نظر منتشر شده
۵۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 348652
درد دل های یک خریدار خودرو ملی
بخش تعاملی الف - احمد مركزمالميري، 12 اردیبهشت 95
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۹


با اعلام فروش نقدي و فوري محصولات ايران خودرو در آبان ۹۳،‌ يك عدد خودروي سمند سورن EF۷ با رينگ آلومينيومي ثبت‌نام كردم و خودرو را در دي همان سال تحويل گرفتم. اما متأسفانه هنوز ۶ ماه نشده و كاركرد ماشين به ۱۵ هزار كيلومتر نرسيده، صداهايي مشكوك و البته زجرآور، حين دنده عقب رفتن از چرخ‌هاي رينگ آلومينيومي! عقب برخاست.

بنا بر سفارش دوستان، صداي موسيقي را در حين حركت بالا بردم! و سعي كردم بر وسواس خود چيره شوم؛‌ اما آرام آرام اين صدا غيرقابل تحمل شد و مهم‌تر اين‌كه در موقع حركت به جلو نيز صداهايي از چرخ‌ها به گوش مي‌رسيد. به نمايندگي مراجعه كردم و پس از حدود يك ماه پيگيري (نوبت گرفتن و رسيدن قطعه و...) ديسك ترمز چرخ عقب با گارانتي تعويض شد و مشكل حل شد. من نيز از مسئوليت‌پذيري شركت ايران خودرو در قبال نقص خودرو، خوشحال شدم.

تا اين‌كه دوباره همان صداهاي مشكوك در همان رينگ آلومينيومي برخاست؛ در حالي‌كه خودرو حدود ۲ هزار كيلومتر پس از تعمير كار كرده بود. مجدداً با اين تصور كه احتمالاً مشكل از ديسك ترمز چرخ ديگر است، به نمايندگي مراجعه كردم، اما اين بار پاسخي شگرف و دور از انتظار شنيدم. پاسخ با اندكي ويرايش ادبي چنين بود: «اين ايراد در خودروهاي سمند سورن و... وجود دارد و شركت تا كنون راهي براي درمان آن نيافته است؛‌ موضوع توسط كارشناسان در دست بررسي است و به محض حل معما، آگهي مربوطه منتشر خواهد شد».

دقت بفرماييد! چرخ صدا مي‌دهد و شركت معظم ايران خودرو كه مدعي است موتور و شاسي طراحي مي‌كند و با خودروسازان به‌نام جهان ادعاي هماوردي و التماس مشاركت دارد، از برطرف كردن چنين ايرادي عاجز است. مشتري بيچاره ماشين صفر خريده، الان بايد همراه با صداي گوش‌خراش چرخ‌ها رانندگي كند و عقل نيز حكم مي‌كند كه با چنين اوضاعي، در جاده‌هاي خارج از شهر نيز از خير استفاده از خودروي ملي بگذرد!

اما سخني با مسئولان ايران خودرو!
سال‌هاست با دستاويزهايي از قبيل ارتقاي توليد ملي و ايجاد اشتغال و... حكومت را وادار به حمايت گشاده‌دستانه و همه‌جانبه از خود كرده‌ايد. اندكي انصاف به خرج دهيد و در چنين مواردي، تا حدي به مسئوليت خود عمل كنيد. خودروهايي در سطح جهاني پيشكش! همين خودروها را سالم به مردم تحويل دهيد و در موارد چنين نقصان‌هايي، رويه‌اي اينچنين نامسئولانه و نامنصفانه پيش نگيرد.

و سخن آخر با مسئولان دولت تدبير و اميد!
حمايت‌هاي بي‌حدوحصر شما از خودروسازان، اظهر من الشمس است. اما يك سؤال! آيا سياستگذاران دولتي تاكنون با خود انديشيده‌اند كه براي حمايت از بنگاهي كه از انجام ابتدايي‌ترين تكاليف يك بنگاه در قبال مصرف‌كننده كوتاهي مي‌كند، چه هزينه‌هاي‌ هنگفتي را بر ملت تحميل كرده و همچنان تحميل مي‌كنند؟ دولتي‌ها بايد به اين مهم توجه داشته باشند كه گرچه مردم به‌دفعات از رويكردهاي دولت در حوزه‌هاي مختلف به‌انحاي گوناگون حمايت كرده‌اند، اما خودرو از جمله كالاهايي است كه مورد استفاده مردم بوده و به‌شدت در داوري عمومي از عملكرد دولت تأثيرگذار است؛‌ باور بفرماييد چيزي در حد برجام!

پيشنهاد و در واقع توصيه‌ام اين است كه در طليعه سال «اقتصاد مقامتي، اقدام و عمل»، اگر به مسئولان حساس ايران خودرو برنمي‌خورد، دولت و به‌طور كلي حكومت، اندكي (!) سختگيرانه‌تر با اين نازپروده‌ها رفتار كند تا سرمايه اجتماعي ناچيز و اعتماد عمومي كم‌رنگ موجود كه بايد پشتوانه ارتقاي توليد ملي باشد، اينچنين از ميان نرود. سرمايه‌اي كه از جمله مؤلفه‌‌هاي آن،‌ اعتماد مشتري به دريافت خدماتِ با كيفيت و با سرعت پس از فروش، و در اين حكايت غم‌انگيز، تعمير يا تعويض چرخ‌هاي خودروي ملي است.

براي مسئولان ايران‌خودرو و همچنين براي خودم و ديگر مشتريان خودروي ملي كه به اين گرفتاري دچار شده‌اند، آرزو مي‌كنم كه صنعت خودروسازي كشورم هر چه زودتر به فناوري تعمير چرخ‌هاي رينگ آلومينيومي (!) دست يابد!
کلمات کلیدی : احمد مركزمالميري
 
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۹ ۱۰:۳۱:۳۰
میخواستی خودرو ملی نخری که مجبور به دردل هم نشی ما باید از یک سوراخ چند بار گزیده بشیم تا درس بگیریم سابقه 50 سال خودرو سازی در حقیقت مونتاژ کاری بی کیفیت کافی نبود که شما سمت خودرو ملی و ایران خودرو سایپا نری؟!! الف جان خواهش میکنم نظر منوچاپ کن (3672172) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۶:۰۸:۱۶
خود کرده را تدبیر نیست (3677915) (alef-11)
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۲۳:۴۷:۰۵
جناب حمید ، محض اطلاع شما که "سابقه 50 سال خودرو سازی در حقیقت مونتاژ کاری " در ایران را زیر سئوال بردید !!!!! ، خانوادۀ ما یک پیکان 48 را به مبلغ 17890 تومان (یعنی حدود 2500 دلار!!!!) خریده بودند که در سال 1366 یعنی پس از 19 سال خدمت رسانی به خانواده ، آنرا 150 هزار تومان، یعنی حدود 9 برابر !!! بیشتر ، به یکی از دهها خریدار سینه چاک !!! ، فروختیم؛
جالب اینجاست که نه تنها پس از حدود 2 دهه کار ، موتور این پیکان باز نشده بود، بلکه حتی روکش های چرم مصنوعی صندلی هاش هم سالم مونده و چوب-کاری های روکوبی درب ها نیز ، هرچند دارای ترک خوردگی هائی شده بود ، هنوز هم نیازی به تعویض نداشت ؛ (3678969) (alef-13)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۰۱:۴۸:۰۵
چند روز پیش سوار یه پیکان 48 شدم، باورم نمیشد ماشین 50 سال پیشه. راننده میگفت صندلیها همون صندلی کارخونه هست و فقط روکش عوض کرده. باور کنین صندلیش از 206 و پراید راحتتر بود. البته پیکان 48 ماشین کاملا انگلیسی بوده (3679112) (alef-13)
 
بیگی29
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۴ ۲۰:۴۸:۵۰
مگر مشکل ترمز سمند روی دست انداز حل شده؟فکر میکنم مشکل اصلی کپی کردن بعضی سیستم ها ؛کور کورانه باشد.یا متخصص نداریم یا اجازه اصلاح ندارند.برف پاک کن پیکان و... بعد از حدود 30 سال از راننده راست به راننده چپ تغییر داده شد ! سایردستگاه ها هم همین طور است.کپی کور کورانه یا خرید تکنولوژی ناقص آن هم توسط افراد غیر متخصص یا بی اختیار... (3683278) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۶:۱۱:۰۳
بنده یک پژو 405 مدل 82 دارم که 160 هزار کیلومتر با آن رانندگی کرده ام. در این 13 سال 3 یار تعویض لنت ، 2 بار تسمه تایم ، 1 بار باطری و 1 بار کلاچ آن را تعویض کرده ام. بسیار از ماشینم راضی هستم. گذشته از این که بسیاری از قطعات این ماشین فرانسوی هستند، نحوه رانندگی هم در این امر دخیل بوده اند. اکثر راننده ها با شتاب زیاد و پرگاز رانندگی می کنند، قبل از رسیدن به سرعت گیر سرعت ماشین را کاهش نمی دهند و.... (3677919) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۶:۵۹:۴۹
ماشین صفر خریدی در انتظار خدمات پس از فروش هم هستی بابا تو دیگه خیلی انتظار داری ...والا (3678079) (alef-11)
 
Hamvatan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۹ ۱۰:۴۱:۱۹
جای تاسف دارد اما شما هم مقصر هستید دیگه تو این کشور کسی نیست که ندانه ماشین صفر اونم ساخته دست خودروسازان داخلی یعنی خریدن زجر برای خود و خانواده خود آقا وقتی میبینید اینطوریه نخرین برید خودروهای دسته دو بخرید اما صفر نگیرید که بیایید دست به قلم بشید همین امثال شما بوداند که به کمپین بی احترامی کردن شماها حقتونه هر چی بلا سرتون بیاد بکشید تا حال بیایید. (3672188) (alef-11)
 
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۶:۵۵:۵۳
منظورتون چیه که برید خودروی دست دوم بخرید؟اون کسی که خودروی دست دوم خودش رو میفروشه،واسه اینه که بره خودروی صفر بخره و یا مدل بالاتر!بالاخره این چرخه خرید و فروش به خودروی صفر ختم میشه! (3678069) (alef-11)
 
Hamvatan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۷:۴۲:۳۶
خودروهای با کیفیت سالهای نه چندان دور که کم کارکرد و سالم اش را میشه با قیمت مناسب تهیه نمود کاری که من چند ساله دارم انجام میدم و گذارم مثل این ماشینهای به اصطلاح صفر هنوز به تعمیر گاه نیافتاده. (3678190) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۲-۰۹ ۱۰:۴۹:۳۲
آقا راه حلش اینه که صدها نفر از مدیران خودروسازی رو مجبور کنید با خانوادشون و یک خودرو صفر ساخت خودشون راهی مسافرت کنید. هر چقدر هم احتیاط کنند، اینقدر نقص فنی پیش میاد که باعث مرگشون بشه. بعدش کیفیت خودوها خوب خواهد شد. (3672206) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۵:۱۶:۰۹
دقیقا مدیران و زن و بچه ای سایپا حق سوار شدن غیر پراید را نداشته باشن ایرانخودروییها سمند (3677796) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۷:۲۴:۵۹
احسنت (3678147) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۵:۱۷:۰۳
حتما رسیدگی می کنن
فقط پیگیر باشید اگه وام دادن سریع یه خودروی دیگه تهیه کنید ! (3677799) (alef-11)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۵:۳۲:۵۲
اگر واقع بین باشیم در همه زمینه ها همنگونه هستیم و تا زمانی که با حرافی مملکت داری می کنیم ووارد گود عمل نشویم روزگاری بهتر از این هم متصور نخواهد بود.
سایر بخش ها هم که ادعائی دارند اگر شرایط فراهم شود وتکنولوژی روز دنیا وارد شود وضعیت آنها عیان وقایبلیت مقایسه فراهم می شود وبرای همه مردم نتیجه گیری آن که سایر صنایع نیز مثل خودرو است قابل لمس خواهد بود (3677826) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۵:۳۷:۴۴
بنده سال 85 یک سمند ال ایکس سفارشی خریدم. بسیار هم خوشحال بودم.داشتن چرم داخلی.یخچال.بلوتوث.آینه برقی. بوق دنده غقب و..خلاصه کامل بود. البته به جز مصرف بالا و عدم توان موتور در سربالایی ها مشکل دیگری نداشت و راضی بودیم. البته ترمز ای بی اس آن خوب عمل نمیکرد و باید چندبار ترمز میزدی تا عمل کند که اینم قلقش دستم اومد و مشکلی برام پیش نیومد.آمدن صدا داخل کابین که برامون عادی شده بود و اذیتمون نمیکرد.خب بهرحال هر چی پول بدهی آش میخوری. در حد پولمان راضی بودیم و گرنه باید پراید میخریدیم که فقط از موتورسیکلت امنتره. (3677837) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۵:۴۳:۵۶
بلبرینگهای چینی بی کیفیت و ارزان قیمت دلیل اصلی مشکلات اینچنینی است . علاوه بر چرخها در گیربکس و سایر جا ها هم که بلبریگ بی کیفیت استفاده میشه همین داستان وجود داره و همه ماشینهای داخلی این مشکل رو از همون روز اول دارن . از مافیای وارد کننده قطعات خواهش میکنیم یک مقدار از سود انحصاری خودشون کم کنن و از کشور کره جنوبی و یا ژاپن بلبربنگ بیارن . کسی هم کاری به کارشون نداره . مردم هم خودروی وطنی میخرن (3677850) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۶:۴۴:۰۱
با توجه به این که ماشین های چینی عملکرد بهتری در مقایسه با خودرو های داخل دارند من با نظر شما کاملا مخالف ام. ما مشکل در طراحی و مونتاژ و خدمات پس از فروش داریم ! و بیشتر مشکلات فعلی را قطعات ساخت داخل ایجاد میکنند ... فقط وقتی به مشکل میخوریم به چینیا فحش میدیم (3678043) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۲۰:۱۹:۴۲
البته چینی درجه چند مهمه باشه
جنس چینی بی کیفیت تو دنیا معروفه با دفاع شما هم چیزی عوض نمیشه. آن شاا... شما هم با همون محصولات باکیفیت به قول خودتان فقط روبرو شوید نه نوع غالب آن که بی کیفیت است. (3678623) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۵:۴۴:۲۳
اینم از تولید ملی کشوری که در تحریم تکنولوژی ! تازه نصف ماشین ساخت و تکنولوژی فرانسه هست (3677852) (alef-11)
 
مبتلا به
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۶:۰۳:۴۵
من هم مبتلا به یک 206 مدل 94 هستم که هر ایرادی که به نمایندگی اعلام می کنم می گویند طبیعی است!!!!!
مثلاً: مصرف سوخت حدود 10 لیتر، انتقال ضربه دست اندازها به فرمان، صدای زیاد موتور، سفت جا رفتن دنده ها، لغزش پدالها در زیر پا و ...

لذا به خاطر طبیعت گرا بودن ایران خودرو ، ماشینهایی با ایرادات طبیعی تولید می کند و جای نگرانی نیست.
کلا خودروهای تولید داخل حسن هایی دارند که چیزهای زیادی را از بین می برند مثل هوای پاک، اعصاب آرام، بودجه خانواده و ... و آخرین چیزی هم که از بین می برند وجود خود آدم است. (3677899) (alef-11)
 
عاشق وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۶:۱۱:۵۱
بنده نیز سال گذشته یک خودرو سمند سورن طرح جدید مثلا رینگ آلومینیم خریدم در کمال تعجب مشاهده کردم که رینگ زاپاس آن از نوع معمولی و با لاستیک چینی می باشد که بعد از دو روز متوجه این قضیه شدم و به نمایندگی ایران خودرو کاشانی نیز اعتراض کردم ولی متاسفانه نمایندگی هیچ گونه مسئولیتی قبول نکرد
بنده چون حدود 15 سال در صنعت مشغول کشور بکار هستم بخاطر یک کوته فکری مدیران صنعت خودرو متاسفم چون به نقل مقام معظم رهبری وقتی جوانان این کشور می توانند موشک با خطای کمتر از 10 متر را به هدف بزنند چرا نتوانند خودرو با کیفیت تولید کنند
سوال از مسئولین بی تدبیر ایران خودرو:
سوال 1: ایا اگر در مواقع اضطراری بنده برای ماشین از لاستیک زاپاس استفاده کنم ارزش محصولات داخلی پایین نمی آید!!!
سوال 2: بنده اگر می خواستم جنس چینی استفاده کنم ماشین چینی می خریدم
سوال 3 : گناه امسال ماها چیست که می خواهیم محصول با کیفیت ایرانی استفاده کنیم
خواهش می کنم اگر مدیران صنعت کشور عاشق صندلی و پستشان هستند لطف کنند از الگوهای مانند امریکا ، اروپا و آسیا در این مورد استفاده کنند که حداقل معانی اقتصا را در عمل پیاده کرده اند (3677920) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۶:۲۲:۰۷
علاج همت وغیرت ونخریدن اشغاله 1

شرفی (3677971) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۷:۳۰:۲۸
اگه مشکل تان با عوض شدن دیسک یکبار حل شد و باز در کمتر از 2 ماه مشکل دوباره برگشته این نشان می دهد که آلیاژ دیسک مناسب نیست چرا که اولی پس از 15 هزار کارکرد دچار مشکل شده و دومی در کمتر از 2 هزار کارکرد که این شواهد با توجه به گفته های شما نشانی به جز نامرغوب بودن آلیاژ دیسک چرخ ندارد چرا که نمی تواند دامنه تغییرات حرارتی را به خوبی تحمل کند و دچار گسسدگی ساختاری می گردد و به قولی تاب بر میدارد
راستی ایران خودرو با این همه مهندس نمی تونه حداقل با طراحی یک سناریو ساده علت را تشخیص بدهد عجب نکند در چین و ماچین درس خوانده اند چرا که این اصول اولیه در مهد کودک ها هم بیان می شوند!!!! (3678159) (alef-11)
 
استاد
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۷:۳۳:۳۲
الف جان، لطفاً نامه من را هم متشر کنید:
بنده در 20 اسفند 93 یک 206 تیپ 5 نقدی (حدود 36.5 میلیون تومان برابر با 12000 دلار وقت) تحویل گرفتم که شرکت لطف کرده و مدل 94 برام زد.و همون اول به خاطر بی کیفیتی لاستیک ها مبلغ 400 هزار تومن داده و لاستیک عوض کردم.
عید مسافرتی باهاش رفتم و برگشتنی در 2000 کیلومتر صدای عجیبی از ماشین میومد
بعد از نوبت دهی و رفتن به نمایندگی ساعت 7 صبح، بار اول بجز آچار کشی داشبورد ماشین ترخیص شد اما با بیشتر شدن صدا و دوباره مراجعه به نمایندگی و این سری عیب تسمه دینام و هرز گرد تشخیص داده شد که قطعه امداد شد و بعد از دو هفته (در تهران) آن هم اومد. اما این اول راه بود
بعداً برای بالانس چرخ ها، مصرف بالا، تعویض سیم کلاچ، آمپر بنزین، گاز نخوردن ماشین (استپ زدن) و... چندین بار مراجع به نمایندگی کردم. سر کیلومتر 4000 عیب بسیار مهم دیگری پیش امد که قابل اغماض نبود و آن هم گاز خوردن یهویی موتور بود که سبب شتاب ناگهانی و وحشتناک ماشین می شد و جز با خاموش کردن موتور و بستن سویچ درست نمی شد که بسیار خطرناک بود و در ترافیک های تهران چندین بار نزدیک بود تصادف کنم. بعد چند بار مراجعه و دیاگ کردن ماشین (که پول اونو هم هر سری گرفتن، همچنین پول بالانس و حق الزحمه تعویض هر قطعه) مشکل بدتر شد.
تا اینکه یه آشنا پیدا کردم و به یه نمایندگی دیگه معرفی کرد و بعد از تعویض دیسک و صفحه کلاچ، بلبرینگ کلاچ، استپ موتور، سنسور دور موتور و دیاگ کردن باز هم درست نشده و عید امسال هم با همین ماشین معیوب با کیلومتر 7000 کارکرد راهی جاده شدیم و کلی مصیبت سرش کشیدم.
تو عید هم بردم نمایندگی و دریچه گاز امداد شد اما نهایتاً بعد عید و 22 فروردین قطعه رسید و عوض شد. حال اکنون ماشین با 9400 کیلومتر کارکرد طبق گفته تعمیرکار نمایندگی سیبک و سگ دست را خراب کرده و جلوبندی باید پایین آورده شود.
اکنون ماشین من به صورت زیر است:
1- داشبورد و اتاق به شدت صدا می یدهد.
2- بسیار پر مصرف بوده و در شهر صدی 11 لیتر می سوزاد.
3- گیج آمپر بنزین خراب است و تقریبی حساب بنزین ماشین دست ماست.
4- صندلی ها به شدت صدا می دهد.
5- هنگام خاموش کردن ماشین موتور شدیداً زوزه می کشد.
6- اتاق به شدت صدای باد نفوذ می کند و می پیچید.
7- جلوبندی ماشین مرخص است.
8- کمر بند ایمنی رو به مرخص شدن می رود و ول شده است.
9- معکوس از 5 به 4 گیر می کند و جا نمی رود.
10. دنده عقب گاهی به شدت گیر دارد و جا نمی رود.
11- پدال ترمز به شدت لرزش دارد.
12- هنوز هم کلاچ ماشین مشکل داشته و با گیربکس همخوانی ندارد (بخصوص در دنده عقب).
در مجموع 14 بار من ماشین را به نمایندگی برده ام و اکنون هم نوبت جلوبندی و سرویس 10 هزار کیلومتر گرفته ام.
حال یه درد دل و صحبتی با مدیر عامل ایران خودرو و وزیر محترم صنعت، آقای نعمت بخش، میرخانی رشتی، مدنی، شورای رقابت، سازمان استاندارد و هر کسی که از خودروسازها حمایت می کند دارم:
1- بنده ماشین رو حدود 37 میلیون خریدم که آن زمان دلار آزاد 3100 تومان بود یعنی حدود 12 هزار دلار ، آیا این ماشین با این کیفیت ارزش این پول رو داشت (استاددانشگاه هستم و پول یک سال (12 ماه) حقوق کامل من بود) با این پول در صورت صفر بودن تعرفه ماشین های مثل هیوندای النترا وI20، مزذا 2، رنو داستر، رنو سیمبل، رنو ساندرو، نیسان سانی، تویوتا یاریس ، کیا سراتو و.... میشه خرید کههمگی اتومات و بسیار با کیفیت و پرآپشن و کم مصرف هستند، گناه من چی بود؟
2- آیا در ایران خودرو اصلاً کسی هست که پیگیری کند یه ماشین صفر با کارکرد 2هزار کیلومتر چرا باید بیاد نمایندگی؟ چرا 14 بار؟ آیا اصلاً کسی هست احساس مسئولیت کند؟ آیا کسی فکر میکند پول گرفته شده اصلاً با این شرایط حلال است؟
3- هر بار که به نمایندگی مراجعه میشود اساس صبح زود بیدار شدن است و این فرایند تکرای شامل سه مرحله است:
الف- پذیرش و نبود قطعه و امداد آن
ب- زنگ زدن و رفتن برای نصب قطعه
ج- زنگ زدن برای ترخیص ماشین
برخورد ناشایست نمایندگی هم بماند. آیا واقعاً مدیریت مراجعه به نمایندگی اینقدر سخته که باید حتماً سه بار بریم و سه بار مرخصی بگیریم برای هر ایراد؟
3- بنده یه استاد دانشگام و هر سری مرخصی گرفتم کی جواب این همه هدر رفتن وقت و انرژی من را می دهد؟
4- هر سری که به هر نمایندگی مراجعه کرده ام، مکانیک های محترم نمایندگی بعد فهمیدن شغل بنده دنبال راهی برای جور کردن دیپلم بوده اند زیرا دیپلم ردی تشریف داشته اند. آیا کسانی با این تحصیلات توانایی عیب یابی و تعمیر ماشین را دارند؟
5- آیا با این مصرف بالای ماشین های ایرانی، توقع کمتر شدن مصرف و صرفه جویی و اقتصاد مقاومتی درست است (روزانه نزدیک 70 میلیون لیتر بنزین مصرف داریم که درصورت به روز بودن ماشین ها مصرف نصف خواهد شد و روزی 30 الی 35 میلیون لیتر صرفه جویی خواهد شد، به علاوه آلودگی کمتر و...)
6- این روزها همه از فرهنگ پایین رانندگی و نقش آن در وقوع تصادف در کشور حرف می زنند اما کسی در نفش خودرو به عنوان تنها نقش موثر در زنده ماندن بعد از تصادف حرف نمی زند. انگار به راننده گفته می شود مراقب باش تصادف نکنی چون آخرین تصادفت خواهد بود. بماند که خودرو با ترمزهای دیسکی و قوی، هشدار برخورد از عقب، هشدار عبور از خط، دوربین نقاط کور و.. می تواند از وقوع خیلی از تصادفات جلوگیری کند، اما بعداز تصادف تنها خودرو تعیین می کند جراحات و وفات چقدر باشد که در این زمینه خودرو سازها کارنامه سیاه و ننگینی دارند.
7- این تنها درد من نیست و ضمن این همه مراجعه به نمایندگی، مردم زیادی را دیدم که نفرین می کردند و به مشکلاتی شاید بدتر از من دچار شده بودند. آیا کسی به این نفرین ها فکر می کند؟ آیا مصرف کننده اصولاً مهم هست؟
و...
حرف بسیار است، حرف از این همه ضلم و ستمی که به مصرف کننده خودرو روا داشته می شود.
گرون، بی کیفیت، فاقد گاراتی واقعی، برخورد های بسیار بد و توهین آمیز، علافی، هدر دادن وقت و انرژی، و...

یه خواسته از تمامی کسانی که اول نامه گفتم دارم:
اونم اینه که خواهشاً دیگه با این همه ظلم، مثل ارباب با مصرف کننده حرف نزنند، به خدا نه ضد انقلابیم، نه نفهمیم، نه بیسوادیم و..
می دونیم کیفیت چیه، میفهمیم ماشین چیه، همه به اینترنت دسترسی داریم و می تونیم قیمیت و کیفیت و آپشن همه برندها را با اینترنت چک کنیم و با ماشین های شما مقایسه کنیم. همه در حد کفایت انگلیسی بلدیم، لذا لطفاً حالا که قدرت دارید و محصولات را گرون و بی کیفیت به ما می اندازید، خواهشاً دروغ نگید و با بی ادبی و بی تربیتی با ما صحبت نکنید.
الف جان، آقای توکلی، طولانی شد، من سعی کردم مودب باشم لذا خواهشاً اینو چاپ کن، در ضمن آماده مناظره با تمومی آقایان هستم.
من به عنوان یک مصرف کننده به هیچ عنوان راضی نیستم و مطمئناً خداوند هم راضی نیست و آقایان پول حرام سر سفره خانواده برده و می برند.
با تشکر
((یه مصرف کننده ایرانی)) (3678169) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۲۲:۵۹:۵۲
حرف شما کاملا درست و دردآور بود. ولی کاش همه با کمپین مونده بودن تا الان شاهد تحولات بزرگی در خودروسازی بودیم.کاش (3678891) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۲۳:۲۶:۲۵
حالا تازه اولشه کلی قطعه بی کیفیت در زمان تحریمها خریداری شده یا قراردادش بسته شده یا در انباره که باید مصرف بشه (3678926) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۴ ۰۹:۵۱:۱۱
سلام استاد عزیز.گیرم که مردم عادی بی سواد ودستشان از اینترنت کوتاه شما که با سواد ودست اندر اینترنت دارید خودتان احترام خودتان را زیر پا گذاشتین وبه کمپین مردم بی احترامی کردین ورفتین دست در سوراخی کردین که همه از ان گزیده شده بودین.شما باید ملاک والگوی ما در جامعه باشین ولی فهم خود را خود زیر سوال بردین. امثال شما باید علاوه بر احترام به کمپین مردم ترویج نخریدن خودوی ملی تا بهتر شدن کیفیت ان می کردین تا هم خودتان وهم مردم از شر این اشغا سازها راحت میشدیم ولی چه بگم که خود کرده را تدبیر نیست.حالا اماده مناظره هستید اول دودوتا چهارتا کنین وبا خودتان مناظره کنین ومشکل را در وجود خودتان ببینید نه در بنگاهی که هم انحصار داردوهم مشتری وهم پول هنگفت. کی باشد که با همه این شرایط بره دنبال کیفیت وابتکار. (3681757) (alef-11)
 
م.منوچهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۷:۳۶:۳۰
مسأله ایشان خیلی کوچک است.
بنده در آخر سال 1393 خودرو دنا که آخرین شاهکار خودروسازی ملی است خریداری کردم.
- در همان روز اول موقع کارکردن خودرو متوجه بوی سوختگی روغن شدم و اینکه روی ماشین و داخل موتور که معمولا برچسبهایی برای راهنمایی وجود دارد هیچ برچسبی مشاهده نکردیم و احساس میکردم ماشین هزاران کیلومتر کار کرده ولی هر چه مراجعه کردیم جوابهای عجیبتر شنیدیم و از پیگیری منصرف شدیم.
- از همان اول که سطل آشغال یا جاسییگاری عقب نداشت و 7 ماه و سه بار مراجعه باعث شد عاقبت آنرا أمانی کرده و تأمین کنند.
- از همان روز اول از چپ موتور صدای ناهنجار میآمد که منجر به سه مرتبه تعویض تسمه تایم و هرزه گردها و متعلقات گردید و مجموعا در سه نوبت سه هفته خودرو متوقف بود و هنوز هم این صدا کمابیش باقی است.
- از همان روز اول ماشین در دنده عقب صداهای ناهنجار داشت و زوزه مییکشید که گفتند و هنوز میگویند که ناهنجاری رفع نمیشود.
- چندماه نگذشته یکدفعه متوجه سر خوردن کلاج شدم و چند هفته ماشین را به نمایندگی و مرکز تحقیقات ایران خودرو بردم و در نهایت کلّ سیستم کلاج مثل دیسک و صفحه و دوشاخ و فلایول و سنسور را عوض کردند.
- صندلی های این ماشین کاملا برعکس صندلی سمند بسیار کوچک و ضعیف است و تاکنون یک مرتبه صندلی سمت راست را کامل عوض کرده ام و چند مرتبه بازو بست صندلی داشته ام و چند مرتبه بدلیل از کار افتادن سیستم برقی بتعمیرگاه رفته و اکنون که این مطلب را مینویسم دوباره خراب شده و دیگر رهایش کرده ام.
- سیستم پمپ شیشه شور را در کیلومتر 4000 کامل عوض کردند.
- در تعطیلات چند مرتبه به مسافرت رفته ام ( رفت و برگشت 1500 کیلومتر) و بعد از هر سفر سروصدای زیاد مرا برای رسیدگی به جلو بندی راهی تعمیرگاه کرده است.
- قفل مرکزی خودرو که کاملا برقی است سه مرتبه در سال 1394 مرا به تعمیرگاه کشید و مجموعا 2 هفته ماشین متوقف بود. و تمام سیستم قفل مرکزی و محرکهای آن با چند هفته انتظار و باز ماندن یکی از درها در این مدت تعویض شد.
- چند مرتبه در باره ورود هوا و زوزه باد در سرعت بالای 60 مراجعه کردم و فایده ای نداشته و عملا در سرما نمیتوانم به سفر بروم زیرا درها و جلو ماشین سرد میشود و صدای زوزه باعث ناراحتی است.
- سیستم کامپیوتر پیامی مثل آچار دارد که چند بار روشن شد و عاقبت بدون اینکه بفهمیم چه بود آنرا کلا از کار انداختند.
- از روز اول فرمان به هنگام رسیدن به انتهای دور خود در دو طرف صدا میداد که چند بار مراجعه کردم و هر بار یکی بنام کارشناس گفت طبیعی است ولی رفته رفته صداها بیشتر شد و سُر خوردگی ماشین افزایش پیدا کرد تا اینکه اخیرا دو بار مراجعه و تشخیص دادند جعبه فرمان باید کلا عوض شود که آنرا سفارش داده اند و من منتظر تماسشان هستم.
ایرادهای کوچک وبزرگ دیگری هم بوده ولی .....
- جالب است بدانید که این خودرو در حال حاضر 18000 کیلومتر کار کرده و این عیوب ظاهر شده است . فقط هیجده هزار کیلومتر.
- نکاتی را که گفتم اسنادش و برگه دوم سند تعمیراتی اش موجود است.
صنعت ملی خوب است و اولویت اقتصاد کشور ، امّا اعصاب و عزّت وانتظار مردم هم اهمیت دارد و امیدوارم روزی برسد که بتوانیم از صنعتی قابل دفاع در حوزه خودرو برخوردار شویم. (3678177) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۸:۰۳:۲۷
دوست غزیز انصاف چیز خوبی است ماشینی که خریدی نتیجه مشکلان ناشی از تحریمها بوده که طرف ناچار شده قطغه بی کیقیت استفاده کند
دولت تدبیر و امید هم چاره ای ندارد الان 50 ساله همه دولتها از این خودروسازها حمایت کردن اگر این دولت هم حمایت نکنه صدای دوستان بلند میشه که ای وای فلان صنعت در زمان شما نابود شد شما کارگرها رو نابود کردید و...
واقعیتش اینه که این صنعت داشت یه خودروی ارزون قیمت که کیفیت متوسطی داشت تولید می کرد اما دولت قبل با تحریم و هزار گرفتاری که درست کرد فیمت را سه برابر و کیفیت را هم بسیار تنزل داد. لذا دولت قغلی اون هم برای ماشین تولید 93 که خریدهاش و طراحی هاش و کارهاس 3 سال قبلش انجام شده تقصیری نداره و کاری هم از دستش بر نمیاد همین الان هم کاری نمیتونه بکنه جرز اینکه تحریمها رو کامل رفع کنه اینها قطغه خوب استفاده کنن
لذا منصف باشیم مشکلات سال 93 و با روی کار امدن روحانی ایجاد نشده دنبال گوینده جملات تحریم کاغذ پاره است و..باش
ما از یک طرف ادغا می کنیم تحریم بی اثره از یک طرف روحانی رو زیر سوال میبریم که این منطق جای سوال بسیار داره! (3678239) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۲۲:۵۷:۴۲
ربطی به تحریم نداره ، چطور که هر سال میگذره کیفیت میاد پایین.شما ماشین های سال های پیش رو با الان مقایسه کن متوجه میشی (3678887) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۰۳:۱۵:۰۷
تحریم باعث شد اینا برن سراغ اجناس بی کیفیت همه چی گرون و نایاب شد دلیلی جز تحریم نداره بحث بی مورد نکنید (3679153) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۰۷:۵۲:۵۹
همین قطعه ها رو با دقت و درست مونتاژ کنند نصف مشکلات حل میشه. و کارشناسایی داشته باشند که بتونند عیب رو درست تشخیص بدهند. من متن دوستان رو که میخوندم حس اینکه تعمیرکاران ایران خودرو نمیتونند مشکلات رو درست تشخیص بدهند و اقدام به تعویض گروهی قطعات مربوط می کنند به من دست داد (3679230) (alef-13)
 
خوش خیال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۸:۳۲:۰۰
اینقدر که از تندر نود تعریف میکنن از بنز تعریف نمیکنه .. ولی این تندر رو هم اومدن دستکاری کردن شده از پراید بدتر بخدا 40 ملیون زبون بسه رو دادم یکیشو خریدم بعد دو ماه استفاده با سرعت 60 تا ترمز نگرفت زدم پشت یه سانتافه 1 ملیون وپونصد انداخت رو دستم فروختم الان بی ماشین حال میکنم قسم خوردم تا اوضاع خودروسازیمون اینگونه هس ماشین نخرم .حالا شما می خواهی با سمند که تولید داخله خوش بگذرونی متاسفم برات.. زهی خیال باطل .. (3678304) (alef-11)
 
سلیمی
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۲۰:۱۹:۲۰
این طرف قضیه را هم باید گفت، بنده 5 سال است که تندر 90 از ایران خودرو خریده ام. در این 5 سال فقط یک بار به مکانیکی رفته ام، آنهم برای تعویض تسمه تایم. (3678621) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۲۲:۵۳:۰۲
ببخشید مگه تو کشوری که هستید تندر 90 هست؟؟؟؟ (3678880) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۲۰:۲۲:۰۵
وقتی وزیر و خودروساز و ... با لندکروز و ماشین خارجی بازدید می کنن چه انتظاری میشه از این مجموعه داشت (3678630) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۲۳:۲۷:۴۱
رده بندی چند ماشینی که زیر پای من و برادر و پدر ودوستم
1- پژو 405 83 پدر خانمم..عالی
2-ال نود پارس خودرو 89 برادرم ...عالی
3-ال نود 91 ایران خودرو....خوب
4- پراید 88 خودم...خوب
5- پژو 93 خودم....متوسط
6- روا 86 پدرم....متوسط
همانطور که میبینید من پرایدم را فروختم به امید یک 405 با کیفیت و شتاب وترمزهای قوی مثل مدر خانمم اما 405 من کمی از روا پدرم بهتر است و ان احتمالا بعلت نو بودن (3678929) (alef-13)
 
زبردست
Germany
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۲۳:۴۵:۲۰
با سلام من عید ۹۲ یک رانا با مدل ۹۳ از ایرانخودرو تحویل گرفتم بعد مدت متوجه شدم گیربکس این ماشین عاریه از ۴۰۵ گرفته شده و دیسک و صفحه از ۲۰۶ یعنی عملا هیچ همخوانی نداره وخدانکنه تو ترافیک گیر کنی عذابت می ده چند بار به نمایندگی فقط سیم کلاچ عوض کردند باوجود تعویض ۲ باردیسک و صفحه هنوز مشکل پابرجاست عید گارانتی ماشین تموم شد تازه متوجه شدم یک مهندس دزفولی یک دوشاخ برای حل موقت طراحی کرده اما متاسفانه ایرانخودرو فراخوان تعویض دوشاخ رانا را انجام نمی ده مگر اینکه گارانتی داشته باشی حال اعصابی که از من و امثال من وکلی هزینه و...به هدررفته به کنا نمی دونم خودرو ساز خارجی چیکار می ک فقط می دونم خودرو سازداخلی یک ... به تمام معناست .کامرانزبردست ۱۱۹۰۴۳ (3678966) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۰۰:۴۵:۴۷
من وقتی شنیدم خودروی Dacia Logan یا همون ال ۹۰ خودمون که به قیمت بیش از ۴۰ میلیون در ایران فروخته می‌شه،‌ مدل اصل فرانسویش ۵۹۰۰ تا کمی بیشتر از ۶ هزار دلار قیمت داره (یعنی حدود بیست میلیون تومان)،‌ خیلی ناراحت شدم. چون توی ایران هزینه‌ی تولید خیلی پایین تره (مثلاً هزینه‌ی کارگر که بعضاً یک پنجم کارگر اروپایی هم حقوق نمیگیرن و هزینه‌ی انرژی هم همینطور.
به جای اینکه خودروی ۲۰ میلیونی اروپایی رو که ارزون‌تر از خود اروپا براشون در میاد، مثلاً ۱۸ میلیون بفروشن، در عمل ۴۰ میلیون می‌فروشن
چون زورشون میرسه و زور مردم نمی‌رسه..... (3679049) (alef-13)
 
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۰۱:۵۷:۱۷
خودرو من هم پارس tu5 مدل 94 دقیقا همین عیب رو داره. چرخ عقب تو دنده عقب صدا میده. ایراد از دیسکه. تازه مال من از کیلومتر 1000 صداش شروع شد و ایران خودرو هنوز میگه فعلا باهاش بساز ( تا گارانتیش تموم شه). (3679124) (alef-13)
 
مشکاتیان
United States
۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۰۶:۲۲:۴۹
باسلام خدمت خوانندگان و صد البته سایت محترم و خوب الف. یکی از شرکتهای بررسی کیفیت خودرو های تولیدی ایران شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد است که زیر مجموعه وزارت صنایع فعالیت میکند.اگر به امار و گزارشات ماهیانه این شرکت که در پایان هر ماه منتشر میشود و هدف ان اطلاع رسانی در جهت کم وکیف خودرو های داخلی است توجه کنیم متوجه میشویم که این شرکت اکثر امار و اطلاعات مربوط به کیفیت خودرو های داخلی دور از واقعیت و به نوعی در جهت حمایت از خودرو سازان میباشد . در حالیکه در جوامع پیشرفته مشتری مداری یکی از ارکان بقا تولید کننده میباشد در حالیکه این مسئله در مملکت ما نادیده گرفته شده . امار و اطلاعات سه ماهه از نمایندگیهای ایران خودرو و سایپا مبین ایرادات خودرو هایی است که نتنها از قبل رفع نشده بلکه افزایش هم پیدا کرده است... (3679181) (alef-13)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۰۷:۵۲:۱۰
بنده از سال قبل بعد از سخنان رهبر ي به خودم قول دادم کالاي ايراني بخرم ولي وقتي ديدم خودرو سازها خون مردم رو تو شيشه ميکنن ولي باز هم دولت و حکومت ازشون حمايت ميکنه ديگه پشت دستمو داغ کردم چون بنده هم يکي از کسايي هستم که يه ماشين از ايران خودرو خريدم و پشيمونم . به اين دولت بي تدبير هم ديگه راي نميدم (3679228) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۰۸:۱۶:۴۵
جالبی این همه پیام اینه که حتی یک نفر حق رو به نویسنده نداد بلکه همه میگن حقته میخواستی نخری !!! البته درست میگن، حقته میخواستی نخری خوب !!! (3679255) (alef-11)
 
اشناا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۰۸:۲۹:۵۲
سلام/ ال نوداتوماتيك رانهم ارديبهشت95 ساعت يازده صبح ازنمايندگي صفركيلومترمثلاتحويل گرفتم ساعت 12 شب باكاركردكمترازبيست و نه كيلومتر درخيابان خاموش شد وتاپنج صبح اسير خيابان بودم كه امدادخودرو بيايدپس از پيگيريهاي متعدد و تماسهاي مكررگروه امدادي امدوبامختصردقتي گفت اينجادرست بشونيست داخل خودروات استراحت كن تاصبح ببينيم چكارميشودكرد/////// ادامه نميدهم كه حالم ازدست ... خاين خودروسازداخلي بهم ميخورد/ درسال اقدام و عمل اينست خودرو ملي ملي ملي (3679275) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۲-۱۴ ۰۱:۳۴:۴۶
واقعا وحشتناکه!!! (3681353) (alef-3)
 
سعید
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۱۰:۱۱:۴۰
اشتباه اکثر دوستان مراجعه به مثلا نمایندگی ها است . من خواهرم یک پراید مدل 92 هاچ بک داشت 5 تا استپر در نمایندگی عوض کرد با حدود 300 تومن هزینه .خودم بردم پیش مکانیکی که 15 ساله میشناسم و یه استپر زیمنس اصلی انداخت دو سال هم هست که ماشین داره خوب کار میکنه .قاتل اصلی اعتبار ایران خودرو و سایپا نمایندگی های این شرکت ها هستن. (3679440) (alef-11)
 
Saeid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۱۱:۵۴:۰۰
دلم سوخت بخدا
من یک خودرو کره ای منتاژ داخل 84 دارم که بخدا باید قدرش را بدونم.

واقعا دلم سوخت.
خدارا شکر دوباری که خودرو صفر داخلی گرفتیم 6 ماه هم نگه نداشتیم و فروختیم.

منم میدونم از هر 1000 تا شاید یکی خراب در بیاد ولی این یکی هم قابل قبول نیست
باید کلا ماشین این بندگان خدا را تعویض کنند یا پولشان را پس بدهند و گرنه اعتماد برنمی گردد.

من اعتماد ندارم (3679655) (alef-11)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۴ ۱۳:۰۴:۰۳
همه سمندها مشکل سر و صدای اضافه رو دارن. کافیه یه بار یکی از تاکسی های سمند رو سوار شده باشین تا متوجه این موضوع بشین. (3682204) (alef-3)
 
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۰۹:۳۵:۰۹
اگر درتمام کارخانجات بزرگ ،شرکت نفت پتروشیمی های دولتی وسایرشرکتهامهندسانی باسن کمتر ازپنجاه سال که از دانشگاه های معتبر دولتی مثلشریف تهران امیرکبیر علم وصنعت صنعتی اصفهان فنی تبریز وسایردانشگاههای معتبر پیدا کردید آن وقت ازصنایع ما گلایه کنید یکی با افتخار صحبت میکرد که پسرم کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه انگوت بامعدل بالا گرفته است وقول استخدام را درفلان شرلت داده اند .گفتم آفرین دانشگاه اونگوت درکدام ایالت امریکا یا اروپاست گفت در ایران و در شهرک تازه کند گرمی میباشد (3709795) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۰ ۰۹:۲۰:۰۰
ما نباید به خاطر این نقایص صنعت ملی خود را زیر سوال ببریم. ما حاضریم سوار سمند و پراید با صدای چرخ عقب و جلو و موتور و گیربکس و .... بشویم اما ننگ برجام را نپذیریم و اقدام و عمل کنیم (3713483) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۰۱:۵۶:۳۸
این "ما " که میگید دقیقا چند نفرید؟ شخص بنده رو جزو خودتون ندونید (3714667) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.