میدان انقلاب رو تا حالا ندیدم ولی میدونم تو کوچه های هر شهری پایان نامه فروشی پیدا میشه. برای یه عده جوون هم اشتغالزایی شده. (4091892) (alef-13)
من استادیار یکی از دانشگاه های مادر کشور هستم. با صنعت هم در حد وسعم کار میکنم. دلم هم نمی خواد ارتقاء الکی بگیرم. راضی هستم که کار درستی انجام بدم و اگر شایسته بودم بهم ارتقا بدن.
اما اشکال اینجاست.
اگر ظرف پنج سال 90 درصد دانشیاری رو کسب نکنم اخراج می شم. الان باید چه کنم؟ (4092132) (alef-13)
دقيقا. بخش بزرگي از مشكل آييننامه استخدامي و ارتقا اعضاي هيات علمي است كه از سال 90 اجرا ميشود و سيطره كميت در آن كاملا مشهود است. متاسفانه در آييننامه جديد كه به تازگي ابلاغ شده نه تنها تغيير رويه ديده نميشود بلكه شرايط بدتر نيز شده است.
عضو هيات علمي دانشگاه (4092400) (alef-11)
بپذیرید که اخراج شوید. هیات علمی بودن ارث پدری کسی نیست. شما هم که با صنعت در ارتباط هستید پس بروید و آنجا مشغول شوید. (4092453) (alef-11)
عزيز برادر شما و امثال شما شايسته استادى دانشگاه نيستيد. گرفتن مدرك دكترى با پارتى بازى، انواع و اقسام سهميه، از دانشگاه هاى دره پيتى نتيجه اش اين ميشود. (4092454) (alef-11)
خودتو زیاد ناراحت نکن.اینم یه موجه که فعلن داغه.بعدن که فروکش کرد برو مث بقیه دنبال کارو بارت. (4092463) (alef-11)
شما اگر توان اين را نداريد يعني شايسته اين شغل نيستيد. در صنعت مشغول شويد و كار را به اهل آن بسپاري. (4093081) (alef-11)
یه مقدار زحمت بکشید. کار کنید به جای هفته ای 12 ساعت 13 ساعت برید سر کار. این حرف مثل اینه که پلیس بگه من اگه با شواهد جرم بازی نکنم متهم ازاد میشه و من اخراج میشه. بهانه بیخودی اوردن رسم شده.
جامعه علمی که وضعش این باشه..... (4093267) (alef-11)
کار کن برادر من کار. (4094558) (alef-11)
شما چرا خودتون رو ناراحت می کنید
مگه تو این مملکت علم و دانش ارزشی داره (4095818) (alef-11)
Alireza
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۶:۲۴:۲۷
افسوس و هزاران افسوس.
این از وضع علمی، اون از وضع اقتصادی و....
تا زمانی که شایسته سالاری نباشه همین هست و بس ! (4091893) (alef-13)
باید آموزش پزشکی به وزارت علوم برگردد مثل تمام دنیا. (4091895) (alef-13)
چه ربطی داره؟مگه در رشته های مهندسی نیست؟شب که میخوابی خواب پزشکی میبینی احتمالا (4092201) (alef-13)
باشما موافقم .آموزش همچون کشورهای پیشرفته وبراساس استانداردهای ّبین المللی بایدیک پارچه باشد ومتولی وپاسخگوی مشخصی داشته باشد .درگزارش نیچربه نسبت به تعداداعضای علمی بهداشت ودرمان بدترین وضعیت رادارد زیرا حجم وسیع کاردراین وزارتخانه عملا نظارت وپاسخگویی رابه صفررسانده وازجانب دیگر آموزش پزشکی پاسخگوی مرجع خاصی نیست.به عبارت روشنتراشتباه ادغام آموزش پزشکی دربهداری که درسال 1364 رخداد بایداصلاح شود.البته دیگرضرورت های مقطعی سال 64 هم وجودندارد .وتداوم آن یعنی خسارت محض. (4094412) (alef-11)
خواهشمند است در موارد زیر هم تحقیق و تفخص صورت گیرد:
بسیاری از مراکز تحقیقاتی در ایران دست به انتشار جورنالهای تخصصی - علمی زده اند. جالب آن است که در موارد بسیار، اعضا تیم داوری که باید مقالات دریافتی را از نظر علمی بررسی و برای انتشار بررسی نمایند، مقالات خودشان را هم در همان جورنال منتشر می کنند!
در موارد دیگر ، در جورنالهای مشابه داخلی ( طبق یک توافق نا نوشته) مقالاتشان خودشان را برای انتشار فرستاده و مقالات آنها را در جورنال خود چاپ می کنند. در واقع نون و کباب به یکدیگر قرض می دهند!
ضمنا" کمتر رییس دانشکده ای پیدا می کنید که نامش در تمام مقالات آن دانشکده نباشد. (4091917) (alef-13)
می توان روند انجام تخلف را ابتدا با ارائه مستندات به وزارت علوم ودر صورت ترتیب اثر ندادن به مراکز علمی بین المللی منعکس نموده و با جدیت و پیگیری خواستار اقدام موثر باشیم. (4092251) (alef-13)
موافقم .نشریه ای نیست که منتشرشودونام یکی ازدست اندرکاران همان نشریه درآن مشاهده نشود.البته این عیان است پشت پرده ها که بماند (4094417) (alef-11)
میگن از تخلفات انجام شده در هر زمینه ای فقط 10 درصدش کشف میشه ( مثلا مواد مخدر) ! واقعیت این است که سیستم مدیریت پژوهش در ایران به فساد آلوده است چون خبرنگار ساینس آخر مقاله اش آورده بود که مدرک تحصیلات عالی مدیران با رانت و فساد بدست آمده است.پس این صحبت ها آدرس غلط دادن است نه به ریشه پرداختن!!!!!!!!! (4091922) (alef-13)
بنده خدا
۱۳۹۵-۱۰-۱۲ ۱۲:۵۳:۴۵
بله مدیری که پشت درهای بسته اتاق واحد علوم تحقیقات امتحان داده و دفاع کرده و دکترا گرفته برای مملکت سیاستگذاری کنه نتیجش میشه همین. هر که حق پیدا میکنه به قول خودش حقشو بگیره هرجوری که شده (4094978) (alef-11)
اینم از باقی ثمرات دولت پاکدست (4091924) (alef-11)
mehdi
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۸:۱۲:۴۷
چه ربطی به دولت داره آخه؟؟
چرا همه مشکلات رو به سیاست ربط میدین؟؟
سایت الف عزیز..اینکه از بین کامنتهای مردم این یکی رو نشر دادید نشانه خوبی نیست (4092001) (alef-13)
دارد عزیز ! شما اگر ان زمان در دانشگاه بودید می فهمیدید که فقط به صرف انتشار مقاله ! ( با هر محتوایی تشویقی های بسیار خوبی به اساتید و دانشجویان داده می شد! ) (4092196) (alef-13)
این مسئله ممکنه ناشی از مثلاً فشارهای غیرمعقول برای تولید کارهای علمی باشه، ولی علت اصلی اون، به همه مقدسات قسم، سقوط تدریجی اخلاقیاته! ما به جایی رسیدیم که در کارهای علمی دیگه براحتی و بدون ذکر منبع کپی و پیست میکنیم یا کارمون رو میدیم بقیه بنویسند، دیگه اصلاً برامون مهم نیست مقاله و رساله و کتاب رو با چه کیفیتی تإلیف یعنی مونتاژ میکنیم، مهم اینه که با یک مقاله یا کتاب امکان ارتقاء مون بالا میره، مدرک میگیریم و از قِبل اون حقوقمون بالا میره ... البته درصدی هم آدمهای درستی وجود دارند که متأسفانه شیوه نوشتن کار علمی رو بلد نیستند و صد البته تعداد کمی از پژوهشگران هم هستند که هنوز هم خوشبختانه به یک سری قواعد علمی و اخلاقی معتقدند و رعایت شون می کنند، البته اینا هم اگه در آینده نزدیک، مثل بقیه نشد، خیلیه! (4092011) (alef-13)
الکی تقصیرات رو نندازید گردن دولت قبل
اقای روحانی باید مسئولیت اتفاقاتی که پیش از رئیس جمهور شدنشون افتاده رو قبول کنه (4092015) (alef-13)
دانش اموخته دانشگاه تهران
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۷:۰۰:۰۱
این بخش بسیار کوچکی از تقلب اساتیده شما نگاه کنید به کتابهایی که منتشر میکنن همه ترجمه دانشجو است. ساعات کار اساتید ایران رو نگاه کنید ببینید چه ساعتهایی در دانشکده حضور دارند و چند روز در سال تعطیل هستند و کدومشون با صنعت قرارداد دارند و خروجیشون برای کشور چیه.بررسی کنید ببینید کدومشون تدریس می کنن و کدومشون درس رو بصورت پرزنتیشن به دانشجو واگذار میکنن از دانشجوها سوال کنید ببینید در پایان نامه کدومشون درست راهنمایی میکنن و چند ساعت در کل وقت میذارن.
در المان استادی که نمیتونه با صنعت قرارداد ببنده رو اخراج میکنن اینجا طرف برا خودش امپراتوری تشکیل میده در دانشکده و بساطی داره و کسی نمیتونه تکونش بده
برای من جای تعجبه که داوری مقالات رو هم انجام نمیدن و پیگیری که می کنیم میفرمایند استاد وقت ندارند!!! دوست دارم بدونم وقتش صرف چه کاری میشه پدرجان شما که نه تدریس میکنی نه در دانشکده هستی نه با صنعت کار میکنی دیگه چرا وقت کم میاری؟
3 ماه تابستون یک ماه عید و دو ماه امتحانات تعطیل هستند با احتساب تعطیلی پنج شنبه و جمعه و تعطیلات رسمی دیگه شما جمع بزنید ببینید روزای مفید کاری اساتید چند روزه روزانه 3 ساعت هم در دانشکده نیستند جمع بزنید ببینید چند ساعت در سال کار میکنن و خروجی اینها چیست
یک درصد هم ممکنه استادی از بینشون پیدا بشه که کار میکنه و حضور داره که اون هم خروجی نداره فقط در حال باز تولید علم هست.
هر کس در مورد این مطالب شک داره دستش رو میگیرم میبرم دانشکده ای که وضعیتش اینه نفرمایید این مسائل نیست و ...همه اینها مشاهدات ما است(مشاهده شده نتیجه مقاله و..نیست ناظر با چشم خودش در مدتی که در اون دانشگاه بوده عینا اینها رو دیده است)
نفرمایید تعمیم جزء به کل هست اکثرا همینی است که بنده خدمتتون گفتم (4091935) (alef-13)
دانش اموخته ای دیگر
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۹:۳۹:۵۶
افرین منم دقیقا همین نظرو دارم (4092095) (alef-11)
وضعیت خیلی بد است، اخلاقیات سقوط کرده است.
به شدت منتقد این وضع هستم.
خیلی از مواقع پنجشنبهها دانشکده هستم، دو تابستان گذشته حتی فرصت مسافرت هم نداشتم، و تقریبا هر روز دانشگاه بودم، خروجی قابل قبولی هم داشتم اما باز هم از قافله عقب هستم. (4092253) (alef-13)
بنده استادم مقاله هم دارم خودم هم نوشته ام.اما به من رساله نمی دهنداحتمالا چون نه اهل رابطه ام نه اهل پرورش دانشجوی بی سوادجایم هیچ جانیسنت نه دردل دانشجونه دریادمسولان. (4094427) (alef-11)
اینها میروند مثلا مقاله مینویسند که رتبه بگیرند از استادیار مثلا بشوند استاد و غیره ذلک و حقوق و مزایای بیشتری بگیرند . یعنی فقط برای پول و مقام و رتبه و قبولی در مصاحبه است در نتیجه دزدی مقاله پیش می اید وگرنه کجاست تکنولوژی که از این مقالات نصیب ایران شده باشد ؟ (4091949) (alef-13)
این هم نتیجه مدرک گرایی و مسابقه بعضی ها برای گرفتن فوق لیسانس و دکترا که مثلا بگویند ما یک .... چیزی هستیم و در عمل چیزی جر این نیست که در متن گزارش بالا میبینیم فقط مدرک خالی آنهم با تقلب و جعل (4091964) (alef-13)
وقتی به جای فعالیت های مثبت در همه امور بدنبال آمار سازی هستیم نتیجه همین است. تا کنون اینهمه هزینه ای که برای این مقا لات داده شده چند تای آنها
موجب باز شدن گره ای از مشکلات کشور گردیده است. ما با ارائه این مقالات فقط
بعضی از نخبگان را با هزینه خود به خارجیان برای خروج از کشور معرفی مینماییم. (4091970) (alef-13)
عزيزم الان توتدبيرواميديم (4091976) (alef-13)
جهش علمی در دولت احمدی نژاد ! (4091978) (alef-13)
فرزین
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۷:۵۹:۵۱
هیچ جای تعجب نیست. فروختن علم در خیابون ها یا تبلیغ ارشد و دکترا در تلویزیون که به فلان جا بیاید و..... آخرش میشه همین. البته که همه این ها خبر از یک فاجعه میده. اونم اینکه در دانشگاه های ما به همه این تقلب ها امتیاز داده میشه که طرف هر جور شده میره با پول مقاله چاپ میکنه. وگرنه کدون عقل سالمی این کار رو میکنه؟
جدا از این مطلب، اساتید و دانشجوهایی هستن که اگرچه تقلب نکردن ولی به خاطر سواد بسیار پایینی که دارن مقاله هایی چاپ میکنن و از طریقشون هم ارتقا میگیرن یا میرن دکترا اکه حتی آدم روش نمیشه اون ها رو تو دفترچه یادداشت بنویسه تا چه برسه به یک ژورنال علمی بفرسته
جلوگیری از این ها واقعا کار آسونیه ولی اون چیزی که واضخه اینکه نمی خوان جلوش رو بگیرن به هزار و یک دلیل. وگرنه اگه دانشجو و یا استادی رو که مقاله پولی و آبکی چاپ میکنه رو اخراج کنن چند باز اون وقت میبینید که 90 درصد افراد اصلا به تحصیلات تکمیلی نمیان چون توانایی دکترا گرفتن و یا ارشد گرفتن (از نوع واقعیش) کار همه نیست.
اینقدر منزلت علم دانش و دانشگاه اومده پایین که الان بیرون به هر کی میگی مثلا دارم دکترای فلان رشته رو میخونم همه بهت به چشم یک علاف نگاه میکنن که از سر بی کاری رفته دانشگاه. واقعا دردناکه این قضیه. در ها رو باز کردن و افرادی که حتی دیپلم نمیتونستن بگیرن رو راه دادن دکترا بعد اونوقت میگن چرا تقلب علمی میشه. (4091994) (alef-13)
دانشجویان را مورد تنبیه قرار داده اید . تکلیف استادان که نام خود را در این مقالات درج نموده و اساسا انها با بهره کشی از دانشجویان مقالات ارائه داده اندچه شده است؟
همیشه سرباز مقصر شناخته میشود و تنبیه می شود . استادان و سرهنگان معافند!!! (4091995) (alef-13)
استاد مسئول تحقیقه چون رسما همه داده ها باید توسط استاد کنترل شده باشه بنابراین مسئول اصلی همون استاده است نه دانشجو
وقتی مقاله ای منتشر میشه و اسم استاد هست به این معنا است که استاد مقاله را خوانده و انرا کاملا قبول داره و بر گرداوری داده ها هم نظارت کامل داشته (4092106) (alef-13)
آریابان
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۹:۱۴:۳۶
اعلام جزییات تقلب های علمی دانشگاهی-نما !!!! های ایرانی در واقع خاصیتی ندارد جز در حد یک نوشداروی پسا فوت سهراب !!!! و نه بیشتر ؛
زمانی چنین "مچ-گیری" هائی در بازشناسی سره از ناسره ارزشمند و سازنده بوده و خواهد بود که خود دوایر بازبینی آموزش عالی ایرانی شخصا و بسیار پیشتر و زودتر از یک منبع و مفتش خارجی !!!! همچون "نیچر" ، افراد ایرانی متقلب و خاطی در امر ارتکاب دوپینگ علمی !!! را بابتکار خود ، رسوای خاص و عام میکرد، نه مثل الآن که چشمها را بر روی تبلیغات فساد آفرین علنی در تهیۀ پایان نامه های علمی بسته بود و دست روی دست گذاشته بود تا بالاخره بیگانگان طشت رسوائی شماری از آموزشگران عالی ایرانی !!!! را از بام دنیای علم و دانش به زیر انداختند و ...... ؛ (4092059) (alef-13)
سلام یک کار گروهی تشکیل شده از طریق یک گروه پزوهشی در خارج از کشور که در شهر های کوچک و بزرگ ایران که تعداد دانشگاههای متعددی دارد و با توجه به آمارهایی که قرار شده از هیئت علمی آنان و تعداد دانشجویان در کلاسها و حتا نحوه ارائه واحدهای درسی و مدل پزوهشهاشان و مدل تدریس کنفرانسی توسط دانشجویان و جزوه نویسی های دانشجویان توسط زیراکس های به اصطلاح اساتید و بعد در آخر پایان نامه نویسیسها و پایان نامه فروشی ها و حتا در بسیاری از شهر ها خدمات سرچ مقاله و تحقیق و مصاحبه هایی که از طریق تلفن همراه از این مراکز پایان نامه نویسی گرفته میشود و همراه با رنج قیمتها در مراحل لیسانس و ارشد و دکتری و همه این مراحل با تهیه گزارش تصویری از اماکن تهیه این مطالب برای تحقیق در چند مرکز دانشگاهی اروپایی توسط یک عده که پول خوبی هم گرفته اند در حال انجام است (4092124) (alef-13)
برخی اساتید اصلا در جریان پایان نامه دانشجو نیستند و چون خیلی کاری نمی کنند می توانند چندین دانشجو را همزمان بگیرند و در آخر سال چندین مقاله به اسم خود داشته باشند. ولی اساتیدی که وقت می گذارند و با دانشجو کار می کنند نمی توانند با آن ها رقابت کنند. (4092126) (alef-13)
وقتی یه استادیار راهنمایی حدود 40 دانشجوی دکتری و ارشد را در هر ترم بعهده میگیره دیگه چه انتظاری دارید. من دو سال برای پایان نامه ام جان کندم . خدا میداند که برای هر صفحه و هر فرمول آن چند کتاب و مقاله خوندم تا ببینم چکار باید بکنم. اما استاد راهنمام حتی یه راهنمایی ساده هم به من نکرد. یه هفته قبل از دفاع حتی یکبار پایان نامه را نخونده بود. دیدم از مهمانسرای دانشگاه به من زنگ زده که بیا کارت دارم رفتم دیدم توی رستوران داره ناهار میخوره برگشته به من میگه ببین من وقت زیادی ندارم توی 10 دقیقه بگو که چکار کردی. تقریبا از 80 درصد مطالبی که توضیح دادم چیزی نفهمید. بخاطر همین هم میگفت اینو نمیخواد تو جلسه دفاع بگی. حالا بماند که روز و ساعت تعیین شده برای دفاع از پایان نامه من هم بخاطر مسافرت ایشون دقیقا یک روز قبل از جلسه تغییر کرد. ساعت 5 صبح زنگ زده به یکی از دانشجویان که به فلانی بگید من فلان تاریخ نیستم همین امروز باید دفاع کنه . من بیچاره حتی فرصت نکردم قبل از جلسه یه دوش بگیرم. بعدها پایان نامه ام را داده بود به یکی دیگه از دانشجویانش تا به اسم ایشون و خودشون از اون مقاله دربیاره . اون بنده خدا هم اصلا از موضوع من سر در نیاورده بود یه چیزایی از متن به اضافه جدولها و فرمولها کپی کرده بود تو مقاله . برای ژورنالی که فرستاده بودند مقاله رو به شرط تصحیح پذیرفته بودند اما حضرات چون نمیدونستند و نمیتونستند تصحیحش کنن یه جوری که من ناراحت نشم اومدن سراغم (به من گفتند میخواهیم این رو چاپ کنیم شما ویرایشش کن) ببشتر که بررسی کردم تازه فهمیدم که میخواسته تمام یافته های پایان نامه رو به نام خودش مصادره کنه. (4092220) (alef-13)
در دانشگاه های ایران برای دانشجوی فوق لیسانس مقاله اجباری هست، باید مقاله ژورنال داشته باشد تا با نمره کامل دفاع کند و حتی اگر کنفرانسی باشد بعضی دانشگاه ها قبول نمیکنن که با نمره کامل دفاع بشه. طبیعی هست که با این تعداد دانشجو این اتفاقات می افته. تو آمریکا برای دانشجوی فوق لیسانس که هیچ، حتی برای دانشجوی دکترا هم مقاله اجباری نیست. خیلی کارها هست که ممکنه کاملا کاربردی و مورد نیاز صنعت باشه ولی مقاله ای از اون قابل انتشار نباشه... (4092314) (alef-13)
اینها نتیجه نبودن شایسته سالاری و حاکمیت پارتی بازی و ریاکاری میباشد
آبروی جامعه علمی را در سطح بینالمللی بردند باید زندانی شوند و از کار معلق (4092335) (alef-13)
مقاله رو یه استادی با دانشجوش دقیقا کپ زدن فقط بجای کل کشور برا استان انجام دادن براش ایمیل فرستادم شما که کپ زدید لا اقل اسم مقاله ام رو تو منابع میوردید میگه دانشجوم یادش رفته (4092380) (alef-11)
وقتی از دوره متوسطه آموزش ها حرفه ای و مناسب بازار کار نیست وقتی با دیپلم فقط کارگر ساده ای و فقط درس میشه ژست اجتماعی هر بی استعدادی بابد یک مدرک دانشگاهی بگیره و تشخص حساب میشه وقتی در همه و شهرهای بزرگ و کوچک دانشگاه داره این همه سطح علمی پایین می آید. (4092396) (alef-11)
متاسفانه صورت دیگه ای از تقلب دارد شکل می گیرد در اینجا پزوهشگر از پول کشور درخواست انالیز به دوستان خود در کشور های خارجی می دهد واسم اونها رو وموسسه شانرا در کنار اسم خود می نویسد واز این بابت امتیاز میگیرهومقاله اش که کسی در داخل با آن موافق نیست رو چاپ می کنه (4092529) (alef-13)
منظورتون از پول کشور چی هست. من خودم شاهد این مساله بودم که از شخص خارجی تقاضای انجام انالیز به صورت رایگان میشه. در واقع از افرادی که در خارج از کسور هستند و داراز کرسی و منصب در یک دانشگاه معتبر می باسند درخواست همکاری میشه به این صورت که در ازای انجام انالیز به صورت رایگان اسم انها در مقاله نوشته شود. (4092852) (alef-13)
متاسفانه از سالها پیش توسعه کمی دانشگاه ها، رشته های تحصیلی ، تعداد دانشجو ،تولید مقاله و ... مثل سرطان به جان آموزش عالی کشور افتاده است. کیفیت دانش غالب فارغ التحصیلان مدام رو به کاهش است.
بنده بعد از گذشت 20 سال از اخذ مدرک کارشناسی و صرفا به منظور ارتقاء سطح دانش خود و رفع نیازهای کاری، سال گذشته در کنکور کارشناسی ارشد شرکت و در رشته ارشد مدیریت پروژه و ساخت غیر حضوری یک دانشگاه غیر انتفاعی در تهران پذیرفته شدم. ظرفیت پذیرش در دانشگاه مذکور ابتدا 40 نفر اعلام شده بود که در مقایسه با دانشگاه های دیگر زیاد بود. جالب اینجاست که در دوره تکمیل ظرفیت 40 نفر دیگر نیز پذیرش نمودند . با کمال افتخار در سایت دانشگاه اعلام می کنند که امسال 15% بیش از ظرفیت مصوب جذب دانشجو نموده اند. در این دانشگاه اساتید و هیات علمی معرفی شده تقریبا حضور ندارند. هر کدام در چندین دانشگاه پست وسمت داشته و یا معاون ومشاور وزراتخانه ها و سازما نها بوده و یا خود شرکت ساختمانی داشته و خلاصه دغدغه های اصلی شان همه چیز هست الا کیفیت خدمات آموزشی که به دانشجو ارائه می شود. حضرات هر کدام یک دو دستیار از فارغ التحصیلان انتخاب کرده و کار را به ایشان سپرده اند؛ که به جرات سطح سواد ومعلوماتشان حداقل از نیمی از پذیرفته شدگان کمتر می باشد. کار ایشان شده ترجمه مقاله خواستن از دانشجویان و طرح تکلیف و کو ئیزهای بچگانه گرفتن. بزعم بنده و بسیاری از پذیرفته شدگان، سطح دانشگاه مذکور با شیوه در پیش گرفته متاسفانه به سطح مدارس ابتدایی تنزل یافته است. با گذشت در حدود 2 ماه از شروع نیمسال اول تحصیلی بنده و حداقل 3 نفر دیگر (تا جایی که من مطلع شده ام) بدلیل اینکه ادامه تحصیل در این دانشگاه را به جز اتلاف عمر و هزینه نمی دیدیم و هیچ یک از اهداف ما برای ادامه تحصیل را برآورده نمی کرد؛ انصراف را ترجیح دادیم. با اطلاعی که از سایر دانشگاه های معتبر کشور دارم حال و روز آنها هم چندان بهتر نیست. لذا بنده با خود عهده کرده ام اگر روزی مجددا قصد به ادامه تحصیل داشته باشم با این اوصاف هیچگاه به تحصیل در دانشگاه های داخلی فکر نخواهم کرد.
حضرات مسئولین به داد آموزش عالی برسید. با ارائه آمار و ارقام تعداد دانشجو ومقالات و ... کشور پیشرفت نخواهد کرد. وضعیت فعلی کشور خود شاهد این مدعاست. (4092553) (alef-13)
روی صحبت مردم با جاعلان علم است "جایی که باید محل تولید علم وفناوری باشد محل تولید جعل علم شده " (4092757) (alef-13)
استاد کارشناسی ارشد من و چند تا از دوستام رو مجبور کرد تا مقاله isi بنویسیم بعدش با کلی اذیت و آزار من در فارغ التحصیلی و تهدید به نیامدن در جلسه دفاع هیچکدوم از مقاله ها پذیرفته نشدند و همش عقده هاش رو سر من بدبخت خالی میکرد. دیوار کوتاه تر از من پیدا نکرد. تو دانشکده هیچکی سمتش نمیرفت ولی من اشتباه کردم ایشون رو انتخاب کردم. خدا ازش نگذره (4092930) (alef-13)
س ا جعفری
۱۳۹۵-۱۰-۱۱ ۱۳:۲۰:۵۱
سالها باید که تا یک سنگ اصلی زآفتاب، لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن.
چکیده: شکل جدیدی از علم در کشور ما در حال شکل گیری است که انگیزه اصلی آن نه کنجکاوی و درک بهتر حقایق یا حتی حل مشکلی از جامعه، بلکه منافع کوتاه مدت کاملا شخصی است. ماشین تولد مقاله برخی از مقامات علمی کشور تعداد سالانه مقالاتی که تولید میکند با تعداد مقالات کل عمر آلبرت اینشتین یا بزرگان دیگر علم برابری میکند. همین کافی است بفهمیم چقدر ما مفهوم علم مدرن را کج فهمیدهایم.
مطابق قانون گودهارت «اگر یک معیاری به هدف تبدیل شود، ارزش خود به عنوان یک معیار را از دست میدهد». از این رو هر متریکی در علم (یا حتی اقتصاد) به عنوان معیار کمی کردن اعلام شود، به محض اعلام شدن افراد قادر خواهند بود خودشان را با آن معیار تنظیم کنند و آن معیار به هدف تبدیل میشود. این برای علم غرب که یک بدنه سالم دارد شاید مانند یک بیماری باشد که ممکن است به مرور بهبود یابد. شما در غرب دانشمندان عمیق زیادی را پیدا میکنید که مقهور این مترها نیستند.
اما چیزی که مرا آزار میدهد و با آرمانهای نوجوانی من که مرا جذب فیزیک کرد سازگار نیست این است که قبل از اینکه بدنه استوار و اصل و اساس محکم و فرهنگ مباحثه و تضارب آراء علم غرب وارد کشور ما شود، وجهه بیمار و شمارش پذیر کردن آن در کشور ما گسترش زیادی پیدا کرد. ما قبل از اینکه مباحثه و تضارب افکار را در محیط دانشگاهی خود تمرین کرده باشیم خیلی سریع به نقطهای رسیدیم که افرادی که رییستر بودند متریکهایشان به طورنمایی صعود کرد. این روند خیلی شبیه شکل گیری نسلی از میلیاردها است که در اصطلاح اقتصادی ایران نو کیسه نامیده میشود. ای بسا که هر دو پدیده ریشه مشترک در فرهنگ خاص و پیچیده ما داشته باشند.
در هرم علمی ایران یک راس هست بنام استاد. کف هرم موجودی است بنام دانشجوی دکتری. یک لایه دیگر هم در کف هرم بنام post doc در حال شکل گیری است. بدنه این هرم خالی است. در ارتش علم ایران همه افراد یا سرلشگر هستند یا سرباز. این هرم طبقه متوسط ندارد. کیفیت خروجی تشکیلات علم ایران به طور آماری توسط کف هرم که دانشجویان دکتری هستند تعیین میشود و لذا اگر کسی از من بپرسد سطح علم ایران را چه کسانی تعیین میکنند من خواهم گفت دانشجویان دکتری. ادعای مهم من آن است که خروجی این هرم مطابق قوانین آمار و احتمال وابستگی ضعیفی به اینکه چه کسی در راس هرم نشسته است دارد. در سیستم فعلی علم ما پدیدههایی مثل Duncan Haldane (برنده جایزه نوبل ۲۰۱۶ فیزیک) یا Kane-Mele (که خانواده مهمی از مواد عایق را کشف کردند که فرقشان با عایقهای معمولی توسط شاخه از از ریاضیات بنام توپولوژی!! قابل درک است) که یک سری دانشمند جا افتاده و پیران باهوش، و پرکار بنشینند و کار علمی بکنند به صورت سیستماتیک شکل نخواهد گرفت.
ویروس این بیماری شمارش علم، در ایران بومی شده است و به یک هیولایی وحشتناکتر از نسخه اصلی و آمریکاییاش تبدل شده: ایران و چین تنها کشورهای دنیا هستند که متناسب با تعداد خروجیهای پژوهشی به محقق پول مستقیم و بدون واسطه میدهند که البته آن پول هم به جامعه هدف اصلی و صحیح که دانشجویان دکتری هستند به طور کامل نمیرسد و جایی که ارباب هست، رعیت بهره اندکی میبرند. بنابراین شکل جدیدی از علم در کشور ما در حال شکل گیری است که انگیزه اصلی آن نه کنجکاوی و درک بهتر حقایق، بلکه منافع کوتاه مدت کاملا شخصی است.
این سیستم فرصت عمیق فکر کردن به ما نمیدهد و همه ما را به یک مشت .... تبدیل کرده است که رقابت اصلی ما سر درازتر کردن رزومه و لیست مقالات است، نه سر درک مفاهیم و تولید تفکرات اصیل. دست کم تاریخ فیزیک مدرن به ما میآموزد که تولید یک تفکر اصیل که ممکن است سالیان درازی زمان ببرد (تازه با فرض اینکه روی دوش گالیله ایستاده باشیم) با سالی چند ده یا چندین ده مقاله تولید کردن سنخیت ندارد.
س. ا. جعفری
دانشیار فیزیک دانشگاه صنعتی شریف (4093049) (alef-11)
خیلی جالب نوشتید استاد ممنون (4095800) (alef-11)
من یه استاد دانشگاهی را میشناسم که در حال حاضر علاوه بر جانشینی معاونت یکی از سازمانهای فخیمه کشور و عهده داری مدیریت یکی از شبکه های سیما تاکنون طبق رزومه ای که خود ارائه داده توانسته دهها مقاله در نشریاات علمی و پژوهشی داخلی و بین المللی منتشرکند. به علاوه ایشان توانسته 13 کتاب تالیف و یکی نیز ترجمه کند....سوال اینجاست که واقعا با حجم زیادی از کارهای اجرایی که بر عهده ایشان است چطور ممکن است بتواند دهها مقاله و کتاب بنویسد؟ (4093058) (alef-11)