نظر منتشر شده
۳۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 294517
تصویر درست ایران با خودروسازی
بخش تعاملی الف - ایمان کریمی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۸


امروز که مقاله "تصویر ایران بدون خودروسازی" را خواندم بعد از تعجب و ایرادات فراوان به متن قسمتی از مقاله برایم گران آمد و آن قسمتی بود که از صنایع خودرو سازی به عنوان محرک و لکومتیو صنعت و اقتصاد نام برده شد، در عجبم چگونه فردی که احتمالا در اقتصاد سر رشته ای داشته باشد چنین مطلب بی بنیادی می‌گوید.

صنعت خودرو سازی نه تنها محرک نیست بلکه با قدیمی بودن، عدم تحرک و در جا زدن طولانی مدت و حالت خود عملا چرخ های اقتصاد ایران را در گل خود زمین گیر کرده است. نویسنده خوب بود می‌فرمود چه زمانی خودروساز ما از بازار زیر مجموعه خود انتظار پیشرفت داشته و یا نیازی داشته است که لازم بوده این بازار به دنبال تحول و پیشرفت برود؟

نکند خودروساز ما توهم دارد تولید پراید و تیبا و رانا و... پیشرفت محسوب می‌شود و یا ۲۰۶ صندوق دار یک انقلاب در طراحی و ساخت و است و... خودرو سازان ما نه تنها با سوء مدیریت شان هیچ پیشرفتی نکردند بلکه با بد سلیقگی و کج سلیقگی و بالاتر خیانت خود صنایع وابسته را که توان پیشرفت داشتند به سکون وا داشتند و باعث شدند در بسیاری موارد عقب مانده شوند زمانی که شما تحول بیست سال گذشته یک خودرو در ایران را می بینید متوجه حرف من می شوید. اساسا بر خلاف نظر نگارنده بنده فکر می‌کنم این صنعت مشعشع هر چه زودتر بسته شود به نفع صنعت کشور نیز خواهد بود، چرا که صنعتی که توان رقابت جهانی ندارد در این روزگار سربار اقتصاد است و جز ضرر چیز دیگری ندارد این مهم را هر که چند کلاس سواد اقتصادی داشته باشد می‌فهمد. آن هم صنعت مزاحم اقتصادی چون خودرو که با دریافت رانت و منابع اقتصادی کشور را از بسیاری پیشرفت ها بازداشته است و با ادعاهای مضحک صادرات عملا سر اقتصاد کشور را شیره مالیده است.

نکته ای با نویسنده گرامی و آن اینکه شما عامدانه بدترین سناریوی ممکن را برای برخورد با این صنعت پیشنهاد کردید تا بتوانید روند جاری را به نحوی توجیه بفرمایید و الا شما خود در جریان هستید که راه های بسیار بهتری هم هستند که نه به این اندازه ولی به قدر کافی موثر بتوانند مانع از ضربه بیشتر این زالو های اقتصادی شوند و بتوان با قطع رانت این خودرو سازها ایشان را هم به تحرک واداشت و یا اگر تحرکی نکردند و یا نخواستند بکنند به صورت ملایم از صحنه اقتصادی حذف کرد.
 
کلمات کلیدی : ایمان کریمی
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۳:۰۰:۳۵
احسنت (3182749) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۴:۱۴:۳۵
الان که کسی خودرو نمیخره حداقل با ادم درست رفتار نمی کنن
زنگ زدم به همین خودرو ساز ها میگم شماره اقای فلانی بده تا پیگیر مشکلم بشم(خودش که قرار بود زنگ بزنه و نزد)
شماره رو داده
میگم اقا نفهمیدیم چی میگی بستگی تند خوندی
میگه زود باش. عجله کن. بنویس دیگه !!!! (3182778) (alef-11)
 
همایون
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۰:۰۷:۴۲
سالهای قبل
پول خودرو را پیش پیش میگرفتند
بعد از چند ماه خودرو را میدادند و تازه منت هم میگذاشتند
اشکال و ایرادی بود
میگفتند که
همینه که هست میخایی نخر
این نوع رفتار زشت و زننده با مشتری در دنیا نمونه است
پس نمیخریم
نمیخام
و نمیخرم دیگه (3183262) (alef-11)
 
شهین
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۰۸:۳۹:۲۶
چند خبر و بحث در هفته بخاطر اینکه دوماه است مردم تصمیم دستی گرفته اند مبنی بر نخریدن خودرو
تنها فایده بدور از هر گونه غرض ورزی کمتر شدن ترافیک و آلودگی ها است
حال چرا مدیران مدام عصبانی میشوند
که مردم خودرو نخرند گناهکار و یا .......
معلوم نیست
نخردن خودرو جرم که نیست
شمای خودروساز قیمتها را نصف کن و مدلها و تکنولوژی 2016 هم استفاده کن و نیز خدمات پس از فروش مناسب در اختیار بگذار و در ضمن احترام به مشتری را سرلوحه کارها قرار بده
تا مردم تصمی خود را تغییر دهند و خودرو ازتان بخرند (3185808) (alef-13)
 
آرتین
۱۳۹۴-۰۶-۲۴ ۲۲:۲۰:۰۵
نمیخرم / نمیخری / نمیخرد
نمیخریم / نمیخرید / نمیخرند (3190725) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۵:۵۳:۳۱
درود بر شرف آریایی و ایرانی تان.... (3182807) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۶:۳۳:۳۵
آقا ما تا كي بايد هزينه بديم تا شايد يه روز اينا پيشرفت كنن؟؟؟ (3182819) (alef-11)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۷:۲۶:۴۶
جزشرمندگی برای صنعت خودرو کشورچیزی نمیشه گفت.وقتی پراید سال 70 کیفیتش از پراید 94 بهتر بود.حداقل رو این تولیدیشون اسم ملی نزارن آبروی مغزایرانی روهم نبرن.مثلاٌتیباکجاش طراحی ایرانیه؟پروتون ساگا روبا (طبق معمول)کمی پیچ وتاب دادن چراغ جلو دارید قالب میکنیدبه ملت.دنا که هم طراحیش بده هم کیفیت....همون طراحی خودتونم پیاده سازی وعملی کنید.ماشینی که میدید به مردم باطراحی هایی که تبلیغ میکنید 180 درجه فرق داره.خجالت داره.مردم ایران زجرکشیدن ومیکشن.چندبرابر ارزش خودروهاتون پول میدن هرماه بدتر میشه.... (3182859) (alef-11)
 
علي
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۷:۲۸:۲۷
دوست عزيز (3182861) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۷:۲۹:۵۸
من خود از کارشناسان قدیمی صنعت خودرو بوده ام
ضمن تایید حرف هایی نویسنده باید عرض کنم بیشتر قطعه ساز های ما به مونتاژ قطعات منفصله وارداتی از پین رو آورده اند و نام آن را ساخت داخل می گذارند
مدتی که ما مجبور به واردات از خارج بودیم نمونه قطعات را به دلیل نداشتن داستگاه تست نزد تولید کنندگان داخلی میفرستادیم سپس پس از تایید وقتی برای خرید اقدام میکردیم فروشنده خارجی اعلام میکرد ما در ایرران نماینده داریم حال آن نماینده تولید کننده خارجی همان سازنده داخلی است

ساخت داخل خودرو فقط یک رویای بود که به کابوس تبدیل شده است (3182864) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۷:۳۹:۳۱
هزاران کشته ومیلیونها لیتر بنزین به هوا رفته رابه مقاله اضافه کنید (3182879) (alef-11)
 
علي
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۷:۳۹:۳۴
دوست
عزيز گويا شما بتازگي از خارج تشريف آورده ايد ، لذا لازم است چند چيز را ياد آوري كنم :
اين كشور ١٢ سالست كه تحريم است جالب است بداني ورود قطعات به ايران تحريم شد ولي خودروي آماده خير ، جالب است بداني مدير عامل سايپا را فردي نهادند كه سن كاري ايشان هنوز دو رقمي نشده بود نتيجه آن شد وانت پرايد!!!در اين صنعت دوازده سال است كه تخمي نكاشتيم تا درو كنيم ، البته وضعيت بقيه صنايع هم همين است .
دوست اقتصاد دان بايد بداني در خودرو آهن چدن محصولات پتروشيمي ،پليمري و بسياري ديگر استفاده مي شود و اين مواد طي زنجيره قطعه سازان با ايجاد ارزش افزوده تبديل به خودرو مي شود ،بسياري از مهندسان مكانيك ، بزق ، پليمر سيالات و .... دراين صنعت اشتغال دارند. اگر ما پرايد توليد مي كنيم چون قانون كار ، فضاي كسب و كار هم در همين حد است ، ان شالله با روابط با دنيا بتوانيم صنايع خود را ارتقا دهيم و به توليد ملي افتخار كنيم (3182880) (alef-11)
 
پارسا
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۸:۱۳:۰۷
دوست عزیز بنده خودم کارشناس ارشد برق قدرت با25سال سابقه کاری می باشم ودربسیاری از پروژه های بزرگ اشتغال داشته ام راه حل این است که همین کارخانجات را با اختیار تام به آلمانیها وژاپنیها ویا کره ای ها بدهید وبعد از یک سال نتیجه راببینید که ایران ماشین را به کره ماه هم صادر خواهد کرد فقط مدیریت آنرا به یک انسانی که وجدان کاری داشته باشد بدهید آنگاه تمام حرفهای خودتان را پس می گیرید (3184599) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۷:۴۶:۵۴
چه اقتصادی چه پیشرفتی خودرو ساز هم شد موتور اینا خیلی بلدن موتور خودشون رو درست تحویل بدن موتور اقتصاد پیش کش (3182891) (alef-11)
 
ین ین
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۷:۵۲:۲۸
بالاخره یکی حرف حساب زد (3182905) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۸:۰۸:۵۷
موافقم (3182951) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۸:۲۲:۵۱
اقای الف یک نفرهم پیدا شد ازطرف شما که بامردم همدل باشد.باشدکه ما هم باین نویسنده بسنده میکنیم. (3182986) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۸:۲۳:۰۷
با سلام ، آنهایی که درک و شعور این ملت را به بازی گرفته اند بدانند از قدیم وندیم بزرگان ما گفته اند : مشک آن است که خ.د ببوید نه آنکه عطار بگوید . (3182987) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۸:۴۴:۴۵
تحلیل دقیقی بود. تشکر
با نخریدن از خودرو سازان باعث می شویم که این صنعت رانتی از خواب غفلت و رفتار توهین آمیز بیرون آید. (3183025) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۵۸:۴۹
لازم نیست بیدار شه. نمی خریم که به خواب ابدی فرو بره (3191830) (alef-13)
 
علی اصغر بهادری
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۹:۰۰:۴۳
با نظر نویسنده کاملا موافقم. ولی یادمان باشد با تولید همین خودروهای بی کیفیت چه ضربه بزرکی به محیط زیست و تشدید آلودگی هوا را شاهد هستیم" در جایی که اکتر خودروسازان دنیا مصرف سوخت خودروهایشان را به زیر 6لیتر در هر 100 کیلومتر رسانده اند مصرف چه تعداد خودروی داخلی زیر 10 لیتر بنزینیست که باارز از خارج وارد میشود" خودروهای صفر 2برابر خودروهای خارجی سوخت مصرف و
پس مدتی و فرسوده شدن این مقدار بیشتر وآلودگی آن زیادتر میشود. (3183078) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۹:۰۵:۴۴
احسنت کاملا صحیح است...

نمیخریم نمیخریم نمیخریم...

استیضاح استیضاح استیضاح (3183089) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۹:۰۹:۰۸
باسلام

اقتصاد آزاد بهترین راه حل صنعت کشور است اگر واقعآ این کارخانه ها را به بخش خصوصی فروخته اید بگذارید مدیریت آن هم خصوصی شود و از قانون بازار آزاد پیروی کند سود کرد مالیات بگیرید ضرر کرد از جیب مردم نرود نتوانست درش را ببندد. (3183099) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۹:۲۱:۲۷
چه اصراريه ما تو همه چيز توليد كننده باشيم؟؟ حتي آلمان و آمريكا هم همه چي رو توليد نميكنن . ما خودروساز نيستيم تمام. (3183124) (alef-11)
 
عبادی
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۹:۳۷:۰۶
خودروهای مونتاژ(تولید)کارخانه های ایران ازجمله سایپا استانداردلازم را ندارندلطفا"توجه فرمائید:اینجانب اگرخودروی ایرانی نمیخریدم به بی کیفیتی و.... آن پی نمی بردم این دومین خودروی تیبا هست که خریداردومین تیبا شرکت سایپامورخ93/7/7هستم بگذریم که خودروی قبلی هیچ وفانکردبعدازتحویل خودروی دوم به اینجانب ، متوجه شدم ترمزدستی کلا"خراب است که مورخ93/7/8درنمایندگی2سایپاپذیرش وکلا"قطعات ترمزدستی عوض نمودندونامه شکایت واعتراض ودرخواست تعویض خودروی به سایپایدک تحویل دادم ولی هیچ ترتیب اثری ندادندگفتندتولیدشان همین است و....بااین وضعیت این خودرو بی کیفیت ترین وناامن ترین وازنظرفنی بیشترین ایرادات رادارد وهیچ رضایتی ازآن ندارم وهمیشه درگیررفع ایرادات آن ومراجعه درهردفعه کمترازیک ماه به نمایندگی می باشم چون درعرض10ماه ازتحویل خورو(93/7/7)بیش از15باربرای رفع ایرادات خودروبه نمایندگی مراجعه وهردفعه بیش از2روزخودرودرنمایندگی درتعمیرگاه مانده است بازهم هرروزبدترازروزقبل می باشد ودرهرمراجعه هزینه های زیادی رودستم می گذاردوروزبه روزبدترمی شودوایرادات جدیدی بوجودمی آیدومسئولین هم پاسخگونیستندورفع مسئولیت می کنندو.. (3183173) (alef-11)
 
زردشت
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۹:۴۳:۵۴
گل گفتی باتشکر ،بیش ازآن چیزی که نوشته ای مطالب ودرددل بسیاری وجودداردولی ماهم به این نوشته بسنده می کنیم امیداست مسئولین محترم جوابگوباشندو..... (3183191) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۹:۴۶:۰۴
حتی اگه از دم قسط هم بدن مردم فقط نخرید فقط نخرید . شرکتی که بعد از 50 سال پراید درست کردن رفته ماشین چینی بیاره مونتاژ کنه باید درش تخته بشه ماشین چینی رو میشه توی یه سوله با 5 تا کارگر مونتاژ کرد این همه تاسیسات و کارخونه و کارگر و مدیر و روابط پیچیده رانتی و مدیرای با رانتای میلیاردی هم نمیخواد (3183196) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۹:۵۵:۵۶
واقعا هر روز معنی کلمات عوض می شود. وقتی از لغت لوکوموتیو استفاده می کنیم یعنی پیشرو و کمک به سایر کاستی ها. این چه کمکی است که پس از 50 ، 60 سال هنوز به کشورهایی که 2 دهه بیش نیست که شروع به تولید خودرو کرده اند وابسته شده. این چه محرکی است که اگر کمک های بی حد و حساب دولت نباشد یک روز دوام نمی آورد. این چه مغز متفکری است که ابر و مه و خورشید و فلک باید جمع شوند بااین ارابه حرکت کند (3183231) (alef-11)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۱:۰۱:۱۷
آفرین بر آقای ایمان کریمی و ممنون از سایت وزین "الف" به سبب درج این مطلب ارزشمند و آگاهی دهنده. (3183405) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۲:۲۱:۳۰
وقتی معاون رییس جمهور دستور رییس جمهور را بایگانی میکند چه انتظار از مدیرشرکتی که همچین اشخاص سرکار میاورند (3183676) (alef-3)
 
بهزاد
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۴:۰۰:۲۰
من برادر بزرگترم را بر اثر تصادف رانندگی از دست دادم توی این ده سال همیشه فکر میکنم اگه بجای پیکان یه ماشین مناسب و استاندارد داشت الان زنده بود و شادیهای بچه هاش و زندگی شو تجربه میکرد.تمام مسایل که در این جند ماهه مطرح میشه بیشتر حول مسائل مادی و قیمت خودرو میچرخه .ایا مسئولان وزرات فخیمه صنعت و خودرو سازها در قیال به تفاوتی به جان و زندگی این مردم نجیب و با شرف نباید محاکمه بشن و جوابگو باشن .خدا خودش جای حق نشسته . (3183939) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۴:۲۴:۲۰
آقایان و خانمها یهو احساساتی نشین آ ما خودرو صفر نمیخریم هر روز چند بار اینو تکرار کنین (3184006) (alef-11)
 
وحيد
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۴:۵۴:۲۳
فكركنم تو همين سايت بود كه روند روبه رشد هيوندايي را نشان ميدادتقريبا هر 2 يا 3 سال يك شكل جديد با پلت فرم جديد طي 20 سال تقريبا 6 مدل از هيوندايي را نشان ميداد واونوقت پيكان ما همونجوري كه دنيا اومده بود بعد از 30 ،40 سال مرحوم شد پرايد البته فرمانش هيدروليك شده پژو پژو پارس و... واقعا به جز كاهش كيفيت چه چيزي به خودروي ما اضافه شده ،2 سال پيش يه خوروي پرايد تحويل گرفتم واقعا وقتي ماشينو ديدم نتونستم رنگشو تشخيص بدم وبه اون خانمه گفتم اين چرا ايتجوري با تمام ناراحتي وعصبانيت گفت مگه متوجه نبودي 2 روزه داره بارون مياد خوب تو راه به ماشين گل پاشيده شده ديگه بعد از اون با لباسم يه قسمت از شيشه رو پاك كردم وراه افتادم 100 متر كه رفتم ديدم از يه جاي ماشين صدا مياد خلاصه 2 و3 ماه درگير اين صداه بودم صندوق عقب ، كمكا ، اگزوز دسته موتور خلاصه نشد كه نشد تا بالاخره يه روز با تعمير كار نمايندگي نشستيم دور زدييم وبعدش ماشينو زد سر چال ومنو صدا كرد گفت اين بود صدا ميدادا سر آچار داخل اكسل ماشين جا مونده بود بعدشم نشد دراره بيرون گفت برو گارانتي آوردي درمياريم . شنيدم چند روز پيش مردم براي گرفتن پولشون صف وايستادن واقعا اي كاش ميدونستم كجاست ميرفتم شيريني ميگرفتم توي صف پخش ميكردم واقعا شرف ايراني وقتي تحريك بشه همه معادلات رو بهم ميرزه ايوالله. (3184092) (alef-13)
 
عبدالله
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۱۴:۵۵:۲۳
يك پيام از اميرالمومنين علي ع و قضاوت با شما مردم فهيم ايران
مولا فرمود حال رعيت نيكو نميگردد مگر با نيك شدن واليان و حال واليان نيكو نگردد مگر با ايستادگي رعيت حال كه ما رعيت و شما والي هستيد پس ما مي ايستيم و خودرو نميخريم تا شما هم حالتان خوب شود والسلام (3184093) (alef-11)
 
نادر
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۲۱:۳۰:۴۲
من درچراغ برق تهران کار میکنم یعنی مرکز لوازم یدکی فروشها.باورکنید اکثر قطعه سازها چند ساله که با یک چهارم نیرو کار میکنند چون جنس بی کیفیت از چین وارد میکنند باسود خیلی زیاد.واصلا جان مردم براشون مهم نیست.نخریدن خودروی صفر بیشترین ضرر را به چین میزنه (3193258) (alef-11)
 
reza
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۰۸:۳۱:۵۹
خا رج از بی کفایت بودن وسوع مدریت وحشتناک مدیران خودرو ساز بایستی قبول کرد که خودرو سازی در ایران موتور محرک ومصرف کننده کالاهای بسیاری از صنایع مثل صنایع فولاد .صنایع پلیمرو......میباشد مثلا بزرگترین مشتری ورق فولادی فولاد مبارکه شرکتهای خودروساز هستند حال با وضعیت پیش آمده در آمد شرکت عظیمی مثل فولاد مبارکه تحت اشعاع قرار می گیرد.و......... (3201989) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.