توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 500039
پشت پرده قرارداد ماموت و فولکس واگن چیست؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۷
بررسی بیانیه های رسمی شرکت فولکس واگن و اظهارات مسئولان ماموت نشان از یک تناقضی آشکار است که جای تامل دارد و نیازمند ورود نهادی نظارتی به این امر است. مسئولان فولکس واگن رسما اعلام کرده اند که حضورشان در ایران به صورت واردات است. در حالی که  مدیرعامل گروه صنعتی ماموت، رسما اعلام نموده که این شرکت با مشارکت فولکس واگن آلمانی در ایران، خودرو تولید خواهد کرد.

پردیس خودرو در ادامه نوشت: در حالی که شرکت ماموت خودرو به عنوان نماینده اصلی شرکت فولکس واگن در ایران انتخاب شده است که قرار است 16 مرداد از دو محصول فولکس واگن یعنی تیگوان و پاسات رونمایی شود. با توجه به حضور فولکس واگن در ایران بعد از 17 سال آن هم زمانی که در دوران پسابرجام قرار داریم، این انتظار از دولت وجود دارد که حضور شرکت های خارجی در ایران به صورت سرمایه گذاری مشترک و براساس حمایت از تولید داخل باشد. این در حالی است که در خصوص ماهیت همکاری بین ماموت و فولکس واگن ابهام وجود دارد. مشخص نیست که این همکاری در جهت واردات است و یا براساس تولید مشترک!

بررسی بیانیه های رسمی شرکت فولکس واگن و اظهارات مسئولان ماموت نشان از یک تناقض آشکار است که جای تامل دارد و نیازمند ورود نهادی نظارتی به این امر است. از یک طرف مسئولان فولکس واگن رسما اعلام کرده اند که حضورشان در ایران به صورت واردات است. طبقه گفته شرکت فولکس واگن شرکت فولکس واگن قصد دارد که در ماه آگوست یعنی اواسط مرداد ماه 1396 واردات و عرضه دو مدل فولکس واگن تیگوان و فولکس واگن پاسات در ایران را طبق قراردادی که باشرکت ماموت خودرو منعقد کرده است، انجام دهد. در بیانیه فولکس واگن رسما عنوان واردات ذکر شده است. همچنین سخنگوی فولکس واگن در اظهارات اخیر خود اعلام کرده است:"پس از گذشت ۱۷ سال امروز مدیران بالارتبه کمپانی ما و کمپانی ماموت خودرو به‌عنوان نماینده اصلی ما در ایران توافق کردند تا از ماه آتی، دو خودروی تیگوان و پاسات را به ایران وارد کنند، واردات این دو خودرو به وسیله ی هشت واسطه و خرده‌فروش فولکس‌واگن در منطقه شروع خواهد شد. در ضمن بازار هدف ما در حال حاضر تهران و اطراف آن است."

از طرف دیگر مسئولان ماموت حرف از تولید مشترک می زنند به طوری که مهرزاد فردوس، مدیرعامل گروه صنعتی ماموت، رسما اعلام نموده که این شرکت با مشارکت فولکس واگن آلمانی در ایران، خودرو تولید خواهد کرد. تولیدی مشترکی که نیاز به خط تولید دارد در صورتی که در طول چند ماه گذشته از آغاز رایزنی ها بین این دو شرکت زمان برای راه اندازی خط تولید وجود نداشته است. جالب تر این است که مسئولان وزارت صنعت نیز در همراهی تامل برانگیز با مسئولان ماموت رسما خبر از آغاز تولید مشترک خودروی سواری بین فولکس واگن و ماموت داده اند. محسن صالحی نیا در این باره تولید مشترک بین ماموت و فولکس واگن را از دستاوردهای برجام عنوان کرده است.

چند روز پیش نیز میثم رضایی، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو رسما از فریب ماموت و مسئولان وزارت صنعت انتقاد کرد و گفت: یک شرکت خصوصی که چند ماهی است با هیاهوی فراوان و با نقاب تولیدکننده اقدام به مذاکره با شرکت فولکس واگن کرده و مسئولان دولتی نیز هیچ نظارتی بر عملکرد آن نداشتند، حالا مشخص شده که تنها توانسته مجوز واردات 3 محصول از این شرکت آلمانی را بگیرد و تنها با واژه ای به نام تولید مشترک مسئولان و مشتریان را فریب دهد."

وجود چنین تناقض آشکار بین اظهارات مسئولان فولکس واگن و ماموت جای ابهام و سوال است. اینکه مسئولان وزارت صنعت از این موضوع بی اطلاع هستند بسیار ساده اندیشی است لذا این سوال مطرح است که چرا وزارت صنعت با علم به این موضوع، عنوان تولید مشترک را بر این همکاری فیمابین ماموت و فولکس واگن برگزیده است؟ آیا بین مسئولان وزارت صنعت و شرکت ماموت توافقات پشت پرده ای صورت گرفته است؟ شرکت ماموت از اینکه به جای استفاده از عنوان واردات از عبارت تولید مشترک استفاده می کند، چه بهره ای می برد؟ و هزاران سوال دیگر که برای روشن شدن موضوع بایستی پاسخ داده شود.
 
 
کلمات کلیدی : ماموت +فولکس واگن +وزارت صنعت+تولید خودرو
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.