کد مطلب: 414720
نگاهی به طرح جدید مجلس؛
کارت سوخت نرفت، رفت و برگشت!
بخش اقتصادی، الف 27 آبان 95
مجلس نهم در فروردینماه رأی مخالف به حذف کارت هوشمند سوخت داد، اما دولت با شروع مجلس دهم در لایحه اصلاحی قانون بودجه 95 خواستار حذف شد و مجلس تصویب کرد، اما با گذشته دو ماه دوباره مجلس رأی به ماندگاری کار سوخت داد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۵
بارها دیده شد که مجلس طرحی را تصویب کرده، اما با گذشته مدتزمان خیلی کوتاهی دوباره طرح جدیدی را تصویب میکند که طرح (قانون) قبلی را حذف و با آن مغایرت دارد، این بار این موضوع برای کارت هوشمند سوخت رخداده است.
مجلس نهم زمانی تصویب لایحه بودجه 95، رأی مخالف به حذف کارت هوشمند سوخت داد، اما دولت با شروع مجلس دهم از فرصت استفاده کرد و با ارسال لایحه اصلاحی قانون بودجه 95، خواستار حذف کارت سوخت شد که مجلس آن را تصویب کرد، حال باگذشت 2 ماه از مصوبه مجلس، نمایندگان کلیات طرحی را تصویب کردن که حکایت از ماندگاری کار سوخت دارد و امروز در هیاهوی مشکلاتی اقتصادی کشور، بودن یا نبودن کارت سوخت، در صحن مجلس مطرح است.
رأی مجلس به حذف نشدن کارت سوخت
نمایندگان مجلس دوره نهم اواخر فروردین امسال و در زمان بررسی لایحه بودجه٩۵، رأی به بقای کارت هوشمند سوخت داده بودند تا سوختگیری خودروها همچنان با استفاده از کارت سوخت انجام شود؛ البته دولت مخالف این تصمیم بهارستان بود.
بند ح الحاقی تبصره 14 قانون بودجه 95، یکی از بندهای پرحاشیه قانون بودجه 95 و مربوط به سهمیهبندی بنزین در سال 95 با استفاده از کارت سوخت بود که دولت را موظف کرد تا سهمیهبندی بنزین را حداکثر چهار ماه پس از تصویب قانون بودجه (31 مردادماه) اجرایی کند و همه وسایل نقلیه اعم از بنزینی، نفت گاز و دوگانهسوز به کارت سوخت مجهز شوند و عرضه سوخت فقط با استفاده از کارت هوشمند سوخت انجام شود.
قیمت سوخت نیز درصورتیکه وسیله نقلیه با استفاده از کارت سوخت جایگاه و یا مازاد بر سهمیه تعیینشده سوختگیری میکرد، بر اساس قیمت تمامشده محاسبه میشد؛ بدین معنی که قیمت بنزین و گازوئیل دونرخی بود.
این مصوبه با مخالفت دولت تصویب شد و دولتمردان در همان زمان گفتند اعتقادی به دونرخی بودن بنزین ندارند و با آن مخالف هستند. هدف مجلس، مدیریت مصرف و جلوگیری از پرداخت یارانه به افراد پرمصرف بود، در حالی است که در شرایط فعلی افراد پرمصرف نیز یارانه دریافت میکنند.
ارسال اصلاحیه و حذف کارت سوخت
دولت که به اجرای این مصوبه مجلس اعتقادی نداشت و برای اینکه از قانون سرپیچی نکند، از فرصت استفاده کرد و با آغاز به کار مجلس دهم و روح حاکم بر فضای آن، در 15 تیرماه لایحه اصلاحی بودجه 95 را روانه بهارستان کرد که این لایحه در شهریورماه در صحن مجلس تصویب و قانون شد تا دولت آن را اجرایی کند. نمایندگان مجلس با تصویب لایحه اصلاحی دولت و با حذف بند ح تبصره 14 قانون بودجه 95 با حذف کارت سوخت موافقت کردند و دیگر خبری از بنزین با دو نرخ نخواهد بود.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در روز 13 مهر خبر از حذف کارت سوخت داد و گفت: این موضوع در اصلاح بودجه 95 صورت گرفت و از طرف مجلس و شورای نگهبان تائید شد که رئیسجمهور آن را ابلاغ کرد که عملاً تکلیف کارتهای سوخت مشخصشده و این موضوع از سیستم سوخترسانی کشور حذف شد.
رأی به بازگشت کارت سوخت به گردونه
اما باگذشت 2 ماه از ابلاغ اصلاحیه قانون بودجه به دولت، نمایندگان مجلس در طرحی خواستار ابقای کارت سوخت شدند. طرح اصلاح ماده یک قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت سوخت با 116 امضا به هیئترئیسه مجلس تقدیم شد و نمایندگان در جلسه علنی روز دوشنبه هفته جاری، با یکفوریت کلیات طرح حفظ و ابقای کارت هوشمند سوخت موافقت آن را تصویب کردند.
تصویب نهایی این طرح، به معنای بازگشت کار سوخت است و دولت بهمنظور ترغیب مصرفکننده به استفاده از کارت هوشمند سوخت مختص هر خودرو از سیاستهای انگیزشی در چارچوب قوانین و مقررات استفاده کند.
چرایی ماندن کارت سوخت
فلسفه وجودی کارت سوخت تنها برای سهمیهبندی نبود، بلکه بهمنظور استفاده صحیح از سوخت بود و حذف کارت سوخت باعث دامن زدن به قاچاق بنزین و تجویز واردات بدون حساب خواهد شد و شاید دوباره باکارت سوخت شاهد قاچاق بنزین کشورهای همسایه مثل ترکیه، پاکستان و افغانستان فراهم شود.
موافقان حذف کارت سوخت اعتقاددارند استفاده از سامانه هوشمند کارت سوخت درزمانی که بنزین چند نرخی بود، کارایی داشت و امروز که بنزین تکنرخی است، کارایی ندارد؛ اما مخالفان حذف کارت سوخت اعتقاددارند استمرار و حفظ این سامانه تنها مربوط به بحث سهمیهبندی نیست و یکی از مسائل بسیار مهم آن موضوع قاچاق است. بررسیها حاکی از آن است که جایگاه داران سوخت، دولت و مسئولین وزارت نفت ازجمله وزیر نفت از مخالفان اصلی کارت سوخت هستند.
استفاده از کارت سوخت و سامانه هوشمند ضمن ارائه اطلاعات و آمار از وضعیت مصرف سوخت در ناوگان حملونقل باعث کنترل مصرف فرآوردههای نفتی، یکپارچگی اطلاعات و شفافیت در میزان توزیع سوخت نیز خواهد شد و از قاچاق جلوگیری میکند و میتوان میزان مصرف را با آن مدیریت کرد.
قبل از ایجاد سامانه کارت هوشمند، قاچاق سوخت در کشور سازمانیافته بود که با استفاده از این کارت، این مسئله پایان یافت و مصرف بنزین در کشور بیش از ۱۳ میلیون لیتر در روز کاهش یافت. اکنون مصرف بنزین در کشور در حال افزایش است، بهطوریکه در 8 ماهه نخست سال جاری میزان مصرف بنزین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد رشد را نشان میدهد.
احمد توکلی رئیس هیئتمدیره سازمان مردمنهاد دیدهبان شفافیت و عدالت نیز در زمان بررسی اصلاحیه قانون بودجه هشدار داد که با حذف کارت سوخت شفافیت از بازار بنزین رخت برمیبندد، قاچاق دوباره جان میگیرد و تخلفات بسیاری از جایگاه داران ادامه مییابد و اطلاعات بسیار باارزشی که برای تسهیل خدمترسانی، ازجمله تعقیب مجرمان لازم است، همه از دست میرود.
سازمانهای مختلفی ازجمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مرکز پژوهشهای مجلس بارها بر اهمیت حفظ کارت سوخت تأکید کردهاند. کارشناسان نیز یکی از مهمترین دلایل حفظ کارت سوخت را بسترسازی اعمال سیاستهای کنترل مصرف سوخت در شرایط لازم اعلام کردهاند. اگرچه قیمت فعلی فروش بنزین در کشور نزدیک به قیمت فوب خلیجفارس است، اما این احتمال وجود دارد که در آینده قیمتها تغییر کند و حفظ کارت سوخت لازمه انعطاف در شرایط حساس و ویژه است.
دستاوردهای کارت هوشمند و اجرای نظام سهمیهبندی سوخت، توقف قاچاق و کنترل مصرف بنزین، امکان برآورد انواع خودروهای فعال و غیرفعال کشور، شناسایی خودروهای فرسوده، شناسایی خودروهای پرمصرف و کممصرف، کسب اطمینان از عدم قاچاق در جایگاههای سوخت از مزایای اجرای آن است که منفعت اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اجرای این طرح در مدت هشت سال حدود ١٠٠ میلیارد دلار برآورد شده که ٧۵ میلیارد دلار آن بهطور مستقیم ناشی از کاهش مصرف و واردات بنزین است.
این سامانه هوشمند در طول چند سالی که از استفادهاش میگذرد، الگوی خوبی برای کشورهای منطقه شده است. حتی کشور ونزوئلا و کشورهای دیگر به دنبال پیادهسازی این مدل هستند.
انتظار میرود که مجلس شورای اسلامی بهمنظور حفظ اطلاعات ارزشمندی که در بستر کارت سوخت به دست میآید، حفظ آن را پیگیری و تصویب و در مقابل فشارها و مخالفتها ایستادگی کند و با احیای مجدد کارت سوخت، زمینه مقاومسازی اقتصاد انرژی کشور در مقابل تهدیدها را فراهم سازد.
کلمات کلیدی : بنزین+ کات سوخت+قاچاق
در آلوده ترین روز سالهای اخیر، میلیونها خودرو بدون هیچ محدودیتی بنزین ارزان میسوزانند و دولت هم هیچ تدبیری بکار نمی بندد
دولت می تواند در روزهای آلوده، با استفاده از سامانه کارت_هوشمند_سوخت، بر مصرف زیاد بنزین، عوارض آلوده سازی وضع و مردم را به مدیریت مصرف سوخت دلالت و حداقل از بدترشدن وضع پیشگیری کند.
با ثبات نرخ بنزین در این چند سال، قیمت_واقعی_بنزین حتی از قبل از هدفمندی هم ارزانتر شده اما گویی دولت هدف خود را مصرف (و مالا واردات) هرچه بیشتر بنزین، قرارداده است.
آلودگی_هوا نفس مردم را به شماره انداخته، ما مسئولان... (4020383) (alef-13)
بنزين ارزان ؟؟؟؟؟ بنزين ليتري ١٥٠ تومان وارداتي را ١٢٠٠ تومان مي فروشند ،ارزان است ؟؟؟؟؟ (4020520) (alef-13)
مثل اینکه تو شکمت خیلی سیره یا اینکه توی این مملکت زندگی نمیکنی که نمیدونی گران شدن حداقلی بنزین چه فشاری به اقشار کم درآمد داره که اینجوری خیلی راحت میگی بنزین ارزانه و گرانترش بکنید!!! (4020572) (alef-13)
بنزین ارزان؟!!!!
شما لیتری چند میزنی؟
با کاهش جهانی قیمت نفت حام تازه داریم گرون هم میخریم
کارمند وزارت نفت هستید؟ (4020580) (alef-13)
کارت سوخت در صورتی توجیه حذف دارد که فروش بنزین و سوخت های دیگر، بدون سوبسید/یارانه با نرخ شناور و ازاد و رقباتی با منطقه و همسایگان ایران باشد وگرنه قاچاق قطعی است.
منتها اگر قررا است سوبسید داده شود کارت سوخت به درستی باید بکرارود یعنی اسوخت با کارتهای زاد دیگر بی معنی است. همچنی کنترل شود مصرف خودورها و کسانی زیاد مصرف میکنند بررسی شود که قاچاق نمی شود و این ربطی ندار سهمیه باشد یا نباشد یعنی سوبسید دادن یک چیز است و سهمیه یک چیز دیگر.
ولی راه حل برای کاهش الودگی خودرها، جایگزینی است و د رمزیقه قرار دادن مردم برای کمتر مصرف کردن سوخت تا یک حدی است! بالاخره رمدمی ناچارند خودرو استفاده کنند مثلا روزی صد کیلومتر طی مسافت، حالا بیاند 5 لیتر بدهد ولی خودرو 10 لیتر مصرف دارد این شخص مجبور است بقیه خارج سهمیه بخرد! (4023090) (alef-13)
کارت سوخت هیچ نقشی در کاهش قاچاق نداشت
قاچاق سوخت از طریق خط لوله در بستر دریا ادامه داشت
تنها بدلیل دو نرخه بودن بنزین مردم سعی کردند بیش از سهمیه دولتی خودشان سوخت مصرف نکنند
و در نهایت هم صرفه جوها با باطل شدن سهمیه پس اندازشان در کارت مجازات شدند!!! (4020403) (alef-13)
دلیلش این بود جایگاه سوختف دارای کارت ازاد هستند و هر کسی سهمیه یا 1- کارت سوخت ندارد میتواند از ان استفاده کند! در نتیجه فلسفه وجودی کارت سوخت از بین بردند!
2- کارت سوخت دارای سیستم بانک اطلاعاتی است و بارحتی می شود نالیز مصرف هر خودرو به سرعت بدست اورد . ولی به دلالی نامعلوم حاضر نیستند انالیز کنند و مثلا پرمصرف ها بخوص در این یک سال اخیر بپرسند چطوری سوخت ازاد مصرف کردی؟
وقتی قانونی باشد ولی مسئولان متخلافان پیگیری نکنند ان قانون بیفایده یمشود.
بایست کارت سوخت باشد ولی قمیت ازدا باشد و از یک حدی متعارف برای خودروی شخصی نباشد نه سهمیه ناچیز و حتی سهمیه برداشتند و هر کارت سوخت به نرخ ازد بنرین بزند پرمصرف ردگیری شود و به صورت شانسی برخی از انها بررسی شود کجا و چگونه سوخت مصرف کردند. مثلا یک خودرو شخصی بپرسند چرا در یک ماه چهارهزار لیتر سوخت مصرف کرده. معلوم است وقتی ردگیری نشود قاچاق از بین نیم رود. (4020878) (alef-11)
جالبه همه حتی خود وزارت نفتی ها قبول دارن که کارت سوخت نقش کلیدی توی قاچاق بنزین توی سال های اخیر ایفا کرده و بعد شما همه چی رو انکار می کنی؟!!!
جهت اطلاعتون میگم قاچاق بنزین قبل از اجرای طرح کارت سوخت (سال 86) حداقل 3 میلیون لیتر در روز بود (آمارهای غیررسمی تا 10 میلیون لیتر در روز هم میگن) و بعد از اجرای این طرح به حدود صفر رسید (4021194) (alef-11)
آریابان
۱۳۹۵-۰۸-۲۸ ۱۸:۴۱:۱۰
اخبار کشف و دستگیری باند های قاچاقچیانی که یا با اضافه کردن باکهای حجیم و جاساز در اتوبوسهای مسافربری و کامیونهای ترانزیتی و یا با پر کردن تانکرهای زمینی و یا لنج های شناور دریائی به حمل محمولۀ قاچاق میپردازند دائما بگوش میرسه و بنابراین تداوم کاربری و استفاده از سامانۀ کارت سوخت حتما برای گازوئیل ضروریست ؛
طبیعتا هر قاچاقی زمانی سودآفرینه و دارای جاذبه است که تفاوت قیمت بین داخل و خارج کشور وجود داشته باشه که اونهم قاعدتا توسط خودرو های سواری انجام نمیشه ؛
البته در دیگر سوی سکه، هر چند در شرایط فعلی نیازی باستفاده از کارت سوخت بنزین و تحمیل طاقت فرسای معطلی و ترافیک بیشتر به خودرو های سواری در پمپ بنزین ها نیست ولی در هر حال بهتره که سامانۀ کارتی خودرو های سواری هم کماکان حفظ بشه تا در موارد ضروری و " فورس-ماژور" یا همون " روز مبادا " ی خودمون، قابلیت استفادۀ خود را از دست نداده باشه ؛ (4021403) (alef-13)
جناب اریابان، ان قاچاق مربوط گازوئیل است که اختلاق بالای قیمت است و ربطی به بنزین ندارد. (4026306) (alef-11)
قبلا گفتم باز هم میگویم کارت سوخت یک ابزار است اگر درست استفاده نشود کاربردش لوث می شود. کارت سوخت وقتی موثر است در کاهش قاچاق که دیگر کارت ازاد جایگاه نباشد و مصرف سوخت خودروهای شخصی پایش شود و به صورت اتفاقی از هزار خودور مثلا یکی را انتخاب و اگر مشاهده مصرف بیش از حد شده صاحب خودرو مورد بازخاست و تحقیق قرار دهند چرا مصرفش این قدر زیاد بوده مثلا یک خوروی سواری در ماه هزار لیتر سوخت مصرف کرده! انگا اگر دیدن قاچاقی شده انرا مورد مجازت قرار دهند. (4021558) (alef-13)
تقصر ملت که نیست که بنزین ارزان میسوزند . تا وقتی که بنزین توی باک پراید و ... بی کیفیت میریزیم ملت مجبورند ماشین اشغال داخلی بخرند دولت ضعف مدیریت دارد .... اسمان همین رنگ است و بس (4020519) (alef-13)
درحاليکه سازمانهاي مسئول ميگويندکه ٨۵% عامل آلودگي هوا وجود تعداد زياد اتومبيل در خيلبانهاست که ميتوان علت آنرا در ارزان بودن بنزين دانست , چرا دولت بااينکه ضررهاي آلودگي هوارا ميداند و ميشناسد , چرا تااين حد درمقابل گران کردن بنزين مقاومت ميکند و يااينکه تامرز مصرف ۵٠_۶٠ ليتررا باقيمت پايين و ازآن به بعدرا قيمت رابالا ببرد تا حد پنج تومان يابيشتر (4020582) (alef-13)
به خاطر اینکه بنزین در ایران یک شاخص قیمتی است اگر همین بنزین بخواهد مثلا به قیمت 2000 یا 3000 تومان عرضه شود (یعنی 100 تا 200 درصد افزایش قیمت) قیمت همه اجناس و خدمات هم حداقل همین قدر افزایش یافته و بعد از مدتی ارزش پول ملی هم همینقدر کاهش میابد و باز با کاهش ارزش پول ملی لازم میشود مثلا قیمت بنزین مثلا به 4000 تا6000 تومان برسد و ... که یعنی یک دور باطل همچنان ادمه خواهد داشت.
تا زمانی که مملکت مثل کشور های درست و حسابی قانون و قانونگرایی نداشته باشد میشود همینی که میبینید . یعنی هزاران میلیارد صرف هدف مندی یارانه ها میشود و بعد از یک بازه زمانی و با جهش قیمتها و افزایش 3 تا 10 برابری قیمتها به جای اولمان برگشته و به همان کارهای سابق مشغول میشویم و فقط اقشار پایین دستی جامعه مفلوکتر میشوند. (4021146) (alef-13)
بنزین بشود 5هزارتومان مشکلات حل می شود! (4021222) (alef-11)
سامانه هوشمند سوخت در تيرماه ٨٦استارت خورد الحق والانصاف يكي از پروژهاي ITبسيار موفق ميباشد كه مورد بي مهري شديد دولت بخصوص اقاي زنگنه قرار گرفته است.با توجه به حمايت مراكز پژوهشي همچون پژوهش مجلس شوراي إسلامي ونهادهاي نظارتي همچون ستاد قاچاق كالا برأي من وأمثال من جاي سواله كه چرا اقاي زنگنه در پي حذف كارت سوخت ميباشد
وقتي دوره وزارت قبلي اقاي زنگنه را بياد مي اوريم اون موقع بسيار پيگير بودن كه پالايشگاهي در كشور ساخته نشه واظهار ميكردن سأختن پالايشگاه توجيه اقتصادي نداره ومانع سرمايه گذاري در ساخت پالايشگاه شدن كه وهرروز بر واردات بنزين همت گذاشتن تا جاييكه با تهديدهاي غرب مجبور به طراحي سامانه هوشمند در دولت بعدي شدن وبعد ٨ سال تجربه موفق در استفاده از سامانه هوشمند جناب اقاي زنگنه كمر همت بر نابودي آن بستن چرا كه سامانه هوشمندرا مانع در واردات بنزين به سبب شفاف سازي دارن
برا من وأمثال من جاي بسيار سواله چرا از اين ادمهاييكه امتحان خودرا پس داده اند تو اين پست هاي حساس استفاده ميكنن (4020597) (alef-13)
این مجلس بی بخار و خواب زده بالاخره یه کار مفید کرد (4020625) (alef-13)
به این میگن تلف کردن منابع کشور،
کاری به درستی یا غلطی کارت سوخت ندارم ولی اون نماینده ای که در مجلس نشسته ی روز برا موافقت این طرح وقت میذاره ی روز دیگه برا مخالفتش هر دقیقه وقت تلف کردنش کلی بودجه مملکت رو هدر میده
متاسفانه همه چی ما شده سیاسی،همه ی طرح ها رو هم با دید سیاسی میسنجند کاری به هدر رفت منابع کشور هم ندارن ی روز با کلی دبدبه و کبکبه بر میدارن طرح رو و ی روز دیگه با کلی استدلال کارشناسی همون طرح رو میارن (4021006) (alef-11)
کارت سوخت یک اقدام مناسبی بود که متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته متاسفانه جامعه ما سیاست زده است (4021497) (alef-13)
کاملا موافق حفظ کارت سوخت هستم و همچنین نرخ شناور سوخت بر اساس فصول آلوذه سال، هر روی که هوا آلوده است قیمت سوخت ۲۰% رشد کند. (4021799) (alef-3)
سرباز گمنام
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۱۱:۵۳:۴۸
تا زمانی که تهدیدات شیطان بزرگ و استکبار بر کشور ما رفع نشده حذف کارت سوخت که سرمایه زیادی برای آن رفته و درشرایط بحران میتواند لازم باشد نا معقول است. (4023346) (alef-13)
به این میگن دولت تدبیر و امید (4023616) (alef-11)