دو خط از کنار نمایشگاه رد می‌شود. بنابراین برای انتقال جمعیت مشکلاتی به وجود می‌آید. منتها تا زمانی که شهر آفتاب افتتاح نشده بود دولت و مجموعه وزارت صنعت توجیه‌شان این بود که صنعت نمایشگاهی کشور را نمی‌شود تعطیل کرد.  از ابتدای امسال که شهر آفتاب با این بودجه هنگفت راه افتاد و از سرانه‌های شهر هزینه و راه‌اندازی شد دیگر هیچ توجیهی برای برگزاری مجدد نمایشگاه‌ها خصوصاً پرمشتری و پر ترافیک در سئول وجود ندارد.»

او ادامه می‌دهد: «من فقط مشکل را در عدم مدیریت صحیح در شورا می‌بینم و باید آقای چمران چون خودشان در دوره دوم مدعی بودند و مصوب کردند شهر آفتاب به وجود بیاید و تا الان چیزی حدود هزار و هفت میلیارد تومان هزینه شده امروز هیات رییسه شورا باید پاسخگو باشد چرا وقتی چنین فضایی راه‌اندازی شده و 9 ماه از راه‌اندازی آن می‌گذرد؛ همچنان شاهد آن هستیم که نمایشگاه‌ها به همان سبک با همان تعداد در تهران برگزار می‌شود؟ آن هم در شرایط ترافیکی شهر که اصلاً شب‌ها امکان تردد در خیابان‌ها وجود ندارد...»

برخی رسانه‌ها در انتقاد از برگزاری نمایشگاه الکامپ نوشتند: «سال گذشته استقبال از این نمایشگاه به قدری بود که دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان نمایشگاه با کمبود شدید جا مواجه شدند. کمبود جا در کنار تشدید ترافیک، آلودگی هوا، اخلال در امر خدمات‌رسانی‌های اضطراری، سرگردانی و فشارهای روحی و روانی وارد شده بر شهروندان هر کدام به تنهایی باید کافی باشد تا مسوولان برگزاری نمایشگاه‌ها را به فکر چاره‌اندیشی بیندازد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز از برگزاری نمایشگاه‌ها در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در بزرگراه چمران انتقاد کرد. سردار محمد‌رضا مهماندار برگزاری نمایشگاه کامپیوتر و الکترونیک را که از 25 آذر ماه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست به عنوان عامل مداخله و ایجاد اشکال در ترافیک تهران اعلام کرد.»
 
کلمات کلیدی : ترافیک+شب تهران
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۹ ۲۰:۰۴:۰۳
مدتی که ساعت زوج و فرد تا 17 بود اینقدر مشکل نداشتیم اما از روزی که ساعت محدودیت دوباره به 19 تغییر کرد این گره کور ترافیک هم پدیدار شد و بگذریم از اینکه شاهد شیطنت دستکاری زمان چراغ های راهنمایی در بعضی از معابر هستیم. (4073473) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۱۸:۲۶:۴۲
صد در صد مهمترین عامل ترافیک شدید همین است و ربطی به نمایشگاه ندارد. (4074962) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۹ ۲۰:۰۹:۰۲
اقای پلیس راهور لطفا در ساعات پیک ترافیکی در معبرهای حساس مامورین خود را بهتر چیدمان بفرمایید.مدتی است که شاهد به هم خوردن زمان چراغ های معابر مهم هستیم. (4073480) (alef-13)
 
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۱۳:۵۰:۵۸
اصلا در ساعات اوج ترافیک خبری از پلیس نیست .انگار غیب شده اند! (4074612) (alef-11)
 
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۱۳:۵۶:۱۵
متاسفانه نمایشگاه در تهران و ایران شده پاتوقی برای قرارهای دوستانه .در کشورهای خارجی فقط افراد مرتبط به نمایشگاهها میروند و اگر بخواهی از غرفه دار سوال کنی،از شما میخواد که کارت ویزیت به او ارائه کنی .
ولی در هر حال منهم موافقم نمایشگاه به شهر افتاب منتقل بشه .هم شمال شهر بهتر میشه،و هم احتمالا افراد مرتبط به دیدن ان خواهند رفت.
البته واضحه که مسولان نمایشگاه فعلی هم از درامدهای خودشان نگذرند و مقاومت کنند! (4074623) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۹ ۲۰:۱۲:۵۶
زمان زوج و فرد را به 17 برگردانید.چند مدتی که تا ساعت 17 بود اینقدر مشکل نبود و دقیقا از موقعی که به ساعت 19 افزایش یافت این معضل پیدا شد. (4073484) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۹ ۲۱:۴۴:۱۴
جمعیت دوستان جمعیت مشکل این است (4073638) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۰۰:۵۷:۲۴
یعنی تو این 3 هفته یهو جمعیت زیاد شده؟!!! (4073926) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۹-۲۹ ۲۲:۵۵:۱۷
با دفترچه برگ جریمه و نگاه داشتن مامور در سرما و گرما در سر چهار راه مشکل ترافبک حل نمیشود. (4073748) (alef-13)
 
abbas
۱۳۹۵-۰۹-۲۹ ۲۲:۵۷:۴۳
تا وقتی که خودرو ها بابت پارکینگ کنار خیابان هزینه نپردازند کسی از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده نخواهد کرد (4073756) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۱۱:۳۲:۳۱
گیریم از فردا 30 درصد این جمعیت خودرو سوار تک سرنشین بخوان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنن...آیا ظرفیت جابجایی این تعداد آدم موجوده؟ آیا برای تمام مسیرها وسیله پیش بینی شده؟ آیا یک معظل دیگه برای استفاده از اینگونه وسایل برای مردم پیش نمیاد؟ آیا این انصافه که مردم کنار کوچه خیابون منتظر اتوبوس و تاکسی تو سرما و گرما برای برطرف کردن ترافیک تلاش کنن، بازار نرخ کرایه این وسیله هارو گرم کنن، ولی بازم با تاخیر و کلافه گی به مقصد برسن؟ همین الان مترو و بی آرتی تو ساعات شلوغ کاری ظرفیت جابجایی ندارن.بعد اونای که وسیله نقلیه دارن هم بیان جای اونای که ندارن رو اشغال کنن که ترافیک کاهش پیدا کنه؟!!! (4074411) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۰۱ ۱۲:۱۶:۰۰
حمل و نقل عمومی؟! نفست از جای گرم در می اد؟ یک دفعه سوار اتوبوس و مترو شده ای؟! (4075759) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۹ ۲۳:۴۶:۵۳
بی خردی در مورد حذف سرویس عمومی ادارات و کارخانه ها یکی از عوامل ترافیک است. (4073840) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۰۹:۱۹:۳۹
واقعیت ان است که تهران گنجایش این جمعیت 11 میلیونی را ندارد و باید برخی امکانات به شهر دیگری منتقل گردد. (4074207) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۰۹:۵۰:۴۸
متاسفانه به شمال تهران کمتر توجه شده است شهرداری شما تهران را فقط بعنوان عابر بانک نگاه می کند ولی برای آن درست برنامه ریزی نمی کند. اینهمه ساختمون! (4074256) (alef-11)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۱۰:۱۷:۲۶
متاسفانه درکشور و نظام ما تا کاری سودی برای ارگانی نداشته باشد اقدامی نمی کند! تعارف رو بذاریم کنار تمام عقب موندگی ما به خاطر ملاحظه ولا پوشانی است این کار ترافیک را نه شهرداری به گردن میگیرد نه نیروی انتظامی که می گویدجرایم رانندگی یکراست به جیب دولت می رود! (4074296) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۱۰:۱۹:۰۸
تمام توجیه پلیس فقط جریمه است ولاغیر
پلیس به هیچ وجه دنبال کنترل ترافیک نیست و افزایش و یا کاهش ساعات زوج و فرد و غیره را در درآمد می بیند
سالیان سال است که همه جا می بینم و می بینیم که پلیس در کنترل ترافیک ناتوان است و هیچ کاری نمی کند و .... (4074299) (alef-11)
 
خسرو سلجوقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۱۰:۵۰:۵۰
مصادیق جمع سپاری (Crowd Sourcing)
جمع سپاری استفاده از ظرفیت مردمی برای انجام کاری از طریق مشارکت میگویند.
مصداق 1- هر فرد با دوربین هوشمند همراه خود یک ناظر برخط نیروی انتظامی:
مزایا:
1- بهبود مسئولیت اجتماعی
2- کاهش هزینه دولت
3- کاهش ترافیک ازجمله بین دو خط رانندگی کردن
4- افزایش بهره‌وری ملی
5- حفظ محیط‌زیست
6- افزایش بهداشت جامعه
7- نهادینه‌سازی فرهنگ جمع سپاری
8- افزایش همبستگی جامعه
9- افزایش کنترل درونی به جای کنترل بیرونی (عالم محضر خداست، در محضر خدا گناه نکنید)
10- ...
نمونه: کانادا (4074340) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۱۱:۵۵:۵۲
فقط حذف مسافربرهاى شخصى كه معضل ترافيك را حل ميكند و البته اعصاب ما را راحت (4074438) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۱۲:۳۴:۳۶
حالا فرض کنیم همه نمایشگاه ها به شهر افتاب برود چه پیش میاید ؟ تمام خیابان هن و بزرگ راه ها به اتوبان ازادگان و از انجا به اتوبان تهران قم ختم میشوند و شلوغی از شمال شهر به جنوب شهر منتقل میشود و چندین هکتار زمین نمایشگاه فعلی میماند که بر سر تصاحب ان جنگ و دعوا راه خواهد افتاد .کافی است در حال حاضر سری به خیابان های منتهی به اتوبان ازادگان بزنید و یا برعکس از جنوب شهر به سمت شمال بیایید .در تمام ساعت اولیه صبح تا 10 بامداد و از 4 عصر به بعد کلیه مسیر های رو به جنوب یا شمال مسدود و ترافیک سنگین دارد .کافی است نگاهی به نقشه تهران بیاندازید . مشکل ترافیک را افزایش وسایل نقلیه عمومی حل میکند و لا غیر .ره چنان رو که رهروان رفتند .دعوا بر سر تصاحب زمین نمایشگاه فعلی مشکلی را حل نمیکند . (4074497) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۱۴:۱۰:۵۰
من یکی از مسافران دائم خط ولی عصر - راه آهن هستم. تا حدود یک ماه پیش استفاده از این اتوبوس ها خیلی راحت بود اما جدیداً به نظر می رسد تعداد آنها بسیار کم شده است. به نحوی که تقریبا هر روز بیش از پانزده دقیقه باید در ایستگاه (شمال به جنوب) منتظر بمانی تا بتوانی سوار اتوبوس شوی! (4074648) (alef-11)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۳۰ ۱۴:۳۰:۳۱
طراحی نامناسب معابر ، ساخت مراکز خرید و نمایشگاهی بدون در نظرگرفتن کشش معابر اطراف از جمله مهمترین دلایل ایجاد ترافیک می باشد.
بطور مثال مرکز تجاری کورش در بزرگراه ستاری به یک معظل ترافیکی تبدیل شده است ک موجب بروز ترافیک و تسری ان به معابر متصل به بزرگراه ستاری و بزرگراه حکیم می گردد. (4074691) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۱ ۰۹:۲۶:۲۶
یکی از علل ترافیک این روز ها کوتاه بودن زمان روز و هم زمانی تاریکی با زمان اتمام ساعات کار مراکز دولتی و بعضا بخش خصوصی می باشد. اصولا ترافیک در تاریکی احتیاط بیشتری را طلب می کند و به طبع آن طول ترافیک بیشتر می شود. مزید بر آن اضافه شدن روزانه خودرو ها در تهران نیز مزید علت است. (4075551) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.