نظر منتشر شده
۲۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 278820
پراید در بغداد ارزان تر از تهران!
تاریخ انتشار : شنبه ۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۸
پرایدی که با قیمت ٢٠ میلیون تومان به‌دست ایرانی‌ها می‌رسد، برای عراقی‌ها با وجود هزینه‌های صادراتی، ١٦,٥ میلیون تومان آب می‌خورد.

روزنامه شرق در شماره روز شنبه خود نوشت: احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، در نشستی مجازی در‌این‌باره گفت: پراید در ایران ٢٠ میلیون تومان قیمت دارد، ولی در عراق پنج ‌هزار دلار یا حدود ١٦.٥ میلیون تومان فروخته می‌شود. با وجود این، فروش پراید در عراق برای سایپا سودآور است و در ایران سودآور نیست!

او برای این امر، دلایل متعددی را ذکر کرد: زیرا مالیات ارزش‌ِافزوده ٩ درصدی، معادل یک‌میلیون‌ و ٨٠٠ هزار تومان، از رقم فروش یک پراید در ایران پرداخت می‌شود. حدود ٧٠٠ هزار تومان هم بابت بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود، درحالی‌که دستِ‌کم این دو رقم در عراق از طرف سایپا پرداخت نمی‌شود. خودروسازان برای تکمیل خودروهای تولیدی، بخشی از قطعات را از خارج کشور وارد می‌کنند. وقتی خودرو تکمیل‌شده صادر می‌شود، هزینه گمرکی قطعات وارداتی به خودروساز برمی‌گردد، بنابراین در این بخش هم مقداری از هزینه‌ها نسبت‌به عرضه خودرو در داخل کشور، کمتر است. این روند باعث می‌شود قیمت یک خودرو پراید در بازار عراق یا سوریه، ٣٠ درصد کمتر از بازار داخل باشد.

دوران پراید‌سواری، گذشته
دفاعیات نعمت‌بخش از سایپا باعث شد یکی از خبرنگاران، از او بپرسد، شما که این‌قدر از تولیدات سایپا دفاع می‌کنید، چرا خودتان پراید سوار نمی‌شوید؟ دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ گفت: من زمانی‌که جوان بودم، رنو٥ سوار می‌شدم. بعد از آن پیکان، پژو، سمند و زانتیا خریدم و الان هم مگان دارم. من ٦٤ سال دارم و یک عمر زحمت کشیده‌ام، بنابراین نباید با یک جوان ٢٠ساله مقایسه شوم. دوران پرایدسواری من گذشته است و وضع مالی من نسبت‌به یک جوان بهتر است، اما بعضی خبرنگاران حساس هستند که چرا من یک مگان سوار می‌شوم.

بلاتکلیفی افزایش قیمت خودرو
او گفت: در شرایطی که خودروسازان از وضعیت و اقدامات شورای رقابت رضایت دارند، با گذشت چندین ماه از سال ٩٤، هنوز افزایش قیمتی به خودروسازان اعلام نشده است، درحالی‎که سال گذشته خودرو با سه درصد افزایش قیمت مواجه بود و هیچ کالایی به این میزان با تغییر قیمت روبه‌رو نشد؛ کالاهایی که وابستگی ارزی در تولید داشتند یا این وابستگی را نداشتند.

وی به افزایش هزینه‌های تولید‌کنندگان خودرو اشاره و عنوان کرد: خودروسازان در سال گذشته، از ارز مبادله‌ای دوهزار و ٥٥٠ تا ٦٠٠ تومان استفاده می‌کردند و امسال این نرخ به حدود دوهزارو٩٠٠ تومان رسیده است و با افزایش ١٠ درصدی مواجه شده است؛ همچنین تعرفه مواد اولیه وارداتی خودروسازان توسط وزارت صنایع، از چهار درصد به ١٠ درصد رسیده و ارز این معاملات نیز از مبادله‌ای به آزاد تغییر یافته است.

دبیر انجمن خودروسازان خاطرنشان کرد: ورق‌های فولادی را سال گذشته با ارز مبادله‌ای دوهزارو٥٥٠ تومان و تعرفه چهار درصد خریداری می‌کردیم و امسال با ارز آزاد سه‌هزارو ٣٠٠ تومان و تعرفه ١٠ درصد تهیه می‌کنیم، درحالی‌که مواد اولیه خرید از داخل نیز مرتب با افزایش قیمت مواجه است؛ به عنوان مثال، فولاد آلیاژ یزد در سال گذشته دو بار با جهش قیمت مواجه شد و امسال نیز در فروردین‌ماه، ٣,٦ دهم درصد افزایش قیمت داشته است. نعمت‌بخش همچنین عنوان کرد: شورای‌عالی کار نیز ١٧ درصد به حقوق کارگران افزوده است و این میزان در حقیقت ٢٢ درصد است، به این دلیل که شرکتی که در سال گذشته صد میلیون تومان حقوق پرداخت می‌کرده است، امسال ١٢٢ میلیون تومان حقوق پرداخت می‌کند.

وی افزود: تعرفه‌های مصرفی، آب، گاز و برق نیز از سوی دولت افزایش یافت و در این شرایط، درخواست خودروسازان از شورای رقابت این است که نرخ خودرو را مشخص کنند. در این زمینه که خودرو اساسا کالایی انحصاری نیست، نامه‌ای را به آقای نعمت‌زاده، وزیر صنعت، نوشتم با این محتوا که اگر خودرو کالای انحصاری بود، بخش خصوصی نمی‌توانست با آن رقابت کند.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: در گزارش خودروسازی که به وزیر صنعت ارائه دادم، یادآور شدم خودروسازی کشور از هفت بنگاه، به ١٧ مجموعه توسعه یافته است، درحالی‌که اگر انحصاری بود، چنین توسعه‌ای میسر نمی‌شد.

با رفع تحریم‌ها کیفیت خودروها را بالا می‌بریم
نعمت‌بخش در بخشی از این نشست به اشتغال‌زایی جوانان در صنعت خودرو نیز اشاره کرد و افزود: ما در نظر داریم کیفیت خودروها را توسعه دهیم و این مهم صرفا به خودروهای چینی محدود نشود و با رفع تحریم‌ها بتوانیم محصولات را توسعه دهیم و خودروهای کره‌ای، اروپایی، ژاپنی و آمریکایی را وارد کنیم و رضایت مشتری را بیشتر جلب کنیم.

صلاحیت خریدار تأیید نشد

وی همچنین در رابطه با اقدام ایران‌خودرو در رابطه با فروش سهام بانک پارسیان، گفت: در این رابطه، مبلغ پیش‌دریافتی نیز از خریدار گرفته شده است، اما بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی، صلاحیت خریدار را تأیید نکردند.
 
کلمات کلیدی : خودرو+ سراتو+ سانتافه+ تندر+ پراید+ پژو
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۷:۱۹:۰۱
كمتره.. (2999191) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۷:۲۲:۳۱
همه جای دنیا خودرو در کشور تولید کننده گرانتر است واین به نفع صنعت می باشد مشکلات صنعت ما قیمت نیست ضعف در کیفیت خودرو وعدم توانایی رقابت با تولید کنندگان مشکل اصلی است (2999193) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۱:۵۰:۵۲
خود روهای خارجی هم در کشور ما ارزونتر ار کشور تولیدکننده هشت؟ (2999676) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۲۱:۴۲:۳۲
خیر قربان

بجهت حقوق گمرکی فراوان و البته انحصار در واردات و سود جویی بعلت بی منطق حمایت بی حد و حصر از تولید بی کیفیت. (3000988) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۲۲:۵۳:۳۰
گرانی ماشینهای خارجی در ایران به خاطر مالیات و حقوق بالای گمرکی است. (3001090) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۷:۴۲:۵۱
"و خودروهای کره‌ای، اروپایی، ژاپنی و آمریکایی را وارد کنیم و رضایت مشتری را بیشتر جلب کنیم."
بالاخره شما وارد کننده اید یا تولید کننده؟ (2999210) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۸:۰۶:۳۴
با رفع تحریم‌ها کیفیت خودروها را بالا می‌بریم.... خخخخخخخخخخخخخخخخخ
چرا قبل از تحریم از این کارهها نکردین. (2999230) (alef-11)
 
قلي
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۸:۱۶:۵۳
واقعا دلم بخاطر ايراني ازاده ميسوزه كه عرب رو بهترازخودمون بدونيم مردم خودمون چه گناهي دارن (2999250) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۵:۰۷:۱۷
توهم نزن عزیزم.دلایلش کاملا منطقی بود. (3000262) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۳ ۰۸:۱۱:۵۴
زود به عرب و عجم بودن ارتباطش دادی (3013643) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۸:۳۱:۰۱
با سلام
اين نشون ميده كه چقدر سازمان و ارگان و... از طريق اين صنعت امرار معاش ميكنند و بدون انها چرخ صنعت بهتر خواهد چرخيد (2999270) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۸:۴۸:۳۰
یکی نیست به این آقای محترم بگه که فقط بچه های شما و نزدیکانتون هستن که میتونن تو بیست سالگی پراید بخرن. آدم های معمولی تو بیست سالگی آه ندارن با ناله سودا کنن. (2999296) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۸:۵۳:۰۲
آخه پراید 20 میلیون خدا رو خوش میاد؟ (2999300) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۲:۲۷:۴۲
پراید با این پلتفرم در آمریکا حداکثر 800 تا 1000 دلار تازه قسطی برای کار دانشجوئی (2999792) (alef-11)
 
امين ن
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۹:۰۲:۲۰
بهرحال بايد فرقي باشه بين ملت دوست و همسايه و مردمان هميشه در حاضر در صحنه (2999311) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۹:۱۵:۵۹
چه ایرادی داره ما دست از تولید آشغالهای چند دهه قبل برداریم و عوضش مونتاژ کار با استاندارد بالای جهانی محصولات روز دنیا باشیم؟ هم کارگر ایرانی بیکار نمیشه هم مردم خودرو با کیفیت سوار میشن. خدایی من الان میخوام بخاطر نیاز مبرم، یه پراید بگیرم واقعا دلم نمیاد پولی رو که با اینهمه زحمت خورد خورد پس انداز کردم رو بدم و عوضش یه ماشین با کلی ایرادات و کیفیت پائین بگیرم. (2999339) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۲۲:۴۰:۴۱
میزان اشتغالش خیلی کمتره و همین طور مقداری زیادی از قیمت ارزش افزوده به خارج منتقل می شود. (3001061) (alef-11)
 
ali
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۹:۳۲:۱۰
پارسال داشتم با قطار از مشهد به خوزستان میرفتم. دو نفر اهل عراق همسفر ما بودند. یکی شون از امنیت پراید گله مند بود و گفت که پسر خواهرش با پراید مسافر کشی میکرده و توی جاده حله تصادف کرده و مرده. بهش گفتم که خیلی ها اینجا حاضر هستند که اون قیمتی رو که شما برای پراید میدین بدن و بعدش بمیرن!! (2999379) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۹:۴۲:۲۷
در کشور های پیشرفته هم بسیار حادثه رانندگی منجر به مرگ پیش می اید انجا که جاده ها درجه یک و خودرو ها هم درجه یک هستند این نشان میدهد که عامل انسانی هم در بروز تصادف نقش اساسی دارد اما در ایران و بعضی جوامع مشابه در همه مسایل فرا افکنی می کنیم که تقصیر ها از من نیست از دیگران است. (3000827) (alef-11)
 
داوود
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۹:۴۹:۲۳
اصلاً پرايد كيلويي چند!!!! (2999413) (alef-11)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۱:۵۷:۲۱
خودرو سازی با این شیوه در ایران جواب نداده. تعطیل کنید بره. واردات خودرو دست دوم خارجی خیلی بهتره به خدا. (2999692) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۹:۱۹:۱۸
کارکنان هم یعنی بروند بر بیکاران افزوده شود. تا در عوض چند وارد کننده جیب گشادشان پر شود. بعد نق بزنید که بیکاری در مملکت بیداد می کند.... (3000777) (alef-11)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۳:۳۳:۳۷
آق خودرو تیبا نوشتم تحویل اردیبهشت الان 6/4/94 هنوز تحویل نداده اند جالب که همه پول هم گرفتن کجا با این ساز کار این شکلی دوستان مشکل دارن (2999988) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۹:۲۸:۳۹
در ژاپن هم قیمت خودرو به مراتب گرانتر از قیمت های جهانی انهاست. (3000790) (alef-11)
 
ارش
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۲۰:۱۴:۴۹
کی گفته 16میلیون
خیلی کمتره (3000878) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۲۲:۳۸:۴۸
"با رفع تحریم ها کیفیت خودرو را بالا می بریم"
زحمت می کشید! شاهکار می کنید! (3001058) (alef-11)
 
کارن
۱۳۹۴-۰۴-۰۷ ۲۰:۱۷:۱۰
احتمالا منظورشون از کیفیت رو بالا میبریم یه شاهکار دیگه مثلا عقب جلوی ماشینو یه سپری عوض میکنن!!! من طراحم طراح هایی که میزنن به هیچ عنوان اجزاء وبدنه ماشین باهم هاماهنگ نیستن!اصلا پراید 2014 رو دیدن که kia داره تولید میکنه!! قابل مقایسههههه نیست اتوماته (3003240) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.