نظر منتشر شده
۲۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 503867
استادتمام اقتصاد دانشگاه تهران مطرح کرد؛
بانکدار دلش برای چه کسی سوخته که اعتبار می‌دهد؟ پول خلق می‌کند که مازادش را بگیرد/ «ربا» زنده است، تا «بانک متعارف» زنده است
بخش اقتصادی الف، ۳۰ مرداد ۹۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۲
استادتمام اقتصاد دانشگاه تهران بسیاری از کارکردهای جهانی بانک را در جامعه اسلامی منتفی دانست. او تأکید کرد: «بانک چه می‌کند؟ بانک متعارف پول قرض می‌گیرد،قرض می‌دهد و مازاد می‌گیرد و مازاد می‌دهد.بخش عمده فعالیت جهانی بانک در مورد جامعه ما منتفی است.»

س: فرمودید بانکها از «هیچ» پول خلق می‌کنند، رابطه این موضوع را با ربا چگونه می‌بینید؟ اصلاً به نظر شما رابطه‌ای دارند؟ «أکل مال بباطل» هست؟

سبحانی: گفتیم در ازای قرض، اگر شرط دریافت مازاد شود، رباست. الآن بانک می‌گوید این مقدار به تو قرض دادم و در حسابت هست، هر موقع خواستی بیا بردار. به این ترتیب من تلقی‌ام این است که اینقدر پول در حسابم هست، منتها می‌گوید مثلاً 25 درصد بهره مازاد، سود یا هر کلمه دیگر، را هم باید بدهی؛ یعنی هر سه شرط محقق شده: قرض داده، مازاد گرفته و شرط هم کرده ...

من معتقدم اصلاً به نیت دریافت آن 25 درصد، خلق پول می‌کند و حتماً از منظر من رباست. اگر به نیت 25 درصد نیست، بانکدار دلش برای چه کسی سوخته که اعتبار می‌دهد؟ پول خلق می‌کند که مازادش را بگیرد دیگر.

س: ما در این پرونده تخصصی خدمت بسیاری از اساتید رسیده‌ایم، که به این شکل تفصیلی و روشن نظرشان را مطرح نکردند. اگر ممکن است این مسئله - یعنی نسبت و حکم فقهی ربا در تولید نقدینگی - را بیشتر توضیح بدهید.

سبحانی: خلق پول، چه توسط دولت و چه توسط بانکدار خصوصی، فرقی نمی‌کند؛ دولتی یا خصوصی بودن از ربوی بودن خارج نمی‌کند؛ البته منظور ما الآن چاپ پول نیست. پول دولت می‌تواند به پشتوانه رشد اقتصادی ــ یعنی کالا ــ خلق شود، اما در دوران جنگ یا گرفتاری اقتصادی هم وقتی رشد اقتصادی سه درصد است، نقدینگی 30 درصدی ایجاد می‌کنند.

س: مکانیزم این کار چطور است؟

سبحانی: افراد در مراجعه به بانک، تقاضای وام می‌کنند، بانک هم به آنها یک وامی می‌دهد؛ منتها امروز حجم اینها طوری است که مردم در جیب و کیفشان نمی‌گذارند، اما در حسابشان لحاظ می‌شود؛ اما به هر صورت اگر فرد مراجعه کند یا چک بکشد، بانک پول را می‌دهد، پس فعل قرض اتفاق می‌دهد، و از ابتدا هم شرط کرده که مازادش را هم بده. پس عناصر سه‌گانه موجد ربا رخ می‌دهد.

س: اینجا یک نکته ظریفی وجود دارد، که شما نفس خلق نقدینگی را ربوی نمی‌دانید، اما اگر شرط مازاد کنند این بخش از مکانیزم خلق نقدینگی در بانکها ربوی می‌شود. برای مثال اگر به کارمند خودش وام بدهد و شرط مازاد نکند، نفس خلق پول آیا ربا هست یا خیر؟

سبحانی: شرط نکند، یعنی به همان اندازه پس بگیرد؟

س: بله. معمولاً برای کارمندان بانکها و افراد خاص منتسب به بانکدارها رخ می‌دهد. منابع قرض‌الحسنه مردم را به این سمت سوق می‌دهند. این باز هم ربا خواهد بود؟

سبحانی: به نظر من اینجا مازادی اتفاق نیفتاده، بنابراین ربا نیست، اما اتفاقات دیگری در کلان اتفاق می‌افتد. وقتی بانک با این مکانیزم پول بدون پشتوانه خلق می‌کند و آن را به کارمندش می‌دهد، به این معنی است که قدرت خرید کارمندش را می‌افزاید. قدرتی خریدی که کالای معادلش وجود ندارد. این قدرت خرید ــ که برابر آن کالایی عرضه نشده ــ قیمتها را بالا می‌برد، که به تورم منتهی می‌شود.

دولتها در برابر تورم از نظر فقهی ضامن هستند، یعنی قدرت خرید مردم را که پایین می‌آورند ضامن هستند، دولت اسلامی ضامن است. می‌خواهم بگویم درست است که با این فرض شما ــ که کمتر هم رخ می‌دهد ــ ربا نیست، اما باز هم تبعات دینی و اقتصادی دارد؛ فقرا را فقیرتر و اغنیا را ثروتمندتر می‌کند و تبعات دیگر هم دارد. پس اینجا در این مورد خاص هم که فرمودید با اینکه شرط مازاد نیست، قرض باید از محل پولی که به پشتوانه کالای تولید شده ایجاد می‌شود، داده شود که اثرات مخرب دیگر نداشته باشد.

س: البته در تولید درصد کمی از نقدینگی این اتفاق می‌افتد. معمولاً خلق نقدینگی برای گرفتن مازاد اتفاق می‌افتد و به این ترتیب مکانیزم، ربوی خواهد بود.

سبحانی: علاوه بر آن، این تبعات را هم باید حتماً ببینیم و لحاظ کنیم. نمی‌توانیم یکجانبه ببینیم. اثر «مار کبری» را یادم آمد. می‌دانید معروف است که در بخشی از هندوستان مار کبری زیاد شده بود، شهرداری دید نمی‌تواند این شرایط را کنترل کند، مبارزه را به مردم سپرد و گفت که هرکس مرده مار کبری را بیاورد، جایزه می‌گیرد. مدتی آوردند، بعد دیدند باز جمعیت مارهای شهر دارد زیاد می‌شود، دیدند مردم مار کبری پرورش می‌دهند، و می‌کشند و تحویل می‌دهند. شرایط بدتر شد چون دولت تصمیم گرفته بود و پی‌آمدش را ندیده بود. بعد باز هم اشتباه کرد، اعلام کرد دیگر نمی‌خواهیم، که مردم مارها را در شهر رها کردند، و یک مشکل دیگر.

س: در دانشگاههای ما اصول جان مینارد کینز تدریس می‌شود و در اقتصاد خرد و کلان هم «مطلوبیت» یکی از مفاهیم اساسی است، مطلوبیتی که مبدع‌اش جرمی بنتام است؛ او تفکرات خاصی دارد و حتی کتابی دارد به نام «دفاع از ربا»، کینز هم مثلاً در دهه 1930 می‌گوید بهتر است طمع و ربا را شیوع دهیم تا از این وضع اقتصادی خلاص شویم. به نظر شما با این شرایط خروجی دانشگاههای ما که کینز و بنتام و مطلوبیت خوانده‌ چگونه می‌خواهد جلوی ربا را بگیرد؟

سبحانی: عدم دریافت ربا جزو نبایدهای احکام دین است، هرکس هم دین را انتخاب کرده باشد، به این «نه»ی دینی عمل می‌کند. اقتصاددان رفتار آدمها در اقتصاد را بررسی می‌کند. ما اگر 5 میلیون نفر باشیم و آموزه‌های دینی را باور داشته باشیم و ربا نگرفته باشیم، وقتی اقتصاددان می‌خواهد رفتار ما را تئوریزه کند، اصلاً ربایی وجود ندارد تا بخواهد آن را شرح و بسط دهد.

اقتصاددانهای غربی که از بهره و ربا (که ما الآن داریم این دو را یکی می‌گیریم) صحبت می‌کنند، به این دلیل است که در جامعه‌شان ربا وجود داشته است؛ اقتصاددان هم می‌گوید این که هست، آثارش اینطور است و اگر بخواهیم فلان تغییر را بکند باید این کار را بکنیم. یعنی روی یک متغیری صحبت می‌کند که در اجزای زندگی مردم حضور دارد. بنابراین این قبل از اینکه به اقتصاددان و عالم اقتصاد برگردد، به درجه رعایت دین در جامعه بازمی‌گردد.

پس به نظر من این یک رفتار ایدئولوژیک در سطح فرد و خانواده و جامعه است. ما چون درگیر ربا هستیم اقتصاددان هم پر و بال می‌دهد.

س: الآن به نظر می‌رسد شرایطی پیش آمده که اگر هم بخواهیم، نتوانیم به دستورات اسلام عمل کنیم، مثلاً اسلام می‌‌گوید «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون»، نه ظلم کنید و نه ظلم بپذیرید؛ حالا مثلاً من هزار تومان به دوستم قرض می‌دهم؛ سال بعد اگر همین عدد را بگیرم ارزشش کم شده و تحت ظلم قرار می‌گیرم و اگر بیشتر هم بگیرم که نمی‌شود. آیا قبول دارید که پول امروز ملازم با رباست؟

سبحانی: توجه کنید که اسلام یک سیستم است، نمی‌شود که 40 جا را غیراسلامی عمل کنیم و بعد بگوییم اسلام بیاید این گوشه را حل کند. اسلام دین علیتهاست، اصلاً قرآن هم می‌گوید آفرینش بر اساس «سُنَن» است، یعنی قوانین علت و معلولی. دین شعبده و جادوگری نیست که وردی بخوانیم و مسئله حل شود. شقوق مختلف زندگی ما آمیخته با رویه‌های غیردینی است، بعد می‌خواهیم در یک جای موضعی، زندگی را دینی کنیم؛ این نمی‌شود.

وقتی از قرض صحبت می‌شود، فراوان روایت داریم که به قرض‌دهنده می‌گوید قبل از آنکه طرف بیان کند، اگر حتی احساس کردی که می‌خواهد درخواست کند، به او بده. از سوی دیگر فراوان به قرض‌گیرنده می‌گوید نگیر. دهنده را تشویق می‌کند و به گیرنده می‌گوید نگیر، دستت را دراز نکن. ولی بالاخره برخی اوقات رخ می‌دهد، که خدا 18 برابر اجر می‌دهد و فلان. این باب قرض در اسلام است که عاملان به آن هم باید آن تفکر را داشته باشند هم قرض‌دهنده و هم قرض‌گیرنده؛ حالا ما گرفتار شدیم، نه قرض‌دهنده مسلمان درست و درمانی است و نه قرض‌گیرنده. آن‌وقت در این بساط می‌خواهیم آن نکته که «ظلم نکنید و ظلم نشوید» را رعایت کنیم؛ واقعاً بی‌انصافی است.

در عین حال، الآن در فقه فردی، برخی مراجع می‌گویند که اگر در حد قدرت خرید جبران کنید، اشکالی ندارد، بعضی هم نمی‌گویند. به لحاظ فردی هم افراد می‌توانند مطابق فتوای آن مجتهدی که از او تقلید می‌کنند عمل کنند، و خیلی مشکلی رخ نمی‌دهد. ولی اگر به اسلام به‌عنوان یک سیستم نگاه می‌کنیم، یعنی آدمهایش هم سعی می‌کنند به دین عمل کنند، یعنی قرض‌دهنده‌اش هم آن قول و وعده خداوند را قبول دارد، بحث فرق می‌کند. البته ما تا به آن درجه نرسیم این بحثهایی که شما می‌فرمایید وجود دارد.

س: رهبری در همین ماه مبارک رمضان گذشته در دیدار نخبگان دانشگاهی بیاناتی داشتند که من بخشهایی را جدا کردم و خدمت شما عرض می‌کنم. فرمودند «فرض بفرمایید در مسائل اقتصادی کشور، ما این‌همه راجع به مسائل اقتصادی حرف می‌زنیم، همه هم تصدیق می‌کنند؛ اقتصاد مقاومتی را مطرح کردیم، همه هم از صدر تا ذیل تأیید می‌کنند، تصدیق می‌کنند، برایش جلسه و کمیته و کمیسیون و مانند اینها هم تشکیل می‌دهند، آن­چنان­که بایدوشاید کار پیش نمی‌رود. خب، اشکال کجاست؟ یک گره‌ علمی وجود دارد؛ این گره‌ علمی را چه کسی باید باز کند؟ شما که در دانشگاه هستید باید باز کنید.»

و در ادامه می‌فرمایند ما بحث اشتغال را مطرح کردیم و دولت هم هفده هزار میلیارد تومان بودجه گذاشت، «تا کمک کنند که بلکه راه بیفتند، لکن اثر مطلوب را نبخشید. اشکال کار کجا است؟ شبیه این کار در دولت قبل هم انجام گرفته بود، شبیه این کار در دولت هشتم هم انجام گرفته بود؛ نمی‌شود. چرا نمی‌شود؟ خب، یک اشکال علمی دارد؛ لابد یک اشکالی در کار هست، گرهی هست؛ این گره، گره علمی است؛ این کجا باید باز بشود؟ در دانشگاه.»

بعد در مورد نقدینگی فرمودند: «اگر این نقدینگی عظیمی که گزارش می‌شود در دست مردم وجود دارد، در خدمت اشتغال قرار بگیرد، شما ببینید چه اتّفاقی در مملکت می‌افتد. چرا قرار نمی‌گیرد؟ حالا مشکل بانک‌ها را اینجا مطرح کردند؛ بله، خب حالا این اشکالات نظام بانکی، بایستی در مراکز تصمیم‌گیری مورد توجّه قرار بگیرد.»

یا در مورد اصل 44 و خصوصی‌سازی فرمودند و باز تأکید کردند: «ما چندسال پیش مطرح کردیم، همه به‌به و چَه‌چَه کردند، کارهایی هم انجام گرفت؛ امّا خب تحقّقش را نمی‌بینم؛ من احساس نمی‌کنم پیشرفت کار را. نه‌اینکه نمی‌خواهند، می‌خواهند، تلاش هم می‌کنند، منتها پیش نمی‌رود؛ اِشکالِ علمی وجود دارد، من این را می‌خواهم بگویم. نقشی که دانشگاه می‌تواند ایفا کند این است که گره‌های علمی را در این زمینه‌ها جستجو کند، بشناسد و باز کند و در اختیار دستگاه‌های کشور بگذارد.»

نظر شما چیست؟ آیا حداقل در حوزه بانک، تفکر حاکم بر دانشگاهها تا چه حد راهگشاست؟

سبحانی: یکی از کانونهایی که وظیفه دارد این مسئله را حل کند، دانشگاه است؛ اما واقعیت این است که حل این مشکل توسط دانشگاه خیلی بعید و دور از ذهن است. من البته دقیقاً نمی‌دانم منظور ایشان در کلان اقتصادی به چه صورت بوده؛ اما آنچه در دانشگاهها می‌گذرد شاید خیلی خوب منتقل نمی‌شود و مشخص نیست که چه بر ما می‌گذرد. مثلاً در دانشگاهها اینکه بهره نباشد یک حرف مذموم و مسخره‌ای است؛ می‌گویند اصلاً یعنی چه که بهره نباشد؟! ببینید، اینطوری است.

الآن هم که سه دهه گذشته و اوضاع اقتصادی خراب است، خیلی از استادهای دانشگاه به ما می‌گویند گرفتاریهای مملکت بخاطر همین حرفهایی است که شماها می‌زنید، الآن هجمه دانشگاهیها به اسلام و اقتصاد اسلامی بسیار شدیدتر از دو یا سه دهه گذشته است؛ حالا اینها چطور بیایند و حل کنند؟ بسیاری از این مشکلات از همان ناحیه درست شده است.

بنابراین به نظر من انتظار حل این مسئله از نظام دانشگاهی یک انتظاری است که شرایط حلش وجود ندارد، باید یک فکر دیگری کرد.

س: بعضی معتقدند راههای میان‌بری برای اصلاح نظام بانکی وجود دارد. برای مثال خدمت یکی از اعضای شورای نگهبان بودیم، ایشان معتقد بود اگر بحث عقود وکالتی را از بانک حذف کنیم بخش مهمی از مشکل حل می‌شود. نظر شما در این مورد چیست؟

سبحانی: ببینید؛ اگر بانک فعالیت کند، ربا را نمی‌شود جمع کرد؛ اصلاً فلسفه تأسیس بانک بر اساس عقد قرض است، در تمام دنیا این‌گونه است. عرض کردم جامعه اسلامی باید سیستمهایش را عوض کند؛ یک ماشینی که هزار قطعه دارد را نمی‌توانید با تعویض یک قطعه عوض کنید. نه‌تنها ساماندهی وکالت کار را یکسره نخواهد کرد، تا تکلیف پول تعیین نشود، نباید به بانک بپردازیم؛ اینکه پول کالا نیست، و چون کالا نیست قابل قرض دادن و مازاد گرفتن نیست، اول این قانون را بگذاریم، بعد بپردازیم به مقوله بانک.

بانک چه می‌کند؟ بانک متعارف پول قرض می‌گیرد، قرض می‌دهد و مازاد می‌گیرد و مازاد می‌دهد. بخش عمده فعالیت بانک در مورد جامعه ما منتفی است.

فقط این بخش می‌ماند که آقا مگر می‌شود در یک جامعه همه مردم پولشان را بدهند و بدون مازاد حساب کنند؟ من اصلاً نمی‌خواهم قرض بدهم، نمی‌خواهم در طاقچه بگذارم، 18 برابرش را هم نمی‌خواهم. می‌خواهم پولم را بدهم، مازاد بگیرم؛ تکلیف من چیست؟ بسیار خوب؛ مؤسسات سرمایه‌گذاری تشکیل می‌دهیم. پول می‌رود در بازار حقیقی به تولید می‌رسد و سود می‌دهد.

قرض و قرض‌دهی فلسفه تأسیس بانک است؛ حل و فصل مسئله با عقد وکالت و اینها واقعاً ساده نگاه کردن موضوع است، تکلیف پول باید مشخص شود.

برای سرمایه‌گذاری هم پول باید در شرکتهای سرمایه‌گذاری سپرده شود؛ کاملاً هم عملیاتی است؛ سال 62 خیلی خوب می‌شد عمل کرد، الآن اصلاً یک نسلهایی با این شرایط جدید آمیخته شدند، خیلی سخت شده، البته غیرممکن نیست، یک تا دو سال کار فکری فرهنگی تبلیغاتی می‌خواهد؛ مردم آگاهانه بی‌دینی نمی‌کنند. اگر مردم بدانند کارهایشان به ربا آمیخته است کم‌کم پرهیز می‌کنند. امام سال 62 فرمودند پول نباید کار کند، اگر عمل می‌کردیم شرایط این نبود.
مرجع : تسنیم
 
کلمات کلیدی : ربا+بانک+رباخواری+حسن سبحانی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۰۹:۴۴:۰۱
هر کس که خارج گود نشسته، حرفهای زیبا می زند. اما همین که وارد گود می شود، زیر فشار بار مسئولیت کمرش خم شده و اندیشه هایش تعدیل می شوند! (4528317) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۳:۴۶:۰۲
ما تولید نمی‎کنیم؛ نیازی به تولید هم نداریم - چون از جیب می‎خوریم، یعنی نفت می‎فروشیم. طبیعتا، سرمایه دار، راهی برای حفظ و استفاده از سرمایه‎اش ندارد مگر اینکه با پولش زمین و ملک بخرد، یا اینکه ربا بخورد!
تا زمانی که اقتصاد ما برمبنای خوردن نفت باشد؛ دفاع از پول حلال و کار کرده بسیار سخت است؛ چون پول کار نکرده و مفت نفت در جیب دولت است. (4528630) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۰:۰۱:۵۸
پول به عنوان يك كالا كه توان جابجايي ان بالاتر از هر كالاي ديگري است مورد معامله قرار ميگيرد اگر قرار بر اين با شد كه فعاليت مالي فاقد ارزش افزوده همانند ساير كالاها باشد عملا كاري غير ممكن در اقتصاد امروز است كما اينكه عليرغم واقعيت حرام بودن ربا ( ارزش افزوده ) بدون ان فعاليت هاي بانكي و مالي عملا امري محال است (4528335) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۰:۰۵:۳۲
چرا کسی راجع به ربا حرفی نمیزنن چون وام میلیاردی بدون بازگشت دیگه به آقا زاده ها نمیزسه (4528341) (alef-3)
 
Netherlands
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۰:۰۹:۳۴
آقایان بهره پول همانند خود پول در دنیای امروز یک واقعیت است اگر در صدر اسلام معدودی بهره یا همان نزول میگرفتند و اکثریت نزول میدادند امروزه اکثریتی حقیقی از معدود نهاد های حقوقی (بانک ها ) بهره میگیرند ملیون ها هموطن خودمان زندکی شان به همین بهره وابسته است . (4528346) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۶:۲۹:۱۳
تفاوت پول کاغذی با دینار طلا و نقره ...فقدان تورم در هزار سال پیش...بهره یا سود بانکی همیشه از تورم واقعی کمتر بوده (4528869) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۰:۱۵:۲۰
تنها کاری که در تبدیل بانکداری به بانکداری بدون ربای اسلامی در کشور شد این بود که واژه کارمزد جایگزین سود شد! (4528352) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۳:۲۶:۱۳
البته فاکتورسازی هم اضافه شده. یه وام 3 تومنی می خوای بری دندونت رو درست کنی باید بری یه فاکتور از فروشگاه لوازم خانگی بیاری که می خوای بری لباسشویی بخری؟ (4528601) (alef-13)
 
United Kingdom
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۰:۳۵:۴۳
بسیاری از امور دنیای جدید با احکام دینی جور در نمی اید مانند بانکداری یا بورس
در قدیم مردم سکه های خود را در کوزه و زیر خاک نگه میداشتند ولی ایا اینکار الان شدنی است

ما هیچ چاره ای نداریم جز اینکه در دنیای فعلی زندگی کنیم
و لذا قوانین حقوقی و شرعی ما باید بروز شود (4528373) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۳:۲۷:۰۶
احتمالا شما کارمند بانکی و تازه هم وام قرض الحسنه ات رو گرفتی (4528605) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۷:۱۸:۳۶
اصلا مباحت ربطي به موضوع شما نداره لطفا حاشيه و تفرقه اندازي نكنيد بحث خيلي كلان تر از اين حرفاس اقاي محترم (4528946) (alef-11)
 
بنده ی خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۴:۰۴:۵۲
اشتباه می‎کنی عزیز،
احساس مسئولیت دینی ایجاب می‎کند که وقتی پول به کسی قرض می‎دهی، از خودت بپرسی که مازادش را از کجا میارود؟ شما اگر انسان مسئولی باشی، سئوال می‎کنی که نکند قرض گیرنده پول شما را صرف واردات کوکائین کرده باشد (!) و سود شما از بخاطرِ بدبخت‎شدن ده‎ها انسان باشد. آن وقت به ایشان قرض نمی‎دهی، به همین سادگی.
اسلام هم توصیه می‎کند که پول را در چرخه‎ی مولد اقتصادی بکار برید! یعنی اگر پولِ نقد دارید، بگردید و فعالیت مولد اقتصادی در جامعه را پیدا کرده و در آن سرمایه گذاری کنید؛ هم شما سود ببرید؛ شاید چند نفر هم از این طریق شاغل شوند. اما، ما این کار را نمی‎کنیم ، چون فعالیت مولد اقتصادی در جامعه – تقریبا – انجام نمی‎شود! نیازی نیست فعالیت مولد شکل بگیرد؛ چون پول نفت هست! (4528660) (alef-13)
 
بنده ی خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۴:۱۰:۳۵
اشتباه می‎کنی عزیز،
احساس مسئولیت دینی ایجاب می‎کند که وقتی پول به کسی قرض می‎دهی، از خودت بپرسی که مازادش را از کجا میارود؟ شما اگر انسان مسئولی باشی، سئوال می‎کنی که نکند قرض گیرنده پول شما را صرف واردات کوکائین کرده باشد و سود شما هم بخاطرِ بدبخت‎شدن ده‎ها انسان باشد! آن وقت قرض نمی‎دهی، به همین سادگی.
اسلام هم توصیه می‎کند که پول را در چرخه‎ی مولد اقتصادی بکار بریم. یعنی اگر پول داریم، بگردیم و فعالیت مولد اقتصادی را پیدا کرده و در آن سرمایه گذاری کنیم. هم سود ببریم؛ و هم چند نفر از این طریق شاغل شوند. ولی ما این کار را نمی‎کنیم، چون فعالیت مولد اقتصادی در جامعه‎ی مان – تقریبا – انجام نمی‎شود! نیازی هم نیست وقتی که پول نفت هست. (4528665) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۱ ۰۰:۱۸:۱۵
شما حاضری ده میلیون به من قرض الحسنه بدی تا من باهاش کار کنم چه مولد چه غیر مولد بعد سودم را بردارم و اصل پول شما را برگردونم

پس اشتباه نمی کنم این قانون با دنیای امروز جور در نمیاد (4529366) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۴:۳۹:۴۴
مثلا اسم ربا را بگذاریم یک چیز دیگر و حلالش کنیم و همواره به روز باشیم !!!! (4528717) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۱ ۰۵:۵۵:۵۱
...باید به روز شود؟؟ منظورت اینه که به خاطر شرایط روز حرام خدا رو حلال اعلام کنیم!؟ (4529459) (alef-13)
 
جلیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۱:۳۰:۰۶
درکتاب شهید صدر درباره اقتصاد اسلامی گفته شده که اقتصاد اسلامی یک مکتب تا علم، یعنی بیشتر برپایه قوانینی شریعت و دین استوار شده تا اصول ریاضی
بنابراین لازمه اجرای اقتصاد اسلامی، در وهله نخست داشتن یک جامعه اسلامی (در شکل و ماهیت واقعی نه ظاهری) است، حالا سوال اینه که آیا الان ما دارای یک جامعه اسلامی هستیم؟
چقدر مردم به دروغ نگفتن،‌ پارتی بازی نکردن، صداقت و تلاش و کوشش، فداکاری و سایر سجایل اخلاقی باور دارن و به اون عمل می کنن (فقط باور داشتن ملاک نیست، مهم عمل کردن!)
در جامعه امروز سجایل اخلاقی رنگ و روی خود رو باخته و رذیلت های اخلاقی کم کم دارن ارزش میشن و نمود بارز زرنگی،

حالا سوال اساسی اینه؟ آیا در چنین جامعه ای میشه اقتصاد اسلامی که برپایه ارزش و مکتب هست رو اجرا کرد،‌قطعا نه
بنابراین چاره ای نیست جز به سمت اقتصاد اثباتی یا همون اقتصاد برپایه قوانین و علوم ریاضی حرکت کنیم. در جامه ای که به ارزش ها بهایی نمیده، توقع پیاده سازی یک اقتصاد ارزشی (اسلامی) رو نداشته باشید (4528425) (alef-13)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۱:۳۹:۱۱
بر اساس نظر و دیدگاه متخصصین بانکداری اسلامی خلق پول توسط بانک ماهیتا منافاتی با بانکداری بدون ربا ندارد. نفی خلق پول توسط بانکها ریشه در دیدگاههای برخی اقتصاددانان غربی نظیر موریس الن دارد که وارد دیدگاههای برخی اقتصاددانان داخلی نیز شده است. فارغ از درست یا نادرست بودن این دیدگاه که بحثی کاملا تخصصی است آنچه باعث تاسف است بیان موضوع به غلط در قالب بانکداری اسلامی است. (4528437) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۳:۰۳:۳۹
اینکه چرا فعالیت ها در امر خصوصی سازی و اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی جواب نمی دهد در چند جمله زیر عرض می نمایم:
خصوصی سازی به معنای واقعی در کشور ما اتفاق نیفتاده است اینکه بیاییم کارخانه ها و بنگاههای اقتصادی دولت را به ثمن خس به دوستان و نور چشمی ها واگذار کنیم و انها هم قسمت های آبدار و مقرون به صرفه آن را تکه تکه کنند و زمین ها و اموالش را بفروشند و تفاله ان را بیرون بیندازند خصوصی سازی نمی شود
در زمینه اشتغال من یادم هست که دولت طرحی داشت به نام بنگاه های کوچک زود بازده که به ازای هر نفر استخدام مبلغی وام یا بلاعوض به صاحب آن بنگاه اعطا می شد ، بند ه خودم شاهد هستم که یک شبه شرکت های صوری تاسیس کردند و با ساخت و پاخت با ناظرین و اولیای پرداخت این مبالغ و مشغول کردن چند نفر به طور موقت در یک مکان استیجاری این پول ها را گرفتند و خرج کارهای دلالی و گردش های مالی برای سوداگری در امر مسکن کردند .
اقتصاد مقاومتی به جایی نمی رسد تا پاتی بازی و گروه کشی و فامیل بازی در این مملکت بیداد می کند هر وزیر و اولیای اموری به فکر خانواده و فامیل خودش است (4528562) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۳:۱۰:۳۶
همه قوانین مال قبل از انقلابه که متاسفانه فعلا تغییر داده نشده اینقد موسسه غیر مجاز ایجاد و زیاد شد که جمو جور کردنش سخت شده متاسفانه ادامهای دانه درشتی هم موسسات غیر مجاز اداره میکنن (4528574) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۳:۳۹:۳۶
فعلا که کل بانکها رو با این حرف ها بر شکست کردید (4528621) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۴:۱۹:۳۱
البته اگر بانکی باشد (فقط یک بانک منحصر) که بتواند پول دردست مردم را بگیرد و با آن کاری یا کارهایی را انجام بدهد و بطور شرعی محاسبه و سودش را به مردمی که خود قادر به تشخیص و شناخت و و انجام کار اقتصادی با پولشان را ندارند بدهد خب این کار دیگر ربا که نیست وهمه قبول دارند
پس باید این کار انجام بگیرد که هم پولهای معلق درست بکار گرفته شود و هم مردم خیالشان از فریب خوردن و دزدیده شدن پولشان جمع باشد و هم کشور و اقتصاد از آن منتفع شود

ولی در کشور ما کسی به این نمی پردازد یا کلا همه نوع کار با پول را حرام می دانند و یا اینکه کلا حرامیات و ربا نمی خواهند از مقوله تجارت درست یک بانک معین یا بانکهای مربوط جدا کنند و می خواهندربا را کلا داشته باشند (4528687) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۶:۱۴:۵۲
الف جان لطفا اگه نظرات كارشناسي و تخصصي ميباشد انتشار دهيد كه راهگشا اساسي باشد لطفا خواهشا جو سازي بر عليه اشخاص و يا گروهي در جامعه نكنيد تا مطمعن نباشيد نميشود نظر داد لطفا از سيبل گذاري و سپر كردن اشخاص بدون تحقيق شديدا و جدا خودداري شود چون باعت بر هم زدن ارامش ملت ميشود خوشبختانه بساط موسسه غير مجاز جم و يا تععين تكليف شد و در مورد كاركنان بانك هم شايعه سازي نكنيد سال قبل خاطرم هست ترتيبي داده شد اگر قرار تسهيلاتي پرداخت بشود قرض الحسنه نباشد (4528850) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۷:۱۸:۳۳
متاسفانه به دلایلی که همچنان کامل معلوم نیست، تولید در ایران گران است! حتی محصولات دامی و کشاورزی!
در جریان مسئله قطر، باز یکی دیگر از معضلات اقتصاد بیمار ایران رونمایی شد که با وجود برق یک دهم ترکیه و دستمزد یک چهارم ترکیه، تولیدکننده ایرانی قادر نیست با همتای ترکیه ای رقابت کند برای صدور تخم مرغ به قطر!! (4528945) (alef-11)
 
رحمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۲۲:۳۳:۱۳
وقتی صورت مسئله غلط طرح شده باشد جواب هم هم صد در صد اشتباه است ذات بانکداری با ربا عجین است و اینکه در جمهوری اسلامی میخواهیم بانکداری بدون ربا داشته باشیم امری کاملا محال است. و در این 38 سال چقدر تلاش کرده اند که به بانکداری بدون ربا برسیم ولی وضع روز بروز بدتر شده است حتی بدتر از کشورهای سرمایه داری. (4529269) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۲ ۰۷:۴۶:۳۸
آخر وظیفه نظم مستقر غیر این نیست. ببینید غیر از پول دولت چقدر از سرمایه های ملی از کشور خارج ودر ممالک دیگر انباشته شده یا به کارهای اقتصادی مشغول و به کار گرفته شده. ادامه وضع موجود به فروپاشی مملکت می انجامد. (4532429) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.