نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 422550
‌بی‌مهری به صنعت پوشاک در کشور
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۱
‌یک کارشناس طراحی لباس با انتقاد از بی‌مهری به صنعت پوشاک در کشور گفت: درحالی‌که در بسیاری از کشورها صنعت پوشاک سهمی کلان در گردش اقتصاد دارد، این عرصه در کشور مورد بی‌مهری واقع‌ شده است، به‌گونه‌ای که سالانه حدود 2 میلیارد و 600 میلیون دلار پوشاک به‌سوی ایران هدایت می‌شود درحالی‌که تنها 20 هزار واحد صنفی دوزندگی در ایران فعالیت دارند و این واحدها برای 300 هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

‌مریم الهیاری کارشناس ارشد پژوهش هنر کارشناس طراحی لباس واز مدرسان این رشته در دانشگاه، در گفت‌وگو با ایسنا، اشاره به این‌که رشته‌ی طراحی لباس باسابقه‌ی نیم‌قرن در ایران هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در عرصه‌ی تولید پیدا کند، اظهار کرد: متأسفانه باگذشت سال‌ها از ایجاد این رشته و فارغ‌التحصیلی بیش از 10 هزار طراح پارچه و لباس هم چنان شاهد رکود در این صنعت و وابستگی به کشورهای نو پا همچون ترکیه، مالزی، هندوستان و دیگر کشورها هستیم.

وی تصریح کرد: روزگاری ایرانیان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پارچه بوده‌اند و لباسی هماهنگ بافرهنگ و پیشینه‌ی تاریخی خود بر تن می‌کردند اما متأسفانه امروزه پارچه‌ها وارداتی از کشورهای چین، ترکیه، مالزی و غیره است و لباس‌هایی مغایر با فرهنگ ما در بازار وجود دارد.

این کارشناس طراحی لباس با انتقاد از بی‌مهری صنعت پوشاک در کشور تصریح کرد: درحالی‌که در بسیاری از کشورها صنعت پوشاک سهمی کلان در گردش اقتصاد دارد، این عرصه در کشور مورد بی‌مهری واقع‌شده است به‌گونه‌ای که سالانه حدود 2 میلیارد و 600 میلیون دلار پوشاک به‌سوی ایران هدایت می‌شود، درحالی‌که تنها 20 هزار واحد صنفی دوزندگی در ایران فعالیت دارند و این واحدها برای 300 هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

مشکلات صنعت پوشاک را دریابیم

الهیاری اضافه کرد: شاید یکی از عمده دلایل نابرابری واردات و تولید در داخل کشور، ضعف در طراحی واحدهای تولیدی باشد.

این مدرس رشته طراحی لباس مشکلات طراحان لباس در خصوص عرصه‌ی تولید توضیح داد: عدم وجود جایگاه مناسب و تعریف‌شده برای شغل طراحی لباس در کشور، عدم ارتباط مناسب بین طراحان و تولیدکنندگان، عدم وجود قانون کپی‌رایت برای طراحان، عدم‌حمایت کافی طراحی از سوی مسئولان، کپی‌برداری از بسیاری از نمونه‌های خارجی برای طراحی‌های داخلی و بومی، عدم امکان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته‌ی طراحی لباس، مشکلات طراحان لباس در عرصه‌ی تولید و عدم وجود بستر مناسب برای برندسازی از جمله مشکلات مهم طراحان لباس در عرصه‌ی تولید است.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات مهم طراحان لباس در عرصه‌ی تولید می‌توان از عدم توجه به طراحی لباس برای گروه‌های خاص، نوجوانان و آقایان و غیره، آموزش طراحی لباس به‌صورت غیر صنعتی در مراکز آموزشی، واردات بی‌رویه‌ی پوشاک از سایر کشورها، ضعیف بودن صنعت نساجی کشور، عدم نزدیکی صنعت نساجی و صنعت پوشاک و درآمد پایین طراحان نسبت به سایر کشورها نام برد.

ارتباط میان طراحان و تولیدکنندگان باید بیشتر شود

این کارشناس طراحی لباس، به قدم‌های مثبت در طراحی لباس کشور اشاره و اعلام کرد: شکل‌گیری ستاد ساماندهی مد و لباس، شکل‌گیری انجمن طراحان لباس و پارچه، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در این راستا از جمله اقدامات مثبت و حرکت‌های نویدبخشی برای تولید لباس در کشور است.

الهیاری احترام به نظر و سلیقه‌ی مخاطب با توجه به الگوهای ایرانی – اسلامی و برقراری ارتباط میان طراح و تولیدکنندگان را از راهکارهای بهبود نقش طراحی لباس در تولید برشمرد و ادامه داد: نوآوری در طراحی لباس، اعتمادسازی نسبت به تولیدات ایرانی، ایجاد فرهنگ کار گروهی، اجباری بودن حضور طراح در واحدهای تولیدی، حمایت بیشتر دولت از طراحان و تولیدکنندگان، همراهی هرچه بیشتر گروه طراحی، تولید و توزیع از راهکارهای بهبود وضعیت طراحی لباس در کشور است.

این کارشناس طراحی لباس دورنمای طراحی لباس و صنعت پوشاک در آینده را به توجه بیشتر دولت به این عرصه وابسته دانست و گفت: بی‌شک به‌واسطه این اتفاق همچنین نگاهی نو و خلاقانه طراحان لباس و شناسایی نیاز و گام برداشتن برای برطرف کردن این نیازها با نگاهی به المان‌های ایرانی – اسلامی و طراحی خلاقانه لباس در جامعه می‌توان شاهد اتفاقات خوشایندی در آینده بود و صنعت طراحی لباس و تولید در بازارهای جهانی جایگاهی درخور فرهنگ عظیم ایرانی پیدا کند.

الهیاری با تأکید بر اینکه طراحی لباس باید با توجه به نیاز مخاطب ایرانی و با رعایت باورها، عقاید و عرف جامعه باشد، گفت: تولیدکننده باید به مخاطب نزدیک شود و با توجه به نیاز آن‌ها لباس‌ها و پوشاک مختص آن‌ها را طراحی کند.

طراحان لباس به دلیل عدم‌حمایت، در مشاغل غیر مرتبط مشغول به کار شده‌اند

وی افزود: باید در طراحی پوشاک نگاه بازاری و تجاری در کنار هنر مورد توجه باشد که برای رسیدن به این مقصود نیازمند آموزش‌های نوین و بروز شده در رشته طراحی و تطبیق این آموزش‌ها با نیاز روز کشور هستیم.

این کارشناس طراحی لباس بر لزوم ارتباط مستمر میان دانشگاه و صنعت تأکید و خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر با وجود سرفصل‌های عالی در دانشگاه‌های علمی کاربردی در عمل نتیجه مطلوبی از روند ورود دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به بازار تولید ایجاد نشده و طراحان نتوانسته‌اند خود را با فضای بازار و نیاز جامعه تطبیق دهند.

الهیاری بر لزوم حمایت جدی از طراحان لباس تأکید کرد و گفت: عدم‌حمایت از طراحان لباس سبب شده امروز این قشر از متخصصان عرصه لباس در مشاغل غیر مرتبط مشغول شده و زمینه رشد و خلاقیت آن‌ها برای ایجاد طرح‌های نو و متناسب بافرهنگ و تاریخ کشور ایجاد نشود.

این کارشناس طراحی لباس، در پایان خاطرنشان کرد: باید برای رسیدن به این مقصود همه وارد گود شده و در این مسیر حرکتی سازنده داشته باشیم که بی‌شک با همت و پشتکار صورت گرفته در بازار پوشاک کشور گام‌های بلندی برداشته خواهد شد.
کلمات کلیدی : صنعت پوشاک
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۳:۲۳:۰۹
خارجی ها میتونند برنامه ریزی کنند ولی توی ایران هر لحظه ممکنه بیان و به یه بهونه ای تولیدی رو ببندن مثل همین مانتوهای جلوباز اخیر (4060060) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.