نظر منتشر شده
۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 246366
حسین شریعتمداری: آقای روحانی از شما بعید بود!
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۰
باید از رئیس‌جمهور محترم پرسید؛ آیا سران فتنه از جنایت و خیانتی که مرتکب شده بودند، توبه کرده‌اند؟ که سخن از بخشش و پذیرش توبه آنها در میان باشد؟! اگرچه در هیچیک از سیستم‌های حقوقی‌ دنیا، توبه جنایتکاران مانع مجازات آنان نمی‌شود و در نظام حقوقی اسلام نیز چنین است.

حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان به نقد سخنان روحانی در زنجان پرداخت و نوشت: دیروز آقای دکتر روحانی در اجتماع مردم زنجان به تشریح نظرات خویش درباره فریضه امر به معروف و نهی از منکر پرداخت که باعرض پوزش باید گفت؛ اظهارات ایشان اولا؛ در بیان موضوع «دو پهلو»!، ثانیا؛ با توجه به مختصات زمانی- یعنی ماجرای اسیدپاشی ضدانقلاب داخلی و توهم‌پراکنی دشمنان بیرونی درباره آن- «حساب‌نشده»! و ثالثا؛ در برخی از موارد با واقعیات جاری انطباق نداشت! که پرداختن به آن، اگرچه ضروری است ولی فرصت دیگری می‌طلبد.

اما، رئیس‌جمهور محترم کشورمان در همین اجتماع به یکی از «درس»ها و «عبرت‌»های عاشورا نیز اشاره کرده و گفت: «یک درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین می‌باشد.»

آقای دکتر روحانی یک عالم دینی، حقوقدان و اهل سیاست هستند بنابراین به خوبی می‌دانند که همیشه «اشتراک لفظی» به معنای «اشتراک‌در مفهوم» نیست و برخی از کلمات در بستر حقوقی، سیاسی و یا فنی و... به واژه‌ای تبدیل شده‌اند که با معنای لغوی آنها فاصله دارد و «مذاکره» یکی از همین نمونه‌هاست. مذاکره اگرچه به معنای گفت‌وگو و سخن گفتن با یکدیگر است ولی امروزه «مذاکره» در فرهنگ سیاسی مفهوم و معنای ویژه‌ای دارد که با معنای لغوی آن متفاوت است و به نشست طرفین دعوا برای حل اختلافات فیمابین گفته می‌شود و ماهیت آن «دادن‌و ستاندن» است. با این توضیح که دو طرف برای حل اختلافات فیمابین با یکدیگر به مذاکره می‌نشینند و امتیاز یا امتیازاتی می‌دهند تا در مقابل آن امتیاز یا امتیازاتی بگیرند. مانند مذاکرات هسته‌ای که جناب روحانی از آن با عنوان «برد-برد» یاد می‌کنند و در توضیح آن می‌گویند « مذاکرات باید هم به نفع ما باشد و هم به نفع طرف مقابل» و تاکید می‌فرمایند که «امتیازی می‌دهیم و امتیازی می‌گیریم».

خب! با این حساب باید از جناب آقای روحانی پرسید که آیا گفت‌وگوی حضرت امام حسین علیه‌السلام با دشمن از این نوع بود؟ و حضرت می‌خواستند امتیازی به عمرسعد بدهند! و در مقابل از او امتیازی بگیرند؟! چه کسی می‌تواند انکار کند که گفت‌وگوی سیدالشهداء علیه‌السلام با سران شرک و نفاق از نوع نصیحت و دعوت آنان به صراط‌مستقیم الهی و دست کشیدن از کفر و پلیدی بود، نه آن که حضرت با اهدای امتیاز به آنان در پی کسب امتیاز از آنها باشد، یعنی آنچه در تعریف سیاسی واژه «مذاکره» به مفهوم رایج امروزی آن آمده است!

ممکن است جناب روحانی بفرمایند که منظور ایشان نیز مفهوم مذاکره به معنای لغوی آن- یعنی گفت‌وگو با دشمن برای نصیحت آنها و نه امتیاز دادن به آنان- بوده است. که متأسفانه این عذر نمی‌تواند پذیرفتنی باشد، چرا که ایشان می‌فرمایند؛ یکی از درس‌های کربلا هم درس «تعامل سازنده»! و «مذاکره»! است و «تعامل» چه در فرهنگ سیاسی و چه در فرهنگ لغت به مفهوم معامله کردن است یعنی «بده‌وبستان» و در فرهنگ سیاسی ترجمان دیگری از همان «مذاکره» است! و باید پرسید؛ آیا امام‌حسین علیه‌السلام در پی معامله با عمرسعد و ابن‌زیاد و یزید بود؟!
رئیس‌جمهور محترم بلافاصله بعد از بیان فوق به مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و ۵+۱ می‌پردازند و از آنچه به امام حسین(ع) تحت‌عنوان «مذاکره و تعامل سازنده» با دشمن نسبت داده‌اند، برای توجیه بینش و منش دولت محترم در مذاکرات - بینش و منش دولت در مذاکره و نه اصل مذاکرات- استفاده می‌کنند! و این نیز نشانه دیگری است از آن که منظور آقای روحانی از «مذاکره و تعامل سازنده»! در کربلا همان مفهوم سیاسی رایج آن، یعنی «بده و بستان» می‌باشد که نه فقط به شهادت تمامی اسناد تاریخی، بلکه به گواهی آنچه حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) درباره قیام خویش فرموده‌اند، این بده و بستان! از ساحت مقدس کربلا و عاشورا به دور است و تعجب‌آور است که رئیس‌جمهور حقوقدان که یک روحانی و سیاستمدار نیز هستند، به این نکته بسیار بدیهی توجه نکرده‌اند!

انتظار آن بود- و هنوز هم هست- که رئیس‌جمهور محترم بر این واقعیت تأکید ورزند که بزرگترین و با اهمیت‌ترین درس عاشورا، ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان قدار و ستمکار است، حتی اگر بهای آن ایثار جان در راه خدا باشد.

مگر این کلام از سید‌الشهداء علیه‌السلام نیست که «انّی لا اری‌الموت الّا سعاده و الحیاهًْ مع‌الظالمین الّا برما- من مرگ (در راه خدا) را جز سعادت نمی‌بینم و زندگی با ستمگران (سازش با آنها) را جز خواری نمی‌دانم».

آقای رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود درباره درس‌های کربلا و عاشورا به «قبول توبه» اشاره کرده و می‌فرمایند؛ «ما تابع همان حسینی(ع) هستیم که توبه حر را هم قبول کرد... من در جامعه کسی را نمی‌شناسم که گناهی بالاتر از گناه حر مرتکب شده باشد و (هیچ) عظیم‌الشأنی را در تاریخ بعد از پیامبر(ص) و امام علی(ع) جز اباعبدالله‌الحسین(ع) نمی‌شناسم که در برابر سری که حر برایش خم کرد، گذشت کرده و او را در آغوش کشیده باشد».

این بخش از اظهارات آقای روحانی «سخن حق» و صدالبته قابل قبولی است اما، اگر خدای نخواسته منظور آقای رئیس‌جمهور از اشاره به این فراز از تاریخ کربلا، مقایسه آن با سران فتنه آمریکایی اسرائیلی ۸۸ باشد که متأسفانه شواهدی از این فرض حکایت دارد، باید گفت نظر یاد شده از نوع «قیاس مع‌الفارق» است و نه فقط کمترین مشابهتی میان جناب «حر» با سران فتنه وجود ندارد، بلکه این دو ماجرا با یکدیگر تفاوتی در حد تضاد و فاصله‌ای به اندازه زمین و آسمان دارند.

اول آن که، جناب حر، کمترین اهانتی به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) روا نداشت بلکه در مقابل اعتراض حضرت خطاب به وی که مادرت به عزایت بنشیند- ثکلتک امک- در کمال ادب و خضوع عرض کرد؛ هیچکس در میان عرب چنین سخنی به من نمی‌گوید مگر آن که پاسخ می‌شنود اما، چه کنم که مادر شما، حضرت فاطمه زهرا‌سلام‌الله‌علیها است و من خود را خاکسار حضرتش می‌دانم.

دوم آن که تنها جرم جناب حر، بستن راه بر کاروان حسینی(ع) بود، که این گناه خود را روز عاشورا با توبه و ایثار جان خویش جبران کرد.

اکنون باید از آقای روحانی پرسید؛ کدامیک از عوامل و سران فتنه آمریکایی اسرائیلی ۸۸ کمترین شباهتی با جناب حر دارند که این «پاکدامنی و ایثار» حر را با «فساد و تباهی» سران فتنه مقایسه فرموده‌اید؟! و چنانچه منظورتان از پیش کشیدن ماجرای توبه حر و پذیرش آن از سوی امام حسین علیه‌السلام، اشاره و کنایه به سران فتنه نبوده است، این بخش از اظهارات حضرتعالی در جغرافیای سخنان دیروز شما در زنجان چه جایگاهی داشته است؟! و با چه مقصود و منظوری مطرح شده است؟! شواهد فراوانی که برخی از اظهارات و مواضع اخیر نزدیکان جنابعالی از جمله آنهاست، نشان می‌دهد منظور شما از پیش کشیدن ماجرای حر، ارتباط دادن آن با ماجرای خیانت سران فتنه بوده است که نه فقط قیاس مع‌الفارق است بلکه می‌تواند برای جنابعالی یک درس بوده و «توبه» شما را از آنچه گفته‌اید در پی داشته باشد.

و اما، جناب حر همانگونه که آقای رئیس‌جمهور اشاره کرده‌اند، از اقدام خود که با وطن‌فروشی و جنایت سران فتنه قابل قیاس نیست، توبه کرد و به مصداق آیه شریفه‌ای که «توبه‌» را با اصلاح عمل انجام شده و بیان آنچه انکار کرده‌اند- الّاالذین تابوا و اصلحوا و بینوا (۱۶۰ بقره)- صداقت خود را در توبه با ایثار جان خویش امضاء کرد.

حالا باید از رئیس‌جمهور محترم پرسید؛ آیا سران فتنه از جنایت و خیانتی که مرتکب شده بودند، توبه کرده‌اند؟ که سخن از بخشش و پذیرش توبه آنها در میان باشد؟! اگرچه در هیچیک از سیستم‌های حقوقی‌ دنیا، توبه جنایتکاران مانع مجازات آنان نمی‌شود و در نظام حقوقی اسلام نیز چنین است. از این روی اظهارات جناب رئیس‌جمهور که یک عالم دینی و حقوقدان هستند، تعجب‌آور است و انتظار آن است که به صراحت اعلام کنند منظورشان سران فتنه و گذشت از جنایات آنان- آنهم بی‌آن که توبه کرده باشند- نبوده است.

و اما، درباره سخنان دیروز رئیس‌جمهور محترم گفتنی‌های دیگری نیز هست که به بعد موکول می‌کنیم و تنها خطاب به ایشان می‌گوییم «آقای روحانی از شما بعید بود»!
 
منصف
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۰۸:۱۲:۲۴
موافقم آقای شریعتمداری. (2444573) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۰۹:۲۴:۳۵
مخالفم آقای شریعتمداری (2444683) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۰۹:۲۴:۴۲
روحانی مچکریم. (2444684) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۵:۳۳:۱۹
جناب شریعتمداری تو رو به عصمت حضرت زهرا به آمار آرای مردم هم یه نگاهی بنداز . (2445386) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۶:۵۰:۴۵
جناب علی اقا این منفی ومثبتها دلیل نمیشود نظرات شما در جامعه رای زیادیدارد زیرا اکثر مردم قشر متوسط جامعه به انتیرنت دسرسی ندارند پس دلت خوش نکن متظر 96 باشید (2445499) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۶:۱۲:۳۵
چرا الف گزینه منفی را دوباره نمی گذاره؟ مگر سایتهای دیگه که منفی و مثبت دارند با چه مشکلی مواجه شدند؟ نظرات مردم در هر مورد وقتی سنجیده میشود که موافق و مخالف کنار هم باشند و نظر بدهند مثل همین جا (2445439) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۰۸:۱۳:۰۷
بنازم به حاج حسین


که همیشه محکم و مستدل و منطقی حرف میزنند (2444574) (alef-3)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۰:۱۹:۴۹
معنی منطق را هم فهمیدیم. (2444779) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۵:۰۳:۴۰
نه منطق روحانی درسته....؟؟؟
درس کربلا مذاکره و تعامل بود یا ایستادگی در برابر زور ظالم ///
حر توبه کرد که قبول امام حسین علیه السلام شد فتنه گران چی؟؟ هر روز طلبکارتر از دیروز (2445330) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۵:۰۴:۰۱
احسنت بر شریعتمداری
موفق باشی (2445331) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۰۸:۴۶:۵۴
آقای شریعتمداری؛ تو درست می گویی همانطوریکه همیشه از احمدی نژاد حمایت می کردی و درست بود. (2444630) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۰۹:۱۲:۰۲
اين ماشين تفرقه كي خاموش ميشود ؟ (2444666) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۰۹:۱۷:۵۵
درود بر روحانی. (2444675) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۰:۲۲:۵۰
اقای شریعتمداری نفسشان از جای گرم بلند میشود....... (2444787) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۳:۵۰:۵۳
دمت گرم حاج حسین سردار قلم.واقعا استدلال محکم و منطقی بود (2445197) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۴:۱۶:۳۲
اقاي شريتمداري بس ديگه (2445233) (alef-3)
 
سادات
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۵:۲۱:۰۹
کلا در وهم و خیال زندگی می کنند امام حسین کجا شما کجا!حر کجا شماکجا!آقای روحانی زحمت بکشند به قول خودشان در جمع کردن بالاترین منکری که در مملکت وجود داردبیکاری!!!!!!!!!!!!!! نه جوانان بدنبال ازدواج هستند نه ازدواج کرده ها به دنبال فرزند !شما بروید به فکر بدبختانی باشید که با هزار امید و ارزو به شما رای دادند تا مثلا طعم زندگی را بچشند بروید و به شعارهای !انتخاباتی خود عمل کنید سران فتنه طی این چند سال به اندازه کافی بیت المال را خوردهاند که الان اسوده خاطر باشند می خواهند توبه کنند که چه بشود گرسنه اند یا خرج زن و بچه هایشان لنگ است فدای سر شما بدبخت جوانهای که به امید واهی پشت سر سران فتنه راه افتادند و سرنوشت نامعلومی پیدا کردند (2445363) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۴:۲۰:۳۹
افرین بر برادر شریعتمداری . گل گفتی . (2445238) (alef-3)
 
هدایت
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۴:۲۹:۲۱
به شریعت مداری و سابقش کاری ندارم اما این حرفهایی که ريیس جمهور توی زنجان زد خیلی غیر منطقی بود
نمیشه ازش دفاع کرد (2445262) (alef-3)
 
بابساکی پور
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۴:۵۷:۳۸
درود بربصیرت وشجاعت دکتر شریعتمداری. تحلیل حقوقیت ازتحلیل سیاسیت زیباتر است. (2445314) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۵:۱۹:۳۴
روحانی حمایتت میکنیم (2445358) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۵:۳۱:۲۵
مهم اینه که مردم ایران میخوان کشورشون با آراء و نظرات منتخب ملت دکتر روحانی اداره بشه یا امثال شریعتمداری و جلیلی، بیان نظر ایرادی نداره اما بهتر بود شریعتمداری اقرار میکرد که این نظر خودشه و با نظرات ملت و منتخب ملت متفاوته و اگر کسی ام شک داره رفراندوم برگزار بشه (2445383) (alef-10)