نظر منتشر شده
۵۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 261090
شما نظر بدهید؛
نظر شما درباره علت قاچاق و راه های پیشگیری از آن چیست؟
بخش اقتصادی الف، 5 اسفند 93
اما این میزان با وجود اعمال سیاست‌ها و تدوین برنامه های مختلف برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز رو به گسترش است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۲
قاچاق، چیزی است که ورود آن به کشور و یا معاملهٔ آن از طرف دولت ممنوع است. در علم اقتصاد به صورت مشخص به ورود و خروج کالا که به صورت مخفیانه از مرزهای کشور وارد و یا خارج شود، قاچاق می‌گویند. هنگامی که قیمت یک کالا در یک کشور با اجرای طرح‌های دستوری و با تمهیدات خاص کاهش می‌یابد، در نتیجه سوءاستفاده‌کنندگان به دنبال تهیهٔ آن کالای ارزان‌قیمت برای قاچاق آن به بیرون از مرزها هستند. صادرات و یا واردات کالاهای ممنوعه را می‌توان از مصادیق قاچاق نامید.

براساس آخرین آمارهای رسمی وزارت کشور و اعلام شده توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کشورمان سالیانه با حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق روبرو است و حدود ۱۸ میلیارد دلار از این میزان کالا و ارز ورودی و ۸ میلیارد دلار کالا و ارز خروج است. نکته حائز اهمیت در این مطلب این است که رقم مذکور حدود نیمی از ارزش کالاهایی است که به طور متوسط به صورت رسمی وارد کشور می شود و کمی کمتر از بودجه عمرانی کشور است.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مردمی اخیر خود با اشاره به مشکلات اقتصادی که به واسطه تحریم ها و کاهش قیمت نفت ایجاد شده، بر لزوم پرهیز از اسراف و جلوگیری از تضییع منابع عمومی، تکیه بر شرکتهای دانش بنیان و مبارزه جدی با قاچاق برای حل مشکلات اقتصادی تاکید کردند.

در هفته اخیر، الف با توجه به اهمیت فرمایشات ایشان اقدام به نظرخواهی از بینندگان خود درباره راهکارهای تشویق مردم به استفاده از اجناس تولید داخل {اینجا} و پرداخت به مالیات و راهکارهای جلوگیری از فرارهای مالیاتی {اینجا} کرد که با استقبال و نظرات کارشناسی خوبی مواجه شد.

اینبار شما بگویید که به نظر شما مهمترین عامل وجود گسترده قاچاق در ایران چیست و چگونه می توان از گسترش حجمی و ریالی آن جلوگیری کرد؟
 
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۲:۱۸:۴۹
فساد اداری (2703278) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۲۹:۲۳
در تایید حرف شما باید گفت که برای عده ای بعد از انقلاب در کشور چیزی به اسم قانون وجود نداشته و ندارد . قانون یعنی آنها و آنها یعنی قانون . در نتیجه چیزهایی مثل منافع ملی ، تولید ملی ، گمرکی و ... برای آنها بی معناست . در نتیجه همه دروازه ها به روی ایشان باز و همه مقدار منابع مالی برای بیزنس ایشان محیاست . و تا نفس وجود چنین افرادی و زمینه پیدایش انها در بدنه حاکمیت به چالش جدی کشیده نشده و ریشه آنها خشکانیده نشود همین آش است و همین کاسه و در نهایت کشور به دست همین ها نابود خواهد شد . (2703845) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۵۲:۰۸
ضعف نظارت و فساد در نظارت نه تنها دلیل قاچاق بلکه عمده دلیل فسادهای اداری مالی است (2703906) (alef-7)
 
مقداد
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۱۰:۵۱:۴۹
آزادی احزاب، آزادی بیان در روزنامه ها. این اولین و مهمترین حرکت خواهد بود. چون متفکرین و دلسوزان واقعی کشور میتونن آزاده نظرشون رو بگن بدون ترس از زندانی شدن یا برخورد شدن یا ستاره دار شدن.
اینجوری فساد ریشه کن میشه. (2705211) (alef-13)
 
سعید تمر
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۹:۲۸:۵۵
تبعیض: بدانید که قاچاق مکانیسم توزیع ثروت در کشورماست. چون حاشیه محروم مانده است!

اول حاشیه را تقویت کنید و اجازه بدهید تقویت شوند
سپس توقع داشته باشید از مکانیسم توزیع ثروت بینیاز شویم.

البته قاچاق قانون شکنی است و مبارزه لازم است.

تبعیض را انکار نکنید فقط (2704214) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۲۰:۰۱:۲۴
گمرک برچیده بشه که مردم نفس بکشن تولید بی کیفیت ارزونی خودتون (2704280) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۰۸:۱۵:۲۱
درکشوری که 500 نفر دلال عمده در کشور باعث گرانی چند برابری مواد غذایی نسبت به بازارهای جهانی شده اند (به گفته ی وزیر کشاورزی ) چگونه می توان دم از جلوگیری از قاچاق زد اول جلوی این 500 نفر را بگیرید بعد ادعای مبارزه با فساد و قاچاق کنید و اگر نمی توانید دم فرو بندید (2704852) (alef-13)
 
سید احمد حسینی
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۳:۰۳:۰۹
ضمن عرض سلام و عرض تشکر نکته ای جالب و در خور توجه در جامعه مطرح شده که بخودی خود علت بسیاری از مشکلات فعلی ما و خود معلول بسیاری از ایرادات سیستم دولتی ماست.
اکنون که قاچاق کالا بصورتی در امده که باعث ناراحتی معظم اله هم گردیده بجاست بعنوان کسی که با این معضل نه بصورت اکادمیک بلکه بصورت کاملا عملی اشناست نکاتی چند را بعرضتان برسانم.
اولا اولین تعریفی که جنس قاچاق دارد سود اور بودن ان برغم مشکلات عدیده اش مثل دستگیری جریمه و زندان دارد.
دوما جنس قاچاق ورودش با قدغن هست و یا تعرفه اش طوری بالا هست که سود اور نیست .
اینجاست که متولیان امر باید بحث های کارشناسی بکنند که چرا شرکتی که نمایندگی رسمی مواد شوینده هست و جی ام پی هم گرفته بیکباره کالای ورودیش ردیف ده بشود و سپس قدغن و بعد از ان تعرفه اش دو برابر گردد ؟
که با احتساب هزینه حمل و ارزش افزوده و مالیات بالغ بر هفتاد درصد بشود.
گزارش هایی که این شرکت به نزدیک چهل نهاد دولتی مرتبط به این موضوعات داده تاکنون حتی یک جواب دریافت نگردیده است.
اینجاست که بحثی بنام اجناس تقلبی مطرح شده و با حجمی بسیار گسترده تر و پیچیده تر از قاچاق مطرح میشود .بعنوان مثال پودر های ایرانی در بسته های اریل (برند مشهور خارجی) بسته بندی شده و در معرض فروش قرار میگیرد که خود مشکلی بسیار مهم و جای تعمق فراوان دارد.
سخن بسیار هست اما متولیان امر بسیار درگیر سمینار و کنفراس و دریافت اضافه کار و کارانه و بن هستند چه اگر اینگونه نبود پیشنهادات ما درد کشیده ها خریداری پیدا میکرد و گوش شنوایی تا این دو مقوله حل شده باعث رشد و شکوفایی اقتصاد بیماد و در حال موت ما میشد به یقیین خیلی راحت میتوان این دو مقوله را با کمی قاطعیت حل کرد به شرطی که اراده لازم پشت این قضایا باشد نه شعار و وعده های تو خالی و بی اثر.. که تا حالا هیچ اثری جز رونق قاچاق و مرگ صنایع و صاحبان شرکتهای واردکننده قانونی نداشته هست.
با تقدیم احترام شایسته (2703401) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۳:۱۳:۳۸
1.عدم شناسایی افراد اصلی که با سرمایه های زیاد و استفاده از باندهای بزرگ اقدام به قاچاق می کنند.
اگر احیانا کسی هم به زندان برود نفر اصلی نخواهد بود و یکی از اعضای دون پایه باند خواهد بود و نفر اصلی با خیال راحت به کار خود ادامه میدهد
2. عدم امکان شناسایی کالای قاچاق (2703434) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۸:۱۵:۰۵
بخشی از مشکل اینجاست:

به کسانی که قاچاق را کشف کنند چند درصد حق الکشف می دهند. پس برای اینکه همیشه این منبع درامد پایدار باشد، کسی به فکر ریشه کنی و مبارزه واقعی نخواهد افتاد.

بخش دیگر:

دست داشتن افراد خودی! و استفاده از اسکله های غیر رسمی و حلال و روا دانستن هر کاری است که به تقویت خودی ها در برابر غیر خودی ها کمک می کند. (2704079) (alef-13)
 
دره چايي
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۳:۲۴:۵۹
1) هدايت توليد كنندگان كوچك بسوي توليد زير نامهاي تجاري بزرگ و جهاني (در اين زمانه كسي جنس بينام و نشان نمي خرد مگر اينكه مجبور باشد)
2) كاهش حقوق گمركي تا جايي كه قاچاق عملا مقرون بصرفه نباشد. جالب است كه ميزان تقاضاي بعضي اجناس در كشور معلوم است ولي كسي بفكر واردات نيست و اين اجناس حتما بايد قاچاق شوند مثل سيگار و تلوزيون و پارچه و ...
3) حمايت از توليد ملي بزرگترين عامل افزايش قاچاق و كاهش توليدات ساخت داخل است. دولت به بهانه حمايت از توليد ملي مجوز واردات را محدود ميكند در اين وضعيت اجناس قاچاق با قيمت پايين تري وارد و فروخته مي شود و توليد كننده داخلي هم فقط تماشا مي كند
4) كنترل مرزها كار بيخودي است كه فقط در مورد كالاهاي ممنوعه مي تواند موجه باشد. مرزنشينان براي تحصيل پول و پرداخت هزينه هاي زندگي اين كار را ميكنند. با نگاهي به زندگي آنان در مي يابيم كه آنان كارتل قاچاق نيستند بلكه كارگراني هستند كه بدنبال نان شبشان هستند و هميشه هم اينها دستگير مي شوند و صاحبان محموله ها هزاران كيلومتر دورتر در سواحل گرم در حال خوشگذراني هستند.
5) در يك اقتصاد سالم قاچاق معني چنداني ندارد. اگر اصول اقتصاد بازار در جامعه پياده شود بقيه موارد خودبخود كنترل مي شود. ديگر لازم نيست براي هر كاري يك نيروي نظامي و دادگاه ويژه تاسيس كرد. (2703471) (alef-13)
 
مجید 57
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۳:۳۰:۲۷
علل حجم بالای قاچاق متعدد بوده ولی اهم آن به شرح ذیل به نظر می رسد :

1- قوانین متعدد که باعث برداشتهای متفاوت و زمینه ساز سوء اتستفاده می گردد
2- عدم پویایی لازم و به روز نبودن وضع تعرفه های واردات
3- وجود اسکله های غیر مجاز رسمی !!!!!
4-فساد گسترده و به قولی سیستمی در نهادهای مربوطه

اگر اراده ای در مجموعه قوا برای جلوگیری از قاچاق وجود داشته باشد می توانند با در نظر گرفتن موارد ذیل جلوی حجم عظیمی از قاچاق را بگیرند:
1- اسکله های غیر مجاز دولتی و سایر ارگانها و نهادها بسته شوند و یا اینکه توسط گمرک تحت کنترل شدید قرار گیرند.
2- حجم زیادی از قاچاق از مناطق آزاد به شکلهای مختلف وارد شده و در اکثرموارد بصورت رسمی و با سند سازی انجام می گیرد.
3- قوانین متعدد بایستی یکسان سازی و تجمیع گردد و معافیتهای مختلف که اکثرا محل سوء استفاده می باشند برداشته شود.
4- برخود با مفاسد در این زمینه تشدید گردیده و به سرعت انجام شود و همچنین برای کشفیات قاچاق به مجموعه دست اندرکاران پاداش قابل توجه در نظر گرفته شود .

البته همه موارد بالا در صورتی انجام خواهد شد که اراده ای در مجموعه قوای مختلف وجود داشته باشد و اگر مجموعه نظام به طور جدی بحث قاچاق را مخل امنیت ملی بدانند آنگاه شاهد کاهش آن خواهیم بود . ان شاء الله (2703489) (alef-13)
 
کاوه
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۳:۵۷:۱۴
اگر همه نهاد های غیر دولتی که ظاهرا اسکله و فرودگاه اختصاصی دارند طبق قانون عمل میگردند معضل قاچاق حل ميشد. مطمئنا این حجم عظیم قاچاق توسط افراد عادی و شخصی نمیتواند صورت بگیرد. (2703550) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۴:۰۵:۰۹
عوامل قاچاق كالا و ارز در كشورما اين است :
١- نبود قوانين صريح و روشن و شفاف در ارتباط با واردات كالا و قاچاق كالا
٢- بى كفايتى مرزبانان و مرزداران و عوامل در مبادى ورودى كالاها
٣- سوء مديريت و بى كفايتى و سوء استفاده و خلاف در بعضى از گمرگات كشور
٤- وجود انواع و اقسام منطقه هاى ازاد در كشور و همچنين بازارچه هاى مرزى و ورود كالاهاى مرز نشينى و ملوانى و انواع و اقسام و مدلهاى مختلف از واردات .
٥- عدم استفاده از كارت بازرگانى معتبر براى وارداتهاى كالا بنظر ميرسد كالاها بايد توسط بازرگانان كه كارت بازرگانى دارند و يا حداقل اصناف كه جواز كسب دارند وارد شود و بر روى كالاها نام فرد و يا شركت وارد كننده ثبت شده باشد .
٦- بعضا در گمرگات بشيوه وزن و مقدار از كالاها قاچاق ميشود مثلا كالاى بيست تنى ، ده تن اظهار ميشود و با زد و بند از گمرگات خارج ميشود .
٧- وقتى كالايى بصورت قاچاق وارد ميشود ، علاوه بر انكه ان كالاها گمرگ نداده اند بلكه مالياتهاى بر فروش و درامد نيز نخواهند داشت .
٩- نبودن مجازاتهاى سنگين در حد اعدام براى قاچاقچيان كالا و ارز . و پايين بودن هزينه قاچاق
١٠- وجود شبهه اى مبنى بر دخالت بعضى نهادهاى نظامى در امر قاچاق ، كه هرگاه صحبت ميشود چطور اينهمه كالا اينطورى ميايد ، ميگويند كار خودشان .... است ، بخصوص در ارتباط با پارچه و لباس . و البته سيگار و غيره .
١١- و بسيارى از مسائل ديگر .
راه كارها
تعيين مجازاتهاى سنگين براى كالاهاى قاچاق در حد اعدام و حبس ابد و مصادره كل اموال .
اعلام رسمى و قطعى كالاهايى كه ممنوع است مثلا اگر نساجى ممنوع است به همه اعلام شود هرنوع پارچه اى كه وجود دارد قاچاق است و تكليف معلوم شود ، مانند كالاهاى حرام كه مردم ميدانند ممنوع است و قاچاقچيان انها را بصورت مخفى ميفروشند .
اعلام اينكه هيچ نهاد نظامى و دولتى حق دخالت در امر هيچ نوع كالاى ممنوع را نداشته و نخواهد داشت .
براى كالاهاى ضرورى و مهم مانند انواع موبايل و كامپيوتر و لوازم خانگى نيز گمرگهاى كالا منطقى و معقول گردد . (2703567) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۴:۰۷:۰۶
تعرفه ها علت قاچاق نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان است. آیا میتوان تعرفه ها را همتراز با ریسک قاجاق کاهش داد؟ برای برخی کالاها حتماً بله و برای کالاهای حیاتی که در هر کشور باید تنها صد قلم میباشد خیر. پس از این اقدام دو اقدام دیگر ضروریست مبارزه با قاچاق به شدت و در هر نقطه ای که کالای قاچاق دیده میشود نه تنها در مرز و مبارزه با فساد مالی کارکنان دولت (2703570) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۴:۰۹:۲۷
با نگاه اقتصادی تنها دلیل شیوع یک پدیده مقرون به صرفه بودن آن است. اگر قاچاق مقرون به صرفه نباشد مساله حل خواهد شد. لازم است تا هزینه های مستقیم و غیرمستقیم قاچاق کالا به حدی افزایش یابد که دیگر این کار مقرون به صرفه نباشد.به این منظور اقدامات زیر پیشنهاد می شود
1- سازماندهی کانالهای توزیع. ایران باید از شرایط فعلی خرده فروشی عبور کند و سیستم توزیع مجهز به کانالهای اصلی و فروشگاههای زنجیره با امکان نظارت همراه با مسئولیت پذیری بسیار بالا باشد.
2- افزایش جرایم مربوط به قاچاق. محرومیتهای اجتماعی و حتی تبعید از ایران برای زندگی در جزایر دور افتاده (شبیه آنچه که استرالیا برای مبارزه با پدیده قاچاق انسان و ورود غیر مجاز قایقهای مهاجران انجام داده و موفق بوده است)
3- حذف همه کانالهای بالقوه قاچاق مانند بازارچه های مرزی و معافیت های بی دلیل ورودی مانند آنچه که در بانه و یا آبادان رخ می دهد و جایگزینی این موارد با اشتغالهای پایدار
4- حرکت به سمت بازار آزاد و حذف رانتهای دولتی ناشی از تفاوتهای قیمتی. دولت در حال حاضر به صورت غیر مستقیم ذی نفع اساسی وجود قاچاق است. تا زمانی که دولت دندان طمع خود را نکشد هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. دولت می بایست بپذیرد که نباید دستمزد افراد در داخل و خارج کشور تفاوت فاحشی داشته باشد و هزینه این کار را بپردازد. دولت باید بپذیرد که نباید از رانت خودرو منتفع شود و باید ضمن خود داری از بهره مندی از منافع تولید در داخل موجبات واردات قانونمند و هدفدار را فراهم آورد. دولت باید بپذیرد که صرفا با وام دادن چرخ تولید نخواهد چرخید. دولت باید با ورود به چرخه تولید موجبات تولیدات مشترک، سرمایه گذاری با دیگر کشورها و نیز ورود تکنولوژی به داخل ایران را فراهم آورد. (2703575) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۴:۱۵:۰۵
به نظر من نباید جلوگیری کرد اونوقت ما میتوانیم کالای ارزانتر خریداری کنیم اگر تولید ملی به مشکل میخوره مشگل اونهاست اونا باید کالایی تولید کنند کا بتواند رقابت کنند (2703590) (alef-13)
 
دیواررررررر
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۴:۲۶:۵۲
معضل قاچاق را نمی توان بصورت کلی با یک اقدام یا یک پیشنهاد حل کرد. قاچاق در مورد هر کالا یا شی راهکارهای خاص خود را دارد.
قاچاق سوخت،کالا،مواد مخدر،انسان،حیوان،…
به صورت کلی راهکار مشترک در تمامی موارد کنترل مرزها و ایجاد اشتغال برای مرزنشینان عزیز می باشد. (2703616) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۰۵:۴۲:۴۱
دوست عزیز این حجم وحشتناک کالای قاچاق را میتوان راحت و حتی یک شبه هم جلویش را گرفت. این حجم عظیم کالا فقط و فقط میتواند از طریق اسکله و در حد کمتر آن فرودگاه ها وارد کشور شود که دست افراد عادی نیست و نهادهای خاصی (شاید بهتر است بگوییم یک نهاد خاص!) این ورودیها را در دست دارند (دارد!) و همه آنها را میتوان یک شبه با دستور از بالا بست. اما دستور هیچ وقت نخواهد آمد و فقط برای من و شما یعنی مردم شعار میدهند!

قاچاق مواد مخدر هم خیلی وقت هست که مثل فیلمهای سینمای داخل با قاطر و از مسیرهای کوهستانی دیگر انجام نمی شود! همه چیز با تریلی یا هواپیما وارد کشور میشود و فکر کنم تا همینجا هم که گفتم ممکن هست باعث سانسور حرفهایم بشوم اما امیدوارم با توجه به اشارات اخیر وزرای مربوطه که بدتر و جدی تر از حرف من را تایید کرده اند شاید الف اجازه چاپ بدهد! خلاصه اینکه باید در آن بالا اراده ای برای درگیر شدن با برادران قاچاقچی باشد و اگرنه وضعیت سقوط کشور هر روز بدتر و بدتر خواهد شد. (2704752) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۴:۵۰:۰۳
1- براساس بند الف ماده یک قانون جدیدالتصویب مجلس شورای اسلامی قاچاق کالا و ارز به هر فعل یا ترک فعلی که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز گردد و براساس این قانون و یا سایر قوانین، قاچاق محسوب و برای آن مجازات‌ تعیین شده باشد اطلاق و برای آن مجازات‌ تعیین می گردد حتی اگر کالا و ارز مذکور در مبادی ورودی یا هر نقطه از کشور حتی محل عرضه آن در بازار داخلی کشف شود. براساس بند ت همین مادره تشریفات قانونی به اقداماتی از قبیل تشریفات گمرکی ، بانکی ، أخذ مجوزهای لازم و ارائه به مراجع ذیربط اطلاق شده است.
2- هدف از ایجاد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با عضویت تمامی دستگاههای ذی ربط و حضور نمایندگان تام الاختیار سه قوه برخورد سریع ، قاطع و جامع با زمینه ها و مصادیق بروز معضل قاچاق کالا و ارز بوده است خواست و تمایلی که پس از نزدیک به پانزده سال و تغییر چهار دوره ریاست جهوری و مجلس شورای اسلامی و روسای قوه قضاییه همچنان ناتوان از اقدامی موثر می نماید.
3- چنانکه بنابر آمار تولیدی بخش های ذی ربط در ستاد قاچاق کالا طی سالهای مذکور و علی رغم هزاران جلسه و مصاحبه و اقدام توسط اعضای ستاد مذکور برآورد حجم قاچاق از 14 به 20 یا 24 میلیارد دلار افزایش داشته است هر چند بنابر توضیحات مکرر مسئولین قبلی و فعلی ستاد برآورد حجم قاچاق کالا بدلایل عدیده به دشواری قابل محاسبه می باشد و نمی توان تمایلات سیاسی مسئولین وقت قوای سه گانه در ایجاد تغییرات آمار تولیدی را نادیده گرفت همانطور که معاونت وقت پژوهشی ستاد در سال 1390 که مسئولیت مستقیم انجام و انتشار برآورد حجم قاچاق را نیز طی دو دوره اعلام 14 و 20 میلیارد حجم قاچاق را عهده دار بود نیز در نامه رسمی ارسالی خطاب به دبیر وقت ستاد به دستوری بودن اعداد انتشار یافته تصریح می نماید.
4- همانطور که قانون مصوب تأکید دارد کالای قاچاق به مصادیقی اشاره دارد که به نقض قوانین منجر گردد بنابر این کالای وارده با هر کمیت و کیفیتی در چارچوب قوانین جاری و ابلاغی از شمول این قانون خارج و قابل پیگیرد قانونی نخواهد بود یا در شرایطی که قانون گذار یا ضوابط مصوب و ابلاغی دستگاههای اجرایی به لغو نظارت و کنترل قانونی دستگاهها تأکید نماید عملا فعل یا ترک فعل که در این بحث به موضوع قاچاق کالا دلالت دارد دیگر مشمول قانون قاچاق نبوده و قابل پیگیری نخواهد بود.
5- مقامات و مردم یا رسانه ها مکرر با اشاره به حجم عظیم کالاهای متنوع و موجود در بازار که غالبا فاقد اسناد مثبته طی تشریفات قانونی می باشند از فاجعه قاچاق کالا سخن می گویند باید در همین بخش تأکید کنم که هرگز هیچ مقام مسئولی یا دستگاهی از قاچاق ارز که مستقیما در حوزه مسئولیتی وزارت اطلاعات تعریف شده است سخن نگفته و هرگز گزارشی در خصوص برخورد با مصادیق قاچاق ارز منتشر نشده است در حالی که حتی با فرض حجم غلط و غیر قابل استناد 14 ، 20 یا 24 میلیارد دلاری قاچاق کالا باید مابه ازاء ارز خروجی غیر قانونی نیز حداقل برای یک بار مورد توضیح و نشانه یابی قرار گرفته باشد.
6- دستگاههای مسئول طی سالهای گذشته با تبلیغات گسترده خبر از طراحی و بکارگیری طرحهایی ناظر بر کنترل پذیر ساختن کالای موجود در بازار مصرف داشتند که بدلایل عدیده مانند ناتوانی طرح و ناکارآمدی یا آسیب پذیریهای فنی و همچنین ایجاد خلل در فرایند فعالیتی سایر بخشها به مرور یا یکباره مورد فراموشی قرار گرفتند. بنابر این ضروری است قبل از تأمل در سوال علت و شیوه برخورد با قاچاق کالا به این پرسش اساسی پاسخ گفت که اصولا به کدام از دسته کالاهای قابل دسترس مردم در بازارهای داخلی می توان کالای قاچاق اطلاق کرد؟ آیا تمامی کالاهای ورودی خارج از مجاری گمرکات کشور با استناد به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر قوانین مندرج در بند الف ماده یک همین قانون قاچاق محسوب می شوند؟ آیا می توان در بازار داخلی یا به عبارت فقهی بلاد اسلامی با کالایی تحت عنوان مصداق کالای قاچاق برخورد قضایی و انتظامی داشت؟ آیا طی یفات گمرکی شامل تمامی موارد قانونی که در گمرکات مستقرند علی رغم تمامی چفت و بستهای پیش بینی شده تنها مجرای قانونی ورود کالا به کشور هستند؟ تکلیف کالای ورودی از سایر مجاری قانونی فاقد تشریفات گمرکی چیست؟
7- بنابر دستور صریح رییس جمهور وقت در تجمع سفر استانی رییس جمهور مقامات استانی ضمن هماهنگی با مقامات ستادی و نیروی انتظامی موظف شدند تا نسبت به ایجاد معابر مرزی اقدام کنند. معابر مرزی بنابر دستور مذکور با حضور نیروی انتظامی بعنوان تنها دستگاه نظارتی در خدمت مبادله کالای مرزنشینان تعریف گردید. مقرر شد مرزنشینان با استفاده معابر مستند بر دستور صادره رییس جمهور وقت با طی مراحلی بسیار ساده از معبر مرزی عبور و نسبت به خروج و ورود کالای مورد نیاز اقدام کنند. بنابر این معابر مرزی محلی است که مرزنشینان که بعدها به مزدور یا کوله بر شناخته شدند در برابر نظارت سطحی و فاقد سایر مسئولیتهای حکومتی بتوانند به انتقال کالا اقدام کنند.
8- بلافاصله پس از صدور دستور رییس جمهور وقت و با توجه به شوق و تمایلات استانی استاانداران و مقامات محلی مجوز ایجاد حداقل 57 معبر مرزی صادر گردید معابری که در برخی نقاط بدلایل وجود و سیاستهای اقتصادی و غیره کشور همسایه از رونق فراوان تا وضعیت معمولی و نچندان شکوفای اقتصادی برخوردار شدند. معابری مانند بانه ، مریوان ، مهاباد و.... از جمله این موارد هستند. معابر پر رونق روزانه شاهد عبور بالغ بر یک هزار کوله بر می باشند که بدون کالا از مرز خارج و پس از ساعاتی با بهمراه داشتن کوله هایی حداقل یک در یک و نیم متر از معبر به داخل باز می گردند بدون اینکه ریالی برای خرید کالا همراه داشته باشند کالای وارده نیز برخلاف تمامی قوانین جاری در برابر معبر تجمیع و توسط عوامل واسط به شهر منتقل می گردند.
9- اگر فرض کنیم از 57 معبر ورودی فقط 20 معبر خیلی فعال باشند به این معنا است که روزانه حداقل بالغ بر 20 هزار کوله با ابعاد مذکور بدون هیچ تشریفات قانونی و گمرکی و البته براساس ضوابطی که توسط رییس جمهور وقت ایجاد و صرفا مامورین نیروی انتظامی در آن حضور فیزیکی دارند به بازار کشور وارد می شوند. اگر فعالیت معابر را صرفا برای 200 روز در سال در نظر بگیریم ملاحظه می کنیم که سالانه حداقل و صرفا از طریق مجاری قانونی فاقد تشریفات قانونی بالغ بر 4 میلیون بسته بزرگ کالای صددر صد مصرفی بدون کمترین نظارت پذیری و پرداخت حقوق دولتی و توجه به ضرورتهای تنظیم بازار به کشور سرازیر می گردد. حال اگر ارزش هر بسته در کمترین سطح ممکن حداقل 2 میلیون تومان لحاظ کنیم شاهد وارداتی به ارزش نجومی سالانه 3 میلیارد دلار نخواهیم بود؟ اگر 20 معبر به تعداد واقعی 57 معبر تسریع یابد محاسبات بسیار تندتر از این و در حدود 8 میلیارد دلار نیست؟ یا تأکید بر اینکه طی تیر ماه سال 89 گردش مالی شهر کوچک بانه بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان اعلام گردید. حالا سوال این است که کالای ورودی از مجرای قانونی و تحت نظر نیروی انتظامی می تواند در شمول قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گیرد؟ چه کسی و با چه مکانیسم عملی قادر است بین کالای ورودی از معابر 57 گانه و کالای ورودی از سایر مجاری موجود تمیز دهد؟
10- اصطلاح ته لنجی طی سالهای گذشته به منظور حمایت از صاحبان ، ملوانان و جاشوه لنجهای فعال در حوزه واردات و صادرات کالا اطلاق گردید به این معنا که گروه مذکور می توانستند به منظور تسریع در امرار معاش مقداری بسیار ناچیز از بار قانونی وارده توسط لنج بعنوان اقدام شخصی همراه خود داشته و بدینوسیله بدلیل معافیت از حقوققانونی درآمدی کسب نمایند. قانون مذکور امروزه به شکل عجیبی تغییر ماهیت داشته است بطوریکه تمامی محموله لنج صد تنی تحت عنوان ته لنجی محاسبه می گردد و صاحبان کالای وارده با اتکا بر این رویه محلی غلط قادر به واردات بسیار انبوه بدون نظارت پذیری و پرداخت حداقل حقوق دولتی می باشند فرماندهار یکی از شهرهای ساحلیدر مصاحبه تبلیغی سال 89 با هدف جذب مسافر توضیح می دهد که در سواحل این شهر کوچک روزانه بالغ بر 270 قایق تند رو و لنج کالای ته لنجی عرضه می کنند بنابر این مسافرین ضمن بهره گیری از شرایط اقلیمی منطقه می توانند خریدهایی ارزان تر از بانه داشته باشند. اینکه در طول شهرهای ساحلی چهار استان خوزستان ، بوشهر ، هرمزگان و سیستانو بلوچستان روزانه چه میزان کالا تحت عنوان ته لنجی توسط قایق ها و لنج های سه تا صد تنی تخلیه می گردد هیچ ازطلاع دقیقی در دسترس نیست اما بازارهای پر تعداد و پر رونق مشابه گچین و بوستانو دلالت بر وقوع اتفاقی بسیار بزرگ در حوزه ورود حجم عظیم کالای خارج از مجاری حقوق قانونی می باشد.
11- سالانه بالغ بر پنج میلیون مسافرت خارجی به معنای حداقل ورود کالای همراه مسافر خارج از حقوق دولتی به ارزش حداقلی پنج هزار میلیارد تومان می باشد که در کنار کالای وارده از مناطق آزاد ، ویژه و اقتصادی پر تعداد موجود در کشور رقمی بسیار قابل توجه خواهد بود حجم عظیم کالایی که در چارچوب نظارت پذیری و پرداخت حقوق دولتی نبوده اما مشمول قانون قاچاق نیز نخواهد بود بنابر این مسئولین دستگاههای اجرایی با تکیه بر کدام ابزار قانونی قادر به تمیز کالای قاچاق و قانونی خواهند بود؟ کم رونقی بازارچه های مرزی ، پیله وری و غیره نیز باید به این بازار قانونی و غیر قابل مشاهده افزوده شوند.
12- کالای قاچاق در کشور با توجه به شرایط مذکور غالبا شامل مواردی است که اصولا با ممنوعیت واردات روبرو می باشند مانند سیگار تا کالاهای غیر اخلاقی یا تولیدات صنعتی که بدلیل صدور مجوز تولید قادر به ورود انبوه نیستند لذا بخش عظیمی از کالای موجود و قابل دسترس در بازار مصرف را نمی توان مشمول قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست هر چند بزرگترین عامل ویرانی حزه اقتصاد تولید ملی محسوب شوند. لذا حمایت از تولید امروز نمی تواند به منزله برخورد و تشدید مبارزه با قاچاق کالا تعریف گردد بلکه باید مجاری ورود فاقد تشریفات قانونی کالا متوقف و تمامی اقدامات به طی مجاری قانونی و کنترل پذیر و پرداخت کننده حقوق عمومی و دولتی منوط گردد هر چند با توجه به شرایط موجود بازگشت به رویه قانونی بسیار دشوار و شاید ناممکن بنظر برسد. (2703655) (alef-13)
 
کم سواد
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۰۱:۱۸:۱۷
محسن آقا : فقط کالاهای وارداتی خارج از ضوابط قاچاق نیست ، بلکه صاحبان کلیه کالاهایی که ضوابط ودستورالعمل های قانون مالیات برارزش افزوده را نیز اجرا نکنند ، طبق ماده 19آن ، قاچاق چی هستند !!! . فرضا اگر کارخانه دار ویا مغازه داری ، بابت حمل بخشی از کالایش از باربر ویا وانتی بی سواد نتواند فاکتور رسمی با کد اقتصادی بگیرد ، کل کالاهای داخل انبار وکارخانه اش حکم قاچاق پیدا خواهد کرد !!! .امثال این مواد ودستورالعمل وآئین نامه در ادارات ما فراوان است ومدام شعار می دهیم می خواهیم با قاچاق کالا وفرار مالیاتی مبارزه کنیم !!!. (2707155) (alef-13)
 
مردم
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۰۸:۰۶
وقتي وزير صنايع خواست براي كاهش قاچاق سيگار مالبرو را در داخل توليد كنيم مي دانيد چه شد برويد بررسي كنيد به سر منشا مي رسد البته با دستاويز مسائل ديني موضوع را منحرف كردند!
قاچاق دست مردم عادي و ناشناس نيست اگر هم باشد خورده پا هستند كه اصلا رقمي نيست !
اگر جرات داريد برويد سركرده هاي اصلي كه اكثرا هم ...... هستند. (2703804) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۲۴:۳۳
الف جان چرا اصلا مردم ما فکر نمیکنند بعد حرف میزنند،چرا همیشه میخوان بقول خودشون باطل نابود کنند حالا اون را نابود کردی اونای دیگه چی تا کجا با این نوع تفکر هیچ چیز درست نمیشه (2703840) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۳۳:۳۳
تعرفه را ازاد کنید قاچاق تمام میشود (2703857) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۳۴:۲۰
همه مشکلات قاچاق به یه مورد بر می گرده: نبود بازار رقابتی. همه موارد بالا هم بازدارنده این مورد هستند. (2703858) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۵۴:۲۶
عدم امکانات در مناطق مرز نشین باعث پدیده ای بنام قاچاق در بین افراد ساکن در مرز نشین ها میشود و همچنین گرانی و بیکاری از عوامل دیگر می باشد. (2703914) (alef-13)
 
پناهی
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۵۷:۳۹
بنام خدا و با سلام، ظاهراً دو عامل بسیار مهم در اغلب معضلات جامعه مشهود و مشترک است:اول فقدان نظارت و کنترل جدی و کارآمد و بعدمسئله ارتشاء . در عین حال آنچه بیش از هر چیز جلب توجه می کند اینکه در مورد قاچاق و بویژه مواد مخدر، سازماندهی و نظم حیرت آوری وجود دارد که در هیچیک از دستگاههای اجرایی ما دیده نمی شود. کار مسئولین غالباً برگزاری جلسه و همایش های متعدد و پرهزینه اما بدون خروجی است و آنچه دردآور است اینکه برخلاف ادعاهای مکرر، به ما مردم و مشکلات بیشمار معیشتی مان در عمل بهایی داده نمی شود و تنها باید به درگاه پروردگار یکتا دعا کرد تا مشکال گشایی فرماید. (2703922) (alef-13)
 
مهدي
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۷:۰۹:۰۰
چرا به چين کسي قاچاق نمي کنه ؟

چون نمي صرفه .

راه فقط همينه . (2703952) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۷:۲۷:۳۳
این نظرات توسط چه کسی جمع بندی خواهد شد؟

مرجع ارجاع نظرات کجاست ؟

آیا قرار است که به نظرات ابراز شده توسط مردم در اینجا وقعی نهند و یا نوعی بازی و بارش افکار است که الف برای جلب مخاطب انجام می دهد ؟

دفعه قبل دکتر افروغ جمع بندی نهایی انجام داد . الان چه کس متولیست ؟

نظر سنجی دکتر افروغ چه تاثیراتی داشت ؟

خواهش می کنم انتشار دهید تا به تنویر موضوع کمک کند . (2703984) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۸:۳۴:۵۱
من به یکی از گمرکات بنادر کشور رفت وآمد کاری دارم. بندر کوچیکیه که ورود و خروج کالا توش کمه البته.
اما چون نگهبانها چهره من رو شناخته اند دیگه وقت خروج از گمرک ماشینم رو نمیگردن. و من هم روزی سه چهار بار از جولوشون رد میشم!
این هم یه روشه قاچاقه دیگه
سازماندهی و هماهنگی هم نمیخواد
حراست و گارد بنادر همه شون که فاسد نیستن! اما کارشون رو جدی نمیگیرن (2704115) (alef-13)
 
صادق
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۹:۵۲:۱۵
به نظر میرسه یا مجازات ها کافی نیست و یا مجازات ها به درستی اجرا نمیشه.

البته رانت و عدم برخورد با رانتخوارن هم مزید بر علت است. (2704257) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۹:۵۳:۰۶
بهترین راهکار مقابله با قاچاق، حذف طرحهای شبنم و ایران کد و باز گذاشتن ورود کالا به کشور به بهانه های مختلف است.
الف تو هم گیر دادی ها! دنبال راهکار می گردی؟! (2704261) (alef-13)
 
یک بوشهری
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۲۰:۰۰:۳۱
یک نکته مهم در باره اجناس قاچاق:
هم اکنون در تمام بنادر و اسکله های استان بوشهر، اجناس پس از پرداخت حقوق گمرکی تخلیه و بارگیری می شوند، اما همین اجناس که از طرق قانونی از گمرک خارج شده اند، اجازه خروج از استان را ندارند! این در حالی است که بوشهر بندر آزاد نیست. پستهای بازرسی نیروی انتظامی به دید «قاچاق» به این کالاها نگاه می کنند! در همین راستا، بازار «حق و حساب»های غیرقانونی به شدت رواج دارد و افراد باید جنسی را که حقوق گمرکی اش پرداخت شده، به صورت مخفیانه و یا علنی (البته با پرداختهای غیرقانونی) از استان خارج کنند. (حرفهای دردآور دیگری هم هست که نمی نویسم تا در معذوریت عدم درج قرار نگیرید.) آقایان به این نوع کالاها «قاچاق» می گویند. کجای این کار قاچاق است؟! وقتی چنین کالایی به عنوان قاچاق مطرح می شود، طبیعی است که برخی خیال کنند آمار قاچاق بالاست! (2704274) (alef-13)
 
کیوان سپانلو
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۲۱:۲۳:۴۲
در جوامع مدرن امروزی که همه دنبال بدست اوردن پول برای تهیه چیزهایی که در زندگی دنبالش هستند بعضی افراد با کار و تلاش و یا خلاقیتهایشان به ثروت می رسند عده ای هم دنبال راههای سریعتر و البته عیرقانونی می خواهند یک شبه ره صد ساله را بروند و یکی از این راهها دور زدن قانون و وارد کردن جنسهای قاچاق و فروختن به چندین برابر قیت است که حاصلش از بین رفتن انگیزه کار کردن و تلاشهای رسیدن به ثروت از راه کار افرینی و تولید است. عشق ورزیدن به پول ریشه همه شیطنهاست روایتی از حضرت مسیح عنوشته شده در کتاب اسمانی انجیل (2704408) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۲۱:۴۸:۰۶
بیکاری وفساد اداری همین (2704442) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۲۲:۱۰:۳۸
کنترل شدید بازار ارز تنها راه حل است. (2704487) (alef-3)
 
حسن
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۲۲:۱۴:۲۶
چنين علل دارد مثلا در بخش مواد غذائي
١ بالا بودن درصد بالاي گمركي مواد غذايي و بذر سموم
٢نبود بستر كارخانه فرواري كردن ان
٣واردات بعضي اقلام در گمرك ممنوع (بادام گردو .....)
ارزش افزوده و ماليات
كميت و كيفيت در محصولات
از اين دسته عوامل باعث تمايل تاجر و وارد كنندگان به اين كار رو بياورند در صورت اكثر كشور هاي خاورميانه و مخصوصاً كشور حوزه خليج فارس وارد كننده با بودن بستر مناسب و اسان و پرداخت فقط ٥٪ پرداخت مي كنند نه زياد تَر (2704490) (alef-3)
 
امید
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۰۲:۵۱:۰۳
قاچاق دولتی است . این حجم قاچاق با اسناد ثبتی و قانونی وارد میشوند . والسلام (2704727) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۰۳:۴۷:۲۵
این حجم بالای قاچاق نشان از متصل بودن قاچاقچی به کانونهای قدرت دارد. (2704740) (alef-13)
 
یوزارسیف
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۰۷:۰۰:۵۰
کار را به کاردان بسپارید.

مسئولین پاسخگو باشند.

یک برنامه ای شبیه "نود "درست بشه و مدیران مربوطه به چالش کشیده شوند. (2704766) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۰۷:۴۴:۲۶
دولت فقط و فقط به فكر خزانه خودشه حمايت از توليد داخلي يك بهانه بيش نيست
مگر مردم ايران دل ندارند سوار بهترين خودروي دنيا شوند از كشورهاي عربي هم كمتريم اونها نفت دارند ماهم داريم اين كجاو اون كجا حمايت از توليد داخلي خيانت است به مردم مظلوم ايران (2704791) (alef-13)
 
OMID
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۰۸:۲۵:۴۲
سلام
من حضوری بابت یک پرونده به سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تهران و استان خودمان مراجعه کردم و گزارشی را مبنی بر قاچاق کالا اعلام کردم که محرز بود . در استان گفتن چون کالا به یک سازمان فروخته شده است دادستانی تمایلی به ورود به این ماجرا را ندارد . در تهران هم گفتن فاکس کنید فرستادم اما خبری نشد که نشد و آن قاچاقچی هم الان داره در مناقصات دولتی شرکت می کنه و با کالای قاچاق برنده می شه ... و ما وارد کننده رسمی به دلیل پرداخت هزینه های گمرکی شکست می خوریم . (2704872) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۰۹:۱۷:۵۹
یکی از دوستان بنده، داستان قاچاق و تخلفان عدیده یکی از کارخانجات بسته بندی چای خارجی در ایران را حتی به حیطه مطبوعات کشاند و از آنها به دفعات شکایت قانونی کرد اما هیچ مرجع قانونی از او دفاع نکرد و حتی پرونده های وی به دفعات در دادگاه ها مفقود شد و ...........!!!! تا اوضاع چنین باشد، احدی نمی تواند در برابر قاچاق و غیره ایستادگی کند! یک مرد می خواهد تا اقدامی انقلابی در این کشور کن و در واقع به فکر اصلاح کل سیستم شود. (2704956) (alef-13)
 
عبدالله
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۰۹:۳۵:۰۹
واقعا نمیدانید منشا قاچاق ازکجاست؟درکشوری که اسکله ها ی غیر قانونی وجود داشته باشد مگر میشود جلوی قاچاق را گرفت باید گلوگاه را قطع کرد و همه چیز درست میشود . چطور میشود افراد ضدانقلاب را که غیر قانونی وارد کشور میشوند شناسایی و دستگیر نمود و کانتینرهایی که از کشتی تخلیه میشوند هیچ کسی آنرا نمی بیند ؟ شما را بخدا به شعور این ملت توهین نکنید. (2705001) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۰۹:۳۸:۰۲
قاچاق مردم عادی محدود و در سطح خرد قرار دارد . اون قاچاقی که مد نظر شماست از جای دیگه سرچشمه میگیره !! اون رقم چندین هزار ملیارد تومنی مربوط به اسکله های خاص ارگانهاست ! دنبال چی هستی الف ؟؟ (2705013) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۱۰:۳۸:۲۱
به نظرتون اگه اتوموبیل قاچاق میشد ما مجبور بودیم پراید رو با 20 ملیون بخریم و سوار شیم؟؟؟؟؟؟ (2705176) (alef-13)
 
سجاد
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۱۰:۵۸:۴۶
به عنوان یک نفر مرزنشین اظهارات اقای محسن را کاملا قبول دارم ولی باید قبول کنید دولتها درشهرهای مرزی در رابطه با ایجاد زیرساختهای اقتصادی کوتاهی نموده حالا فرض کنید قاچاق را تحت هر عنوان حذف کنید ایا شوک اقتصادی به خانواده هایی که از این طریق امرار معاش می کنند نمی شود ؟ ایا غیر از راههای خلاف راهی برای انها باقی می ماند؟ پس این مساله نیاز اه یک اسیب شناسی جدی دارد (2705244) (alef-13)
 
هالو
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۱۱:۰۸:۴۵
به نظر بنده فساده گسترده اداري + رانت هاي اهدائي به خودها+ باند بازي ها
منهاي كنترل و نظارت و حسابرسي سيستماتيك ثمره اش ميشود قاچاق .
هر قاچاقي يك كارچاق كن دارد.مثلا وزارت بازرگاني و كشور مجوز ورود كالا به
صورت كوله بري ميدهند به افراد مرز نشين .مرزنشين وصل ميشود به پايتخت
نشين و تجارت رسمي تعطيل و قاچاق قانوني تحت پوشش كوله بري فراهم و
صنعت داخلي تعطيل و ثروت دلالان و واسطه ها ميلياردي و فقر همگاني و اختلاف طبقاتي هويدا . كوله باري/ اسكله خري / بازارچه بري چه كردن با اين
صادرات و واردات اين رجال فاقد تعهد اقتصادي/ملي/مذهبي با مردم .اناالله و
انا...راجعون .كي ميخواند/كي كلاسه بندي ميكند/ كي اقدام عاجل به نفع
مردم خداميداند.هركه باشد كه هست و آبي از آسياب نماندگان عالي جايگاه
و والامقام مجلس بسود عامه ريخته نميشود.چه بايد كرد!؟ (2705278) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۱۱:۲۶:۰۲
با این که این نوشتن ها و گفتن ها درکل بی اثره. چون کار بزرگ دست بزرگانه.
ولی تا دولتهای ما ساده ترین راه را دریافت بیشتر از مردم به هربهانه ای سرلوحه کارشون قرار دادن. وتوان مدیریت صحیح وکنترل وهزینه ها رو ندارن. تنها راه را هر روز افزایش سودو عوارض های مختلف به بهانه های مختلف قرار دادن. بنده با 20 سال تجربه در امور واردات, امروز میبینم دولت چیزی به نام ارزش افزوده درست کرده که از سود و عوارض هم مالیات دوباره میگیره,حداقل دوبار از وارد کننده یک بار از توزیع کننده یک بار ازخرده فروشها علاوه برعوارض های هر روز درحال افزایش میگیره. معلومه که قاچاق افزایش پیدا میکنه, چرا فکر میکنن هر روز به هر طریق باید درآمدشان را افزایش دهند. ولی مردم اینکار را نکنن. گذشته از این که بزرگان قاچاق سر زیر بغل سیستم دارن. وگرنه سیستم ما ناتوان از شناسایی نیست منتها خودی ها رو که نمیشه گرفت. خود این برداشت توجیه هر روز افزایش قاچاق را درپی دارد. امروز هر کالایی که وارد میشود میانگین 20% به بالای آنرا دولت میگیرد. غیر همون ارزش افزوده درداخل. تا نفهمن این زیاده وچشم به این درآمدهای ناحق دارن اوظاع همینه (2705323) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۱۲:۴۰:۱۳
کل قاچاق کشور فقط به یک نقطه و آن هم گمرک بر می گردد. متاسفانه فساد اداری در گمرکات ایران به حدی است که به راحتی با صرف کمی هزینه!!! حتی می توان تانک و مسلسل را هم وارد کرد (2705534) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۱۲:۴۴:۴۴
در پاسخ به یک بوشهری،
برادر عزیز پرداخت عوارض قانونی در گمرک بوشهر بیشتر به یک شوخی شبیه است! مثلا باری که حق گمرکی آن یک میلیارد تومان است فقط با پرداخت 50 میلیون ناقابل از گمرک ترخیص می شود. خب معلوم است که همه از این جریان باخبرند و به دیده کالای قاچاق به آن نگاه می کنند البته آن هم مشکلی نیست چون با پرداخت حق حسابها من که ندیده ام تا حالا باری بر روی زمین بماند مگر اینکه... (2705552) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۱۳:۳۹:۰۸
ابتدا باید قاچاقچیان رسمی که با تکیه به برخی قوانین وراههای فرار عملا قاچاق می کنند ، ازمیان برداشت ویا قوانین را اصلاح کرد . این تعریف واقعی قاچاق است (2705702) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۱۷:۲۵:۴۹
دوستان وشمنان نمی خواهندبجز قاچاق را. (2706388) (alef-13)
 
هالو
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۲۰:۵۵:۵۱
نظرما (مردم)؟ (2706769) (alef-3)
 
a-f
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۲۱:۴۴:۱۷
بهترین راه همان کنترل اسکله هائی را که سالهاست از آنجا انواع اجناس به طور بی حساب و کتاب وارد میشود . اصلاح قوانین گمرکی بطوری که همه کارها دوراز دست کارمندان و صاحبان کالا انجام شود فقط به صورت الکترونیک . و آخرین توصیه اینکه وضع معیشت کارمندان را ارتقاء دهید تانیازی به دزدی در روز روشن نباشد و آثار اختلاف طبقاتی این میشود که فساد درادارات کاملا نهادینه شد . متاسفم ؟؟؟؟؟؟؟ (2706840) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۱۹:۴۷:۲۵
فقط اعدام -هرکسی که باشد وبه هر مقداری که قاچاق کرده - (2708466) (alef-3)
 
علی اکبرمهدوی
۱۳۹۳-۱۲-۰۷ ۲۳:۳۴:۰۴
سلام تازمانی منافع عده ای خاص ازاین راه تامین شود قاچاق هست ومبارزه فا یده ای ندار (2708804) (alef-3)
 
رضا
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۰۰:۴۴:۴۵
متاسفانه بهانه مبارز با قاچاق کالا خود ار عمده دلایل قاچاق است چرا که
1- ایا واقعا جابجایی وسایلی حجیم مانند یخچال ساید با ی ساید با این گستردگی بدون دخالت دولت و شبهه دولتی ها ممکن است
2-ایا واردات قاچاق هزاران لیتر روغن خوراکی که برای جابجایی ان کشتی چند روز در بندر پهلو گرفته و گاه صدها یا هزاران تانکر و انبار بزرگ نگهداری نیاز دارد کار یک نفر است یا از گمرک گرفته تا حمل و نقل و... شریک و دخیلند
3/ایا ماندن چندین ساله برنج و سایر اقلام در انبارهایی مانند امین اباد که گاها دیده شده معدوم هم می شود کار یک نفر است یا کار اقا زاده هاست
پس خود و مردم را گول نزنیم کار خود دولتمردان است و مبارزه بهانه ای بیش نیست (2708897) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۰۸:۵۷:۳۴
علت حق گمرک بسیار بسیار بالاست.؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! (2715501) (alef-10)